اوجی: از سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود

وزیر نفت از افتتاح و بهره‌برداری از سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی و آغاز عملیات فاز دوم میدان نفتی مشترک یادآوران خبر داد. جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی در دولت قبل در برخورد یک کشتی تجاری بحرینی متاسفانه آسیب فراوانی دید و از آن بهره‌برداری نشد، اما با تأکیدات شهید رئیسی، تسویه حساب و پرداخت خسارات انجام و بازسازی و نوسازی این سکو که شبیه سکوی ۱۱ پارس جنوبی است انجام شد و آماده بهره‌برداری از آن هستیم. با این شرایط گویی این دومین سکوی نفتی پارس جنوبی است که در این دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. ظرفیت برداشت این سکو ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب در ابتدا خواهد بود و در آینده به ۲۱ تا ۲۲ میلیون مترمکعب بهره‌برداری از این میدان مشترک می‌رسیم. وزیر نفت گفت: در دولت هم این موضوع اعلام شد و با حضور محمد مخبر از این سکوی نفتی بهره‌برداری خواهد شد. همچنین آماده جمع‌آوری گاز‌های مشعل به میزان ۴ و نیم میلیون مترمکعب هستیم. ۱۱ و نیم میلیون مترمکعب قبلاً جمع‌آوری شده و اکنون هم ۴ و نیم میلیون مترمکعب آماده بهره‌برداری است. میدان مشترک نفتی چنگوله با استفاده از توان پیمانکاران و سرمایه‌گذاران داخلی آماده انعقاد قرارداد در هفته‌های آتی است.

 

آغاز مقابله جدی با قاچاق سوخت در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرایی‌شدن اقدام‌های نه‌گانه در این شرکت برای مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی خبر داد. جعفر سالاری‌نسب دراین‌باره بیان کرد: تخصیص منطقی سهمیه جهاد کشاورزی مبتنی بر سطح زیر کشت، بازنگری حساب کاربری برخی ارگان‌های غیرمسئول در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی ، تخصیص سوخت به نیروگاه بر اساس بازده، ارائه سهمیه تنخواه به ناوگان دیزلی، تخصیص نفت‌گاز در مسیر بر مبنای اطلاعات برخط الکترونیکی اسناد حمل، توزیع کارت هوشمند سوخت ناوگان ترانزیت، عرضه الکترونیکی گاز مایع و محاسبه سوخت داخل باک وسایل نقلیه خروجی از مرز بر مبنای باک‌پر، از اقدام‌های بسیار مهم این شرکت در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت بوده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های اعلامی از سوی وزارت نیرو ۳۹ درصد است، تأکید کرد: همچنین به‌منظور جلوگیری از صدور بارنامه‌های جعلی، کنترل سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها بر مبنای راندمان در دستور کار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت و پس از برگزاری جلسات مشترک با حضور نمایندگان شرکت توانیر و شرکت ملی پخش، بازده هر نیروگاه بررسی و ازسوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وزیران نفت و نیرو ابلاغ شد .

کاهش فعالیت‌های نفتی
کار دست عربستان داد
داده‌ها نشان داد که تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سه ماهه اول ۱.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، زیرا کاهش فعالیت‌های نفتی همچنان بر رشد کلی تأثیر می‌گذارد. ایسنا نوشت: تولید ناخالص داخلی این پادشاهی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به مقدار ۳.۷ درصد کاهش یافت. این کاهش در سه ماهه اول سومین سه ماهه متوالی انقباض سالانه در این کشور بود که به دلیل کاهش تولید نفت و کاهش قیمت‌های نفت آسیب دیده بود. طبق گزارش رویترز، بر اساس برآوردهای اداره کل آمار، فعالیت‌های نفتی در سه ماهه اول نسبت به سال قبل ۱۱.۲ درصد کاهش داشته است، در حالی که تولید ناخالص داخلی غیرنفتی نسبت به سال قبل ۳.۴ درصد و فعالیت‌های دولتی دو درصد افزایش یافته است.

