قرارداد یک میلیارد دلاری نفتی‌ها با شرکت‌های فناوری

سخنگوی دولت از انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری وزارت نفت با فناوران خبر داد و گفت: سال گذشته برای ۱۲ دستگاه که قابلیت خرید و سفارش‌دهی داشتند، آیین‌نامه‌هایی را برای لزوم خرید از تولیدات داخل صادر کردیم. علی بهادری جهرمی دیروز در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در پارک فناوری پردیس در جمع خبرنگاران برگزاری نمایشگاه اینوتکس را فرصتی برای آشنایی مجموعه دانش‌بنیان با یکدیگر و حاکمیت با دستاوردهای فناورانه عنوان کرد و یادآور شد: هر سال که از این نمایشگاه بازدید می‌کنم، این رویداد پربارتر برگزار شده است. وی حرکت نوآوری در کشور را با سرعت توصیف کرد و گفت: بهترین مورد برای فعالان این زیست بوم، ایجاد فرصت برای جوانان بوده و این‌که اثر و نتیجه آنها در جامعه دیده شود. این امری است که موجب شده تا فناوران درخواست داشته باشند تا دستاوردها و اثرات آنها در جامعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. جهرمی با بیان اینکه با مشاهده این فعالیت‌ها مسؤولیت مضاعفی را احساس می کنیم، ادامه داد: من در این نمایشگاه نوجوانان ۱۵ ساله را دیدم که این امر نشان می‌دهد نوجوانان و جوانان در حوزه فناوری صاحب ایده هستند.

 

مشارکت در انتخابات نزدیک‌ترین پنجره برای رسیدن به تحول و تغییر است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از شرکت در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که صبح دیروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت ماه۱۴۰۳) با حضور در مسجد امام علی(ع) شهرستان پردیس تهران صورت گرفت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره ضرورت حضور مردم در این مرحله از انتخابات، گفت: امیدوارم همه بتوانیم با شرکت در این مرحله از انتخابات به وظیفه ملی خود عمل کنیم و در مرحله دوم انتخابات کاری را که در دوره اول آغاز کرده بودیم به اتمام برسانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه رأی دادن را حق همه مردم دانست و افزود: رأی دادن یعنی حق تعیین سرنوشت خودمان و یعنی حق داریم از این طریق در نحوه اداره کشور در بخش های مختلف اثرگذار باشیم. در نظام مقدس جمهوری اسلامی، همه مسئولان در قوای مختلف با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می شوند که بی شک اگر به دنبال ایجاد تحول و تغییر هستیم، نزدیک ترین پنجره برای دستیابی به این هدف، مشارکت در انتخابات است که همه سلایق، نگاه ها، گروه ها و افراد بتوانند در آن حضور داشته باشند.

رهبر انقلاب بعد از شرکت در مرحله دوم انتخابات مجلس تاکید کردند
هرچه رای بیشتر باشد مجلس قوی‌تر است
رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌اندازه مرحله اول اهمیت دارد،اظهار داشتند: هرچقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود. آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب صبح دیروز - جمعه ۲۱ اردیبهشت- و در دقایق آغاز رای‌گیری دومین دور انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره) رای خود را به صندوق انداختند.
رهبر انقلاب در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه ملی پس از شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرحله دوم انتخابات به‌اندازه مرحله اول اهمیت دارد، اظهار داشتند: انتخابات فی نفسه کار اساسی و مهمی برای کشور و برای مردم است انتخابات نشانه حضور و اراده و تصمیم گیری مردم است بنابراین وظیفه ملی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد و کار کنند و به مقاصد بزرگ نزدیک شود این است که در انتخابات شرکت کند مرحله اول و دوم هیچ فرقی با یکدیگر ندارد. ایشان تاکید کردند: در مرحله دوم ظرفیتِ تمام‌نشده مرحله اول تکمیل می‌شود. اگر در مرحله دوم شرکت نکنیم،‌ کار مرحله اول را نیمه‌تمام رها کرده‌ایم. انشالله مردم عزیز شرکت کنند رای بدهند و مجلس را تکمیل کنند. آیت الله خامنه‌ای اظهار داشتند: هرچقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود.

