توسعه مناسبات ایران و قطر برای منطقه نیز سود دارد

رئیس دستگاه قضاگفت: توسعه مناسبات میان ایران و قطر علاوه بر منافعی که نصیب دو کشور می‌کند برای روند تحولات منطقه‌ای نیز سودمند است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، با «حسن بن لحدان الحسن المهندی» رئیس شورای‌عالی قضایی قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس قوه قضائیه کشورمان در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن ماه پرعظمت ذی‌الحجه و همچنین قدردانی از همدردی شایسته مقامات قطری در رابطه با شهادت رئیس‌جمهور فقید ایران، اظهار کرد: بدون‌تردید توسعه و بسط مناسبات و مراودات ایران و قطر در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف، اثرات سودمند و نافعی برای دو کشور و همچنین برای کل منطقه و تحولات منطقه‌ای خواهد داشت. رئیس دستگاه قضا با اشاره به مواضع مطلوب دولت قطر در قبال قضیه فلسطین و غزه، گفت: ما مواضع خوب و حکیمانه سالهای گذشته قطر در قبال قضیه فلسطین و غزه را بویژه طی ۸ ماه اخیر، قابل احترام و قدردانی می‌دانیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که توسعه مناسبات میان ایران و قطر علاوه بر منافعی که نصیب دو کشور می‌کند برای روند تحولات منطقه‌ای نیز سودمند و نافع است.

 

وقفه‌ای در نهایی شدن سندهمکاری 20 ساله ایران و روسیه ایجاد نشده است

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که هیچ وقفه‌ای در روند نهایی شدن سندهمکاری بیست ساله بین ایران و روسیه ایجاد نشده است. علی باقری در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران ابا اشاره به سفر مسکو با حضور وزرای خارجه عضو بریکس اظهار کرد: ایران به عنوان یک قدرت برای اینکه رویکرد خود را جلو ببرد، نیاز دارد آن سیاست را در قالب سازوکار های چندگانه منطقه ای و بین المللی ارائه دهد تا این سیاست با همسویی سایر کشورها بتواند در جایگاه خود قرار گیرد و با همراهی دیگران به هدف نزدیک شود. حضور ایران در بریکس یا شانگهای از این منظر اهمیت راهبردی دارد. وی ادامه داد: تاکید می‌کنم عضویت ایران در بریکس و شانگهای میراث گرانقدر و مهم آیت الله رئیسی و امیرعبداللهیان است. شخص ایت الله رئیسی تاکید داشتند که عضویت ایران در بریکس در موعد مقرر انجام شود که این کار انجام شد. باقری افزود: در روز دوم این نشست، جلسه وزرای خارجه بریکس و کشورهای دوست بریکس برگزار شد که نشان داد بریکس مورد اقبال جهانی قرار گرفته است. در حاشیه این نشست، مذاکرات بسیار مهمی با وزرای خارجه سایر کشورها از جمله وزیر خارجه چین، روسیه برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی و روابط دو جانبه داشتیم.

رزمایش نظامی ایران و آذربایجان
وزارت دفاع جمهوری‌ آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور با هماهنگی و مشارکت ایران در منطقه نخجوان رزمایش نظامی برگزار می‌کند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که طبق برنامه تعلیمات نظامی برای سال ۲۰۲۴، یگان‌های ارتش این کشور در ۱۲ ژوئن(۲۴ خرداد)جمهوری خودمختار نخجوان رزمایش تاکتیکی برگزار می‌کند. خبرگزاری ترند در این باره گزارش داد: این رزمایش‌ها که با مشارکت نیروهای نظامی، تجهیزات رزمی، هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین برگزار خواهد شد، معطوف بر افزایش مهارت‌های تصمیم‌گیری فرماندهان و سطح تخصص و حرفه‌ای بودن آن‌ها، همین‌طور بهبود قابلیت همکاری میان این یگان‌ها است. طبق توافق حاصل‌شده میان آذربایجان و ایران، این رزمایش‌های نظامی در قلمرو ایران و هم‌زمان، با مشارکت نیروها و تجهیزات ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد. در این رزمایش که با میزبانی ۲ کشور انجام می‌شود، ماموریت‌های متعددی در زمینه حفاظت از اهداف راهبردی و خطوط ارتباطی در قبال فعالیت‌های خرابکارانه به طور هماهنگ انجام خواهد شد.

