شهید امیرعبداللهیان از ورود به میدان خطر نمی‌ترسید

سرپرست وزارت خارجه ایران گفت «مسیر شهید امیرعبداللهیان در عرصه سیاست خارجی، مسیر اجماعی بود و او از ورود به میدان خطر نمی‌ترسید». «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه و در حاشیه مراسم اربعین شهادت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، این شهید را «یک دیپلمات انقلابی» توصیف کرد. باقری که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در ادامه گفت: وظیفه دیپلمات این است که در دنیای تهدیدها، به دنبال فرصت‌ها باشد و دل به خطر بدهد و وارد میدان شود و شهید امیرعبداللهیان از این جهت یکی از برجسته‌ترین‌ها بود و از ورود به میدان خطر نمی‌ترسید. سرپرست وزارت خارجه ایران درباره شهید امیرعبداللهیان گفت: ایشان وقتی وارد میدان خطر می‌شدند، بیش از اینکه به دنبال بازیگری حرفه‌ای باشند، به دنبال بازیگردانی حرفه‌ای بودند و در واقع به جای این‌که در میدان تحت تاثیر فضا و جو قرار بگیرند، خودشان چهارچوب و سازوکاری را طراحی می‌کردند که شرایط و مسیر به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.

 

آینده ملت‌ها به تحولات ایران وابسته است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در این سخنرانی که در مراسم چهلمین روز شهادت شهدای خدمت پخش شد، گفت: ما بر اهمیت تبدیل تهدید به فرصت تاکید می‌کنیم. ما با رویداد بزرگی روبرو شدیم و رهبرانی را از دست دادیم، اما تهدیدها به فرصت تبدیل شدند و این باعث نهضت و زندگی جدید شد. وی با اشاره به ترور ۲ فرمانده بزرگ شهید سلیمانی و ابو مهندس آن را خیزش و قیام و زندگی دوباره برای انقلاب اسلامی ایران و مقاومت و همه جنبش‌های منطقه دانست و آنها را به برکت مدیریت حکیمانه رهبر ایران دانست. سید حسن نصرالله گفت: ما از خداوند مسئلت داریم که ایران ملت عزیز فداکار و کربلایی مجاهد مبارز و دوستدار و پشتیبان همه مستضعفان و ستمدیدگان جهان را در مسیر انتخاب صحیح موفق کند و رئیس جمهور مناسب را به قدرت برساند تا به همین راه و شیوه ادامه دهد و این امیدها را محقق کند. امروز جمهوری اسلامی و این نظام فقط مسیر ایران را معین نمی‌کند بلکه با تمام صداقت، صراحت و شفافیت مسیر و سرنوشت ملت‌ها و حکومت‌ها و آینده منطقه و تحولات و رویدادهای آینده جمهوری اسلامی ایران وابسته است.

رهبر انقلاب پس از رای دادن تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب بیان کردند: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است و برای اثبات صحت و صداقت جمهوری اسلامی حضور مردم امری لازم و ضروری است.
به گزارش «تجارت»، حضرت آیت الله خامنه ای روز جمعه پس از انداختن رایشان به صندوق تاکید کردند: برای ملت عزیزمان از خداوند متعال بهترین روزها و سالها و بالاترین برکاتش را مسالت می‌کنم. ایشان بیان کردند: روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها روز نشاط و شادی است. به خصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس جمهور است؛ که چند سال آینده‌ی کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود. لکن یک موضوع به نظر من مهمی در کنار این هست و آن حضور پرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است. این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است.
رهبر انقلاب تصریح کردند: جمهوری اسلامی اسمش -یعنی کلمه‌ی جمهوری- حاکی از این است که در ذات این نظام حضور مردم لحاظ شده. بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزّت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است. برای همین است که ما توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان مسئله‌ی رأی دادن را، حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و شرکت کنند. ایشان بیان کردند: این که شما می‌گویید بعضی‌ها مرددند، من وجهی برای تردید پیدا نمی‌کنم. این یک کار آسانی است که نتایج مهمی دارد. چرا انسان برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد، وقت گیری ندارد، فشاری ندارد، ولی فواید زیادی دارد انسان چرا باید تردید داشته باشد؟ تردید نکنند. به خصوص با توجه به همین نکته‌ای که من اشاره کردم و آن اینکه جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است؛ و برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم یک امر لازم و واجبی است. رهبر انقلاب افزودند: امیدوارم ان‌شاءالله خدای متعال مقدّر کند برای این کشور بهترین گزینش را و مفیدترین گزینش را. و سالهای آینده ان‌شاءالله سال‌های خوب و مطلوبی باشد. مردم از گزینش خودشان راضی باشند.