رئیسی بعد از شرکت در انتخابات دور دوم تاکید کرد:
مجلس قوی می‌تواند ریل گذاری قوی برای کشور داشته باشد
سیدابراهیم رییسی بعد از شرکت در دور دوم انتخابات مجلس با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر گفت: از خداوند می خواهم در دهه کرامت که مزین به نام مبارک علی بن موسی الرضا (ع) و خواهرشان حضرت معصومه(س) است، برکات را بر این کشور و نظام مقدس و امت اسلامی نازل کند. وی گفت که از مجریان برگزاری انتخابات قدردانی می کنم که در حال برگزاری انتخاباتی امن، سالم، رقابتی و مشارکتی هستند، همان طور که رهبری فرمودند. رییس جمهور تاکید کرد: این از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که نظام و شکل گیری تمامی نهادها در این کشور براساس رای و اراده مردم است؛ دیگران تنها قیافه دموکراسی گرفته و حرف از رای مردم می زنند، اما نظام جمهوری اسلامی ایران به آن عمل می کند. رئیسی اضافه کرد: ما دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات شرکت کردیم و انتخابات جریان دارد که از افتخارات نظام است؛ دلیل حقد و کینه دشمنان به نظام این است که نظام مبتنی بر رای و اراده مردم است. وی با ابراز امیدواری از اینکه با رای مردم، مجلس در زمان مقرر تشکیل شده و مجلس قوی شکل گیرد، گفت: مجلس قوی می تواند قوانین مورد نیاز کشور را تصویب کرده و ریل گذاری قوی برای کشور داشته باشد؛ مجلس قوی در کنار دولت قوی می تواند ایران قوی را رقم زند.

اعلام آمادگی دولت برای برگزاری انتخابات آینده به صورت الکترونیک
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: وزارت کشور و شورای نگهبان با ارزیابی کیفیت انتخابات تمام‌الکترونیکی، تصمیم نهایی برای برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی در دوره بعدی را اتخاذ خواهند کرد. غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: با پیشرفت‌هایی که در کشور و در حوزه الکترونیکی انجام گرفته و با اقدامات وزارت کشور، بسترهای لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک حتی در کلانشهرها با تکثر و تعدد کاندیداها مانند حوزه انتخابیه تهران، به خوبی فراهم شده است.

اردوغان: اسرائیل می‌خواهد جنگ را به کل منطقه گسترش دهد
رجب طیب اردوغان گفت، رژیم صهیونیستی علیرغم موافقت جنبش فلسطینی حماس با آتش بس، در تلاش است تا جنگ را به کل منطقه گسترش دهد. رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از علی اسدوف، نخست وزیر جمهوری آذربایجان در مقر ریاست جمهوری در آنکارا پذیرایی کرد. رئیس جمهور اردوغان در این دیدار گفت: اسرائیل در تلاش است تا جنگ را به کل منطقه گسترش دهد. اسرائیل علیرغم موافقت حماس با آتش بس به حملات خود ادامه می‌دهد و سازمان کشورهای تُرک‌زبان می‌تواند فعالانه‌تر در رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه همکاری کند.

تاکید ایران بر آمادگی برای
ادامه کار و تعامل با اروپا
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : اروپا باید فریاد عدالت خواهی‌اش را در موضوع فلسطین بلند کند. حسین امیر عبداللهیان به مناسب روز اروپا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت :« به مناسبت روز اروپا ۲۰۲۴، به همۀ کسانی که در اروپا به امید اروپایی متحد، آرام و بالنده این روز را گرامی می‌دارند، تبریک می‌گویم.» وی افزود: «در این روز ویژه، همۀ آنانی که برای صلح و سعادتِ اروپا تلاش کرده‌اند، باید در اندیشۀ صلح و امنیت در سراسر جهان باشند. آنچه در غزه می‌گذرد، بارِ گرانی است بر شانه وجدان بشریت و آزمونی خطیر برای مشروعیت ارزش‌هایی چون کرامت و حقوق بشر که اروپایی‌ها مدعیِ تلاش در راستای آن هستند. »

گزارش «تجارت» از محتوای دیدارهای رئیسی در قم:

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز جمعه در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان قم با مراجع تقلید دیدار کرد. به گزارش «تجارت»، در جریان دیدار رئیس جمهور با مراجع مهم‌ترین مسائل مدیریتی کشور مورد شرح و بررسی قرار گرفت. دولت با ارائه گزارش‌‌های مهم در حوزه مدیریت کشور اهتمام خود را به نزدیکی و مشورت با مراجع اعلام کرد. مراجع نیز خواستار تلاش بیشتر قوه مجریه برای رفع کاستی‌ها و مشکلات مردم شدند.

