راهبرد شرکت بیمه ایران تفکیک موثر وظایف ستاد و صف خواهد بود

تودیع و معارفه مدیران کل ستادی بیمه ایران با حضور مدیرعامل و معاونین و مدیران ستادی برگزار شد.کشاورز رئیس هیات مدیره بیمه ایران در این مراسم ضمن تکریم زحمات مدیران در سمت های مختلف اظهار داشت: تغییر، ضرورت مدیریت در شرکتهای تجاری و برای دست یابی به اهداف می‌باشد. ملاک برای انتخاب مدیران شایستگی و توانایی آنها در انجام امور است و به همین جهت، عملکرد مدیران پس از انتصاب بررسی خواهد شد.وی با اشاره به چالش های اداره بیمه ایران گفت: نقاط قوت و نیز نقاط قابل بهبود بیمه ایران احصا شده است. وجود شعب متعدد استانی نکته قوت شرکت است اما نیاز بالای شعبه برای تصمیم گیری به ستاد از نقاط قابل بهبود می‌باشد.مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به لزوم هدف گزاری برای اداره شرکت تاکید کرد: در تدوین راهبردهای اداره شرکت باید مولفه های راهبردی را مدنظر داشته باشیم. حوزه سیاستگذاری و اجرا باید تفکیک گردند و بر تفویض اختیار تاکید دارم چون شعب در فضای رقابتی باید امکان تصمیم گیری داشته باشند.ستاد صرفا باید نظارت کند. مبانی تصمیم، برای شعب ترسیم شود به نحوی که شعب بتوانند خود تصمیم بگیرند. الکترونیکی کردن فرآیندها باید مدنظر مدیران باشد. برنامه باید با لحاظ کردن زمان، تدوین گردد و حتما زمانبندی در برنامه ریزی دیده شود.

 

تحکیم و توسعه روابط بانک ملت و شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی

مدیرعامل بانک ملت در جریان برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، ضمن دیدار با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با مدیران عامل شرکت های بزرگ حوزه انرژی دیدار و در خصوص توسعه همکاری ها و گسترش تعاملات دوجانبه گفت و گو کرد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک ملت، دکتر فرشید فرخ نژاد در سومین روز از برگزاری این نمایشگاه علاوه بر دیدار با محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با حضور در غرفه شرکت های بزرگ حوزه انرژی از جمله هلدینگ خلیج فارس، شستان، پتروشیمی مارون، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی هنگام، تاپیکو، جم پیلن، پتروشیمی جم، پتروشیمی بندرامام، صنایع ملی پتروشیمی، پتروشیمی اروند، ایرانول، گروه مهام شرق، نفت سپاهان، نفت پارس، پتروشیمی زاگرس، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروفرهنگ، پلیمر آریاساسول، با مدیران عامل و مدیران ارشد این شرکت ها دیدار کرد و آخرین وضعیت همکاری ها، نیازمندی ها و توسعه سطح تعاملات را بررسی کرد.فرخ نژاد در این دیدارها با اشاره به جایگاه نخست و ویژه بانک ملت از نظر سهم درصد بازار و ارائه خدمات بانکی به شرکت های حوزه انرژی کشور، تداوم و ارتقای سطح همکاری ها را اولویت اساسی و راهبردی بانک ملت توصیف کرد.

