حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند

سخنگوی وزارت خارجه گفت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند، یکی در ‎نقب، یکی در ‎گوآنتانامو و ‎ابوغریب. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت ‏نتایج تحقیقات انجام شده توسط سی ان ان نشان می‌دهد که نظامیان صهیونیست در یک مرکز بازداشت سرّی در النقب، اسرای فلسطینی را تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌دهند. ‎ حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند، یکی در نقب، یکی در ‎گوآنتانامو و ابوغریب. شبکه خبری سی. ان.ان در گزارشی از شرایط بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی که اسرای فلسطینی در آنجا نگهداری می شوند اعلام کرد که زندانیان در این بازداشتگاه‌ها شکنجه می‌شوند. این شبکه خبری از قول دو افشا کننده اسرائیلی و یک پزشک فلسطینی که در زندان نقب بودند جزئیاتی درباره شکنجه و سوءاستفاده از زندانیان به صورت فیزیکی و ضرب و شتم منتشر کرده است. یکی از افشا کننده‌ها به سی.ان.ان گفت: « ضرب و شتم برای جمع آوری اطلاعات انجام نشده برای انتقام بوده، این اقدامات بابت مجازات عملیات طوفان الاقصی است.»

 

ایران، روسیه و چین در حال همکاری علیه ما هستند

نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه انتخابات بعدی انتخابی «بین آینده و گذشته» خواهد بود از اینکه چگونه پنج سال آینده می‌تواند خطرناک‌ترین سال‌هایی باشد که بریتانیا در تاریخ خود با آن مواجه شده است، گفت و تاکید کرد: خطراتی که کشور ما را تهدید می کند واقعی است. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه با بیان اینکه انتخابات بعدی انتخابی «بین آینده و گذشته» خواهد بود از اینکه چگونه پنج سال آینده می‌تواند خطرناک‌ترین سال‌هایی باشد که بریتانیا در تاریخ خود با آن مواجه شده است، گفت و تاکید کرد:خطراتی که کشور ما را تهدید می کند واقعی است. نخست‌وزیر انگلیس کشورهای روسیه، ایران، کره شمالی و چین را «مستبد» خواند و مدعی شد آن‌ها «با یکدیگر همکاری می‌کنند تا ما و ارزش‌های ما را تضعیف کنند». او در ادامه گفت: جنگ به اروپا بازگشته است و متحدان ناتو ما هشدار داده‌اند که اگر پوتین در اوکراین موفق شود، ممکن است آن‌ها نفرات بعدی باشند. پوتین جهان را در آستانه تشدید تنش هسته‌ای قرار داده است. او تاکید کرد: افراط گرایان از درگیری‌های جهانی برای تقسیم بریتانیا سوء‌استفاده می‌کنند.

بازدید سه ساعته رهبر انقلاب
از نمایشگاه کتاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی به مدت سه ساعت از غرفه‌های مختلف سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه با حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت ۳ ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کردند. رهبر انقلاب در این بازدید ضمن گفتگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند.

افشای تحرکات آمریکا و انگلیس علیه یمن
آمریکا و انگلیس تحرکات پیشدستانه‌ای را برای مقابله با تشدید تنش توسط ارتش یمن انجام دادند. منابع مطلع می‌گویند سفر ژنرال آمریکایی به ریاض برای جلب حمایت مالی عربستان از عملیات نظامی آتی آمریکا در یمن است. حملات یمن علیه کشتی‌های نظامی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و خلیج عدن افزایش یافته است. در طول چند ساعت گذشته درگیری‌های گسترده‌ای بین یگان دریایی یمن و یگان دریایی آمریکا و انگلیس رخ داد. در حالی که صنعا رسما عملیات جدیدی را اعلام نکرده است، آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای دریایی‌اش در معرض حملات وسیعی قرار گرفتند. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیماهای وابسته به ائتلاف دریایی آمریکا با پهپادهای یمنی طی حمله گسترده در خلیج عدن درگیر شدند. فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد این حملات از شنبه تا صبح یکشنبه ادامه داشت و دامنه آن از خلیج عدن تا دریای سرخ گسترده شد. آمریکا ادعا کرد ناوهای ائتلاف حمله هوایی را علیه ناوها و کشتی‌های خود در دریای سرخ ناکام گذاشته و سه پهپاد را رهگیری کردند. حملات جدید همزمان با اشاره واشنگتن به استفاده از نیرو و قدرت بیشتر علیه صنعا و اعزام مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا به ریاض است.

