رونق ساخت و ساز درگروه افزایش تعاملات بانکی

مهرداد بذرپاش در حاشیه آئین واگذاری بیش از ۷۰۰۰ زمین و واحد مسکونی نهضت‌ ملی‌ مسکن در استان قم گفت: نظام بانکی کشور برای تسریع در ساخت‌وساز مسکن باید کمک بیشتری بکند. مهرداد بذرپاش که با رئیس جمهور به استان قم سفر کرده است در حاشیه آئین واگذاری بیش از ۷۰۰۰ زمین و واحد مسکونی نهضت‌ ملی‌ مسکن در استان قم گفت: استان قم یکی‌ از استان‌های خوب و با ظرفیت ما در حوزه نهضت ملی مسکن است. وی خاطر نشان کرد: امروز که در خدمت شما هستیم؛ ۷۱ هزار واحد مسکن شهری و روستایی در حال ساخت است که بخشی از آن اهدا شده است. بذرپاش تاکید کرد: نهضت بزرگی در حال رخ دادن است؛‌ پیشرفت کار خوب بود و از روند انجام کار راضی هستیم اما نظام بانکی کشور باید کمک بیشتری کند تا تسریع در روند عملیات صورت بگیرد. وزیر راه‌ و شهرسازی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مد نظر دولت در نهضت ملی مسکن،‌ کیفیت ساخت پروژه‌هاست؛ سرعت به همراه کیفیت. تصویر نادرستی از کیفیت مسکن حمایتی در ذهن‌ها وجود دارد؛ اما تاکید دولت این است که واحدهای نهضت ملی مسکن باید کیفیت بالایی داشته باشند. وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی و بازآفرینی ۶ هزار واحد فرسوده در استان قم، گفت: همچنین پنج هزار واحد به‌صورت خود مالکی و ۱۵ هزار قطعه زمین نیز به‌صورت ویلایی برای ساخت انفرادی به متقاضیان خود واگذار شده است.

 

آرزو و مطالبه مدیرعامل راه آهن کشور از مجلس

مدیرعامل راه آهن کشور گفت: کاش در مجلس شورای اسلامی ۱۰ هزار میلیارد تومان از این رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی که سالیانه ۲۰ هزار کشته و ۲۰۰ هزار مجروح جاده‌ای دارد را به حوزه ریلی برای افزایش و بهبود تعمیرات در حوزه خط، ناوگان و علائم اختصاص می‌دادند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۳ توضیح داد: کل بودجه در نظر گرفته شده برای تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی ۵ هزار میلیارد تومان است، اما پولی که برای واردات بنزین و گازوئیل در نظر گرفته شده ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است. صالحی با یادآوری سیر حدود ۸۰۰۰ واگن شیر بسته(بدون ترمز) در شبکه ریلی، گفت: از این تعداد ۷هزار واگن رفع ایراد شد و به شبکه سیر بازگشت. سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: با تلاش‌های مجموعه همکاران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، به کاهش پیوسته سوانح از هفته‌ای ۴.۵ سانحه در سال ۹۹ به هفته‌ای ۳.۵ سانحه در سال گذشته رسیدیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حتی بروز یک سانحه ریلی نیز زیاد است، تاکید کرد: کاهش سوانح ریلی نشان از تلاش، صرف بودجه، اولویت‌گذاری و عملیات شبانه‌روزی است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سنوات گذشته ۸ هزار واگن باری شیر بسته (بدون ترمز) در حرکت بود که با برنامه‌ریزی انجام شده در سال گذشته از حرکت آنها ممانعت شد.

