امکان خرید کالا از علی‌بابا برای ایرانی‌ها فراهم می‌شود

رییس مرکز تجارت الکترونیک گفت: امکان تجارت الکترونیکی با چین و روسیه برقرار شده و برای عراق نیز در دستور کار است. امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت امروز در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته حجم تجارت الکترونیکی از ۳ هزار و ۱۰۰ همت گذشته که این عدد تقریباً معادل ۵۱ میلیارد دلار است. وی افزود: بر این اساس حجم تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۷۴ درصد افزایش یافته است. پیش بینی می‌شود در سال جاری حجم تجارت الکترونیکی به ۴ هزار و ۵۰۰ همت افزایش یابد. کلاهدوزان اظهار کرد: در سال جاری تعداد تراکنش‌های الکترونیکی به حدود ۴ میلیارد رسیده است که نسبت به سال قبل رشد ۳۱ درصدی داشته است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان اینکه تجارت الکترونیکی فرامرزی را دنبال می‌کنیم، گفت: در حال حاضر امکان مبادله الکترونیکی با چین و روسیه را داریم و به دنبال ایجاد تجارت الکترونیکی با عراق نیز هستیم.

 

رکود ۱۲ درصدی واحدهای شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تدوین بسته حمایتی در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت که در حال حاضر ۱۲ درصد واحدهای شهرک‌های صنعتی راکد هستند. فرشاد مقیمی در نشست خبری دهه تولید و تجارت اظهار کرد: با همکاری ۱۵ دستگاه اجرایی، بسته حمایتی و تشویقی از بخش صنعت، معدن، تجارت و حوزه کسب‌وکار تدوین شده و روز دهم تیرماه رونمایی خواهد شد. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر نسبت واحدهای راکد به کل واحدها به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است. این عدد پیش از این حدود ۱۷ درصد بود. بر این اساس از مجموع بیش از ۵۴ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی، ۶۸۵۰ واحد راکد در شهرک‌های صنعتی وجود دارد. وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده تا پایان سال ۱۹۰۰ واحد راکد احیا شود، گفت: همچنین ۱۵۰۰ واحد و طرح تحت تملک بانک‌ها هستند.

افت ۷۶ درصدی صادرات فولاد ایران
انجمن تولیدکنندگان فولاد با اعلام کاهش ۷۶ درصدی صادرات فولاد ایران در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، الزام فولادسازان به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی در سامانه نیما را مهمترین عامل این سقوط دانست. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرده است که حجم صادرات فولاد ایران در فروردین ماه جاری افت ۷۶ درصدی را تجربه کرده است. این در شرایطی است که شرکت‌های «فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد آلیاژی پاسارگاد، فولاد زرند ایرانیان، فولاد کویر، آهن و فولاد ارفع، معدنی و صنعتی چادرملو» در حقیقت ۱۰ صادرکننده برتر فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ بوده اند که بیش از ۵۳ درصد حجم صادرات فولاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند. انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور بیان کرد: حجم صادرات ۱۰صادرکننده برتر کشور در در نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۷۶ درصدی داشته و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسیده است و الزام فولادسازان به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی خود در سامانه نیما از مهم‌ترین علل این سقوط است. حجم صادرات این ۱۰ صادر کننده برتر فولاد ایران در نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۷۶ درصدی داشته و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسیده است و به اصطلاح سقوط صادرات را شاهد بوده‌ایم.

