«تجارت» از ورود چهره‌های مطرح به صحنه رقابت سیاسی گزارش می‌دهد

گروه سیاسی: سومین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری دیروز شنبه (12 خرداد) از ساعت 8 صبح آغاز شد. حضور چند تن از چهره‌های سیاسی مشهور کشور بیش از هر زمان دیگری عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری جهاردهم را جذاب و حساس کرد. جریان‌های سیاسی مختلف به شکل قابل توجهی با جدیت وارد عرصه شده و قصد دارند کرسی ریاست پاستور را تصاحب کنند.
به گزارش «تجارت»، تنور رقابت‌ها با وجود عدم تایید کاندیدها داغ شده است. اسامی‌ای که تا کنون ثبت نام کرده‌اند، آن‌قدر وزن و جایگاه دارند که حساسیت عرصه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم را به اوج رسانده‌اند. البته ورود چند شخص دیگر به عرصه نیز می‌تواند زمینه را برای گرم شدن هر چه بیشتر رقابت‌ها فراهم کند. بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، تا کنون با به میدان آمدن علی لاریجانی به نظر می‌رسد جناح میانه‌روبا توپ پر و برنامه منسجم به میدان آمده‌اند اما جناح اصلاح‌‌طلب به نظر می‌رسد همچنان در وضعیتی از استیصال قرار دارد و به آسانی نمی‌تواند تکلیف خود را با نامزد مورد تاییدش روشن کند. اما جبهه انقلابی نیز منسجم‌تر از همیشه در عرصه حاضر شده‌اند و احتمالا در نهایت پیرامون یک نفر به اجماع برسند.

مهم‌ترین چهره‌هایی که ثبت نام کرده‌اند؟
تا لحظه تنظیم گزارش حاضر، محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان و عبدالناصر همتی از جناح اصلاح‌طلب، عباس مقتدایی، سعید جلیلی، محمد خوش‌چهره، علیرضا زاکانی، محمود احمدی‌بیغش و احمد رسولی‌نژاد از جبهه اصولگرا و علی لاریجانی با سابقه اصولگرایی در گذشته و تمایل به اعتدالگرایی در سال‌های اخیر، اسامی این ۹ کاندیدا را تشکیل می‌دهند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها و آن‌چه که از راهروهای وزارت کشور به گوش می‌رسد، امروز شنبه سه چهره مشهور احتمالا ثبت نام خواهند کرد. یکی از نزدیکان رئیس جمهور پیشین به اصلاحات نیوز گفت: با توجه به استقبال مردمی از احمدی نژاد بر اساس تکلیف خدمت رسانی به جمع بندی ثبت نام و حضور در انتخابات رسیده است. علاوه بر این به نظر می‌رسد محمد باقر قالیباف پس از چند دوره ناکامی در رسیدن به ریاست پاستور بیش از هر زمان دیگری امیدوار است، در این دوره بتواند ماموریت ناتمام خود را کامل کند. واکنش سریع او به اظهارات علی لاریجانی نیز نشان داد او از اراده جدی برای ورود به انتخابات و ثبت نام برخوردار است.

ورود پر سر وصدای وحید حقانیان به عرصه انتخابات
یکی از ثبت‌نام کنندگان جنجالی امروز وحید حقانیان بود. حقانیان با بیان اینکه بنا دارم از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول و ظاهری گذر کنم تاکید کرد:‌ شرایط ایران و جهان را در این مقطع مهم می‌دانم به همین دلیل با تصمیم شخصی خود را برای نامزدی چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران معرفی می‌کنم. وی با بیان اینکه از ۱۸ سالگی فعالیت در حزب جمهوری و درک بزرگانی چون شهید بهشتی، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و بزرگان دیگر، کار اجرایی، فرهنگی و سیاست ورزی را آغاز کردم، گفت: در دوران ۴۵ ساله خدمت خود در نهاد ریاست جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری، با ارتباط نزدیک با کلیه بزرگان نظام، همه روسای سه قوه، وزرا و استانداران و سفرا، شهرداران و سایر مسئولان میانی کشور، تبادل نظر داشته و با مسائل کشور آشنایی کامل دارم.

محسن رضایی از ائتلاف رونمایی کرد
در سطحی دیگر، محسن رضایی از ائتلاف ایدئال خود رونمایی کرد. محسن رضایی نوشت: با برادرانم در جبهه انقلاب، آقایان مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی زاده هاشمی، اسماعیلی و ... نشست‌های صمیمانه‌ای داشتم. وحدت میان نیرو‌های انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت ایران عزیز است.
محسن رضایی که طی روز‌های اخیر خبر جلساتش با برخی چهره‌های دولتی و تندرو رسانه‌ای شده بود، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
با برادرانم در جبهه انقلاب، آقایان مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی زاده هاشمی، اسماعیلی و ... نشست‌های صمیمانه‌ای داشتم. وحدت میان نیرو‌های انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت ایران عزیز است.

مجادله عجیب و پر سر وصدای جلیلی و لاریجانی
در روز نخست ثبت نام در وزارت کشور، ثبت نام سعید جلیلی بیش از هر چهره دیگری کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. جلیلی همانند گذشته که در میان استقبال طرفداران وارد وزارت کشور شد، پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: : بیش از هر لحظه دیگری به «تصمیم‌های نقطه زن» نیاز داریم تا پیشرفت کنیم. وی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری آینده باید به حداقل‌ها و ادارۀ روزمره کشور راضی نشود و به قله‌ها نگاه کند. پیشرفت‌های مردم ما و روندهای جهانی به ما نشان می‌دهد، ما امروز در یک فرصت تاریخی هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند. جلیلی یادآور شد: پیشرفت به دست نمی‌آید مگر با عدالت. عدالتی که در جهت جهش کشور، برای مشارکت‌دادن ظرفیت تک‌تک مردم ایران حق قائل باشد و آن را به میدان بیاورد. این حق همه مردم ایران است که برای جهش این کشور دوست داشتنی نقشی ایفا کنند و این وظیفۀ دولت است که برای آن برنامه داشته باشد.
در سوی مقابل، علی لاریجانی دیگر چهره مشهور و مهمی بود که در روز دوم انتخابات نامزدی‌اش را رسما اعلام کرد. لاریجانی شب قبل از ثبت نام با انتشار توئیتی معنادار فضای مجازی را تسخیر کرده بود و پس از حضور در وزارت کشور نیز به خبرنگاران گفت که توئیت او بسیار معنادار بوده است. لاریجانی صبح جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ پس از ثبت نام به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: در دولت مد نظر من، هر کاربلد و توانایی با هر سلیقه سیاسی به کار گرفته می‌شود و دولت باشگاه یک حزب و یک جناح نیست. به جای نگاه تمرکزگرا و از بالا به پایین، زمام امور مناطق ایران عزیز در اختیار نخبگان استانی قرار می‌گیرد. لاریجانی در ادامه گفت: در مقوله اقتصاد علاوه بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌ها است؛ اگر دولت جایگزین ملت شود، شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد زمینه‌ی فساد از بین‌ می‌رود. با دولت فربه و مداخله‌گر در همه‌ی امور مردم، حتماً ره به جایی نمی‌بریم.
به دنبال توییت لاریجانی مبنی بر اینکه «برای عبور از موانع، باید از روشهای منسوخ، ارتفاع بگیریم مدیران دولتی حامی جلیلی و قالیباف به شدت به این کاندیدا حمله کردند و مدعی توهین لاریجانی به رئیسی شدند. قالیباف در همین راستا نوشت: «دستاورد ماندگار شهید رئیسی در فضای سیاسی کشور، اخلاق‌مداری و عدم تخریب رقبا است.با طعنه و کنایه این دستاورد بزرگ را کمرنگ نکنیم». در ادامه جلیلی نیز نوشت: با نمایش کشور اداره نمی‌شود! اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، انتظار نداشته باشید که کار‌ها جلو برود. در ادامه حملات به لاریجانی، در نوبت دوم جلیل نوشت: اینکه چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم کار برای مردم نمی‌شود. اینکه چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم در حد خودش شاید یک جاذبه‌هایی داشته باشد، ولی کار برای مردم نمی‌شود. کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم، اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند! حملات جلیلی از سوی لاریجانی بی‌پاسخ نماند. علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به ادعای دولتی‌های حامی جلیلی در مورد آنچه توهین او به رئیس جمهور شهید خواندند، واکنش نشان داد و نوشت: ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است. برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل‌های واقعی آنان کنیم. شهیدان خدمت در راه وطن جان خود را برای اعتلای همین راهبرد گذاشتند یاد و نام بلندشان گرامی باد و اندیشه «اهریمنان» و «سوء استفاده کنندگان» از نامشان ناکام.