ارمنستان یک بزرگراه جدید
به سمت مرز ایران می‌سازد
دولت ارمنستان اعلام کرد یک جاده ۶۰ کیلومتری در استان جنوبی سیونیک که هم مرز با ایران است می‌سازد که زمان سفر بین دو کشور همسایه را کوتاه خواهد کرد. به گزارش تسنیم، دولت ارمنستان اعلام کرد قصد دارد 254 میلیون دلار از بانک اروپایی بازسازی و توسعه برای ساخت یک بخش 24 کیلومتری از یک بزرگراه جدید به سمت مرز ایران، وام بگیرد. این جاده 60 کیلومتری در استان جنوبی سیونیک که هم مرز با ایران است ساخته می‌شود و شهرهای سیسیان و کاجاران را از طریق یک مسیر بسیار کوتاه‌تر متصل می‌کند و زمان سفر بین دو کشور همسایه را هم کوتاه خواهد کرد. جاده جدید سیسیان/کاجاران از یک ناحیه کوهستانی می‌گذرد، بنابراین هزینه ساخت آن بالاست. این قرارداد در ایروان و در حضور وزیر راه و شهرسازی ایران بسته شد.

هیچ سانحه‌ ریلی از مسئولان پنهان نشود
رییس کمیسیون سوانح ریلی گفت: هیچ سانحه‌ای از چشم دور نماند و نباید هیچ حادثه‌ای از دید مسئولان پنهان نماند.به گزارش ایلنا، محمد حسن اسماعیلی در مراسم گرامیداشت هفته ایمنی حمل و نقل با بیان اینکه کاهش سوانح ریلی خبر بسیار خوبی است، تاکید کرد: تمام سوانح حتی جزیی‌ترین سانحه اهمیت دارد و باید بررسی شود. وی تاکید کرد: هیچ سانحه‌ای از چشم دور نماند و نباید هیچ حادثه‌ای از دید مسئولان پنهان نماند.
رییس کمیسیون سوانح ریلی با اشاره به اقدام راه‌آهن به کنترل ترمز تمام واگن‌ها گفت: در بازدید از قطاری متوجه شدیم از ٣۶ واگن ١٨ واگن ترمز نداشت و این فاجعه است اما الان خوشبختانه هیچ واگنی بدون ترمز حرکت نمی‌کند و این خود عامل کنترل سوانح خواهد شد. همچنین در ادامه این مراسم حمید گوگوچانی مدیرکل ایمنی راه‌آهن با بیان اینکه اقدام خوب راه‌آهن در افزایش ایمنی ممنوعیت سیر واگن‌های شیر بسته است، گفت: امروز دیگر هیچ قطار باری با واگن بدون ترمز حرکت نمی‌کند و اساس حرکت قطار با چند واگن بدون ترمز خود عامل ایجاد سانحه می‌شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در سال ١۴٠٢ نسبت به سال ١۴٠١ میزان سوانح ریلی ١٢ درصد کاهش پیدا کرد و شبه سوانح هم ١۵ درصد کمتر شد و هر فردی که بتواند شبه سانحه را شناسایی کندو بتواند از وقوع سانحه جلوگیری کند، تشویقی دریافت می‌کند.