تاکید مراجع بر ضرورت کاهش تورم
سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز -جمعه- در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان قم، با حضور در دفتر آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی با این مرجع معظم تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله العظمی نوری همدانی در این دیدار با تبریک اعیاد ولادت حضرت معصومه (س) و فرارسیدن ولادت امام رضا (ع) با اشاره به اهمیت و جایگاه مردم در جامعه اسلامی، خدمت به مردم و تلاش برای رفع مشکلات و دغدغه‌ها و تامین مطالبات آنان را از بهترین و با ارزش‌ترین کارها دانست و بر اهمیت تلاش برای مهار و کاهش تورم و ارتقای شاخص‌های رفاه عمومی تاکید کرد. ایشان بر اهمیت همصدایی و همگامی مسئولان با مردم تاکید و آن را رمز پیشرفت کشور دانست و افزود: اگر مردم احساس کنند که مسئولان مثل آنها زندگی می‌کنند، مشکلات مسیر پیشرفت کشور را راحت‌تر تحمل می‌کنند. رئیس جمهور نیز در این دیدار ضمن تبریک متقابل ولادت حضرت معصومه (س) و دهه کرامت و تبریک پیشاپیش ولادت امام رضا (ع) با بیان اینکه حضرت‌عالی چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی همواره دغدغه مردم و جامعه را داشته و دارید، تصریح کرد: همه تلاش بنده و دولت مردمی این است که با وجود موانع و مشکلات، شتاب روند رشد کشور را افزایش دهیم و به لطف خدا توانسته‌ایم علی‌رغم دشمنی‌ها و فشارهای بی‌نظیر در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش بیکاری و احیای واحدهای راکد گام‌های مثبتی برداریم. رئیس جمهور در تشریح اقدامات دولت برای بهبود معیشت مردم به ویژه حمایت از اقشار کم درآمد، افزایش تا سه برابری مستمری سه دهک اول، خدمات آب، برق، گاز و بیمه سلامت رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، افزایش خروج افراد از پوشش نهادهای حمایتی در نتیجه سیاست‌های توانمندسازی، افزایش ارزش یارانه و کاهش تاثیرپذیری معیشت مردم از نوسانات ارزی در نتیجه توزیع کالابرگ را از جمله این اقدامات عنوان کرد

