50 کشور جهان در پی خرید تسلیحات و هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی:

گروه سیاسی: موزانه قوا در خاورمیانه در نتیجه قدرت و توان پهپادهای ایرانی دگرگون شده است. تهران با نمایش قدرت در انجام عملیات انتقامی علیه رژیم اسرائیل، نشان داد که عصر جدید در معادلات سیاسی و امنیتی غرب آسیا رقم خورده است. در عصر جدید، دیگر اصلی به عنوان قاعده تهاجم‌های بدون پاسخ باقی نمانده و آن‌چنان که مسئولان ارشد کشورمان بارها گفته‌اند، دوران بزن در رو به سر رسیده است.
به گزارش «تجارت»، در عصر جدید، نه‌تنها شاهد صادرات پهپادهای آفندی و پدافندی ایران به جبهه مقاومت هستیم، بلکه نسل «شاهد» این پهپادها به‌دلیل تکنولوژی بالا و به‌صرفه بودن، در آفریقا و آمریکای جنوبی مشتریان زیادی به خود اختصاص داده که معادلات آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گزارش اندیشکده «شورای آتلانتیک»،ایران به‌خوبی در راه تبدیل به یک صادرکننده‌ی درحال پیشرفت تسلیحات در سطح جهان قرار دارد و تهران در سال‌های گذشته، فروش و انتقال پهپادهای خود را به نقاط مختلف جهان از آمریکای جنوبی تا آفریقا به‌ سرعت افزایش داده و کشورهای بیشتری به خرید این قابلیت‌ها از ایران علاقه‌مند شده‌اند. گردان رعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۶۳ برای تصویربرداری به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام عملیات‌های شناسایی تشکیل شد. بر اساس طرحی که جهاد دانشگاهی اصفهان ارائه داد، با قرار گرفتن یک دوربین عکاسی «کانن‌اف ۱» بر روی هواپیمای بدون سرنشین اولیه، از مواضع رژیم بعث عراق در جبهه‌های جنگ تصویربرداری شد، به‌نحوی که سوخت این هواپیما با نصب بطری سرم بر روی بدنه آن تامین شد.

آغاز راه با مهندسی معکوس هرمس
پس از موفقیت‌آمیز شدن عملیات این هواپیما در جبهه‌های حق علیه باطل، درخواست نیروهای نظامی برای فیلمبرداری هوایی از مواضع دشمن بعثی به حدی افزایش یافت که «گردان هوایی القاعده در غرب کشور» تشکیل شد. در سال ۱۳۸۰ یک فروند پرنده هرمس ساخت رژیم غاصب اسراییل به‌دلیل نقص فنی در موتور، در اطراف شهر مریوان سقوط کرد و به دست نیروهای خودی افتاد و مهندسان صنعت هوافضای کشور و یگان پهپادی با صرف ماه‌ها زمان و مطالعات و کنکاش دقیق، این پرنده را مهندسی معکوس کردند. این پرنده از پیشرفته‌ترین پرنده‌های آن‌روز دنیا و رادار گریز بود.
«شاهد ۱۲۳» اولین پهپاد بومی ایران
«شاهد ۱۲۳» اولین دستاورد پهپادی با ویژگی رادارگریزی، کم‌مصرف بودن و مداومت پروازی ۱۵ ساعته ساخته شد و به مرحله تست رسید، که موجب جلب توجه فرماندهان نظامی کشور به این صنعت خاص در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ شد. سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رابطه گفته است: «اولین پهپاد کشور موجب سیطره بر همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه شد، بدون این‌که آن‌ها بتوانند آن را شناسایی کنند، بجز بال و بدنه، همه بخش‌های تولید پرنده‌ها به بخش خصوصی سپرده شد و کار بومی‌سازی آن انجام شد. در تامین بودجه پروژه با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم اما با مولدسازی زمین‌ها و پادگان‌های نظامی در اختیارمان، بودجه تحقیقات پهپادی را تامین کردیم و با رضایت و حمایت مقام معظم رهبری کار را ادامه دادیم.

شناسایی و نابودی داعش با پهپادهای ایرانی
در ادامه سردار حاجی‌زاده با اشاره به حضور داعش در سوریه و کمک پهپادهای ایرانی برای پاکسازی آن‌ها از سوریه و عراق، گفت: «ابابیل ۳» در سال ۱۳۹۰ و «شاهد و صادق ۱۲۱» در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ را در ایران ساختیم و با موفقیت بودن ماموریت‌ها، آن‌ها را برای مبارزه با داعش راهی عراق و سوریه کردیم، در همین راستا بیش‌از ۷۰۰ بمب از طریق «شاهد ۱۲۹» روی مواضع تروریست‌ها در سوریه و عراق ریخته شد و همین مسئله موجب توجه بیشتر سردار سلیمانی و قرار گرفتن یگان پهپادی جزو اصلی رکن نظامی جنگ علیه داعش شد. در حوزه پهپادهای انتحاری کار با پهپاد «شاهد ۱۳۱» در اردیبهشت ۱۳۹۴ آغاز شد که بعدا این پرنده به «شاهد ۱۳۶» تغییر نام داد. این پهپاد در بین نیروهای بخش پهپادی به «جوجه اردک زشت» معروف شد و برای به پرواز درآمدن آن نیاز به سرعت ۱۹۰ کیلومتری خودروی حامل پهپاد است.

همکاری فضایی - پهپادی ایران و روسیه
در مستندی به نام پرچمدار، فرمانده نیروی هوافضای سپاه طی دیداری با یک ژنرال روسی پیشنهاد داد: شما کمک کنید تا ما فرماندهی فضایی را تشکیل دهیم ما هم کمک می‌کنیم تا شما فرمانده پهپادی را تشکیل دهید؛ این همکاری از سال‌های قبل موجب شد تا روسیه قبل از شروع جنگ با اوکراین از فناوری پهپاد «شاهد ۱۳۶» بهره‌مند شود و از طرف دیگر سپاه نیز در تولید و تقویت ماهواره‌های نور به جایگاه قابل‌توجهی برسد. «پهپاد ۱۴۹» یا غزه، بزرگترین پرنده ساخته‌شده توسط ایران با طول دو سر بال ۲۲ متر است که توان حمل بار تا ۸۰۰ کیلو با مداومت پروازی ۳۶ ساعت را داراست. موتور این پرنده از نوع «توربو کراپ» است که برای اولین‌بار در یک پهپاد ایرانی به‌کار گرفته شده است. این موتور باعث اوج گرفتن پرنده تا ارتفاع ۴۰ هزار پایی می‌شود.

51 کشور در پی خرید پهپادهای ایرانی
اندیشکده موسوم به موسسه صلح ایالات متحده «USIP» در گزارشی، به صادرات پهپاد ایران به سراسر جهان پرداخته است. در این گزارش آمده است که، مدرکی در جهت استفاده برون‌مرزی ایران از هواپیمای بدون‌سرنشین تا اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شناسایی نشده است، ولی پهپادهای ایران تا سال ۲۰۲۲ توانستند معادله راهبردی را در مناطق جنگی جهان تغییر دهند. این موسسه آمریکایی مدعی است که بزرگترین صادرات ایران مربوط به پهپادهای انتحاری «شاهد ۱۳۶» و پهپاد «مهاجر ۶» بود که از آگوست ۲۰۲۲ «مرداد ۱۴۰۱» برای جنگ اوکراین به دولت روسیه عرضه شد.
ایران در سال ۲۰۲۱ پهپادهایی را به دولت اتیوپی برای استفاده علیه شورشیان تیگرای فروخت، همچنین دولت سودان در سال ۲۰۰۸ پهپاد «ابابیل ۳» ایران را برای جنگ دارفور در اختیار گرفت، البته در جنگ داخلی فعلی نیز البرهان فرمانده ارتش سودان از پهپادهای ایرانی در مقابل نیروهای ضددولتی استفاده می‌کند. علاوه‌ بر موارد فوق، در ماه می سال ۲۰۲۲ بود که ایران کارخانه تولید پهپادهای شناسایی و تهاجمی «ابابیل ۲» را در تاجیکستان افتتاح کرد، ونزوئلا در سال ۲۰۱۰ نسبت به سرهم‌بندی پهپاد شناسایی ایرانی «مهاجر ۲» مبادرت ورزید. لبنان، فلسطین، عراق، یمن و سوریه نیز دیگر کشورهای استفاده‌کننده از پهپادهای ایران هستند، آسیاتایمز «Asia Times» نیز بهمن ۱۴۰۰ مدعی شد که ایران ارتش میانمار را مجهز به تسلیحاتی نظیر پهپاد کرده است.
شبکه سی‌.ان‌بی‌سی مرداد سال قبل(۱۴۰۲) گزارش داد که «ادموندو نوبیو» وزیر دفاع بولیوی چندی پیش در اظهاراتی گفته بود که این کشور برای دفاع از مرزهای خود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کسب فناوری پهپادی ایران علاقه‌مند است. در پی آن «جان کربی»سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دو روز پس از اظهارات نوبیو،
در گفت‌وگویی بیان کرد که دولت بایدن نگران هرگونه صادرات فناوری ایرانی است.

