سرمقاله

حمید اسدی
کارشناس حقوقی بازار سرمایه

درآمد صندوق‌ های موسوم به درآمد ثابت، واقعاً ثابت و فیکس نیست و تلرانس دارد. در نتیجه اینکه می‌گویند درآمد این صندوق‌ها ثابت است، گزاره غلطی‌ است. شاید بهتر باشد گفته شود با تضمین حداقل درآمد. بنابراین خوب است که سازمان بورس چنین مصوبه‌ای گذاشته است. قرار نیست سازمان بورس و بازار سرمایه محل تضمین سود بانکی باشد. صندوق ‌های درآمد ثابت رسالتی دارند که مانند اسفنج عمل کنند. یعنی در زمانی که بازار سهام بازدهی لازم را ندارد، پول را در خود نگه دارند و هر زمان که بازار روند گرفت، این پول را دوباره به بازار پس بدهند. به معنای دیگر، سرمایه‌گذار بگوید صندوق درآمد ثابت در بازار سرمایه است و به جای اینکه پول را به بانک ببرم و دردسرهای انتقال وجه را تحمل کنم، پول را به صندوق درآمد ثابت ببرم. اما صندوق های درآمد ثابت به بخش عمده‌ای از بازار سرمایه تبدیل شده‌اند و سهام به حاشیه رفته است. بنابراین با توجه به جمیع این جهات، سازمان مقررات خوبی را از تصویب گذرانده است. ما در بازار سرمایه صندوقی با عنوان درآمد ثابت نداریم بلکه صندوق با تضمین سود حداقلی داریم. به نظر من حتی سازمان باید سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را هم موقتی کند. به‌عنوان مثال، یک فرد سرمایه‌گذار یا یک کد نباید بتواند پول خود را بیش از 6 ماه در صندوق های درآمد ثابت قرار دهد. چراکه این بازار سرمایه است و صندوق درآمد ثابت در آن معنی ندارد. اگر فردی می‎خواهد مدل درآمد ثابت عمل کند باید سرمایه خود را به بانک یا بازار ملک ببرد که ریسک نداشته باشد. بازار سرمایه همواره ریسک داشته و خواهد داشت. آن‌طور که به نظر می‌رسد، یکی از دلایلی که سازمان بورس حیطه تبلیغات صندوق های درآمد ثابت را محدود کرده، کاهش جذابیت سهام در دوران رکود بازار سرمایه در برابر سود بالای ورود به بازار پول است. اما سوال اینجاست که چرا سازمان بورس برای افزایش سهم «سهام» در سبد سرمایه‌گذاری صندوق های درآمد ثابت، نصاب سهام آنها را بالا نبرده است. حتی اگر نصاب سهام صندوق های درآمد ثابت هم بالا برود، شرایط تفاوتی نمی‌کند. سهامداران اگر بدانند جایی درآمد تضمینی خوبی وجود دارد، به همان سمت متمایل می‌شوند. حتی اگر صندوق های درآمد ثابت بخواهند میزان بیشتری از سبد خود را از سهام بچینند، همچنان مجبورند اصل سود را تضمین کنند و در نتیجه ریسک بالایی را متحمل می‌شوند که طبعاً زیر بار آن نمی‌روند. این در واقع یک دومینو است. وقتی یک حقوقی مبلغ هزار میلیارد تومان سرمایه خود را در صندوق های درآمد ثابت می‌گذارد و سود سالانه بالای 30 درصد تضمین‌شده می‌گیرد، هیچ انگیزه‌ای برای ورود به بازار سهام ندارد. این میزان در واقع بدون هزینه پرسنل، جابه‌جایی و هزینه‌های جاری است. در اخزا هم که این سود به 38 درصد رسیده است. چنین سودی انگیزه‌‌ای برای ورود به بازار سهام باقی نمی‌گذارد. حتی اگر نصاب سهام را افزایش دهند، باز هم صندوق سهام را نمی‌خرد چون می‌داند که بازار ریسک دارد. از سوی دیگر مدتی‌ است تبلیغات صندوق های درآمد ثابت بیش از حد افزایش پیدا کرده است. این تبلیغات باعث شده بود حتی سهامدارهای خرد هم به سمت این صندوق‌ها حرکت کنند. اولویت این بود که تبلیغات این صندوق‌ها را حذف کنیم. قدم بعدی این است که اجازه دهیم سهام تبلیغ شوند. چرا نباید سهام اجازه تبلیغ داشته باشند؟ در حال حاضر شرکتی در بازار سرمایه داریم که قیمت سهم آن 400 تومان و سود مجمع آن 100 تومان است. یعنی فردی که این سهم را بخرد، بالغ بر 25 درصد سود مجمع دریافت می‌کند که تضمین‌شده است. ضمن آنکه سود حاصل از خرید و فروش آن (Capital Gain) را هم دارد. به نظر شما فرد این سهم را بخرد منطقی‌تر است یا برود در صندوق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند؟ در واقع سهم شرکت را که می‌خرد، سود مجمع را می‌گیرد و سود خرید و فروش سهام را هم می‌برد و در واقع، سود آن از سود درآمد ثابت بالاتر می‌رود. ضمن آنکه می‎تواند از اعتبار هم استفاده کند.

