تحولات جدید در سطح جهانی بی‌سابقه است

مراسم معارفه حجت‌الاسلام رضا زرندی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، صبح ذیروز ۲۲ اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در دادگستری استان برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلیمن غلامحسین محسنی اژه‌ای در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت، اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: این بیداری که امروز در همه کشورهای دنیا به وجود آمده و این جنبشی که در سطح دانشجو و اساتید دانشگاه‌ها شکل گرفته است و تنفر درستی در خصوص رژیم صهیونیستی در عقاید مختلف نقش بسته، بسیار بی‌سابقه است و در تاریخ نظیری ندارد. محسنی اژه‌ای افزود: امروز جهان تحقق وعده الهی را مشاهده می‌کند و آموزه‌های قرآن در زمان انبیاء و اوصیاء را در زمان حال خود درک می‌کند. دانشجو و استاد آمریکایی، به زبان مردم ایران شعار حمایت از فلسطین را سرمی‌دهند و نسبت به جنایت‌های صهیونیست‌ها و حمایت آمریکا از اسرائیل اعلام انزجار می‌کنند؛ بنابراین چنین مواردی تنها باطن خبیث اسرائیل را به مردم جهان نشان داده است. وی با بیان اینکه اعلام رسوایی از رژیم صهیونیستی در تمام دنیا شنیده شده است، گفت: حتی فرزندان کوچک و سالمندان جهان باید از این موضوع اطلاع داشته باشند.

 

تاکید رئیسی بر توجه بیشتر اهالی فرهنگ بر موضوع فلسطین و غزه

سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز شنبه در جریان بازدید از تعدادی از غرفه‌ها و برخی بخش‌های سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حمایت از نویسندگان، ناشران و کتابخوانان را زنجیره‌ای توصیف کرد که باید همه حلقه‌های آن به خوبی مورد توجه و حمایت قرار گیرند و تصریح کرد: دولت مردمی تلاش کرده در راستای تسهیل دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به کتاب، سیاست احداث کتابخانه و توزیع کتاب را براساس سند آمایش سرزمینی پیش ببرد و بر همین اساس در سفر استانی دولت به کردستان در دیداری که با اهالی فرهنگ داشتم از اقدامات دولت در این زمینه ابراز رضایت می‌کردند. رئیس جمهور در پایان با اشاره به حضور خود در غرفه مشترک دانشجویان فلسطینی در ایران، نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ را به توجه بیشتر به مسائل فراملی به ویژه موضوع فلسطین و غزه فرا خواند و گفت: در جریان حضور در این غرفه نیز توضیح دادم که امروز غزه به تابلویی تبدیل شده که یک وجه آن صفحه روشن شرافت، مقاومت و دلدادگی به خداست و صفحه تاریک آن نیز نمایش اوج رذالت، جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و حامیان او و در رأس آنها آمریکایی‌ها است که این صفحه پرده از نفاق و چهره واقعی تمدن غربی برانداخته است.

فراخوان رسانه KHAMENEI.IR
برای تحقق شعار سال
رسانه KHAMENEI.IR طی فراخوانی از مردم خواست تا پیشنهادها، نظرات و ایده‌های خود را برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید برای صفحه ویژه‌ی فراخوان این رسانه ارسال کنند. رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند و برهمین اساس رسانه KHAMENEI.IR از مخاطبین خود دعوت می‌کند تا پیشنهادها، نظرات و ایده‌های خود را برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید از طریق صفحه ویژه‌ی فراخوان به آدرس farsi.khamenei.ir/tolid-mardom ارسال نمایند. پیشنهادهای دریافت شده پس از دسته‌بندی به مرور منتشر می‌شود و نظرات و راهکارهای مطرح شده برای عملیاتی شدن مشارکت مردمی در عرصه تولید، به دستگاه‌های مربوطه ارجاع داده خواهد شد. مخاطبان محترم می‌توانند برای ارسال ایده‌ها به صفحه زیر مراجعه کنند: farsi.khamenei.ir/tolid-mardom/

