آسیا می‌تواند موتور تغییراتی مثبت در روندهای جهانی باشد

سرپرست ریاست‌ جمهوری ایران در پیامی به نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران تاکید کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آسیا علاوه بر یک نگاه و چشم‌انداز درون آسیایی براین اساس نیز استوار است که آسیا می‌تواند موتور تغییراتی مثبت در روندهای جهانی و محرکی قوی برای همگرایی بین‌المللی باشد. «محمد مخبر» در بخشی از پیام خود به اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا که روز دوشنبه و توسط «علی باقری»، سرپرست وزارت خارجه ایران قرائت شد، با اشاره به ادامه جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم فلسطین تاکید کرد: ما از هر فرصتی برای کمک به مردم فلسطین و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنیم. در بخش دیگری از پیام مخبر آمده است: رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن سیاست آپارتاید هر روز بر دامنه تهدید و تجاوز خود علیه ملت فلسطین می‌افزاید. تاریخ گواه این موضوع است که ظلم بر بیگناه هرگز بی پاسخ نخواهد ماند. ما فلسطین را بخش جدایی‌ناپذیر از جهان اسلام می‌دانیم. ایران از هر فرصتی از جمله سازوکارهای چندجانبه برای کمک به توقف این جنایات بی سابقه و استقرار آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه استفاده کرده و با قوت به آن ادامه می‌دهد.

 

برجام هیچ جایگزینی ندارد

نماینده ایران در سازمان ملل در شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کرد که برجام بهترین گزینه باقی مانده است، هیچ جایگزینی ندارد و احیای آن واقعاً به نفع همه اعضای آن است. امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع «عدم اشاعه: اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» گفت: ما به بیانیه‌ای که توسط نماینده دائم اتحادیه اروپا ارائه شد توجه داریم. علی‌رغم نقش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، متاسفانه این بیانیه همچنان سیاسی، جانبدارانه و یک‌طرفه است. ما همچنین به گزارش اخیر دبیر کل (S/۲۰۲۴/۴۷۱) توجه داریم، که به درستی بیان می‌کند که ایالات متحده آمریکا نه به برجام بازگشته و نه تحریم‌های یکجانبه‌ای را که پس از خروج غیرقانونی آن در ۸ می ۲۰۱۸ مجدداً اعمال شده بودند، لغو کرده است و از اعضای برجام، به ویژه ایالات متحده آمریکا، خواسته تا به گفتگو و همکاری بپردازند. با این حال، گزارش همچنان به دلایل اصلی وضعیت کنونی، مشخصاً: خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از برجام و عدم موفقیت بعدیE۳/EU در انجام تعهدات خود ذیل این توافق، توجه نمی‌کند.

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در عید سعید غدیر تبیین کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در عید سعید غدیر در دیدار هزاران نفر از هموطنان، واقعه غدیر را زمینه‌ساز استمرار حاکمیت اسلامی و تداوم الگوی زیست اسلامی برشمردند و با اشاره به برخی فضائل امیرمومنان(ع)، تأکید کردند: مردمی بودن نظام اسلامی و اعتقاد به تأثیر حضور فردفرد مردم در سرنوشت کشور را از مولای خود آموخته‌ایم.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به انتخابات بسیار مهم روز جمعه، مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح را موجب سرافرازی ملت و جمهوری اسلامی برشمردند و با تبیین ویژگی‌های نامزد اصلح، آحاد ملت را به حضور در پای صندوق‌های رأی فراخواندند و تأکید کردند: هرکس به ایران قوی و سرافراز علاقمند است و هرکس معتقد به حمایت از نظام است، در انتخابات مشارکت کند.

تاکید بر استمرار حاکمیت اسلامی
رهبر انقلاب با تبریک «عیدالله الاکبر» به همه ملت ایران و مسلمانان جهان، برگزاری جشن‌های مردمی عید شریف غدیر در معابر عمومی را ابتکاری بسیار خوب خواندند و مأیوس شدن کافران از شکست دادن اسلام را تعبیر بسیار برجسته قرآن در موضوع عید غدیر و اعلام خلافت و ولایت أمیرمومنان(ع) برشمردند. ایشان تداوم حاکمیت سیاسی اسلام در پرتو فرمان پروردگار مبنی بر ابلاغ جانشینی و امامت أمیرمومنان از زبان مبارک پیامبر(ص) را علت ناامیدی کفار دانستند و افزودند: تداوم حاکمیت و سیاست اسلامی که در امامت جلوه‌گر است، استمرار روح اسلام است. رهبر انقلاب، مقام امامت را از مهمترین شئون انبیای الهی و بالاتر از مقام رسالت خواندند و افزودند: در رسالت، پیامبران، فرامین الهی را برای مردم بیان می‌کنند اما در شأن امامت، پیامبر فرامین الهی را در دل و اندیشه و عمل و کارکرد مردم جاری می‌سازد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استمرار حاکمیت اسلامی در پرتوی امامت و ولایت را باعث تداوم الگوی زیست اسلامی برشمردند و گفتند: هدف از تلاش و مبارزات ۲۵۰ ساله ائمه که برخی بزرگان شیعه نیز بعدها دنبال کردند و در عصر حاضر با مجاهدت‌های امام راحل و ملت ایران ادامه یافت، حاکمیت اسلام بود که منجر به گسترش زیست اسلامی در جامعه می‌شود.

بیان فضیلت‌های برجسته امام علی (ع)
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دوم سخنان‌شان، در تبیین فضائل مولای متقیان، تأکید کردند: چشمِ خرد و افکار عمیق انسان نیز قادر به درک جمال معنوی و رتبه عرشی مولا(ع) نیست و حداکثر قادر است تصویری کلی را در ذهن خود ترسیم کند اما می‌توان با رجوع به نهج‌البلاغه که از نعمات بزرگ الهی است و اختصاص به شیعیان هم ندارد، مبانی، معیار و روش‌ها را از امیرمومنان فراگرفت و با فضائل او آشنا شد. ایشان همه فضائل حضرت علی (ع) را در اوج خواندند و با استناد به نهج‌البلاغه افزودند: «یقین و عاری بودن از ذره‌ای یأس و شک و تردید»، «حساس بودن به تک تک آحاد مردم با هر دین و آیین»، «عدالت غیر قابل توصیف»، «فریب نرمش‌های ظاهری دشمن را نخوردن و هوشیاری کامل در مقابل او» را از فضیلت‌های بسیار برجسته امام علی بن ابی‌طالب(ع) برشمردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اعتقاد عمیق به مردمی بودن حکومت و حقوق متقابل مردم و حاکم را از فضائل امیرمومنان خواندند و گفتند: مردمی بودن کامل نظام اسلامی را از مولای خود و آیات قرآنی آموخته‌ایم اما برخی‌ها به غلط می‌گویند جمهوری اسلامی، انتخابات، دموکراسی و مردم‌سالاری را از غربی‌ها یادگرفته است. ایشان، اهمیت دادن به حرف‌ها و مشورت‌های مردم آنهم در حالیکه علم و حکمت امام علی(ع) به مخزن الهی متصل بوده است و تأکید بر حضور و تأثیر فردفرد مردم –حتی ضعیف‌ترین آنها- در سرنوشت جامعه و کشور را دو فضیلت دیگر امام علی(ع) دانستند و افزودند: نهج‌البلاغه معدن کشف و درک ابعاد بسیار گوناگون شخصیت امیرمومنان است و شایسته است که آحاد مردم به‌خصوص جوانان نهج‌البلاغه بخوانند و با آن انس بگیرند و از آن درس‌های بی‌نظیر بیاموزند.
تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات
رهبر انقلاب در بخش بعدی سخنانشان به انتخابات بسیار مهم ریاست جمهوری پرداختند و گفتند: سه روز دیگر ملت ایران در مقابل آزمون مهم انتخابات قرار دارد که اهمیت آن بیش از همیشه است. ایشان، برگزاری انتخابات، ۴۰ روز پس از فقدان و تشییع میلیونی رئیس‌جمهورِ خوب، محبوب
، مردمی، کاری و علاقه‌مند را امری کم‌نظیر در دنیا دانستند و ابراز امیدواری کردند که خداوند ملت ایران را در این انتخابات سرافراز کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سرافرازی در انتخابات را در گرو مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح خواندند و گفتند: علت اصرار و تأکید بر مشارکت چشمگیر در انتخابات این است که مهمترین اثر مشارکت بالا، سرافرازی جمهوری اسلامی است.

مشارکت بالا زبان بدگویان را کوتاه می‌کند
رهبر انقلاب با اشاره به استمرار خصومت‌ها علیه جمهوری اسلامی از لحظه تشکیل آن تاکنون، انتخابات و مشارکت بالا را از عوامل فائق آمدن بر دشمنی‌ها برشمردند و افزودند: جمهور و مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است که انتخابات و تعیین مسئول کشور، مهمترین مظهر آن است. ایشان با اشاره به این واقعیت که هر گاه میزان مشارکت در انتخابات کم بوده، زبان ملامت دشمنان علیه جمهوری اسلامی بلند شده است، خاطرنشان کردند: هر وقت میزان مشارکت در انتخابات بالا بوده است، زبان بدگویان کوتاه شده و نتوانستند ملامت و شادی کنند بنابراین علت دیگر اصرار بر مشارکت بالا این است که دشمن‌شاد نشویم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با فراخوان عموم مردم به مشارکت و پرهیز از تنبلی و بی‌اعتنایی و دست کم گرفتن انتخابات گفتند: انتخابات فقط برای شهرها نیست بلکه در همه روستاها و بخش‌های کشور مردم در انتخابات شرکت کنند تا جمهوری اسلامی در دنیا سرافراز شود.

