برگزاری همایش ایثارگران دستگاه‌های وزارت اقتصاد به میزبانی بانک صادرات ایران

همایش نمایندگان و مشاوران ویژه ایثارگران دستگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی به میزبانی بانک صادرات ایران برگزار شد. به گزارش تجارت به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، همایش نمایندگان و مشاوران ویژه ایثارگران دستگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور حجت‌الاسلام لطف‌اله ثقفی مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور ایثارگران، یاسر مرادی عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، امیر وجدانی‌نیا مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بنیاد شهید و امور ایثارگران، منصور بنی‌هاشمی رئیس مرکز حراست بنیاد شهید و امور ایثارگران، یحیی بای مشاور مدیرعامل بانک صادرات ایران در امور ایثارگران، فرزندان شهدای بانک صادرات ایران و نمایندگان استانی این بانک در امور ایثارگران در برج سپهر بانک صادرات ایران برگزار شد.حجت‌الاسلام ثقفی در این نشست در سخنانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور فقید، بر رسیدگی به امور ایثارگران تاکید کرد و گفت: در مسیر رسیدگی به امور ایثارگران باید ایثارگرانه و جهادی عمل شود و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید با روش‌‌های نوین و استفاده از ابزارهای مختلف با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

 

امضای تفاهم نامه همکاری میان بانک سرمایه و هلدینگ پتروفرهنگ

بانک سرمایه و هلدینگ پتروفرهنگ، از مجموعه های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، در راستای هم افزایی و توسعه تعاملات در صندوق، امروز تفاهم نامه همکاریهای دوجانبه امضا نمودند.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک سرمایه، در مراسم امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری بین بانک سرمایه و هلدینگ پتروفرهنگ، محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، فرج اله قدمی، مدیرعامل بانک سرمایه، جواد زارع پور، مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ و اعضای شورای معاونان صندوق ذخیره فرهنگیان حضور داشتند. این تفاهم‌نامه با رویکرد هم افزایی عملکردی بخش‌های مختلف صندوق ذخیره و گردش مالی درون سازمانی میان بخش‌های مذکور به امضا رسید و چشم‌انداز آن بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین در جهت خدمات‌رسانی درون‌سازمانی است.قدمی، مدیرعامل بانک سرمایه، در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه بیان داشت: درآمدهای حاصل از این فعالیت‌ها پیش از این به شرکت‌های خارج از مجموعه انتقال می‌یافت اما از این پس بخشی از کارمزدهای انتقال و نگهداری فعالیت‌های پتروفرهنگ از طریق صرافی و بانک سرمایه انتقال می‌یابد.مدیرعامل بانک سرمایه افزود: این روند موجب افزایش کارمزدها خواهد بود و درآمدزایی خوبی به ویژه برای صرافی بانک خواهد داشت و امیدوارم با اختصاص هرچه بیشتر میزان ارز تعاملات بیشتر و گام های مهم‌تری برای احیای بانک برداریم.

سرمایه‌گذاری 70 میلیارد تومانی شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان
مجتمع آموزشی کیمیای دانش 32 شهرستان سیرجان در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی گروه مالی گردشگری توسط بنیاد یاس فاطمه النبی (س) احداث می‌شود. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، فائض فرخی، مدیرعامل بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه النبی (س)، با اشاره به مراحل ابتدایی آغاز این پروژه گفت: پروژه احداث مجتمع آموزشی کیمیای دانش 32 شهرستان سیرجان که در یکی از مناطق محروم و کم برخوردار حاشیه این شهر قرار دارد، از هفته آینده به طور رسمی آغاز خواهد شد. او با بیان این مطلب که در این منطقه امکانات آموزشی خوبی وجود ندارد، تاکید کرد: گروه مالی گردشگری بنا به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود و تدبیر مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری، کارهای لازم برای احداث این مجتمع آموزشی را انجام داده است. فرخی با اشاره به ویژگی‌های این مجتمع آموزشی گفت: بنیاد معمولا در ساخت مراکز آموزشی از تیپ سازه‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استفاده می‌کند. اما در این پروژه برای اولین بار در مجموعه فعالیت‌های بنیاد یاس فاطمه النبی (س)، با هماهنگی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اقدام به طراحی یک باب مجتمع آموزشی کردیم. او ادامه داد: بنیاد در این مجتمع آموزشی اقدام به احداث یک باب سالن آمفی‌تئاتر با قابلیت سالن سینما کرده که اقشار مختلف مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. یک ساختمان اداری نیز به صورت مجزا در این مجتمع آموزشی ساخته خواهد شد. فرخی درباره کاربری آموزشی این مجتمع تصوریح کرد: این مجتمع آموزشی برای سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم طراحی شده و عملا در این مجتمع سه باب مدرسه ساخته خواهد شد. مدیرعامل بنیاد یاس فاطمه النبی ادامه داد: این مجتمع به مساحت 5هزار مترمربع در زمینی به مساحت 8هزار مترمربع احداث خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 70 میلیارد تومان در شرایط فعلی هزینه احداث است. او تصریح کرد: هزینه ساخت این مجتمع از محل مسئولیت‌های اجتماعی هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان و شرکت توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان اقدام خواهد شد و تلاش می‌کنیم که این پروژه در مدت زمان 8 ماه به بهره‌برداری برسد. همچنین در تلاش هستیم بتوانیم مدرسه دوره ابتدایی را تا اول مهر به بهره‌برداری برسانیم.