روشن شدن مسائل مالی بیش از ۲ هزار شرکت در دولت سیزدهم
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه قبلا برای برخی‌ حیاط خلوتی وجود داشت، گفت: مسائل مالی بیش از ۲ هزار شرکت در این دولت مشخص شد. سیدمحمد حسینی درباره اقدامات دولت برای برخورد با فساد، اظهار کرد: مسائل مالی بیش از ۲ هزار شرکت در این دولت مشخص شد. قبلا برای برخی‌ها حیاط خلوتی وجود داشت، اما وقتی شفافیت بوجود آید، مفسده کمتر می‌شود. رئیس جمهور قبلا در سازمان بازرسی کل کشور و رئیس قوه قضاییه بودند و به این مسائل اشراف دارند و به همین جهت بازرس ویژه‌ای تعیین کرده و گزارش‌ها را به جد بررسی کرده و اگر نیاز با شد، برخورد می‌کنند. مهمتر از این برخوردها، در دولت فرایندها و رویه‌های فسادزا بررسی می شود که دیگر امکان سوءاستفاده از موقعیت‌ها نباشد و با ایجاد سامانه‌ها، روابط سالم‌تر می‌شود. وی درباره اجرای وعده گشت ارشاد مدیران نیز گفت: هر گزارشی در این زمینه برسد، بلافاصله بررسی شده و اگر لازم باشد، برخورد می‌شود. دولت هیچ خط قرمز و ملاحظه‌ای ندارد که بی‌جهت بخواهد از افرادی دفاع کند. البته در انتخاب مدیران از ابتدا دقت می‌شود که آنها سابقه مالی خوبی داشته باشند و دنبال منافع شخصی نبوده و تمام وقت خود را وقف خدمت به مردم کنند.

توصیه کنعانی به نمایندگان پارلمان کانادا
سخنگوی وزارت امور خارجه طرح پارلمان کانادا در ارتباط با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شدیدا محکوم کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، طرح مجلس عوام کانادا در تروریستی اعلام کردن نیروی رسمی نظامی کشورمان را حرکتی نابخردانه و خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران دانسته و آنرا به شدت محکوم کرد. کنعانی افزود: این حرکت غیر مسئولانه در امتداد مسیر اشتباهی است که نمایندگان پارلمان کانادا طی بیش از یک دهه اخیر تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و در همنوایی با برخی گروهک‌های مطرود و فاقد جایگاه و ارزش در پیش گرفته‌اند. کنعانی به نمایندگان پارلمان کانادا توصیه کرد جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران را مطالعه کنند تا با حقایق و واقعیت‌های لازم آشنا شوند.

تاکید فرمانده نیروی دریایی ارتش بر شکستن تمام تحریم‌ها
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، با حضور در بیست و ششمین دوره‌ی هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در منطقه‌ی «ماهشهر» بندر امام‌خمینی (ره)، با اشاره به معارف الهی موجود در دوره‌ی هیئت معارف جنگ، گفت: حضور و بهره‌مندی دانشجویان دانشگاه‌های افسری برای استفاده از معارف موجود در هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی امری ضروری و لازم است؛ چرا که این دوره‌های عملی به فرهنگ‌سازی و ترویج مسائلی مبادرت می‌ورزد که به پایایی و ماندگاری ارزش‌های رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس می‌انجامد. امیر دریادار ایرانی ضمن اشاره به تأثیر اقتدار و توانایی نیروی دریایی ارتش بر ارتقای توان دیپلماتیک نظام جمهوری اسلامی، بیان کرد: مواردی نظیر برگزاری رزمایش‌های موفق دریایی و اعزام ناوگروه 86 نیروی دریایی به دریاهای دوردست، هم نشانه‌ای از توانایی این نیرو در بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی در تولید و تأمین ادوات و تجهیزات مورد نیاز نیروی زمینی است و هم عاملی برای نمایش شکوه و اقتدار این نیرو در عرصه‌ی جهانی است که توانسته است با همت و تلاش مضاعف تمامی تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه را در هم بشکند. وی در پایان خاطر نشان کرد: تأمین امنیت نظام جمهوری اسلامی که توسط تمامی نیروهای مسلح، در تمامی سطوح و نیروها دنبال می‌شود امری خطیر و حائز اهمیت است.

نتایج مثبت مشارکت مرحله دوم انتخابات نسبت به دوره قبلی
وزیر کشور میزان مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم را بیشتر از رقم مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد. احمد وحیدی در نشست خبریِ پس از پایان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: امروز کار نیمه‌تمام انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. انتخابات یک نقطه بسیار روشن در تاریخ جمهوری اسلامی برای تحکیم مردم‌سالاری دینی در دوران انقلاب اسلامی است و اکنون شاهد دوره جدیدی از آن هستیم.

