از سرگیری پرواز مسیر مشهد- ایلام- مشهد بعد از حدود یک سال توقف

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پرواز مسیر مشهد - ایلام - مشهد پس از حدود یک سال توقف از سر گرفته می‌شود. به گزارش ایسنا، جعفر یازرلو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرواز مسیر مشهد - ایلام - مشهد پس از حدود یک سال توقف از سر گرفته می‌شود، اظهار کرد: با هماهنگی صورت‌گرفته، اولین پرواز این مسیر توسط شرکت هواپیمایی زاگرس از هفته اول خردادماه انجام می‌گیرد. وی همچنین از افزایش تعداد پروازها در مسیر پروازی فرودگاه رامسر خبر داد و تصریح کرد: مسیر پروازی رامسر - تهران - رامسر از هفته‌ای دو پرواز به هفته‌ای سه پرواز افزایش می‌یابد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پرواز فوق در روزهای دوشنبه هر هفته انجام می‌شود.
یازرلو همچنین از برقراری پرواز تهران - یاسوج - تهران توسط شرکت هواپیمایی پارس در پایان اردیبهشت خبر داد. وی در پایان گفت: این اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در راستای خدمت به مردم شریف مناطق و فرودگاه‌های کم‌برخوردار و با هدف توسعه عدالت در توزیع پروازها در کشور و در قالب برنامه پروازی شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت تکلیفی گنجانده شده است.

 

تدوین برنامه اجرایی قطار سریع‌السیر تهران-مشهد تا پایان ماه

معاون وزیر راه از تدوین برنامه عملیاتی اجرای قطار سریع‌السیر تهران-مشهد تا پایان اردیبهشت خبر داد و گفت: این پروژه مجوز ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم را دارد. امیرمحمود غفاری در جلسه بررسی نحوه اجرا دستور رئیس جمهوری برای تسریع در شروع عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر تهران–مشهد،‌اظهار کرد:‌ محور مذکور به طول 870 کیلومتر ساخته می‌شود که با توجه به اهمیت آن در جابجایی سالانه 41 میلیون نفر مسافر از توجیه لازم برخوردار است.
وی با بیان این‌که در ماه جاری (اردیبهشت 1403) برنامه عملیاتی اجرا پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد تدوین می‌شود، افزود: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران و بخش‌های فنی و اجرایی داخلی و همچنین اعلام آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای اجرای این پروژه، سبد تامین مالی متنوع آن طراحی و به‌‌زودی برای اتخاذ تصمیم نهایی تقدیم دولت خواهد شد. وی با اشاره به برخورداری پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد از مجوز ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه، یادآور شد: سعی ما بر این است که از حضور کنسرسیوم مشاوران توانمند داخلی و خارجی برای طراحی و نظارت مطمئن و کامل پروژه حداکثر بهره را داشته باشیم.

