هیتلر به نتانیاهو حسادت می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه سفر کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به آنکارا، به روزنامه کاتیمرینی یونان گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با روش‌های نسل‌کشی که ارائه کرده به سطحی رسیده که هیتلر حسادت می‌کند. وی افزود: آیا می‌توان به آنچه اسرائیل ماه‌ها بر سر مردم غزه تحمیل کرده نگاه کرد و بمباران بیمارستان‌ها، کشتار کودکان، سرکوب غیرنظامیان و محکوم کردن مردم بی‌گناه به گرسنگی، تشنگی و کمبود دارو توسط اسرائیل به بهانه‌های مختلف را مشروع دانست. هیتلر در گذشته چه کرد و مردم را در اردوگاه‌های کار اجباری کشت. رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: آیا غزه نه تنها پس از ۷ اکتبر، بلکه سال ها قبل از آن به یک زندان روباز تبدیل نشد؟ آیا مردم آنجا برای سالها محکوم به منابع محدود، تقریباً مانند یک اردوگاه کار اجباری نبودند؟ چه کسی مسئول وحشیانه ترین و سیستماتیک ترین کشتار جمعی در غزه پس از ۷ اکتبر است؟ نتانیاهو به سطحی رسیده است که هیتلر را با روش های نسل کشی خود حسادت می کند. ما در مورد اسرائیل صحبت می‌کنیم. آمبولانس‌ها را هدف قرار می‌دهد، به نقاط توزیع غذا حمله می‌کند و کاروان‌های کمک‌رسانی را به آتش می‌کشد.

 

آمادگی ایران برای ارسال کمک به مناطق سیل‌زده افغانستان

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اعلام کرد ایران آمادگی دارد تا به درخواست مقامات افغانستان کمک‌های لازم را به مناطق آسیب دیده در بخش‌های شمالی افغانستان اعزام و ارسال کند. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در شبکه ایکس نوشت: « وقوع سیل در مناطق شمالی افغانستان که موجب جان باختن تعداد زیادی از ساکنین این مناطق شد موجب تاسف و ناراحتی اینجانب گردیده؛ ضمن ابراز همدردی با ملت مظلوم افغانستان؛ جموری اسلامی ایران آماده است بنا به درخواست مقامات افغانستان نیروهای امدادی، تیم‌های پزشکی و اقلام کمکی لازم که هدایای ملت شریف ایران به مردم عزیز افغانستان هستند را از طریق هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) در اسرع وقت به مناطق آسیب دیده اعزام و ارسال نماید. این در صورتی است که رویکردهای نامتوازن و رویه‌های نا معلوم در نحوه پذیرش کمک‌های انسان‌دوستانه شفاف بیان شود. تجربه زلزله زنده جان هرات که ساعات طلایی برای نجات انسان‌ها مصروف به هماهنگی و رایزنی شد، امکان تصمیم‌گیری را دشوار ساخته است».

ابراز تاسف کنعانی در پی وقوع سیل
در افغانستان
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مراتب تأسف و تأثرعمیق دولت و ملت ایران از وقوع سیل در شهرها و روستاهای مختلف افغانستان خصوصا در مناطق شمالی این کشور را که موجب جان باختن و مصدوم شدن جمعی زیادی از ملت شریف افغانستان و تخریب برخی منازل و خسارات مادی شده است، ابراز داشت. ناصر کنعانی ضمن تسلیت به مسئولان و ملت شریف افغانستان و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، از خداوند برای درگذشتگان رحمت الهی، برای مصدومان شفای عاجل و برای خانواده‌های قربانیان این حادثه طبیعی تلخ، صبر و شکیبائی مسئلت نمود.

سلاح‌های PCP غیرمجاز شناخته شد
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه‌شدن سلاح‌های PCP به مجموعه سلاح‌های غیرمجاز را مغایر با سیاست‌های کلی نظام تشخیص نداد. جلسه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور اعضا و نمایندگان تام‌الاختیار سران قوا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون وزیر دادگستری، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس بانک مرکزی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران و روسای کمیسیون‌های ذیربط مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در ابتدای این جلسه، طرح اصلاح قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» در دستور قرار گرفت و گزارش کمیسیون درباره مغایرت‌های موادی از آن با سیاست‌های کلی نظام مطرح شد. اعضای هیئت عالی نظارت پس از ارائه دیدگاه‌های نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی، به اتفاق آراء ناظر به ماده ۱۸ مکرر ۴ الحاقی به قانون را به دلیل وجود ابهام در برخی از تعابیر، مغایر جز ۳ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری تشخیص دادند و اضافه‌شدن سلاح‌های PCP به مجموعه سلاح‌های غیرمجاز را مغایر با سیاست‌های کلی نظام تشخیص ندادند. تفنگ‌های PCP نسل جدیدی از تفنگ‌های بادی فنری هستند.