بیان ویژگی‌های فرد اصلح
رهبر انقلاب در بیان ویژگی‌های فرد اصلح گفتند: اصلح کسی است که در درجه اول به مبانی انقلاب و نظام و به این راه، اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد همچنان‌که شهید خدمت، رئیسی عزیز واقعاً اعتقاد داشت و کاملاً محسوس بود که او با دل و جان و اعتقاد کار می‌کند. ایشان کارآمدی را ویژگی مهم فرد اصلح خواندند و گفتند: کارآمدی یعنی شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی کار کردن داشته باشد و از عناصر و همکاران خوب استفاده کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توان و نشاط انجام کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب را از دیگری شاخص‌‎های فرد اصلح دانستند و افزودند: فرد اصلح با این خصوصیات، قادر است از همه ظرفیت‌های متنوع و پر شمار کشور برای پیشرفت استفاده کند. ایشان دولت‌های قبل را در استفاده از ظرفیت‌های کشور یکسان ندانستند و گفتند: دولت سیزدهم از دولت‌هایی بود که از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کرد و اگر این دولت ادامه می‌یافت احتمال زیاد می‌دادم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل ‌شود. رهبر انقلاب در بیان ظرفیت‌های مهم کشور گفتند: انبوه جمعیت جوان و تحصیل‌کرده، هوش و استعداد ذاتی ایرانی، معادن عظیم و متنوع، موقعیت جغرافیایی، مرزهای طولانی آبی، تعداد بالای همسایگان، بازارهای بزرگ منطقه‌ای، بازار ۸۰ میلیونی داخلی، تنوع اقلیمی، شبکه ریلی و جاده‌ای، توانمندیهای فنی جوانان در امر مسکن، جاده، سدّ و صنعت، مناطق آزاد تجاری و میراث‌های فرهنگی و تمدنی از جمله ظرفیت‌های کشور است. ایشان افزودند: مردم واقعاً مؤمن و معتقد هم ظرفیت بسیار مهمی هستند؛ حتی اگر برخی از آنها در ظاهر پایبندی درستی به شرع نشان ندهند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از تصور برخی سیاسیون کشور مبنی بر ناگزیر بودن از آویزان شدن به این قدرت یا آن قدرت دنیا برای پیشرفت و توهم اینکه همه راههای پیشرفت از آمریکا می‌گذرد، گفتند: کسانی که چشمشان به خارج از مرزها است، قادر به دیدن و شناختن ظرفیت‌های مهم درونی و طبعاً قادر به برنامه‌ریزی برای استفاده از آنها نیستند.

«تجارت» گزارش می دهد؛

گروه سیاسی:پنجمین مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهور دیروز سه‌شنبه (5 تیر) برگزار شد. این مناظره از ساعت 12:30 تا 16:30 با اجرای مهدی خسروی و با محوریت «اقتصاد» و دولت کارآمد در صورت رسیدن به ریاست جمهوری برگزار شد.
به گزارش «تجارت»، ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای پنجمین و آخرین بار مقابل یکدیگر به طرح برنامه‌های خود در حوزه مسائل اقتصادی در صورت رسیدن به پاستور پرداختند. در این مناظره نامزدها به طرح وعده‌ها و برنامه های خود برای مدیریت کشور در صورت رسیدن به ریاست جمهوری سخن گفتند.

قاضی‌زاده هاشمی در اندیشه برداشتن سربازی اجباری
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در مناظره پنجم و پایانی تاکید کرد: عهد می‌بندم در صورت کسب آرای مردم این ۱۴ اقدام فوری را اجرایی کنم؛ اول اجازه نخواهم داد دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند. افزایش هرساله حقوق کارگران و کارمندان را در دستور کار قرار خواهم داد. دوم، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برای تمام مستخدمین دولت اجرایی خواهد شد. سوم، ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیارد تومانی برای ازدواج، مسکن و اشتغال تسهیل خواهیم کرد و با حل ریشه های اقتصادی راه را برای ۱۱ میلیون جوان مجرد ایرانی باز خواهیم کرد. قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: برای محقق شدن آرزوی برخورداری از خودروی با کیفیت در مقابل مافیای خودرو خواهم ایستاد. دولت با واگذاری سهام به مردم از خودروسازی خارج خواهد شد. واردات خودروهای نو و کارکرده را آزاد خواهیم کرد. واردات خودروهای برقی نیز آزاد خواهد شد. دیوار سخت سربازی را برای همیشه از مقابل جوان ایرانی بر خواهم داشت. ابتدا تکلیف سه و نیم میلیون سرباز فراری را روشن خواهیم کرد.
تاکید پزشکیان بر صادق ماندن دروغ نگفتن
مسعود پزشکیان نیز در مناظره پنجم اظهار کرد: اگر از مردم بپرسیم که رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند اکثریت قاطع مردم به مسائل اقتصادی نظیر تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی‌ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیر قابل توجیه و از این قبیل اشاره می‌کنند و در مرحله بعد به مساله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهند کرد. وی افزود: اگر از من بپرسید مهم‌ترین کاری که رئیس جمهور باید انجام دهد چیست، می‌گویم که مهم‌ترین کار او پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مسائل حل نمی‌شود؛ وجود مسأله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه که طبیعی نیست، حل نشدن مسئله‌ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است؛ من می‌گویم که چرا این مسائل حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد. پزشکیان تاکید کرد: من می‌خواهم الگویی از سیاست ورزی و اخلاق سیاسی معطوف بر توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم. ارجاع به امر کارشناسی وظیفه ماست و هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است و من بکارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد.

کشور را از نو خواهم ساخت
محمدباقر قالیباف نیز گفت: برای همه مردم شناخته شده است؛ اهل کار و نه تنش و دعوا و ستیز هستم. همه عمر و جوانی‌ام را برای زندگی و دین مردمم جنگیده‌ام؛ بحث و دعواهای اینجا با آن جنگیدن‌ها متفاوت است. این دعواها هیچ فایده‌ای ندارد و مشکل مسکن، تحریم، گرانی خودرو، تورم، بیکاری و امنیت را حل نمی‌کند و نه صدای روستایی مظلوم در دور دست و کشاورزان زحمت کش را نمی‌رساند که با زحمت تولید می‌کند و از فروش نهایی محصولش هم ۳۰ درصد به دست نمی‌آید. این دعواها مشکل کارمندان با حقوق ثابت و تورم ۴۰ درصد و مشکل سربازان را حل نمی کند البته تلاش کردیم تا حدودی حقوق سربازان را حل کنیم لذا این جنگ‌های سیاسی و تنش ها فایده ای ندارد. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: هیچ‌گاه بعد از دوران دفاع مقدس در مسئولیتم، هرگز وارد این بازی‌ها نشدم و قبول هم نداشتم. ما در جنگ بزرگ شدیم و برای حفظ وطن و امنیت حانواده‌ها ما جنگ کردیم. هرگز تنش و دعوا نمی‌کنم که بخواهم درون دل مردم را خالی کنم. هرگز «قالیباف» چنین کاری را نخواهد کرد. وی مجددا گفت: این دعواها و تنش‌ها هیچ ثمری ندارد و گشایشی ایجاد نمی کند و تنها مردم را ناامید می‌کند. دعواهای سال ۸۸ و ۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود و این را مردم دیدند و لمس کردند. همه دیدیم آن روزها چه حرف‌هایی زده شد، نگرانم دوباره این اتفاق تکرار شود که ان‌شاءالله نخواهد شد. قالیباف بیان کرد: به پشتوانه عملکرد و برنامه‌ام، طرح‌های اجرایی‌ام را اعلام کردم و برای تحقق آن ها می‌جنگنم.

تمرکز پورمحمدی بر بازسازی اقتصاد کشور
مصطفی پورمحمدی نیز در اظهارات خود در مناظره تاکید کرد: ما باید روی رشد اقتصاد یک تمرکز ویژه داشته باشیم. من چهار اولویت و برنامه بافوریت خودم را در این زمینه چنین اعلام می‌کنم که زیرساخت رشد اقتصاد و پیشرفت، تولید است و در همه‌جای دنیا هم یک شاخص برای سنجش آن وجود دارد که همان بازار سرمایه یا بورس است. رشد اقتصادی در اقتصادهای مدرن و دماسنج هر اقتصاد همین شاخص بورس است. در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد داشت و دچار حباب شد و بسیاری از مردم به آن اشتیاق پیدا کردند اما متأسفانه فروریخت و ضرر شد. پورمحمدی یادآور شد: اما متاسفانه در دولت سیزدهم اصلا بورس افت کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید و دیروز که بازار بورس را بررسی کردم این میزان به ۳۳۵۵ رسیده است که معنایش صفر است.

برای توسعه کشور برنامه و راهبرد دارم
سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دو اولویت اصلی دارم که در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان هم ارائه کردم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. این دو اولویت ارزآوری و اشتغال است. برای حل گرانی، تورم، قیمت ارز باید در این دو زمینه برنامه موفقی اجرا شود. به روستا نباید به عنوان جایی که فقیر است، نگاه کرد. روستاها می توانند
سلول جهش کشور باشند. در این ۱۱ سال خیلی از روستاها را دیده ام. روستای لیقوان در تبریز چند هزار میلیارد تولیدات لبنی دارد. در همدان روستاهایی دیدم که ۲۰۰ کارگاه دارد. یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است.
شهید رئیسی در این ۳ سال رکورد صادرات غیرنفتی را زد. با چین می توان در زمینه پوشاک رقابت کرد.

سرمقاله

علی حیات نیا
کارشناس اقتصادی

رئیس جمهور آینده باید ثبات اقتصادی، تعامل پایدار با جهان، کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش بهره‌وری را در اولویت کارهای خود قرار دهد. رئیس جمهور و دولت جدید باید تمرکز اصلی خود را بر حل چالش‌های کلان اقتصادی که اکنون دغدغه اصلی کشور است، قرار دهند.عدم ثبات و پیش‌بینی‌ ناپذیری اقتصاد که در بسیاری از موارد ناشی از نرخ تورم بالا است یکی از مهمترین این چالش‌ها دانست که رئیس جمهور آینده باید بر آن متمرکز شود. برای این منظور لازم است حجم بالای خلق پول از کانال‌های مختلف و همچنین رشد نقدینگی قابل توجهی که در کشور داریم، کنترل شود. چنانچه ثبات در فضای اقتصادی کشور حاکم شود، بسیاری از عواملی که تحت تاثیر آن هستند از جمله نامساعد بودن فضای کسب و کار، ریسک بالای سرمایه‌گذاری و ... نیز حل خواهد شد.
کاهش تصدی‌گر دولت و حرکت دولت به سمت نظارت و تسهیل‌گری اولویت مهم دیگر است. در گام اول لازم است از مداخلات در فضای اقتصادی، قیمت‌گذاری‌ها و دستوری کردن اقتصاد جلوگیری شود. لازم است دولت اجازه دهد که بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا حرکت کند و فضای رقابتی در حوزه تولید و تجارت داخلی شکل بگیرد.
ایجاد روابط پایدار و سازنده با اقتصادهای بزرگ دنیا نیز به عنوان سومین اولویت اقتصادی دولت آینده باید مطرح باشد. باید به سمت تجارت پایدار با دنیا، البته برمبنای مزیت‌های نسبی برویم و در این زمینه کشورهای همسایه و کشورهای با اقتصاد بزرگ در اولویت باشند. رابطه و پیوند پایدار با اقتصاد دنیا یکی از راهکارهای مقاومت در برابر تکانه‌های اقتصادی دانست. امروز بخش تولید و تجارت ما از محدودیت‌هایی که در زمینه تجارت خارجی وجود دارد، آسیب جدی دیده‌ است. البته لازمه تعامل پایدار با اقتصاد دنیا تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی و بهبود دیپلماسی اقتصادی و سیاسی است. یکی دیگر از مواردی که دولت چهاردهم باید بر آن تمرکز ویژه داشته باشد چابک‌سازی بدنه دولت و افزایش بهره‌وری است. اکنون ساختار دولت بسیار بزرگ، پر هزینه و با بهره‌وری پایین است. انتخاب نیروها باید بر مبنای شایسته سالاری باشد، نه بر مبنای روابط و گرایشات سیاسی. اصلاح این چهار مورد اصلی در کشور که منجر به حل بسیاری از مشکلات کنونی خواهد شد، از اختیار قوه مجریه به تنهایی خارج است و نیازمند همکاری سایر قوا است.