تکریم و افزایش رضایت‌مندی مشتریان
در آستانه دهه کرامت همایش تجلیل از سرپرستی‌ها و نمایندگان برتر بیمه کوثر برگزار شد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی و تبلیغات بیمه کوثر، دکتر آقادادی در این همایش ضمن تبریک و شادباش میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز دهه کرامت، هدف از برگزاری همزمان همایش تجلیل از نمایندگان برتر و تجلیل از سرپرستی های برتر را ایجاد ادبیات مشترک، اتحاد، انسجام و میثاق در تبیین و اجرای برنامه‌ها و شاخص‌ها اعلام‌ نمود.وی با تاکید بر ضرورت و توجه ویژه به رضایتمندی مشتریان و توانمندسازی شبکه فروش عنوان کرد: کسب رضایت بیمه‌گذاران همیشه و در همه حال نخستین اولویت شرکت بیمه کوثر است.ایشان در ادامه افزود: توانمندسازی نمایندگان و شبکه فروش موجب توسعه شرکت در بخش فروش شده و اکنون هر یک از نمایندگان توانای بیمه کوثر به سطحی از توانمندی رسیده‌اند که به عنوان یک مدیر در عرصه‌های بازاریابی، مدیریت ریسک، فروش و ارتباط با مشتریان حضور دارند.وی با تاکید بر لزوم هوشمندی نمایندگان در مواجهه با شرایط روز و ورود فن‌آوری به عرصه بیمه خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم بیشتر نمایندگان برتری که امروز در خدمت‌شان هستیم توانسته‌اند به خوبی در زمینه فروش رشته‌های غیرثالث و پرتفوهای کم ریسک و استفاده از ابزارهای فن‌آورانه فعالیت کنند، زیرا امروز زمین بازی اقتصاد و از جمله بیمه در حال تغییر است و برای ادامه راه باید خود را با این وضعیت تطبیق دهیم.مدیرعامل بیمه کوثر با اشاره به رشد ۵۷ درصدی فروش در سال 1402 و ابراز خرسندی از عملکرد درخشان شرکت تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم به فروش بالغ بر ۱۳هزار میلیارد تومانی دست پیدا کنیم و افزایش سرمایه از ۲۵۰۰ به ۳۳۵۰ میلیارد تومانی و رکورد درآمد سرمایه گذاری ۳۱۰۰ میلیارد تومانی را در کارنامه بیمه کوثر به ثبت برسانیم. همچنین از دیگر فعالیت‌های مهم در سال گذشته می‌توان افتتاح ساختمان مرکزی در استان‌های بوشهر، اصفهان و لرستان، اجرای طرح‌های مختلف در خدمت رسانی به خانواده‌های نیروهای مسلح، کسب رتبه قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی را نام برد.وی ضمن اشاره به اهمیت ارزش ویژه برند بیمه کوثر اظهار داشت: بیمه گری اقتصادی، بازدهی مناسب سرمایه گذاری، بهره وری منابع و نوآوری در خدمات و فرآیندها از محورهای اصلی توجه شرکت در سال ۱۴۰۳ است.