انتشار جدیدترین قیمت نفت
سنگین ایران توسط اوپک
جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران پس از چهار ماه رشد متوالی، در ماه مه با کاهش روبرو شد. ایسنا نوشت: سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه مه، به ۸۴ دلار و ۱۳ سنت رسید که چهار دلار و ۶۶ سنت معادل ۵.۲ درصد در مقایسه با قیمت ۸۸ دلار و ۷۹ سنت در آوریل، کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و ۴۱ سنت در مقایسه با ۸۰ دلار و ۴۶ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است. ارزش سبد نفتی اوپک در ماه مه، به ۸۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید که پنج دلار و ۵۳ سنت معادل ۶.۲ درصد در مقایسه با ۸۹ دلار و ۱۲ سنت در آوریل، کاهش داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسیده است که در مقایسه با ۸۰ دلار و ۱۷ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، سه دلار و ۴۸ سنت معادل ۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. بهای معاملات نفت در ماه مه تحت تاثیر فروش سفته‌ای، انتظارات برای کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و شاخص‌های اقتصادی گوناگون، افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند. طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در ماه مه، به ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۹ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، افزایش داشت. تولید نفت در نیجریه، گابن و گینه استوایی افزایش داشت، در حالی که در عربستان سعودی، کویت، لیبی و کنگو کاهش پیدا کرد. همزمان، مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس، در ماه میلادی گذشته، به ۱۴.۲۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵۲ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، کاهش داشت. تولید نفت ایران در ماه مه، با هفت هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۲۲۶ میلیون بشکه در روز رسید.

تاکید ایمیدرو بر استقرار
صنایع با ارزش افزوده بالا
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بر استقرار صنایع با ارزش افزوده بالا برای ایجاد شهرک تخصصی پائینی دستی مس تاکید کرد. محمدرضا موثقی نیا در نشست بررسی اقدامات انجام شده برای فعالیت شرکت توسعه زنجیره مس، گفت: تولیدات با تکنولوژی و ارزش افزوده بالا برای تامین نیازهای صنایع پیشرفته در داخل، منطقه و جهان، باید در اولویت استقرار واحدهای شهرک صنایع پائین دستی زنجیره مس قرار گیرد. وی با اشاره به اهمیت بررسی اقتصاد طرح توسعه زنجیره این صنعت، افزود: بازار، وضعیت مصرف، نوع تولیدات و گرفتن سهم از تولید محصولات «تکنولوژی» از اولویت‌های ایمیدرو برای استقرار صنایع در شهرک زنجیره صنایع پایین‌دستی مس است و باید نتایج مطالعات و بررسی‌های ما نشان دهد سهم مصرف داخل و همچنین کشورهای منطقه و جهان از تولیدات مس با ارزش افزوده بالا به چه میزان است. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت پس از بررسی گزارش و نقشه راه مشاور مکان‌یابی ایجاد و استقرار صنایع پائینی دستی مس، گفت: باتوجه به اینکه شرکت‌های فعال، نیمه فعال و غیرفعال این زنجیره در کشور مشخص شده اند، شرایط حضور این شرکت‌ها در شهرک دردست ساخت، باید با توجه به محصولات با تکنولوژی بالا و خواست بازارهای جهانی بررسی و نهایی شود. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بابیان اینکه باید نسخه واحدی برای ایجاد و استقرار صنایع زنجیره مس دراختیار داشته باشیم، تاکید کرد: با تحلیل تجارب جهانی در ایجاد این شهرک‌ها و نیز امکانات و توانمندی‌های داخل، باید اقدام به برداشتن گام‌های بعدی برای تحقق اهداف کلان معدن و صنایع معدنی کنیم.

اختصاص نیمی از برق بخش صنعت به صنایع فولادی
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه صنایع فولادی سالانه ۲۰میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور دارد، افزود: صنعت فولاد یکی از صنایع پیشران کشور است که نیمی از برق بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهد. رسول خلیفه سلطانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره میزان مصرف برق صنایع فولادی و نحوه مدیریت مصرف برق این صنایع در فصل گرم سال گفت: صنایع و بخش‌های مولد بیش از ۳۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند که در این بین نیمی از برق بخش‌های مولد توسط صنایع فولادی مصرف می‌شود. وی با اشاره به اینکه صنایع فولادی سالانه ۲۰ میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور تولید می‌کنند، افزود: صنعت فولاد یکی از صنایع پیشران کشور است که نیمی از برق بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهد.

