کسری بارش‌ها به کمترین میزان ۴ سال اخیر رسید

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این‌که کسری بارش‌ها به کمترین میزان ۴ سال اخیر رسید، گفت: از ابتدای بهار ۱۵ سامانه بارشی موثر و قوی وارد کشور شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سحر تاجبخش مسلمان یادآور شد: میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون اندکی بیشتر از 200 میلی متر بوده که تنها سه درصد کمتر از شرایط نرمال در این موقع از سال است، این کمترین کسری بارش کشور در حدود چهار سال اخیر نسبت به بارش یکسال آبی است. وی ادامه داد: از ابتدای بهار تا کنون حدود 15 سامانه بارشی موثر و قوی کشور را فرا گرفته و بارش های قابل توجهی در برخی پهنه ها به همراه داشته که این بارندگی ها سهم زیادی در جبران کم بارشی های پاییز و زمستان گذشته داشته است. وی افزود: به طور میانگین از ابتدای فروردین تا کنون بیش از 83 میلی متر بارش در کشور ثبت شده که نیمی از آنها در سه هفته نخست اردیبهشت ماه دریافت شده است. رئیس سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: بارندگی‌های اردیبهشت ماه سبب شد تا سه حوضه از شش حوضه آبریز اصلی کشور از کم بارشی خارج شده و میانگین بارش آنها به محدوده نرمال برسد.
تاجبخش تصریح کرد: یکی از این حوضه ها، «فلات مرکزی» ایران است که وسیع ترین حوضه بشمار می رود و حوزه حدود نیمی از مساحت کشور را شامل می شود.

 

واکنش انبوه‌سازان به مشارکت چینی‌ها در ساخت مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که اطلاعی از جرئیات مذاکره شهرداری تهران با چینی‌ها نداریم، گفت: حاضر نیستیم تحت هر شرایطی کار کنیم. فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اظهارات مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت مذاکره با چینی‌ها برای ساخت و ساز مسکن با بیان این‌که به‌عنوان بخش خصوصی ساخت و ساز مسکن و ساختمان هیچ اطلاعی از مذاکرات و توافقات احتمالی آن نداریم، افزود: ای کاش قبل از وارد شدن به فرآیند مذاکرات با چینی‌ها و امضای قرارداد، بخش خصوصی را دعوت کرده و جلساتی برگزار می‌کردند. وی توضیح داد: توافق با چینی‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های بخش خصوصی ایرانی انجام شود و می‌توانستیم برای ورود و انتقال فناوری برنامه‌ریزی کنیم . دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان یادآور شد:گفته می‌شود از پیمانکاران و نیروی کار ایرانی برای ساخت و سازها استفاده می‌کنیم، باید ببینیم اساسا با این وضعیت محرمانه و عدم اطلاع از جزئیات توافق با چینی‌ها، آیا بخش خصوصی رغبت دارد در پروژه‌ مذکور حضور داشته باشد یا خیر. پورحاجت با تاکید بر این‌‌که حاضر نیستیم تحت هر شرایطی کار کنیم، گفت‌: نکته دیگری که باید به آن توجه شود فناوری چینی است. تکنولوژی چینی چیزی نیست که بخشی از آنرا مردم در فضای مجازی دیده‌اند. در واقع به این صورت نیست که با همین سرعت و قدرت می‌آیند و مسکن را در کشور تولید می‌کنند.

پیشگویی بازار اجاره مسکن
کار ناپسندی است
نایب رئیس اتحادیه مشاور املاک با بیان اینکه " پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است" گفت: آثار مثبت تصمیمات دولت در سال قبل در حوزه مسکن، احتمالا امسال نمایان می‌شود. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، داوود بیگی‌نژاد با بیان این‌که در بخش قیمت مسکن اتفاقی در بازار نیفتاده است، اظهار کرد: از کارشناسان خواهش می‌کنم درصدی را برای ماه‌های بعدی در رابطه با پیش‌بینی اجاره بها متصور نشوند و اجازه دهند بازار و مردم رفتار متناسب با نیاز خود را ایجاد کنند. وی ادامه داد: بعضاً افرادی برای دیده شدن درصدی را اعلام می‌کنند، اما وقتی قیمت تابعی از رفتار و قیمت مسکن است، پیش‌گویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است. وی با بیان این‌که شرایط سال‌های قبل مستاجران ناگوار بوده و باید ببینیم وضعیت امسال چگونه خواهد بود، یادآور شد: رصد فعالیت دولت نشان می‌دهد بیشترین سیاست در بخش تنظیم‌گری و کنترل بازار مسکن بوده است. آثار تصمیمات دولت در سال قبل در حوزه مسکن، احتمالاً امسال نمایان می‌شود. وی ادامه داد: یکی از این تصمیمات نظارت بر عملکرد اپلیکیشن‌ها بود. این یک کار بسیار مهمی بود، چراکه برخی اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی بستر ناامنی را برای قیمت‌سازی فراهم کرده‌‌ بودند. با آن‌که حدود 50 روز از سال می‌گذرد، اما اتفاق خاصی در بخش قیمت‌ها روی نداده است.