سرمقاله

مصطفی پور صمد
پژوهشگر اقتصادی

همه ساله پس از تحویل سال، مقام معظم رهبری به ایراد بیاناتی می پردازند که برجسته ترین قسمت این بیانات، شعار سال می باشد. شعاری که امروزه تبدیل به یک سیاست گفتمانی در نظام حکمرانی ما شده است و بدین ترتیب سیاستگذاری کلان کشور را هم برای دولت و هم برای مردم تبیین می‌کند.اهمیت توجه به این نکته آنجاست که ظهور و بروز مردم در جایگاه پیشبرد این هدف بار ها توسط رهبر انقلاب تبیین شده است. نمونه‌های اهمیت نقش مردم در منظومه فکری ایشان بسیار است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام، ایشان می‌فرمایند: «مردم در همه‌ی این دوران‌ها قهرمان اصلی ماجرا و سرگذشت انقلاب بوده‌اند.»( ۱۴۰۱.۰۶.۰۸)؛ در جایی دیگر ایشان می‌فرمایند:«ما ابزارهای نظامی، ابزارهای سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا میدانیم برای کشور، امّا هیچ کدام به اندازه‌ی حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند میکند.» (۲۶/ ۰۳/ ۱۴۰۰) مثال های فراوانی از این قبیل می توان در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب پیدا کرد.

معنای تولید و مسیر جهش آن
شعار سال در سنوات گذشته همواره با تاکید بر مسئله اقتصاد و معیشت مردم همراه بوده، کمااینکه در سال جاری نیز شعار « جهش تولید با مشارکت مردم » نامگذاری شده است، اما ابتدا باید دید تولید به مثابه یک امر اقتصادی به چه معناست؟
اصولا تولید (Production) عبارت است از خلق کالا یا خدمات ارزشمند که باعث افزایش رفاه و مطلوبیت افراد و جامعه شود. مولفه تولید همچنین یکی از ابزار های ارزیابی رشد اقتصادی کشور ها می‌باشد. از نشانه‌های یک اقتصاد سالم، جریان تولید و چرخش سرمایه در بنگاه های تولیدی است. اهمیت تولید در توسعه اقتصادی غیرقابل انکار است. کشور کره جنوبی پس از پنجاه سال اشغال و استعمار توسط ژاپن و تقسیم شدن به دو نیم تبدیل به یک کشور فقیر و جنگ زده شده بود، اما با کمک چئبول ها (کارخانه ها و شرکت های با زمینه کاری متفاوت که ذیل یک بنگاه بزرگ گاها چندملیتی اداره می شوند) و با راهبرد جهش تولید توانست طی بیست سال به یکی از توسعه یافته ترین کشور های جهان تبدیل شود. کاری که برای برخی کشور ها دهه ها طول کشید و برای برخی دیگر هنوز یک آرزوی دست نیافتنی تلقی می شود. این جهش تولید با ورود مردم به عرصه تولید همراه بود. یکی از اساسی ترین مسائل در اقتصاد، مصرف محصولات یا خدمات تولیدی می باشد. در اصل تولیدی که به مصرف نرسد عملا فقط هزینه های تولید را به عنوان زیان با خود به همراه دارد؛ بنابر این امر مصرف در مفهوم تولید اهمیت فراوانی دارد. کشور ما در بسیاری از محصولات دارای ظرفیت مصرف فراوانی می باشد که در مسیر خودکفایی این دسته از محصولات باید گام برداشته شود، اما در سوی دیگر میدان نیز محصولاتی وجود دارند که میزان تولید آن ها در حال حاضر جوابگوی نیاز داخلی ما می باشد و از این نظر می‌توان گفت در تولید آن‌ها خودکفا هستیم. اما پس از خودکفایی در تولید این محصولات باید گام بعدی را در تولید برداریم. خلق مزیت در این محصولات امری است که می تواند در مسیر توسعه اقتصاد کشور مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به شرایط کنونی ما در کشورمان، محصولات غیرنفتی باید در مسیر ایجاد مزیت و شناسایی بازارهای مصرفی بین المللی قرار بگیرند. سازمان توسعه تجارت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، دو بال تسهیل‌گر این امر مهم به شمار می روند که باید با ورود خود به عرصه تسهیل‌گری و تنظیم ریل، به سیاستگذاری و هدایت این مسیر بپردازند؛ از طرف دیگر هم علی‌رغم تمام تهدیدهایی که افزایش قیمت دلار در مقابل ریال برای ما بوجود آورده است، اما می توان یک فرصت را از میان این تهدید ها شناسایی و آن را تبدیل به نقطه قوت کرد.

یادداشت

مرتضی مکی
کارشناس مسائل اروپا

تحولاتی که در صحنه میدانی اوکراین شاهد هستیم را باید به هر ترتیب از چندین زاویه مورد توجه و تحلیل قرار داد. در کنار تحولات میدانی در اوکراین، دو طرف با طرح یک سناریوی جدید سیاسی به دنبال آن هستند که حمایت خود را از اوکراین به گونه‌ای دیگر ابراز کنند و حتی .بحث اعزام نیرو به کی‌یف هم در این راستا مطرح شده است. واقعیت این است که ما یک سیاست واحد را میان مقام‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه مشاهده نمی‌کنیم اما به هر ترتیب باید توجه داشت که آنها هم در این مورد اختلافات جدی با یکدیگر دارند. در این راستا فرانسه سعی کرده به هر ترتیب که شده در چند دهه گذشته در عرصه همراهی و اتحاد در اروپا آن هم در مسائل نظامی پیشرو باشد اما اروپایی‌ها نسبت به این مساله عملاً واکنش مثبت نداشته‌اند و در این راستا هر اقدامی را انجام داده‌اند تا یک سیاست مستقل را از خود به نمایش بگذارند. در این میان اگر سخنان اعضای ناتو و کشورهای اروپایی را در سطح کلان موردنظر قرار دهیم، به وضوح می‌بینیم که عملاً یک نگاه واحد وجود ندارد. از منظر دیگر باید توجه شود که احتمال پیروزی دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا همچنان مورد بحث است و اروپا در این خصوص بدون شک دست به عصا حرکت خواهد کرد. اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شود بدون شک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر سر پرونده اوکراین کنار خواهد آمد که همین مساله کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا را همانند سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی که ترامپ در کاخ سفید بود، نگران کرده است. از سوی دیگر باید متوجه بود که اروپا در این شرایط زیر چتر آمریکای تحت فرمان دونالد ترامپ و ناتوی تحت فرمان او نخواهند رفت و مجبور هستند سیاست آمریکا برای افزایش سهم اروپا در پرداخت بودجه ناتو را بپذیرند که این موضوع همین حالا به دلیل هزینه‌های جنگ اوکراین به محور نزاع میان کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اینکه در شرایط فعلی تا چه حد احتمال اعزام نیروهای ناتو و کشورهای اروپایی به اوکراین وجود خواهد داشت، موضوعی است که خروجی آن هنوز مشخص نیست اما اگر اروپا بخواهد خطوط قرمز خود را در قبال مسکو کمی جلوتر بیاورد، شاید اقدام به ارسال تسلیحات و تجهیرات نظامی پیچیده‌تر به اوکراین کند و در این میان می‌توان این مواضع را نوعی محک زدن روسیه دانست؛ به گونه‌ای که آنها می‌توانند به هر ترتیب مشائل مستشاری و آموزشی را در دستور کار قرار هند و به همین دلیل متغیرهای زیادی در این خصوص وجود دارد و بایدن دید که اروپا چگونه می‌خواهد به روسیه پاسخ دهد. 