آغاز تحویل کامیون‌‌های کشتیرانی با پیش‌‌پرداخت ۳ میلیاردی
مقام مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از آغاز تحویل کامیون‌های این شرکت به رانندگان خبر داد و گفت: آمادگی واگذاری تعداد بیشتری از کامیون‌های ملکی را به متقاضیان جدید داریم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل شرکت حمل‌و‌نقل جاده­‌ای گروه کشتیرانی یادآور شد: طی فراخوان مجدد، آماده واگذاری تعداد بیشتری کامیون هستیم و کامیون‌های تولید یک شرکت داخلی در این طرح به متقاضیان واگذار می‌شود.
وی افزود: این کامیون­‌ها به سه صورت یدک چادردار با پیش پرداخت 3 میلیارد تومانی، تیغه کانتینربر با پیش پرداخت 2 میلیارد تومانی و کفی با پیش پرداخت 2.4 میلیارد تومانی آماده تحویل به متقاضیان جدید هستند. وی اقساط ماهانه این کامیون‌ها را در سال اول 90 میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: طی قرارداد 5 ساله با رانندگان، طی سال‌های دوم تا پنجم 30درصد به مبلغ اقساط سال اول افزوده خواهد شد. در پایان قرارداد 5 ساله اگر رانندگان به موقع اقساط خود را پرداخت کرده باشند مالکیت کامیون به آنان واگذار خواهد شد. وی یکی از مزایای مشارکت با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای رانندگان را، وجود بی‌وقفه بار دانست و افزود: طی قرارداد، مقرر شده اگر شرکت در مقطعی بار برای حمل نداشته باشد رانندگان آزاد هستند که بار‌های دیگر را نیز حمل کنند.
وی سیاست کلی گروه کشتیرانی را تقویت ناوگان جاده‌ای به منظور تبدیل شدن به یک شرکت حمل‌و‌نقل چندوجهی دانست و ادامه داد: با دریافت پیش پرداخت هر کامیون موجود، یک کامیون جدید برای واگذاری خریداری شده و به متقاضی بعدی تحویل می‌شود. وی با اشاره به آغاز نصب GPS روی کامیون‌ها، گفت: در این خصوص با یکی از شرکت‌های داخلی قراردادی امضا شده است. با توجه به اینکه هدف گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تأسیس شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای، حمل‌و‌نقل DOOR TO DOOR است، مقرر شده در آینده نزدیک برخی از کامیون‌ها در مسیر‌های بین‌المللی نیز فعال شوند؛ به عبارتی کالا‌هایی که از سوی ناوگان کشتیرانی از مبدأ بنادر چین یا هند در بنادر جنوبی کشور تخلیه می‌شوند با بهره‌گیری از کامیون‌های گروه کشتیرانی به مقاصد خود حمل می‌شوند همچنین کالا‌های ترانزیتی نیز از این طریق حمل خواهند شد تا زنجیرۀ لجستیکی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تکمیل شود.

در گزارشی بررسی شد

گروه راه و مسکن:درحالی مدیرعامل نفتکش مدعی است توان و فناوری ساخت شناور نفتکش در داخل کشور وجود ندارد که مدیرعامل کشتی سازی صدرا نظر دیگری دارد. به گزارش تجارت به نقل از تسنیم، شرکت ملی نفتکش اوایل دهه 80 طی قراردادی با ایزوایکو، سفارش ساخت دو فروند نفتکش 35 هزار تنی را به این شرکت داد. یکی از این شناورها نفتکش ایران‌ ــ‌ فهیم است که بر اساس آخرین اطلاعات با پیشرفت فیزیکی بالا سال‌هاست (بیش از 10 سال) در یارد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران به اصطلاح آب می‌خورد. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران اواخر هفته گذشته با بیان این‌که مهم‎ترین مأموریت شرکت ملی نفتکش ایران در توسعه دریامحور باید توسعه ناوگان و حفظ و صیانت از ظرفیت حمل‌و‌نقلی این شرکت باشد، گفته بود: ناوگان شرکت ملی نفتکش نیازمند نوسازی است. شرکت ملی نفتکش ایران برای حفظ و ارتقا صیانت از ظرفیت‎های جابجایی، باتوجه به نیاز‌های جدید بازار باید به فکر ناوگان جدید و نوسازی ظرفیت‌ها باشد. علی احمدی با تاکید بر این‌که با اعلام این‌که این شرکت به 50 فروند شناور اقیانوس‌‎پیما با برآورد سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلار نیاز دارد، تاکید کرد: اگر‌چه شخصاً به حمایت و تقویت ظرفیت داخلی در ساخت شناور اعتقاد دارم، اما چنین ظرفیت اعتباری و توان و فناوری ساخت شناور نفتکش در داخل کشور وجود ندارد. وی ادامه داد: ضرورت دارد ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی و نوع کشتی‎‌های قابل ساخت آنها در حال حاضر توسط دبیرخانه ‎شورای عالی صنایع دریایی برآورد شده و از شرکت‌های کشتیرانی نظیر شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی خصوصی خواسته شود تا در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی برای کشتی‌های اولویت‌دار، سفارش ساخت داخل بدهند و برای سایر نیاز‌های ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی توسط مراجع ذی‌ربط اجازه خرید ساخت کشتی از منابع خارجی داده شود. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان این‌که شناور‌هایی که شرکت ملی نفتکش ایران نیاز دارد، الزاماً باید از خارج کشور تأمین شود، تاکید کرد: به بهانه حمایت از توان داخل، کار حمل‌و‌نقل دریایی را نخوابانیم و کشور را برای تأمین شناور‌های پیشرفته با تکنولوژی معطل نکنیم. احمدی با اشاره به تکنولوژی جدید ساخت شناور‌ها و کمبود ظرفیت تکنولوژیکی ساخت در داخل کشور، گفت: ناچاریم برای رفع خلا و جلوگیری از خسران در آینده به‌سمت سفارش ساخت در خارج از کشور برویم یا با تشکیل کنسرسیومی از ذی‌نفعان داخلی و صاحبان کشتی‌سازی‌های خارجی و تأمین کنندگان مالی (فایناس) برای ساخت کشتی‎‌های اقیانوس‌پیما به انتقال فناوری و تأمین مالی از منابع خارجی در خدمت سازندگان داخلی باشیم. وی با بیان این‌که وقتی از ظرفیت خارجی برای ساخت شناور نفتکش حرف می‌زنیم، منظور کشور چین است، افزود: پیشنهاد ما برای سفارش ساخت شناور، استفاده از ظرفیت توافق و قرارداد 25 ساله با چین (لیست دوم سایناشور) در صنایع دریایی است.