یادداشت

فریدون مجلسی
کارشناس مسائل آمریکا

اروپا اعلام می‌کند که اوکراین می‌تواند به عمق روسیه حمله‌ور شود و این اقدام به نوعی نشان از آن دارد که آنها می‌خواهند دامنه جنگ ادامه داشته باشد و به همین جهت ما یک تقابل مشهود را نظاره‌گر هستیم. یکی از سلاح‌های بازدارنده که در اروپا به شدت اهمیت دارد، بدون تردید توسعه و تمدن است. اروپایی‌ها عادت کردند که در چند قرن اخیر ملاحظه هیچ مساله‌ای را نکنند و همیشه به دنبال تامین منافع خود بوده و هستند و به صورت یک‌طرفه دنیا را مشاهده می‌کنند. اینکه روسیه به اوکراین حمله کرده بدون شک یک نکته منفی بود اما اینکه اروپا جنگ‌طلبی را در دستور کار قرار می‌دهد یک موضوع خطرناک به حساب می‌آید. واقعیت این است که اروپا اعلام می‌کند اوکراین می‌تواند به عمق روسیه حمله‌ور شود و این اقدام به نوعی نشان از آن دارد که آنها می‌خواهند دامنه جنگ ادامه داشته باشد و به همین جهت ما یک تقابل مشهود را نظاره‌گر هستیم. در این مسیر بدون شک اروپا باید متوجه شود که روسیه هم در مقابل می‌تواند جلال و شکوه برلین، پاریس و حتی لندن را زیر سوال ببرد. این در حالیست که روس‌ها برای خودشان یک حق و حقوقی را هدفگذاری کردند ولی نتوانستند اوکراین را با خود متحد کنند و بحث اصلی اینجاست که حالا روسیه باید جنگ اوکراین را به هر ترتیب به پایان برساند. این در حالیست که اروپا به دنبال افزایش هزینه روسیه بوده اما خودشان هم باید در همین راستا هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند. بر همین اساس باید توجه شود که روسیه کشور ثروتمندی به حساب می‌آید و نمی‌توان با این کشور به عنوان یک کودک رفتار کرد. باید توجه شود که غرب نمی‌خواهد روسیه توسعه اقتصادی خود را به پایان برساند بلکه آنها نگران به وجود آمدن مدل جدیدی از چین هستند که می‌تواند محوریت آن توسعه و اقتصاد باشد. توجه داشته باشید که اگر اوکراین دست به حملات عمیق علیه مرزها و یا خاک روسیه بزند احتمال دارد که مسکو هم دست به بمباران کی‌یف بزند و به صورت گسترده این اتفاق را در دستور کار خود قرار دهد که آن‌موقع تحولات به شدت خطرناک خواهد بود. از سوی دیگر حتی ممکن است که روسیه اقدام به حملات هدفمند علیه فرانسه،انگلیس و آلمان کند که این فاز خطرناک‌تری را در قاره سبز رقم خواهد زد و بدون تردید برای اروپا به شدت هزینه‌زا خواهد بود.