وزارت صمت: تامین مالی هزار اتوبوس برقی
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد که ظرفیت و توان تولید سالانه هزار دستگاه اتوبوس برقی در کشور ایجاد شده، اما تولید آن نیازمند سفارش‌گذاری توسط شرکت‌های حمل و نقل است. احمد آقایی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد تولید اتوبوس برقی در کشور، اظهار کرد: برخی شرکت‌های داخلی از توانمندی تولید اتوبوس برقی به صورت مونتاژی برخوردارند. بر اساس اعلام وزارت صمت، وی با بیان اینکه تکنولوژی و فناوری اصلی خودروهای برقی اعم از (اتوبوس و تاکسی) باتری آن است، افزود: در ابتدای مسیر تولید خودروی برقی، باتری این خودروها از طریق واردات تأمین شود تا به مرور شرکت‌های دانش‌بنیان درباره تولید باتری خودروهای برقی ورود کنند. البته در حال حاضر یکی- دو شرکت داخلی به موضوع تولید ورود کرده‌اند و بر روی سل و پکینگ باتری خودروهای برقی کار کرده‌اند تا اینکه با افزایش سطح بتوانیم گلوگاه تولید این خودروها را نیز برطرف کنیم. سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه چند شرکت خودروساز داخلی به موضوع تولید اتوبوس‌های برقی ورود کرده و نمونه‌هایی را ساخته‌اند، تاکید کرد: اما تولید اتوبوس برقی به‌دلیل شرایط قیمت باید بر اساس سفارش گذاری انجام شود لذا خودروساز باید سفارش را دریافت و سپس نسبت به تولید بر اساس برنامه سالانه اقدام کند. وی اضافه کرد: ظرفیت تولید اتوبوس برقی در کشور توسط شرکت‌های داخلی بیش از هزار دستگاه است که فقط معطل سفارش‌گذاری است، لذا اگر سفارش‌گذاری برای تولید این خودروها توسط شرکت‌های حمل‌ونقل انجام شود، بلافاصله وزارت صمت نسبت به موضوع تأمین و تخصیص ارز اقدام می‌کند. آقایی گفت: با یک برنامه تولید متوالی و مستمر می‌شود، حداقل سالی هزار اتوبوس برقی تأمین می‌شود.

اجرای پایلوت تجارت الکترونیک فرامرزی
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک از افزایش دو برابری دارندگان امضای الکترونیک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و افزایش آن به ۴ میلیون نفر خبر داد. به گزارش خبرنگار ایلنا، امین کلاهدوزان سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک صبح امروز در نشست خبری وزارت صمت به اصحاب رسانه گفت: تجارت الکترونیک شفاف‌ترین بخش تجاری کشور است، زیرا در این نوع معامله جزئیات معامله کالا در سیستم های الکترونیکی ثبت می شود و وزارت صمت هم به همین دلیل از این مدل تجارت حمایت می‌کند. وی افزود: حجم معاملات تجارت الکترونیک بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ سقف ۳۱۰۰ همت را شکست و این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، ۷۴ درصد رشد داشت. برای سال ۱۴۰۳ نیز ارزش ۴۵۰۰ همت را در ارزش تجارت الکترونیک کشور در نظر داریم. وی افزود: تعداد تراکنش‌ها هم در سال ۱۴۰۲ به چهار میلیارد عدد رسید در حالی که در سال ۱۴۰۱ این رقم ۳ میلیارد عدد بود.

اعلام آمادگی ۶۹ صنعت
برای نیروگاه تجدیدپذیر
پرنده مطلق، معاون فنی و مهندسی ساتبا از اعلام آمادگی ۶۹ صنعت برای ساخت ۳۲۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خبر داد. وی با اشاره به پیشران‌ها در جهت ترغیب صنایع برای سرمایه گذاری در حوزه تجدید پذیر اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان که در سال ۱۴۰۱ برای اجرا به دولت ابلاغ شده است، صنایع با قدرت مصرف بیش از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق موردنیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به ۵ درصد می‌رسد و در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه کرده و از صنایع اخذ کند و یا صنایع می‌توانند مطابق آئین‌نامه اجرایی این ماده، برق مشمول ماده ۱۶ را با خرید برق تجدید پذیر از طریق تابلوی برق سبز تأمین کنند. وی با بیان اینکه در سفر دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو به کرمان، نخستین نیروگاه‌های بخش صنعت شامل نیروگاه گل گهر سیرجان و سیمان ممتازان به ظرفیت مجموع بیش از ۱۲.۵ مگاوات به بهره برداری رسید، تصریح کرد: به دلیل افزایش هزینه‌های صنعت به دلیل اعمال شدن تعرفه‌های برق تجدیدپذیر در قبوض مصرفی شأن، سرعت ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر توسط صنایع افزایش یافته است.