باقری به اربیل می‌رود
منابع خبری گزارش دادند که سرپرست وزارت خارجه ایران در جریان سفرش به عراق به اقلیم کردستان نیز خواهد رفت. یک منبع دولتی آگاه اعلام کرد که علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران فردا -پنجشنبه- به بغداد سفر خواهد کرد و بعد از آن به اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق نیز خواهد رفت. وی در گفت‌وگو با شفق‌نیوز تاکید کرد: باقری در یک سفر منطقه‌ای صبح پنجشنبه به عراق سفر خواهد کرد و با نخست‌وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان، رئیس دستگاه قضایی، مشاور امنیت ملی و دیگر شخصیت‌های عراقی دیدار خواهد کرد. این منبع افزود: سرپرست وزارت خارجه ایران روز جمعه به اربیل خواهد رفت و با مسئولان اقلیم کردستان عراق دیدار و رایزنی خواهد کرد. پیش از این «محمد کاظم آل صادق»، سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با سفر علی باقری به این کشور همسایه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده آقای باقری در آخر هفته جاری در سفری ۲ روزه به عراق سفر می‌کند. وی با اشاره به سفر اخیر سرپرست وزارت امور خارجه به ۲ کشور سوریه و لبنان، تصریح کرد : سفر به بغداد در راستا و ادامه این ۲ سفر انجام می‌شود و آقای باقری در این سفر با مسئولان عالی رتبه عراق دیدار و رایزنی خواهد کرد. آل صادق ادامه داد: در جریان این سفر در مورد مسائل ۲ جانبه و توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین آخرین مسائل منطقه از جمله آخرین تحولات غزه و فلسطین رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

امکان شرکت حجاج ایرانی
در انتخابات ریاست جمهوری
با ارسال تعرفه‌های انتخابات و اقلام مورد نیاز به عربستان امکان شرکت حجاج کشورمان و اتباع ایرانی مقیم عربستان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراهم شد. «علیرضا محمودی»، رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام خبر فوق تصریح کرد: با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی وزارت امور خارجه و رایزنی با مقامات عربستانی به دنبال مشارکت حداکثری حجاج ایرانی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم. محمودی ادامه داد: سفارت و سرکنسولگری کشورمان در عربستان در تلاشند در تعامل با مقامات آن کشور امکان اخذ آراء حجاج ایرانی در شهرهای مکه و مدینه را نیز فراهم آورند، به همین منظور تعرفه لازم، به عربستان ارسال شد. وی همچنین اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری ایران در همه سفارتها و سرکنسولگریهای کشورمان در خارج و همچنین چندین صندوق سیار برگزار خواهد شد و تعرفه‌ و اقلام مورد نیاز نیز طی ۲ روز آینده به کشورهای مختلف ارسال خواهد شد.

توضیح سخنگوی ستاد پورمحمدی
درباره مشاورت «آشنا»
سخنگوی ستاد حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی درباره مشاوره دادن حسام‌الدین آشنا به این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توضیحی ارائه کرد. عبدالمهدی مستکین در این زمینه اظهار کرد: قرار دولت حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی تعامل و گفت‌وگو با همه نخبگان و دلسوزان نظام و انقلاب است. وی افزود: از این حیث، شیوه و شخصیت آقای پورمحمدی و دولت او بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و گفت‌وگو و مشورت با مجریان کارآمد و چهره‌های شاخص، علمی، فرهنگی و اقتصادی است.

توصیه شمخانی به نامزدهای
انتخابات و نخبگان
علی شمخانی به نامزدهای انتخابات و نخبگان نسبت به پرهیز از ایجاد تصویری غیر واقعی از نداشته‌ها و ترسیم فضایی ایده آل گرایانه از آینده توصیه کرد. علی شمخانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: نامزدها و نخبگان نباید در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری با ایجاد تصویری غیر واقعی از نداشته‌ها و ترسیم فضایی ایده آل گرایانه از آینده، موجب افزایش انتظارات مردم نسبت به خواسته هایی شوند که تحقق آن به سرعت قابل تحقق نیست.

رئیس‌جمهور روسیه قانون تجارت آزاد اوراسیا با ایران را امضا کرد:

گروه سیاسی: فرایند قانونی توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران با امضای رئیس‌جمهوری روسیه در این کشور کامل شد و اجرایی شدن این قانون نیازمند تصویب پارلمان‌های چهار کشور دیگر عضو این اتحادیه و همچنین مجلس شورای اسلامی است.
به گزارش «تجارت»، قانون توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا که پیش از این در دومای دولتی (مجلس سفلی) و سپس در شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه تصویب شده بود، توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه امضا شد تا روسیه نخستین کشوری باشد که فرایند قانونی اجرای این توافقنامه را تکمیل کرده است.