یادداشت

قاسم محبعلی
کارشناس مسائل منطقه

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی به ادامه جنگ یا خلق یک جنگ جدید نیاز دارد که احتمالاً برای این موضوع، حمله به لبنان و درگیری با حزب‌الله در مرزهای شمالی را مدنظر دارد. توافق جزئی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص تبادل اسرا با حماس مورد اشاره قرار داده، به نوعی . از سوی حماس مورد قبول واقع نخواهد شد؛ چراکه آنها هم شروط خود را مدنظر دارند و به دنبال آن هستند که منافع موردنظر خودشان را تامین کنند. به موازات این روند طیف گسترده‌ای از مخالفان در داخل اسرائیل علیه نتانیاهو دست به تحصن زده‌اند و حتی خانواده اسرای اسرائیل با تجمع در مقابل وزارت جنگ این رژیم خواستار آزادسازی آنها شده‌اند. این اقدام‌ها به نوعی نشان از افزایش سطح فشار عمومی علیه نتانیاهو دارد و حتی می‌توان گفت که او همین حالا شرایطی مانند گُلدا مایر، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در دهه ۷۰ میلادی دارد که در نهایت مجبور به استعفا و کناره‌گیری از قدرت شد. این در حالیست که نتانیاهو همین حالا بر ادامه جنگ در غزه تاکید دارد؛ چراکه اگر این منازعه خشونت‌بار همین حالا به پایان برسد، حیات سیاسی نتانیاهو هم به پایان می‌رسد. توجه کنید که نتانیاهو در شرایط فعلی به ادامه جنگ یا خلق یک جنگ جدید نیاز دارد که احتمالاً برای این موضوع، حمله به لبنان و درگیری با حزب‌الله در مرزهای شمالی را مدنظر دارد. او حتی خواهان آن است که با ایران در چنین شرایطی وارد جنگ شود و به همین دلیل است که ایالات متحده بارها در مورد حمله اسرائیل به لبنان هشدار داده و حتی اسرائیل علاقه‌مند است تا تحرکات خود علیه سوریه را دوچندان کند تا در نهایت بتوانند اوضاع و احوال میدانی را به نفع خود سر و شکل دهد. مساله دیگر این است که اسرائیل با استفاده از نیروی هوایی خود می‌تواند برخی از اهداف را در لبنان و یا هر نقطه دیگر مورد هدف قرار دهد اما نتانیاهو به خوبی می‌داند که هزینه سیاسی این اقدام در داخل و خارج برای او به شدت بالا خواهد رفت و حتی می‌تواند او را وادار به کناره‌گیری کند. در این میان برخی‌ تصور می‌کنند که اپوزیسیون اسرائیل با قدرت تمام وارد میدان شده و در داخل به دنبال آن است تا نتانیاهو را از گردونه قدرت خارج کنند که به نظرم آنها صرفاً می‌توانند اظهارنظر کنند و لی در کل کاری از پیش نمی‌برند.

کاهش رشد فقر در دولت سیزدهم

 

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش بیش از چهار درصدی رشد فقر خبر داد و گفت: از رشد اقتصادی ۰.۵ درصد در دهه ۹۰ به رشد ۴.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم. به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین در سلسله نشست‌های خبری مشترک اعضای دولت سیزدهم گفت: این نشست فرصت مناسبی است که به بیان دست آوردهای دولت شهید رئیسی و عملکرد متغیرهای کلان دولت سیزدهم بپردازیم. وی گفت: برای ما متغیر رشد بسیار مهم است؛ چراکه برای ما رشد اقتصادی و درآمد سرانه و شاخص‌های آن اهمیت بالایی دارد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: بعد از سال ۱۳۹۷ و تحریم‌های تحمیلی شدیدا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در نرخ رشد کاهش داشتیم که به میانگین ۰.۵ درصد در دهه ۹۰ رسید. در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشد اقتصادی به ترتیب به ۴.۴ و ۴ و ۴.۵ درصد رسید. وی گفت: رشد اقتصادی سال گذشته براساس قیمت بازار ۵ درصد بوده است که بالاترین نرخ رشد در کشورهای منطقه را نشان می‌دهد و بیانگر حرکت به سمت رشد اقتصادی در سال‌های آینده است. فرزین گفت: رشد مثبت در بخش نفت ناشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه بوده است اما در بخش کشاورزی به علت عوامل اقلیمی و آب و هوایی رشد مناسبی نداشتیم که در قیاس با حوزه های دیگر جا مانده است. با این حال در حوزه خدمات که حدود ۵۰ درصد تولید ناخالص را تشکیل می‌دهد به رشد ۳.۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ رسیدیم.

 

آلمان مسکو را متهم کرد

آلمان مسکو را به بدتر شدن روابط تجاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پکن متهم کرد. به گزارش ایسنا، رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان طی سفر سه روزه خود به پکن اظهار کرد که روابط قوی بین روسیه و چین منجر به بدتر شدن روابط تجاری پکن با کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. اتحادیه اروپا و متحدان غربی آن، دولت چین را به دلیل حفظ روابط نزدیک دیپلماتیک و اقتصادی با مسکو در بحبوحه درگیری بین روسیه و اوکراین و همچنین عدم تمایل این کشور برای پیوستن به انتقادات بین‌المللی از کرملین، سرزنش کرده‌اند. هابک گفت که حمایت پکن از مسکو به روابط تجاری و اقتصادی بین چین و اتحادیه آسیب می‌رساند و پکن نمی‌تواند فقط به موضع بی‌طرف تبدیل شود و سپس علیه منافع امنیتی کشور دیگری موضع بگیرد. معاون صدراعظم آلمان در دیدار با همتای چینی خود، ژنگ شانجی اعلام کرد که منافع امنیتی آلمان و اتحادیه اروپا مستقیما تحت تاثیر این درگیری قرار دارد و به پکن در مورد پیامدهای اقتصادی احتمالی ناشی از همکاری با مسکو هشدار داد. خبرگزاری دی ولت آلمان به نقل از هابک گفت: ارتباط و روابط مستقیم ما تحت تاثیر منفی قرار گرفته است. سفر هابک به چین یک هفته پس از وضع تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی انجام می‌شود که پکن با آغاز تحقیقات ضد دامپینگ با هدف برخی محصولات گوشت خوک از این بلوک به آن واکنش نشان داد.