راه‌اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه دیگر

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران از راه اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه دیگر و همچنین راه اندازی تالارهای معاملات سلف و پیمان آتی (فوروارد) در مرکز مبادله ارز و طلا در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به مسائل مطرح شده در رابطه با بازار رسمی و غیررسمی ارز گفت: باید نیازهای واقعی ارزی کشور را در بازار رسمی برطرف کرد. به گزارش ایسنا، مرکز مبادله ارز و طلا ایران، تیرماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی و با هدف ساماندهی و جداسازی حوزه‌های نظارت و تنظیم‌گری از بخش عملیاتی و اجرایی راه اندازی شد. در این راستا علی سعیدی – مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، به فلسفه تاسیس مرکز مبادله اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بانک مرکزی این اراده را محقق ساخت که بخش عملیات را از تنظیم‌گری جدا سازد؛ چراکه تا قبل از این به گونه‌ای عمل می‌شد که تنظیم‌گری یعنی وضع مقررات، اجرا و نظارت را بانک مرکزی انجام می‌داد. با این حال روش دقیق‌تر روشی است که وضع مقررات و نظارت از عملیات جدا شود. وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر بانک مرکزی این برنامه را دارد که به مرور زمان عملیات اجرایی معاملات ارز را به مرکز مبادله منتقل کند و مرکز مبادله عملا این ماموریت را انجام دهد و بانک مرکزی به عنوان نهاد تنظیم‌گر، مقررات وضع کند و عملیات اجرایی که توسط مرکز مبادله انجام می‌شود را تحت نظارت خود، داشته باشد.

 

ثبات‌بخشی به حوزه اقتصاد کلان، اولویت مجلس دوازدهم

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی دوازدهم گفت: باید اصلاح سیاست‌های منتج به بازار سرمایه را لحاظ و برای این بخش چاره‌اندیشی کنیم چراکه متأسفانه بازار سرمایه وارد چندمین ماه شاخص‌های منفی خود شده است و این شرایط به‌صلاح اقتصاد کشور نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن زنگنه با اشاره به اولویت‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی دوازدهم گفت: یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی مجلس دوازدهم ثبات بخشی به حوزه اقتصاد کلان کشور است. نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس دوازدهم تأکید کرد: به‌واقع هر عاملی که باعث ایجاد ثبات اقتصادی در کشور می‌شود باید مد نظر قرار گیرد و مسائل مربوط به آن مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: به‌عنوان مثال یکی از این دست موارد، مهار تورم و یا کاهش رشد نقدینگی است لذا باید راهکارهای لازم برای این مهم مد نظر قرار گیرد، همچنین مجلس دوازدهم باید اصلاح نظام ارزی را لحاظ و برای این مهم چاره‌اندیشی کند. زنگنه با بیان اینکه "سیاست‌های ارزی کشور در ماه‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است." اضافه کرد: به‌واقع اصلاح سیاست‌های ارزی می‌تواند در اقتصاد کلان امری مؤثر قلمداد شود و مشکلات این بخش را برطرف کند.