50 کشور جهان در پی خرید تسلیحات و هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی:

گروه سیاسی: موزانه قوا در خاورمیانه در نتیجه قدرت و توان پهپادهای ایرانی دگرگون شده است. تهران با نمایش قدرت در انجام عملیات انتقامی علیه رژیم اسرائیل، نشان داد که عصر جدید در معادلات سیاسی و امنیتی غرب آسیا رقم خورده است. در عصر جدید، دیگر اصلی به عنوان قاعده تهاجم‌های بدون پاسخ باقی نمانده و آن‌چنان که مسئولان ارشد کشورمان بارها گفته‌اند، دوران بزن در رو به سر رسیده است.
به گزارش «تجارت»، در عصر جدید، نه‌تنها شاهد صادرات پهپادهای آفندی و پدافندی ایران به جبهه مقاومت هستیم، بلکه نسل «شاهد» این پهپادها به‌دلیل تکنولوژی بالا و به‌صرفه بودن، در آفریقا و آمریکای جنوبی مشتریان زیادی به خود اختصاص داده که معادلات آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گزارش اندیشکده «شورای آتلانتیک»،ایران به‌خوبی در راه تبدیل به یک صادرکننده‌ی درحال پیشرفت تسلیحات در سطح جهان قرار دارد و تهران در سال‌های گذشته، فروش و انتقال پهپادهای خود را به نقاط مختلف جهان از آمریکای جنوبی تا آفریقا به‌ سرعت افزایش داده و کشورهای بیشتری به خرید این قابلیت‌ها از ایران علاقه‌مند شده‌اند. گردان رعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۶۳ برای تصویربرداری به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام عملیات‌های شناسایی تشکیل شد. بر اساس طرحی که جهاد دانشگاهی اصفهان ارائه داد، با قرار گرفتن یک دوربین عکاسی «کانن‌اف ۱» بر روی هواپیمای بدون سرنشین اولیه، از مواضع رژیم بعث عراق در جبهه‌های جنگ تصویربرداری شد، به‌نحوی که سوخت این هواپیما با نصب بطری سرم بر روی بدنه آن تامین شد.

آغاز راه با مهندسی معکوس هرمس
پس از موفقیت‌آمیز شدن عملیات این هواپیما در جبهه‌های حق علیه باطل، درخواست نیروهای نظامی برای فیلمبرداری هوایی از مواضع دشمن بعثی به حدی افزایش یافت که «گردان هوایی القاعده در غرب کشور» تشکیل شد. در سال ۱۳۸۰ یک فروند پرنده هرمس ساخت رژیم غاصب اسراییل به‌دلیل نقص فنی در موتور، در اطراف شهر مریوان سقوط کرد و به دست نیروهای خودی افتاد و مهندسان صنعت هوافضای کشور و یگان پهپادی با صرف ماه‌ها زمان و مطالعات و کنکاش دقیق، این پرنده را مهندسی معکوس کردند. این پرنده از پیشرفته‌ترین پرنده‌های آن‌روز دنیا و رادار گریز بود.
«شاهد ۱۲۳» اولین پهپاد بومی ایران
«شاهد ۱۲۳» اولین دستاورد پهپادی با ویژگی رادارگریزی، کم‌مصرف بودن و مداومت پروازی ۱۵ ساعته ساخته شد و به مرحله تست رسید، که موجب جلب توجه فرماندهان نظامی کشور به این صنعت خاص در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ شد. سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رابطه گفته است: «اولین پهپاد کشور موجب سیطره بر همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه شد، بدون این‌که آن‌ها بتوانند آن را شناسایی کنند، بجز بال و بدنه، همه بخش‌های تولید پرنده‌ها به بخش خصوصی سپرده شد و کار بومی‌سازی آن انجام شد. در تامین بودجه پروژه با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم اما با مولدسازی زمین‌ها و پادگان‌های نظامی در اختیارمان، بودجه تحقیقات پهپادی را تامین کردیم و با رضایت و حمایت مقام معظم رهبری کار را ادامه دادیم.