استراتژی نامشخص اصلاح طلبان
بر خلاف اصول‌گرایان و میانه‌روها به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هنوز موضع روشنی برای مشارکت در انتخابات ندارند. تا این لحظه محمدرضا صباغیان و قدرتعلی حشمتیان از جریان مستقل، مصطفی کواکبیان و عبدالناصر همتی از جناح اصلاح‌طلب ثبت نام کرده‌اند.
مسعود پزشکیان نیز امروز ثبت نام کرد اما باید توجه داشت که اولا تایید صلاحیت نهایی این افراد از سوی شورای نگهبان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ثانیا از سوی سران اصلاحات این افراد نمی‌تواند نامزد درجه یک مورد تایید آن‌ها باشند.
در روزهای گذشته موضوع مهر تایید زدن خاتمی و جبهه اصلاحات به نامزدی محمد صدر، عضور اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکل جدی مطرح شده است. شاید تنها در صورت تایید صلاحیت صدر، جبهه اصلاحات به طور مام کمال وارد رقابت شود. تا کنون فقط ندای ایرانیان، کارگزاران و اعتماد ملی زودتر از سایر تشکل های اصلاح طلب فعالیت خود را آغاز کرده و در حال بررسی گزینه های مدنظر خود هستند. این احزاب در انتخابات مجلس دوازدهم نیز فعال بوده و لیست های افراد مورد حمایت خود را اعلام کرده بودند. در این بین هم جبهه اصلاحات به عنوان مهمترین تشکل جریان اصلاحات به ریاست آذر منصوری اعلام کرده است که به صورت مشروط در انتخابات شرکت می کند. در حالیکه موضع این جبهه در انتخابات مجلس شورای اسلامی عدم حمایت از داوطلبان انتخابات بود. با این حال جبهه اصلاحات در این دوره تصمیم به مشارکت در انتخابات گرفته است اما این مشارکت را مشروط کرده است.

سرمقاله

حمید اسدی
کارشناس حقوقی بازار سرمایه

درآمد صندوق‌ های موسوم به درآمد ثابت، واقعاً ثابت و فیکس نیست و تلرانس دارد. در نتیجه اینکه می‌گویند درآمد این صندوق‌ها ثابت است، گزاره غلطی‌ است. شاید بهتر باشد گفته شود با تضمین حداقل درآمد. بنابراین خوب است که سازمان بورس چنین مصوبه‌ای گذاشته است. قرار نیست سازمان بورس و بازار سرمایه محل تضمین سود بانکی باشد. صندوق ‌های درآمد ثابت رسالتی دارند که مانند اسفنج عمل کنند. یعنی در زمانی که بازار سهام بازدهی لازم را ندارد، پول را در خود نگه دارند و هر زمان که بازار روند گرفت، این پول را دوباره به بازار پس بدهند. به معنای دیگر، سرمایه‌گذار بگوید صندوق درآمد ثابت در بازار سرمایه است و به جای اینکه پول را به بانک ببرم و دردسرهای انتقال وجه را تحمل کنم، پول را به صندوق درآمد ثابت ببرم. اما صندوق های درآمد ثابت به بخش عمده‌ای از بازار سرمایه تبدیل شده‌اند و سهام به حاشیه رفته است. بنابراین با توجه به جمیع این جهات، سازمان مقررات خوبی را از تصویب گذرانده است. ما در بازار سرمایه صندوقی با عنوان درآمد ثابت نداریم بلکه صندوق با تضمین سود حداقلی داریم. به نظر من حتی سازمان باید سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را هم موقتی کند. به‌عنوان مثال، یک فرد سرمایه‌گذار یا یک کد نباید بتواند پول خود را بیش از 6 ماه در صندوق های درآمد ثابت قرار دهد. چراکه این بازار سرمایه است و صندوق درآمد ثابت در آن معنی ندارد. اگر فردی می‎خواهد مدل درآمد ثابت عمل کند باید سرمایه خود را به بانک یا بازار ملک ببرد که ریسک نداشته باشد. بازار سرمایه همواره ریسک داشته و خواهد داشت. آن‌طور که به نظر می‌رسد، یکی از دلایلی که سازمان بورس حیطه تبلیغات صندوق های درآمد ثابت را محدود کرده، کاهش جذابیت سهام در دوران رکود بازار سرمایه در برابر سود بالای ورود به بازار پول است. اما سوال اینجاست که چرا سازمان بورس برای افزایش سهم «سهام» در سبد سرمایه‌گذاری صندوق های درآمد ثابت، نصاب سهام آنها را بالا نبرده است. حتی اگر نصاب سهام صندوق های درآمد ثابت هم بالا برود، شرایط تفاوتی نمی‌کند. سهامداران اگر بدانند جایی درآمد تضمینی خوبی وجود دارد، به همان سمت متمایل می‌شوند. حتی اگر صندوق های درآمد ثابت بخواهند میزان بیشتری از سبد خود را از سهام بچینند، همچنان مجبورند اصل سود را تضمین کنند و در نتیجه ریسک بالایی را متحمل می‌شوند که طبعاً زیر بار آن نمی‌روند. این در واقع یک دومینو است. وقتی یک حقوقی مبلغ هزار میلیارد تومان سرمایه خود را در صندوق های درآمد ثابت می‌گذارد و سود سالانه بالای 30 درصد تضمین‌شده می‌گیرد، هیچ انگیزه‌ای برای ورود به بازار سهام ندارد. این میزان در واقع بدون هزینه پرسنل، جابه‌جایی و هزینه‌های جاری است. در اخزا هم که این سود به 38 درصد رسیده است. چنین سودی انگیزه‌‌ای برای ورود به بازار سهام باقی نمی‌گذارد. حتی اگر نصاب سهام را افزایش دهند، باز هم صندوق سهام را نمی‌خرد چون می‌داند که بازار ریسک دارد. از سوی دیگر مدتی‌ است تبلیغات صندوق های درآمد ثابت بیش از حد افزایش پیدا کرده است. این تبلیغات باعث شده بود حتی سهامدارهای خرد هم به سمت این صندوق‌ها حرکت کنند. اولویت این بود که تبلیغات این صندوق‌ها را حذف کنیم. قدم بعدی این است که اجازه دهیم سهام تبلیغ شوند. چرا نباید سهام اجازه تبلیغ داشته باشند؟ در حال حاضر شرکتی در بازار سرمایه داریم که قیمت سهم آن 400 تومان و سود مجمع آن 100 تومان است. یعنی فردی که این سهم را بخرد، بالغ بر 25 درصد سود مجمع دریافت می‌کند که تضمین‌شده است. ضمن آنکه سود حاصل از خرید و فروش آن (Capital Gain) را هم دارد. به نظر شما فرد این سهم را بخرد منطقی‌تر است یا برود در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند؟ در واقع سهم شرکت را که می‌خرد، سود مجمع را می‌گیرد و سود خرید و فروش سهام را هم می‌برد و در واقع، سود آن از سود درآمد ثابت بالاتر می‌رود. ضمن آنکه می‎تواند از اعتبار هم استفاده کند.