«تجارت» از مزیت های جدید اقتصاد هند گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: اقتصاد هند در بیش از دو دهه گذشته گام های بسیار بلندی را در مسیر توسعه و رشد اقتصادی برداشته است. تا جایی که از آن به عنوان یکی از پنج قطب برتر اقتصادی جهان و برخی هم یکی سه قطب اقتصاد دنیا تا دو دهه آینده می دانند. مزیت های نسبی اقتصاد هند در بخش های های تک و تکنولوژی های نوین بسیار بالاست، به طوری که امروز هند یکی از مهمترین صادرکنندگان تجهیزات های تک در دنیا شناخته می شود. به گفته‏‏ وزارت دارایی هند، این کشور تا سال ۲۰۲۸-۲۰۲۷ با تولید ناخالص داخلی حدود ۵.۹ تریلیون دلاری به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. این درحالی است که هند هم‌اکنون در رتبه پنجم اقتصاد‌های بزرگ به شمار می‌رود و تولید ناخالص داخلی آن معادل ۳.۷ تریلیون دلار است. از سوی دیگر این نهاد انتظار دارد تا این کشور در سال ۲۰۲۴ با رشد ۷ و بیش از ۷ درصدی مواجه شود. قابل ذکر است که سال مالی هند از اول ماه آوریل شروع می‌شود و در پایان ماه مارس به پایان می‌رسد. گزارش اخیر وزارت دارایی هند که به تازگی منتشر شده حاکی از آن است که این کشور با حمایت از اصلاحاتی که در 10 سال گذشته انجام شد و همچنین اصلاحات جدیدی که در دستور کار قرار دارد، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی آن برای چهارمین سال متوالی در 2024 به 7‌درصد یا بیش از 7‌درصد خواهد رسید. وزارت امور اقتصادی هند با تولید ناخالص داخلی 1.9 تریلیون دلاری دهمین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2014 به شمار می‌رفت. این درحالی است که این کشور توانست در سال 2023 با تولید ناخالص داخلی 3.7 تریلیون دلاری به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. در این میان اقتصاددانان بیان کردند: «رویداد‌های اخیر در دریای سرخ می‌تواند زنجیره تامین را با اختلال مواجه کند و به رشد کند تجارت جهانی در سال 2023 دامن زند.»