گزارش «تجارت» از فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

گروه سیاسی: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دیروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و خارج از ایران برگزاری شد. این انتخابات زودهنگام که 40 روز پس از شهادت شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان برگزاری می‌شود، یکی از استثنایی‌ترین انتخابات طی تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. از یک سو این انتخابات در یک وضعیت خاص و متفاوت از تمامی انتخابات سابق کشور برگزاری می‌شود. از سوی دیگر، این انتخابات از سوی بسیاری از ناظران سیاسی به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ سیاسی کشور یاد می‌شود.
به گزارش «تجارت»، فرآیند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح دیروز برگزار شد و طبق زمان قانونی تا ساعت 18 ادامه داشت. در این انتخابات با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور بودند. کاندیداهای تایید شده این دوره؛ محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی ، مصطفی پور محمدی و مسعود پزشکیان بودند. شهروندان ایرانی با دستور وزیر کشور در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج به نامزدهای خود رای دادند.

پوشش اخبار انتخابات از سوی ۵۲۰ خبرنگار خارجی و نمایندگان 34 کشور
مدیرکل رسانه‌های خارجی معاونت امور رسانه‌ای وزارت ارشاد گفت: بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش میدانی می‌دهند. به‌ گزارش روابط‌ عمومی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات، شیروی افزود: این خبرنگاران علاوه بر تهران در مشهد، قم، اهواز، سنندج، تبریز و اصفهان و شیراز نیز حضور میدانی دارند. وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر رسانه‌های خارجی طی چند دوره گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، گفت: رسانه‌های ۳۴ کشورهای اتریش، اسپانیا، استرالیا، امریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکیه، الجزایر، چین، دانمارک، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سوریه، س۸وئد، عراق، عربستان، عمان، فرانسه، فلسطین، قرقیزستان، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کلمبیا، کویت، لبنان، مصر، ونزوئلا و یمن اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را پوشش می‌دهند.

قهرکردن با صندوق رای راه‌حل مشکلات ما نیست
در سطحی دیگر، محمدجواد ظریف صبح دیروز جمعه ۸ تیرماه ۱۴۰۳ بعد از انداختن رای خود در صندوق سیار مستقر در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: امروز یک روز حیاتی برای سربلندی و عزت ایران است و اینکه مردم ایران تحقیر نشوند و کسی جرات نکند مردم ایران را تحقیر و تهدید کند. وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات حق مردم است، افزود: امیدوارم همه مردم با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، این حق را پاس داشته و با انتخاب خود، آینده بهتری را برای خود و فرزندان‌شان و محیط زیست کشور و همه چیز ما رقم زنند؛ یقین دارم امروز مردم ما را روسفید خواهند کرد. ظریف در پاسخ به سوالی درباره پیامش به کسانی که با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند، گفت: ضمن اینکه به حرف و انتخاب هر کسی احترام می گذارم ولی قهرکردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست. وی افزود: برخی از مردم دلخوری دارند و بالاخره همه ما نارضایتی داریم البته این موضوع هم مختص مردم ایران نیست و در خارج از کشور نیز این مشکل است که خیلی ها به دلیل ناراحتی ها از سیستم حکومتی‌شان، در رای گیری شرکت نمی کنند به همین دلیل در خارج یک مثلی می زنند «سیاستمداران بد توسط مردم خوبی انتخاب می شوند که رای نمی دهند.» وزیر سابق امور خارجه کشورمان بیان کرد: اکنون انتخابات فرصتی برای رای دادن است و همه می توانند با استفاده از این فرصت پای صندوق های رای آمده تا آینده بهتری را در کمال آرامش و متانت و با تمام حقوق بشری رقم زنیم. ظریف همچنین درباره توصیه اش به رییس جمهور منتخب گفت: مردم به شما اعتماد کردند، اعتماد مردم را پاس بدارید و به قول‌هایتان عمل کنید.

