بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ امسال با شعار همه برای اقتصاد دیجیتال با حضور شرکت های استارتاپی از ۸ تا ۱۱ تیرماه برگزار می شود. رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در این نشست اظهار کرد: نمایشگاه الکامپ امسال از تاریخ ۸ تا ۱۱ تیرماه آغاز می‌شود و شرکت‌هایی که سال های سال است در این زمینه فعالیت می کنند، در آن حضور دارند. وی افزود: همه ما درگیر حوزه فناوری اطلاعات هستیم، بنابراین این رویداد بسیار مهم است و تاثیر گذار بر زندگی مردم است. این نمایشگاه قدمتی چند ده ساله دارد و انتظار می‌رود که به حد بلوغی رسیده باشد تا مشکلات یکی دو سال گذشته را نداشته باشیم. حکیم جوادی در ادامه بیان کرد: ما فکر می کنیم آینده کسب و کارها در این نمایشگاه است و امسال باید با یک نگاه نو آورانه به حوزه استار تاپی داشته باشیم. در ادامه این نشست آرش برهمند - مدیر الکامپ استار توضیح داد: الکامپ استار افزونه استارتاپی الکامپ است. این بخش شش دوره برگزار شده که آخرین دوره ای که برگزار شد ۵ سال قبل بود. الکامپ استار طی سالها رشد قابل توجهی کرده و به بخش شلوغی تبدیل شده است. وی افزود: امسال شعاری که برای نمایشگاه الکامپ انتخاب شده همه باهم برای اقتصاد دیجیتال است. یکی از موضوعاتی که در نمایشگاه الکامپ امسال مورد توجه قرار گرفته این است که استارتاپ‌ها درخواست داشتند میزهایی برای ارتباط با سازمان‌ها و رگولاتوری فراهم شود. همچنین موضوع سندباکس هم پیگیری می‌شود. همچنین رضا حیدری - دبیر نمایشگاه الکامپ اظهار کرد: الکامپ امسال با مدیران و دست اندرکاران این حوزه شکل گرفت. امیدواریم به ابزاری برای رشد و توسعه حوزه فناوری تبدیل شود. وی افزود: تاکنون ۳۰۰ شرکت ثبت نام کرده‌اند و متراژ ۲۷ هزار متر برای حضور درخواست داده‌اند. همچنین حدود ۵۰ شرکت هم برای حوزه استارتاپی متقاضی ثبت نام هستند. مهلت پیش ثبت نام تا ۲۰ اردیبهشت بود اما این زمان تا پایان اردیبهشت ماه امسال ادامه دار خواهد بود. حیدری گفت: همچنین حضور استارتاپ‌های استان‌ها با ارایه تسهیلاتی در الکامپ پیگیری می‌شود و درحال رایزنی برای بخش دانش آموزی در نمایشگاه هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره توزیع داروی بیماران SMA و همچنین تولید نمونه داخلی داروی این بیماران توضیح داد. دکتر حیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تولید داخلی داروی بیماران SMA اظهار کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تولید داروی داخلی بیماران SMA گام برداشته است و داروی تولیدی در مرحله «ارزیابی کیفی» و سپری کردن مباحث آزمایشگاهی است. اگر نمونه داخلی داروی بیماران SMA تاییدیه‌های لازم را کسب کند، حدود خرداد ماه وارد مرحله تولید شود. وی با بیان اینکه درباره امور مطالعاتی و پژوهشی نمی‌توان به طور دقیق اظهار نظر کرد، افزود: شرکت دانش‌بنیانی که در مسیر تولید داروی ایرانی بیماران SMA گام برداشته، وعده داده است که شاید در خرداد ماه بتوانیم تولید این دارو را آغاز کنیم. امیدواریم که مشکلی در زمینه تولید داروی داخلی بیماران SMA پیش نیاید و در مسیر تامین این دارو گام برداریم. رئیس سازمان غذا و دارو درباره توزیع نمونه خارجی داروی بیماران SMA گفت: نمونه خارجی داروی بیماران SMA را نیز طی 2 مرحله وارد کشور کرده‌ایم و براساس اولویت‌های تعریف شده در اختیار جامعه هدف قرار دادیم. آن دسته از بیمارانی که جزو گروه «اولویت اول» بودند داروی وارداتی را مصرف کرده‌اند. گروه «اولویت دوم» نیز در حال دریافت این دارو هستند که شرایط آنها باید ارزیابی شود. ارائه دارو برای سایر بیماران مبتلا به SMA که جزو سایر اولویت‌ها هستند مستلزم بررسی اثربخشی دارو است. وی درباره هزینه‌های واردات نمونه خارجی داروی بیماران SMA به ایسنا گفت: به طور قطع داروی تولید داخلی این بیماران نسبت به نمونه خارجی ارزان‌تر و توجیه‌پذیرتر است. محمدی ادامه داد: موضوع مطالعات هم‌ارز زیستی در خصوص داروهای شیمیایی مطرح می‌شود اما بررسی‌های ارزیابی بالینی درخصوص داروهای بیولوژیک انجام می‌شود.

سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلی امام خمینی (ره) از دیروز، (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت) با شعار «بخوانیم و بسازیم» آغاز به کار کرد و این رویداد فرهنگی تا شنبه، ۲۹ اردیبهشت در دو بخش فیزیکی و مجازی به فعالیت خود ادامه خواهد داد. نمایشگاه کتاب از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۸ شب (۱۰:۰۰ الی ۲۰:۰۰) میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود و در بخش مجازی نیز سامانه ketab.ir امکان خرید برای علاقه‌مندان به کتاب را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز مهیا می‌کند و در خرید به شیوه مجازی از نمایشگاه کتاب تهران می‌توان از بن‌کارت تخفیف استفاده کرد. امسال ۲ هزار و ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب در دو بخش مجازی و حضوری حاضر هستند و همچنین حدود ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه شرکت کردند. نمایشگاه کتاب از بخش‌های کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی، ناشران دانشگاهی، ناشران خارجی، ناشران دیجیتال و بخش بین‌الملل تشکیل شده است. پارکینگ مصلی برای توقف بیش از ۱۷ هزار خودرو آمادگی دارد با این وجود، وسایل حمل و نقل عمومی، بهترین گزینه برای رفت‌وآمد به مصلی تهران هستند؛ دو ایستگاه مترو مصلای امام خمینی (ره) و ایستگاه شهید بهشتی در خطوط یک و سه نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به محل برگزاری نمایشگاه هستند که با توجه‌ به ترافیک سطح شهر، استفاده از مترو سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسیله برای رسیدن به نمایشگاه است. سه در جدید به مصلی اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک در برای ماشین پیش‌بینی شده است که شامل درهای ۲۱، ۱۱ و ۴ است‌. مرکز پاسخگویی نمایشگاه کتاب مانند سال‌های قبل با کمک ۱۰۰ نیرو و با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ به اطلاع‌رسانی در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه کتاب کمک می‌کند. همچنین سرپرست شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از سرویس‌دهی حداکثری این ناوگان در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب خبر داد. رضا محمدنژاد بیدخت گفت: به‌منظور خدمات‌رسانی هرچه‌بهتر به شهروندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب، از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، سرویس‌دهی در خطوط هفتگانه مترو با حداکثر ظرفیت انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های مصلی امام خمینی (ره) و شهید بهشتی در خطوط یک و سه نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به محل برگزاری نمایشگاه هستند، افزود: با توجه به ترافیک سطح شهر، قطعاً استفاده از مترو بهترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسیله برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز برای تسهیل تردد مسافران با استفاده حداکثری از نیروی انسانی و تجهیزات تلاش می‌کند تا بهترین خدمات‌رسانی صورت گیرد. سرپرست شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه این خدمات در روزهای پایانی هفته که بازدید از نمایشگاه افزایش می‌یابد نیز با حداکثر ظرفیت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور رفاه بیشتر شهروندان و جلوگیری از ازدحام مسافری با آمادگی برای اعزام قطارهای فوق‌العاده انجام شده است.

محققان طی تحقیقی جدید متوجه شده اند مغز انسان یک قطب نمای عصبی داخلی دارد که به افراد کمک می کند در محیط مسیریابی کنند. برای بسیاری از افراد مسیریابی در جهان کاری سخت است که بدون موبایل قادر به انجام آن نخواهند بود. اما تحقیقی جدید حاکی از آن است که انسان ها بیشتر از آنچه تصور می کنند در رفتن از نقطه الف به ب ماهر هستند. محققان دریافته اند انسان ها یک قطب نمای عصبی داخلی در مغزشان دارند که به آنها اجازه می دهد در محیط ناوبری کنند. این قطب نما که به شکل یک سیگنال الکتریکی باسلول های عصبی منتقل می شود، به فرد نشان می دهد به سمت مسیری تازه در حرکت است. علاوه بر آن هنگامیکه فرد جهت خود را تغییر می دهد، متوجه می شود که در مسیر تازه حرکت می کند و مثلا به جای آنکه به سمت شمال برود، به سمت شرق می رود. تحقیق جدید توسط محققان دانشگاه بیرمنگام و لودویگ ماکسیمیلیان در مونیج انجام شده است. بنجامین گریفیث در دانشگاه بیرمنگام و مولف تحقیق می گوید: ما این قطب نمای عصبی را یک سیگنال مغزی توصیف می کنیم که به نقاط مختلف مغز که در مسیریابی فعال می شوند، ارسال خواهند شد. سیگنال های مذکور این مناطق از مغز درباره آنچه پیش روی فرد در محیط است، مغز را آپدیت می کند. همین امر به فرد کمک می کند اهداف ناوبری خود را هنگام حرکت در محیط به روزرسانی کند. این سیگنال ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونم ثانیه قبل از آنکه فرد واقعا بپیچد ارسال می شود. او در ادامه افزود: هنگامیکه ما از یک کوچه در خیابان می پیچیم، سیگنال قطب نمای عصبی درباره پیچیدن به منطقه ای از مغز که مخصوص ناوبری است، گزارش می دهد و به این ترتیب فرد می تواند جهت حرکت خود را به روز رسانی کند. انسان ها بدون این قطب نما احتمالا نمی توانند مسیریابی کنند. گریفیث و همکارانش برای این پروژه ۵۲ شرکت کننده سالم را برای آزمایش های ردیابی حرکات و ثبت سوابق فعالیت های مغزی شان به کار گرفتند.