به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد؛

گروه بانک و بیمه: نشست دوره‌ای هم‌اندیشی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی ج.ا.ا و مسئولین نظارت و تطبیق شرعی بانک‌های کشور با حضور حسین میثمی دبیر شورای فقهی بانک مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید رضایی عضوشورای فقهی بانک مرکزی، مصطفی ضرغامی عضو هیات مدیره بانک پارسیان و مهدی قاسمی علی‌آبادی مسئول نظارت و تطبیق شرعی بانک پارسیان و مسئولین نظارت و تطبیق شرعی بانک‌های کشور روز چهارشنبه 19 اردیبهشت‌ماه به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهدی قاسمی علی‌آبادی مسئول نظارت و تطبیق شرعی بانک پارسیان ضمن خیرمقدم به میهمانان به ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های بانک در این حوزه پرداخت و سیاست‌ها و مأموریت‌های کمیته قوانین و تطبیق مقررات این بانک را تشریح کرد. در ادامه مصطفی ضرغامی عضو هیات مدیره بانک، گفت: موضوع تطابق مقررات و قوانین بانکی با موازین شرع مقدس از دو حیث قابلیت بررسی دارد.به‌عنوان یک فرد مسلمان موظف هستیم تمامی فعالیت‌ها و رفتارهای اقتصادی خود را با موازین شرعی اسلامی منطبق کنیم که شامل معاملات خرد و کلان می‌شود.عضو هیات مدیره بانک پارسیان اضافه کرد: رعایت موازین شرع مقدس و اسلامی برای انجام معاملات اقتصادی در سطح کوچک و وسیع، بعد تکلیفی و وظیفه‌ای است اما بعد دوم مربوط به کارشناسی و مباحث تئوریک و اصول نظری است. خوشبختانه در دهه‌های اخیر در این زمینه پژوهشگران و اقتصاددانان به نامی به این موضوع پرداخته‌اند به‌طوری‌که امروز به‌عنوان یکی از مباحث و اصول مهم تئوریک در سطح جهان مطرح است.وی ادامه داد: اقتصاد اسلامی به‌طور اهم و فعالیت‌های مالی و پولی به‌طور اخص اگر بر مبنای موازین شرع و رفتارهای حلال صورت گیرد، می‌تواند کارایی‌ها را افزایش دهد.ضرغامی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا بانک‌هایی با ماهیت اسلامی تشکیل و ایجادشده‌اند و در ایران نیز می‌توان با برگزاری جلساتی این‌چنینی و تبیین موضوع و با در نظر گرفتن تئوری‌های موجود اقتصادهای مبتنی بر ربا، حرفی برای گفتن داشته باشیم.وی تأکید کرد: اکتفا نکردن صرف به‌ مقررات ابلاغی بالادست و مقامات پولی و تطبیق فقط در همین محدوده شرط لازم به‌منظور پیشبرد بانکداری اسلامی است اما شرط کافی این است که این مقررات مورد کنکاش شرعی هم قرار گیرد.
در ادامه حسین میثمی دبیر شورای فقهی بانک مرکزی گفت: قانون جدید بانک مرکزی از هفتم خرداد سال جاری الزامی می‌شود و به‌واسطه آن جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی به‌عنوان یکی از ارکان پنج‌گانه بانک مرکزی ارتقا می‌یابد و این موضوع اهمیت مسئله بانکداری اسلامی را دوچندان می‌کند.وی اضافه کرد: در این قانون شاهد تحولات جدیدی خواهیم بود به‌طوری‌که گفتمان بانکداری بدون ربا که در سال 1362 تصویب‌شده است به بانکداری اسلامی تغییر پیدا خواهد کرد که در آن استقرار بانکداری اسلامی به‌عنوان اولین مسئولیت بانک مرکزی مطرح‌شده و موضوع نظارت فقهی به‌صورت مشخص به رسمیت شناخته‌شده است.میثمی یادآور شد: هم‌اکنون در 26 بانک کشور مسئول نظارت و تطبیق شرعی مستقرشده است که وظیفه موضوع شناسی و مصداق شناسی بر اساس چک‌لیست‌های شورای فقهی را بر عهده‌دارند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید رضایی عضوشورای فقهی بانک مرکزی نیز گفت: تجربه پیشبرد بانکداری اسلامی تجربه‌ای نو و جدید است و می‌طلبد که چالش‌هایی در این مسیر رخ دهد و لازم است این مسائل به‌صورت یکایک و به‌مرورزمان موردبررسی قرار گیرد.وی استقرار بانکداری اسلامی را اقدامی بسیار ارزشمند و ارزنده در اقتصاد کشور برشمرد
و افزود: در این شورا شاهد حضور متخصصان مختلف از حوزه‌های بانکداری، اقتصادی، مدیریتی، مالی، فقهی و حقوقی هستیم؛ بر این اساس می‌توان امیدوار بود این مجموعه به‌عنوان یک‌نهاد بی‌ادعا بتواند اقدامات خوبی را در استقرار بانکداری اسلامی صورت دهد. در پایان این نشست؛ مسئولین نظارت و تطبیق شرعی بانک‌های کشور به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود در رابطه با موضوعات و محورهای مطرح‌شده در جلسه پرداختند و رهنمودهای لازم ارائه شد.

دکتر سیدعباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت تعداد ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره تسهیلات حوادث غیرمترقبه بالغ بر ۸ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال در بخش های ساخت، تکمیل، معیشتی و کشاورزی در مناطق آسیب دیده در سال ۱۴۰۳ خبر داد.به گزارش تجارت به نقل از هیبنا- دکتر سید عباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به وقوع حوادث غیرمترقبه در کشور و برنامه بانک مسکن برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی حادثه دیده گفت: بانک مسکن ۳۸ هزار و ۸۴۶ فقره تسهیلات در قالب مشارکت مدنی، فروش اقساطی، جعاله، مرابحه معیشتی و مرابحه بخش کشاورزی به مبلغ بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال به حادثه دیدگان پرداخت و تنها در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره تسهیلات بالغ بر ۸ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال در بخش های ساخت، تکمیل، معیشتی و کشاورزی در مناطق آسیب دیده پرداخته است.