پردرآمدها باید مالیات بیشتری بدهند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد: مالیات کارمندان و کارگران به صورت ماهانه و پیش از واریز حقوق از حسابشان کسر می‌شود، برای سایر مشاغل نیز باید یک برآورد درآمدی وجود باشد تا بر اساس آن مالیات اخذ شود. علیرضا شهبازی گفت: باید بر اساس پیشنهادهای دولت و مجلس شورای اسلامی در جهت اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص اقدامات لازم صورت گیرد. افرادی که درآمدهای بالا دارند باید ملزم به پرداخت مالیات واقعی شوند؛ در این خصوص طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته، اما همچنان معتقدیم هم مجلس و هم سازمان امور مالیاتی باید برای اخذ مالیات واقعی و عادلانه تلاش کنند. وی بیان کرد: مالیات کارمندان و کارگران به صورت ماهانه و پیش از واریز حقوق از حسابشان کسر می‌شود، برای سایر مشاغل نیز باید یک برآورد درآمدی وجود باشد تا بر اساس آن مالیات اخذ شود. شهبازی تصریح کرد: قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی و اصلاحات صورت گرفته در یکسری از قوانین و اقداماتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ارزش افزوده و سوداگری و… همگی در مسیری اخذ مالیات عادلانه صورت گرفته است در واقع هدف اصلی آن است که افرادی که به هر نحوی فرار مالیاتی داشته‌اند شناسایی شوند و مالیات واقعی خود را بپردازند.

 

انتشار اطلاعات مالی و بانکی، جرم است

رئیس کل بانک مرکزی به دنبال انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی موسسه مصاف در فضای مجازی گفت: با متخلفان در هر مقامی که باشند برخورد قاطع صورت می‏‌گیرد. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، به محض اطلاع از انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی موسسه مصاف با تشکیل جلسه‌ای فوری با حضور معاونین و مدیران مربوطه و ضمن اطلاع به مدیران موسسه مذکور و تاکید بر اینکه صیانت و حفاظت از حساب‌ها، سپرده‌ها و تراکنش‌های بانکی افراد و موسسات، از وظایف اصلی بانک‌های عامل محسوب می‌شود به معاونین فناوری‌های نوین، حقوقی و رئیس مرکز حراست بانک مرکزی دستور داد ضمن بررسی دقیق ابعاد فنی چگونگی دسترسی و انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی این موسسه، گزارش کاملی از این موضوع و افراد ذی‌ربط به قید فوریت تهیه و ارائه کنند. فرزین همچنین با ضمن تاکید مجدد بر اینکه دسترسی غیرقانونی به تراکنش‌ها و اطلاعات مالی و بانکی افراد و موسسات بدون دستور قضایی و انتشار آن در فضای مجازی، جرم محسوب می‌شود، تصریح کرد: بر همین اساس، مدیران و مسئولان ذی‌ربط باید فورا تحقیقات، پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم در قبال سناریوهای مختلف و فنی این اقدام غیرقانونی را از موسسه مربوطه، افراد خاطی انتشار دهنده و حساب‌های این موسسه در بانک‌های عامل، انجام دهند و نتایج آن را ارائه کنند.

«تجارت» از سهم اندک شرکت‌های دولتی در صادرات غیرنفتی گزارش می‌دهد؛

اقتصاد ایران از دیرباز وابستگی بسیاری به درآمد حاصل از صادرات نفت و خام‌فروشی داشته و همواره نوسانات بازار نفت سبب عدم تعادل اقتصاد ایران شده است. همین امر به تدریج سبب شد که پرهیز از وابستگی به اقتصاد نفتی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی موردتاکید مدیران کشور قرار گرفته به‌طوری‌که از برنامه اول توسعه تاکنون همواره یکی از اهداف اصلی دولت‌ها بوده است.

دو آمار متفاوت از اقتصاد ایران
اخیرا دو نهاد بین‌المللی اقتصادی، تازه‌ترین تحلیل خود را از پیش‌بینی اقتصاد ایران و جهان ارائه کرده‌اند. آماری که از سوی صندوق بین‌المللی پول منتشر شده است، نشان می‌دهد، اقتصاد غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۳.۸ درصدی داشته و پیش‌بینی شده است در سال‌جاری نیز رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کند. اما در مقابل آماری که از سوی بانک جهانی از شرایط اقتصاد ایران منتشر شده، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را ۵ درصد برآورد کرده، این در حالی است که براساس پیش‌بینی این نهاد رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری به ۳.۲ درصد کاهش خواهد یافت و در سال آینده به ۲.۷ درصد خواهد رسید. این نهاد برآورد خود از رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را نسبت به ۴.۲ درصد در گزارش ماه ژانویه افزایش داده و چشم‌انداز خود از رشد در سال جاری و سال آینده را نسبت به ۳.۷ و ۳.۲ در گزارش قبلی کاهش داده است. این نهاد تورم کشور در سال گذشته را ۴۰.۸ درصد تخمین‌زده است، با این حال پیش‌بینی می‌کند در سال جاری تورم به حدود ۳۵ درصد کاهش یابد و در سال آینده به ۳۲ درصد برسد. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که ایران از رشد بخش نفت سود برده است، بخش غیرنفتی اقتصاد به‌خصوص خدمات و تولید صنعتی نیز از جمله محرک‌های رشد بوده‌اند. تولید به سمت تامین مصرف داخلی تغییر جهت داده که تاحدی تاثیر تحریم‌های مالی و تجاری و دسترسی محدود به منابع ارز خارجی را کاهش داده است.

نقش نفت و خدمات در رشد اقتصادی ایران
به گفته بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال گذشته (۲۰۲۴-۲۰۲۳) حدود ۵.۱ درصد رشد داشته که عمدتا ناشی از بخش نفت و خدمات بوده است. ارزش افزوده بخش نفت در سال گذشته بیش از ۱۷ درصد رشد داشته که ناشی از رونق بازار جهانی و موفقیت در بازاریابی صادرات نفت از جمله از طریق تخفیف قیمتی بوده است. بخش غیرنفتی نیز رشد قوی ۳.۸ درصدی را نشان داده است که سبب شده اشتغال در سه ماهه سوم سال گذشته به سطح پیش از کرونا باز گردد، چرا که ایجاد اشتغال حدود ۳ درصد رشد کرد و نرخ بیکاری به کمترین رکورد خود یعنی ۷.۶ درصد رسید. بر اساس این گزارش ایران ۱.۴ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ نفت صادر کرده که ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش داشته و انتظار می‌رود در سال‌جاری نیز ۱۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت ایران افزوده شده و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد. ایران در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت، صادرات گاز داشته که انتظار می‌رود به همین میزان در سال ۲۰۲۴ صادرات گاز داشته باشد.
سهم شرکت‌های دولتی از اقتصاد غیرنفتی؛ فقط 7.5 درصد!
در حالی شعار رشد صادرات غیرنفتی مورد تاکید دولت‌های گذشته بوده است که رئیس سازمان بهره‌وری ایران اخیرا در رویداد ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی در سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که شرکت‌های دولتی سهم ۷.۵ درصدی از کل اقتصاد بدون نفت کشور را دارند که این میزان سهم باید افزایش یابد. آنطور که وی عنوان کرده است، مجموعه شرکت‌های دولتی رشد قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند و زیرساخت‌ها و پیشران‌هایی را برای اقتصاد ایجاد می‌کنند تا بخش خصوصی در ارزش‌افزوده توانمند عمل کند. در حالی سهم شرکت‌های دولتی از اقتصاد غیرنفتی تنها 7.5 درصد اعلام شده است که کارشناسان معتقدند، بخش مهمی از اقتصاد ایران در اختیار دولت و نهادهای شبه‌دولتی است و سهم بخش خصوصی کمتر از ۱۵درصد از کل اقتصاد ایران است. البته در حال حاضر آمار رسمی و قابل استناد از سهم دقیق دولت و شرکت‌های دولتی از اقتصاد کشور در دست نیست اما اقتصاددانان عنوان می‌کنند 85 درصد از حجم اقتصاد در دست دولت است اما اینکه چه میزان در اقتصاد غیرنفتی نقش دارند، آماری نمی‌توان ارائه کرد. علیرضا کلاهی‌صمدی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران سهم ۸۵ درصدی دولت در اقتصاد ایران را تأیید می‌کند، اما در عین حال می‌گوید: مشکل اصلی شرکت‌های شبه‌دولتی هستند که عرصه را برای فعالیت بخش خصوصی تنگ کرده‌اند.