اهتمام ویژه دولت به اقتصاد و رفاه مردم
رئیسی با حضور در دفتر آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی با این مرجع معظم تقلید دیدار و گفتگو کرد. ایشان با اشاره به جایگاه جهانی و مهم شهر قم، توجه بیشتر بر ارتقای شاخص‌های توسعه شهری و رفع مشکلات این شهر را خواستار شد و افزود: اقدامات دولت در ‌مسکن‌سازی در قم قابل تقدیر است و اگر چه دولت شما مسئول بلاتکلیف ماندن طرح منوریل و فرودگاه بین‌المللی قم نیست، اما با توجه اهمیت این طرح‌ها برای قم و نیز رویکرد دولت مردمی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام انتظار می‌رود اقدام موثری برای تعیین تکلیف و تکمیل این طرح‌ها نیز انجام شود. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما سخت‌کوشی، جدیت و تلاش شبانه‌روزی دولت مردمی امید زیادی برای انجام این کارها ایجاد کرده است، گفت: بنده همواره برای موفقیت جنابعالی و دولت مردمی دعا می‌کنم. پرکاری شخص جنابعالی و ارتباط گسترده شما با مردم، مایه امیدواری دوستداران انقلاب و ناامیدی دشمنان است. رئیس جمهور نیز در این دیدار با تبریک متقابل به آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی برای مناسبت‌های جاری و پیش‌رو، حضور در قم در سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و تجدید دیدار با مراجع عظام تقلید را توفیقی بزرگ برای خود دانست و گفت: ارتباط مستمر استاندار قم و مسئولان دولت با مراجع تقلید همواره مورد تاکید بنده بوده است. وی با بیان اینکه با وجود همه تلاش‌ها و توطئه‌های دشمنان، کشور در حال پیشرفت است و در عزم دولت برای تسریع و تداوم مسیر رفع مشکلات و توسعه کشور خللی پیش نیامده است، افزود: رشد تولید را محور رفع مشکلات و پیشرفت اقتصادی می‌دانیم و لذا با تلاش‌های شبانه‌روزی حدود 9 هزار واحد تولیدی راکد را احیا کرده‌ایم. همچنین روند ساخت مسکن در کشور رونق گرفته که خود به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد باعث رونق واحدهای صنعتی و خدماتی بسیاری شده است. رئیسی در ادامه با بیان اینکه دولت نسبت به رفاه و معیشت مردم حساس است، تصریح کرد: بنای ما بر این است که مسائل را به شکل میدانی و از نزدیک رصد کنیم؛ روش این دولت عبور از کنار مشکلات نیست بلکه نگاه ما حل مسائل است، فارغ از اینکه این مشکلات مربوط به کدام دولت و کدام دوره است. به عنوان مثال دیروز در جلسه پیگیری موضوعات ویژه تصمیمات ویژه‌ای برای تعیین تکلیف دو پروژه بزرگ اما بر زمین مانده قم یعنی منوریل و فرودگاه بین‌المللی اتخاذ شد.

وعده دولت برای مبارزه با فساد
سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز -جمعه- در جریان برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان قم، با حضور در بیت آیت‌الله جوادی آملی با ایشان دیدار کرد. حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت در بخش‌های مختلف، بر لزوم افزایش تولید و بهره‌برداری بهینه از ذخایر و منابع ثروت‌آفرین کشور در اداره امور جامعه و توجه مضاعف به کرامت مردم در عین رفع دغدغه‌های معیشتی آنها تاکید کرد. همچنین ایشان در بخش دیگری از بیانات خود، عملیات غرورآفرین وعده صادق را موجب افتخار دانست و تصریح کرد: این اقدام همراه با عقلانیت انجام شد. رئیسی نیز در این دیدار از اقدامات دولت برای توانمندسازی اقشار کمتر برخوردار و رفع فقر در عین حفظ کرامت مردم، کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و کاهش فقر گزارشی ارائه کرد. رئیس جمهور درباره عملکرد دولت در زمینه اجرای عدالت گفت: دولت تمام همت خود را برای مبارزه با فساد در تمامی لایه‌ها مصروف داشته‌ و در این رابطه اقدامات موثری انجام داده است. رئیسی همچنین ضمن تشریح اقدامات دولت در زمینه افزایش تولید در حوزه نفت و گاز خاطرنشان کرد: تدابیر اتخاذ شده در انجام عملیات وعده صادق، موجب هماهنگی حداکثری بین میدان، دیپلماسی و رسانه و تحقق کامل اهداف این عملیات شد و در نتیجه مردم نیز با هر سلیقه‌ای از این حرکت غرورآفرین تمجید کردند.

تاکید دولت بر استماع نظرات و ارائه گزارش اوضاع کشور به مراجع
رئیس جمهور در دیدار آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، استماع آرا و نظرات مراجع معظم تقلید و همچنین ارائه گزارش از اوضاع کشور به ایشان را از تکالیف ضروری کارگزاران اجرایی کشور دانست و تداوم دعای خیر و رهنمودهای ایشان به دولتمردان را خواستار شد. سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های خود در دومین سفر دولت مردمی به استان قم شامگاه پنجشنبه با حضور در بیت حضرت آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی، با ایشان دیدار کرد. رئیس جمهور در این دیدار گرم و صمیمی ضمن تشکر از توجهات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به دولت مردمی و طلب دعا، استماع آرا و نظرات مراجع معظم تقلید و همچنین ارائه گزارش از اوضاع کشور به ایشان را از تکالیف ضروری کارگزاران اجرایی کشور دانست و تداوم دعای خیر و رهنمودهای ایشان به دولتمردان را خواستار شد. حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نیز در این دیدار برای موفقیت دولت در انجام امور کشور و تداوم خدمت به مردم از خداوند متعال طلب توفیق کردند.