هند به‌دنبال توافق بلندمدت
با ایران در چابهار
«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند گفت دهلی‌نو انتظار دارد یک توافق بلندمدت با ایران برای مدیریت بندر استراتژیک چابهار داشته باشد. اظهارات وزیر خارجه هند در حالی مطرح می شود که «سارباناندا سونووال» وزیر کشتیرانی این کشور برای توافق جدید به ایران رفته است. جایشانکار روز دوشنبه به خبرنگاران در بمبئی گفت: «هنگامی که یک توافق بلندمدت منعقد شود، راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر در بندر چابهار باز می‌کند». بر اساس گزارش رویترز، سونووال شاهد امضای «قرارداد حیاتی» خواهد بود که اجاره طولانی مدت بندر چابهار را به هند تضمین می‌کند. جایشانکار گفت هند بندر چابهار را به‌صورت موقت اداره می‌کند. هند با دور زدن بندر کراچی و گوادر در پاکستان ، بخشی از بندر ایران را به عنوان راهی برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی توسعه داده است. رویترز گزارش داده در حالی‌که توسعه بندر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران کند شده است، هند در نظر دارد بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی تحت کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای CIS تبدیل کند.

قدردانی طالبان از کمک‌های ایران به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان افغانستان
معاون نمایندگی وزارت امور خارجه طالبان در هرات از کمک‌های ایران به مناطق سیل‌زده افغانستان قدردانی کرد. رحمت‌اله فیضان، معاون نمایندگی وزارت امور خارجه طالبان در هرات در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «زمان وقوع زمین لرزه در هرات، اولین کشوری که صدای کمک را بلند کرد و تیم‌های نجات را به هرات فرستاد، همسایه دیوار به دیوار ما ایران بود. پس از وقوع سیل در مناطق شمال کشور هم اولین صدای کمک از دهان همین همسایه ما بلند گردید. امیدوارم روابط دوستانه ایران وافغانستان بیش از پیش تقویت گردد.»

صدور ۱۲۶ حکم علیه دولت آمریکا در دادگستری تهران
رئیس کل دادگستری استان تهران به ارائه گزارشی ادرباره دعاوی مطرح‌شده علیه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا پرداخت. «القاصی» رئیس کل دادگستری استان تهران در جلسه شورای عالی قضایی، به ارائه گزارشی از نحوه رسیدگی به دعاوی مطرح‌شده علیه رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در یکی از شعب ویژه دادگستری استان تهران پرداخت و گفت: تاکنون در این شعبه ویژه، تعداد ۱۴۸ پرونده مجموعاً با دو هزار نفر خواهان از اقشار مختلف مردم تشکیل شده که منجر به صدور ۱۲۶ حکم علیه دولت آمریکا شده است؛ ۵ مورد از این آراء منتهی به صدور اجراییه شده‌اند و سایر آراء نیز در حال ترجمه و ابلاغ هستند.

تاکید ایران بر ضرورت مذاکره
کویت با ایران در مورد «آرش»
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد. ناصر کنعانی در ابتدای نشست از دست اندرکاران برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه یک رخداد بزرگ علمی و فرهنگی است. وی همچنین فرارسیدن دهه کرامت را گرامی داشت. سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه جدید شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن در ارتباط با میدان گازی آرش و موضع ایران در ارتباط با این ادعاها گفت: ما مکررا در این زمینه توضیح داده‌ایم و مواضع اصولی خود را اعلام کرده‌ایم .

رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تاکید کردند:

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز دوشنبه با حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت ۳ ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کردند. رهبر انقلاب در این بازدید ضمن گفتگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است.
ایشان گفتند: اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تاثیر فضای مجازی برموضوع کتابخوانی، خاطر نشان کردند: نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند، افزودند: البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند. ایشان تاکید کردند: فعالان فضای مجازی کتاب‌های خوبی را که در زمینه‌های مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام «کتاب‌های مفید» را معرفی و ترویج کنند. رهبر انقلاب اسلامی به چند نکته قابل توجه در نمایشگاه کتاب امسال نیز اشاره کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: افزایش کارهای جدید، افزایش شمارگان کتابها و تجدید چاپ مکرر برخی کتابها از خبرهای خوب نمایشگاه امسال است. بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب یک توصیه مهم به مسئولان و دستگاه‌هایی بود که با نوجوانان و جوانان سروکار دارند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: دستگاه‌هایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت علوم» نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتابخوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد.
ایشان یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند و افزودند: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع مقدس، «انقلاب اسلامی» و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام(ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب «خواندنی» بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد.