تاکید دادستان کل کشور بر ضرورت عدم بزرگ‌نمایی مشکلات
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه شورای معاونین دیوان‌عالی کشور با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: روز گذشته انتخابات با حضور قشر وسیعی از مردم کشورمان برگزار شد، امیدواریم یک مجلس قوی و توانمند بتواند با ریل‌گذاری درست مشکلات را حل و اوضاع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به سامان برساند. منتظری با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد نقطه ضعف‌ها را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که موجب ناامیدی در بین مردم می‌شود، تصریح کرد: بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است، کشور ما سرمایه‌های فراوانی دارد که در تقابل با استکبار و مبارزه با صهیونیست و عملیات وعده صادق خوش درخشیده است. رئیس دیوان‌عالی کشور پرهیز از بزرگ‌نمایی مشکلات و تمرکز بر اصل وحدت را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور عنوان کرد. منتظری با تاکید بر لزوم انجام کار کارشناسی در نظام ارزشیابی کارکنان دیوان‌عالی کشور تصریح کرد: مجموعه دیوان‌عالی کشور به عنوان بالاترین مرجع قضایی به لحاظ شان و جایگاه باید برای سایر محاکم الگو باشد، لذا با یک کار کارشناسی، ملاک‌ها، مولفه‌ها و استانداردهای لازم در ارزشیابی کارکنان را شناسایی و اعمال کنند.

سردار حسنی آهنگر عضو شورای ملی راهبری هوش مصنوعی شد
رییس جمهور در حکمی « سردار محمدرضا حسنی آهنگر» رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) را به عنوان «عضو شورای ملی راهبری هوش مصنوعی» منصوب کرد در حکم سید ابراهیم رئیسی ریس جمهور خطاب به سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا حسنی آهنگر رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) آمده است: در اجرای ابلاغیه شماره ۱۶۳۰۳۹ مورخ هشتم آذرماه ۱۴۰۲ و با عنایت به مراتب تعهد، تخصص و سوابق اجرایی جنابعالی به موجب این حکم به عنوان عضو شورای ملی راهبری هوش مصنوعی منصوب می شوید. رییس جمهور در این حکم تاکید کرد: نظر به ضرورت بهره مندی بیشینه از فرصت های پیش رو در حوزه فناوری هوش مصنوعی انتظار دارد با همکاری مجددانه سایر اعضا و حضور فعال در جلسات این شورا، نسبت به تحقق انتظارات و اهداف تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و دستیابی به جایگاه پیشتاز و پایدار در میان سایر کشورها اهتمام ورزید.

خودکشی ۱۰ افسر و سرباز اسرائیلی
یک رسانه عبری زبان نوشت، از هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۱۰ افسر و سرباز رژیم صهیونیستی دست به خودکشی زده‌اند. روزنامه عبری زبان «هاآرتص» امروز یکشنبه درباره پیامدهای روحی و روانی گسترده عملیات بی‌سابقه جنبش حماس در هفتم اکتبر گذشته نوشت که از آن تاریخ تاکنون ۱۰ تن از افسران و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل شرایط روحی و روانی‌شان و نبود حمایتی از سوی ارتش، به شیوه‌های مختلف خودکشی کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، تعدادی از آنها در روزهای ابتدایی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی و در جریان درگیری‌ها در شهرک‌های غلاف غزه، در پی این تحولات و مشاهده سربارها و افسران کشته شده در منطقه غلاف غزه و نیز مشاهده دیگر صحنه‌ها همزمان با پیشرفت جنگ خودکشی کردند. این روزنامه عبری زبان به نقل از «یوسی لوی بلوز»، رئیس پژوهشکده خودکشی و مشکلات روانی در مرکز دانشگاهی «روبین» نوشت، این اتفاقات بسیار غافلگیرکننده بود، در کل خودکشی‌ها پس از پایان درگیری‌ها انجام شدند و این نشان‌دهنده وضعیت فاجعه‌بار منطقه غلاف غزه و تاثیر آن بر شرایط روحی و روانی سربازها است.