یادداشت

فریدون مجلسی
کارشناس مسائل آمریکا

اروپا اعلام می‌کند که اوکراین می‌تواند به عمق روسیه حمله‌ور شود و این اقدام به نوعی نشان از آن دارد که آنها می‌خواهند دامنه جنگ ادامه داشته باشد و به همین جهت ما یک تقابل مشهود را نظاره‌گر هستیم. یکی از سلاح‌های بازدارنده که در اروپا به شدت اهمیت دارد، بدون تردید توسعه و تمدن است. اروپایی‌ها عادت کردند که در چند قرن اخیر ملاحظه هیچ مساله‌ای را نکنند و همیشه به دنبال تامین منافع خود بوده و هستند و به صورت یک‌طرفه دنیا را مشاهده می‌کنند. اینکه روسیه به اوکراین حمله کرده بدون شک یک نکته منفی بود اما اینکه اروپا جنگ‌طلبی را در دستور کار قرار می‌دهد یک موضوع خطرناک به حساب می‌آید. واقعیت این است که اروپا اعلام می‌کند اوکراین می‌تواند به عمق روسیه حمله‌ور شود و این اقدام به نوعی نشان از آن دارد که آنها می‌خواهند دامنه جنگ ادامه داشته باشد و به همین جهت ما یک تقابل مشهود را نظاره‌گر هستیم. در این مسیر بدون شک اروپا باید متوجه شود که روسیه هم در مقابل می‌تواند جلال و شکوه برلین، پاریس و حتی لندن را زیر سوال ببرد. این در حالیست که روس‌ها برای خودشان یک حق و حقوقی را هدفگذاری کردند ولی نتوانستند اوکراین را با خود متحد کنند و بحث اصلی اینجاست که حالا روسیه باید جنگ اوکراین را به هر ترتیب به پایان برساند. این در حالیست که اروپا به دنبال افزایش هزینه روسیه بوده اما خودشان هم باید در همین راستا هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند. بر همین اساس باید توجه شود که روسیه کشور ثروتمندی به حساب می‌آید و نمی‌توان با این کشور به عنوان یک کودک رفتار کرد. باید توجه شود که غرب نمی‌خواهد روسیه توسعه اقتصادی خود را به پایان برساند بلکه آنها نگران به وجود آمدن مدل جدیدی از چین هستند که می‌تواند محوریت آن توسعه و اقتصاد باشد. توجه داشته باشید که اگر اوکراین دست به حملات عمیق علیه مرزها و یا خاک روسیه بزند احتمال دارد که مسکو هم دست به بمباران کی‌یف بزند و به صورت گسترده این اتفاق را در دستور کار خود قرار دهد که آن‌موقع تحولات به شدت خطرناک خواهد بود. از سوی دیگر حتی ممکن است که روسیه اقدام به حملات هدفمند علیه فرانسه،انگلیس و آلمان کند که این فاز خطرناک‌تری را در قاره سبز رقم خواهد زد و بدون تردید برای اروپا به شدت هزینه‌زا خواهد بود.

«تجارت» از مزیت های جدید اقتصاد هند گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: اقتصاد هند در بیش از دو دهه گذشته گام های بسیار بلندی را در مسیر توسعه و رشد اقتصادی برداشته است. تا جایی که از آن به عنوان یکی از پنج قطب برتر اقتصادی جهان و برخی هم یکی سه قطب اقتصاد دنیا تا دو دهه آینده می دانند. مزیت های نسبی اقتصاد هند در بخش های های تک و تکنولوژی های نوین بسیار بالاست، به طوری که امروز هند یکی از مهمترین صادرکنندگان تجهیزات های تک در دنیا شناخته می شود. به گفته‏‏ وزارت دارایی هند، این کشور تا سال ۲۰۲۸-۲۰۲۷ با تولید ناخالص داخلی حدود ۵.۹ تریلیون دلاری به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. این درحالی است که هند هم‌اکنون در رتبه پنجم اقتصاد‌های بزرگ به شمار می‌رود و تولید ناخالص داخلی آن معادل ۳.۷ تریلیون دلار است. از سوی دیگر این نهاد انتظار دارد تا این کشور در سال ۲۰۲۴ با رشد ۷ و بیش از ۷ درصدی مواجه شود. قابل ذکر است که سال مالی هند از اول ماه آوریل شروع می‌شود و در پایان ماه مارس به پایان می‌رسد. گزارش اخیر وزارت دارایی هند که به تازگی منتشر شده حاکی از آن است که این کشور با حمایت از اصلاحاتی که در 10 سال گذشته انجام شد و همچنین اصلاحات جدیدی که در دستور کار قرار دارد، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی آن برای چهارمین سال متوالی در 2024 به 7‌درصد یا بیش از 7‌درصد خواهد رسید. وزارت امور اقتصادی هند با تولید ناخالص داخلی 1.9 تریلیون دلاری دهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2014 به شمار می‌رفت. این درحالی است که این کشور توانست در سال 2023 با تولید ناخالص داخلی 3.7 تریلیون دلاری به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. در این میان اقتصاددانان بیان کردند: «رویداد‌های اخیر در دریای سرخ می‌تواند زنجیره تامین را با اختلال مواجه کند و به رشد کند تجارت جهانی در سال 2023 دامن زند.»

جدیدترین داده ها از اقتصاد هند
اما براساس داده‌هایی که تنها چند ساعت پیش از پایان انتخابات سرتاسری هند منتشر شد و موقعیت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را تقویت کرد، اقتصاد هند در سال مالی منتهی به مارس رکورد جدیدی را ثبت کرده است. براساس گزارش وزارت آمار هند، تولید ناخالص داخلی این کشور ۸٫۲ درصد افزایش‌ یافته و وضعیت هند را به‌عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان تثبیت کرده است. این نرخ رشد بالاتر از پیش‌بینی ۷٫۶ درصدی دولت مودی بوده است. برای سه‌ماهه پایانی سال مالی، تولید ناخالص داخلی هند با نرخی سریع‌تر از حد انتظار ۷٫۸ درصدی، در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است. تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر تا دسامبر ۸٫۶ درصد افزایش‌یافته بود. مودی باسابقه اقتصادی درخشان خود طی ۱۰ سال گذشته دوباره برای به قدرت رسیدن رقابت می‌کند. این کشور طی این دوره از نهمین اقتصاد بزرگ جهان به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان رسید. این کشور همچنین بیشترین درصد رشد تولید ناخالص داخلی را در طول یک دهه در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ تجربه کرده است. توسعه پایدار، هند را در رتبه‌های بالاتر از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار می‌دهد و برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این کشور تا سال ۲۰۲۷ پس از آمریکا و چین رتبه سوم را کسب کند. هند به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان جایگزین چین برای کشورها و شرکت‌هایی که به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین خود هستند، به‌ویژه به دلیل تیره شدن روابط بین واشنگتن و پکن، در نظر گرفته می‌شود. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، ازجمله تأمین‌کننده اپل فاکسکان، در حال گسترش فعالیت‌های خود در هند هستند. به گفته اقتصاددانان بعد از چین، هند تنها اقتصادی است که به دلیل بازار بزرگش می‌تواند به صرفه‌جویی در تولید دست یابد. این کشور یکی از معدود اقتصادهایی است که در بخش‌های مختلف علاقه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. اما علیرغم سرخوشی پیرامون ارقام رشد، اقتصاددانان می‌گویند که در دهه آینده چالش‌های عظیمی پیش روی اقتصاد هند وجود دارد. مثلاً دولت جدید باید صدها میلیون شغل برای جمعیتی ایجاد کند که عمدتاً فقیر هستند. جمعیت هند با میانگین سنی ۲۹ سال، یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان است، اما این کشور هنوز نمی‌تواند از مزایای اقتصادی بالقوه حاصل از جمعیت جوان خود بهره‌مند شود. براساس گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار، هندی‌های تحصیل‌کرده بین ۱۵ تا ۲۹ سال بیشتر از کسانی که هیچ تحصیلی ندارند، بیکار می‌شوند. طبق این گزارش، نرخ بیکاری جوانان در هند اکنون بالاتر از سطح جهانی است. یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بلندمدت پیش روی اقتصاد هند تغییرات آب و هوایی است. کارشناسان می‌گویند که این کشور به‌ویژه در برابر گرمای شدید آسیب‌پذیر است و وضعیت برخی از مکان‌ها در این کشور از محدودیت‌های بقای انسان فراتر می‌رود. در اوایل این هفته، دهلی، پایتخت هند، بالاترین دمای خود را با ۴۹٫۹ درجه سانتی‌گراد ثبت کرد و موج گرمای طاقت‌فرسا مقامات را مجبور کرد که آغاز به جیره‌بندی آب کنند. کارشناسان می‌گویند که افزایش سطح جیوه در هند باعث معکوس شدن پیشرفت در کاهش فقر، سلامت و رشد اقتصادی می‌شود. براساس گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه در ماه آوریل انتظار می‌رود این کشور در سال ۲۰۳۰ حدود ۵٫۸ درصد از ساعات کاری روزانه را به دلیل استرس گرمایی از دست بدهد. به گفته این گزارش مشکل برای کارگران در فضای باز، به‌ویژه آن‌هایی که در کشاورزی و ساخت‌وساز مشغول به کار هستند، شدیدتر است، اما برای کارگران کارخانه‌های داخلی نیز دردسرساز خواهد بود. البته چالش کلان هند در دهه پیش‌‌‌رو، تبدیل رشد نابرابر سنتی خود به رشد سریع و باثبات است. با توجه به تفاوت‌‌‌های ساختاری این کشور با اقتصادهای شرق آسیا، هند باید مسیر منحصربه‌فرد خود را دنبال کند. انباشت سرمایه، اقتصاد هند را به سمت این مسیر مطلوب سوق خواهد داد؛ زیرا دولت و به‌طور فزاینده‌‌‌ای بخش خصوصی، در زیرساخت‌‌‌ها و تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند. زیرساخت دیجیتال یکی دیگر از محرک‌‌‌های بالقوه رشد بالا در هند است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