«تجارت» بررسی می‌کند

گروه صنعت و تجارت: با آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین غول‌های خودروسازی که سال‌ها در روسیه فعالیت گسترده داشتند، این کشور را ترک کردند. اما این تمام ماجرا نبود، چرا که بزرگترین شرکت‌های خودروسازی نیز صادرات خودرو به این کشور را از ترس تحریم‌های بین‌المللی، متوقف کردند و بدین ترتیب بازار خودروی روسیه خالی از خودروهای تولیدی و وارداتی این شرکت‌ها شد و تعادل عرضه و تقاضا بازار خودرو در این کشور برهم ریخت. پس از این بود که مقامات ایرانی فضای ورود به بازار روسیه که پیش از این با وجود برترین شرکت‌های خودروسازی در روسیه امکان‌ ورود به بازار این کشور را به خود نمی‌دیدند، هموار دیدند و مقامات ایرانی بارها از برنامه‌ریزی برای صادرات خودرو و قطعه به روسیه خبر دادند. اخیرا نیز رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور از درخواست بیش از ۲۰۰ قطعه‌ ایرانی توسط خودروسازان روسی با آغاز ثبت‌نام در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی خبر داد و گفت: امسال صنعتگران ایرانی برای سومین سال پیاپی، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. طی دو دوره‌ گذشته شاهد شکل‌گیری تفاهم‌نامه‌ها و بعضاً قراردادهایی میان طرف ایرانی و روسی در این نمایشگاه بودیم و برخی قطعه‌سازان، تولیدات خود را روانه این کشور کردند. بنا به گفته او، با آغاز ثبت‌نام‌ها، تا امروز خودروسازان روسی فهرستی بیش از ۲۰۰ قطعه موردنیاز خود را برای تامین از سوی صنعتگران ایرانی ارائه و ثبت درخواست کرده‌اند. در نمایشگاه سال گذشته اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو لئونید آناتولیویچ پیچلنیکف، رئیس بخش سرمایه‌گذاری بین‌الملل وزارت سرمایه‌گذاری و صنعت استان مسکو نیز گفته بود: امروز تغییرات اساسی زیادی در بازار خودروی روسیه شاهدیم و تقریبا همه خودروسازان غربی که با ما کار می‌کردند از کشور خارج شده‌اند. هر چند تولیدکنندگان چینی فعالان در روسیه حضور دارند، اما ما به تجربه شما ایرانی‌ها نیاز داریم از همین رو ما بسیار علاقه‌مندیم که ایرانی‌ها خطوط تولید خودروسازی روسیه را تقویت کرده و در کشورمان به تولید بپردازند. در همین رابطه نیز علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: در شرایط فعلی ایران خودرو آمادگی دارد تا با سرمایه‌گذاری روس‌ها و انجام کار فنی از سوی این گروه صنعتی، با پلتفرم خود یا راه‌اندازی پلتفرم مشترک در روسیه فعالیت کند. همچنین قطعه‌سازان ما نیز آمادگی دارند تا همه قطعات موردنیاز را در این راستا تامین کنند و حتی آمادگی راه‌اندازی واحدهای قطعه‌سازی در روسیه وجود دارد. عظیمی به راه‌اندازی خطوط تولید مختلف این گروه در کشورهای سنگال، بلاروس، ونزوئلا و سوریه اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم نظیر چنین خطوطی را در روسیه نیز راه اندازی کنیم.