ماجرای ثبت شرکت‌ها توسط خارجی‌ها چیست؟

گروه صنعت و تجارت: اخیرا سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرده است که 50 درصد شرکت‌های ثبت شده خارجی در ایران متعلق به اتباع افغانستانی‌ است. به این بهانه نگاهی به آمار تجاری ایران و افغانستان خواهیم داشت. بنابر اعلام سازمان توسعه تجارت، افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است و بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال ۱۴۰۲، در بین کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تراز تجاری مثبت با کشور افغانستان ثبت شده است. تحلیل آمارهای تجاری بین ایران و افغانستان نشان می‌دهد که روند مبادلات تجاری دو کشور در چند سال اخیر نزولی بوده است، اما این روند، در یکسال اخیر مسیر صعودی به خود گرفت و حجم تجاری دو کشور به 2 میلیارد دلار رسید، به‌طوری که افغانستان در بین ۵ شریک اول صادراتی ایران قرار گرفت. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار رسید که این میزان، افزایش ۱۳.۶ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در دوازده ماهه سال گذشته ۲۲۴ میلیون دلار و در وزن نیز ۹۶۳ هزار تن افزایش یافت که در مجموع ارزش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و به لحاظ وزنی به ۳۴۱۴ تن رسید که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد در وزن افزایش یافت. حجم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته نیز با ۱۳ میلیون دلار افزایش به ۴۳ میلیون دلار رسید که رشد ۴۵ درصدی در ارزش و افزایش ۱۰۴ درصدی در وزن را نشان می‌دهد. فرآورده‌های نفتی، گازهای نفتی، شمش آهن و فولاد، گاز طبیعی، هیدروکربون‌های سبک و سنگین، آهن، فولاد، موادغذایی، اوره، انواع پلی اتیلن، سبزیجات و سیمان مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان در سال‌های اخیر بوده است. همچنین از کشورهای هند، پاکستان، چین، ترکیه، امارات، ایران، عراق و آلمان می‌توان به عنوان بزرگترین صادرکنندگان و از چین، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، هند، مالزی و ژاپن به عنوان شرکای اصلی واردات افغانستان نام برد.
طالبان، بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی ایران
آمارهای مذکور نشان می‌دهد که افغانستان تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی ایران شده است. سال گذشته علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به مهر گفت: در شش ماه اول سال دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است و بیشترین کسانی که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از لحاظ تعداد را داشته‌اند، اتباع افغانستانی بوده‌اند که حدود 2 تا 3 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران نیز در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشته، عنوان کرده است: ما هر سال بین ۲۰ تا ۵۰ سرمایه‌گذار افغانستانی داشتیم، اما در یک‌سال‌و‌نیم اخیر ۲۸۰ سرمایه‌گذار افغانستانی وارد ایران شده‌اند و می‌توانم بگویم میزان سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده است. سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها در ایران شامل تقاضاهایی برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار دلار تا ۲۰ میلیون دلار می‌شود و اغلب پیشنهادات رسیده به سرمایه‌گذاری در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی در ایران مرتبط است؛ در حقیقت این کالاها در افغانستان خریدار دارد و در نتیجه سرمایه‌گذار افغانستانی می‌آید و در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند و مواد غذایی ما صادر می‌کند.

علت ورود سرمایه‌گذاران افغانستانی به کشور چیست؟
با وجود اینکه آمارها نشان از رشد ورود سرمایه‌گذاران افغانستانی به ایران دارد که گفته می‌شود تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با سرمایه ناچیزی به ایران می‌آیند که حتی با این میزان سرمایه امکان خرید یک خانه 100 متری در محله‌های تهران را هم نمی‌دهد. ورود سرمایه‌گذاران خارجی که اغلب آن‌ها با سرمایه کمتر از 10 میلیارد تومان به ایران می‌آیند، نمی‌تواند پالس مثبتی برای اقتصاد ایران باشد؛ چرا که بیشتر این تجار به با سرمایه‌گذاری در ایران دنبال اقامت و خرید املاک در ایران هستند.
رشد قیمت مسکن در چابهار با ورود افغانستانی‌ها
چندی پیش معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار گفته بود که ورود افغانستانی به چابهار قیمت مسکن در این شهر را افزایش داده است. بنابه گفته وی، یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت‌ مسکن در این منطقه ورود سرمایه‌گذاران افغانستانی به چابهار و افزایش تقاضای آنها برای خرید مسکن در منطقه آزاد بوده‌ است. طبیعی است که گرانی مسکن، اجاره‌بها را هم در مسیر صعودی قرار داده و حالا مردم نه تنها برای خرید مسکن که برای اجاره خانه‌ای کوچک نیز دچار مشکل شده‌اند. به گفته محلی‌ها قیمت مسکن نسبت به شهرهای اطراف، در این منطقه سر به فلک کشیده و حتی در برخی موارد می‌تواند با تورم مسکن در تهران برابری کند.