دونالد ترامپ در یک سخنرانی جو بایدن را فردی احمق خطاب کرد که «بدترین رئیس‌جمهور جهان است و آسیب فراوانی به آمریکا وارد کرده است.» «دونالد ترامپ» بار دیگر در یک سخنرانی انتخاباتی «جو بایدن» را یک «احمق تمام‌عیار» توصیف کرد که بیشترین آسیب را به ایالات متحده زده است. او در جمع ده‌ها هزار تن از هواداران خود در نیوجرسی گفت: «اگر ۱۰ تا از بدترین رؤسای جمهور تاریخ آمریکا را جمع کنید، آسیبی که آن‌ها روی‌هم‌رفته به آمریکا وارد کرده‌اند از آسیبی که این احمق تمام‌عیار زده کمتر است.» ترامپ ادامه داد: «او یک دیوانه است. باهوش نیست و هرگز نبوده است. من این روزها درباره او به‌صورت متفاوتی حرف می‌زنم، چون شمشیر از رو بسته شده. او آدم بدی است و بدترین رئیس‌جمهور تاریخ در میان تمامی کشورها است. همه به او می‌خندند. او دیوانه است.»

وزیر امور خارجه انگلیس حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح، واقع در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه را «شدیدا خطرناک» خواند و مدعی شد وضع تحریم تسلیحاتی علیه این رژیم «مسیری عاقلانه» نیست. «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای گفت اقدام رژیم صهیونیستی برای اجرای حمله‌ای بزرگ علیه شهر رفح «شدیدا خطرناک» است. با این حال او ادعا کرد مجازات این رژیم از طریق وضع تحریم تسلیحاتی «مسیری عاقلانه» نیست، چون باعث تقویت حماس و کاهش احتمال رسیدن به توافق برای آزادی اسرا می‌شود. دیوید کامرون در مصاحبه با «تروور فیلیپس» مجری شبکه «اسکای نیوز» با این پرسش مواجه شد که آیا انگلیس نیز در صورت اجرای حمله بزرگ رژیم صهیونیستی به شهر رفح از رویه آمریکا پیروی و عرضه تسلیحات به این رژیم را معلق می‌کند یا خیر.

گمانه‌زنی‌ها از تصمیم مقتدی صدر برای بازگشت به عرصه سیاست
رهبر جریان صدر عراق در حالی شهریور ۱۴۰۱ از صحنه سیاسی عراق خارج شد که منابع رسانه‌ای گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال بازگشت وی به دنیای سیاست مطرح کرده‌اند. چند منبع مطلع در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کردند «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در حال زمینه سازی برای بازگشت به صحنه سیاسی عراق است. رویترز در این باره با بیش از ۲۰ منبع از جمله چند سیاستمدار وابسته به جریان صدر گفت‌وگو کرده است و همگی آنها خواستند تا هویتشان افشا نشود. این منابع پیش‌بینی کرده‌اند که این بازگشت در جریان انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۲۵ رخ دهد. یکی از نمایندگان سابق جریان صدر گفت: این بار، جنبش صدر عزم قوی‌تری نسبت به گذشته برای به دست آوردن تعداد بیشتری از کرسی‌ها برای تشکیل دولت اکثریت دارد»، اگرچه تا بدین لحظه تصمیم نهایی برای نامزدی به طور رسمی گرفته نشده است.

تلاش آمریکا برای راضی کردن نیجر به حفظ حضور نظامیانش
شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی از تلاش واشنگتن برای مذاکرات با دولت نظامی حاکم بر نیجر برای رسیدن به توافقی بر سر حفظ تعداد کمی از سربازانش در این کشور حوزه غرب آفریقا خبر داد.
دولت نظامی جدید نیجر که از زمان برکناری «محمد بازوم» رئیس‌جمهور طرفدار غرب در کودتای ژوئیه گذشته در قدرت بوده اقداماتی را برای قطع روابط با شرکای نظامی سابق این کشور شامل آمریکا و فرانسه انجام داد. اواخر اسفند ماه سال گذشته سخنگوی شورای نظامی حاکم بر نیجر چند روز پس از عزیمت هیات آمریکایی برای دیدار با مقامات دولت انتقالی این کشور، از لغو فوری توافقنامه نظامی که اجازه به حضور نیروهای آمریکایی در نیجر می‌داد، خبر داد. چندی بعد گزارش شد ارتش آمریکا که در طول یک دهه گذشته بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نیجر کرده بود موافقت کرده در چند ماه آینده بیش از ۱۰۰۰ نیروی خود را از این کشور خارج کند.