«تجارت» گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: جایگاه حاکمیت شرکتی در حوزه بازارهای مالی و بنگاه ها کجاست؟ تا کنون در ایران چه اقدامات برای توسعه حاکمیت شرکتی انجام شده است و نقاط ضعف در این زمینه کجاست؟ به گزارش «تجارت»، یکی از دلایل توجه به موضوع حاکمیت شرکتی، منافع سهامداران خرد بوده است. در حال حاضر پذیرفته شده است که ‌سازوکارهای حاکمیتی در بنگاه‌‌‌ها و به‌‌‌ویژه شرکت‌های سهامی‌عام و نظارت بر عملکرد آنها باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای باشد که سهامداران عمده نتوانند منافع سهامداران خرد را به خطر بیندازند. الزام شرکت‌های سهامی‌خاص به رعایت برخی از اصول حاکمیت شرکتی همچنان محل بحث است، اما در کنار الزامات نهادهای سیاستگذار و ناظر در بازارهای مالی، پژوهش‌‌‌های متعدد درباره رابطه وضعیت حکمرانی شرکت‌ها و شاخص‌‌‌های عملکردی و همچنین میزان دسترسی به منابع، توجه مدیران و سهامداران بنگاه‌‌‌ها را به این موضوع جلب کرده است. منافع سهامداران خرد در بنگاه‌‌‌ها در کشورهایی که میزان سهام مالکیتی نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی، قابل‌توجه است، بیش از سایر کشورها در معرض خطر جدی قرار دارد؛ چه صدای سهامداران اقلیت در این اقتصادها اندک و قدرت سهامداران حاکمیتی معمولا بسیار زیاد است. در حالی که کشورهای انگشت‌شماری هستند که در آنها بخش عمومی بیش از یک‌سوم مالکیت شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند، در ایران نهادهای دولتی و حاکمیتی مالکیت ۴۰ تا ۵۰ درصد و کنترل ۸۰‌ درصد شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند. همین موضوع موجب نگرانی‌ درباره رعایت منافع سهامداران خرد در بازار سرمایه ایران شده است. از سوی دیگر تصویب بندهایی در لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی با هدف تقویت جایگاه سهامداران خرد و غیرحاکمیتی در نظام حکمرانی شرکت‌ها از این منظر مورد توجه است. براساس این بندها، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری سایر دستگاه‌‌‌های اجرایی تا پایان سال دوم برنامه ‌سازوکارهای مناسب برای ارائه پیشنهاد سهامداران خرد به‌منظور طرح در هیات‌مدیره و مجامع شرکت‌ها را فراهم کند و درجه افشای معاملات شرکت‌هایی را که سهامداران حاکمیتی دارند افزایش دهد. همچنین وضعیت سهام شرکت‌های فرعی تعیین‌تکلیف خواهد شد. پیشنهاد شده که ساماندهی این امور از طریق مالیات و گرفتن حق رأی دوره‌‌‌های بعد انجام شود. حالا سوال این است که آیا بندهای این‌‌‌چنینی می‌‌‌تواند مشکلات حاکمیتی نهادها را حل کند؟ واقعیت این است که ایجاد حکمرانی خوب در بنگاه‌‌‌ها همان‌‌‌قدر که به زیرساخت‌‌‌های قانونی مناسب نیاز دارد، نیازمند عزم جدی نهادهای سیاستگذار و ناظر نیز است. طراحی مکانیزم اجرایی بهبود حاکمیت شرکتی باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای باشد که گروه‌‌‌های صاحب قدرت انگیزه کافی برای اجرای آن داشته باشند یا حداقل مکانیزم‌‌‌های کافی برای سلب اعمال نفوذ در جهت عدم‌استقرار نظام حاکمیتی مطلوب طراحی شده باشد
ارزیابی کارشناسی
در این خصوص مرتضی افقه، اقتصاددان با بیان اینکه اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی تاثیر بسزایی در حل مشکلات اقتصادی دارد، اظهار داشت: با بسترسازی برای جذب سرمایه‌های سرگردان و اجرای درست اصول حاکمیت شرکتی می‌توان گام مهمی برای رونق تولید برداشت. مرتضی افقه، با بیان این که بازار سرمایه کانالی برای ارتباط بین منابع خرد و بزرگ مالی با بخش تولید است گفت: زمانی که حوزه مهم و با اهمیت تولید در کشور با چالش‌های زیادی مواجه باشد، عملا بازار سرمایه هم دچار مشکل خواهد شد. وی افزود: طی چند سال گذشته بازار سرمایه متاثر از تحولات داخلی و نادیده انگاشته شدن تولید و بی‌توجهی به آن دچار مشکل شده است. عضو هیات علمی دانشگاه چمران درباره اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی، عنوان کرد: به طور قطع اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی تاثیر بسزایی در حل مشکلات موجود در کشور دارد اما برای اجرای کامل آن باید برخی زیرساخت‌های مربوط به اجرای این دستورالعمل فراهم شود تا شاهد کارآمدی آن در کشور باشیم. افقه ادامه داد: اجرای حاکمیت شرکتی موثر بر بهبود فضای اقتصادی است اما بهتر است با اجرای بهتر آن برد تاثیرگذاری آن هم بلندمدت و نامحدود باشد. وی تاکید کرد: تا زمانی‌که حوزه تولید به جهش‌های لازم نرسد و منابع مالی مورد نظر نیاز این بخش تامین نشود، نظام تصمیم گیری و موانع کسب و کار، تجارت خارجی و تحریم‌ها برطرف نشود، شاهد ادامه دار بودن مشکلات اقتصادی خواهیم بود و این موضوع بر روند بازار سرمایه تاثیر منفی دارد. این استاد دانشگاه، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ایجاد تبادلات مثبت با کشورهای توسعه یافته را تاثیرگذار در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بازار سرمایه ذکرد کرد و اظهار داشت: زمانی اجرای حاکمیت شرکتی و برخی دستورالعمل‌های دیگر کارساز است که اقداماتی برای بهبود حوزه تولید برداشته شود و به طور قطع بازار سرمایه مسیری درست برای بهبود شرایط حاضر است در صورتی که بازار سرمایه را با تصمیم‌گیری‌های ناگهانی دچار چالش نکنیم. وی، رفع موانع بخش تولید را ضروری خواند و تصریح کرد: بازار سرمایه، به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تأمین مالی در اقتصاد، نقش کلیدی در تحقق جهش تولید دارد. این بازار با ارائه ابزارهای مالی متنوع، امکان جذب سرمایه‌های خرد و کلان را فراهم می‌آورد. عضو هیات علمی دانشگاه چمران با بیان اینکه هنوز تولید تحت تاثیر عوامل غیر اقتصادی است، یادآور شد؛ با توجه به اینکه بازار سرمایه کانالی برای ارتباط بین منابع خرد و بزرگ مالی با بخش تولید است لذا با بسترسازی برای جذب سرمایه‌های سرگردان و اجرای بهتر اصول حاکمیت شرکتی می‌توان گام مهمی به منظور رشد تولید برداشت.

«تجارت» مزایا و تبعات ممنوعیت فروش طلای دست دوم را بررسی می‌کند

گروه صنعت و تجارت: فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد، این مهم‌ترین خبر هفته اخیر در بازار طلا و سکه بود که به عقیده کارشناسان با اعلام این خبر باید منتظر افزایش قیمت طلا بود. در این زمینه کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران از حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف و ممنوعیت فروش آن در طلافروشی‌ها خبر داد و گفت: اتحادیه‌ها پس از اطلاع‌رسانی و دادن اخطارهای لازم، می‌توانند نسب به اعمال قانون نسبت به واحدهای متخلف اقدام کنند. بنا به گفته رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران پس مطرح شدن موضوع فروش طلای دست دوم و مستهلک در این کمیسیون تخصصی و پیگیری مجدانه موضوع از طریق مکاتبات و جلسات مستمر با وزارت صمت، اداره استاندارد، درخواست کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق مبنی بر حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف به انجام رسید. وی افزود: باتوجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان و همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، خوشبختانه این موضوع به انجام رسید و بدین ترتیب هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد. امیریان تصریح کرد: اتحادیه‌های سراسر کشور می‌توانند با اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه لازم به واحدهای صنفی تحت پوشش خود و مشخص کردن یک ضرب‌الاجل یک ماهه، نسبت به اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی برای پلمب و یا ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم بدون استاندارد می‌کنند، اقدام کنند. موضوع پیگیری ممنوعیت فروش طلای دست دوم توسط طلافروشی‌ها به حدود سه سال گذشته برمی‌گردد؛ در راستای این موضوع اتحادیه طلا و جواهر تهران از سال گذشته با نامه‌نگاری‌های متعدد به دنبال این بودند که ممنوعیت فروش طلای دست دوم به صورت قانونی دربیاورند. در همین زمینه محمد کشتی‌آرای فعال بازار طلا و رئیس سابق صنف طلا و جواهر تهران به تخلفات بی‌شمار ایجاد شده حاصل از فروش طلای دست دوم اشاره کرده و در این باره به تجارت‌نیوز گفته است: این موضوع را صرفا در جهت انتفاع مردم و ممانعت از کلاهبرداری می‌داند.

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟
این سوال مطرح می‌شود که چرا اتحادیه طلا و جواهر تهران درصدد این بود که به‌طور کلی دادوستد طلای کهنه را در معاملات حذف کند. بارها این اتحادیه اعلام کرده است که اخذ سود ۱۰ درصدی از خریداران طلای کهنه و دست دوم که توسط برخی واحدهای طلافروشی صورت می‌گیرد اشتباه است و خیلی از خریداران متوجه آن نمی‌شوند. طلایی که واحدهای طلافروشی از فروشنده می‌خرند و آن را برای طلای آب شده ذوب می‌کنند، فروش این نوع طلا معمولا باید با چند درصد سود همراه شود، چرا که همان طلا قبل از ذوب دارای جرم یا رسوباتی است که ذوب‌کننده طلا آن ناخالصی را می‌گیرد و وزن آن درصدی کاهشی می‌شود در چنین شرایطی است که فروش طلای آب شده باید با سود چند درصدی انجام شود.

رونق طلای دست دوم بین مردم
چند سالی است که با افزایش قیمت طلا، خرید طلای دست دوم به علت پایین بودن اجرت ساخت بین مردم رونق گرفت و بسیاری از مردم برای پس‌انداز و حفظ سرمایه‌ خود اقدام به خرید طلای دست دوم می‌کردند. در واقع مردم نه برای زینت بلکه برای سرمایه‌گذاری، معمولا طلایی را خریداری می‌کنند که در خانه نگه دارند و در زمان گرانی آن را بفروشند و در این حدفاصل هم می‌توانست به صورت زینتی از آن استفاده کنند تا در صورت نیاز مالی آن را بفروشند. همین موضوع منجر به تخلفات بسیاری از سوی فروشندگان طلا شده بود و شکایت‌های بسیاری در زمینه نزد اتحادیه طلا و جواهر برده می‌شد؛ در واقع به دلیل تخلفات زیادی که افراد سودجو در پوشش طلای دست دوم انجام داده بودند و حجم بالای شکایات این ممنوعیت بسیار بالا رفته بود. با وجودی که طلای کهنه و دست دوم هیچ‌گونه اجرتی ندارد، اما بسیاری از فروشندگان با فروش آن ۱۰ درصد از خریدار سود می‌گرفتند.

تبعات فروش طلای دست دوم
اما با وجود اینکه ممنوعیت فروش طلای دست دوم منجر به برچیده شدن سوءاستفاده برخی از فروشندگان طلا می‌شود اما برخی از کارشناسان این نوع راهکارها را برای جلوگیری از این دست تخلفات بسیار نادرست و مقطعی می‌دانند، چرا که در نهایت این ممنوعیت منجر به این خواهد شد که بسیاری از مردم برای فروش و یا خرید طلای دست دوم پای آن را به پلتفرم‌های آنلاین و شبکه‌های مجازی بکشانند که جلوگیری از تخلفات ناشی از آن به مراتب سخت‌تر از نظارت برای عملکرد طلافروشی‌ها خواهد بود. چرا که حتی با این ممنوعیت به دلیل نوسات ارزی مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود هرگز حاضر نیستند که پول خود را به صورت نقد نگهداری کنند و در قطعا با سایر شیوه‌های دیگر اقدام به خرید طلاهای دست دوم خواهند کرد که حتی ممکن است پای معاملات خرید و فروش طلای دست دوم به صورت زیرزمینی باز شود. البته با این ممنوعیت که بنا به عقیده اتحادیه طلا و جواهر در راستای حمایت از تولید صورت گرفته، خرید طلای دست دوم توسط طلافروشی‌ها ممنوع نشده و مردم امکان فروش طلای دست دوم خود را دارند اما در هر صورت کارشناسان هشدار می‌دهند که امکان نظارت بر عملکرد طلافروشی‌های متخلف به مراتب راحت‌تر از ممنوعیت و عواقب آتی آن خواهد بود.