اظهارات نامزدهای انصرافی در روز رای‌گیری
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی، به عنوان دو نامزد انصرافی علاوه بر حضور پای صندوق اظهارات مهمی را در ارتباط با حضور مردم پی صندوق‌های رای بر زبان راندند. قاضی‌زاده هاشمی، با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز رو سرنوشت سازی برای مردم است. مقام ریاست جمهوری مقام اجرایی است و سرنوشت ۴ ساله و ۸ ساله آینده کشور در گرو تصمیماتی است که رییس جمهور آینده می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه مردم باید در انتخابات مشارکت کنند، افزود: مردم باید در این صحنه حضور پیدا کنند و از کسی که اصلح می دانند، حمایت کنند تا امورات همانطور که خوب است اداره شود. معاون رییس جمهور ‌ادامه داد: امیدواریم رییس جمهور مردمی، ساده زیست، پای کار و کارآمدی -همانطور که حضرت آقا خواستند- انتخاب شود تا بالاخره از این گردنه هایی که وجود دارد بتواند ما را عبور دهد. ‌ قاضی زاده هاشمی گفت: شهید رییسی مسیر درستی را شروع کرده بود اما خداوند برای ایشان این‌ طور مقدر کرد که در ادامه راه نباشند، بنابراین امیدواریم مسیر درست و جهت‌گیری ایشان ادامه پیدا کند. وی درباره انصراف خود از انتخابات افزود: من برای یک دستگی در جبهه انقلاب تلاش کردم و انصراف دادم. بسیاری از علما دلسوزان و بزرگان نگران بودند. ما انتظار داریم یکی از این دو بزرگوار نیز انصراف دهند اما من فقط زورم به خودم رسید و به حرف عزیزان عمل کردیم و امیدواریم فرد اصلح انتخاب شود.
همچنین، علیرضا زاکانی دیروز در جریان برگزاری و فرایند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هرکسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پیروز شود رئیس جمهور این مملکت است و هرکسی انتخاب شود باید به آن کمک کرد تا بتواند موفق شود؛ چرا که موفقیت او موفقیت فرد نیست و موفقیت کشور است و دعا می‌کنم که جبهه انقلاب پیروز شود. به گفته شهردار تهران، هر فردی رئیس جمهور شود ما حتما کمکش می‌کنیم. زاکانی از شهروندان درخواست کرد که هر چه زودتر پای صندوق‌های رأی بیایند و افتخاری برای خود خلق کنند و اراده‌شان را برای انتخاب مطلوب تحمیل کنند. وی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات اظهار کرد: دختران و پسران عزیزم، با حضور در شعب‌های رای گیری آینده خودتان را خودتان رقم بزنید و کسی که می‌خواهد آینده خود را رقم بزند باید بیاید رأی بدهد و اراده خود را متجلی کند. شهردار تهران گفت: به لطف الهی با حضور خود تلاش خواهیم کرد با افتخار راه شهید رئیسی را ادامه دهیم و هر کسی انتخاب شود رئیس جمهور این مملکت است و سیاست خارجی این مملکت تغییر نخواهد کرد

انتخابات مظهر مردم‌سالاری است
در بُعدی دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی بعد از انداختن رای خود در صندوق سیار مستقر در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: امروز را به همه تبریک می گویم و از اصحاب رسانه هم تشکر می کنم که امروز در حسینیه جماران حضور پیدا کردند. وی با بیان اینکه انتخابات یکی از مظاهر بزرگ مردم سالاری است گفت: ما برای عبور از بحران‌ها، بعد از خداوند هیچ نقطه اتکایی جز مردم نداریم. سیدحسن خمینی بیان کرد: همه نسبت به سرنوشت خود حساس باشند و واقعا انتخابات را جدی بگیرند. مشارکت بالا برای انتخابات یک رئیس جمهور و رای بالا برای حل مشکلات کشور بسیار مهم است. وی افزود: ان شاءالله بتوانیم در این مسیر گام برداشته و همه بتوانند آنچه مرضی خداوند است، را انجام دهند و ان شاءالله نتایج خوبی برای مردم داشته باشد. سیدحسن خمینی با بیان اینکه امیدواریم مشارکت خوب باشد، افزود: طبق نظرسنجی‌ها ان شائالله مشارکت خوبی رقم می خورد و امیدوارم بهتر هم شود. وی در توصیه ای به رئیس جمهور منتخب گفت: به درد مردم برسد.

