مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق:

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: تعرفه های برق به گونه ای تنظیم شده که با افزایش مصرف، تعرفه ها به صورت تصاعدی افزایش می یابد به صورتی که در صورت افزایش ٣ برابر بیش از الگوی مصرف، مبلغ قبض تا ٢٠ برابر افزایش خواهد یافت.
عبدالامیر یاقوتی افزود: در فصل گرما همواره شاهد رشد مصرف هستیم، اما مهمترین موضوع در این زمینه نقش بخش خانگی در این زمینه است چرا که همواره ٥٠ درصد از برق در فصل تابستان در بخش خانگی مصرف می شود.
وی ادامه داد:مصرف صحیح در این بخش می تواند کمک شایانی به تامین برق پایدار برق کشور داشته باشد.
این مقام صنعت برق خاطرنشان کرد: زمینه های زیادی برای بهینه سازی مصرف برق در بخش خانگی وجود دارد که از دو دیدگاه مصرف درست و جابه جایی مصارف می توان به آن نگریست. یاقوتی گفت: انتقال زمان استفاده از تجهیزات پرمصرف مانند اتو، لباسشویی، جارو برقی به ساعت های ابتدایی روز (تا پیش از ظهر) یا انتهای شب می تواند یکی از مهمترین راهکارها برای بهینه سازی مصرف برق باشد.
وی ادامه داد: در حدود ٢٥ درصد از مشترکان، ٥٠ درصد از مصرف برق را به خود اختصاص می دهند که نشانگر فرصت های زیادی است که برای بهینه سازی مصرف در بخش خانگی وجود دارد. مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق خاطرنشان کرد: ٢ درصد از مشترکان که بیش از دو برابر الگو برق مصرف می کنند، ١٢ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می دهند. این شرایط بیانگر آن است که الگوها توسط بخشی از مشترکان رعایت نمی شود.
یاقوتی افزود: برای آن دسته از مشترکان پرمصرف، فرصت ها و پتانسیل های زیادی برای تغییر رفتار و بهینه سازی مصرف وجود دارد به گونه ای که این گروه از مشترکان با تغییر اندکی در رفتار مصرفی، شاهد کاهش چشمگیر مصرف و در نتیجه مبلغ قبض های برق خود خواهند بود.
وی در خصوص گسترش استفاده از انرژی خورشیدی نیز گفت: براساس ظرفیت های قانونی موجود، در دولت سیزدهم استفاده از انرژی خورشیدی شتاب گرفته، چرا که پتانسیل های خوبی برای این بخش در قانون بودجه گنجانده شده است. مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در پایان افزود: بخشی از مبالغ دریافتی از مشترکان صنعتی، اداری و خانگی، برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر اختصاص می یابد.

این روزها فضای مجازی در تسخیر یک همستر است؛ کافی‌ست بخواهید چند دقیقه در اینستاگرام، تلگرام یا ایکس بچرخید. به محض وارد شدن به فضای هر کدام یا تصویر یک همستر کارتونیِ نارنجی رنگ را می‌بینید و یا عده‌ای گوشی به دست مقابل لنز دوربین‌ها ایستاده‌اند تا به شما رازِ جمع کردن سکه‌های بیشتر را یاد بدهند؛ البته به شرط اینکه آن پست را لایک کنید،‌ با دوستانتان به اشتراک بگذارید و در نهایت کلمه «سکه» را برایشان کامنت کنید! البته فضای حقیقی هم وضعیت بهتری ندارد. در مترو، اتوبوس، پیاده‌رو، صف نانوایی، محل کار و... عده‌ای با جدیت در حال ضربه زدن به شکم یک همستر در فضای چند اینچی موبایل خود هستند تا سکه‌های بیشتری کسب کنند که شاید یک روز پولدار شوند‍! اما ماجرای این همستر که دیگر بی‌راه نیست اگر بگوییم از کودک تا کهنسال را سرِ کار گذاشته چیست؟ علت این حجم از گسترش بازی «همستر کامبت» به آبان ۱۴۰۲ برمی‌گردد که نسخه اولیه «نات کوین» به عنوان نوعی ربات تلگرامی عرضه شد. رباتی که به کاربران اجازه می‌داد با ضربه زدن روی یک سکه، ارز دیجیتالی با عنوان Notcoin استخراج کنند و بعد از چند ماه که توسعه‌دهندگان این بازی «نات کوین‌»ها را روی بلاکچین عرضه کردند، خرید و فروش ارز «نات کوین» در صرافی‌ها آغاز شد. موضوعی که باعث شد «نات کوین» خیلی زود معروف شود و راه را برای معرفی یک بازی جدیدتر باز کند. «همستر کامبت» از فروردین امسال معرفی شد و به مرور کاربرانی را جذب کرد تا اینکه سرانجام به واسطه تجربه نقد کردن سکه‌های «نات کوین» در صرافی‌ها، این بازی هم به یکباره سر و صدای زیادی به پا کرد. همستر کامبت یک بازی تلگرامی است که کاربر در آن می‌تواند فقط با ضربه‌زدن ساده روی صفحه گوشی خود سکه‌های مجازی کسب کند. سکه‌هایی که صرفا، احتمال می‌رود که بتوان آنها را به پول واقعی تبدیل کرد چون قیمت همستر کامبت تا زمانی‌ که این پروژه در صرافی‌ها تعریف نشود، مشخص نخواهد بود و حتی معلوم نیست این بازی هم به سرانجام خوش «نات کوین» برسد یا نه.با این حال و با وجود ابهاماتی که درباره سرنوشت این بازی وجود دارد، اما به محض اینکه سراغ موبایل‌هایمان می‌رویم یا سر و کله یک همستر پیدا می‌شود یا می‌بینیم دوستی که مدت‌هاست از او خبری نداریم لینک دعوتنامه این بازی را حتی بدون سلام و احوالپرسی برایمان فرستاده تا اگر ما از طریق لینکِ او وارد بازی شدیم بتواند ۵۰۰۰ سکه از همستر کامبت بگیرد!