خروج غول‌های خودروسازی راه را برای ایران باز کرد؟
حال این سوال مطرح می‌شود که با وجود تفاهمنامه‎های مشترک بین ایران و روسیه و اظهار تمایل روسیه برای همکاری مشترک با ایران در صنعت خودروسازی، ایران توانسته از خروج غول‌های خودروسازی از این کشور استفاده کند؟ پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین در سال 2021، موج تحریم‌های جهانی علیه روسیه آغاز شد و در پی آن غول‌های خودروسازی یکی پس از دیگری از این کشور خارج شدند. خروج شرکای تجاری خودروسازی این کشور منجر به تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی و در پی آن کاهش تولید خودرو شد و بازار عرضه و تقاضا برهم ریخت به طوری که فروش خودروهای جدید در روسیه از ۱۲۰ هزار دستگاه در ماه اکتبر ۲۰۲۱ به ۴۵ هزار و ۲۲۸ دستگاه در اکتبر ۲۰۲۲ رسیده و ۶۲.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. خروج غول‌های خودروسازی از روسیه سرفصل شروع مشکل صنعت خودروسازی در این کشور بود، چرا که پس از آن بسیاری از خودروسازان صادرات خودرو به این کشور را به علت خطرات احتمالی ناشی از تجارت با روسیه، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده متوقف کردند. خروج شرکت‌های خارجی خودروساز و توقف صادرات خودرو در روسیه در حالی رقم خورد که طبق آمارهای رسمی در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۶ خودروساز اروپایی نزدیک به نیم‌میلیون دستگاه از کل فروش۶۷/ ۱میلیونی بازار روسیه را در اختیار داشتند.
پس از خروج شرکت‌های بزرگ خودروسازی از روسیه و توقف صادرات خودرو به این کشور، زمینه همکاری مشترک ایران و روسیه در صنعت خودروسازی قوت گرفت؛ به‌طوری که چندین بار در این مدت مسئولان و هیات‌های مختلف برخی از شرکت‌های خودروسازی برای مذاکره ببین دو کشور تردد داشتند. حدود یکسال قبل بود که هیئتی از اتحادیه فروشندگان خودرو روسیه (RoAD) به ایران خودرو آمده‌اند تا درباره صادرات خودروهای ایرانی به روسیه مذاکره کنند. این رفت‌وآمدها در نهایت منجر به عقد 12 تفاهمنامه همکاری بین شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو در حاشیه نمایشگاه خودرو روسیه شد؛ قراردادهایی که به عقیده فعالان این صنعت منتج به نتیجه‌ای نشد. با این حال چندی پیش سفیر ایران در روسیه از گفتگوی دو کشور برای صادرات خودرو‌های ایرانی به روسیه خبر داد و گفت دو کشور درباره ساخت خودرو مشترک هم در حال مذاکره هستند. کاظم جلالی در این باره گفته بود: بعضی از خودروهای تولید روسیه در بازار ایران وجود دارد و امیدواریم که خودروهای ساخت ایران نیز به بازار روسیه راه یابد، البته دو کشور در حال مذاکره درباره ساخت مشترک خودرو هم هستند. در اردیبهشت ماه سال گذشته شرکت خودروسازی سایپا، قرارداد صادرات خودروهای شاهین، کوئیک و ساینا در بازارهای روسیه و بلاروس به‌ میزان ۴۵ هزار دستگاه و طی سه سال به ارزش 450 میلیون یورو منعقد کرد، اما چند ماهی نگذشت که توزیع‌کننده انحصاری شرکت خودروسازی ایرانی سایپا در روسیه اعلام کرد که به دلیل تغییر شرایط اقتصادی از عرضه محصولات این برند منصرف شده است.
برخی علت این موضوع را عدم تمایل بازار روسیه به خودروهای ایرانی عنوان کردند؛ این در حالی است که بازار خودروی روسیه که قرار بود پس از خروج شرکای خارجی به واسطه تحریم‌ها، پله ترقی خودروسازی ایران شود، ایران از حضور در این بازار ناکام ماند. ظاهرا خروج شرکت‌های خودروسازی مطرح جهان به علت تحریم‌های غرب از بازار روسیه منجر به نفوذ چینی‌ها به بازار این کشور منجر شده است؛ گفته می‌شود برندهای چینی بیش از ۹۰ درصد از کل واردات خودروی روسیه را به خود اختصاص داده‌اند.
کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند صنعت خودروسازی کشور با مشکلات ساختاری که دارد توان عرض‌اندام در دیگر کشورها را ندارد و اگر خواستار گشایشی در بازار‌های صادراتی هستیم بهتر است ابتدا چالش‌ها و مشکلات زیرساختی این شرکت‌ها حل شود.

معاون وزیر صمت اعلام کرد؛

گروه صنعت و تجارت: معاون وزیر صمت بیان کرد: جدیدترین گزارش اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق، کالا و ارز نشان می دهد که قاچاق اسباب بازی به کشور باز هم کاهشی بوده و امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. به گزارش اقتصادآنلاین، افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی و صنایع وابسته (ایران تویکس) و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوشت افزار (ایران پنکس) با حضور محمد مهدی برادران، معاون وزیر صمت، حمیدرضا زارع مدیرکل مرکز صنایع خلاق وزارت صمت، اکبری تالار پشتی رییس سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس، احسان منشی رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان اسباب بازی، صنعتکار، رییس انجمن تولیدکنندکان نوشت‌افزار و جمع کثیری از فعالین حوزه صنعت کار برگزار شد. محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: باید به قدری در صنعت اسباب بازی قوی عمل کنیم که دیگر محصولات خارجی در برای مصرف‌کنندگان داخلی جذابیتی نداشته باشد. معاون وزیر صمت ادامه داد: جدیدترین گزارش اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق، کالا و ارز نشان می‌دهد که قاچاق اسباب بازی بازهم کاهشی بوده و امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. اما می‌دانم بازهم رهبری این مقدار قاچاق به کشور را زیاد دانسته و معتقدند که با توجه به توانایی که در میان تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، این رقم باید به صفر برسد. ضمن اینکه به باور ایشان این اسباب بازی ها تطابقی با فرهنگ ما ندارد. به گفته برادران، توسعه و رونق تولیدات داخلی در صنعت اسباب‌بازی کمک می‌کند که فرهنگ ایرانی و ملی در بیشتر جان و روح کودکان و نوجوانان ما نفوذ کند و در آن‌ها تجلی پیدا کند. او ادامه داد: انتظار ما از تولیدکنندگان داخلی این است که تولیدات آن‌ها متناسب با فرهنگ بومی و ملی ما باشد. اگر همان کالای قاچاق را در کشور کپی کرده و آن را تولید کنیم که کاری نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم از طرحی استفاده کنیم از طرح‌های بصری استفاده کنیم که فرهنگ بصری خود ما را افزایش دهد.
تجلی خلاقیت در صنعت اسباب بازی
او رویکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را توجه به صنایع خلاق اعلام کرد و ادامه داد: ما بیشتر به دنبال حمایت از صنایعی بودیم که بیش از اینکه روی عنصر مواداولیه تمرکز داشته باشند، عنصر خلاقیت در آنها تجلی داشته است. این همان خواسته و هدفی بودیم که در در صنعت اسباب‌بازی به خوبی قابل دست یافتن و تحقق بود. معاون وزیر صمت با بیان اینکه بر اساس کلام رهبری صنعت اسباب بازی، صنعت آینده‌ساز کشور است، ادامه داد: چه کاری ارزشمندتر و مهم تر از این است که ما آینده کشور را در باب اندیشه بسازیم، آن هم نه با حرف و صحبت و نصیحت، بلکه ما با توسعه صنعت اسباب بازی، آینده و فرهنگ کودکان خود را با ابزاری می سازیم که کودک با آن رویاهای خود را محقق کرده و آینده خود را آباد می‌کند. آنچه که ما امروز داریم حاصل اسباب‌بازی‌هایی است که در کودکیمان با آن بازی کرده و داستان‌هایی است که آن‌ها را می‌خواندیم و می‌شنیدیم.