گروه اقتصاد کلان: رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجرا است، گفت: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد و با توجه به اینکه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال اجرایی می‌شود، معوقات هم پرداخت خواهد شد. به گزارش ایسنا، داود منظور (شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: در برنامه هفتم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده که طی سه سال اجرای شود؛ به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود . وی افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی پیش‌بینی شده امسال منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده به این موضوع اختصاص یابد. منظور در ادامه با اشاره به این‌که بخش دوم بودجه به سال جاری رسید و مجلس تا آخر اردیبهشت‌ماه فرصت داد آن را ابلاغ کند، تصریح کرد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی از جمله کسانی که زیرمجموعه تامین اجتماعی هستند چون پرداخت‌ها از منابع خودشان انجام می‌شود سازمان تامین اجتماعی راسا برای موضوع همسان‌سازی اقدام می‌کند همچنین در قانون بودجه پیش‌بینی شده چون ممکن است منابع آنها کامل نباشد دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی را در سال جاری پرداخت کند تا بخشی از منابع همسان‌سازی تامین شود. این مقام مسئول با بیان این‌که سال گذشته تبصره‌ای در قانون بودجه دیده شد که بخشی از منابع دولتی بتواند صرف پشتیبانی امور فرهنگی شود، تصریح کرد: اما چون این موضوع حکم قانونی الزام‌آور نبود و در قالب اجازه دیده شده بود به صورت محدود اجرا شد اما امسال در تبصره ۱۳ به صورت الزام آور تعیین تکلیف شده که یک درصد از منابع در شرکت‌های دولتی و بانک‌ها صرف امور فرهنگی شود و برآورد شده این منابع حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کسری ۲۳۰ همتی کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بودجه عمومی تلاش شده منابع و درآمد بودجه واقعی سازی شود و بنابراین از کسری بودجه پنهان اجتناب شود در همین راستا برخی منابع مانند منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی یا مولد سازی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. در این رابطه تاکید ما بر آن است که امسال براساس محاسبات و تعامل با مجلس شورای اسلامی در قانون مصوب کسری بودجه نخواهیم داشت و نگرانی در این رابطه نداریم. وی با بیان این‌که در بودجه سال جاری سهم منابع پایدار مانند مالیات، حقوق گمرکی و سهام شرکت‌های دولتی افزایش قابل توجهی داشته و به حدود ۶۳ درصد رسیده، گفت: این رقم در ابتدای دولت ۴۲ درصد بود در مورد هدفمندی یارانه‌ها هم آنچه به عنوان جدول شماره هفت پیش‌بینی شده محقق شود. سال گذشته هم علی‌رغم وجود پیش‌بینی‌های بدبینانه این موضوع تحقق مطلوبی داشت و عملکرد هدفمندی بیش از هفت درصد بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره طرح‌های عمرانی اظهار کرد: تحقق اعتبارات عمرانی در سه سال گذشته در رشد معناداری داشته و در سال ۱۴۰۱ به ۲۲۸ همت و در سال ۱۴۰۲ به ۳۰۹ همت رسیده است. البته در سال ۱۴۰۱ اگر تخصیص‌های فرابودجه‌ای را اضافه کنیم میزان تحقق اعتبارات عمرانی به ۴۰۰ همت می‌رسد. همچنین در سه سال گذشته ۲۰۰۰ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ به
بهره‌برداری رسید. وی با اشاره به برآورد قیمت ۷۱ دلاری برای نفت در بودجه سال جاری تصریح کرد: در قیمت نفت سعی می‌کنیم جانب احتیاط را رعایت کنیم همچنین در مورد قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته بدون افزایش قیمت حامل‌ انرژی توانستیم قانون را به خوبی اجرا کنیم در سال جاری هم پیش‌بینی این است که با مجموع راهکارهای غیرنفتی همین شرایط را ادامه دهیم. منظور در ادامه با بیان این‌که سال گذشته پرداخت ذینفع نهایی به خوبی اجرا شد و به ویژه حقوق کارمندان دولت که بخش زیادی از هزینه‌های جاری را به خود اختصاص می‌دهد از این طریق پرداخت شد، گفت: در مورد طرح‌های عمرانی هم مقرر شده پرداخت‌ها به شیوه پرداخت به ذینفع نهایی انجام شود در این زمینه دو مرحله وجود دارد که در مرحله اول باید دستگاه‌های اجرایی حساب اعتباری نزد خزانه داشته باشند و معرفی پیمانکاران صورت گیرد تا متناسب با آن پرداخت انجام شود در مرحله دوم باید زیرساختی طراحی شود تا تخصیص اعتبارات پروژه‌محور شود و بعد از صحت سنجی اطلاعات پیمانکاران در سامانه ستاد انجام شود. در حال حاضر قسمت اول آماده شده و برای قسمت دوم دستگاه‌ها باید آماده و به سامانه ستاد هدایت شود. وی در ادامه با اشاره به این‌که در سال جاری سهم دولت از صادرات نفت ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل کاهش یافته تصریح کرد: امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان منابع برای شرکت‌های
دانش بنیان با اولویت هوشمند مصنوعی، میکروالکترونیک و کوآنتوم دیده شده است.

آخرین وضعیت برنامه هفتم
این مقام مسئول در ادامه درباره جدیدترین وضعیت برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: ابلاغ برنامه هفتم توسعه فرآیندی طولانی را پشت سر گذاشت در حال حاضر پنج یا شش مورد اختلاف بین شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و هیات عالی نظارت وجود دارد که باید برطرف شود امیدواریم در روزهای آینده این موضوع نهایی و قانون برنامه هفتم ابلاغ شود.
منظور با بیان این‌که بحث آموزش و بهداشت در کانون ارائه خدمات دولت قرار دارد، اظهار کرد: نباید هیچ موردی در زمینه بازماندگی از تحصیل داشته باشیم و هیچ کودکی نباید به دلیل مسائل مالی از تحصیل باز بماند. همچنین به دنبال کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در حوزه بهداشت هستیم که در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده به ۲۵ درصد برسد. هرچند در حال حاضر از این رقم فاصله داریم. وی اضافه کرد: اولویت بعدی تامین زیرساخت‌هاست در سال گذشته ۷۰۰ نقطه حادثه‌خیز برطرف شد اما باید همه مناطق استانداردسازی شوند. به گفته این مقام مسئول در پی اجرای سیاست‌های بازتوزیعی ضریب جینی از ۰.۴ در ابتدای دولت به ۰.۳۸۵ کاهش پیدا کرده است.