کشتی‌سازان چه می‌گویند؟
به گزارش تسنیم، مدیرعامل کشتی‌سازی صدرا در این‌باره می‌گوید: تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌های کشور را به‌ لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هم‌افزا کنیم. بر این اساس طی یک توافق بزرگ صدرا با ایزوایکو، کنسرسیوم تولید کشتی ایرانی شده است. منوچهر علیپور اضافه کرد: با تجمیع، تمام ظرفتیت‌ها را به میدان آورده‌ایم. از این رو از کارفرمایان کشور خواهش می‌‌کنیم کمک کنند تا تمامی ظرفیت‌های کشتی‌سازی را به کار ببریم و فرآیند EPC را جلو ببریم. تجمیع ظرفیت‌ها را انجام داده‌ایم و باید وارد فاز بعدی شده و سراغ کارفرمایان،‌ بانک‌ها و موسسات مالی برویم تا تجمیع منابع را هم انجام دهیم. به گفته وی، از سوی دیگر تجمع فناوری‌ها را داریم تا با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها بتوانیم نیازهای کشور را در درجه اول تامین کرده و نیم‌نگاهی هم به صادرات داشته باشیم. مدیرعامل صدرا در پاسخ به این پرسش که آیا با شرکت‌های ایزوایکو و شرکت ملی نفتکش مذاکره‌ای برای استفاده از یارد کشتی‌سازی داشته‌اید، گفت: همین الان با درایت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 4 فروند کشتی قرارداد داریم. 2 فروند 3500 تن و دو فروند 5000 تن. امسال با تلاش همکاران دو فروند را تحویل می‌دهیم و دو فروند دیگر نیز تحویل می‌شود. علیپور یادآور شد: مدیرعامل کشتیرانی قول داده بلافاصله پس از تحویل شناور اول، سفارش دو شناور دیگر را به صدرا ارائه کند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اعلام این‌که جریمه مالیاتی بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ندادند، طی سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰هزار میلیارد تومان است، گفت: بانک‌ها با روش‌های حقوقی به‌دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند. محمدرضا مهدیار اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با یادآوری این‌که "حدود 9 ردیف وصولی برای تأمین منابع صندوق داریم که بزرگ‌ترین آنها از حیث حجم بازگشت اقساط مسکن مهر است که به حساب صندوق واریز می‌شود."، اظهار کرد:‌ این رقم در سال 1401 حدود 5000 میلیارد تومان بود. بانک مسکن اقساط را وصول و به حساب صندوق واریز می‌کند. وی یادآور شد: از سال 1401 که صندوق تأسیس شد اقساط به حساب صندوق واریز می‌شود. سال گذشته (1402) نیز 4730 میلیارد تومان اقساط به صندوق واریز شده است. وی با اشاره به این‌که اقساط مسکن یکم هم به صندوق منتقل می‌شود که هنوز اجرایی نشده است، افزود: از سوی دیگر از محل بودجه عمومی نیز عدد 30 هزار میلیارد تومان را داشتیم که از این مبلغ حدود 9 هزار میلیارد تومان در سال 1402 سازمان برنامه و بودجه تخصیص داد. اوایل امسال نیز یک فقره 6000 میلیارد تومان تخصیص داده است.