دکترضیا اصانلو؛ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ سیماتک 3000؛

جلیل کریمی- کسب‌وکار در اقتصاد سرمایه‌داری نقش مهمی دارد، زیرا اغلب کسب‌وکارها که در مالکیت بخش خصوصی می‌باشند به این دلیل راه‌اندازی می‌شوند که سودساز بوده و دارایی صاحب‌شان را بیافزایند. کسب‌وکارها می‌توانند زیان ده باشند یا مالک آن‌ها دولت باشد. کسب وکارهای کوچک و متوسط نقش به سزایی در پویایی چرخه اقتصادی یک کشور دارند. به طور کلی، کسب وکار کوچک و متوسط به شرکتی گفته می شود که دارای مالکیت مستقل است و با توجه به نوع صنعتی که در آن فعالیت می کند، از نظر نیروی کار، درآمد و اندازه محدودی دارد. تولیدکنندگان صنعتی، با هدف استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از هدر رفتن منابع با ارزش، تمهیداتی اندیشیده اند که نتیجه آن تغییر در ساختار صنعتی خواهد بود. یکی از مشخصات بارز و اصلی این تغییر ساختار، رشد و ترویج بیش از پیش کسب وکارهای کوچک و متوسط است. به منظور آشنایی بیشتربا مفهوم کسب و کار و نقش آن در توسعه یک سازمان یا مجموعه های اقتصادی با دکتر ضیا اصانلو؛ دکترای اقتصاد، نفت و گاز ، دکترای مهندسی عمران و مهندسی و مدیریت ساخت و همچنین فوق لیسانس مهندسی صنایع مدیریت پروژه ، فوق لیسانس مهندسی عمران ، محیط زیست و لیسانس مهندسی صنایع تکنولوژی صنعتی ، مهندسی عمران و مهندسی راه و ساختمان به گفتگو نشستیم که ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید:
با سپاس از وقتی که در اختیار من گذاشتید،ابتدا از تجربیات و سوابق اجرایی خودتان بگویید.
از سال 1354 تاکنون در زمینه مسکن ، صنعت ، طراحی مهندسی ، نفت و گاز و پتروشیمی ، سیمان و کشت و صنعت و مشاوره مالی فعالیت دارم .همچنین کارشناس عامل کسب و کار آسیا - خوشه صنعتی، کارشناس : عامل توسعه صنعتی UNIDO ، ابعاد فنی قرارداد های EPC در صنعت نفت و گاز ،ابعاد فنی حقوق محیط زیست در صنعت نفت و گاز، آشنایی با حقوق و سیاست های نفت و گاز در کشور ایران ، آشنایی با حقوق قراردادهای پیشرفته سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز، دوره C D A سازمان توسعه صنعتی ملل متحد - یونیدو « بنیاد کسب و کار آسیا » نیز در کارنامه کاری خود دارم. همچنین طراحی برنامه های مختلف برای تهیه جداول و ماتریکس های مورد نیاز با استفاده از Excel و Visual . تجزیه و تحلیل سیستم ها با استفاده از Excel و نرم افزار Vensim ، کنترل پروژه با کمک نرم افزار Primavera ،تخصص در برنامه ریزی خطی با نرم افزار های تخصصی ،تخصص در امور قراردادهای حقیقی و حقوقی ، تخصص در ارائه چک لیست پروژه ها ، تحریر برنامه راهبردی طراحی و الگو سازی و خط تولید طلا و جواهرات از سنتی به نیمه صنعتی و صنعتی ، ارزیابی تعیین موقعیت طلا و جواهرات در چرخه سیستم تولید و فروش بازار داخلی و خارجی از دیگر سوابق و تخصص های علمی اینجانب است.
شما یک سری مجوزها هم از مراجع مختلف دریافت کرده اید. این مجوزها در چه مواردی بوده است؟
بنده مجوز احداث و بهره برداری از پروژه پالایشگاه نفت یکصد هزار بشکه ای و همچنین مجوز فنی مهندسی در زمینه صنایع برق ، الکترونیک ، کنترل و اتوماسیون و سیستم های مدیریت و بهبود کیفیت و همچنین مواد و فرآیندهای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت و پروژه های GTL ، واحد تبدیل مازوت به دیگر فراوری ها ، واحد پالایشگاه روغن ، واحد پالایشگاه قیر ، واحد فراوری روان گردان ها ، واحد پتروشیمی ، واحدهای زیر مجموعه پتروشیمی ، واحد بشکه سازی ، واحد پلی بک ، واحد تبدیل اسید سولفوریک ، واحد فرآوری گوگرد، واحد فرآوری کک نفتی، واحد نیروگاه 150 مگاواتی C.H.P ، واحد نیروگاه 350 مگاواتی C.H.P ، مجتمع تولید تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی ، مجتمع تولید تجهیزات آب و فاضلاب، مجتمع تولید خودرو سنگین ، مجتمع تولید خودرو سبک ، واحد ماشین آلات راه سازی ، واحد ماشین آلات ساختمانی ، واحد ماشین آلات معدنی، واحد های دانه بندی شن و ماسه، واحد های تولید بتون آماده، واحدهای تولید آسفالت، واحد های تولید مصالح نوین، مجتمع تولید سازه های فلزی ، واحد تولید لباس کار و لباس نظامی ، واحد تولید پوشاک کت و شلوارو پالتو، واحد های مسکونی، مجتمع تخصصی و فوق تخصصی پزشکی . بخش ابنیه و تاسیسات، مزرعه مجتمع کشت و صنعت، واحد فرآوری ایزوگام، مجتمع های آموزشی پایه دبستانی ، مجتمع های آموزشی پایه دبیرستان نوبت اول، مجتمع های آموزشی پایه دبیرستان نوبت دوم، مجتمع های آموزشی عالی، مجتمع های فرهنگی و ورزشی، ایرلاین، امداد هوایی، واحد آبم عدنی 20000 بطری در ساعت، طرح مخازن مراکز استان ها، مجتمع های پمپ بنزین و رفاهی، مجتمع مگامال، سایت گمرگ در محل پروژه ها و مجوزهای گرفته شده دیگر و اسکله های تجاری ، گردشگری صنعتی و احداث زیر ساخت های صنعتی و مسکونی و همچنین شهرک های معدنی همچنین دیگر پروژه های مرتبط را دریافت کرده ام..
معرفی مختصری از مجموعه سیما تک 3000 داشته باشید.
شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی سیما تک 3000 یک هلدینگ در صنعت است که فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در شرکت ها، مجتمع‌ها و طرح های تولیدی، صنعتی، ‌تجاری،‌ خدماتی و فرهنگی به منظور ایجاد، راه‌اندازی و مشارکت درتوسعه این گونه واحدهاست.استراتژی این شرکت شامل؛سرمایه گذاری در سهام مدیریتی و غیر مدیریتی ،ایجاد هم افزایی بیشتر از طریق تمرکز بر کسب و کارهای محوری شرکت،خروج از کسب و کارهای غیر مرتبط با استفاده از سه رویکرد کلی(آماده سازی و تلاش برای رشد کسب و کارهای قابل توسعه با هدف افزایش ارزش نهایی شرکت در هنگام فروش و واگذاری،فروش یا انحلال کسب و کارهایی که از قابلیت توسعه اندکی برخوردار بوده و خروج از آنها منفعت بیشتر برای شرکت به همراه دارد وهموار نمودن فرآیند توسعه و تامین مالی از طریق ورود شرکت های زیر مجموعه به بازار سرمایه و بهره گیری بیشتر از کلیه ظرفیت های بازار سرمایه) می باشد.
اهداف کلان ۵ ساله شرکت شامل چه مواردی است؟
اهداف کلان شرکت در بازه زمانی 5 ساله شامل: توسعه کسب و کار ذخیره ‏سازی جهت دست یابی و تثبیت موقعیت رهبری بازار ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی، برنامه ریزی بازار سوخت رسانی به فرودگاه های کشور از طریق حفظ فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به‏ عنوان بزرگ ترین فرودگاه کشور و ورود به سایر فرودگاه های بزرگ و اصلی کشو،ورود به بازار سوخت رسانی زمینی و دریایی و تثبیت جایگاه به عنوان یکی از بازیگران کلیدی، انتقال دانش و فناوری های نوین صنعت ، عل الخصوص صنعت نفت ، در راستای توسعه قابلیت ها و شایستگی های کارگزاران ، مدیران اجرایی و مهندسان غیر نفتی و همچنین مهندسان فنی و اجرایی تازه کار در صنایع بالادستی در صنایع بالادستی نفت و گاز است.
شرکت های زیر مجموعه سیما تک 3000 در چه زمینه هایی فعالیت دارند ؟
شرکت های زیرمجموعه ما در زمینه پالایش و فرآوری نفت خام ، پالایش و فرآوری گاز طبیعی ، انواع نوشیدنی ، مخابراتی و الکترونیکی ، هواپیمایی – ایرلاین ، دانش بنیان ، هواپیمایی و ایرلاین ، امور بانکی ، مهندسین مالی ، تحقیقاتی – پژوهشی ، خودرو سازی ، تاسیسات و ابزار دقیق ، سوخت و انرژی ، مهندسی مالی و اقتصاد ، دام و طیور ، سیستم نگهدار و الکترونیکی و IT ، پخش و پالایش ، خط و لوله و مخابرات ، هتل و .... ، خودرو سازی ، شیلات و آبزی ، حمل و نقل چند منظوره ، راه و ساختمان ، مهندسین مشاور صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ، زیست محیطی و بهداشت حرفه ای ، توریستی گردشگری ، خدمات و پشتیبانی ، کشت و صنعت ، تبلیغاتی، مهندسین مشاور تاسیسات برق و انرژی ، حمل و نقل چند منظوره ، مدیریت سرمایه گذاری - EPCF ، خدمات و پشتیبانی ، خدماتی و نگهداری ،حسابرسی و حسابداری ، پزشکی و خدمات پزشکی ، بازرگانی و امور بین الملل ،امور گمرگی و بندری ، آموزشی و فرهنگی ، نخودرو سازی - سنگین ، کسب و کار ، راه و ساختمان ) ، امور و خدمات دریایی ، حقوقی ، قضایی ، کسب و کار ، و... فعالیت می کنند.