توافقی برای تجارت آزاد
به گزارش ایرنا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد. این اتحادیه دی ماه ۱۴۰۲ (ماه پایانی ۲۰۲۳) قرارداد تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران امضا کرد. این توافقنامه در نشستی با حضور مقاماتی از ۶ کشور طرف قرارداد از جمله وزیر صمت ایران در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد. با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد. به نوشته خبرگزاری تاس،‌ توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران همچنین همکاری در زمینه های مختلف از جمله استخراج، فرآوری و استفاده از منابع معدنی، بهره وری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حمل و نقل، از جمله توسعه حمل و نقل چندوجهی (ترکیبی)، مخابرات، زیرساخت های لجستیک و کریدورهای حمل و نقل را فراهم می‌کند. بنا بر گزارش این رسانه روس،‌ تنها صادرکنندگان روسی سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار بابت حذف عوارض گمرکی بر اساس این قرارداد صرفه‌جویی می‌کنند که این موضوع می‌تواند به توسعه بیشتر مبادلات تجاری با ایران منجر شود.
نیاز به تصویب در مجالس
زمان اجرای توافقنامه تجارت آزاد با ایران پس از تصویب این توافقنامه در مجالس ۶ کشور طرف قرارداد خواهد بود. بدین ترتیب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر «سیاست دیپلماسی همسایگی» سعی در توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با همسایگان ایران داشت؛ سیاستی که یکی از بلندترین گام‌های آن در انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برداشته شد و ایران را یک گام دیگر به سیاست شکستِ تحریم‌ها نزدیک‌تر کرد. پیش از آن، توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئن ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد و هم اینک در حال اجرا است.

راهکار برد - برد در شرایط تحریم
مروری بر مواضع مسکو و تهران گویای آن است که مقام‌های روسیه و ایران،‌ تقویت همکاری‌های اوراسیایی را به مثابه راهکار برد – برد به ویژه در شرایط تحریم‌ها می‌بینند. در این پیوند، رئیس جمهوری روسیه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ ضمن تبریک به سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بابت امضای موافقتنامه تجارت آزاد با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از اقتصادهای بزرگ منطقه و کشوری توسعه یافته از نظر فناوری و حلقه کلیدی در مسیر تجاری جنوبی بین بازارهای اوراسیا و کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا است. پوتین که در نشست شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سن‌پترزبورگ سخن می‌گفت،‌ افزود: بنابراین تحکیم روابط با ایران هم برای تمام کشورهای عضو اتحادیه و هم برای این کشور منافع آشکار زیادی به همراه خواهد داشت. به گفته پوتین، امضای توافق موقت تجارت ترجیحی از سال ۲۰۱۹ میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به افزایش دو برابری تبادلات تجاری انجامید، با اینکه تنها تعداد محدودی از فهرست کالاها را شامل می‌شد. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: محافل تجاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که به طور فعال با شرکای ایرانی در حال تجارت هستند، از این موضوع بسیار رضایت دارند و اکنون شرایط برای چنین همکاری‌هایی به طرز محسوسی بهبود خواهد یافت. پوتین در ادامه گفت: «طبیعی است که آزادسازی تجارت با ایران، انگیزه مضاعف خوبی برای توسعه مسیرهای حمل و نقل و لجستیکی مانند کریدور بین المللی شمال-جنوب خواهد داد و همچنین فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های علمی و صنعتی و تبادل گردشگران و هیئت‌ها بین کشورها پدید می‌آورد».