در سال ۱۴۰۳ انجام می شود:

گروه بانک و بیمه:‌ شهره حقی- تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک کارآفرین با هدف توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور و حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین؛ با حضور مدیرعامل بانک و رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، تفاهم‌نامه همکاری میان دو مجموعه به امضای دکتر احمد بهاروندی و دکتر محمدصادق خیاطیان رسید.پذیرش ضمانت‌نامه اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی توسط بانک کارآفرین به منظور تسهیل اعطای انواع تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان یکی از موضوعات این تفاهم‌نامه بود. مدیرعامل بانک کارآفرین در این مراسم اعلام کرد: همکاری همه‌جانبه با صندوق نوآوری در حمایت از دانش بنیان‌ها و اجرای برنامه «جهش تولید دانش بنیان» جزء استرانژی های بانک کارآفرین در سال ۱۴۰۳ است. وی در ادامه تاکید کرد : برای شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۳ خط اعتباری ویژه ۳ هزار میلیارد تومانی در بانک کارآفرین در نظر گرفته ایم. بهاروندی در توضیح بیشتر این بسته حمایتی تصریح کرد: در این راستا امسال یک همت برای اجرای بسته جهش، یک همت اعتبار برای انتشار اوراق صکوک در بازار سرمایه و یک همت برای صدور ضمانت‌نامه مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافته است.

تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی برای جهش تولید محصولات دانش بنیان
دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه با بانک کارآفرین ابراز امیداوری کرد که مسیری که رییس جمهور شهید در حوزه دانش بنیان در پیش گرفتند و به آن توجه می‌کردند با قدرت هرچه تمام‌تر تداوم یابد.وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲۰ شرکت دانش بنیان مشتری بانک کارآفرین هستند که در نوع خود بسیار ارزشمند است، گفت: شبکه بانکی، صندوق نوآوری را به عنوان بازوی مشورتی خود که تمرکزش بر روی حمایت از شرکت‌های با تخصص تولید محصول دانش بنیان است تلقی می کند.خیاطیان ادامه داد: صندوق نوآوری سال گذشته و با همکاری سه بانک عامل ۵ همت تسهیلات به دانش بنیان‌ها اعطا کرد که این میزان تسهیلات به رشد فروش ۷۰ همتی محصولات دانش بنیان منجر شد. صندوق در سال جاری برنامه «جهش تولید دانش بنیان» را در هشت محور طراحی کرده که شبکه بانکی می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند.رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: امسال در قالب بسته جهش، دانش بنیان‌ها می‌توانند از تسهیلات بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان با ضمانت صندوق نوآوری بهره‌مند شوند.

ورود بانک کارآفرین به انتشار اوراق مشارکت دانش بنیان ها
سهراب صادقی معاون امور شعب و توسعه بازار بانک کارآفرین نیز در این مراسم با بیان اینکه حمایت از شرکتهای دانش بنیان یکی از اهداف و استراتژی های بانک کارآفرین در سالهای گذشته بوده است گفت: بانک کارآفرین در سال گذشته بعنوان بانک نخست حامی شرکت های دانش بنیان معرفی شد و طبق نگاه مدیرعامل بانک مقرر شده است تا حمایت از این بخش در سال جاری رشد بیشتری داشته باشد.وی ابراز امیدواری کرد به پشتوانه عملکرد موفق سالهای گذشته در سال جاری شاهد ورود به بخش انتشار اوراق مشارکت نیز باشیم.