افزایش تعداد شناسه کالا از صفر به ۲۷۷ شناسه
برادران تصریح کرد: تولید کنندگان اسباب بازی طی ۳ سال اخیر تعداد شناسه کالای خود را از صفر به ۲۷۷ شناسه رساندند که این نشان دهنده رشد و توسعه در این صنعت است. او همچنین گفت: در حوزه تامین مواد اولیه هم توفیقات زیادی حاصل شده و رشد قابل‌توجهی را شاهد بودیم. طوری که تعداد واحدهای تولیدی از ۱۰ واحد به ۳۱ واحد و از ۱۶۱ واحد به ۳۱۵ تا افزایش یافته است. معاون وزیر صمت گفت: اینکه فعالین این صنعت به فکر برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در کنار شهرک‌های صنعتی هستند، نشان می‌دهد که روند صنعتی شدن در صنف اسباب‌بازی به درستی در حال طی شدن است.معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه و رونق تولید در دولت سیزدهم، گفت: اگر همت تشکل‌های فعال در این حوزه نبود، توفیقاتی که امروز در انجمن‌های تخصصی به دست آمده را نداشتیم. برادران از جهش ایجاد شده در این صنعت خبر داد و افزود: مقدار واردات مواد‌اولیه در سال ۹۹ کمتر از ۲ میلیون دلار بوده، اما حالا این رقم به ۱۰ میلیون دلار رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که چقدر تسهیل‌گری در حوزه تامین مواد اولیه در صنعت اسباب‌بازی اتفاق افتاده است. او همچنین از رشد ۸۵ درصدی صادرات خبر داد و اظهار داشت: مقدار صادرات از ۲۴ میلیون دلار به ۴۶ میلیون دلار افزایش یافته است. البته کارهای بزرگ دیگری هم در این حوزه صورت گرفته است. به عنوان مثال ۳ سال قبلی تولیدی در زمینه ماشین‌های کنترلی نداشتیم. اما حالا شاهد تولیدات خوبی در این حوزه هستیم. در قطعات کوچک لگو و اسباب‌بازی‌های رباتیک و عروسک‌های سخنگو هم کارهای ویژه‌ای انجام شده است.

رشد ۲ برابری شرکت‌کنندگان در نمایشگاه
برادران با اشاره به اینکه امروز بیش از ۵۰۰ نشان تجاری دور هم جمع شده‌اند. این ۵۰۰ نشان تجاری در کنار یکدیگر ۲ صنعت بزرگ و آینده‌دار کشور را می‌سازنند و آن را رهبری می‌کنند. معاون وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود از رشد دو برابری شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها خبر داد و اظهار داشت: ۲۷۲ تولید کننده ( ۹۲ شرکت‌کننده اسباب‌بازی و بیش از ۱۸۰ تولیدکننده نوشت‌افزار) در ۵ سالن به مساحت ۲۵ هزار مترمربع دور هم جمع شده‌اند.
به گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون ۸۴ واحد صنعتی دارای بهره‌برداری در این حوزه داریم. البته واحدهای صنفی تولیدی دیگری هم در این حوزه مشغول به کار هستند که آمار آن‌ها در اختیار ما نیست.