«تجارت» بررسی کرد؛کاهش سهم خودروهای بنزینی از حمل و نقل کشور امکان پذیر است؟

گروه صنعت و تجارت:صحبت از خودروی برقی در دنیا موضوع جدیدی نیست و دهه ها از زمان ساخت و استفاده این نوع خودروها می گذرد و همچنان در حال گسترش و تولید است، به طوری که گفته می شود که برنامه دنیا تا سال 2030 عبور از خودروهای بنزینی و ساخت خودروهای تمام برقی است.
به گزارش تجارت،حتی خودروهای برقی در ایران هم سابقه تولید دارند و از دهه 70 این موضوع در کشور دنبال می شود و خودروسازان داخلی اقدام به برقی سازی برخی محصولات شان کرده اند. اما با وجود این حدود یک سال است که عبارت خودرو برقی در ایران ترند شده و به نقل محافل رسانه ای و کارشناسان حوزه صنعت و بازار خودرو تبدیل شده است.
کم کم به خرداد ماه و یک سالگی رای اعتماد نمایندگان مجلس به عباس علی آبادی برای حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت می رسیم، بعد از نوسانات بازار خودرو و حواشی که حضور رضا فاطمی امین در وزارت صنعت داشت، همه منتظر بودند تا وزیر تازه نفس روی معضلات صنعت خودرو متمرکز شود و همچنین چاره ای بر بازار آشفته خودرو پیدا کند، اما او کارشناسان و افکار عمومی را شگفت زده کرد و به تبیین مواضع خود در مورد رویکرد جدیدش یعنی خودروهای برقی پرداخت. با وجود اصرار وزیر صنعت بر پروژه برقی سازی خودروها در ایران، عمده کارشناسان حوزه صنعت خودرو با او مخالف هستند و طی یک سال گذشته ضعف های این طرح را گوشزد کرده اند، با این حال این عضو کابینه همچنان تاکید بر مواضع خود دارد و این پروژه را با جدیت دنبال می کند. برخی موارد بیش از هر چیز در مخالفت با پروژه برقی سازی خودروها در ایران مطرح می شود، اول این که کارشناسان می گویند زیرساخت های استفاده از این خودروها اعم از ایستگاه های شارژ و همچنین نیروهای آموزش دیده برای این کار در کشور وجود ندارد. موضوع دوم این که عموما خودروهای برقی از خودروهای بنزینی گران قیمت تر هستند و در این بین کدام مشتری حاضر خواهد بود که خودروی برقی بخرد، آن هم در ایران که با تورم حدود 40 درصدی افراد از خرید خودروی معمولی و یا تعویض خودروی قدیمی خود عاجز شده اند. ضمن این که برخی می گویند ارزان بودن بنزین در ایران سبب می شود کسی سراغ خودروهای برقی نرود. دلیل سومی هم که برای مخالفت مطرح می شود این است که ما آنچنان که باید توانایی تولید انبوه خودروی برقی را در کشور نداریم و برای این کار یا باید چند سال منتظر بمانیم تا خودروسازان داخلی موفق به این کار شوند و یا این که واردات کنیم. بحث واردات هم با موضوع خروج ارز گره خورده و در شرایط فعلی که کشور دچار کمبود و تنگنای ارزی است مخالفان خود را دارد و همین الان هم تخصیص ارز برای واردات خودروهای معمولی توسط بانک مرکزی با اما و اگرهایی مواجه است. ضمن این که کشور در شرایط تحریم است و امکان واردات آزادانه خودرو از هر شرکت و برند معتبری را ندارد و ناچار است باز هم به کشور چین اکتفا کند که این مورد هم انتقادات فراوانی به دنبال دارد و مورد پسند برخی سلایق نیست. موضوع بعدی و مهمی که در رابطه با بحث گسترش خودروهای برقی در ایران مطرح است این است که ما با معضل ناترازی برق مواجه و با حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق در پیک مصرف در سال درگیر هستیم. سوالی که پیش می آید این است در شرایطی که ناترازی برق به قطع برق صنایع و منازل منجر می شود، چطور می توان برق مورد نیاز خودروهای برقی را فراهم کرد؟ همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که وزارت نیرو به عنوان متولی صنعت برق در کشور هر چند به طور شفاف اعلام نمی کند، اما در خفا با برقی سازی خودروها مخالف است و پای کار و همراه وزارت صمت نیست. علاوه بر صحبت های کارشناسی که در مخالفت با برقی سازی خودروها مطرح می شود، میان مسئولان نیز مخالفت های صریحی با این پروژه دیده می شود. برای نمونه سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید «چرا باید خودمان را وابسته به واردات خودروی برقی کنیم، تهران ظرفیت بارگزاری ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی را ندارد.» او همچنین گفته است که «در جلسه شورای عالی محیط زیست به وزیر نیرو گفتم چطور می‌خواهی برق خودرو‌های برقی را تامین کنی؟» این نماینده مجلس همچنین می گوید با این موضوع که مردم 4 یا 8 سال با شعار برقی سازی سرکار گذاشته شوند، مشکل دارم و آقای علی آبادی هم از مواضع ما خبر دارد. همچنین علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفته است که «حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و فقط وعده ورود خودروی برقی داده شده و شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی وجود ندارد.» در نهایت این که با وجود همه ضعف هایی که این طرح دارد و تمام هشدارهایی که در این زمینه داده می شود، وزیر صمت توجهی به مخالفت ها ندارد و می گوید 5 سال مطالعه و کار کارشناسی پشت سر این ماجرا است و او تمام و کمال دنبال این موضوع است.