سفیر ایران در عراق تشریح کرد

گروه سیاسی: طی چند ماه گذشته موضوع توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق از سوی رسانه‌ها و نظاران سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. این توفقنامه در جدی‌ترین حالت ممکن با امنیت ملی ایران در مرزها غربی کشور ارتباط دارد. در این توافق‌نامه حکومت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق دخیل بوده و تعهداتی متقابل میان طرفین در جریان است.
به گزارش «تجارت»، هر چند هدف اصلی این توافق‌نامه مهار نیروهای مسلح ایرانی ساکن شمال عراق عنوان شده اما تا کنون پیرامون ابعاد دقیق این موضوع اطلاعات جامعی ارائه نشده است. در جدیدترین شفاف‌سازی پیرامون این موضوع، اخیرا «محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به تشریح ابعاد پیدا و پنهان این توافق پرداخته است. به عبارتی نقشه‌راه ایران برای کنترل نیروهای ضدایرانی در مرزهای غربی به طور دقیق مطرح شده که در گزارش حاضر به تفصیل ابعاد آن ارائه شده است.

ابعاد و نکات ویژه توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق
سفیر ایران در عراق در گفت‌وگوی با ایسنا، از ابعاد دقیق توافق امنیتی ترهان و بغداد پرده برداشت. محمدکاظم آل صادق، در این باره می‌گوید: به دلیل نگاه قومی برادران حاکم بر اقلیم کردستان، ما نتوانستیم به نتیجه قطعی برای حل مسائل خود در این زمینه برسیم و وقتی که به مقامات اقلیم می‌گفتیم که جلوی عبور و تحرک این نیروهای ضد انقلاب را بگیرید به صراحت به ما می‌گفتند که مرز در دست دولت مرکزی در بغداد است نه اقلیم کردستان. ما نیز به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که یک نشست مشترک بین ایران، دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان برگزار کنیم و در همین چارچوب در اسفندماه ۱۴۰۱ یک توافقنامه امنیتی به امضا رسید که از طرف ایران آقای «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و از طرف عراق آقای «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق به امضا رسید. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه این توافقنامه دارای بندهای متعددی است، گفت: در این توافقنامه سه بند مهم وجود دارد که شامل کنترل مرزها توسط دولت مرکزی، خلع سلاح معارضین و تبادل مجرمین است و در آن بر انتقال این نیروهای معارض از کنار مرزها به عمق خاک عراق تاکید شده است. وی با بیان اینکه موضوع انتقال تا حدود زیادی به خوبی انجام شده است و اردوگاه‌هایی در این زمینه طراحی شده، تصریح کرد: سه اردوگاه در اربیل و یک اردوگاه نیز در سلیمانیه در این ارتباط در نظر گرفته شده است. در منطقه سلیمانیه محل تجمیع این نیروها، توسط نیروهای اتحادیه میهنی اقلیم کردستان در حال دیوارچینی است که در واقع این نیروها محصور شوند. آل‌صادق در مورد خلع سلاح این عناصر نیز تصریح کرد: خلع سلاح به این معنا که سلاح‌های نیمه سنگین از آن‌ها گرفته شود، انجام شده است اما اینکه بگوییم سلاح‌های سبک از آن‌ها گرفته شده باید به این موضوع توجه داشت که بیشتر مردم عراق به نحوی در خانه خودشان یک کلاشینکف و سلاح گرم دارند ولی این نیروها مجاز نیستند که این سلاح را داشته باشند و با تدابیری که در اقلیم کردستان طراحی شده است، بناست که آن‌ها حضور مسلحانه در اقلیم نداشته باشند.