تداوم اجرای طرح کالابرگ
منظور با بیان این‌که در اردیبهشت‌ماه امسال دولت مصوبه‌ای در حوزه طرح کالابرگ داشته که براساس آن ۲۰ همت منابع تامین شده گفت: بنای دولت این است که طرح کالابرگ برای ۱۱ قلم کالای مشمول این طرح و دهک‌های هدف ادامه داشته باشد. در سال جاری تاکنون ۱۳.۳ همت برای طرح کالابرگ تخصیص داده شده و در سال گذشته هم با توجه به این‌که طرح در نیمه دوم سال اجرا شد ۳۰ همت منابع به آن اختصاص داده شد. وی اضافه کرد: در صورتی که وزارت کار در مورد یارانه‌بگیران بازنگری کند منابع حاصل از آن به طرح کالابرگ اضافه می‌شود. این مقام مسئول درباره پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: کشاورزان از نیمه فروردین‌ماه تحویل محصولات خود را شروع کردند و پرداخت‌ها نیز به زودی شروع می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره وضعیت پرداخت کادر درمان گفت: هماهنگی بین دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شده تا ۱۰ همت از سهم و بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به پرداخت بدهی‌های کادر درمان اختصاص پیدا کند. وی درباره واردات خودرو در سال جاری اظهار کرد: واردات خودرو براساس قانون انجام می‌شود و منابع ارزی هم از طریق بانک مرکزی پیش‌بینی شده است. در دو ماه ابتدای امسال شاهد افزایش واردات خودرو بودیم البته اولویت واردات با خودروهای برقی است.

۵ مصوبه دولت برای حمایت از بورس
منظور در بار مالی موافقت دولت با معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ و بورسی، گفت: رویکرد ما در نظام تقنین این است که قانون دائمی در بودجه اصلاح نشود؛ متاسفانه گاهی نمی‌توانیم معافیت دائمی را لغو کرد و امیدواریم اصلاحیه مجلس در شورای نگهبان تصویب شود و اعتماد مردم به بورس برگردد. وی با بیان اینکه دولت در هفته گذشته ۵ مصوبه برای حمایت از بورس تصویب کرد که به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: بر اساس مصوب مجلس در بند س تبصره ۶ قانون بودجه، معافیت شرکت‌های بورس حذف شد که روند نزولی بورس را در پی داشت. مطمئن هستیم این مصوبه اصلاح خواهد شد و اعتماد به بورس برمی‌گردد. معافیت ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم در قانون است و نباید در بودجه در مجلس حذف شود.

تجارت از تهاتر نفتی ایران با پاکستان گزارش می‌دهد؛

امیر مهدی نعمتی: بررسی آمار تجارت بین ایران و پاکستان نشان می‌دهد، همواره طی 10 سال گذشته سنگینی کفه تراز تجاری ایران با پاکستان به لحاظ ارزشی به سمت ایران بوده است، اما در دو سال اخیر واردات ایران از پاکستان سرعت گرفته است. به تازگی خبرگزاری دولت به نقل از یک روزنامه پاکستانی نوشته است که دولت این کشور با تشکیل یک کمیته بلندپایه در تکاپوی نحوه قانونمندسازی تجارت سوخت با جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای سازوکار تهاتر میان دو کشور است. در گزارش روزنامه پاکستانی‌نیوز آمده است، دولت شهباز شریف نخست وزیر پاکستان کمیته بلندپایه‌ای به ریاست وزیر بازرگانی و با حضور سایر وزاری مربوطه تشکیل داده که درصدد چگونگی پیشبرد تجارت قانونی سوخت با ایران همزمان با مراقبت نسبت به جلوگیری از نقض تحریم‌های ضدایرانی آمریکا است. این موضوع در حالی توسط یک رسانه پاکستانی مطرح می‌شود که مدیرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی که با ایلنا داشت، عنوان کرد: به زودی شرایط تهاتر با پاکستان نهایی می‌شود. طالبیان مقدم در این خصوص توضیح داده که «به زودی از طرف پاکستانی دعوت خواهیم کرد که در میز مذاکره درباره چگونگی روند تهاتر بایکدیگر به توافق برسیم. فرآیند تهاتر کار سنگین و انرژِی‌بری است و امیدواریم که بتوانیم کار خود را شروع و در ادامه به سمت تجارت آزاد پیش برویم.

بررسی آمار صادرات و واردات ایران و پاکستان
پیش از اینکه نحوی تهاتر سوخت با پاکستان را بررسی کنیم، بهتر است نگاهی به حجم تجاری میان دو کشور بیندازیم. آمار منتشر شده از حجم تجاری ایران و پاکستان نشان می‌دهد که تجارت این دو کشور در سال ۱۴۰۲ رشد به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس آمارهای موجود، تجارت ایران و پاکستان از یک‌ونیم میلیارد دلار در ۱۴۰۱ به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش داشت که نشان از رشد ۳۸ درصدی از نظر ارزش و ۲۳ درصدی از نظر حجم تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد. بر اساس این گزارش ایران طی سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات بدون نفت خام ایران به پاکستان نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۸.۱ درصدی همراه بوده و ارزش واردات ایران از پاکستان نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۲.۷ برابر شده است. ایران همواره در 10 سال گذشته تراز تجاری بالاتری (نسبت صادرات به واردات) نسبت به پاکستان داشته است اما در دو سال اخیر روند واردات از این کشور سرعت بیشتری به خود گرفته است. متوسط رشد سالانه ارزش صادرات ایران به پاکستان و واردات ایران از این کشور نیز طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با ۹.۶ درصد و ۱۱.۱ درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد برنج یکی از مهم‌ترین کالاهای وارداتی ایران از پاکستان بوده است به‌‎طوری که در سال گذشته بیش از 60 درصد سهم واردات از پاکستان را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر در سال گذشته صادرات گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با 15 درصد، بیشترین حجم صادرات ایران به پاکستان را به خود اختصاص داد. پس از این محصول، قیر نفت سهم حدود ۱۰ درصد از ارزش کل صادرات و شیر خشک صنعتی از گاو که میزان مواد چرب آن بیشتر از ۱.۵ درصد وزنی نباشد سهم حدود ۹ درصد از ارزش کل صادرات عمده کالاهای صادراتی به پاکستان بوده است.
تهاتر نفت با غذا
در حالی پاکستان در تکاپو برای قانونمندسازی تجارت سوخت به صورت تهاتر با ایران است که سال 1400، موضوع «تهاتر نفت با غذا» بر سرزبان‌ها افتاد و انتقادهای بسیاری را در پی داشت. در سال مذکور، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وقت وزیر صمت اعلام کرده بود که هیئت پاکستانی با وزیر جهاد کشاورزی ایران نیز توافقاتی داشت که از جمله آن تهاتر محصولات سوختی و ال‌پی‌جی در برابر برنج از پاکستان است. همچنین محمد نیازی معاون وقت طرح و برنامه وزیر صمت در جمع روسای اتاق بازرگانی عنوان کرده بود که در بسته تسهیل صادرات و واردات که امروز از سوی دولت ابلاغ شد به گسترش رویه های تجاری به ویژه تهاتر نفت و کالای غیرنفتی پرداخته شده است.

تسویه حساب بدهی نفتی با چای
تسویه حساب بدهی نفتی با چای اتفاق دیگری است که در سال‌های اخیر با تهاتر نفت صورت گرفت است. سال گذشته، خبرگزاری رویترز گزارش داد که سریلانکا به جای بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری نفتی خود به ایران، چای می‌دهد. بر اساس این گزارش که از سوی ایسنا منتشر شده است، این بدهی نفتی مربوط به سال ۲۰۱۲ است و در سال ۲۰۲۱ دو کشور توافق کردند که سریلانکا به خاطر به تحریم‌های آمریکا،‌ آن را با صدور چای به ایران بازپرداخت کند اما بحران مالی سریلانکا باعث شد تا این تبادل با دو سال تاخیر صورت گیرد. این موضوع نیز مورد تائید سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران قرار گرفت چرا که به رسانه‌ها گفته بود: سریلانکا خیلی وقت است که به ایران بدهی دارد و این بدهی مربوط به تحریم‌های دور اول آمریکا علیه ایران است. در سال‌های قبل و در دولت‌های قبل هم تلاش‌هایی به‌منظور تسویه حساب سریلانکا به ایران صورت گرفت اما نتیجه نداد و تاکنون سریلانکا حاضر به پرداخت بدهی خود نشده است بنابراین بهتر است هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. سیدحمید حسینی با بیان اینکه مبادلات ما با سریلانکا یک مقدار پیچیده شده است، افزود: حسینی با بیان اینکه بحث تهاتر نفت و کالا از سریلانکا به ایران بحث امروز نیست و چند سال است مطرح است، ادامه داد: در این زمینه پیشنهاداتی داده شد و با توجه به اینکه ما واردات چای داریم و مصرف چای هم در کشور بالاست این تصمیم و توافق اخیر چندان بد به نظر نمی‌رسد.