کدام شرکت‌های دولتی سودده بوده‌اند؟
آنطور که آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، از بین ۳۰۸ شرکت دولتی که صورت‌های مالی ۱۴۰۱ آنها منتشر شده ۱۰ شرکت دولتی دارای بالاترین سود هستند که در راس آنها ایمیدرو قرار دارد. پالایش نفت شازند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جایگاه‌های بعدی هستند. هم‌چنین شرکت‌هایی مثل بانک ملی ایران، بانک کشاورزی و بانک توسعه تعاون از جمله شرکت‌های زیان‌دهی بودند که در سال ۱۴۰۱ به سوددهی رسیدند. از بین ۱۶۹۷ شرکت بخش عمومی که صورت‌های مالی ۱۴۰۱ آنها منتشر شده ۱۰ شرکت بخش عمومی بالاترین سود را داشتند که کشتیرانی حافظ دریای آریا، گروه مالی سپه و توسعه آهن و فولاد گل‌گهر از جمله این شرکت‌ها بودند.

هدف‌گذاری برای رشد 60 درصدی درآمدهای غیرنفتی
چندی پیش، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیرنفتی و غیر از استقراض را شامل می‌شود به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدواریم با توجه به احکام بودجه سال جاری به نسبت ۶۰ درصد نزدیک شویم. بر اساس آماری که از سوی محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران وی در خصوص میزان صادرات بدون احتساب صادرات نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت میزان صادرات بدون احتساب نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی، ۱۳۶ میلیون و ۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزش ۸.۸۷ درصد کاهش و از حیث وزن ۹.۸۲ درصد افزایش داشته است. رضوانی‌فر گفت: در این مدت ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار نفت، ۳۷۰ میلیون دلار برق و یک میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی صادر شد. وی افزود: در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق حدود ۱۶.۸۷ میلیارد دلار کسری تجارت خارجی و با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق شاهد ۲۰.۶ میلیارد دلار با مازاد تجارت خارجی رو به رو بودیم.

کاهش ۴۸ درصدی تورم غذایی در سال ۱۴۰۲

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۴۸ درصدی تورم غذایی در ایران طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال جاری نیز با تدابیر اتخاذ شده این رویه ادامه خواهد داشت.علیرضا پیمان پاک - قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی - در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: طبق اعلام بانک جهانی، تورم غذایی ایران در سال ۱۴۰۲ در حالی ۴۸ درصد کاهش پیدا کرد که در همان سال با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی نیمی از کالاهای مشمول ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، به تالار دوم منتقل شده است. در سال جاری نیز با تدابیر اتخاذ شده این رویه ادامه خواهد داشت.
داده‌های مرکز آمار ایران در اسفندماه سال گذشته نشان می‌داد که تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن ۱۴۰۲ به ۴۵.۱ درصد رسیده است. در بین ۱۰ مواد غذایی مورد بررسی، گوشت قرمز با تورم ۹۳ درصدی رکورددار است.
نان و غلات نیز از آن‌جایی که کالایی استراتژیک شناخته می‌شوند و مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند تورم ۲۴ درصدی را در بهمن گذشته به ثبت رسانده‌اند که همین رقم هم قابل توجه است.

 

افزایش صادرات زعفران‌ با بسته‌بندی

مدیرکل توسعه بازار سازمان تعاون روستایی از افزایش صادرات زعفران با بسته‌بندی زیر ۳۰ گرم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل خبر داد.
سید روح اله لطیفی با بیان اینکه ۲۲۱ تن زعفران ایرانی در سال ۱۴۰۲ به ۵۵ کشور به صورت مستقیم صادر شد، اظهار کرد: ارزش صادراتی اظهاری آنها ۲۰۷ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۸۱ دلار بوده، که با وجود رشد صادرات از لحاظ وزنی و افزایش قیمت این محصول در کشور و بازارهای بین‌المللی شاهد کاهش ۱۵.۷ درصدی در اظهار ارزش این محصول هستیم. وی افزود: در سال ۱۴۰۲ صادرات زعفران با بسته بندی کمتر از ۳۰ گرم رشد مناسبی داشت که ۲۲ درصد از زعفران‌های صادر شده را به خود اختصاص داد. در صورتی که در سال ۱۴۰۱ این میزان حدود ۱۵.۵ درصد وزن کل صادرات این محصول بوده است. لطیفی تصریح کرد: ۳۱.۴ تن از زعفران های صادر شده در سال ۱۴۰۲ زعفران‌هایی با بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم بودند که این محصول با این بسته‌بندی، نسبت به سال قبل ۶۷.۲ درصد افزایش داشته است و ۴۲ کشور مقصد آن بودند. همچنین ۱۳۱ کیلوگرم پودر زعفران، در بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم در سال قبل صادر شد که این محصول فرآوری شده نسبت به سال قبل رشد ۵۶ درصدی داشته و ۱۱ کشور خریدار مستقیم آن بودند.

«تجارت» گزارش می دهد؛

گروه صنعت و تجارت:یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطالبه مجلس از وزارت صمت دنبال کردن بحث واردات خودروهای کارکرده است اما دلیلی که از سوی آنان مطرح می‌شود موضوع عدم تامین ارز مورد نیاز برای انجام این کار است.حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغ آئین نامه واردات خودروهای کارکرده، بیان کرد: از نگاه بنده تعلل در ابلاغ آئین نامه واردات خودروهای کارکرده بهانه‌ای است که اجرای این قانون به تعویق بیفتد.وی در ادامه اظهار کرد: باید زودتر آئین نامه ابلاغ شود. مطالبه مجلس از وزارت صمت نیز این بوده تا هرچه زودتر آئین نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود. مجلس برای رفع ناترازی حاکم در بازار خودرو و به تعادل رساندن میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو بحث واردات خودروهای کارکرده را به تصویب رساند.نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف مجلس از تصویب این قانون کاهش التهابات بازار خودرو بود. مجلس از بعد نظارتی نیز این موضوع را دنبال کرده است، اما نکاتی که از سوی وزارت صمت مطرح می شود بحث عدم تامین ارز مورد نیاز است.