پیش‌بینی فصل جدید در مناسبات اقتصادی ایران با پنج کشور اتحادیه اوراسیا
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اجرایی شدن این موافقت‌نامه و حذف تعرفه گمرکی بیش از ۸۷ درصد کالاهای صادراتی ایران به پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برعکس، تسهیلات بسیار زیادی را در صادرات کشورمان به این منطقه فراهم می‌کند و آغازگر فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی ما با این کشورها خواهد بود. رضایی با بیان اینکه اجرایی شدن تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در راستای منافع ملی کشورمان محسوب می‌شود، گفت:‌ ایران به ویژه در حوزه کشاورزی، محصولات مختلفی را تولید می‌کند که می‌تواند به بازارهای کشورهای طرف قرارداد بخصوص در فصل سرد سال صادر شود و با توجه به نیازسنجی صورت گرفته، محصولات کشاورزی، آبزی پروری، مواد غذایی و فرآورده‌های صنایع تبدیلی کشاورزی مورد نیاز این کشورها است و فعالان ایران در این عرصه قادر به عرضه این محصولات با قیمت مناسب به بازار روسیه و چهار کشور دیگر عضو این اتحادیه هستند. نماینده مردم دشتستان در مجلس گفت: اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا، زمینه بهره‌مندی از معافیت گمرکی و گشوده شدن کریدور سبز و تسهیل صادرات برای محصولات مختلف در بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند، ازاین رو، باید به سرعت مراحل تصویب لایحه آتی دولت در این زمینه در مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا طی شود تا ملت‌های منطقه از مواهب این سازوکار همکاری بهره‌مند شوند. وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا نیز پیش تر گفته است: پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا میزان تجارت دو طرف در گام نخست و در یک بازه زمانی پنج تا هفت ساله به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. آندری اسلپنف افزود: «ما با توافقنامه موقت موفق شدیم مبادلات دوجانبه با ایران را در طول سه سال دو برابر افزایش دهیم و اکنون با امضای موافقتنامه دائم به طور منطقی می‌توانیم در کوتاه مدت در انتظار افزایش میزان تجارت دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار در سال باشیم.»

پیام ویژه باقری در بریکس:

گروه سیاسی: نشست وزیران امور خارجه عضو بریکس از تاریخ ۲۱ خرداد ماه، به مدت ۲ روز در شهر « نیژنی نووگراد» روسیه برگزار شود و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی در این نشست ۲ روزه شرکت کرد.
به گزارش «تجارت»، با توجه به راهبرد دولت سیزدهم در پیوستن به همگرایی‌های مهم منطقه‌ای، نظیر شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس، شرکت در این نشست که اولین اجلاس وزیران امور خارجه بریکس بود که جمهوری اسلامی ایران در ظرفیت یک عضو رسمی در آن شرکت می کرد، از اهمیت ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار بود. ایده تشکیل بریکس در اوج دوران یکجانبه گرایی آمریکا در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی مطرح شد. در سال ۲۰۰۶ وزیران امور خارجه چهار کشور برزیل، روسیه، هند و چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره ایجاد یک ائتلاف اقتصادی جدید رایزنی کردند؛ به دنبال آن سران چهار کشور برزیل، روسیه هند و چین در سال ۲۰۰۹ در شهر یکاترینبورگ - روسیه اولین اجلاس رسمی خود را برگزار کردند که ائتلاف جدیدی پایه‌ریزی شد و با توجه به حروف اول الفبای کشورهای مشارکت کننده آن را بریک نامیدند که پس از پیوستن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به بریکس تغییر نام یافت. گروه بریکس که یک ائتلاف سیاسی اقتصادی برای تداوم هماهنگی‌ها در مسائل کلان و پیچیده اقتصاد جهانی است در حال حاضر بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهان را در مقایسه با سایر بلوکهای اقتصادی از جمله گروه هفت به خود اختصاص داده است. بریکس بیش از یک چهارم مساحت خشکی زمین و حدود ۴۵ درصد جمعیت جهان، ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و ۲۵ درصد از صادرات کالای جهانی را داراست. شاخص کلیدی گروه بریکس که آن را نسبت به سایر ائتلافها با ترتیبات جهانی متمایز می کند، این است که کشورهای عضو عمدتا از اهداف و منافع متفاوتی در عرصه رقابت بین‌المللی برخوردارند ولی وجود هدف اصلی یعنی مقابله با سلطه غرب باعث شده است که همچنان از انسجام که لازمه یک گروه و ائتلاف پایدار است بهره مند باشند، در واقع این گروه واجد چارچوبهای حقوقی برای ایجاد یک تشکل اقتصادی نیرومند خارج از گروه هفت اقتصاد برتر جهان است و در همین چارچوب از ابزارهای تأثیرگذار نیز برخوردار است. بریکس در سه رکن سیاسی امنیتی، اقتصادی، مالی، فرهنگی و مردمی فعالیت دارد. در این سه سطح ۲۵۸رویداد برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است که تا کنون ۸۰ مورد از این رویدادها اجرایی شده است. در همین چارچوب نشست روسای پارلمانهای بریکس در ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۳ و اجلاس سران بریکس در آبان سال جاری در روسیه که در حال حاضر ریاست این گروه را برعهده دارد، برگزار خواهد شد.
نشست « نیژنی نووگراد» اولین نشست وزیران امور خارجه بریکس بودکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی در آن شرکت کرد، البته قرار بود، حسین امیرعبداللهیان در این نشست شرکت کند ولی با توجه به سانحه اخیر بالگرد و شهادت آقایان رئیسی و امیر عبداللهیان و دیگر همراهان آنها در این سانحه، علی باقری سرپرست وزرات امور خارجه در راس هیاتی در این نشست شرکت کرد. در نشست اصلی وزیران خارجه بریکس که با یک دقیقه سکوت به یاد آیت‌الله شهید «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه شهید ایران آغاز شد سرپرست وزارت خارجه ایران در سخنرانی خود در این نشست گفت :صدور قطعنامه سیاسی در آژانس، هیچ تاثیری بر اراده تهران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی‌کردن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت. باقری در این نشست تصریح کرد: بریکس باید بر شتاب اقدامات خود برای انجام مبادلات با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی ـ بانکی جدید و غیره بیفزاید. وی ادامه داد: بریکس می‌تواند هسته اولیه و پیشران تغییر برای ساختن جهانی بهتر باشد. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ، همچنین در نشست مشترک وزیران امور خارجه بریکس و کشورهای دعوت شده به این اجلاس که در روز سه شنبه ۲۲ خردادماه برگزار شد در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به سلطه دلار در تجارت جهانی گفت: زیرساخت‌های کنونی اقتصاد جهانی به صورت هراس‌انگیزی در اختیار قدرت‌های غربی قرار دارد که عملا نشان داده‌اند ساختارهای اقتصاد جهانی را به سلاحی علیه رقبا مبدل ساخته‌اند. وابستگی کشورها به یک ارز خاص برای مبادلات و ذخیره باعث شده است که اقتصاد بسیاری از کشورها در چنبره اسارت دلار بیفتند و در صورت عدم چاره‌جویی سریع، این امر اقتصاد کشورها را بیشتر در باتلاق فرو خواهد برد. هیچ کشور مستقل و در حال توسعه در جهان نیست که از انحصار و سلطه دلار متضرر نباشد؛ از این رو تلاش برای دلارزدایی از تجارت جهانی، خواسته همه کشورها و ملت‌های مستقل جهان محسوب می‌شود.