تهاتر نفتی ایران با چین برای ساخت پروژه‌های عمرانی
موضوع تهاتر نفتی با کشورها تنها به غذا منتهی نمی‌شود؛ چند سالی است که موضوع تهاتر نفتی ایران با چین برای سخت مسکن، پروژه‌های عمرانی و ساخت و توسعه فرودگاه امام خمینی مطرح است که یکی از مهم‌ترین آن موضوع تهاتر نفتی برای ساخت مسکن نهضت ملی مسکن
بود. این اقدام دولت‌ها در حالی صورت گرفت که به دلیل تحریم‌ها ایران امکان مبادله مالی و بانکی برای تجارت با کشورها را ندارد و ناچار است برای تامین غذا و تسویه بدهی دست به تهاتر نفتی بزند، موضوعی که می‌تواند توازن تولید در کشور را برهم بزند که البته در بسیاری از مواقع به نتیجه نرسیده است.

«تجارت» از ابعاد و واکنش‌ها به طرح صلح بایدن گزارش می‌دهد:

گروه سیاسی: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در شامگاه جمعه (11 خرداد) از طرح صلح جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند به ماهها جنگ و خونریزی در غزه پایان بدهد. بایدن در یک طرح سه‌مرحله‌ای فرآیندی عینی و عملی را برای پایان جنگ و آتش‌بس ترسیم کرده است که در نوع خود می‌تواند بسیار طرفین را به صلح نزدیک کند. اظهارات پیشنهادی بایدن با استقبال گسترده در میان بازیگران مختلف همراه شده اما ظاهرا رژیم اسرائیل با آن سر ناسازگار دارد.
به گزارش «تجارت»، پیشنهادات بایدن در سطحی گسترده مورد استقبال بازیگران مختلف قرار گرفته است. در همین راستا شاهد بودیم که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا با فیصل بن فرحان، ایمن الصفدی و هاکان فیدان، همتای سعودی، اردنی و ترکیه‌ای خود تماس تلفنی برقرار کرد. همچنین، رهبران سیاسی اروپایی نیز به طور ویژه از پیشنهادات بایدن حمایت کردند.

پیشنهاد جذاب بایدن برای برقراری آتش‌بس در غزه
«جو بایدن» شامگاه جمعه گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد. او گفت: «اگر حماس به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل نکند، اسرائیل می‌تواند به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهد، اما مصر و قطر به من تضمین داده‌اند و سعی دارند تضمین کنند که حماس چنین کاری نمی‌کند. آمریکا هم می‌کوشد تضمین کند که اسرائیل به تعهدات خود پایبند می‌ماند.» رئیس‌جمهور آمریکا از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند، پیشنهادی که شامل آزادی اسرای صهیونیست و بازسازی غزه است. بایدن گفت بر اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمان حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. بااین‌حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد. در مرحله دوم این طرح پیشنهاد، حماس تمام اسرای صهیونیست را که در غزه تحت کنترل کرده، آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم در مقابل تمام نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند. به گفته بایدن، سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود. بایدن همچنین با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آن‌ها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.»

واکنش منفی دولت نتانیاهو به اظهارات بایدن
دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد شروط این رژیم برای پایان جنگ تغییر نکرده است. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم اعلام کرد: شروط اسرائیل برای پایان جنگ تغییر نکرده است و شامل نابودی توانایی‌های نظامی و اداری حماس و آزادی تمام اسرا و تضمین این مساله است که غزه خطری علیه اسرائیل نباشد. در این بیانیه آمده است: تا زمانی که تمام شروط ما برآورده نشود با آتش‌بس دائم موافقت نمی‌کنیم. در سطحی دیگر، رسانه‌های عبری گزارش دادند اظهارات روز جمعه جو بایدن درباره آتش‌بس در غزه به مذاق اشغالگران خوش نیامد هرچند که پیشنهاد رژیم صهیونیستی به حماس برای آتش‌بس و تبادل اسرا را فاش کرد.

رویکرد ایجابی حماس به طرح صلح بایدن
درپی اظهارات جمعه شب رئیس جمهور آمریکا درباره پیشنهاد جدید به جنبش حماس، این جنبش اعلام کرد که با دید مثبت به این پیشنهاد نگاه می‌کند. در بیانیه جنبش حماس در این باره آمده است: جنبش مقاومت اسلامی حماس به مفاد اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره آتش‌بس پایدار، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازسازی و مبادله اسیران مثبت می‌نگرد.
طبق گزارش خبرگزاری شهاب، حماس تاکید کرد: ما این موضع آمریکا و اعتقادی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی مبنی بر ضرورت پایان دادن به جنگ غزه ایجاد شده است، نتیجه پایداری افسانه‌ای ملت مبارز ما و مقاومت دلیرانه آن‌ها می‌دانیم. در ادامه بیانیه حماس آمده است: حماس بر آمادگی خود برای برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی بر اساس برقراری آتش‌بس پایدار، خروج کامل اشغالگران از نوار غزه، بازسازی، بازگشت آوارگان به محل زندگی خود و تکمیل تبادل جدی اسرا در صورت پایبندی رژیم اشغالگر به توافقات تاکید می‌کند.

نیروهای روسیه به اوکراینی‌ها می‌خندند

رئیس‌جمهور اوکراین گفت تاخیر «جو بایدن» در تایید استفاده از تسلیحات غربی علیه مواضعی در روسیه باعث شده تا نیروهای این کشور به اوکراین «بخندند» و مردمش را «شکار» کنند. ایالات متحده پنجشنبه در اقدامی نمادین و هم‌چنین برای اولین بار اعلام کرد که اجازه خواهد داد برخی از تسلیحات ساخت آمریکا توسط ارتش اوکراین برای هدف‌گیری مواضعی در داخل روسیه استفاده شود. دو مقام آمریکایی گفتند، بایدن به طور مخفیانه به اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به داخل روسیه را داده است. به گفته مقامات آمریکایی، گرچه این تصمیم بسیار نمادین است و مورد استقبال اوکراین قرار گرفته است، اما این تصمیم تنها در مورد برخی از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده و تنها در یک زمینه اعمال می‌شود؛ منطقه «خارکیف» واقع در شمال شرقی اوکراین، جایی که روسیه سه هفته پیش یک حمله گسترده را آغاز کرد. یک مقام آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفت اوکراین مجاز خواهد بود از انواع خاصی از سلاح‌ها برای حمله به نیروهای روسی که آماده حمله در نزدیکی مرز هستند، استفاده کند، اما اوکراین همچنان از استفاده از تسلیحات دوربردی مانند «اتکمز» برای حمله به عمق روسیه منع خواهد شد.

 

ماکرون می‌خواهد فرانسه با روسیه وارد جنگ شود

«مارین لوپن» سیاستمدار سرشناس فرانسوی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را متهم کرد که می‌خواهد با روسیه وارد جنگ شود. مارین لوپن که سه دوره کاندیدای ریاست جمهوری فرانسه بوده، گفت اظهارات اخیر ماکرون در مورد اعزام مربیان ناتو به اوکراین و اجازه به کی‌یف برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهداف خاصی در روسیه، خطر تبدیل درگیری فعلی به «جنگ جهانی» بعدی را دارد. اظهارات لوپن در بحبوحه بحث‌های شدید در غرب در مورد اینکه کی‌یف تا چه حد باید اجازه حمله با استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی را داشته باشد، مطرح می‌شود. چندین دولت عضو ناتو گفته‌اند که طرفدار حملات به خاک روسیه هستند، در حالی که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از کشورهای عضو خواسته است تا برخی از محدودیت‌های خود را در استفاده از تسلیحات غربی لغو کنند. ماکرون روز سه‌شنبه دوباره این بحث را پیش کشیده و اظهار داشت که ناتو باید به اوکراین اجازه دهد تا «سایت‌های نظامی» در داخل روسیه را «که اوکراین از آن نقاط مورد حمله قرار می‌گیرد» خنثی کند، حتی اگر آنها خیلی عقب‌تر از خط مقدم درگیری باشند. لوپن این ایده را به شدت محکوم و استدلال کرد که این امر «خطر یک درگیری جهانی را ایجاد می‌کند.»