واردات خودروی کارکرده بازار را آرام میکند؟
یک کارشناس اقتصادی به بررسی ابعاد مختلف واردات خودروهای کارکرده پرداخته و معتقد است که با توجه به اینکه ظرفیت تولید در داخل هم کم نیست، از ظرفیت‌های خطوط تولیدی آن طور که باید استفاده نمی‌شود و واردات دست دوم آن هم در شرایطی که خودروسازی در جهان به سمت برقی‌شدن می‌رود، سپردن فرصت تولید به دیگران است.احمد فرهادی در رابطه با واردات این خودروها به کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: کالای مصرفی دست دوم، به‌ هر حال دست دوم است و معمولاً مسیر آن‌ها مهاجرت از "سرزمین‌های دست اول" به "سرزمین‌های مقصد دوم" است که این دومی، سرزمینی است که نسبت به داشته‌های خود بی‌توجه است و مسائل اقلیمی، آب و هوا و سلامتی افراد جامعه در وهله دوم اهمیت به‌ بهای ارزان‌تر بودن، قرار دارد؛ اما نکته مهم این است که آنچه که اولویت قرار می‌گیرد، تنها تسکین آلام و کنترل شرایط است و درمان ریشه‌ای ندارد.وی افزود: بحث حضور خودروهای دست دوم این روزها مسیر خود را هموار کرده و احتمالا به زودی شاهد حضور تعدادی از این خودروها در کشور خواهیم بود؛ سوال اصلی این است که حضور این خودروها در بازار ایران، چه نتایجی در پی خواهد داشت؟ هر ساله حدود ۸۵ میلیون خودروی جدید توسط خودروسازان جهان راهی بازارهای جهانی می‌شوند؛ خودروهایی که باید از استانداردهای جدید تبعیت کنند، استانداردهای که هر سال نسبت به سال قبل سخت‌تر و دشوارتر می‌شوند.این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از سوی دیگر شاهد تغییر در صنعت خودروسازی و حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی یا تمام برقی نیز هستیم؛ به نوعی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا همان "سرزمین‌های دست اول" تا چند سال آینده فروش خودروها با سوخت فسیلی را ممنوع خواهند کرد. به عبارت دیگر هر چه به گذشته برگردیم خودروهای تولید شده آلاینده‌تر و ناایمن‌تر هستند و این خودروهای ناایمن و آلاینده؛ هر ساله مهاجرت خود را از سرزمین‌های دست اول به سمت سرزمین‌های مقصد دوم ادامه می‌دهند. مهاجرتی که می‌تواند تهدید برای انسان‌ها و آب و هوای یک منطقه باشد. فرهادی متذکر شد: بر اساس آمار موجود در حال حاضر همه ما انسان‌ها در کره زمین نزدیک به ۱.۴ میلیارد وسیله نقلیه را در تملک داریم که اگر با همین شتاب بیش برویم، این رقم تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر افزایش پیدا می‌کند؛ با رشد تولید در چند سال آینده می‌توان انتظار داشت که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون خودرو به این تعداد افزوده شود؛ افزایش تولید خودروهای جدید؛ یعنی رشد مهاجرت خودروهای قدیمی.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: استراتژی اصلی در «سرزمین‌های دست اول» جایگزینی خودروهای فسیلی با خودروهای برقی برای مقابله با گرمایش هواست؛ خودروهای مهاجر؛ خودروهایی هستند که نمی‌توانند از حصار استانداردهای ایمنی، مصرف سوخت و آلایندگی در آمریکا یا اروپا عبور کنند؛ مقصد بیشترین آن‌ها هم اکثرا کشورهای آفریقاست. به عنوان مثال، در کنیا و نیجریه، بیش از ۹۰ درصد وسایل نقلیه وارداتی دست دوم هستند. با افزایش فروش خودروهای دست دوم به کشورهای مقصد دوم، مخاطرات اقلیمی در این کشورها گسترش پیدا می‌کند. افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناوگان حمل‌ونقل جهانی که در حال حاضر یک چهارم کل انتشار دی اکسید کربن در سراسر جهان است.وی تصریح کرد: اساسی‌ترین بخش این معادله این است که صادرات خودروهای دست دوم قدیمی یک گزینه ارزان و مطلوب برای کشورهای مقصد دوم است و در همان حال و گزینه‌ای آسان برای خلاصی از شر خودروهای آلاینده برای کشورهای دست اول خواهد بود. بر اساس گزارش سازمان ملل که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، اگر تجارت جهانی خودروهای دست دوم کنترل نشود، می‌تواند عواقب بدی بر تغییرات آب و هوا، کیفیت هوا و در نتیجه سلامت عمومی داشته باشد. این مطالعه همچنین نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا ۱۴ میلیون خودروی سواری کارکرده صادر کرده‌اند که مقصد ۷۰ درصد آن‌ها به کشورهای در حال توسعه آفریقا، اروپای شرقی، آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین بوده است. دو سوم کشورهای مورد بررسی در این مطالعه فاقد سیاست‌های کافی برای تنظیم کیفیت خودروهای وارداتی بوده‌اند. فرهادی خاطر نشان کرد: در کشور ما زیر ساخت‌های تولید خودرو فراهم است؛ میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری شده تا خطوط تولیدی بتوانند هر ساله بیش از دو میلیون خودرو تولید کند! اما آنچه در عمل اتفاق افتاده تولید خودرو در مرز یک میلیون دستگاه مانده است. این به معنای استفاده نکردن از ظرفیت‌های خطوط تولیدی و فرصت تولید را در اختیار دیگران گذاشتن، است. تولید خودرو آنچنان که بتواند دل مصرف کنندگان را به دست آورد در یک چرخه تبادل همکاری بین‌المللی شدنی است. چندی پیش یکی از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ تولید خودرو از نگاه به سیاست‌های بالا دستی صحبت می‌کرد؛ اگر آنها بگویند خودروی نو وارد کنید، ما اولین شرکتی هستیم که واردات خودرو را پیشه خواهیم کرد و اگر بگویند خودروی دست دوم وارد کنید، باز هم ما اولین شرکت خواهیم بود؛ اما در حقیقت بنظر می‌رسد چنین اظهاراتی گره‎‌گشا نیست. بنگاه‌های بزرگ علاوه بر مسئولیت تامین کالاهای مورد نیاز جامعه باید بتوانند در مسیر سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه هم مشارکت داشته باشند؛ اینکه بنگاهی فقط خود را تابع بداند؛ چندان مطلوب نیست!این کارشناس اقتصادی در رابطه با تاثیر واردات خودروهای دست دوم بر قیمت‌ خودروها در بازار آزاد نیز اظهار کرد: قیمت خودرو تابعی از عرضه و تقاضاست؛ بنابراین واردات خودروی دست دوم اگر در تیراژ پایین صورت بگیرد تاثیر زیادی بر قیمت نخواهد داشت اما در تیراژ بالا ضمن آنکه نسبت به خودروهای نو از قیمت پایین‌تری برخوردار است، حداقل به صورت روانی و مقطعی تاثیرگذار در کاهش قیمت‌ها خواهد بود. البته قیمت این خودروها تابعی از نرخ ارز نیز هست که نرخ اترز نیز در تحولات بین المللی نهفته است.وی افزود: از سوی دیگر امروزه حدود یکسال از موضوع مجوز واردات خودروهای نو می‌گذرد و هنوز شاهد اتفاق خاصی در این حوزه نیستیم؛ شاید دلیل این کندی، کمبود منابع ارزی و تنگناهای مناسبات بین‌المللی باشد؛ اما دلیل هر چه باشد همان دلایل می‌تواند بر موضوع واردات خودروی دست دوم هم موثر باشد.

صنعت خودرو تخریب شده است
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: علت مخالفت با واردات خودرو چیست؟ اگر قرار است واردات آزاد شود، واردات همه کالاها باید آزاد شود و همواره مرز واردات باید مشخص شود به طوریکه با شرایط کشور همخوانی داشته باشد.وی افزود: واردات خودرو خوب است و جلوی آن را تنها به سبب کمبود ارز گرفتند، هرچند از نظر بنده امسال تفاوتی با سال ۹۷ نکرده است. واردات هر کالایی حتی مرغ و تخم مرغ با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارزانتر از تولید داخل تمام می شود، اما این موضوع دلیلی برای واردات است.امیرحسن کاکایی همچنین گفت: بسیاری از کارشناسان تصور می کنند که با واردات صنعت خودرو درست می شود، جای این سوال مطرح است که آیا در ۶ سال گذشته با قیمت گذاری دستوری وضع بهتر شد؟ با توجه به شرایط ارزی، بازار، صنعت و اشتغال در کشور، واردات خودرو به این شکل غلط است. وارداتی که الان انجام می شود از خودروسازان معتبر نیست و گارانتی لازم را ندارد. در شرایط فعلی چیزی که به اسم واردات اتفاق می افتد رقابت ایجاد نمی کند.کاکایی سپس گفت: روز اول که واردات خودرو را در مرداد ۹۶ ممنوع کردند مخالف بودم اما موضوع این است که در ۳ سال گذشته وکلای مجلس تمام تلاششان را کردند که واردات انجام شود و موانع برداشته شود. اما بالاخره در ۱۴۰۲ گفتند ۱۰ هزار خودرو وارد نشد. در حال حاضر ۹۳ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. وکلای مجلس روزی که رفتند این طرح را تصویب کنند گفتند بدنبال واردات خودروی ۵ هزار دلار هستند، درحالیکه الان بالاتر از این رقم است.کار به جایی رسیده که وکلایی که این قانون را تصویب کردند، تولیدکنندگان به واردات خودرو افتخار می کنند. الان با یک سری امتیازاتی که دادند می‌خواهند ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار دستگاه وارد کنند.کاکایی گفت: مشکل اصلی این است که صنعت خودرو را تخریب کردیم. در دهه ۸۰ و ۹۰ صنعت خودرو را تخریب کردند که همین امر موجب شده سال آینده واردات خودرو دست چینی ها بیفتد.