تکلیف عناصر مسلح در اقلیم کردستان عراق
در مقطع کنونی موضوع مهم دیگر درباره اجرای توافقنامه امنبتی ایران و عراق در ارتباط با تکلیف نیروهای مسلح است. سفیر ایران در عراق در این زمینه می‌گوید: این توافق صورت گرفته است که کسانی که دستشان به خون آلوده نیست می‌توانند به داخل ایران برگردند و با تدابیری که در نظر گرفته می‌شود و پس از مدتی قرنطینه، زندگی عادی خود را آغاز کنند. در مورد آن‌هایی که مایل هستند از عراق خارج شوند، ما اعلام آمادگی کردیم که خدمات کنسولی از جمله گذرنامه به آن‌ها بدهیم که بتوانند به خارج از عراق سفر کنند. کسانی که بخواهند در جامعه اقلیم کردستان عراق جذب شوند و به کار و زندگی خود بپردازند می‌توانند این اقدام را انجام دهند و طبق قوانین اقامت بگیرند و کسانی نیز که می‌خواهند در اردوگاه‌ها بمانند می‌توانند در این اردوگاه‌ها که با هماهنگی سازمان ملل طراحی شده، مستقر شوند. آل‌صادق تصریح می‌کند: ما بعضا فعالیت‌هایی خلاف این توافقنامه امنیتی می‌بینیم که در این ارتباط مرتباً با دولت مرکزی عراق و شخص آقای قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق رایزنی می‌کنیم و این اقدامات را به آن‌ها گوشزد می‌کنیم. بخش عمده‌ای از این توافقنامه امنیتی اجرا شده و رفع کاستی‌ها در این زمینه در حال پیگیری است. سفیر ایران در عراق در پاسخ به این سوال که اقلیم کردستان عراق به چه میزان در اجرای این توافقنامه همکاری کرده است، گفت: آن‌ها مجبور شده‌اند که همکاری کنند. دولت عراق مبلغ ۹ میلیارد دینار برای انسداد و بستن مرزها، اتخاذ برخی تدابیر در مرزها و احداث اردوگاه‌ها هزینه کرده است. حدود ۶ میلیارد دینار در این ارتباط در اختیار اربیل و سه میلیارد دینار در اختیار سلیمانیه قرار داده است. وی در پاسخ به این سوال که به‌رغم این توافقنامه امنیتی بعضا همچنان شاهد فعالیت این گروه‌های تروریستی در مرز هستیم و در مواقعی آن‌ها به داخل کشور آمده و اقدامات تروریستی انجام داده‌اند و آیا می‌شود این تصور را داشت که با اجرای این توافقنامه ما دیگر شاهد این‌گونه تحرکات نباشیم؟ گفت: کسی نمی‌تواند تضمین امنیتی ۱۰۰ درصدی بدهد. به هر حال دشمن شرارت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را دارد و ما نیز بایستی مراقبت کنیم که این‌گونه اتفاق‌ها نیفتد و هرگونه اقدامی که بخواهد از سوی این نیروها انجام شود، بایستی با همکاری اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد پیگیری کنیم و مانع تحقق چنین عملیات‌ها و اقداماتی شویم.

مجلس درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به اجماع نرسید:

گروه سیاسی: نماینده مخالف تعطیلی روز شنبه‌ها تاکید داشت که تصمیم‌گیری درباره تعطیلات پایان هفته باید برعهده دولت باشد و مجلس شورای اسلامی نباید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و موافق تعطیلی روز شنبه تاکید داشت که مجلس شورای اسلامی باید برای تعطیلات پایان هفته روزی را تعیین کند که با بحث‌های کارشناسی کمیسیون اجتماعی به این روز رسیده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز خود وارد بررسی جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته شدند. در جریان بررسی جزئیات این لایحه محمدتقی نقدعلی پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه را مطرح کرد. وی تاکید داشت: در شرایطی که شعار سال رشد تولید می‌باشد و این امر مستلزم کار و فعالیت بیشتری است کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات توجیهی ندارد. از سویی دیگر با تعطیلی شنبه‌ها عملا کشور از پنج‌شنبه ظهر تعطیل می‌شود و روز جمعه که مخصوص عبادات و اعمال دینی است تحت تاثیر قرار می‌گیرد. محمد وحیدی در مخالفت با پیشنهاد بازگشت به اصل بیان کرد: افزایش تعطیلات منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد. اگر ما به جای پنج‌شنبه تعطیلی را به روز شنبه ببریم میزان خسارت اقتصادی در هفته تا ۱۰ میلیارد دلار در سال کاهش می‌یابد. بسیاری از کشورها به بازار بین‌الملل توجه ویژه‌ای دارند با تعطیلی روز شنبه نیز روزهای کاری ما با جامعه جهانی تطابق بیشتری خواهد داد. از سوی دیگر نظام بانکی و برخی از دستگاه‌های خدماتی نیز می‌توانند از این تعطیلات بهره‌مند شوند. براساس اصلاحات صورت گرفته روز شنبه و روز جمعه تعطیل اعلام خواهد شد.
متفکرآزاد به عنوان موافق این بند بیان کرد: براساس لایحه‌ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد ساعت کاری چهار ساعت در هفته و روزهای کاری به پنج روز کاهش می‌یابد. در لایحه دولت گفته نشده بود که چه روزی تعطیل شود اما در مصوبه کمیسیون ذکر شده که روز تعطیلی شنبه باشد بهتر است که با توجه به بحث‌های کارشناسی که این موضوع نیاز دارد تصمیم‌گیری در خصوص روز تعطیلی به دولت سپرده شود تا کارشناسان بتوانند به شکل مفصل این موضوع را بررسی کنند و از سوی دیگر شأن اجرای این کار بر عهده دولت می‌باشد؛ نباید به صورت سریع در این زمینه تصمیم‌گیری شود شاید دولت تصمیم بگیرد مدتی آزمایشی روز تعطیلی را تعیین کند. وی افزود: مباحث اقتصادی و فرهنگی زیادی در این زمینه وجود دارد و تصمیم مجلس شورای اسلامی می‌تواند التهابات اجتماعی به دنبال داشته باشد. لازم است که بحث کارشناسی در این زمینه صورت گیرد و لذا بهتر است تصمیم‌گیری در خصوص روز تعطیلی به دولت سپرده شود. حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه بیان کرد: بار گذشته که این لایحه به کمیسیون ارجاع شد بر این موضوع تاکید شد که چرا روز تعطیلی در گزارش کمیسیون تعیین نشده است. از سوی دیگر اگر به اصل لایحه بازگردیم اصلاحاتی که کمیسیون انجام داده همگی کنار می‌رود. ما مشمولان قانون کار یعنی کارگران را نیز اضافه کردیم تا در حق آنها اجحافی صورت نگیرد. از سویی دیگر ما ساعت کاری را ۴۰ ساعت در هفته تعیین کردیم. کشور ما جزو ۳۰ کشوری است که بالاترین ساعت کار را در هفته دارد و باید به این سمت برویم که ساعت کاری را کاهش دهیم. نماینده دولت پیرامون پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه بیان کرد: این لایحه دولت در خصوص تعطیلی پایان هفته پنج ویژگی دارد اول این‌که در تمام شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها مانند تهران روز پنج‌شنبه تعطیل شود. البته ما فقط یک روز تعطیل رسمی داریم و آن هم روز جمعه است بلکه فقط خدمات‌رسانی اداری به مردم در روز پنج‌شنبه وجود ندارد وگرنه بانک‌ها بر مراکز خدماتی و سایر بخش‌ها به خدمات خود ادامه خواهند داد. دولت خدمت‌رسانی به مردم را در پنج روز یعنی از روز شنبه تا چهارشنبه تعریف کرده است و صرفا در روز پنج‌شنبه خدمات‌رسانی اداری نداریم. یکی دیگر از ویژگی‌ لایحه این است که تقویم آموزشی در اختیار دولت قرار گرفته است و در مناطق سردسیر دولت می‌تواند ۱۰ روز زودتر مدارس را بازگشایی کند و به دولت اجازه داده شده است در مواقع بحرانی و اضطراری مانند اپیدمی و آلودگی هوا به مدت ۴۲.۵ ساعت در هفته ساعات اداری را تنظیم کنند. از سویی دیگر باید به این نکته توجه داشت هر آنچه ساعت کاری افزایش پیدا کند به معنای افزایش بهره‌وری نیست بلکه باید اقتصاد فرهنگ و اقتصاد گردشگری را نیز در نظر گرفت. در نهایت نمایندگان با پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه دولت مخالفت کردند و به بررسی ادامه پیشنهادات در جزئیات این لایحه پرداختند.