پرسپولیس با گل سرنوشت‌ساز گولسیانی مس رفسنجان را شکست داد و قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد

گروه ورزشی:پرسپولیس با برتری برابر مس رفسنجان قهرمان بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال شد و پیکان با شکست مقابل استقلال به لیگ دسته اول سقوط کرد. به گزارش تجارت، لیگ برتر فوتبال در فصل 1403-1402 از ساعت 19 دیروز (شنبه) با برگزاری دیدارهای هفته سی‌ام و پایانی خاتمه یافت و پرسپولیس با پیروزی یک بر صفر مقابل مس رفسنجان 68 امتیازی شد و به عنوان قهرمانی دست یافت. در ادوار لیگ برتر این برای اولین بار است که سرخپوشان با 68 امتیاز قهرمان می‌شوند و از این حیث رکورد خود را شکستند. پیش از این البته استقلال در زمان سرمربیگری فرهاد مجیدی با همین تعداد امتیاز قهرمان شده بود. استقلال نیز با وجود برتری 2 بر صفر برابر پیکان 67 امتیازی شد و در رده دوم ایستاد. پیکان هم با این شکست به لیگ یک سقوط کرد. پیش از این سقوط صنعت نفت آبادان قطعی شده بود.

شرح بازی و گل پرسپولیس:
هواداران پرسپولیس در نیمه اول بازی با سکوت کار را دنبال می‌کردند اما با شروع نیمه دوم تشویق‌های آنها شدت بیشتری گرفت. پیش از این تنها دو سکو از سکوهای ورزشگاه آزادی به هواداران زن اختصاص داده می‌شد اما در این بازی ۶ جایگاه به آنها اختصاص داده شد. در دقیقه ۸۰، پرسپولیس صاحب یک ضربه ایستگاهی شد و در همین زمان اوسمار تصمیم گرفت که
سروش رفیعی و مهدی ترابی را از بازی خارج کند و به جای آنها علی نعمتی و محمد خدابنده‌لو را وارد زمین کند. روی این صحنه مهدی ترابی اصرار داشت که اوسمار تعویض را متوقف کند تا او یا سروش رفیعی ضربه ایستگاهی را بزنند. در دقیقه ۸۵ این دیدار وحید امیری که در نیمه دوم به جای مسعود ریگی به میدان آمده بود همانند دیدار قبلی سرخپوشان اثرگذار واقع شد و با یک پاس گل زیبا و یک سانتر دقیق توپ را به درون محوظه جریمه مس رفسنجان ارسال کرد و گئورگی گولسیانی موفق شد گل نخست این دیدار را به ثمر برساند و ورزشگاه آزادی را منفجر کند.

تمجید از بازی سرخپوشان
علی پروین پس از برتری تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی با نتیجه یک بر صفر مقابل تیم فوتبال مس رفسنجان و کسب مقام قهرمانی لیگ‌برتر فوتبال ایران، اظهار کرد: اشک در چشم‌هایم جمع شده بود و تا کنون آن‌قدر زجر نکشیده بودم و بسیار خوشحالم که پرسپولیس توانست قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شود.
وی افزود: پرسپولیس نیمه دوم خیلی بهتر شد و سه چهار موقعیت صد درصد داشت و نویدکیا خیلی تیم خوبی درست کرده است و فوتبال بازی می‌کند و دفاعی بازی نکرد. خواهش می‌کنم تماشاگران وقتی داور یک سوت می‌زند آن‌قدر به او فشار نیاورند. این قهرمانی مبارک مردم باشد. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز پس از قهرمانی سرخ‌ها در بیست و سومین دوره لیگ برتر ایران، توضیح داد: من هم این قهرمانی را خدمت هواداران پر شمار پرسپولیس تبریک می‌گویم. باید امروز را به عنوان روز هوادار در تاریخ ثبت کرد. استادیوم پر بود و ۴۰ - ۵۰ هزار نفر هم بیرون استادیوم بودند.
او ادامه داد: نظم داخل استادیوم قابل توجه بود و هواداران در طول مسابقه فقط تیم خودشان را تشویق کردند. این مردم شایسته بهترین‌ها هستند و امیدوارم این پیروزی و قهرمانی، مقداری از این محبت را جبران کند.

بنی‌گانتس عضو کابینه جنگ اسرائیل که به استعفا تهدید کرده از طریق حزبی که ریاستش را برعهده دارد، طرحی را برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه کرده است. اما وی تا چه اندازه موفق خواهد شد؟ بنی گانتس تنها چند روز پس از عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، به کابینه اضطراری تحت ریاست بنیامین نتانیاهو پیوست. در حالی که پیش از آن بخشی از ائتلاف کابینه اسرائیل نبود. حزب موسوم به «اردوگاه ملی» به ریاست بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، لایحه‌ای را برای انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه کرده است. این طرح در حالی ارائه شد که گانتس و گادی آیزنکوت دیگر عضو کابینه جنگ از خارج شدن از این کابینه تا هشتم ماه جاری میلادی سخن گفتند. بنی گانتس شنبه هفته پیش اعلام کرد که در صورت عدم موافقت نتانیاهو با طرحش درباره غزه که درباره نحوه اداره نوار غزه پس از پایان جنگ است؛ استعفا خواهد کرد. اما این سوال مطرح است که آیا این اقدام به فروپاشی کابینه ائتلافی تحت ریاست نتانیاهو منجر خواهد شد؟ روزنامه عربی 21 با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که کابینه ائتلافی شامل 6 حزب راست‌گرای لیکود (با 32 کرسی در کنست)، «یهودت هتورات» (با 7 کرسی)، شاس (با 11 کرسی)، حزب صهیونیستم مذهبی به همراه چند حزب مذهبی و افراطی دیگر (با 14 کرسی) است. به این ترتیب فراکسیون‌های این احزاب راستگرا تحت هدایت نتانیاهو، 64 کرسی از اصل 120 کرسی کنست را تحت تصاحب خود دارند. این ائتلاف اکثریت کنست را در دست دارد در حالی که حزب اردوگاه ملی تحت ریاست گانتس تنها 12 کرسی در کنست دارد که به دلیل شرایط اضطراری پس از طوفان‌الاقصی، به کابینه جنگ پیوست. با وجود آنکه بنی‌گانتس قوی‌ترین رقیب نتانیاهو در نظرسنجی‌های صورت گرفته در جامعه صهیونیستی به شمار می‌رود اما خروجش از کابینه جنگ، برای انحلال کابینه نتانیاهو کافی نیست زیرا او به واسطه احزاب راست‌گرا، همچنان اکثریت کنست را در دست دارد. نتانیاهو برای حفظ کابینه تنها به 61 کرسی در کابینه نیاز دارد و از آنجا که وی مخالف برگزاری انتخابات زودهنگام است و بر تداوم جنگ غزه اصرار می‌ورزد، امکان برگزاری انتخابات زودهنگام در شرایط کنونی وجود نخواهد داشت.

خروج گانتس از کابینه جنگ به چه معناست؟
به تحلیل عربی 21، خروج گانتز از دولت اضطراری به معنای پایان یافتن «دولت اضطراری» است و وضعیت کابینه اسرائیل به آنچه قبل از جنگ بود باز می‌گردد و شورای جنگ شامل نتانیاهو، وزیر جنگ او یوآو گالانت و رئیس سابق ستاد ارتش بنی گانتز منحل خواهد شد. شورایی که در آن، گادی آیزنکوت فرمانده سابق ستاد ارتش و وزیر امور راهبردی رون درمر در آن به عنوان عضو ناظر حضور داشتند. خبر خروج گانتس از کابینه اضطراری خبر خوشحال کننده‌ای برای یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون و رئیس حزب «آینده آنجاست» و آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ماست» و گدعون ساعر رئیس حزب «امید تازه» بود که چهارشنبه پیش برای نخستین بار با یکدیگر با هدف سرنگون کردن کابینه نتانیاهو نشست برگزار کردند و با بررسی این امر از برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت کردند. ساعر، ماه مارس گذشته از کابینه اضطراری استعفا کرد. او باقی ماندش در این کابینه را به پیوستن به شورای جنگ منوط کرده بود. ساعر مهمترین تهدید برای ائتلاف نتانیاهو، شریک سابق او در حزب لیکود، است. زیرا او می‌تواند بخش بزرگی از اعضای این حزب را که در انتخابات گذشته 32 کرسی به دست آورده، به نفع مخالفان بیرون بکشد و با خود به بلوکی که در حال هماهنگ شدن برای برکناری نتانیاهو هستند، بیاورد.