حمایت ۴.۶ همتی از شرکت‌های دانش بنیان
در ادامه این مراسم روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بانک کارآفرین را بانک پیشرو در حمایت از دانش بنیان ها خواند و گفت: همکاری گسترده میان صندوق و بانک کارآفرین می‌تواند هم تبلور این حمایت را بیش از گذشته نشان دهد و هم مزایای بیشتری را نصیب مخاطبان کند.وی افزود: تعاملات صندوق و بانک کارآفرین تاکنون منجر به اعطای تسهیلات ۲.۳ همتی و صدور ضمانت‌نامه ۱.۳ همتی برای دانش بنیان‌ها شده است.

بدون شک عملکرد شبکه فروش بیمه نقش مهم و اثرگذاری در توسعه فروش و فعالیت یک شرکت بیمه دارد. به بیان دیگر هرچه شبکه فروش یک شرکت توانمندتر و پر قدرت تر عمل نماید، دایره توسعه فعالیت‌های شرکت بیمه بیشتر توسعه می‌یابد.به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بیمه دی، اگرچه تمامی مدیران عامل به نقش مهم شبکه فروش واقفند اما کمتر مدیرعاملی است که برای توسعه فعالیت‌های این بخش برنامه‌های عملیاتی تدوین و پیگیر اجرای مصوبات اجرای آن باشد و بیشتر در زبان و نه در عمل، حمایت خود از شبکه فروش و نمایندگان را نشان می‌دهند. این در حالی است که مهندس موهبتی مدیرعامل شرکت بیمه دی از زمانی که سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفت با عزمی جزم توانسته است علاوه بر این که همراهی شبکه فروش خود در اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده را داشته باشد، با حمایت واقعی و عملی از این بخش، پشتیبانی خوب و عامل دلگرم کننده‌ای برای این بخش باشد.

۶۰درصد پسته صادراتی ایران به چین است
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی در صورتی که اتفاق خاصی قیمت‌های جهانی را متاثر نکند، رشد ۳۰درصدی در تجارت ایران و چین همچنان تداوم داشته باشد و چنانچه پیش‌تر گفته شد این رشد در تجارت نفتی و در تجارت غیرنفتی محقق خواهد شد. مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از رشد تجارت ایران و چین در سال جاری خبر داد و گفت: تجارت نفتی و غیرنفتی ایران و چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد رشد داشته است؛ تجارت غیرنفتی ایران و چین نیز در این مدت از سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۳، رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است. وی افزود: بدون محاسبه صادرات نفتی در بررسی تراز تجاری ایران واردات همواره بر صادرات غلبه دارد و تجارت ایران و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنها استثنائات این قاعده را کشورهای عراق و افغانستان تشکیل می‌دهند، با این حال گفتنی است که در در تجارت با چین میان صادرات و واردات ایران شکاف زیادی وجود ندارد به طوری که می‌توان ۴۰درصد کل تجارت غیرنفتی را شامل صادرات ایران به چین عنوان کرد. حریری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی در صورتی که اتفاق خاصی قیمت‌های جهانی را متاثر نکند، این رشد ۳۰درصدی در تجارت دو کشور همچنان تداوم داشته باشد و چنانچه پیش‌تر گفته شد این رشد در تجارت نفتی و در تجارت غیرنفتی محقق خواهد شد.

جزئیات ۴ مصوبه دولت
برای حمایت از بورس
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح روز گذشته برای کمک به سودآوری صنایع بورسی، چهار مصوبه مهم داشت. همچنین گزارشی از رشد ۴.۷ درصدی تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد. به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در رابطه با جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: در این جلسه گزارش رشد ۴.۷ درصدی تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی در زمستان ۱۴۰۲، ارائه شد. وی افزود: در موضوع کمک به سودآوری صنایع بورسی با تایید سرپرست محترم ریاست جمهوری، چهار مصوبه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد که: مصوبه اول: درباره دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی وزارت نفت به سرعت اصلاح دستورالعمل را ابلاغ کند. مصوبه دوم: درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد. مصوبه سوم: درباره کاهش نرخ سود بانکی، بانک مرکزی به اقدامات نظارتی ادامه دهد. مصوبه چهارم: درباره معافیت‌های مالیاتی صنایع بورسی، مصوبه دولت برای پذیرش بار بودجه‌ای طرح مجلس شورای اسلامی به سرعت اخذ شود. همچنین خاندوزی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه بانک مرکزی گزارشی از قبول تسویه ۲.۸ میلیارد دلار مطالبات ارزی بانک‌ها ارائه داد.