چرا بندر چابهار برای طالبان مهم است؟
استفاده از بندر چابهار، بازرگانان افغانستان را از اتکا به بنادر پاکستان که هر از چند گاهی برای آنها با مشکل مواجه می‌شود تا حدود بسیاری بی‌نیاز می‌کند و تجار‌ افغان می‌توانند محصولات خود را از طریق بندر چابهار به کشورهای هند، چین و ترکیه صادر کنند. اسفندماه سال گذشته بود که هیئت تجاری و اقتصادی افغانستان در سفر به چابهار سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری در زمینه اجرای پروژه تجاری، مسکونی و اداری را آغاز کرد. مقامات طالبان به دنبال این هستند که از طریق مذاکره با تهران، بندر چابهار را به عنوان بندری برای صادرات و واردات افغانستان، به ویژه به هند، توسعه دهند. توجه ویژه دولت افغانستان به بندر چابهار ایران از آن روست که طالبان در مدت فعالیت خود بیشتر به بندرهای پاکستان متکی بوده و به دلیل اختلافات سیاسی و بین‌المللی دو کشور، تجارت افغانستان تا حد قابل توجهی کاهش داشته است.
این موضوع مورد انتقاد جدی رسانه‌ها و برخی از مردم قرار گرفت. برخی رسانه‌ها در انتقاد به این موضوع در شرایطی که حکومت خودخوانده طالبان به هیچیک از تعهدات افغانستان در قبال ایران پای‌بند نیست و حتی حقابه ایران از هیرمند را نیز نمی‌دهد، اینهمه امتیاز دادن به این حکومت غیرقانونی چرا؟

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد

گروه صنعت و تجارت: معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه قرارداد را به مشتری ارائه کند که در غیر این صورت تخلف است، تصریح کرد: در صورت تکرار این تخلفات شرکت‌های متخلف به نهادهای نظارتی معرفی می‌شوند. علیرضا شاه‌میرزایی در نشست خبری درباره وضعیت عرضه و توزیع لاستیک، اظهار کرد: سال گذشته در عرضه و توزیع برخی رینگ‌های لاستیک مشکلاتی وجود داشت، اما با تصمیم معاونت تخصصی واردات لاستیک تسهیل شد و واردات رینگ‌های پرمصرف تا ۳ برابر افزایش یافت. معاون تجارت و خدمات وزارت صمت درباره قیمت لاستیک خودرو نیز گفت: لاستیک خودرو دارای قیمت مصوب است. تا چند ماه پیش قیمت‌ها بر اساس کیلوگرم تعیین می‌شد و قیمت سایزهای مختلف خودرو به یک نسبت افزایش می‌یافت که این موضوع مشکلاتی را برای تولید سایز های کوچکتر ایجاد کرده بود. بنابراین برای حل مشکل تولید بر اساس تصمیم قائم مقام وزیر در جهت تعادل بخشی برای تولید رینگ‌های مختلف لاستیک، نحوه قیمت‌گذاری تغییر کرد و در نتیجه اکنون شاهد هستیم که وضعیت تولید تغییر کرده و تولید لاستیک با سایزهای کوچک‌تر از جمله سایز ۱۳ افزایش یافته است. این مقام مسئول در ادامه درباره سامانه‌های مختلف برای ثبت‌نام و خرید لاستیک اظهار کرد: لاستیک مشمول کالای قاچاق است. بنابراین در خصوص ثبت در سامانه برای خرید و فروش الزاماتی وجود دارد. البته مشکلاتی در سامانه وجود دارد که باید حل شود. معاون وزیر صمت درباره فروش خودرو نیز گفت: فروش خودرو یک اقدام صنفی است و خودروسازان باید ضوابط صنفی را در فروش خودرو حتما رعایت کنند طبق قانون فروشنده خودرو، واحد صنفی یا خودروساز باید دارای مجوز صنفی باشد. بنابراین براساس قانون اگر خودروسازی بخواهد به صورت خرده یا عمده خودرو بفروشد باید مجوز صنفی داشته باشد. وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه اختیاراتی از سوی شورای رقابت به وزارت صمت در خصوص خودرو داده شده، بر اساس هماهنگی وزارت صمت با سازمان حمایت و معاونت صنایع خودرویی مقرر شده فروشندگان خودرو یعنی خودروسازان و شرکت‌ها و نمایندگی‌ها ضوابط صنفی را رعایت کنند و نظارت هم افزایش یابد. شاه‌میرزایی با بیان اینکه خودروساز در فروش اینترنتی باید قبل از دریافت وجه قرارداد را به مشتری ارائه کند و مشتری به‌طور کامل در جریان قرارداد قرار گیرد و اگر قبل از ارائه وجه دریافت کند تخلف است، تصریح کرد: در صورت تکرار این تخلفات شرکت‌های متخلف به نهادهای نظارتی معرفی می‌شوند. باید قرارداد فروش خودرو به طور شفاف در اختیار خریدار قرار گیرد. همچنین بر اساس دستور وزیر صمت، نظارت‌ها بر نحوه رعایت ضوابط فنی فروش افزایش می‌یابد. وی در ادامه از رتبه‌بندی واردکنندگان موبایل بر اساس ارائه خدمات پس از فروش خبر داد و گفت که این موضوع بر سهمیه واردات اثر خواهد داشت.