یک مقام صنفی در نشست خبری اعلام کرد

گروه صنعت و تجارت:یک مقام صنفی گفت: یکی از مشکلات در حوزه واردات بیش اظهاری برخی واردکنندگان در گمرک است؛ چراکه این افراد می‌خواهند ارز نیمایی بیشتر دریافت کنند و مبلغ اضافی را در بازار بفروشند. به گزارش تجارت به نقل از مهر، عباس هادی‌زاده رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی، در نشست خبری با بیان اینکه فعالان این صنعت باید در عرصه صادرات حرف برای گفتن داشته باشند، اظهار کرد: موانعی مثل قطعی برق و گاز باعث افرایش هزینه شده و در نتیجه برخی تولیدکنندگان کیفیت را کم می‌کنند تا حاشیه سود خود را بالا ببرند. بنابراین نمی‌توانند کالای با کیفیت صادر کنند و در مجموع می‌توان گفت در امر صادرات موفق نبودیم. وی افزود: بیشترین صادرات این صنف به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است و اخیراً هم نشست‌هایی با برخی کشورهای آفریقایی برگزار کرده‌ایم. با توجه به اینکه رتبه نهم ام‌دی‌اف را در جهان داریم قابلیت‌های بیشتری برای صادرات وجود دارد.

بیش اظهاری واردکنندگان
هادی‌زاده در مورد قاچاق چوب خام با بیان اینکه اتحادیه ابزار لازم برای برخورد با قاچاق چوب از جنگل را ندارد، گفت: در بخش‌هایی که تولید داخل داریم، مانند ام‌دی‌اف خام واردات ممنوع است. البته یکی از مشکلات در حوزه واردات بیش اظهاری برخی واردکنندگان در گمرک است؛ چراکه این افراد می‌خواهند ارز نیمایی بیشتر دریافت کنند و مبلغ اضافی را در بازار بفروشند. برای مثال برخی تخته چندلای که هر متر مکعب آن ۴۵۰ دلار قیمت داشت، ۸۵۰ دلار اظهار کرده بودند که البته به این موضوع رسیدگی و حالا اصلاح شده است. این مقام صنفی درباره میزان مصرف در داخل گفت: مصرف در داخل کشور حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب اوراق فشرده است، اما اگر وضعیت خوب و بازار کشش داشته باشد این رقم به ۳.۵ میلیون متر هم می‌رسد. تولید کشور نیز حدود ۱.۹ میلیون متر مکعب و واردات یک میلیون متر مکعب است. با این حال توانایی تولید بیش از چهار میلیون متر مکعب اوراق فشرده در کشور وجود دارد. وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به مسائل زیست محیطی و برای حفظ منابع جنگلی چوب و تخته خام با تعرفه گمرکی پایین اجاره واردات دارد، گفت: منابع جنگلی ایران از سال ۱۳۴۵ تاکنون از ۵۰ میلیون هکتار به ۱۱ میلیون هکتار رسیده است. این در حالی است که در کشورهای اطراف از جمله ترکیه این فرآیند برعکس بوده و منابع جنگلی این کشور از ۱۱ تا ۱۲ میلیون به ۵۰ میلیون هکتار رسیده است. علت این وضعیت عدم کاشت درخت به صورت انبوه در کشور است. هادی‌زاده با بیان اینکه موضوع تأمین چوب خام معضل اساسی کشور است، تصریح کرد: نیاز داریم واردات چوب خام از کشورهایی که در این حوزه فعال هستند، تقویت شود و مشکل تأمین ارز این حوزه هم برطرف شود. چراکه با وجود ممنوعیت استحصال چوب از جنگل‌های کشور، شاهد قاچاق چوب هستیم و درختی هم جای آن‌ها کاشته نمی‌شود. بنابراین باید از قاچاق چوب جلوگیری کنیم. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌های خام چوبی با اشاره به محدودیت‌های تولید اوراق فشرده به‌خاطر مصرف بالای آب، تصریح کرد: فضاهای مختلفی برای کاشت جنگل در کشور داریم و کاشت جنگل و درخت هم فقط پنج سال نگهداری می‌خواهد. بنابراین فقط باید یک متولی وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در برخی کشورهای همسایه کاشت درخت سوددهی خیلی بالا هم داشته است و کاشت درخت در دنیا یکی از تجارت‌های بزرگ است. همچنین به نظر می‌رسد طرح کاشت یک میلیارد درخت در سال بیشتر برای ترغیب و ایجاد انگیزه بوده و عملیاتی نمی‌شود.

نمایش قدرت پوتین، کی‌یف را سردرگم کرده است

گروه جهان: آن‌چنان که ولادیمیر پوتین اخیرا هشدار داده بود، موج جدید حملات بزرگ و همه‌جانیه روس‌ها در میدان جنگ اوکراین آغاز شده‌ است. زلنسکی و دولت کی‌یف که در باتقلاق اعتماد به حمایت‌های غرب گرفتار شده‌اند، بیش از هر زمان دیگری نگران وضعیت میدانی جنگ هستند. به گونه‌ی که در صورت تعلل غرب در کمک‌رسانی به اوکراین در آینده نزدیک شاهد شکست بزرگ اوکراین خواهیم بود.
به گزارش «تجارت»، روسیه با اینکه اخیرا از کنترل دو روستا در مرز با منطقه لوهانسک خبر داده و اخیرا نیز در خطوط مقدم جنگ در ناحیه خارکیف شواهد زا پیشروی ارتش روسیه حکایت دارد. سی‌ان‌ان با استناد بر اطلاعات منابع و مقام‌های اوکراینی از ۲ حمله برون‌مرزی نیروهای روسیه در شمال اوکراین و پیش‌روی پنج کیلومتری این نیروها خبر داد. این شبکه خبری به نقل از یک منبع نظامی اوکراینی افزود: در اولین تحول، سربازان روسیه دست کم تا یک کیلومتر در شهر «ووچانسک» (Vovchansk) در خارکیف نفوذ کرده اند. این منبع اظهار داشت: هدف از این حمله ورود به این شهر تا عمق ۱۰ کیلومتری و ایجاد منطقه حائل در مرز برای حفظ امنیت خاک روسیه در جنگ است.

پیشروی محسوس روس‌های در خارکیف
به دنبال آغاز حمله زمینی فرا مرزی از سوی مسکو، اکنون «نبردی شدید» در خارکیف واقع در مرز روسیه در جریان است و نزدیک به ۲۰۰۰ تن مجبور به تخلیه روستاهای نزدیک به روسیه شدند. به گفته روسیه، پنج روستا تحت کنترل درآمده است. نیروهای روسیه در منطقه‌ای که نزدیک به دو سال پیش از آنجا عقب رانده شده بودند، پیشروی کردند و این تازه‌ترین دستاورد از یک سری پیشروی‌هایی است که در آن نیروهای اوکراینی خود را مغلوب و در هم شکسته می‌بینند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه «نبردی شدید» در خارکیف در جریان است، افزود: «ما باید عملیات تهاجمی روسیه را مختل کنیم و ابتکار عمل را به اوکراین بازگردانیم.» «اولگ سینگوبوف» فرماندار خارکیف در شبکه‌های اجتماعی با بیان اینکه «در مجموع ۱۷۷۵ نفر تخلیه شده‌اند» افزود که حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای روسیه در ۲۴ ساعت گذشته بر ۳۰ شهرک تأثیر گذاشته است. به گزارش دیلی‌تلگراف، منطقه خارکیف از سپتامبر ۲۰۲۲ عمدتا تحت کنترل اوکراین مانده است. در همین حال روسیه می‌گوید پنج روستا در منطقه خارکیف اوکراین را تحت کنترل خود درآورده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور پنج روستای مرزی در منطقه خارکیف اوکراین را که روسیه روز جمعه به آنجا حمله کرد، تصرف کرده است. وزارت دفاع روسیه دیروز (شنبه) در نشست خبری خود اعلام کرد نیروهای روسیه روستاهای «پلتنیوکا»، «اوهیرتسو»، «بوریسیوکا»، «پیلنا» و «استریلچنا» را که همگی مستقیما در مرز با منطقه بلگورود روسیه قرار دارند، تصرف کرده‌اند. در این نشست همچنین گفته شد که نیروهای روسیه روستای «کرامیک» در شرق منطقه «دونتسک» را که مسکو در ماه‌های اخیر آهسته اما پیوسته در آن پیشروی کرده، تصرف کرده‌اند. این در حالیست که فرماندار خارکیف گفت نبرد سنگینی برای به دست گرفتن کنترل سه روستا در حال انجام است. به گفته او، نیروهای اوکراینی برای نفوذ هر چه بیشتر تلاش می‌کنند و حضور خود را تقویت کرده‌اند. این مقام اوکراینی گفت ارتش روسیه همچنان به شمال شرق منطقه خارکیف حمله می‌کند.