حضور پرشور در انتخابات و اقتدار نظام
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سفر به استان کرمان رأی خود را در حسینیه ثارالله به صندوق رای انتخابات ریاست جمهوری انداخت. اسلامی تصریح کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند؛ در ذات جمهوری اسلامی و این نظام حضور مردم لحاظ شده است بنابراین برای دستیابی به عزت و سربلندی ایران اسلامی به هموطنان توصیه می‌شود که با حضور در پای صندوق‌های رأی، در آزمون سیاسی انتخابات شرکت کنند. وی عنوان کرد: مردم با شرافت و با کفایت ایران همچون گذشته در صحنه انتخابات حضور دارند و ایفای نقش می‌کنند زیرا حضور در انتخابات جلوه مهم مردمی بودن و اقتدارآفرینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: مردم ما امروز با حضور پرشور و حداکثری خود در صحنه انتخابات حاضر شده و برای بار دیگر دشمنان را ناامید کرده و برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب ثبت می‌کنند. اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت حضور و حمایت مردم از رییس جمهور آینده، گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اولویت نخست، حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است و این حضور پرشور اقتدار نظام را نشان می‌دهد و جلوه اقتدار ملی در عرصه بین‌المللی است.

بازتاب ویژه انتخابات ایران در شبکه المیادین
شبکه خبری المیادین لبنان که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران را در یک هفته گذشته تحت پوشش ویژه خود داشت و حتی جزئیات رقابت و مناظرات نامزدها را پوشش داد، دیروز جمعه با اعزام خبرنگاران خود به چند استان ایران، روز اخذ رأی را نیز برای صدها میلیون مخاطب عرب‌زبان منطقه و دنیا، در قالب ویژه‌برنامه‌ای از صبح تحت پوشش قرار داد. این شبکه خبرنگاران خود را در تهران و مراکز استان‌هایی مثل تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز مستقر کرده و به شکل زنده از مراکز اخذ رأی این انتخابات را به شکل زنده برای مخاطبان خود گزارش می‌کند و حتی در لحظاتی تصاویری از اخذ رأی ایرانیان در کشورهای دیگر مثل ترکیه (در استانبول) را پخش کرد. میهمان دیروز استودیو تهران شبکه المیادین، مختار حداد، مدیر روزنامه عربی الوفاق ایران در برنامه امروز اشاره کرد که مردم ایران اهمیت این انتخابات را می‌دانند و طرفداران نامزدها تا آخرین ساعات تبلیغات در خیابان و مکانهای عمومی مشغول تبلیغ بودند و احتمال این هست که مشارکت بالا برود. نکته مهم این است که مردم اصرار دارند که از این حق دموکراتیک خود استفاده کنند. نکته مهم دیگر این است که این انتخابات در شرایط ویژه و استثنایی برگزار می‌شود. یکی از اموری که در پی این انتخابات روشن شد این است که ایران قادر است از مراحل بحرانی عبور کند و امور کشور را به روانی پیش ببرد. پیشتر هم ایران تجربه شهادت رئیس‌جمهور خود را داشته و اکنون نیز ایران در فاصله چهل روز از درگذشت رئیس‌جمهور فقید، شهید ابراهیم رئیسی این انتخابات را برگزار کرد. ایران می‌خواهد بگوید که امور کشور در جریان است و مردم حق دموکراتیک خود را که انقلاب اسلامی تحت مردم‌سالاری دینی به ارمغان آورده استفاده می‌کنند و مردم در هر انتخاباتی با رأی خود در حقیقت در یک همه‌پرسی در حمایت از انقلاب اسلامی کشورشان شرکت می‌کنند. شما ببینید که برخی می‌گویند که چرا درصد مشارکت در انتخابات پارلمانی چندان بالا نبود در حالی که شما می‌بینید که انتخابات اخیر فرانسه ۲۴ درصد فقط شرکت کردند. چرا این آمار را کسی توجه نمی‌کند؟ لذا ما شاهدیم که مردم ایران همیشه در انتخابات‌ها خود حاضر بودند و این بار هم در فاصله چهل روز از شهادت رئیس جمهورشان می‌خواهند بگویند که در انتخابات حاضر هستند. خبرنگار المیادین در استانبول ترکیه گزارش کرد که ایرانیان ترکیه یکی از بزرگترین جمعیت ایرانی‌های خارج از ایران است و حدود ۱۵۰ هزار ایرانی مقیم ترکیه و همچنین دیگر ایرانی‌هایی که برای گردشگری وارد ترکیه شده‌اند صرفا با ارائه گذرنامه خود می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند؛ انتخاباتی که نشان می‌دهد ایران آنقدر تواناست که حتی اگر رئیس جمهور خود و شماری از مقامات خود را در یک حادثه از دست داد، می‌تواند امور خود را پیش ببرد و در فاصله اندکی، انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند.