تلاش تمام فرودگاه‌ها
و کارگزاران برای تکریم حجاج
کرمان مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: فرودگاه‌های مجری عملیات حج ضمن آمادگی‌های هوانوردی و فرودگاهی برای تکریم هر چه بیشتر زائران حریم الهی و نبوی (صلی الله علیه و آله) مهیا هستند. محمدحسین آجلیلیان مسئول فرودگاه‌های کشور ۲۴ اردیبهشت ماه در جمع اولین کاروان اعزامی حجاج تمتع استان کرمان با اشاره به نقش مهم فرودگاه‌های مجری عملیات حج کشور، از روند اعزام حجاج در پایانه بین المللی فرودگاه کرمان بازدید کرد. وی با چند نفر از زائران کرمانی و شهربابکی حاضر در پایانه حجاج فرودگاه بین المللی کرمان صحبت کرد و شخصاً جویای نظرات و پیشنهادات زوار از خدمات ارائه شده، شد. در ادامه علی جزینی‌زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان خدمت به زائران خانه خدا و رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) را واجب دانست و افزود: تمامی عوامل‌، عناصر و امور ضروری برای تکریم هر چه بیشتر حجاج استان در فرودگاه بین المللی کرمان تدارک دیده شده است.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه راه و مسکن:طی مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های کشور هندوستان قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار امضا شد.مبلغ این قرارداد با افزایش 35 میلیون دلاری به 120 میلیون دلار رسیده است. مدت این قرارداد 10 ساله است.طبق گفته مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، سه دستگاه مکنده غلات با ظرفیت 600 تن در ساعت به قرارداد قبلی اضافه شده است.از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می‌توان به تشریک مساعی دوکشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتامه بین‌المللی حملونقل در کریدور شمال جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل ونقل چندوجهی بین ایران‌ و هند در منطقه آسیای مرکزی در چهارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند وآسیای میانه اشاره کرد.تقویت و تسهیل همکاری‌های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه‌ای حمل‌ونقل و ترانزیت‌، از اهداف دیگر این قرارداد است.برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش‌بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر ودریانوردی بخشی از ترمینال‌های کالاهای عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار دهد.

بذرپاش: شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند ایجاد می‌شود
مهرداد بذرپاش در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار کرد: در راستای تکمیل کریدورها، پروژه های متعددی تعریف شده است.ایران سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی است و دولت همه تلاش خود را به کار بسته تا به این مهم دست یابیم.وی یادآور شد: در جلسه قبل با وزیر هندی، اعلام کردم ایران سرزمین امن، ارزان تر و سریع تر برای ترانزیت است.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد 58 درصدی ترانزیت در سال 1402 گواه تلاش دولت برای ارتقای شاخص ها در این بخش و تجارت با کشورهای همسایه است، افزود: ادامه رشد 50درصدی در سال جدید نیز گواه ادامه از بودن این رشد است.وی تصریح کرد: چابهار یک نگین درخشان در سواحل ایران است و می تواند به عنوان نقطه کانونی ترانزیت عمل کند، اضافه کرد: تکمیل خط‌آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن تا سرخس و بهره برداری از آن بر اهمیت این بندر می افزاید.وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توسعه راههای مواصلاتی جاده ای در پهنه دریا و توسعه فرودگاهی ایران در آن منطقه در دستور کار قرار دارد. ضمن اینکه تعریف شهرهای ساحلی نیز بر اهمیت این بندر خواهد افزود.بذرپاش تاکید کرد: از این توافق یا هندی ها راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم. هند را یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا می دانیم و توسعه روابط در دستور کار دولت ایران قرار دارد.این قرارداد یک شروع برای توسعه بیش از پیش تجارت دو کشور است و دسترسی هند از مسیر بندر چابهار به افغانستان و آسیای میانه، ترکیه، آذربایحان، اروپا و... معتبری خواهد بود‌.وی همچنین با اشاره به مذاکرات دو کشور گفت: شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند ایجاد می شود.

هند: متعهد به توسعه بندر چابهار هستیم
وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های هند نیز گفت:قرارداد بلند مدت ایران و هند برای توسعه و تجهیز بندر چابهار نشانه اعتماد بین دو کشور است.سورباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های هند نیز در این مراسم اظهار کرد: در زمان سفر نخست وزیر هند به ایران، وی به درستی اعلام کرد که ایران دوستان جدیدی نیستند و دوستان قدیمی هستند، وقتی تصمیم به انجام کاری می گیریم فاصله ها دور نیست و بسیار به هم نزدیک هستیم. وی افزود: امروز یک اقدام تاریخی بین ایران و هند با توجه روابط تاریخی دو کشور انجام می دهیم. پیش از این توافق نامه ای در سال 2106 میلادی امضا شد. الان قرارداد بلند مدت امضا می شود که نشانه اعتماد بین دو کشور است. امروز ایران و هند شاهد امضای قرارداد بلندمدت برای تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار هستند. وی تاکید کرد: تبادل نظر بسیار خوبی در خصوص حمل‌ونقل و کریدور شمال- جنوب با وزیر راه و شهرسازی ایران داشته ام و نهایت تلاش را برای توسعه هر چه بیشتر بندر چابهار انجام خواهیم داد.وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های هند با یادآوری اینکه سال 2022 هند یک روز را به عنوان روز چابهار جشن گرفت، افزود: امروز روز بسیار بزرگی در این مسیر تعریف شده است. متعهد شده ایم بندر چابهار را به عنوان کانون های اصلی تجارت گسترش دهیم. وی بیان کرد: هند قرار است به کشور توسعه ای در سال 2045 برسد،اطمینان داریم ابتکاری که امروز دنبال آن هستیم می تواند مردم دو کشور را به سمت قله سوق دهد.