مخبر تاکید کرد

گروه سیاسی: سرپرست ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت جمع‌بندی دستاوردهای دولت و اطلاع‌رسانی شایسته نسبت به آنها، عرصه دیپلماسی را از موفق‌ترین حوزه‌های کاری دولت مردمی با محوریت شخص شهید رئیسی و همراهی شهید امیرعبداللهیان دانست و به سرپرست وزارت امور خارجه ماموریت داد، برای روایت هنرمندانه دستاوردهای دولت در عرصه دیپلماسی و تاثیرات آن بر بخش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور اقدام کند. به گزارش «تجارت»، محمد مخبر در جلسه صبح دیروز چهارشنبه هیئت دولت با اشاره به پرکاری، تلاش‌های موثر و دستاوردهای ارزشمند مدیریت شهید دکتر رئیسی، تیزبینی و اشراف ایشان در تشخیص اهم و مهم بودن مسائل کشور را عامل اصلی پیشرفت در انجام کارها و به نتیجه رسیدن اقدامات اساسی و مهم بر زمین مانده دانست و افزود: اگر چه این موفقیت‌های بزرگ دولت مردمی در زمان حیات رئیس جمهور شهید کمتر گفته می‌شد، اما امروز بسیاری از افراد با سلایق سیاسی گوناگون لب به اعتراف گشوده و به موفقیت‌ها و اقدامات ثمربخش دولت اشاره می‌کنند. سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اهمیت جمع‌بندی اقدامات و دستاوردهای دولت و اطلاع‌رسانی شایسته نسبت به آنها، عرصه دیپلماسی را از موفق‌ترین حوزه‌های کاری دولت مردمی با محوریت شخص شهید رئیسی و همراهی شهید امیرعبداللهیان دانست و به سرپرست وزارت امور خارجه ماموریت داد، برای مستندسازی و روایت هنرمندانه موفقیت‌ها و دستاوردهای دولت در عرصه دیپلماسی و تاثیرات آن بر بخش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور اقدام کند. مخبر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فعالیت‌های کشور در عرصه فضایی به نوعی در دولت سیزدهم مجددا احیا شد، به دستاوردهای ارزشمند حاصل شده در این بخش با مدیریت و حمایت‌های رئیس جمهور شهید و همت و تلاش دست‌اندرکاران و دانشمندان جوان کشور اشاره کرد و به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد، در زمینه تامین منابع لازم سازمان فضایی کشور مساعدت لازم را به عمل آورد.