شناسایی و نابودی داعش با پهپادهای ایرانی
در ادامه سردار حاجی‌زاده با اشاره به حضور داعش در سوریه و کمک پهپادهای ایرانی برای پاکسازی آن‌ها از سوریه و عراق، گفت: «ابابیل ۳» در سال ۱۳۹۰ و «شاهد و صادق ۱۲۱» در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ را در ایران ساختیم و با موفقیت بودن ماموریت‌ها، آن‌ها را برای مبارزه با داعش راهی عراق و سوریه کردیم، در همین راستا بیش‌از ۷۰۰ بمب از طریق «شاهد ۱۲۹» روی مواضع تروریست‌ها در سوریه و عراق ریخته شد و همین مسئله موجب توجه بیشتر سردار سلیمانی و قرار گرفتن یگان پهپادی جزو اصلی رکن نظامی جنگ علیه داعش شد. در حوزه پهپادهای انتحاری کار با پهپاد «شاهد ۱۳۱» در اردیبهشت ۱۳۹۴ آغاز شد که بعدا این پرنده به «شاهد ۱۳۶» تغییر نام داد. این پهپاد در بین نیروهای بخش پهپادی به «جوجه اردک زشت» معروف شد و برای به پرواز درآمدن آن نیاز به سرعت ۱۹۰ کیلومتری خودروی حامل پهپاد است.

همکاری فضایی - پهپادی ایران و روسیه
در مستندی به نام پرچمدار، فرمانده نیروی هوافضای سپاه طی دیداری با یک ژنرال روسی پیشنهاد داد: شما کمک کنید تا ما فرماندهی فضایی را تشکیل دهیم ما هم کمک می‌کنیم تا شما فرمانده پهپادی را تشکیل دهید؛ این همکاری از سال‌های قبل موجب شد تا روسیه قبل از شروع جنگ با اوکراین از فناوری پهپاد «شاهد ۱۳۶» بهره‌مند شود و از طرف دیگر سپاه نیز در تولید و تقویت ماهواره‌های نور به جایگاه قابل‌توجهی برسد. «پهپاد ۱۴۹» یا غزه، بزرگترین پرنده ساخته‌شده توسط ایران با طول دو سر بال ۲۲ متر است که توان حمل بار تا ۸۰۰ کیلو با مداومت پروازی ۳۶ ساعت را داراست. موتور این پرنده از نوع «توربو کراپ» است که برای اولین‌بار در یک پهپاد ایرانی به‌کار گرفته شده است. این موتور باعث اوج گرفتن پرنده تا ارتفاع ۴۰ هزار پایی می‌شود.

51 کشور در پی خرید پهپادهای ایرانی
اندیشکده موسوم به موسسه صلح ایالات متحده «USIP» در گزارشی، به صادرات پهپاد ایران به سراسر جهان پرداخته است. در این گزارش آمده است که، مدرکی در جهت استفاده برون‌مرزی ایران از هواپیمای بدون‌سرنشین تا اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی شناسایی نشده است، ولی پهپادهای ایران تا سال ۲۰۲۲ توانستند معادله راهبردی را در مناطق جنگی جهان تغییر دهند. این موسسه آمریکایی مدعی است که بزرگترین صادرات ایران مربوط به پهپادهای انتحاری «شاهد ۱۳۶» و پهپاد «مهاجر ۶» بود که از آگوست ۲۰۲۲ «مرداد ۱۴۰۱» برای جنگ اوکراین به دولت روسیه عرضه شد.
ایران در سال ۲۰۲۱ پهپادهایی را به دولت اتیوپی برای استفاده علیه شورشیان تیگرای فروخت، همچنین دولت سودان در سال ۲۰۰۸ پهپاد «ابابیل ۳» ایران را برای جنگ دارفور در اختیار گرفت، البته در جنگ داخلی فعلی نیز البرهان فرمانده ارتش سودان از پهپادهای ایرانی در مقابل نیروهای ضددولتی استفاده می‌کند. علاوه‌ بر موارد فوق، در ماه می سال ۲۰۲۲ بود که ایران کارخانه تولید پهپادهای شناسایی و تهاجمی «ابابیل ۲» را در تاجیکستان افتتاح کرد، ونزوئلا در سال ۲۰۱۰ نسبت به سرهم‌بندی پهپاد شناسایی ایرانی «مهاجر ۲» مبادرت ورزید. لبنان، فلسطین، عراق، یمن و سوریه نیز دیگر کشورهای استفاده‌کننده از پهپادهای ایران هستند، آسیاتایمز «Asia Times» نیز بهمن ۱۴۰۰ مدعی شد که ایران ارتش میانمار را مجهز به تسلیحاتی نظیر پهپاد کرده است.
شبکه سی‌.ان‌بی‌سی مرداد سال قبل(۱۴۰۲) گزارش داد که «ادموندو نوبیو» وزیر دفاع بولیوی چندی پیش در اظهاراتی گفته بود که این کشور برای دفاع از مرزهای خود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کسب فناوری پهپادی ایران علاقه‌مند است. در پی آن «جان کربی»سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دو روز پس از اظهارات نوبیو،
در گفت‌وگویی بیان کرد که دولت بایدن نگران هرگونه صادرات فناوری ایرانی است.