مفهوم کسب و کار از دیدگاه شما چیست و چه اهمیتی برای رسیدن به اهداف یک مجموعه
دارد ؟
تحلیل کسب و کار( Business Analysis ) را می‌توان به عنوان تکنیکی تعریف کرد که برای برقراری ارتباط بین ذینفعان مختلف به منظور درک نیازها، ساختار، سیاست‌ها و عملکردهای کسب و کار برای یافتن راه ‌حل‌هایی که به سازمان در دستیابی به اهداف مورد نظر خود کمک می‌کند، استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل کسب و کار در هر سازمانی نقشی حیاتی دارد. تجزیه و تحلیل نیازمندی‌های کسب و کار، ایجاد مستندات مناسب، شناسایی زمینه‌های بهبود فرایند و تغییر سازمانی، برنامه‌ریزی استراتژیک و تدوین سیاست‌های مختلف که سازمان را به سمت آینده بهتر سوق می‌دهد به عنوان رایج‌ترین راه‌حل‌ها شناخته می‌شود. یک سازمان می‌تواند با شناسایی و اجرای تغییرات خاص، از تجزیه و تحلیل کسب و کار برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود استفاده کند. ماهیت تغییر می‌تواند استراتژیک یا ساختاری باشد، گاهی اوقات شامل تغییر سیاست‌ها و فرایندهای مختلف درون سازمان برای رقابت بهتر در بازار است وسازمان‌ها می‌توانند با درک موقعیت فعلی بازار، با کمک تجزیه و تحلیل کسب و کار، مهارت‌های استراتژیک و فنی خود را بهبود بخشند. .
تحلیل کسب و کار چه تاثیری در توسعه یک سازمان یا توسعه بازار دارد؟
تحلیلگر کسب و ‌کار با ذینفعان پروژه همکاری می‌کند تا نیازمندی‌های کسب و کار را برای تیم توسعه ‌دهندگان ترجمه کند. در حالی که نگرانی‌های تیم توسعه را نیز همزمان با ذینفعان مربوطه در میان می‌گذارد. اینگونه تحلیلگر کسب و کار شکاف بین این دو گروه را پر می‌کند تا نیازهای کسب و کار را برآورده کنند. یک تحلیلگر کسب و کار با در نظر گرفتن نگرانی‌های ذینفعان سعی می‌کند تا روی چشم انداز پروژه تمرکز کند. در حقیقت، مدیریت موثر ذینفعان برای کسب موفقیت در هر پروژه بسیار اهمیت دارد و به عنوان هنر تعامل و ارتباط قوی محسوب می‌شود.تحلیل کسب و کار نقش مهمی ‌در اجرای پروژه دارد که شامل توسعه و آزمایش است. مرحله توسعه پروژه شامل تهیه و اجرای راه‌حل نرم افزاری مورد نیاز برای تامین نیازهای کسب و کار در قالب محصول نهایی است.با هر چرخه انتشار، یک تحلیلگر کسب و کار با تیم آزمایش برای ارزیابی نرم‌افزار در حال توسعه، همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که محصول تولید شده تمام نیازمندی‌های مشخص را برآورده می‌کند.
توسعه چیست آیا توسعه‌ به‌ معنای‌ گذر از سنت ‌به ‌تجدد است یا رشد اقتصادی که ‌مساوی‌ با جامعة‌ آرمانی؟
توسعه در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفتهترشدن, قدرتمندترشدن و حتی بزرگترشدن است .امروزه، واژهتوسعه، در فرهنگعمومی مردمجهانرواجتام یافته واکثر مردمخواهاننیل به آنهستند. آرمانبسیاری از جامعههای کنونی رسیدن بهوضعیت جوامعتوسعهیافته است و چهبسا برای رسیدن بهآنحاضر به از دستدادنهویت ملی و مذهبی خود باشند .به طور کلی توسعه جریانی است که در خود تجدید سازمان و سمتگیری متفاوت کل نظام اقتصادی ، اجتماعی را به همراه دارد. توسعه علاوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را دربردارد , شامل دگرگونیهای اساسی در ساختهای نهادی, اجتماعی ، اداری و همچنین ایستارها و دیدگاههای عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد, حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز دربرمیگیرد.
می خواستم نظرتان را در مورد توسعه پایدار بدانم؟
توسعه پایدار، عبارتست از ؛ پیشرفت همه جانبه و فراگیر مبتنی بر تلاش های رقابتی از شایستگی افراد در تمام جنبه های اجتماعی بدون کوچکترین اثر پذیری از مقام و شغل و خانواده و رابطه و شهرت و رانت ، که منجر به تلاش مضاعف افراد جامعه ، کم شدن فاصله طبقاتی و فقر جامعه می شود .
به نظر شما توسعه پایدار چگونه اتفاق می افتد؟
توسعه باید از لحاظ زیست محیطی پایدار ، از جنبه اجتماعی عادلانه ، از نظر اقتصادی کارآ و از جنبه فرهنگی با جامعه مورد نظر سازگار باشد . در اغلب اصول چهل گانه در منشور توسعه پایدار توجه به مسئله مردم بومی به طور مستقیم یا غیر مستقیم بعنوان یکی از ضروریات توسعه پایدار مورد تاکید قرار گرفته است .
ابعاد توسعه را با اندکی توضیح پیرامون هر کدام بیان بفرمایید ؟
از مهم ترین ابعاد توسعه یک جامعه که در ارتباط نزدیکی با سایر ابعاد توسعه می باشد ، توسعه اجتماعی و فرهنگی است .توسعه اجتماعی از مفاهیمی است که با چگونگی و شیوه زندگی افراد یک جامعه پیوند تنگاتنگ دارد و در ابعاد عینی بیشتر ناظر بربالابردن سطح زندگی عمومی از طریق ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در زمینه های فقر زدایی ، تغذیه ، بهداشت ، مسکن ، اشتغال ، آموزش و چگونگی گذاران اوقات فراغت می باشد . توسعه فرهنگی پیش نیاز توسعه یافتگی در زمینه های سیاسی ، اجتماعی اقتصادی و غیره می باشد . بنابر این توسعه فرهنگی فرآیندی است که در طی آن تغییراتی در حوزه های اداراکی ، شناختی ، ارزشی و گرایشی انسانهای اجتماع بوجود می آید . به عبارتی حاصل فرایند توسعه فرهنگی کنار گذاشتن خرده فرهنگ های غلط قبلی و جایگزینی آن با تفکری است که در آن اجتماع ، محور تفکر انسان قرار گرفته و هدف رسیدن به نگرشی نو و دانایی محور نسبت به تمام مسائل جامعه است .
چرا برای تعریف توسعه اتفاق نظر جامعی وجود ندارد؟
توسعه را باید برحسب پیشرفت به سوی اهداف رفاهی نظیر کاهش فقرو بیکاری و نابرابری تعریف کنیم.یعنی به معنای بازسازی جامعه بر اساس اندیشهها و بصیرتهای تازه تعبیر مینماید. این اندیشهها و بصیرت های تازه در دوران مدرن, شامل سه اندیشه ( علم باوری) ، ( انسان باوری) و ( آینده باوری) است. توسعه، در غرب و برخی کشورهای غیر غربی تحققیافته و میوههای تلخ و شیرینی ببارآوردهاست. ناکامی اکثر کشورهای جهانسوم در دستیابی به توسعه، مفهومتوسعه را مخدوشساخته و اکنونبرای تحدید ابعاد توسعه اتفاقنظر تامی وجود ندارد.
مراحل پیاده سازی توسعه در کسب و کار چگونه است؟
مراحل پیاده سازی توسعه در کسب و کارعبارتند از؛ انجام تحقیقات بازار در ابعاد وسیع،افزایش آگاهی از برند و میزان دیده شدن، ارتقای جایگاه برند در بازار،اطلاع رسانی در خصوص حوزه کاری جدید ،مشخصکردن مشتریان راغب واجد شرایط، ارائه خدمات پس از فروش به مشتری، نمایش مشتریان راضی.
بهترین استراتژی های توسعه کسب و کار از دیدگاه شما چیست؟
بهترین استراتژیهای رشد و گسترش کسبوکار عبارتند از:شبکه سازی ، بازاریابی ارجاعی، حمایت مالی و تبلیغات، برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان، بازاریابی محتوایی، استراتژیهای ترکیبی،بررسی تحولات رقبا ؛ پیدا کردن فرصتهای جدید و ناشناخته در بازار، نظارت بر درآمدهای شرکت و شناسایی فرصتهای موجود برای افزایش سودآوری، ارزیابی و بهبود استراتژیهای فروش، بازاریابی و برندسازی؛ شناسایی راههای توسعۀ کسبوکار بر اساس رفتار مصرفکننده، برقراری ارتباط با تیم فروش، بازاریابی و مدیریت برای همسوکردن استراتژیها با هدف افزایش درآمد،ارزیابی و مشاوره دربارهٔ سرمایهگذاریهای شرکت، ادغامها و تملک کسبوکارهای جدید، یافتن شرکای تجاری مؤثر در روند رشد تجارت، بررسی هزینههای شرکت و پیدا کردن راههایی برای صرفهجویی در هزینهها.
به نظر شما آیا گواهینامه های « ایزو» در توسعه کسب و کار نقشی دارند یا خیر؟
گواهینامه ایزو یک مجوز رسمی است که به کارآمدی استانداردهای بینالمللی اشاره دارد. این گواهینامهها به شرکتها و سازمانها کمک میکنند تا استانداردها و مقررات مورد نیاز را رعایت کنند و از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردار شوند. برخی از مزایای اخذ گواهینامه این استانداردها شامل: ایجاد اعتماد و اطمینان، بهبود فرایندها و کارایی، دسترسی به بازارهای جدید ورقابتپذیری بیشتر است.
شاخصهای توسعه اقتصادی را به اختصار بیان کنید؟
شاخص درآمد سرانه، ، شاخص برابری قدرت خرید (PPP)،شاخص درآمد پایدار (GNA, SSI)
، شاخصهای ترکیبی توسعه و شاخص توسعه انسانی (HDI).
در خصوص موضوع «پایداری در مدیریت و کسب و کار» توضیحاتی بفرمایید؟