گزارش «تجارت» از تاثیرات و نتایج حمله به رفح برای رژیم صهیونیستی:

گروه جهان: تصمیم نتانیاهو برا انجام حمله به رفح علی‌رغم تمامی مخالفت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، تبعات بسیاری سنگینی را برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته است. این رژیم روز سه‌شنبه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی پس از عبور از فیلادلفیا یا همان گذرگاه مرزی میان غزه و مصر، به حومه شرقی رفح پا گذاشت، پایانه مرزی را اشغال کرد و تمام مناطق این گذرگاه از جمله مناطق مسکونی را مورد حملات شدید هوایی و گلوله‌باران قرار داد. به گزارش «تجارت» وضعیت جاری در شرایطی است که وزارت بهداشت فلسطین در غزه دیروز در جدیدترین آمار، از افزایش شهدای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۳۵ هزار و ۳۴ تن و زخمی‌ها به ۷۸ هزار و ۷۵۵ تن خبر داد. در شرایطی که هنوز حمله به رفح نتایج محسوسی برای نتانیاهو نداشته از هم اکنون تبعات منفی آن به وضوح پدیدار شده‌اند. ناظران سیاسی بر این باور هستند که نخست‌ وزیر رژیم اسرائیل با اقدام جدید خود در حمله به رفح یک اشتباه مرگ‌بار را مرتکب شده که در نتیجه آن هم جایگاهش را در داخل از دست می‌دهد و در سطح خارجی تل‌آویو را دچار انزوای بزرگ می‌کند.

