نتیجه جنگ اوکراین برای امنیت اروپا حیاتی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح اوکراین در سوئیس، ادعاها و مواضع خصمانه غرب علیه روسیه را تکرار و ادعا کرد که نتیجه جنگ مسکو و کی‌یف برای امنیت اروپا حیاتی است. جوسپ بورل دیروز چهارشنبه با انتشار یادداشتی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، ادعا کرد: تأثیر جنگ در اوکراین بسیار فراتر از مرزهای این کشور است. یک درگیری طولانی مدت می تواند بی ثباتی را تداوم بخشد و امنیت غذایی و ثبات اقتصادی جهانی را تهدید کند. وی مدعی شد: این جنگ و نتیجه آن برای اوکراین و همچنین برای امنیت اروپا حیاتی است. هرگونه آتش بسی که به روسیه اجازه دهد رژیم خود را در سرزمین های اشغالی (اوکراین) حفظ کند، پاداش به این تجاوزگری محسوب می‌شود، قوانین بین المللی را تضعیف می کند و روسیه را برای گسترش سرزمین‌های خود تشویق می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: هیچ کس بیشتر از اوکراینی ها صلح نمی خواهد. با این حال، شرایط مناسب برای تحقق صلح در اوکراین و جهان اهمیت دارد. روسیه در سایه جاه‌طلبی امپریالیستی خود سرگرم یک جنگ انتخابی و بی‌دلیل است.

 

حماس اصلاحات زیادی را برای توافق آتش‌بس پیشنهاد کرده است

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه قطر در دوحه از ارائه طرح‌ها و ایده‌های اداره غزه طی روزهای آینده خبر داد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر، قطر را "شریکی خستگی ناپذیر" توصیف کرد که برای صلح تلاش می کند. بلینکن گفت که دستیابی به یک توافق "امکان پذیر" است، و افزود: من معتقدم که لازم است تمام تلاش خود را برای انجام آن انجام دهیم. اما هیچ تضمینی وجود ندارد. قطر همیشه در دستیابی به توافق آتش بس در غزه شریک بوده است. ما در تلاش هستیم تا مسیری را با هدف پایان دادن به این جنگ و سپس بازسازی غزه فراهم کنیم. تقریبا تمام جهان، از پیشنهاد آتش‌بس (رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن) حمایت کرده است. وی افزود: در هفته‌های آینده، ایده‌هایی برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ برای بخش‌های کلیدی، مثل مدیریت حکومت، امنیت و بازسازی (در غزه) ارائه خواهیم کرد. ما برای افزایش جریان کمک‌ها به غزه، محافظت از غیرنظامیان و آزادی گروگان‌ها تلاش می‌کنیم.

سازمان ملل اقدامات تل‌آویو در غزه را «جنایت جنگی» دانست
نتایج یک تحقیق انجام شده از سوی سازمان ملل که دیروز (چهارشنبه) منتشر شد بر ارتکاب جنایات جنگی و جنایات ضدبشری از سوی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه صحه گذاشت. کمیسیون تحقیقات سازمان ملل نتایج دو شاخه تحقیقات، یکی متمرکز بر حمله هفتم اکتبر طوفان الاقصی از سوی جنبش حماس و دیگری متمرکز بر پاسخ ارتش رژیم صهیونیستی به این عملیات با حمله به غزه را منتشر کرد. رژیم صهیونیستی مدعی شده این کمیسیون مغرضانه علیه این رژیم عمل می‌کند و به خاطر این ادعا با آن همکاری نمی‌کند. کمیسیون مذکور تل‌آویو را عامل ایجاد مانع برای فعالیت‌هایش و جلوگیری کردن از دسترسی بازرسانش به سرزمین‌های اشغالی و فلسطین دانسته است. هیات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در مقر سازمان ملل در شهر ژنو یافته‌های منتشر شده این کمیسیون در روز چهارشنبه را رد کرد. معیراو ایلون شاهار، سفیر این رژیم در مقر سازمان ملل در ژنو ادعا کرد: «کمیسیون تحقیقات سازمان ملل بار دیگر ثابت کرد اقداماتش همگی در خدمت یک دستور کار سیاسی جهت‌دار علیه اسرائیل هستند.»