گزارش «تجارت» از تغییرات بزرگ رئیس‌جمهور روسیه در کابینه دولت:

گروه سیاسی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پس از پیروزی و ابقای مجدد خود در منصب ریاست‌جمهوری لیست کابینه جدید دولت را ارائه کرد. پوتین که تا سال 2030 در قدرت خواهد بود، جراحی‌های بزرگی را در وزرات‌خانه‌های کلیدی انجام داده که شاید بیش از همه معرفی یک اقتصاددان برای وزارت دفاع است. سناتورها در مورد نامزدهای پیشنهادی رئیس‌جمهور روسیه در جلسات کمیته در ۱۳ می و در جلسه شورای فدراسیون در ۱۴ مه رایزنی خواهند کرد.
به گزارش «تجارت»، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی حکمی، سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور را به عنوان دبیر شورای امنیت ملی روسیه منصوب و نیکلای پاتروشف، دبیر پیشین این شورا را برای انتقال به پستی دیگر از سمت دبیری شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، برکنار کرد. لیست کامل وزرای پیشنهادی ولادیمیر پوتین عبارتند از: وزیر امور داخلی، ولادیمیر کولوکولتسف - وزیر دفاع مدنی، شرایط اضطراری و امداد در بلایای طبیعی، الکساندر کورنکوف - وزیر امور خارجه، سرگئی لاوروف - وزیر دفاع، آندری بلوسف - وزیر دادگستری، کنستانتین چویچنکو - رئیس سرویس اطلاعات خارجی، سرگئی ناریشکین - رئیس سرویس امنیت فدرال، الکساندر بورتنیکوف - رئیس سرویس فدرال نیروهای گارد ملی، زولوتوف ویکتور واسیلیویچ - رئیس سرویس امنیت فدرال، دیمیتری کوچنف - رئیس اداره اصلی برنامه‌های ویژه رئیس‌جمهور، الکساندر لینز.

سورپرایز بزرگ پوتین: اقتصاددانی که وزیر دفاع می‌شود!
مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تغییر در کابینه را می‌توان در ارتباط با تغییر وزیر دفاع دانست. رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گرفت «آندری بلوسوف» را جایگزین «سرگئی شویگو» کند؛ وزیر دفاعی که از سال ۲۰۱۲ در وزارت دفاع روسیه خدمت کرده است. سرگئی شویگو که از سال ۲۰۱۲ ریاست وزارت دفاع روسیه را بر عهده داشت به عنوان دبیر شورای امنیت منصوب شد. پوتین پیشنهاد کرده است که آن دری بلوسف به عنوان رئیس جدید وزارت دفاع روسیه منصوب شود. بلوسوف پیش از این به عنوان وزیر توسعه اقتصادی، دستیار رئیس جمهور روسیه در امور اقتصادی و معاون اول نخست وزیر، که بر بلوک اقتصادی نظارت داشت، خدمت کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که تصمیم برای انتصاب بلوسف به عنوان وزیر دفاع با نیاز‌های اقتصاد بلوک امنیتی به بخشی از اقتصاد کشور مرتبط است. اکنون بودجه وزارت دفاع به سطح دهه ۱۹۸۰ نزدیک شده است، که بحرانی نیست، اما بسیار مهم است. پسکوف تاکید کرد، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، سمت خود را حفظ خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد که انتصاب بلوسف به هیچ وجه سیستم فعلی را از نظر مسائل دفاعی تغییر نخواهد داد. شویگو به‌عنوان دبیر شورای امنیت روسیه، در کنار سایر موضوعات، بر کار سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی که اخیراً مستقیماً زیرمجموعه رئیس جمهور شده است، نظارت خواهد کرد. جدای از آن، شویگو معاون رئیس جمهور در کمیسیون نظامی-صنعتی نیز خواهد شد. اکنون پوتین رئیس آن است، در حالی که دیمیتری مدودف معاون اول او در این نهاد است.