در گزارشی بررسی شد؛

گروه اقتصادی: دیپلماسی انرژی، مسأله‌ای است که دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آن داشت و توانست با احیای روابط خود کشورهای همسایه موفقیت های چشمگیری داشته باشد. به گزارش خبرنگار مهر، دیپلماسی انرژی، مسأله‌ای است که دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آن دارد و توانست با احیای روابط خود کشورهای همسایه سکان دار این موضوع باشد، به عنوان مثال از سرگیری سوآپ گازی با ترکمنستان که بخشی از ناترازی ما را جبران می‌کند و هم بر گستره ارتباط ما با کشورهای همسایه می‌افزاید به طوری که امکان هاب انرژی شدن را برای ایران فراهم کند افزون بر این مسائل دیپلماسی انرژی با وجود تحریم‌ها می‌تواند منجر به ارز آوری هم می‌شود.
حسن مرادی، کارشناس انرژی صحه بر این موضوع می‌گذارد و به خبرنگار مهر می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که ازسرگیری سوآپ انرژی با ترکمنستان، اهمیت زیادی دارد، به دلیل گستردگی ایران، هزینه زیادی برای انتقال گاز از جنوب، به سمت شمال و بخش‌های دیگر کشور، به دولت تحمیل می‌شود؛ بنابراین، بهترین راه برای کاهش هزینه‎ انتقال انرژی، خرید گاز از کشورهای شمالی مانند ترکمنستان است که با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، این اتفاق افتاد. نرسی قربان هم دیگر کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان وجود داشت و برای مقطعی قطع شد، به خبرنگار مهر گفت: پس از پرداخت بدهی ۱.۶ میلیاردی به این کشور، توانستیم دوباره، دیپلماسی انرژی را با این کشور برقرار کنیم. همچنین باید بدانیم که ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی دنیا، می‌تواند با تعاملاتی که رئیس جمهور فقید با کشورهای دیگر، برقرار کرده است، تبدیل به هاب منطقه‌ای شود؛ به این شکل که از کشورهای دیگر هم گاز وارد کند و به کشورهایی که نیازمند گاز هستند، بفروشد. ما می‌توانیم از ترکمنستان گاز وارد کنیم و به کشورهای دیگر از جمله عراق و پاکستان بفروشیم. جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی گفت: در حوزه انرژی مخصوصاً در حوزه نفت شاید ظاهراً با مشکل تحریم مواجه بود اما با توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه در قالب دیپلماسی انرژی فعال توانست میزان فروش نفت را فوق‌العاده افزایش دهد و اقدام به خنثی کردن تحریم‌ها کند.

وابستگی کشورهای همسایه به انرژی ایران
به گفته مرادی انرژی در این مدت زمان، با کشور عراق هم ارتباط دیپلماسی انرژی برقرار شد. کشور عراق نیاز به برق داشت و ساماندهی انرژی در دولت سیزدهم در برحه‌ای به صورت تأمین گازوئیل و در زمان دیگری به صورت بنزین برای ما اتفاق افتاد. علاوه بر این، در زمان رئیس‌جمهور شهید، ما با دولت افغانستان هم با وجود ساختار معیوب و مشکلاتی که این کشور با آن روبه‎رو است، توانستیم، ارتباط دیپلماسی فعالی در حوزه انرژی داشته باشیم. کوچکی نژاد هم در این زمینه توضیح داد: در حوزه برق ارتباطات با کشورهای همسایه مثل عراق و سایر کشورها باعث شد که در در زمان‌هایی که پیک مصرف برق نداریم اقدام به صادرات برق به این کشورها کنیم و منابعی که باید عراق به ما بابت برق پرداخت می‌کرد هم پرداخت شد. این منتخب مجلس دوازدهم ادامه داد: توجه ویژه رئیس جمهور فقید به حوزه انرژی باعث شد قطعی‌های برق در تابستان‌ها که خیلی جدی شده بود، حداقل در بخش خانگی حذف شد و با ناترازی جدی در حوزه برق مواجه نباشیم. ارتباط خوبی در حوزه انرژی با کشورهای همسایه مثل ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و عراق برقرار شده است و با تمام این کشورها روابط حسنه‌ای برقرار شده است.