افزایش انزوای خارجی و تشتت داخلی
رسانه انگلیسی با اشاره به مخالفت داخلی و انتقادات خارجی از حمله رژیم صهیونیستی به رفح، این عملیات را یک اشتباه توصیف کرد که جز رنج مضاعف برای فلسطینیان و بی‌آبرویی بیشتر صهیونیست‌ها، حاصلی نخواهد داشت. روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به هدف خود برای نابودی کامل حماس دست یابد، حمله به رفح را یک اشتباه بزرگ دانست و خواستار برقراری آتش‌بس شد. به گزارش این روزنامه انگلیسی، رژیم صهیونیستی با یک عملیات نظامی در گذرگاه رفح بین غزه و مصر تنش‌ها را تشدید کرد؛ اقدامی که به ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره قصد این رژیم برای حمله به رفح پایان داد. این تصمیم در جامعه بین‌المللی با نگرانی گسترده‌ای روبرو شده است و بسیاری هشدار دادند ممکن است وضعیت بیش از یک میلیون فلسطینی را که به رفح پناه آورده‌اند، بدتر از قبل کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل مدعی است محموله کمک‌های تسلیحاتی را که رژیم صهیونیستی برای ورود به درگیری طولانی‌مدت به آن نیاز خواهد داشت، تعلیق کرد. این اقدام نشان‌دهنده تغییر مهمی در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی بود. به گزارش گاردین، رژیم اشغالگر در حالی وارد رفح شده که بسیاری از کارشناسان، از جمله مقامات اطلاعاتی سابق همین رژیم نسبت به موفقیت‌آمیز بودن عملیات رفح تردید داشته و هشدار داده‌اند که این عملیات نمی‌تواند یک شکست استراتژیک بزرگ را به حماس تحمیل کند، بلکه تنها دستاوردهای تاکتیکی کوتاه‌مدتی خواهد داشت. بااین‌حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمله به رفح را برای رسیدن به «پیروزی کامل» حیاتی دانسته است؛ اصطلاحی که او از آن برای توصیف نابودی کامل قدرت نظامی و سیاسی حماس و همچنین آزادسازی اسرای صهیونیست استفاده می‌کند. بااین‌حال، واقعیت‌های میدانی این سناریو را رد می‌کند. به گزارش گاردین، با گذشت هفت ماه از جنگ غزه، حماس همچنان بر اسرای صهیونیست مسلط است و ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره به شهادت رساندن ده‌ها هزار سرباز حماس، نادرست به نظر می‌رسد. این سیاست‌ها، رژیم صهیونیستی را در صحنه بین‌الملل به انزوای عمیقی کشانده است. پس از آمریکا، کشورهای دیگری مانند کانادا و ایتالیا هم صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف کردند و کلمبیا در واکنش به حمله به رفح، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرد. از سوی دیگر، ترکیه نیز این رژیم را به تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد. از دیگر جنبه‌های انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی می‌توان به طرح اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری و احتمال صدور حکم بازداشت سران این رژیم در دیوان کیفری بین‌المللی اشاره کرد. گاردین گزارش داد تبعات این حمله در داخل اراضی اشغالی هم شدید بوده است. بیش از ۱۰۰ هزار تن از ساکنان صهیونیست اراضی اشغالی همچنان آواره هستند، فشارهای اقتصادی و روانی در این منطقه در حال افزایش است و تعداد تلفات ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در حال افزایش است. این‌ها همه موجب شده تا ادعاهای کابینه جنگی این رژیم درباره پیروزی کامل در جنگ، بی‌اساس‌تر از همیشه به نظر برسد.
به گزارش این روزنامه انگلیسی، در میان این چالش‌ها، راه‌حل‌هایی ظهور کرده‌اند که می‌توانند جایگزین تداوم درگیری‌ها باشند، راه‌هایی مانند توافق آتش‌بس و تبادل اسرا. اگرچه تلاش اخیر طرفین برای برقراری آتش‌بس با مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی شکست خورد، اما به گزارش گاردین مذاکره هنوز به‌عنوان مسیری بالقوه برای کاهش تنش‌ها در دسترس است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر ساکنان اراضی اشغالی به‌جای ادامه درگیری‌های نظامی، خواستار مذاکره و آزادی اسرا هستند. گاردین در این گزارش همچنین به جنبه‌های مثبت مذاکره در صحنه بین‌المللی پرداخته و نوشته است که در صحنه بین‌المللی، پایان‌ دادن به درگیری‌ها می‌تواند روابط رژیم صهیونیستی را با متحدان کلیدی خود مانند ایالات متحده ترمیم کرده و خطر تشدید درگیری‌ها در منطقه را کاهش دهد. علاوه بر این، اتمام درگیری‌ها نیازمند تدوین یک استراتژی تازه برای آینده غزه خواهد بود که احتمالا توافق با کشورهای عربی و غربی برای ایجاد صلح پایدار و خودمختاری برای فلسطینیان، بخش مهمی از آن است. از سوی دیگر، درگیری‌های پیاپی در غزه هزینه‌های انسانی ویرانگری را به دنبال داشته و به کشته‌ شدن ده‌ها هزار نفر، از جمله تعداد بسیار زیادی از کودکان منجر شده است. تصاویری که این روزها از رفح مخابره می‌شود، عمق رنج فلسطینیان غزه و لزوم برقراری آتش‌بس را بیش از همیشه منعکس می‌کند. این حتی فارغ از جنبه انسانی مسئله، وجهه بین‌المللی رژیم صهیونیستی را هم بیش از پیش تخریب می‌کند؛ البته اگر وجهه‌ای باقی مانده باشد. به گزارش گاردین، ساکنان اراضی اشغالی و رژیم صهیونیستی رفته‌رفته به ناممکن بودن تحقق هدف خود برای غلبه کامل بر حماس یا «پیروزی کامل» پی برده‌اند و می‌دانند چنین نتیجه‌ای دست‌یافتنی نخواهد بود. این روزنامه انگلیسی با اشاره به نظرسنجی‌های اخیر اشاره می‌کند که رژیم صهیونیستی باید رفته‌رفته از اقدامات تهاجمی و نظامی دست برداشته و به راهکارهای دیپلماتیک و مذاکره محور روی بیاورند.

ناتوانی نتانیاهو در اداره وضعیت
نتانیاهو به منظور دستیابی به اهدافی که از جنگ غزه تعریف کرده بود، انگیزه فوق‌العاده بالایی برای حمله به رفح داشت‌؛ وی گمان می‌کرد که با حمله به جنوبی‌ترین منطقه غزه می‌تواند چندین گردان باقی‌مانده حماس را نابود، سازمان رزم آن را فلج، سران حماس که میان مردم در رفح هستند را دستگیر و اسرای اسرائیلی را آزاد کند. اما بسیاری از مقامات سیاسی-نظامی و رسانه‌ها برخلاف تصورات نتانیاهو سخن گفتند. «اسرائیل زیو» سرلشکر ذخیره و رئیس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد که چنین عملیاتی برای اسرائیل بسیار خطرناک است. روزنامه تایمز انگیس نوشت به سبب در جریان بودن مذاکرات قاهره، حمله به رفح ارزش استراتژیک ندارد و فقط دارای جنبه نمایشی است. آمریکا نیز برای چندمین مرتبه هشدار داد که حمله گسترده به رفح به نفع حماس خواهد بود.