بلوسوف؛ وزیر دفاع جدید پوتین کیست؟
«آندری بلوسوف» در کابینه قبلی معاون اول نخست‌وزیر بود و بر توسعه اقتصادی روسیه نظارت داشت. او در تاریخ ۱۷ مارس ۱۹۵۹ در مسکو در خانواده «رام بلوسوف» دانشمند و اقتصاددان شوروی که در اصلاحات اقتصادی دهه ۱۹۶۰ نقش داشت، به دنیا آمد. او که در سال ۱۹۸۱ با درجه ممتاز از دانشگاه دولتی مشهور روسیه در رشته اقتصاد و سایبرنتیک فارغ‌التحصیل شد، در سال ۲۰۰۶ دکتری اقتصاد گرفت. از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰، بلوسف بر تحقیقات علمی متمرکز شد و سمت‌های گوناگونی را در موسسات تحقیقاتی دولتی برعهده داشت. او در سال ۲۰۰۰ مدیرکل مرکز تحلیل اقتصاد کلان شد و بدین‌ ترتیب نیازهای عملی دولت را برآورده کرد. لازم به ذکر است که او همزمان به عنوان مشاور مستقل رئیس‌جمهور روسیه خدمت کرد و تا سال ۲۰۱۰ با مرکز تحقیقات استراتژیک برنامه توسعه روسیه همکاری داشت. او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت بود و پس از آن ریاست بخش اقتصاد و دارایی در کابینه «دیمیتری مدودف» را بر عهده داشت؛ شخصی که در حال حاضر معاون شورای امنیت روسیه است و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به عنوان رئیس‌جمهور خدمت می‌کرد. «آندری بلوسوف» از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در سمت وزیر توسعه اقتصاد بوده و سپس به عنوان نماینده روسیه در «بانک اروپایی بازسازی و توسعه» و هم‌چنین به عنوان معاون در «بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه» فعالیت کرد. وی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در دفتر ریاست جمهوری به عنوان مشاور ولادیمیر پوتین در امور اقتصادی مشغول به کار بود. در سال ۲۰۲۰ هم بلوسوف به عنوان معاون اول نخست‌وزیر منصوب شد و تا ۷ مه این کار را انجام داد. علاوه بر این، از تاریخ ۳۰ آوریل تا ۱۹ مه که «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه درگیر بیماری کرونا بود، بلوسوف وظایف رئیس خود را انجام می‌داد. «آندری بلوسوف» که با «لاریسا آودیوا» روزنامه‌نگار روسی ازدواج کرده و از ازدواج قبلی خود یک پسر به نام «پاوِل» دارد، هرگز در ارتش خدمت نکرده و هیچ ارتباط شناخته شده‌ای با حوزه نظامی ندارد.

وزرایی که در جای خود ابقا شدند
سرگئی شویگو در حکمی به عنوان دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه منصوب شد. دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: شویگو همچنین معاون رئیس جمهور فدراسیون روسیه در کمیسیون نظامی-صنعتی و ناظر بر کار سرویس فدرال برای همکاری های نظامی-فنی خواهد بود. پسکوف همچنین تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای انتصاب یک مقام غیرنظامی (آندری بلوسف) به سمت ریاست وزارت دفاع را با لزوم ارائه نوآوری ها توضیح داد. پسکوف بر لزوم ادغام اقتصاد بلوک امنیتی به طور کلی و وزارت دفاع به طور خاص در اقتصاد کشور تاکید کرد.
رئیس جمهور روسیه همچنین الکساندر کورنکوف که در دولت قبل این کشور به عنوان وزیر شرایط اضطراری مشغول فعالیت بود را برای تصدی دوباره این مسئولیت پیشنهاد کرد. ژنرال کورنکوف پیش از این از ۲۵ مه ۲۰۲۲ تاکنون مسئولیت وزارت شرایط اضطراری را بر عهده داشت. او چهارمین وزیر این وزارتخانه بود که دسامبر ۱۹۹۰، ابتدا به عنوان سپاه نجات روسیه تشکیل شد. کورنکوف قبل از تصدی مسئولیت وزارت شرایط اضطراری، در سرویس امنیت فدرال و گارد ملی روسیه خدمت می‌کرد و در برخی مأموریت‌های ویژه، معاون رئیس‌جمهوری این کشور بود. در طول ۲ سال تصدی مسئولیت این وزارتخانه توسط وی، تعداد آتش‌سوزی‌ها در اماکن مسکونی روسیه میزان قابل توجهی کاهش یافت.
پوتین به شورای فدراسیون روسیه همچنین پیشنهاد کرد که کنستانتین چویچنکو، مسئولیت وزارت دادگستری این کشور را در دولت جدید نیز برعهده داشته باشد. کنستانتین چویچنکو از سال ۲۰۲۰ به عنوان وزیر دادگستری فعالیت داشته است. قبل از آن، او به مدت ۲ سال به عنوان معاون نخست وزیر در دفتر دیمیتری مدودف کار می‌کرد و قبل از آن، به مدت ۱۰ سال ریاست بخش کنترل در دفتر ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه را بر عهده داشت. چویچنکو همچنین کمیسیون صدور گواهینامه در روسیه را مدیریت کرد و به مسائل اصلاحات اداری پرداخت. وی یکی از هشت کارمند دولتی روسیه است که رتبه مشاور دولتی فعال دادگستری را دریافت کرد.