لوید آستین: جنگ با چین قریب‌الوقوع و اجتناب‌ناپذیر نیست

آستین گفت گسترش ناتو ربطی به آغاز درگیری اوکراین ندارد. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در جمع وزرای امنیتی و مقام‌های امنیتی نشست شانگری‌-لا در سنگاپور گفت: «من با احترام به نظر شما که گفتید گسترش ناتو باعث بحران اوکراین شد، مخالفم. مقام‌های روسیه مقصر درگیری اوکراین هستند.»
به گزارش خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر گفته بود که کشورهای غربی «کارهای بد زیادی» در حق روسیه انجام داده‌اند، مسکو را فریب داده و در نتیجه آن را مجبور به حمله به اوکراین کرده‌اند. او گفت این غرب بود که روسیه را پس از فروپاشی شوروی فریب و گسترش ناتو را ترتیب داد. پسکوف همچنین تاکید کرد: «این فقط گسترش ناتو نیست، این گسترش زیرساخت‌های نظامی ناتو تا مرزهای فدراسیون روسیه است. در واقع، کشورهای غربی همواره تلاش کرده‌اند تا روسیه را عملا تحت فشار قرار دهند به جای آنکه به دنبال همکاری برابر باشند.»
آستین در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با وجود تشدید سریع تنش‌ها در منطقه آسیا-اقیانوسیه، جنگ با چین نه قریب الوقوع است و نه اجتناب ناپذیر.» وی همچنین بر اهمیت تجدید گفت‌وگو بین خود و همتای چینی‌اش برای جلوگیری از «اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم‌ها» تاکید کرد. اظهارات آستین در نشست دفاعی شانگری-لا در سنگاپور یک روز پس از دیدار او با دونگ جون، وزیر دفاع چین انجام شد که اولین دیدار حضوری بین مقامات ارشد دفاعی ۲ کشور از زمان تماس بین آمریکایی‌ها و چینی‌ها است. وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «تا زمانی که در حال صحبت هستیم، می‌توانیم مسائلی را که مشکل‌ساز هستند شناسایی کنیم و باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ تصور نادرستی و محاسبات نادرست وجود ندارد که ممکن است از کنترل خارج شود.» آستین همچنین افزود: تعهد جدی به ۲ اقیانوس هند و آرام داریم و در قبال آن بی‌طرف نیستیم.
وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد: کشورهای جهان باید به اوکراین در دفاع از خود و حفظ حاکمیتش کمک کنند. وی همچنین اشاره‌ای به وضعیت کنونی خاورمیانه کرد و بدون اشاره به اقدامات متجاوزانه هر روزه رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها مدعی شد: بحران کنونی خاورمیانه به دلیل حمله حماس در هفتم اکتبر است. آستین ادعاهایش را با ژست صلح‌طلبانه ادامه داد و افزود: «تحقق امنیت و ثبات در منطقه اولویت دولت آمریکا است. آمریکا زمانی امن است که اسیا امن باشد.» در این بین، ژنرال «کائو یانژونگ» از مقام‌های ارشد ارتش چین و محقق در موسسه مطالعات جنگ این کشور از آستین پرسید که آیا آمریکا به دنبال اجیاد یک نسخه آسیایی ناتو با اتکا بر شرکا و متحدانش در منطقه است یا خیر. وی با استناد به ادعای روسیه مبنی بر اینکه گسترش ناتو به سمت شرق یک تهدید است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از آن به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اوکراین استفاده کرده، گفت که این امر می‌تواند منجر به درگیری با چین شود.
این محقق چینی خطاب به ژنرال آستین افزود: «گسترش شرق ناتو به بحران اوکراین منجر شده است. به نظر شما تقویت سیستم اتحاد ایالات متحده در آسیا و اقیانوسیه چه پیامدهایی بر امنیت و ثبات این منطقه خواهد داشت؟» آستین نیز گفت، آمریکا صادقانه با کشورهای همفکر با ارزش‌های متفاوت همکاری می‌کند و به دنبال ایجاد یک ائتلاف به شکل ناتو در منطقه نیست و تفسیر این محقق چینی را درباره علت آغاز درگیری اوکراین هم رد کرد. وی افزود: «بحران اوکراین به این دلیل آغاز شد که پوتین تصمیم گرفت تا به صورت غیرقانونی به همسایه روسیه حمله کند. واشنگتن اطمینان حاصل می‌کند که حق کشورها در منطقه است که از خودشان دفاع کنند و باید به مناطق اقتصادی جامع دسترسی داشته باشند.»
در این میان، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین گفت، اگر یک فیلیپینی در هنگام مقابله چین با گارد ساحلی و ناوگان تجاری کشورش برای اعمال ادعاهای خود در دریای چین جنوبی کشته شود، «بسیار نزدیک به آنچه ما به عنوان یک اقدام جنگی تعریف می‌کنیم، خواهد بود و بنابراین ما به آن پاسخ خواهیم داد.» مارکوس همچنین اضافه کرد، معتقد است که شرکای فیلیپین در پیمان با این کشور از جمله ایالات متحده، همین معیار را دارند.
وزیر دفاع آمریکا در ادامه صحبت‌هایش در نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور به صحبت‌های رئیس جمهور فیلیپین اشاره کرد و گفت، شاید آمریکا در صورت کشته شدن یک فیلیپینی در مقابله با چین، نتواند واکنشی را که مانیل می‌خواهد، داشته باشد. وی گفت، تعهد آمریکا به فیلیپین به عنوان یکی از شرکای معاهده قاطع است و بر اهمیت گفت‌وگو با چین نیز تاکید کرد.

رئیس جمهوری چین در دیدار با پادشاه بحرین، رئیس امارات عربی و همتای تونسی خود تاکید داشت: پکن از وحدت، همکاری و آشتی میان کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کند. به گزارش تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، شی جین پینگ به ترتیب با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات عربی و قیس سعید همتای تونسی خود دیدار و درباره مساله اقتصادی و فلسطین گفت‌و گو کرد. شی در دیدار حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، تاکید داشت: بحرین دوست و شریک خوب ما در خلیج فارس است و ما مایل به همکاری با مقام‌های بحرینی برای توسعه مشارکت راهبردی بین ۲ کشور هستیم. وی با تاکید بر اینکه پکن از توسعه مستقل بحرین در چارچوب‌های «چشم انداز توسعه اقتصادی ۲۰۳۰» و «توسعه راهبردی این کشور» حمایت می‌کند، تصریح کرد: چین برای پیشبرد طرح «یک پهنه، یک راه» مایل به گسترش همکاری با بحرین در زمینه‌های انرژی، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، انرژی نو، اقتصاد دیجیتال، تبادلات مردمی و فرهنگی، تسهیلات روادید و سایر زمینه‌ها است. شی همچنین از حمایت پکن نسبت به افزایش وحدت، همکاری، دستیابی به صلح و آشتی و ارتقای توسعه بین کشورهای خاورمیانه خبر داد. حمد بن عیسی آل خلیفه نیز در دیدار با شی، اظهار داشت: بحرین امیدوار است که با ایجاد یک مشارکت راهبردی جامع به عنوان یک فرصت برای همسویی توسعه راهبردی بین ۲ کشور، در جهت گسترش همکاری‌های عملی در زمینه‌های مختلف و دستیابی به توسعه متنوع، استفاده کند. وی با اشاره بر اینکه چین زمانی می‌تواند توسعه یابد که کشورهای در حال توسعه هم بتوانند به‌خوبی توسعه یابند، افزود: این تنها روشی است که می تواند روند چندقطبی شدن جهان را توسعه دهد. شی در دیدار محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات عربی خود نیز اظهار داشت: ابوظبی یک شریک راهبردی مهم و جامع برای پکن است و ما مایل به همکاری برای گسترش روابط دوجانبه راهبردی و طولانی مدت هستیم.