تاکید اتحادیه اروپا بر ضرورت توجه به افغانستان
مقام‌های اتحادیه اروپا بر لزوم توجه به نیازهای مردم افغانستان تاکید کردند. مقام های اتحادیه اروپا دیروز -چهارشنبه- درباره ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گفت‌و‌گو و تاکید کردند که نیازهای مردم این کشور نباید نادیده گرفته شود. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نشستی در بروکسل برای ارزیابی ارتباط با مردم افغانستان برگزار شده است. در این نشست شماری از سفرای کشورها از جمله قطر حضور داشتند و درباره مؤثرترین راه‌های رفع نیازهای اساسی مردم افغانستان و ارائه کمک‌های بشردوستانه بحث و تبادل نظر کردند». وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که به تلاش‌های خود برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی افغانستان ادامه خواهد داد. «فیصل بن عبدالله آل حنزاب»، فرستاده ویژه وزیر امور خارجه قطر در سخنانی پیش از این دیدار تاکید کرد که کشورش همواره تلاش های مختلفی را برای حمایت از خواسته های مردم افغانستان جهت دستیابی به امنیت و ثبات انجام داده است و تلاش‌های میانجی‌گری دوحه با امضای توافق‌نامه صلح در افغانستان در فوریه ۲۰۲۰ به اوج خود رسید.

پیروزی راست‌گرایان افراطی در فرانسه:

گروه جهان: بعد از انحلال مجمع ملی فرانسه توسط امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پی پیروزی قاطع «جردن باردلا» در انتخابات اروپا، گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه و همچنین ۲۰ وزیر کابینه نامزدی خود را برای انتخابات زودهنگام اعلام کردند. رئیس‌جمهور فرانسه یکشنبه شب درست یک ساعت پس از آنکه شعبات اخذ رای بسته شدند و پیروزی «مارین لوپن» از حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه در انتخابات اروپا تایید شد، طی سخنانی خواستار انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. به گزارش «تجارت»، بعید است که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، مقام نخست‌وزیری را به حزب «اجتماع ملی» پیشکش کند زیرا غرورش چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد. داستان این روزهای فرانسه به‌مثابه یک کشتی در حال غرق است که به تدریج ارتباطش را از دست می‌دهد و همه اینها از «خودشیفتگی کورکورانه‌ رئیس‌جمهوری» نشات می‌گیرد که همچنان تصور می‌کند قادر به پیروزی است.

پیروزی معنادار حزب لوپن
روزنامه تلگراف در گزارشی می‌نویسد: همزمان با پایان آخرین روز رای‌گیری انتخابات پارلمان اروپا و انتشار برآوردها، مشخص شد که حزب «اجتماع ملی» دو برابر حزب حاکم موسوم به «رنسانس» - متعلق به امانوئل ماکرون – رای کسب کرده است. اگر چه به نظر می‌رسد حزب راست‌گرای لوپن در آستانه کسب یک پیروزی تاریخی برای محافظه‌کاران و راست‌گرایان در فرانسه است اما جمع آرای احزاب میانه‌رو و چپ که از امانوئل ماکرون حمایت می‌کنند بسیار بیشتر از حزب لوپن است و احتمالا به همین دلیل رئیس‌جمهور فرانسه «با اطمینان خاطر» و در واکنشی سریع از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد روزنامه تلگراف با اشاره به انتخابات زودهنگام فرانسه که قرار است در ۲ مرحله طی روزهای ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) و ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار شود، می‌نویسد: بازی در نهایت شاید بدین گونه تمام شود که «جردن باردلا» رئیس حزب اجتماع ملی فرانسه به مقام نخست‌وزیری این کشور منصوب شود اما این مقام برای جوان ۲۸ ساله‌ای که تجربه‌ای ندارد، بیش از حد بزرگ است. این روزنامه انگلیسی استدلال می‌کند که امانوئل ماکرون با این اقدام شانس پیروزی دیگری را به خود و نخست‌وزیرش بخشیده است؛ اقدامی که «پوچ» به نظر می‌رسد و در حال حاضر در فرانسه هیچکسی به اندازه مارین لوپن از جریانات پیش آمده خوشحال نیست.
نقشه راه ماکرون برای راست‌گرایان
به گفته منابع کاخ الیزه، امانوئل ماکرون با برگزاری انتخابات پارلمانی غافلگیرکننده، تله‌ای برای جناح راست پهن کرده است. مقامات دولتی پیشنهاد کردند که ماکرون به حزب مارین لوپن (اجتماع ملی) اجازه می‌دهد تا کنترل پارلمان فرانسه را به دست بیاورد تا ناتوانی او قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آشکار شود. منبعی دیگر در کاخ الیزه به رویترز اعلام کرد رئیس‌جمهور ۴۶ساله فرانسه که قدرتش از زمانی که دو سال پیش اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست داد، محدود شده است، این احتمال را در نظر می‌گیرد که بتواند اکثریت را پس بگیرد و همه را غافلگیر کند. رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت اطمینان دارد فرانسوی‌ها انتخاب درستی برای خود و نسل‌های آینده خواهند داشت. در انتخابات پارلمانی اروپا، حزب «اجتماع ملی» مارین لوپن حدود ۳۲ درصد از آرا را به دست آورده که حدود ۱۰ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۹ و حدود ۱۷ درصد بیشتر از رای‌های حزب امانوئل ماکرون است.