ورود سرمایه خارجی با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم
توسعه میادین نفتی و گازی، ازدیاد برداشت و.... همه و همه به سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد، که حضور بخش خصوص با توجه به بیانات مقام معظم رهبری امری غیر قابل انکار است. قربان با بیان اینکه در دولت سیزدهم در زمینه سرمایه ‎گذاری در حوزه انرژی اقدامات مؤثری انجام شد، افزود: دولت باید روی بهداشت و درمان سرمایه گذاری کند و سرمایه‌‎گذاری روی نفت و گاز و در مجموع حوزه انرژی را به بخش خصوصی و مردم محول کند. طبق نظر کارشناسان برای به قلتک افتادن چرخه صنایع نفت و گاز، نیاز به سرمایه گذاری بالایی به اندازه ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز، احساس می‌شود. وی ادامه داد: دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم باعث ورود سرمایه خارجی به کشور شد که این نتیجه تلاش‌های دولت رئیس جمهور فقید است؛ با افزایش تولید می‌توان این سرمایه گذاری بخش خارجی را افزایش داد و از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استفاده و به صورت هدفمند سرمایه‎ مردم و بخش خصوصی را به جای صرف در بخش‌هایی مثل طلا، سکه و دلار، به سمت سرمایه‎ گذاری در صنایع نفت و گاز برد. مرادی هم در این زمینه توضیح داد: در دولت سیزدهم و به کمک دیپلماسی انرژی این دولت، به صورت گسترده با کشورهای همسایه مراودات داشتیم که از نظر استانداردهای اقتصاد بین‌الملل توانستیم، ۱۲ میلیارد دلار با کشورهای همسایه معامله کنیم. در صورت مراودات بیشتر، این رقم می‌تواند به ۱۰ برابر هم افزایش پیدا کند. با توسعه دیپلماسی انرژی، ما می‌توانیم کالای مورد نیازمان را از کشورهای دیگر، وارد چرخه واردات کنیم. محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی هم با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه ‎گذاری در حوزه انرژی پیش از این اقداماتی صورت گرفته است، افزود: وزارت نفت در دولت سیزدهم اقداماتی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام داده و جذب خوبی در حوزه مشارکت مردمی، سرمایه خارجی و بانکی اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه با برنامه ریزی در طول ۵ سال می‌توان، ۶۰۰ میلیارد تومان جلب مشارکت سرمایه‎گذاری مردمی داشت، پیشنهاد داد: می‌توان مشوق‌های خوبی را با کمک بانک مرکزی و ابلاغ به بانک‌های دیگر انجام داد. مثلاً به جای پرداخت سود ۲۵ درصد که در بانک‌ها انجام می‌شود می‌توان برای مشارکت در پروژه‌های نفتی و گازی، سود ۳۵ درصدی به مردم داد تا سرمایه سرگردان که در بازار سکه، ارز و دلار هزینه می‌شود، در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی، جذب خوبی شود.
این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: در حوزه سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز اقدامات و گام‌های خوبی در دولت شهید رئیسی برداشته شده است و با همین جذب سرمایه می‌توان ۱۰ تا ۱۲ طرح پتروشیمی را به پایان رساند.

ورود تکنولوژی با دیپلماسی انرژی
تحریم‌ها شرایط سختی را برای ایران رقم زده که نبود تکنولوژی را می‌توان یکی از مهمترین اثرات تحریم‌ها در نظر گرفت، اما به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم با دیپلماسی انرژی شرایطی فراهم شد تا سرمایه و تکنولوژی به صورت همزمان وارد کشور شود، قربان هم در این زمینه معتقد است، با ورود سرمایه‏ خارجی، تکنولوژی هم به کشور وارد می‌شود. سرمایه‎ گذار خارجی با خودش تجهیزات به روز می‌آورد و تکنولوژی آن دستگاه به مهندسین داخلی قابل انتقال است. این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه شرکت‌های دانش‎‏بنیان، گفت: ما متخصصان خوبی در حوزه انرژی داریم و اقدامات رئیس جمهور فقید در این حوزه خیلی خوب بوده است؛ با توجه به ظرفیت‌های این حوزه، نیاز است که اقدامات بیشتری انجام شود و در این حوزه هم سرمایه ‎گذاری کنیم. عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یازدهم بیان کرد: علاوه بر این در مسیر فعال کردن دیپلماسی انرژی از توان دانش بنیان‌ها هم بهره برداری شد تا علم و فناوری به حوزه صنعت نفت و گاز رسوخ کند. در حوزه علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تخصیص منابع برای آنها اقدامات خوبی صورت گرفت.
کوچکی نژاد ادامه داد: علاوه بر این در کنار دولت سیزدهم مجلس یازدهم هم قانون جهش تولید دانش بنیان را مصوب کرد و بر اساس این قانون شرکت‌های دولتی و سایر ارگان‌های دولتی موظف هستند که تجهیزات مورد نیاز خود را از شرکت‌های دانش بنیان تأمین کنند. وی در ادامه بیان کرد: واردات تجهیزات مورد نیاز بخش‌های صنعت نفت و گاز در صورتی که نمونه مشابه داخلی آن وجود داشته باشد ممنوع است و این اقدامات حمایت‌هایی بود که از شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه علم و فناوری در صنعت نفت صورت گرفت.