پایداری معادل استدامه در زبان عربی و Sustainability در انگلیسی است.«پایداری» یا «Sustainability» یکی از مفاهیم کلیدی در اقتصاد و مدیریت کسب و کار است.نخستین بار دانشمندان محیط زیست بودند که به مفهوم پایداری توجه کردند و این اصطلاح، به تدریج در سایر حوزه‌های مدیریتی نیز فراگیر شد و جایگاه خود را پیدا کرد.بر اساس آن‌چه مک‌اِلروی در کتاب Corporate Sustainability خود می‌گوید، اصطلاح پایداری در نوشته‌های مدرن، نخستین بار توسط یک معدن‌دار آلمانی به نام هانس کارلوویتز مطرح شده است.پایداری در مدیریت و اقتصاد، به عنوان معادل واژه‌ی انگلیسی Sustainability به کار می‌رود. واژه‌ی مستدام (ادامه‌دار بودن) هم که در فارسی و انگلیسی رایج است، بسیار به این مفهوم نزدیک است.واژه‌ی دیگری هم در زبان انگلیسی وجود دارد که گاهی به پایداری ترجمه می‌شود و آن، Stability است.اما با توجه به تفاوت این دو مفهوم، ما به عنوان یک قرارداد در متمم، همواره Sustainability و پایداری را به عنوان معادل یکدیگر به کار می‌بریم و Stability و ثبات را به عنوان واژه‌های برابر در نظر خواهیم گرفت.
تفاوت ثبات در موضع کسب و کار با مفهوم پایداری در چیست؟
ثُبات را به معنای تغییر نکردن و یا تغییرات جزیی در نظر می‌گیرند. مثالی می زنم: بازار خودرو طی چند دهه‌ی اخیر (پیش از ورود گسترده‌ی ماشین‌های خارجی و تلاطم ناشی از بازار ارز) برای خودروسازان، نمونه یک بازار باثبات محسوب می‌شد:مشتری همیشه وجود داشت.خودروهای خارجی حق ورود به بازار را نداشتند (یا با عوارض بالا، عملاً بازارشان از بازار خودروهای داخلی جدا می‌شد)رقیب قدرتمند جدی هم، نه وجود داشت و نه حق داشت به وجود بیاید.در یک سازمان هم، اگر هر کسی به هر سمتی منصوب می‌شود، مطمئن باشد که جایگاه خود را دارد و از دست نمی‌دهد و فقط ممکن است بین پست‌ها جابه‌جا شود و به مرور زمان، مسیر نردبان شغلی را رو به رشد و ترقی طی کند، می‌توان گفت ثبات نسبی برای کارکنان وجود دارد.وقتی دولت (یا هر فاکتور دیگر) ثبات را به شکلی مصنوعی و دستوری ایجاد کرده و امنیت ذهنی تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران یک صنعت را تأمین می‌کند، پیامد این سیاست، کم‌توجهی به کیفیت محصول خواهد بود.امنیتی که در دهه‌‌های قبل برای صنعت خودرو ایجاد شد و حاصلش را هم، همه‌ی ما تجربه کرده‌ایم. به همین علت، همیشه می‌گویند: «ثبات اگر برای سیستم‌ها تضمین‌کننده‌ی امنیت باشد، ممکن است به عاملی فساد آفرین تبدیل شود.»
تعریف صنعت چیست؟ تفاوت بازار و صنعت در کجاست؟
گاه پیش می‌‌آید که ما در گفتگوهای روزمره‌ی خود، دو اصطلاح بازار (Market) و صنعت (Industry) را به جای یکدیگر به‌کار می‌بریم.اما وقتی قرار است از ارزش آفرینی، بازاریابی و استراتژی حرف بزنیم، مهم است که به تفاوت این دو اصطلاح توجه داشته باشیم و این دو واژه را با دقت و حساسیت بیشتری به‌کار بگیریم. ساده‌ترین شیوه‌ای که می‌توانیم برای تفکیک صنعت و بازار در نظر بگیریم، استفاده از الگوی عرضه (Supply) و تقاضا (Demand) است.به این معنا که در مورد هر کالا یا خدمت، می‌توان گفت صنعت، شامل همه‌ی فعالانِ سمتِ عرضه و بازار، برایند همه ‌ی تقاضایی است که در یک زمینه‌ ی مشخص وجود دارد.
تعریف بازار از دیدگاه شما چیست؟
همان‌طور که اشاره کردیم، بازار، سمتِ تقاضای معادله‌ی اقتصاد است. این تقاضا را اغلب بر اساس یک محصول یا یک دسته محصول تعریف می‌کنند.بازار شامل همه‌ی افراد، شرکت‌ها و بنگاه‌هایی است که به صورت بالقوه یا بالفعل، خریدار یک محصول مشخص هستند.پس اگر شما یک کافی شاپ دارید و از بازارِ کافی‌شاپ حرف می‌زنید، منظورتان همه‌ی کسانی است که علاقه‌مند به خدمات کافی‌شاپ هستند و حاضرند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای آن پول پرداخت کنند. مانند:بازار بالقوه، بازار آماده،بازار هدف وبازار تحت نفوذ.
به نظر شما تفاوت کالا و خدمت در چیست و چگونه این دو را می شود تفکیک کرد؟
تولید وعرضه‌ ی کالا و خدمات، دو مورد از روش‌های شناخته‌شده‌ ی تولید ارزش اقتصادی محسوب می‌شوند.در رادیو و تلویزیون و مصاحبه‌های مسئولین هم زیاد می‌شنویم که از «تولیدکنندگان کالاها» و «عرضه‌کنندگان خدمات» حرف می‌زنند.اما سوال این‌جاست که تفاوت کالا و خدمت چیست و چگونه می‌توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد؟به‌نظر می‌رسد اصل این مسئله که میان کالا و خدمت تفاوت‌هایی وجود دارد، تا حد زیادی معقول و مقبول است و بیشترِ ما، چنین حسی داریم که مثلاً تولید خودرو را نمی‌توان با پذیرایی در یک رستوران از یک جنس دانست.اما در عین حال، درباره‌ی این‌که منشاء و ریشه و تبعات این تفاوت‌ها چیست، اتفاق‌نظر چندانی وجود ندارد .
دلالی چیست؟ واسطه گری چه تفاوتی با دلالی دارد؟
دلال و واسطه دو مورد از اصطلاحات کلیدی در موضوعات ارزش و ارزش آفرینی هستند. این دو واژه، در فضاهای مختلف با معانی متفاوتی به‌کار می‌روند.مثلاً گاهی، واسطه را به عنوان یک نقش مفید اقتصادی و دلال را به عنوان یک عضو زائد بین دو طرف معامله در نظر می‌گیرند.گاهی هم واسطه و دلال را مترادف فرض می‌کنند و این دو اصطلاح را برای هر فرد یا مجموعه‌ای که میان دو شخص یا سازمان دیگر قرار می‌گیرد، به‌کار می‌برند.
آیا هر واسطه‌ای ارزش آفرین است؟
بسیاری از انسان‌ها، حس خوبی به‌ دلال‌ها ندارند. از سوی دیگر، متخصصان مدیریت و کسب و کار، به ما می‌گویند که بسیاری از کسب و کارها را بدون وجود و حمایت واسطه‌ها نمی‌توان حفظ کرد (کانال‌ها و زنجیره‌ی توزیع، یکی از موضوعات کلیدی در آموزش بازاریابی، فروش و حتی استراتژی است). برای این‌که علت وجود این حس دوگانه‌ به واسطه‌ها را درک کنیم، لازم است ابتدا بفهمیم که واسطه‌ها به صورت بالقوه در چه زمینه‌هایی می‌توانند ارزش آفرین باشند.پس از آن می‌توانیم مورد به مورد، هر واسطه‌ای را بررسی کنیم و ببینیم که تا چه حد، ارزش آفرین محسوب می‌شوند.
زنجیره ارزش چیست و چگونه آن را تحلیل می کنید؟
زنجیره ارزش (به انگلیسی: Value Chain) مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به‌ صورت زنجیر گونه انجام می‌گیرد تا به خلق ارزش منجر شود. بر پایه دیدگاه‌های پیشین، هر شرکتی یک جایگاه در زنجیره ارزش را به خود اختصاص می‌داد. در این جریان تأمین‌کنندگان ورودی‌ها را مهیا می‌کنند، شرکت ارزش را به این ورودی‌ها اضافه می‌کند و سپس آن را به عامل دیگری در زنجیره، انتقال می‌دهد تا در پایان به مشتری برسد. اما اکنون در ابرشرکت‌ها این زنجیره به‌طور کامل در یک مجموعه واحد کنارهم قرار می‌گیرند.
زنجیره ارزش درواقع کل مسیری است که شرکت های کوچک و بزرگ باید برای طراحی تا عرضه محصول در نظر بگیرند. اینجا هم رضایت مشتری و هم سود شرکت مد نظر هست.مفهوم زنجیره ارزش اولین بار در دهه 1980 استفاده شد و هنوز هم برای هر کسب و کاری جوابگو است. چرا که برای سازمان ها مزیت رقابتی دارد و هم به کسب و کارشما ارزش میدهد و هم شما رو از رقبا متمایز می کند.زنجیره ارزش مرحله به مرحله فرآیند فعالیت های شرکت رو تجزیه و تحلیل می نموده و کارایی، مزیت رقابتی و حتی حاشیه سود رو بهبود می بخشد.رضایت مشتری ، فعالیت پشتیبان،تدارکات،زیرساخت سازمان،توسعه تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی از جمله موارد مهمی است که در زنجیره ارزش باید به آنها توجه شود.
زنجیره ارزش در کسب و کار چه معنا و مفهوم و جایگاهی دارد؟
در موفق‌ترین کسب و کارها هم (که آن‌ها را به عنوان نماد ارزش آفرینی می‌شناسیم ) الزاماً همه‌ی بخش‌ها ارزش آفرین نیستند. چه‌بسا بعضی بخش‌ها و دپارتمان‌ها، ضعیف باشند و بخش‌های دیگر، بار آن‌ها را به دوش بکشند.این‌که بگوییم شرکت ؟«الف» از شرکت «ب» که در همان صنعت فعالیت می‌کند موفق‌تر (یا ارزش‌آفرین‌تر) است، کافی نیست. باید ببینیم بخش‌های مختلف از مجموعه بخش‌های شرکت الف، هر یک چه سهمی در این پیشتازی ایفا کرده‌اند.
تعریف صنعت چیست؟
صنعت، سمتِ عرضه‌ی معادله‌ی اقتصاد است. پس آن را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:
صنعت شامل مجموعه‌ای از بنگاه های اقتصادی است که نیازهای یک بازار مشخص را تأمین می‌کنند.
تفاوت صنعت و بازار را شرح دهید ؟