ائتلاف خطرناک محافظه‌کاران و راست‌گرایان
برنامه اخیر ماکرون برای خلع سلاح مارین لوپن در شرایطی است که رئیس حزب جمهوریخواهان فرانسه خواستار تشکیل ائتلاف گسترده بین نامزد‌های حزب متبوعش و حزب راست افراطی اجتماع ملی به ریاست مارین لوپن در انتخابات آینده پارلمانی کشور شد؛ خواسته‌ای که خشم محافظه کاران را برانگیخته است. خبرگزاری رویترز نوشت اریک سیوتی (Eric Ciotti) در مصاحبه با تلویزیون TF۱ گفت: ما به نوعی ائتلاف نیاز داریم این همان چیزی است که اکثریت قاطع رای دهندگان از ما می‌خواهند. وی گفت: ما هم همان چیز‌هایی را می‌گوییم که آنها می‌گویند بنابراین اجازه دهید این تصور را که مخالف هستیم متوقف کنیم. اکثر رای دهندگان از ما می‌خواهند به یک توافق دست یابیم. رویترز نوشت: این اولین بار در تاریخ سیاسی مدرن فرانسه است که رئیس یک حزب سیاسی سنتی از ائتلاف با حزب راست افراطی اجتماع ملی حمایت می‌کند. مکرون با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام و به دنبال آرای بیش از دو برابری حزب اجتماع ملی در انتخابات اروپا در مقابل ائتلاف راست میانه خود، وارد یک قمار سیاسی شد. سیوتی قبل از اعلام تصمیم خود با لوپن و جوردن باردلا روسای از حزب اجماع ملی دیدار کرد.

گروه کشاورزی: وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی را دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که امسال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲انجام خواهد شد.
به گزارش تجارت به نقل از مهر وزیر جهاد کشاورزی درجلسه سه شنبه‌های نظارتی مجلس گزارشی از وضع خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲، اقدامات حمایتی درباره برنجکاران و صادرات محصولات کشاورزی و تلاش برای رفع مشکل قطعی برق چاه کشاورزی ارائه کردو گفت: با پیگیری‌ها و برنامه‌های راهبردی که وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ در پیش گرفت، در مقطعی از سال روزانه بیش از ۱۲ هزارتن از محصولات سبزی و صیفی کشور صادر شده است.
محمد علی نیکبخت درصحن علنی مجلس افزود: در محصولاتی مانند سیب‌زمینی، گوجه و پیاز همواره با بحران مواجه بودیم ولی از سال ۱۴۰۲ تا کنون وضع به حالت ثبات رسیده است. نه تنها در تأمین نیاز داخل مشکلی نداشتیم بلکه در برخی مقاطع مازاد تولید داشتیم و نسبت به صادرات اقدام کردیم.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اکنون سهم شیلات و آبزی‌پروری از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است اما می‌توان سهم تولید این بخش رابه حداقل ۱۰ درصد افزایش داد.
نیکبخت با اشاره به وضع تولید و ذخیره برخی از کالاهای اساسی اضافه کرد: قیمت مرغ نسبت به سال گذشته به قیمت نرمالی رسیده و در بازار تثبیت شده است. میزان جوجه‌ریزی امروز به ۱۵۰ میلیون در ماه رسیده که سبب افزایش تولید شده است. حتی در مقاطعی صادرات مرغ داشتیم به عبارت دیگر از وارد کننده به صادر کننده رسیدیم.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در تولید تخم‌مرغ حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد داشتیم و صادرات انجام دادیم. در فروردین و اردیبهشت امسال حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه تأمین نهاده‌ها هم سال گذشته وضع نامناسبی را شاهد بودیم، اما امروز به تولیدکنندگان سراسر کشور اعلام می‌کنم بدون هیچ دغدغه‌ای این نهاده‌ها در دسترس است و اگر در گذشته برای خرید و تحویل نهاده ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز بود امروز این اتفاق به روز رخ می‌دهد.