اسلامی در سی و سومین یادواره‌ شهدای فردو در قم تاکید کرد:

گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که شهدا نگین افتخار این ملت هستند و امروز از تمامی دست اندرکاران برگزاری این مراسم قدردانی می‌کنم و خوشحال از اینکه در این یادآوره حضور دارم. محمد اسلامی اظهار کرد: در این سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به پشتوانه این ملت اتفاقات بزرگی رخ داده و کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد اما دشمنان ما این ظرفیت و اقدامات انجام گرفته در حوزه علوم و فنون که بیشتر آنها در مرز دانش قرار دارند را بر نمی‌تابند. در بخش‌های گوناگون دفاعی، هسته‌ای و علمی کشور ما مستقل و سرآمد است و دشمنان ما نمی‌خواهند جمهوری اسلامی ایران با اقتدار مسیر تعالی را طی کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) در حوزه علوم و فنون هسته‌ای یکی از مهمترین ظرفیت‌های هسته‌ای کشور بوده که هم اکنون به خار چشمی برای دشمنان انقلاب اسلامی تبدیل شده است. این اتفاق در حالی است که علوم و فنون هسته‌ای در انحصار کشورهای قدرتمند گرفته و به واسطه ورود قدرتمند ایران به این عرصه، تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف اعمال کردند. آنان شرکت‌ها و افرادی را تحریم کردند که این افراد در حوزه علوم و فنون کشور گام برداشته و با این کارشان می‌خواستند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند. وی ادامه داد: دشمنان ما می‌دانند فناوری‌های نوین و به خصوص فناوری هسته‌ای قدرت ساز است به دنبال متوقف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، فناوری هسته‌ای برای کشور آبرو بوده و بر همین اساس دانشمندان هسته‌ای ما به شکل درون زا و عاشقانه و متعهدانه در این مسیر گام برداشته‌اند. به همین خاطر امروز خروجی فناوری‌ها و دستاوردهای هسته‌ای ایران با همه خرابکاری‌ها، ترور، تهدید و تحریم‌ها در تراز جهانی قرار داشته و با نمونه‌های مشابه در سراسر دنیا برابری می‌کند. وی گفت در موضوع برجام طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی ایران تنها نمایش لغو تحریم‌ها را داشتند و به هیچ عنوان به وظایف خودشان در این زمینه عمل نکردند. با این حال خوشبختانه امروز ظرفیت هسته‌ای ایران اسلامی شکوفا شده و در حال پیشرفت بوده و ما قوی‌تر از گذشته ظرفیت‌های خودمان را بالا خواهیم برد. یکی از این موارد به موضوع گسترش ظرفیت رادیوداروها در کشور بر می‌گردد که در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم. حوزه‌ای که اگر به خودکفایی در چرخه سوخت نمی‌رسیدیم امکان تولید این رادیوداروها را برای بیماران به خصوص بیماران سرطانی کشور نداشتیم. این در حالی است که طرف‌های مقابل ما تنها مجموعه‌ای که در کشور ایران در حال ساخت این رادیوداروها است را تحریم کردند. اسلامی اضافه کرد: سازمان انرژی اتمی امروز در حوزه تولید رادیوداروها جزو کشورهای برتر دنیا به حساب آمده و سالانه بیش از یک میلیون نفر از محصولات آن استفاده می‌کنند. همچنین در بخش تولید ابزارهای دقیق هسته‌ای، به مدد و کمک صنایع بزرگ کشور از جمله پتروشیمی، فولاد، چوب، کاغذ و نفت آمده است. سازمان انرژی اتمی با رسیدن به خودکفایی در این ابزارها و تولید سامانه‌های مورد نیاز صنایع مختلف کشور آنها را با هزینه‌هایی به مراتب کمتر در اختیار صنایع بزرگ کشور قرار داده است. وی اظهار کرد: یکی دیگر از افتخارآفرینی‌های دیگر ایران در حوزه هسته‌ای به موضوع آب سنگین بر می‌گردد. جمهوری اسلامی در حوزه آب سنگین و مشتقات آن در حال حاضر در دنیا جزو بهترین‌ها به شمار می‌آید. در حال حاضر ما توانسته‌ایم بابت بهره بردن از آب سنگین و مشتقات آن در بخش تحقیق و توسعه در حوزه‌های دارویی و دیگر صنایع ظرفیت‌های مناسبی را ایجاد کنیم. آب سنگین و مشتقات آن امروز در تولید داروهای نسل جدید نقش موثری دارند و یکی از محصولات ما در این بخش ساخت کیت غربالگری نوزدان بوده که امروزه کاربرد بسیار مهمی در بخش پزشکی دارد.