کمک‌های ناکافی آمریکا به اوکراین
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه طی کنفرانس خبری خود از ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین خبر داد و گفت: «من اطمینان می‌دهم که بسته تسلیحاتی بیشتر طی هفته‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد. در واقع، آمریکا از تخصیص سلاح های جدید به کی یف به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار خبر داد » اما در واکنش به این کمک‌ها، رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرد که بسته‌های کمکی از سوی غرب ناکافی است. «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرد که اعلام بسته‌های کمکی جدید از سوی غرب برای اوکراین کافی نیست. زلنسکی در پلتفرم ایکس نوشت: «بسته کمکی کاملا مفید برای اوکراین تسلیحاتی است که به طور مستقیم به کشور تحویل داده می‌شود نه فقط اعلام این برنامه‌ها». روزنامه هیل امریکا نیزنوشت: «زلنسکی از این بیانیه ها راضی نیست واین نشان دهنده عدم اشتیاق او برای بسته کمکی جدید است».

اطلاع‌رسانی آمریکا درباره حمله فراگیر مسکو به اوکراین
پس از آنکه اوکراین، روسیه را به «تجدید قوای ارتش و حملات جدید» متهم کرد، کاخ سفید نیز مدعی شد که نیروهای روسیه می‌توانند «حمله‌ای تمام‌عیار» را به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین انجام دهند. رئیس‌جمهور و وزیر دفاع اوکراین روز جمعه ادعا کردند که روسیه «حمله جدید تمام‌عیاری» را انجام داده و چندین نقطه از مواضع را در مرز با خارکیف هدف قرار داده است. طبق گزارش راشا تودی، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی یک جلسه توجیهی در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد: «ایالات متحده نسبت به اینکه روسیه در حال آماده‌سازی جنگی بزرگتر می‌باشد، نگران است. ممکن است روس‌ها خود را برای یک حمله بزرگتر به خارکیف آماده کنند.»

صحه فرانسه بر پیشروی روس‌ها
در سطحی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، مسکو در ماه‌های اخیر به ویژه بعد از افول پیدا کردن کمک‌های نظامی غرب به اوکراین فتوحات پی در پی در خطوط مقدم جنگ در این کشور رقم زده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد واحدهای ارتش این کشور «روستای کیسلیفکا واقع در منطقه خارکیف» و «روستای نووکالینووه در جمهوری خلق دونتسک» را آزاد کرده‌اند. مقامات و تحلیلگران اوکراینی می‌گویند، ارتش روسیه در حال نهایت بهره‌مندی از ضعف تسلیحاتی اوکراین است و «عجله دارد» که پیش از رسیدن تسلیحات بیشتر غرب به دست کی‌یف، مناطق راهبردی مهمی از خاک اوکراین را به کنترل خود دربیاورد که می‌تواند راه‌گشای آنان برای کنترل گسترده‌تر بر دونباس باشد.

بازی روانی مسکو با غرب
در ادامه پیشروی‌های نظامی روسیه در منطقه خارکیف، به نظر می‌رسد روس‌ها بازی روانی بزرگی را با غرب آغاز کرده‌اند. در همین زمینه شاهد هستیم که سفیر روسیه در آمریکا گفت بسته کمکی دیگر آمریکا به اوکراین، واکنشی به موفقیت نیروهای روسیه در خط مقدم تلقی می‌شود. در همین رابطه «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا با انتشار مطلبی در پیام‌رسان تلگرام سفارت روسیه نوشت: «ارسال کمک‌های تسلیحاتی دیگر به رژیم زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) واکنشی به موفقیت نیروهای مسلح روسیه در خط مقدم تلقی می‌شود. سربازان و افسران ما با تلاش‌های قهرمانانه خود به آزادی سرزمین‌های روسی ادامه می‌دهند و حتی خود آمریکا هم به این واقعیت اذعان دارد.» خبرگزارس تاس گزارش کرد، آنتونوف هم‌چنین دولت آمریکا را به دلیل عدم پذیرش مسئولیت نسبت به حملات اوکراین به تاسیسات غیرنظامی روسیه با استفاده از تسلیحات ارائه‌شده از سوی ایالات متحده مورد انتقاد قرار داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی خواستار احیای سطح بازرسی‌های توافق شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده است که اجرای این توافق در پی خروج یکجانبه آمریکا از آن، بدعهدی طرف‌های اروپایی و فقدان اراده سیاسی دولت «جو بایدن» برای بازگشت به این توافق در وضعیت بن‌بست قرار دارد. درست در ششمین سال خروج یکجانبه دولت سابق آمریکا از توافق سال ۹۴ و در حالی که فضاسازی‌های تبلیغی غرب برای وادار کردن ایران به اجرای یکطرفه این توافق ناکام مانده است، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ادعا کرد، بازرسی‌های کنونی در ایران در سطح «توافقات ابتدایی پادمانی» است و با توجه به پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر، میزان بازرسی‌ها باید بیشتر شود. سطح مورد انتظار مدیرکل آژانس «بخشی از توافق تقریبا غیر فعال برجام است» که به گفته او در پی خروج ایالات متحده از این توافق و اقدامات جبرانی ایران، به حالت تعلیق درآمده است. مدیرکل آژانس با بیان این ادعا که بازرسان آژانس دید کافی نسبت به «فعالیت‌های راهبردی ایران» ندارند، گفت که مذاکرات برای احیای بازرسی‌ها بیشتر جریان دارد، اما پیشرفت در این زمینه به دلیل وضعیت برجام، دشوار است. این اظهارات مدیرکل آژانس نشان می‌دهد که تصمیم یکطرفه ایالات متحده برای خروج از برجام، توافقی که قرار بود در ازای نظارت بیشتر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مزایای اقتصادی و تجاری به همراه داشته باشد، تا چه اندازه عرصه را برای گروسی تنگ کرده است. مدیرکل آژانس دوشنبه هفته پیش به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و دیدار با برخی از مقامات کشورمان وارد تهران شد و در این مدت با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کرد. او همچنین با محمد اسلامی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران دیدار و دو طرف درباره نحوه اجرای بیانیه ۴ مارس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی گفت‌وگو کردند. بیانیه ۴ مارس سندی بود که اسفند ۱۴۰۱ میان ایران و آژانس توافق شد و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. اسلامی در نشست مشترک خبری با مدیرکل آژانس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شده و به تعهداتش عمل نکرده و اجازه نداده دیگران هم به تعهداتشان عمل کنند؛ سه کشور اروپایی هم به طریق اولی اینگونه عمل کردند. اما ایران با حُسن نیت در این معاهده مانده و یکطرفه به تعهداتش عمل کرده است. اکنون نیز تعهداتش را به استناد ماده ۲۶ برجام کاهش داده است.

تفکیک مسائل مورد اختلاف
در جریان مذاکرات فشرده اسلامی و گروسی در ایران قرار شد که مسائل مورد اختلاف آژانس با ایران از یکدیگر تفکیک شوند. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست خبری مشترک با گروسی بیان داشت: از این پس فعالیت‌ها و همکاری ها با آژانس را در سه بخش دنبال خواهیم کرد؛ بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پرونده پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) بسته شده بود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقیمانده است؛ خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است. وی در ادامه گفت: بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدامات متقابل لازم را انجام خواهیم داد. بخش سوم مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که مدیرکل آژانس می‌تواند به عنوان تسهیل کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل و فصل مسائل که عمدتا سیاسی است، تاثیرگذار باشد. برهمین اساس یکی از بخش‌های گفت‌وگوی ما در پیگیری بیانیه مشترک، تعاملات سیاسی است که می‌تواند اثرات متقابل داشته باشد. گروسی هم در این نشست تصریح کرد: «قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم بلکه قرار شد همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داشته باشیم. این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقیمانده دو طرف را حل و فصل کند.» وی افزود که در جریان مذاکرات با ایران، درباره برداشتن « گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع » رایزنی شده است. او درحالی این اظهارات را مطرح کرد که طی ماه‌های گذشته مدعی شده بود که اجرای بیانیه مشترک با ایران متوقف شده است. وی ادعا کرد که به رغم پیشرفت‌هایی که طی ماه‌های نخست صدور بیانیه صورت گرفت، اجرای توافق از سوی ایران متوقف شده است.