تأمین گندم کشور
نیکبخت گفت: امروز خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی را دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که امسال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و ۱۰۰ درصد نیاز کشور از گندم تأمین می‌شود و دیگر نیازی به واردات گندم نداریم.
وی افزود: اولویت اول ما خرید برنج شمال است وواردات را مدیریت کردیم و حتی امروز اگر امکان وجود داشته باشد صادرات برنج را خواهیم داشت.
نیکبخت با اشاره به این موضوع که در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و هفتصد تن برنج وارد شد و سال ۱۴۰۲ این میزان به یک میلیون تن کاهش یافت، اعلام کرد: نگاه وزارت جهاد به تولیدات داخل است.

وزیر کشاورزی گفت: برای حمایت از دامداران، نهاده مدت‌دار به آنها تحویل دادیم و اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به صورت سه ماهه و ۶ ماهه به دامداران و عشایر نهاده تحویل داده شده است.
نیکبخت اظهارداشت: قطع برق چاه‌های کشاورزی یکی از مشکلات اساسی است. روستاییان و کشاورزان آماده هستند که برق منازل و خانه‌های آنها قطع شود اما برق چاه‌های کشاورزی قطع نشود.از دیگر دغدغه‌های ما تأمین ماشین‌آلات کشاورزی است. اکنون ۶۰ هزار تقاضا برای دریافت تراکتور وجود دارد در حالی که تولید داخلی ما کفاف این نیاز رانمی‌دهد.وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و۵۰ درصد دیگر هفته آینده پرداخت می‌شود واطمینان می‌دهم که امروز ذخایر استراتژیک ما در نهاده‌ها و کالاهای اساسی شرایط مناسبی دارد.

چالش در فرآیند خرید تضمینی گندم
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هم با بیان اینکه فرآیند خرید تضمینی با چالش‌های زیادی مواجه است، گفت: برخی از کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی حاضرند گندم تولیدی خود را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت تضمینی و به‌طور نقدی به واسطه‌ها بفروشند. بابک نگاهداری در جریان بررسی گزارش وزیر جهاد کشاورزی در مورد نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی اظهارداشت: تصویب دیرهنگام قیمت نهایی خرید تضمینی گندم در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به نرخ ۱۷۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم که آن هم ۲۰ هزار ریال پایین‌تر از قیمت اولیه اعلامی بود، سبب ایجاد نارضایتی در تولیدکنندگان گندم شد.
وی ادامه داد: این قیمت، پاسخگوی هزینه‌های تولید گندم آبی نیست. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بنا بر اعلام مجری طرح گندم کشور، از آغاز برداشت رسمی گندم در فروردین امسال تا ۶ خرداد جاری بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم به ارزش حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است؛ با این وجود تا این تاریخ تنها حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (کمتر از ۶ درصد از مطالبات) به کشاورزان از سوی دولت پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین برنامه اثربخشی برای ارائه بذر اصلاح‌شده به تولیدکنندگان متناسب با ویژگی‌های مناطق جغرافیایی محل تولید وجود ندارد.
درادامه این جلسه نمایندگان هم درمورد نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و مشکلات کشاورزان دغدغه‌های خود را بیان کردند.
ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه گفت: اگر قرار است از شالیکاران حمایت لازم صورت نگیرد، اجازه دهید زمین‌ها تغییر کاربری دهند و منافع کشاورزان تأمین شود. سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات و زیرکوه گفت: بارها تأکید کردیم که در تأمین گوشت دام سبک در خاورمیانه و آسیا می‌توانیم حرف اول را بزنیم و صادرکننده باشیم اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی و انسجام در برنامه در تأمین این امر با مشکل مواجه هستیم. محمد باقری نماینده مردم بناب اظهارداشت: سموم تقلبی و عدم نظارت بر واردات سم در بازار سبب مشکلاتی برای کشاورزان شده است.