جدیدترین داده ها از اقتصاد هند
اما براساس داده‌هایی که تنها چند ساعت پیش از پایان انتخابات سرتاسری هند منتشر شد و موقعیت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را تقویت کرد، اقتصاد هند در سال مالی منتهی به مارس رکورد جدیدی را ثبت کرده است. براساس گزارش وزارت آمار هند، تولید ناخالص داخلی این کشور ۸٫۲ درصد افزایش‌ یافته و وضعیت هند را به‌عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان تثبیت کرده است. این نرخ رشد بالاتر از پیش‌بینی ۷٫۶ درصدی دولت مودی بوده است. برای سه‌ماهه پایانی سال مالی، تولید ناخالص داخلی هند با نرخی سریع‌تر از حد انتظار ۷٫۸ درصدی، در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است. تولید ناخالص داخلی در دوره اکتبر تا دسامبر ۸٫۶ درصد افزایش‌یافته بود. مودی باسابقه اقتصادی درخشان خود طی ۱۰ سال گذشته دوباره برای به قدرت رسیدن رقابت می‌کند. این کشور طی این دوره از نهمین اقتصاد بزرگ جهان به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان رسید. این کشور همچنین بیشترین درصد رشد تولید ناخالص داخلی را در طول یک دهه در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ تجربه کرده است. توسعه پایدار، هند را در رتبه‌های بالاتر از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار می‌دهد و برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این کشور تا سال ۲۰۲۷ پس از آمریکا و چین رتبه سوم را کسب کند. هند به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان جایگزین چین برای کشورها و شرکت‌هایی که به دنبال تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین خود هستند، به‌ویژه به دلیل تیره شدن روابط بین واشنگتن و پکن، در نظر گرفته می‌شود. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، ازجمله تأمین‌کننده اپل فاکسکان، در حال گسترش فعالیت‌های خود در هند هستند. به گفته اقتصاددانان بعد از چین، هند تنها اقتصادی است که به دلیل بازار بزرگش می‌تواند به صرفه‌جویی در تولید دست یابد. این کشور یکی از معدود اقتصادهایی است که در بخش‌های مختلف علاقه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. اما علیرغم سرخوشی پیرامون ارقام رشد، اقتصاددانان می‌گویند که در دهه آینده چالش‌های عظیمی پیش روی اقتصاد هند وجود دارد. مثلاً دولت جدید باید صدها میلیون شغل برای جمعیتی ایجاد کند که عمدتاً فقیر هستند. جمعیت هند با میانگین سنی ۲۹ سال، یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان است، اما این کشور هنوز نمی‌تواند از مزایای اقتصادی بالقوه حاصل از جمعیت جوان خود بهره‌مند شود. براساس گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار، هندی‌های تحصیل‌کرده بین ۱۵ تا ۲۹ سال بیشتر از کسانی که هیچ تحصیلی ندارند، بیکار می‌شوند. طبق این گزارش، نرخ بیکاری جوانان در هند اکنون بالاتر از سطح جهانی است. یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای بلندمدت پیش روی اقتصاد هند تغییرات آب و هوایی است. کارشناسان می‌گویند که این کشور به‌ویژه در برابر گرمای شدید آسیب‌پذیر است و وضعیت برخی از مکان‌ها در این کشور از محدودیت‌های بقای انسان فراتر می‌رود. در اوایل این هفته، دهلی، پایتخت هند، بالاترین دمای خود را با ۴۹٫۹ درجه سانتی‌گراد ثبت کرد و موج گرمای طاقت‌فرسا مقامات را مجبور کرد که آغاز به جیره‌بندی آب کنند. کارشناسان می‌گویند که افزایش سطح جیوه در هند باعث معکوس شدن پیشرفت در کاهش فقر، سلامت و رشد اقتصادی می‌شود. براساس گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه در ماه آوریل انتظار می‌رود این کشور در سال ۲۰۳۰ حدود ۵٫۸ درصد از ساعات کاری روزانه را به دلیل استرس گرمایی از دست بدهد. به گفته این گزارش مشکل برای کارگران در فضای باز، به‌ویژه آن‌هایی که در کشاورزی و ساخت‌وساز مشغول به کار هستند، شدیدتر است، اما برای کارگران کارخانه‌های داخلی نیز دردسرساز خواهد بود. البته چالش کلان هند در دهه پیش‌‌‌رو، تبدیل رشد نابرابر سنتی خود به رشد سریع و باثبات است. با توجه به تفاوت‌‌‌های ساختاری این کشور با اقتصادهای شرق آسیا، هند باید مسیر منحصربه‌فرد خود را دنبال کند. انباشت سرمایه، اقتصاد هند را به سمت این مسیر مطلوب سوق خواهد داد؛ زیرا دولت و به‌طور فزاینده‌‌‌ای بخش خصوصی، در زیرساخت‌‌‌ها و تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند. زیرساخت دیجیتال یکی دیگر از محرک‌‌‌های بالقوه رشد بالا در هند است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