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهید رئیسی هر جا مورد خطاب قرار می‌گرفت می‌ایستاد، صبورانه و با روی گشاده و باز با مردم گفت‌وگو می‌کرد، این ظرفیت بالا و این پذیرا بودنِ دیگران، مهمترین ویژگی شخصیتی و رفتاری او بود.
یاسر احمدوند اظهار داشت: همیشه در گفت‌وگو با شهید رئیسی از این که در مقام رئیس جمهوری هستند، فارغ بود و بسیار صمیمی و راحت با مخاطب گفت‌وگو می‌کردند، با قشرهای مختلف جامعه
وی با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله شهید رئیسی گفت: در یکی از برنامه‌های کتاب سال در تالار وحدت، یک نفر از بین جمعیت بلند شد و درخواستی کرد. ایشان صبورانه گوش کرد و گفت «بعد از جلسه بیایید و گفت و گو کنیم». بعد از جلسه ایشان فراموش نکردند و به آن فرد گفتند «بیاید و بیش از ۱۵ دقیقه با هم گفت و گو کردند». احمدوند افزود: با وجود این که حرف‌هایی آن فرد می‌زد خیلی واقعی و دقیق نبود اما آقای رئیسی با صبوری و تواضع گوش داد و پیگیر بود. معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آقای رئیسی چنین روحیه‌ای داشت، هر جا مورد خطاب قرار می‌گرفتند می‌ایستاد، صبر می‌کرد، با روی گشاده و باز گفت‌وگو می‌کرد. وی تصریح کرد: این ظرفیت بالا و این پذیرا بودن دیگران مهمترین ویژگی شخصیتی و رفتاری ایشان بود.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

رئیس مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی پایتخت از پیشنهاد پلیس به قوه قضائیه برای کنترل اراذل و اوباش با پابند الکترونیک خبر داد.
سرهنگ سعید راستی درباره استفاده پابندهای الکترونیکی برای کنترل اراذل و اوباش گفت: در حال حاضر قوه قضائیه دستور استفاده از پابند الکترونیکی را صادر کرده و از این پابندها برای برخی از سارقان سابقه‌دار و ... استفاده می‌شود. وی با اشاره به استفاده از پابندهای الکترونیک برای سایر مجرمان سابقه‌دار نیز افزود: پلیس به قوه قضائیه پیشنهاد داده شده است که برای کنترل اراذل و اوباش سابقه‌دار و همینطور آن دسته از اشراری که از زندان آزاد می‌شوند نیز از این این پابندها استفاده شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه ۲۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در دولت سیزدهم پرداخت شده است، گفت: اقدام و عمل دولت مردمی به سیاست‌های کلی نظام در حوزه جوانی جمعیت بی‌سابقه و جهادی بود. شکیبا محبی‌تبار اظهار داشت: در حال حاضر ۶۶ درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که نرخ جمعیت آنها پایین‌تر از میانگین مطلوب ‌تعیین شده از سوی نهادهای بین المللی در جوان سازی جمعیت است. وی اضافه کرد: هیچ کشور و دولتی در جهان وجود ندارد که نسبت به این شرایط بی تفاوت باشد و دولت سیزدهم نیز از آغاز سکانداری خود با عمل به سند کلان تحولی نظام و با نگاه به حفظ جوانی جمعیت سیاست تشویق جوانی را در پیش گرفته و مجدانه به آن عمل کرده است. دبیر ستاد ملی جمعیت در ادامه گفت: دولت سیزدهم اقدامات خود را از نخستین ماههای سال ۱۴۰۰ با دستور مستقیم شخص رئیس جمهور آغاز کرد و تا به امروز شاهد فعال شدن تقریباً بخش کثیر مشوق های برنامه هفتم هستیم. محبی تبار اهدای زمین و مسکن و بیمه مادران که از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد و در برخی استانها مادران از این مشوق برخوردار شدند را گوشه ای از اقدامات دولت عنوان کرد و افزود: توسعه و نوسازی خوابگاه دانشجویی، اعطای سهام بورس به خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر و ۲۰۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بخش اقتصادی اقدامات دولت مردمی است. اعمال امتیاز متقاضیان دارای فرزند در فرآیند استخدامی، افزایش مدت مرخصی زایمان و پوشش ۹۰ درصدی بیمه ناباروری در مراکز دولتی و ۷۰ درصدی در مراکز خصوصی و مورادی از این دست اقدامات تحولی بود که دولت سیزدهم به آن جامعه عمل پوشاند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تداوم اجرای نیم بهاء شدن سفرهای برون‌شهریِ افراد دارای معلولیت شدید در راستای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال جاری خبر داد. افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال افراد دارای معلولیت از خدمات مسافرتی نیم بهاء بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: با عقد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری
و صنایع دستی و بانک پارسیان افراد دارای
معلولیت شدید و خیلی شدید می‌توانند از خدمات حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی به صورت نیم‌بهاء بهره‌مند شوند. وی افزود: این موضوع در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، تقویت
مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت، الحاق آنان در بخش‌های مختلف جامعه و زمینه‌سازی جهت استفاده بهینه از خدمات مسافرتی، شرایطی فراهم شده تا این افراد با دریافت کارت سفر معلولان ایران (سما کارت) بتوانند از خدمات ریلی، هوایی، دریایی به صورت نیم بهاء استفاده کنند.