نیروهای روسیه به اوکراینی‌ها می‌خندند

رئیس‌جمهور اوکراین گفت تاخیر «جو بایدن» در تایید استفاده از تسلیحات غربی علیه مواضعی در روسیه باعث شده تا نیروهای این کشور به اوکراین «بخندند» و مردمش را «شکار» کنند. ایالات متحده پنجشنبه در اقدامی نمادین و هم‌چنین برای اولین بار اعلام کرد که اجازه خواهد داد برخی از تسلیحات ساخت آمریکا توسط ارتش اوکراین برای هدف‌گیری مواضعی در داخل روسیه استفاده شود. دو مقام آمریکایی گفتند، بایدن به طور مخفیانه به اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به داخل روسیه را داده است. به گفته مقامات آمریکایی، گرچه این تصمیم بسیار نمادین است و مورد استقبال اوکراین قرار گرفته است، اما این تصمیم تنها در مورد برخی از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده و تنها در یک زمینه اعمال می‌شود؛ منطقه «خارکیف» واقع در شمال شرقی اوکراین، جایی که روسیه سه هفته پیش یک حمله گسترده را آغاز کرد. یک مقام آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفت اوکراین مجاز خواهد بود از انواع خاصی از سلاح‌ها برای حمله به نیروهای روسی که آماده حمله در نزدیکی مرز هستند، استفاده کند، اما اوکراین همچنان از استفاده از تسلیحات دوربردی مانند «اتکمز» برای حمله به عمق روسیه منع خواهد شد.

 

ماکرون می‌خواهد فرانسه با روسیه وارد جنگ شود

«مارین لوپن» سیاستمدار سرشناس فرانسوی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را متهم کرد که می‌خواهد با روسیه وارد جنگ شود. مارین لوپن که سه دوره کاندیدای ریاست جمهوری فرانسه بوده، گفت اظهارات اخیر ماکرون در مورد اعزام مربیان ناتو به اوکراین و اجازه به کی‌یف برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهداف خاصی در روسیه، خطر تبدیل درگیری فعلی به «جنگ جهانی» بعدی را دارد. اظهارات لوپن در بحبوحه بحث‌های شدید در غرب در مورد اینکه کی‌یف تا چه حد باید اجازه حمله با استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی را داشته باشد، مطرح می‌شود. چندین دولت عضو ناتو گفته‌اند که طرفدار حملات به خاک روسیه هستند، در حالی که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از کشورهای عضو خواسته است تا برخی از محدودیت‌های خود را در استفاده از تسلیحات غربی لغو کنند. ماکرون روز سه‌شنبه دوباره این بحث را پیش کشیده و اظهار داشت که ناتو باید به اوکراین اجازه دهد تا «سایت‌های نظامی» در داخل روسیه را «که اوکراین از آن نقاط مورد حمله قرار می‌گیرد» خنثی کند، حتی اگر آنها خیلی عقب‌تر از خط مقدم درگیری باشند. لوپن این ایده را به شدت محکوم و استدلال کرد که این امر «خطر یک درگیری جهانی را ایجاد می‌کند.»

انتقاد چین از استراتژی ایالات متحده در اقیانوس هند و آرام
«جینگ جیان فنگ»، رئیس ستاد مشترک کمیسیون نظامی مرکزی چین اعلام کرد که استراتژی ایالات متحده در منطقه اقیانوس هند و آرام تنها در خدمت منافع ژئوپلیتیکی خودخواهانه ایالات متحده است و آینده ای ندارد. وی در حاشیه نشست دفاعی شانگری-لا در سنگاپور گفت که استراتژی ایالات متحده در منطقه اقیانوس هند و آرام مملو از سخنرانی ها و شعارهای رنگارنگ درباره تقویت همکاری های منطقه ای است، اما در واقعیت از ذهنیت جنگ سرد پیروی می کند. این مقام چینی افزود: «هدف حقیقی از این استراتژی، ادغام گروه های کوچک در دایره بزرگتر از نسخه آسیا- اقیانوسیه ناتو برای حفظ هژمونی تحت رهبری ایالات متحده است».

هیل: ترامپ هنوز با ۵۴ اتهام
دیگر نیز مواجه است
هیل نوشت: اگرچه به ۳۴ اتهام جنایی ترامپ رسیدگی شده، اما هنوز ۵۴ مورد اتهامی همچنان به قوت خود باقی است. طبق این گزارش، دادگاه نیویورک به برخی اتهامات ترامپ رسیدگی و وی را در محاکمه به دلیل پرداخت حق السکوت مجرم شناخت. اما ترامپ همچنان با اتهاماتی در ایالت جورجیا و دادگاه های فدرال در فلوریدا و واشنگتن دی سی مواجه است. ترامپ به عنوان اولین رئیس‌جمهوری در طول تاریخ آمریکا، از سوی هیات منصفه دادگاه نیویورک به دلیل جعل اسناد تجاری خود برای مخفی کردن روابطش با یک هنرپیشه فیلم های غیراخلاقی در آمریکا قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶، مجرم شناخته شد. قرار است قاضی دادگاه ۲۱ تیر ماه حکم مجازات را اعلام کند که فقط چند روز قبل از گردهمایی ملی جمهوریخواهان است که انتظار می رود ترامپ رسما به عنوان نامزد این حزب در انتخابات آینده تایید شود.