گروه اقتصاد کلان: رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجرا است، گفت: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد و با توجه به اینکه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال اجرایی می‌شود، معوقات هم پرداخت خواهد شد. به گزارش ایسنا، داود منظور (شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: در برنامه هفتم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده که طی سه سال اجرای شود؛ به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود . وی افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی پیش‌بینی شده امسال منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده به این موضوع اختصاص یابد. منظور در ادامه با اشاره به این‌که بخش دوم بودجه به سال جاری رسید و مجلس تا آخر اردیبهشت‌ماه فرصت داد آن را ابلاغ کند، تصریح کرد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی از جمله کسانی که زیرمجموعه تامین اجتماعی هستند چون پرداخت‌ها از منابع خودشان انجام می‌شود سازمان تامین اجتماعی راسا برای موضوع همسان‌سازی اقدام می‌کند همچنین در قانون بودجه پیش‌بینی شده چون ممکن است منابع آنها کامل نباشد دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی را در سال جاری پرداخت کند تا بخشی از منابع همسان‌سازی تامین شود. این مقام مسئول با بیان این‌که سال گذشته تبصره‌ای در قانون بودجه دیده شد که بخشی از منابع دولتی بتواند صرف پشتیبانی امور فرهنگی شود، تصریح کرد: اما چون این موضوع حکم قانونی الزام‌آور نبود و در قالب اجازه دیده شده بود به صورت محدود اجرا شد اما امسال در تبصره ۱۳ به صورت الزام آور تعیین تکلیف شده که یک درصد از منابع در شرکت‌های دولتی و بانک‌ها صرف امور فرهنگی شود و برآورد شده این منابع حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کسری ۲۳۰ همتی کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بودجه عمومی تلاش شده منابع و درآمد بودجه واقعی سازی شود و بنابراین از کسری بودجه پنهان اجتناب شود در همین راستا برخی منابع مانند منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی یا مولد سازی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است. در این رابطه تاکید ما بر آن است که امسال براساس محاسبات و تعامل با مجلس شورای اسلامی در قانون مصوب کسری بودجه نخواهیم داشت و نگرانی در این رابطه نداریم. وی با بیان این‌که در بودجه سال جاری سهم منابع پایدار مانند مالیات، حقوق گمرکی و سهام شرکت‌های دولتی افزایش قابل توجهی داشته و به حدود ۶۳ درصد رسیده، گفت: این رقم در ابتدای دولت ۴۲ درصد بود در مورد هدفمندی یارانه‌ها هم آنچه به عنوان جدول شماره هفت پیش‌بینی شده محقق شود. سال گذشته هم علی‌رغم وجود پیش‌بینی‌های بدبینانه این موضوع تحقق مطلوبی داشت و عملکرد هدفمندی بیش از هفت درصد بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره طرح‌های عمرانی اظهار کرد: تحقق اعتبارات عمرانی در سه سال گذشته در رشد معناداری داشته و در سال ۱۴۰۱ به ۲۲۸ همت و در سال ۱۴۰۲ به ۳۰۹ همت رسیده است. البته در سال ۱۴۰۱ اگر تخصیص‌های فرابودجه‌ای را اضافه کنیم میزان تحقق اعتبارات عمرانی به ۴۰۰ همت می‌رسد. همچنین در سه سال گذشته ۲۰۰۰ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ به
بهره‌برداری رسید. وی با اشاره به برآورد قیمت ۷۱ دلاری برای نفت در بودجه سال جاری تصریح کرد: در قیمت نفت سعی می‌کنیم جانب احتیاط را رعایت کنیم همچنین در مورد قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته بدون افزایش قیمت حامل‌ انرژی توانستیم قانون را به خوبی اجرا کنیم در سال جاری هم پیش‌بینی این است که با مجموع راهکارهای غیرنفتی همین شرایط را ادامه دهیم. منظور در ادامه با بیان این‌که سال گذشته پرداخت ذینفع نهایی به خوبی اجرا شد و به ویژه حقوق کارمندان دولت که بخش زیادی از هزینه‌های جاری را به خود اختصاص می‌دهد از این طریق پرداخت شد، گفت: در مورد طرح‌های عمرانی هم مقرر شده پرداخت‌ها به شیوه پرداخت به ذینفع نهایی انجام شود در این زمینه دو مرحله وجود دارد که در مرحله اول باید دستگاه‌های اجرایی حساب اعتباری نزد خزانه داشته باشند و معرفی پیمانکاران صورت گیرد تا متناسب با آن پرداخت انجام شود در مرحله دوم باید زیرساختی طراحی شود تا تخصیص اعتبارات پروژه‌محور شود و بعد از صحت سنجی اطلاعات پیمانکاران در سامانه ستاد انجام شود. در حال حاضر قسمت اول آماده شده و برای قسمت دوم دستگاه‌ها باید آماده و به سامانه ستاد هدایت شود. وی در ادامه با اشاره به این‌که در سال جاری سهم دولت از صادرات نفت ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل کاهش یافته تصریح کرد: امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان منابع برای شرکت‌های
دانش بنیان با اولویت هوشمند مصنوعی، میکروالکترونیک و کوآنتوم دیده شده است.