درخواست گروسی درباره احیای بازرسی‌های برجامی
برآیند اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، به ویژه پس از سفر او به ایران، حامل این پیام است که او به‌دنبال احیای سطح بازرسی‌های توافق سال ۹۴ است. او در نشست با خبرنگاران در ایران این گونه بیان کرد: «ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم.» وی افزود: «ما اکنون می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی هستیم.» حال آنکه مسیر احیای بازرسی‌های برجامی، نه از ایران که از آمریکا می‌گذرد؛ کشوری که شش سال پیش با خروج یک‌طرفه از توافقات صورت گرفته میان ۷ عضو جامعه بین‌الملل، ضربه سنگینی را به نظام چندجانبه‌گرایی وارد کرد و اکنون باید پاسخگو باشد. ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ سازو کار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه اعضای باقی‌مانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند؛ اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند. ایران تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

عبدالباری عطوان:

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به تحرکات نمایشی «جو بایدن» درباره محدودیت های تسلیحاتی و ندادن سلاح به رژیم صهیونیستی، با ذکر ۶ دلیل، مواضع رئیس جمهوری آمریکا را دروغ دانست. عطوان در رای الیوم با اشاره به تهدیدات رئیس جمهوری آمریکا درباره ندادن بمب و سلاح به رژیم صهیونیستی به منظور ممانعت از حمله ارتش این رژیم به رفح، آن را نمایشی بد به منظور وانمود کردن اختلاف میان طرفین و با هدف فرونشاندن خشم دانشجویان در آمریکا و تقویت فرصت بایدن در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دانست. وی ادامه داد: بایدن دروغگوی ماهری است که بر بنیامین نتانیاهو پیشی گرفته و تهدیداتش به دلایل زیر ارزشی ندارد و مانع از یورش ارتش اشغالگر به رفح نخواهد شد؛
نخست، نیروهای صهیونیست هم اکنون وارد شهر رفح شده، گذرگاه آن با مصر را اشغال، پرچم رژیم اسرائیل را بر دیوارهای آن نصب و آن را به طور کامل بسته اند که مفهومش توقف کمک های بشردوستانه و گرسنه نگه داشتن این شهر و کل نوار غزه است. دوم، رژیم اشغالگر در حال حاضر بمبهایی را که بایدن تهدید به ندادن آن به تل آویو کرده، به مقدار کافی در اختیار دارد و از آن برای ویرانی شهر غزه، اردوگاه های مرکز آن و شهر خان یونس استفاده کرده و در زرادخانه نظامی این رژیم به اندازه کافی برای نابودی کامل شهر رفح از این سلاح موجود است. سوم، در حالی نظامیان صهیونیست بر محور صلاح الدین (فیلادلفیا) در مرز مصر مسلط هستند که این نقض تعهدات اسرائیل به بایدن و نقض کمپ دیوید و اسلو است که هر دو در کاخ سفید و با تضمین آمریکا به دو طرف مصری و فلسطینی، امضا شده است. چهارم، نتانیاهو کاملا با بایدن در جنگ غزه هماهنگ است، بایدن هرگز از او نخواسته که جنگ را متوقف کند و این جنگ کشتار را به مثابه دفاع از خود می داند و سیل ارسالی سلاح به رژیم اسرائیل را طی هفت ماه گذشته متوقف نکرده و کمک ۲۶ میلیارد دلاری به تل آویو داده که حسادت و خشم ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را نیز برانگیخته است. پنجم، اگر اختلاف میان بایدن و نتانیاهو جدی بود، آمریکا ناوهواپیمابر به دریای مدیترانه به منظور مقابله با تهدیدات حزب الله برای گسترش جنگ اعزام نمی کرد. ششم، تهدیدات بایدن جدی نیست، زیرا اگر چنین بود، مذاکرات قاهره درباره آتش بس را متوقف و نمایندگان را سریع خارج می کرد، اما چرا این مذاکرات پس از یورش به رفح و موافقت حماس با پیش نویس توافق پس از اصلاحات آمریکا و مخالفت آن از سوی نتانیاهو ادامه یافت؟
این تحلیلگر نوشت: این تهدیدات بایدن ما را گول نمی‌زند، زیرا توافق قبلی میان آمریکا و اسرائیل برای حمله به نوار غزه و به راه انداختن جنگ بزدلانه برای کشتن هزاران غیرنظامی به منظور سوق دادن پایگاه مقاومت علیه آن و مجبور کردن مقاومت به تسلیم، وجود داشت. پایداری معجزه آسا و اداره هوشمندانه جنگ، اهداف اسرائیل را در جنگ ناکام گذاشت و همه محاسبات آمریکا را به هم ریخت. عطوان به پوشالی بودن تهدیدات بایدن علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد و یک نمونه آن را، ماجرای کشته شدن هفت نفر از کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی از سوی این رژیم دانست که بایدن به وعده های خود درباره توقف ارسال سلاح به اسرائیل و نیز تحریم شهرک نشینانی که مرتکب اقدامات ترویستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری شدند، هرگز عمل نکرد. وی تاکید کرد: هر آنکه تهدید می کند، آن را در سکوت اجرا می کند. بایدن از نتانیاهو می ترسد. حضور یک نظامی اسرائیلی در رفح برای اعمال سریع تحریم ها علیه نتانیاهو کافی بود، اما همه مواضع بایدن درباره حمایت از غیرنظامیان اشک تمساح است. اگر بایدن راست می گفت، اجازه ویرانی بیمارستان ها و قتل بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی را که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند، نمی داد. چرا بایدن اقدامی برای حمایت از غیرنظامیان انجام نداد؟

محمد مخبر تاکید کرد:

محمد مخبر پیش از ظهر دیروز (شنبه) همزمان با هفته هلال احمر، پس از ادای احترام به یادمان امدادگران شهید دوران دفاع مقدس و نجات گران فداکار خدمت، در آیین افتتاح این مرکز، در سخنانی از جمعیت هلال احمر بعنوان نهادی چابک، به روز، زنده و با تأثیر بالا در حوادث مختلف یاد کرد و اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در حوادث مختلف کشور پررنگ ترین جریان خدمت را ارائه کرده و دلیل برتری هلال احمر در این حوزه این است که از قدرت بسیج کردن مردم برای حل مشکلات برخوردار بوده و تکیه اصلی این نهاد همواره بر مردم بوده است. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دستاوردها و پیشرفت های کشورمان در حوزه سلامت و بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: اخیراً در بازدید از نمایشگاهی شاهد آن بودم که بسیاری از تجهیزات پیشرفته پزشکی در داخل کشور تولید می شود و امروز به صادر کننده دستگاه دیالیز و برخی تجهیزات مرتبط با بیماری های قلبی تبدیل شده ایم و این در حالی است که زمانی برای تأمین دستگاه دیالیز نیازمند واردات بودیم.
وی با اشاره به روند رو به کاهش تورم، پایه پولی،‌ افزایش سرمایه گذاری و اجرای طرح های بزرگ در بخش نفت، نیرو و راهسازی تصریح کرد: برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره های پایین دستی نیاز است که مردم پای کار باشند و هلال احمر نیز می تواند با شبکه سازی مردم در این زمینه فعال شود. مخبر در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث غزه و فجایعی که در این منطقه توسط رژیم صهیونیستی رخ می دهد اشاره و خاطر نشان کرد: فجایع رژیم اشغالگر قدس از تمامی خط قرمزهای انسانی، دینی و بین المللی عبور کرده و کشتار زنان و کودکان غزه به این دلیل است که ابهت و هیمنه تاریخی آنها پس از طوفان الاقصی و وعده صادق شکسته شده است. معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی به رغم امکانات و تجهیزاتی که بسیج کرده اند به هیچ یک از اهداف خود نظیر از بین بردن حماس، تصرف غزه و نفوذ در سایر بخش های محور مقاومت نرسیده اند و نمی‌توانند از باتلاقی که خودشان در غزه درست کرده اند خارج شوند. گفتنی است در این مراسم با دستور معاون اول رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس در مجموع ۶۲ طرح از پروژه های هلال احمر شامل ۲۵ طرح امدادی، ۲۰ طرح آموزشی و پژوهشی، ۱۰ طرح توانبخشی، ۳ طرح عمرانی، ۴ طرح در مراکز خارج از کشور و همچنین ۳۳۵ خانه هلال به ارزش ۹ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.