گروه صنعت و تجارت: مدیرعامل صندوق پنبه اعلام کرد که سالانه ۱۸۰ هزار تن پنبه موردنیاز کشور است. محمد حسین کاویانی با بیان اینکه کشت پنبه روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، به باشگاه خبرنگاران گفت: کشت دوم به کشاورزان این اجازه را می‌دهد که بعد از برداشت سیب‌زمینی، باقلا، کلزا و جو و در برخی مناطق بعد از کشت گندم، پنبه بکارند، بنابراین کشاورزان به دلیل بذرهای زودبازده، محصول خوبی را برداشت خواهند کرد. به گفته او، اکنون بخشی از پنبه سال گذشته در کارخانجات پنبه پاک‌کنی مانده و هنوز به فروش نرسیده است. کاویانی ادامه داد: با توجه به بارش‌های مناسب اخیر انتظار می‌رود که امسال سطح زیرکشت پنبه افزایش یابد، اما همواره نگران وضعیت بازرگانی پنبه ناشی از تفاوت قیمت پنبه داخل و خارجی هستیم. مدیرعامل صندوق پنبه، نرخ جهانی پنبه را ۲ دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب ارز نیما، قیمت پنبه وارداتی کمتر از ۹۰ هزارتومان تمام می شود، درحالی‌که دولت قیمت را ۳۷ هزارتومان اعلام کرده است و بدلیل اعلام وزارت جهاد مبنی بر واردات سویا، کلزا و پنبه دانه با ارز ترجیحی پیش‌بینی می شود که قیمت پنبه تصفیه شده افزایش یابد به طوریکه برای کارخانه ها از ۱۱۵ هزارتومان فراتر رود. به گفته او، با افزایش قیمت تمام شده پنبه، صنعت نساجی تمایلی به خرید پنبه داخل ندارند و تنها برای ایجاد رقابت پنبه داخلی و خارجی، کارخانجات قیمت خرید وش کشاورزان را باید کاهش دهند که این امر به ضرر کشاورزان است، از این رو دولت ناگریز به خرید وش کشاورزان با قیمت تضمینی است. کاویانی با اشاره به دیگر راهکارهای حمایت از پنبه داخل افزود: پیشنهاد ما به وزارت جهاد این است که قیمت پنبه دانه را همانند دیگر دانه‌های روغنی بالاتر از نرخ تمام شده اعلام کند و همان طور که برای واردات دانه های روغنی کلزا،سویا و ... امتیازاتی مبنی بر خرید داخل قائل شدند، برای پنبه دانه هم در نظر بگیرند تا مشکلات به حداقل برسد. مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید وش پنبه به ۳۰۰ هزار تن برسد که در صورت تحقق ۹۰ تا ۹۵ هزار تن پنبه تولید خواهد شد که بر این اساس ۵۰ درصد نیاز صنعت نساجی در داخل تامین و مابقی از طریق واردات تامین می شود.