توقف مذاکرات قاهره و بازگشت هیئت‌های حماس و رژیم صهیونیستی از مصر

گروه سیاسی: جنبش حماس بامداد جمعه اعلام کرد که هیئت شرکت کننده در مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره، این شهر را به مقصد قطر ترک کرده است و افزود: اکنون توپ کاملاً در زمین اسرائیل است. در بیانیه حماس آمده است: «هیئت مذاکره کننده قاهره را به مقصد دوحه ترک کرد، اشغالگران عملا پیشنهاد میانجیگران را رد کردند و در چند موضوع اساسی به آن اعتراض کردند.» این بیانیه می‌افزاید که جنبش به این پیشنهاد پایبند است، بنابراین، اکنون توپ به طور کامل در زمین اشغالگران است.
در این راستا پیشتر عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که اشغال گذرگاه رفح توسط اسرائیل راه را بر میانجی‌ها بسته است. وی تاکید کرد که حماس به موضعش در مورد آتش‌بس پیشنهادی پایبند است. در این زمینه، کانال خبری قاهره نیز به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت‌های حماس و رژیم صهیونیستی شرکت کننده در مذاکرات قاهره در میانه تداوم اختلافات بر سر آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا، مصر را ترک کردند. رادیو رژیم صهیونیستی همچنین به نقل از یک مقام «سیاسی ارشد» اشغالگران گزارش داد که این رژیم در مورد پیشنهاد حماس ملاحظاتی ارائه کرده است. به گفته این مقام صهیونیست، «هیئت اسرائیلی در راه اراضی اشغالی است و مذاکرات ساعاتی پیش به دلیل ملاحظات اسرائیل در خصوص پیشنهاد حماس از طریق میانجی‌گران به پایان رسید». وی گفت: مذاکرات متوقف شده است. این مقام رژیم صهیونیستی همچنین افزود: اسرائیل طبق برنامه به عملیات نظامی خود در رفح و نوار غزه ادامه خواهد داد. یک منبع مصری عالی رتبه نیز تاکید کرد که «تلاش‌های مصر و تلاش‌های میانجی‌ها برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها» بین حماس و اشغالگران ادامه دارد».یک منبع دیگر گزارش داده بود که طرف مصری هشدار خود را به شرکت کنندگان در مذاکرات درباره خطر تشدید تنش در صورت عدم موفقیت مذاکرات داده است. بر اساس آنچه که کانال خبری قاهره در روز پنجشنبه گزارش داد وی همچنین تاکید کرد که هیئت امنیتی مصر تلاش‌های خود را برای یافتن فرمول اجماع در مورد برخی از موارد مورد مناقشه افزایش داده است. همزمان با ادامه عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه و تشدید بمباران محله‌های شرقی شهر رفح و رسیدن به مرکز و غرب این شهر، آمریکا روز پنجشنبه در ادامه راهکار دادن به معضل کنونی، تشکیل یک ساختار حکومتی جدید در غزه را جایگزین بهتری برای عملیات نظامی بزرگ در رفح دانست. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که توافق آتش‌بس مورد بحث بین اسرائیل و حماس شامل تمام نوار غزه از جمله شهر رفح می‌شود. کربی به خبرنگاران گفت: «اگر بتوانیم به یک آتش‌بس موقت برسیم، این آتش‌بس شامل تمام نوار غزه از جمله رفح می‌شود.» به گفته کربی، «این موضع مذاکره کننده» ایالات متحده است.