گاه پیش می‌‌آید که ما در گفتگوهای روزمره‌ی خود، دو اصطلاح بازار (Market) و صنعت (Industry) را به جای یکدیگر به‌کار می‌بریم.
اما وقتی قرار است از ارزش آفرینی، بازاریابی و استراتژی حرف بزنیم، مهم است که به تفاوت این دو اصطلاح توجه داشته باشیم و این دو واژه را با دقت و حساسیت بیشتری به‌کار بگیریم.
ساده‌ترین شیوه‌ای که می‌توانیم برای تفکیک صنعت و بازار در نظر بگیریم، استفاده از الگوی عرضه (Supply) و تقاضا (Demand) است.
به این معنا که در مورد هر کالا یا خدمت، می‌توان گفت صنعت، شامل همه‌ی فعالانِ سمتِ عرضه و بازار، برایند همه‌ی تقاضایی است که در یک زمینه‌ی مشخص وجود دارد.
در مورد مفهوم «اندازه‌ی بازار» یا Market size هم برای مخاطبان توضیحاتی بیان کنید.
وقتی از اندازه‌ی بازار یا Market size حرف می‌زنیم، منظورمان برآیند تقاضای موجود برای یک محصول است. اندازه بازار را هم به شکل‌های مختلف، از جمله شیوه‌های زیر، می‌توان تعریف کرد:بازار بالقوه: مجموع تقاضای بالقوه‌ای که می‌تواند برای محصول وجود داشته باشد.بازار فعال: مجموع تقاضای فعال موجود (که این محصول را از ما و رقیبان‌مان تهیه می‌کنند)بازار مورد نیاز: مجموع تقاضایی که دستیابی به آن در سال اول (یا دو سال یا پنج‌سال اول) برای بازگشت سرمایه‌گذاری اولیه ضروری است.در این‌جا باید به دو نکته توجه داشته باشید: نکته‌ی اول این‌که اندازه بازار با اندازه صنعت تفاوت دارد. در مورد اول ما از میزان تقاضا حرف می‌زنیم و در مورد دوم، از میزان عرضه.نکته‌ی دوم هم این است که به خاطر داشته باشیم بزرگ یا کوچک بودن بازار، مزیت ذاتی ندارد. بلکه منابع سازمانی، نوع محصول، جایگاه ما در بازار، توانایی رقابت و ده‌ها فاکتور دیگر در کنار هم، مشخص می‌کنند که چه اندازه‌ای از بازار می‌تواند برای ما مناسب و مطلوب باشد.
محدوده قیمت قابل عرضه یا Potential Price Range در کسب و کار چیست؟
وقتی محصول را صرفاً بر اساس نوع آن تعریف می‌کنیم، ممکن است در دام خطای تعمیم گرفتار شویم. به این معنا که احتمال دارد ناخواسته، ویژگی‌های بخشی از بازار را به تمام بازار نسبت دهیم.
به عنوان مثال، فرض کنید از بازار مسکن حرف می‌زنیم.آیا واقعاً بازار آپارتمان‌های کمتر از ۵۰ متر، با بازار آپارتمان‌های بالای ۵۰۰ متر یکی است؟آیا بازاری که برای مسکن چند صد میلیون تومان پول دارد و باید با وام، بودجه‌ی خود را تکمیل کند، با بازاری که چند میلیارد تومان برای خرید یک ملک در نظر می‌گیرد، رفتار یکسانی دارد؟رفتار این سگمنت‌ها، پاسخ آن‌ها به تغییرات قیمت، اثر استراتژی‌های بازاریابی و فروش بر روی هر یک از آن‌ها، می‌تواند متفاوت باشد.بنابراین وقتی درباره‌ی یک محصول و بازار آن فکر می‌کنیم، گاهی اوقات مناسب است مشخص کنیم که منظورمان کدام سگمنت از بازار است.تحلیل بازار بر اساس محدوده قیمت باز هم لازم به یادآوری است که این بحث، به صورت مستقل و تخصصی در مدیریت بازاریابی با عنوان بخش بندی بازار مطرح می‌شود.اما توجه به برخی نکات پایه (مثل تفکیک بازه‌ی قیمت) حتی در گام‌های اولیه‌ی تحلیل بازار نیز ضروری است و می‌تواند زوایای پنهان بازار را بهتر برایمان روشن کند.
تعریف بازار در اقتصاد چیست ؟
معنی لغت بازار در اقتصاد با معنی لغت بازار در بازاریابی تفاوت دارد. موضوع بحث ما بازاریابی است. اما ابتدا معنی بازار در علم اقتصاد را مرور می‌کنیم تا این دو را با هم اشتباه نگیریم.بازار (market) در اقتصاد، محل تلاقی عرضه و تقاضا است.یعنی جایی که کسانی که چیزی برای عرضه دارند و کسانی چیزی برای تقاضا دارند یکدیگر را پیدا کرده و با هم معامله یا مبادله انجام می‌دهند.مثل بازار خودرو، بازار موبایل، بازار لوازم خانگی، بازار بورس، بازار ارز و …از نظر اقتصاددان‌ها تا زمانی که عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان به هم دسترسی نداشته باشند، چیزی به اسم بازار وجود ندارد.
«مکانیزم بازار» به ساز و کار و فرایندی اشاره می کند که در یک بازار [که هم‌اکنون موجود است] عرضه و تقاضا به بهترین شکل به هم برسند.«بازار انحصاری» یعنی بازاری که [هم‌اکنون موجود است و] در آن صرفاً یک یا چند عرضه‌کننده محدود وجود دارند.«بازار در نقطه تعادل» یعنی بازاری که [هم‌اکنون وجود دارد و فعال است و] در آن عرضه و تقاضا و قیمت به نقطه پایدار رسیده‌اند.«بازار نوظهور» یعنی بازاری که [الان وجود دارد و فعال است اما] از زمان شکل‌گیری آن مدت زیادی نمی‌گذرد و پیش از این وجود نداشته است.«تنظیم گری در بازار» یعنی این که دولت به عنوان نماینده ملت بکوشد عرضه و تقاضا را در بازار [که همین الان موجود است] تنظیم و تعدیل کند.«کارایی بازار» یعنی این‌که تا چه حد قیمت‌ها در یک بازار [که هم‌اکنون وجود دارد و کاملاً فعال است] منعکس‌کننده همه اطلاعات و داده‌های موجود درباره محصول هستند (به زبان ساده و غیردقیق: قیمت‌ها تا چه حد واقعی‌اند). همان‌طور که می‌بینید، در همه اصطلاحات بالا – که ما معنای آن‌ها را بسیار ساده و سرسری شرح دادیم – یک فرض (آشکار یا پنهان) مشترک است: عرضه و تقاضا همین الان وجود دارند و بازار فعال است.
بازار در بازاریابی و مدیریت چه معنا و مفهومی دارد؟
تعریف بازار در بازاریابی و مدیریت، گسترده‌تر از چیزی است که در علم اقتصاد به کار می‌رود.ما در بازاریابی، همین که به نتیجه برسیم تقاضایی برای یک محصول وجود دارد، از بازار آن محصول حرف می‌زنیم. حتی زودتر از این، اگر به نتیجه برسیم که برای محصولی که هنوز وجود ندارد، ممکن است تقاضایی وجود داشته باشد، از بازار آن محصول صحبت می‌کنیم. و حتی از این هم بیشتر، وقتی درباره محصولی که هنوز وجود ندارد، تقاضایی هم به وجود نیامده، باز هم از بازار حرف می‌زنیم.
با ذکر یک مثال توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه دهید.
مثلاً «بازار سفر به مریخ» در مدیریت و کارآفرینی کاملاً معنا دارد و اصطلاحی پوچ به نظر نمی‌رسد. در حالی که هنوز نه چنین محصولی وجود دارد و نه چنان مشتریانی.البته اقتصاددان‌ها مشکلی با این روش ندارند. به هر حال از نظر آن‌ها، این بحث‌ها مصداقی از بازارهای بالقوه یا بازارهای فرضی و یا سناریوهایی برای شکل‌گیری بازارهای آتی است. اما چون حرف چندانی درباره این نوع بازارها ندارند، کمتر به آن‌ها می‌پردازند.بازار در بازاریابی و مدیریت، صرفاً به تلاقی عرضه و تقاضا محدود نیست و گاهی صرفاً به خود «تقاضا» اشاره می‌کند.وقتی بازار را از جنس تقاضا در نظر بگیرید، معنای اصطلاحاتی مثل بازاریابی (= یافتن بازار و تقاضاکنندگان محصول)، بازارسازی (= ساختن بازار و ایجاد تقاضا)، بازاررسانی (=رساندن محصول به بازار و مشتریانش)، بازارشناسی (= تحقیق برای شناختن تقاضا) و مانند این‌ها را بهتر درک خواهید کرد.بنابراین به خاطر بسپارید که ما معمولاً اصطلاح بازار را به معنای «طرف تقاضا» در معادله عرضه و تقاضا در نظر می‌گیریم و اگر بخواهیم از «سمت عرضه» حرف بزنیم، معمولاً از اصطلاح صنعت استفاده خواهیم کرد.
انواع بازار در بازاریابی را به اختصار بیان کنید.
بازار را بسته به نیاز، به شکل‌های مختلفی تعریف و طبقه‌بندی می‌کنند. یکی از طبقه‌بندی‌های کلاسیک بازار را با هم مرور می‌کنیم. وقتی از بازار حرف می‌زنیم، مهم است دقیقاً بدانیم که از کدام بازار حرف می‌زنیم. حداقل چهار نوع بازار قابل‌تصور است:بازار بالقوه (potential market) ،بازار آماده و قابل‌دستیابی (available market) ،بازار هدف (target market) ،بازار تحت نفوذ (penetrated market).
در پایان اگر موضوع خاصی مدنظرتان هست که به آن اشاره نشده را عنوان بفرمایید؟
به جای فکر کردن به اشتباهات گذشته بر روی کارهای آینده متمرکز شوید. از تجربیات خود استفاده و انرژی‌تان را صرف یافتن راه‌حل‌های مناسب کنید.
به یک فرایند آتش نشانی فکر کنید، صف افرادی که سطل آب از منبع آب به محل آتش سوزی منتقل می‌کنند را تصور کنید. ممکن است همه‌ی افراد نتوانند شاهد نتیجه‌ی نهایی باشند . یعنی آبی که برای خاموش کردن روی آتش ریخته می‌شود،اما نقش هر یک از آنها در مهار آتش ضروری‌ست. طبیعی است که گاهی اوقات با وجود ایفای نقش مهم در یک شرکت، ممکن است آنگونه که انتظار دارید ، نتوانید در چگونگی اثربخشی و خدمت رسانی به مشتری تاثیر گذار باشید.