جوابیه روحانی به شورای نگهبان:

گروه سیاسی: حسن روحانی با انتشار جوابیه‌ای مفصل به شورای نگهبان، دلایل رد صلاحیتش را منتشر کرد. پیش از این هم در واکنش به رد صلاحیتش مطالبی را منتشر کرده بود که برای افکار عمومی تازگی نداشت و توجهی به آن نکردند، همان حرف‌هایی که به قول سخنگوی شورای نگهبان افراد وقتی تایید می‌شوند از نظرشان سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند.
پس از رد صلاحیت حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ، شورای نگهبان در نامه‌ای محرمانه دلایل متعدد رد صلاحیت را به روحانی اعلام کرد. در ادامه هم شورای نگهبان در واکنش به حاشیه‌هایی که پس از انتشار این نامه به خصوص اصرار بر انتشار عمومی رد صلاحت وی ایجاد شد، یادآوری کرد که «بررسی صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تاکید عزیزان نیز همیشه بر اجرای قانون بوده است» و «بارها گفته‌ایم که موارد را به افراد می‌گوییم اما درباره انتشار عمومی نیاز به مجوز قانون داریم.» دیروز، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ حسن روحانی در بخشی از جوابیه سرگشاده مفصلی دلایل رد صلاحیت خود را که شورای نگهبان به وی اعلام کرده، خودش هم اذعان دارد که « من نه امروز که به‌طور مشخص قبل از انتخابات سال ۱۴۰۰ به این وظیفه عمل کرده‌ام و بر اساس اختیارات قانونی رئیس‌جمهور و در برابر افکار عمومی به شورای نگهبان تذکر داده‌ام و ایرادات خود را با عالی‌ترین مقام‌ نظام در میان گذاشته‌ام و گرچه بنا به مصلحت از علنی کردن همه تذکرات خود پرهیز کردم اما بارها دیدگاه‌های خود را درباره نقض قانون اساسی با ملت در میان گذاشتم.» وی با اشاره به این‌که « آنچه در نامه‌ دبیر شورای نگهبان به‌عنوان ادله‌ عدم احراز صلاحیت بنده در انتخابات خبرگان آمده است، نه ‌تنها جرم و حتی تخلفی نیست بلکه در برخی از موارد مایه‌ افتخار من است.» نوشته است: «به استناد اصول قانون اساسی، نهاد ریاست‌جمهوری مظهر جمهوریت نظام است و رئیس‌جمهور حق دارد و قانون اساسی این حق را به وظیفه او بدل کرده است که از حقوق ملت پاسداری کند و با اقدام و نظارت بر اجرای قانون اساسی از تعرض نهادهای حاکم به حقوق ملت جلوگیری کند و تذکر قانون اساسی دهد و آنجا که این تذکر، تاثیر نکند آن را با ملت در میان بگذارد.» روحانی با این اعتقاد که موارد مطرح شده در نامه شورای نگهبان مستند نیست مدعی شده است که «در این نامه موارد دیگری به من نسبت داده شده، اما در هیچ متن، صوت یا تصویر رسمی یا غیر رسمی قابل دسترسی نیست و جستجو برای کشف مآخذ آن‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده ‌است.»