صادق زیباکلام راهی زندان شد:

گروه سیاسی: «صادق زیباکلام» در پی قطعی شدن برخی احکام پرونده‌های قضایی، جهت اجرای احکام صادره وارد زندان شد. ، قوه قضاییه اعلام کرد: صادق زیباکلام، دارای پرونده‌های قضایی متعددی است که موجب محکومیت این فرد شده است؛ از جمله ۳ پرونده مربوط که احکام آن‌ها قطعی و لازم‌الاجرا شده است.
به گزارش «تجارت»، زیباکلام در سال‌های اخیر اقدام به طرح مطالب خلاف واقع در رسانه‌ها کرده و مطالب بدون ادعا و سند متعددی را در فضای مجازی منتشر کرده است که در پی آن چندین پرونده‌ قضایی برای وی تشکیل شده است که برخی از آن‌ها امروز با قطعیت به مرحله اجرا رسیده است. زیباکلام با رای صادره از سوی دادگاه بابت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۸ ماه حبس و ۲ سال محرومیت فعالیت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فضای مجازی محکوم شده بود که این حکم قطعی شده است. پرونده دوم این فرد که حکم آن نیز قطعی شده است، مربوط به فعالیت تبلیغی علیه نظام در خصوص انتشار مطالب غیرمستند و غیرواقعی است. وی در این پرونده به یک سال حبس محکوم شده است. یکی دیگر از پرونده‌های قضایی زیباکلام که حکم آن قطعی و لازم‌‎الاجرا است، نیز مربوط به نشر مطالب خلاف واقع است که وی در این پرونده به ۶ ماه حبس محکوم شد بود که پس از فرجام ‌خواهی در دیوان عالی کشور، این حکم مورد ابرام قرار گرفته است. هر ۳ محکومیت صادق زیباکلام قطعی و لازم‌الاجرا است که این احکام امروز اجرا شد و این فرد جهت اجرای احکام صادره وارد زندان شد.

صادق زیباکلام و حاشیه‌هایش
زندگی صادق زیباکلام ۲۲ خرداد ۱۳۲۷ در خیابان ری تهران آغاز شد. خانواده او از نظر مالی در شرایط خوبی به سر می‌برد و پدرش تاجری عضو حزب زحمتکشان ایران به رهبری مظفر بقایی بود. کودکی صادق زیباکلام در محله‌ای گذشت که به بازار آب‌منگولی‌ها معروف بود و همه چیز را برای یک زندگی تهرانی اصیل در آن سال‌ها مهیا می‌کرد. پدر صادق زیباکلام البته کسب و کاری هم در حوالی خیابان قزوین داشت، اما پسر از همان کودکی نشان می‌داد که قصد دارد زندگی خودش را بر مبنای مطالعه و تحصیل برنامه‌ریزی کند. سعید زیباکلام، که او نیز استاد دانشگاه تهران است، برادر صادق زیباکلام است؛ آنها یک خواهر نیز داشتند که در سال ۱۳۹۴ درگذشت. صادق زیباکلام پس از گذراندن دوران تحصیلات در دوره دبستان در محله‌های جنوب تهران، با تغییر مکان زندگی خانواده به محله نیاوران می‌رود، اما تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان رهنما در محله منیریه تهران پشت سر می‌گذارد. در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه تهران قبول می‌شود و سپس پدر که روحیات صادق را می‌شناسد او را برای تحصیل به کشور اتریش می‌فرستد. صادق زیباکلام، در دوران تحصیل، ابتدا با جریان مارکسیستی در آنجا همراه می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که پدرش او را به تهران فرا بخواند. صادق درس را نیمه‌کاره گذاشته و به انگلستان می‌رود. دو سال دوره مقدماتی کالج را می‌گذارند و در دانشگاه هادرزفیلد وارد رشته مهندسی شیمی می‌شود. در همان جا در مقطع دکترای شیمی پذیرش می‌گیرد ولی با بازگشت به تهران در سال ۱۳۵۵، امکان خروج از کشور و پایان دوره دکتری را از دست می‌دهد و در دانشگاه تهران به عنوان مربی به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهد. اما صادق زیبا کلام بعد از انقلاب باز هم به انگلستان می‌رود و به جای مهندسی شیمی، تحصیلاتش را در حوزه علوم انسانی ادامه می‌دهد و در دانشگاه صلح‌شناسی برادفورد دکترای خود را دریافت می‌کند.
در سال ۶۹ به ایران بازگشته و عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و در دانشگاه آزاد هم درس داد. ولی در سال ۹۶ بدون اطلاع قبلی حکم بازنشستگی او صادر و از دانشگاه اخراج شد.