آخرین وضعیت برنامه هفتم
این مقام مسئول در ادامه درباره جدیدترین وضعیت برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: ابلاغ برنامه هفتم توسعه فرآیندی طولانی را پشت سر گذاشت در حال حاضر پنج یا شش مورد اختلاف بین شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و هیات عالی نظارت وجود دارد که باید برطرف شود امیدواریم در روزهای آینده این موضوع نهایی و قانون برنامه هفتم ابلاغ شود.
منظور با بیان این‌که بحث آموزش و بهداشت در کانون ارائه خدمات دولت قرار دارد، اظهار کرد: نباید هیچ موردی در زمینه بازماندگی از تحصیل داشته باشیم و هیچ کودکی نباید به دلیل مسائل مالی از تحصیل باز بماند. همچنین به دنبال کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در حوزه بهداشت هستیم که در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده به ۲۵ درصد برسد. هرچند در حال حاضر از این رقم فاصله داریم. وی اضافه کرد: اولویت بعدی تامین زیرساخت‌هاست در سال گذشته ۷۰۰ نقطه حادثه‌خیز برطرف شد اما باید همه مناطق استانداردسازی شوند. به گفته این مقام مسئول در پی اجرای سیاست‌های بازتوزیعی ضریب جینی از ۰.۴ در ابتدای دولت به ۰.۳۸۵ کاهش پیدا کرده است.

تداوم اجرای طرح کالابرگ
منظور با بیان این‌که در اردیبهشت‌ماه امسال دولت مصوبه‌ای در حوزه طرح کالابرگ داشته که براساس آن ۲۰ همت منابع تامین شده گفت: بنای دولت این است که طرح کالابرگ برای ۱۱ قلم کالای مشمول این طرح و دهک‌های هدف ادامه داشته باشد. در سال جاری تاکنون ۱۳.۳ همت برای طرح کالابرگ تخصیص داده شده و در سال گذشته هم با توجه به این‌که طرح در نیمه دوم سال اجرا شد ۳۰ همت منابع به آن اختصاص داده شد. وی اضافه کرد: در صورتی که وزارت کار در مورد یارانه‌بگیران بازنگری کند منابع حاصل از آن به طرح کالابرگ اضافه می‌شود. این مقام مسئول درباره پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: کشاورزان از نیمه فروردین‌ماه تحویل محصولات خود را شروع کردند و پرداخت‌ها نیز به زودی شروع می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره وضعیت پرداخت کادر درمان گفت: هماهنگی بین دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شده تا ۱۰ همت از سهم و بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به پرداخت بدهی‌های کادر درمان اختصاص پیدا کند. وی درباره واردات خودرو در سال جاری اظهار کرد: واردات خودرو براساس قانون انجام می‌شود و منابع ارزی هم از طریق بانک مرکزی پیش‌بینی شده است. در دو ماه ابتدای امسال شاهد افزایش واردات خودرو بودیم البته اولویت واردات با خودروهای برقی است.

۵ مصوبه دولت برای حمایت از بورس
منظور در بار مالی موافقت دولت با معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ و بورسی، گفت: رویکرد ما در نظام تقنین این است که قانون دائمی در بودجه اصلاح نشود؛ متاسفانه گاهی نمی‌توانیم معافیت دائمی را لغو کرد و امیدواریم اصلاحیه مجلس در شورای نگهبان تصویب شود و اعتماد مردم به بورس برگردد. وی با بیان اینکه دولت در هفته گذشته ۵ مصوبه برای حمایت از بورس تصویب کرد که به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: بر اساس مصوب مجلس در بند س تبصره ۶ قانون بودجه، معافیت شرکت‌های بورس حذف شد که روند نزولی بورس را در پی داشت. مطمئن هستیم این مصوبه اصلاح خواهد شد و اعتماد به بورس برمی‌گردد. معافیت ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم در قانون است و نباید در بودجه در مجلس حذف شود.