افزایش تلاش‌ها برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل:

گروه سیاسی: رئیس هیئت اتحادیه عرب در سازمان ملل گفت که عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، به منزله اعتراف به پایبندی فلسطین به شروط عضویت بوده و شورای امنیت را ملزم به بازنگری در مساله فلسطین کرده و امتیازات بیشتری را در این سازمان برای فلسطین فراهم می‌کند.
به گزارش «تجارت»، «ماجد عبدالفتاح» رئیس هیئت اتحادیه عرب در سازمان ملل در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: گروه کشورهای عربی در نیویورک از آوریل برای حمایت از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل کشور فلسطین آماده شد، این گروه پس از وتوی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده در ماه گذشته میلادی از سوی آمریکا، در این رابطه همکاری‌هایی را با اتحادیه عرب آغاز کرد. عبدالفتاح درباره فوایدی که فلسطین از تصویب این قطعنامه می‌برد، گفت: این مساله سه هدف اصلی را محقق می‌کند هدف اولی اعتراف به پایبندی فلسطین به شروط عضویت و اینکه این کشور باید با تایید کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند، به سازمان ملل ملحق شود، هدف دوم درخواست از شورای امنیت برای بازنگری در این موضوع با رویکردی مثبت است و سومین هدف نیز امتیازات بیشتری است که فلسطین علاوه بر امتیازات به دست آورده در سال ۲۰۱۲ با عضویت ناظر، به دست خواهد آورد. رئیس هیئت اتحادیه عرب در سازمان ملل در ادامه گفت: فلسطین همراه با کشورهای ناظر نشست نخواهد داشت بلکه در سالن اصلی نشست برگزار می‌کند و نامش در لیست کشورها به ترتیب حروف الفبا قرار داده خواهد شد و علاوه بر این حق ارائه پیش نویس قطعنامه‌هایی از طرف خود و یا به نمایندگی از گروه‌های سیاسی یا منطقه‌ای را به دست خواهد ‌آورد، همچنین فلسطین حق شرکت در مذاکرات مربوط به پیش‌نویس قطعنامه‌ها و اتخاذ موضعگیری‌های اعتراضی را به دست خواهد آورد اما بدون موافقت شورای امنیت با قطعنامه ویژه عضویتش، حق رای دادن و یا کاندیدا شدن برای سیستم‌های نظارتی سازمان ملل را نخواهد داشت. این در حالی است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن استقبال از این اقدام مجمع عمومی سازمان ملل تعهد داد که فلسطین به تلاش‌های خود برای به دست آوردن این عضویت ادامه می‌دهد. عباس اظهار کرد: تصویب این قطعنامه همسو با قوانین بین‌المللی بوده و اجماع‌نظر بین‌المللی در مورد منزوی کردن رژیم اشغالگر و نیز موضعگیری جهانی درباره جرایم و نقض‌های جدی قوانین بین‌المللی از سوی آن را نشان می‌دهد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت: فلسطین بر اساس این قطعنامه به تلاش‌های خود برای به دست آوردن عضویت کامل سازمان ملل و درخواست از کشورهایی که هنوز این کشور را به رسمیت نشناخته‌اند، ادامه خواهد داد. او در ادامه نیز از دولت آمریکا خواست در حمایت جانبدارانه خود از رژیم اشغالگر تجدید نظر کرده و به خواست کشورها و ملت‌های مدافع حق و آزادی احترام گذاشته و به عضویت کامل کشور فلسطین رای مثبت دهد. همچنین عباس واشنگتن را تشویق کرد از حق وتوی خود که آن را در مقابل مشروعیت و حق فلسطین و مساله عادلانه آن منزوی کرده، استفاده نکند. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فسلطین نیز در بیانیه‌ای از این رای‌گیری و اجماع‌نظر بین‌المللی در مهمترین نهاد بین‌المللی جهان استقبال و اعلام کرد این پیش‌نویس نشان می‌دهد که فلسطین به تمامی شروط مندرج در منشور سازمان ملل به ویژه بند چهار آن پایبند است و بر این اساس شایسته به دست آوردن عضویت کامل سازمان ملل است.