نخستین گروه از مربیان نظامی فرانسوی در مسیر اوکراین هستند
یکی از سیاستمداران ارشد اوکراین گفت نخستین گروه از مربیان نظامی فرانسوی در حال اعزام به اوکراین هستند. «الکسی گونچارنکو» سیاستمدار ارشد اوکراینی چند روز پس از آن این گفته‌ها را مطرح کرد که الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد این کشور اعلام کرد به حضور پرسنل نظامی فرانسه در کشور مجوز داده است. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، گونچارنکو از اعضای پارلمان اوکراین و مقام ارشد هیئت این کشور در مجمع شورای اروپا در پیام رسان اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: «منابع به من اطلاع دادند که اولین گروه از مربیان فرانسوی در حال حاضر در راه اوکراین هستند.»

«تجارت» از ابعاد و واکنش‌ها به طرح صلح بایدن گزارش می‌دهد:

گروه سیاسی: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در شامگاه جمعه (11 خرداد) از طرح صلح جدیدی رونمایی کرد که می‌تواند به ماهها جنگ و خونریزی در غزه پایان بدهد. بایدن در یک طرح سه‌مرحله‌ای فرآیندی عینی و عملی را برای پایان جنگ و آتش‌بس ترسیم کرده است که در نوع خود می‌تواند بسیار طرفین را به صلح نزدیک کند. اظهارات پیشنهادی بایدن با استقبال گسترده در میان بازیگران مختلف همراه شده اما ظاهرا رژیم اسرائیل با آن سر ناسازگار دارد.
به گزارش «تجارت»، پیشنهادات بایدن در سطحی گسترده مورد استقبال بازیگران مختلف قرار گرفته است. در همین راستا شاهد بودیم که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا با فیصل بن فرحان، ایمن الصفدی و هاکان فیدان، همتای سعودی، اردنی و ترکیه‌ای خود تماس تلفنی برقرار کرد. همچنین، رهبران سیاسی اروپایی نیز به طور ویژه از پیشنهادات بایدن حمایت کردند.

پیشنهاد جذاب بایدن برای برقراری آتش‌بس در غزه
«جو بایدن» شامگاه جمعه گفت رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و در صورت حصول توافق بر سر این طرح جدید، آمریکا پایبندی تل‌آویو به مفاد این طرح را تضمین خواهد کرد. او گفت: «اگر حماس به تعهدات خود بر اساس این توافق عمل نکند، اسرائیل می‌تواند به عملیات‌های نظامی خود ادامه دهد، اما مصر و قطر به من تضمین داده‌اند و سعی دارند تضمین کنند که حماس چنین کاری نمی‌کند. آمریکا هم می‌کوشد تضمین کند که اسرائیل به تعهدات خود پایبند می‌ماند.» رئیس‌جمهور آمریکا از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند، پیشنهادی که شامل آزادی اسرای صهیونیست و بازسازی غزه است. بایدن گفت بر اساس این طرح، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمان حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. بااین‌حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد. در مرحله دوم این طرح پیشنهاد، حماس تمام اسرای صهیونیست را که در غزه تحت کنترل کرده، آزاد خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم در مقابل تمام نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند. به گفته بایدن، سومین و آخرین مرحله این طرح پیشنهادی آتش‌بس، شامل یک طرح بزرگ بازسازی غزه خواهد بود. بایدن همچنین با بیان اینکه از سران رژیم صهیونیستی خواسته با این طرح پیشنهادی موافقت کنند، گفت: «می‌دانم افرادی در اسرائیل هستند که با این طرح موافق نبوده و می‌خواهند جنگ تا ابد ادامه داشته باشد. بعضی از آن‌ها حتی در ائتلاف حاکم اسرائیل حضور دارند و با صراحت گفته‌اند که خواستار اشغال غزه هستند. من از رهبران اسرائیل خواسته‌ام فارغ از تمام این فشارها، از این توافقنامه حمایت کنند.»

واکنش منفی دولت نتانیاهو به اظهارات بایدن
دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد شروط این رژیم برای پایان جنگ تغییر نکرده است. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم اعلام کرد: شروط اسرائیل برای پایان جنگ تغییر نکرده است و شامل نابودی توانایی‌های نظامی و اداری حماس و آزادی تمام اسرا و تضمین این مساله است که غزه خطری علیه اسرائیل نباشد. در این بیانیه آمده است: تا زمانی که تمام شروط ما برآورده نشود با آتش‌بس دائم موافقت نمی‌کنیم. در سطحی دیگر، رسانه‌های عبری گزارش دادند اظهارات روز جمعه جو بایدن درباره آتش‌بس در غزه به مذاق اشغالگران خوش نیامد هرچند که پیشنهاد رژیم صهیونیستی به حماس برای آتش‌بس و تبادل اسرا را فاش کرد.

رویکرد ایجابی حماس به طرح صلح بایدن
درپی اظهارات جمعه شب رئیس جمهور آمریکا درباره پیشنهاد جدید به جنبش حماس، این جنبش اعلام کرد که با دید مثبت به این پیشنهاد نگاه می‌کند. در بیانیه جنبش حماس در این باره آمده است: جنبش مقاومت اسلامی حماس به مفاد اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره آتش‌بس پایدار، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازسازی و مبادله اسیران مثبت می‌نگرد.
طبق گزارش خبرگزاری شهاب، حماس تاکید کرد: ما این موضع آمریکا و اعتقادی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی مبنی بر ضرورت پایان دادن به جنگ غزه ایجاد شده است، نتیجه پایداری افسانه‌ای ملت مبارز ما و مقاومت دلیرانه آن‌ها می‌دانیم. در ادامه بیانیه حماس آمده است: حماس بر آمادگی خود برای برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی بر اساس برقراری آتش‌بس پایدار، خروج کامل اشغالگران از نوار غزه، بازسازی، بازگشت آوارگان به محل زندگی خود و تکمیل تبادل جدی اسرا در صورت پایبندی رژیم اشغالگر به توافقات تاکید می‌کند.