«تجارت» مهمترین شاخص های بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: به نظر می‌رسد در شروع با اعلام نتایج انتخابات و در عین‌حال افزایش دامنه‌نوسان به ۶‌درصد شاهد خروج بورس از شرایط فعلی باشیم. برخی کارشناسان معتقدند آنچه در انتخابات اخیر شاهد هستیم تقابل بین دو دیدگاه عمده اقتصادی و سیاسی است که به اعتقاد سهامداران یکی می‌تواند منجر به رشد سرمایه‌گذاری در کشور شود و دیگری نگاه دستوری به اقتصاد دارد. بنابراین این موضوع محتمل است که منجر به تداوم کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی و خدماتی شود، پس از این منظر پیروزی هریک از جریان‌های مذکور می‌تواند منجر به واکنش قابل توجه فعالان بازار سرمایه شود. در صورتی که نتیجه انتخابات به دور دوم کشیده شود، می‌تواند همچنان به تداوم احتیاط در بین فعالان بازار سرمایه منجر شود اما حتی در این حالت نیز اینکه چه طیفی از دیدگاه سیاسی و اقتصادی به مرحله دوم راه پیدا کند خود می‌تواند باعث شکل‌گیری معاملات هیجانی شود. آنچه بدیهی به‌نظر می‌رسد، تکیه‌دادن هرکدام از کاندیداها با تفکرات مشخص و یادشده بر مسند ریاست‌جمهوری می‌تواند در کوتاه‌مدت موج جدی از صعود یا نزول را ایجاد کند.
اما بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته اول تیر نشان می‌دهد که سهام کیا با افت 6 درصدی کم‌بازده‌ترین سهام بورس در این هفته بوده است. بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته اول تیر 1403 نشان می‌دهد که سهم‌های شدوص، حگردش، ساوه، دبالک و نوری با رشد هشت درصدی در این هفته بیشترین بازدهی را میان رقبای بورسی خود به ثبت رساندند. لازم به ذکر است که محدودیت دو درصدی دامنه نوسان، سبب یکسان شدن مسیر سهم‌های صعودی شده است. البته باید گفت از هفته آینده محدودیت دو درصدی برداشته خواهد شد و از آن پس بازدهی هفتگی سهم‌ها متفاوت خواهد بود. در طرف مقابل نیز در جریان بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام، روشن شد که ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بوده است؛ به طوری‌که کیا با افت 6 درصدی کم‌بازده‌ترین سهام بورس لقب گرفت و به تراز 810 تومانی رسید. همچنین سفارسی و شکلر نیز دیگر سهم‌های کم‌بازده بودند و کاهش پنج درصدی را به ثبت رساندند. اما معاملات اولین هفته از تیرماه 1403 به پایان رسید و تکلیف کندل هفتگی شاخص‌های بورسی مشخص شد. نکته جالب توجه اینکه، این کندل پس از دو ماه مثبت شده و اندکی از زیان پرتفوی سهامداران کاسته است. پس از گذشت بیش از ۳ماه از سال ۱۴۰۳ که در این مدت روند غالب بازار سهام روندی نزولی بوده، و خروج پول‌های گسترده‌ای نیز صورت گرفته است، حال به نظر می‌رسد که بازار مذکور کمی در حال فاصله گرفتن از این رخوت است. در روز چهارشنبه که آخرین روز معاملاتی هفته است، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۲۰‌هزار واحد معادل با ۰.۹۷‌درصد افزایش یافت؛ که سبب رقم خوردن پنجمین روز صعودی متوالی این شاخص شد؛ و در محدوده ۲ میلیون و ۸۵‌هزار واحد قرار گرفت که بالاترین مقدار به ثبت رسیده برای این شاخص در ۱۴ روز معاملاتی گذشته است. شاخص هم‌وزن نیز افزایش ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد و در محدوده ۶۷۳‌هزار واحد قرار گرفت. این سبزپوشی در رکن دیگر بازار سهام هم برقرار بود. به طوری که شاخص کل فرابورس ایران نیز ۰.۹۲‌درصد افزایش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۲۲‌هزار و ۳۰۴ واحد به کار خود در آخرین روز معاملاتی هفته پایان داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاخره روند خروج پول از بازار از محل خرید و فروش سهام شکسته شده است. به طوری که در این روز ۱۲۶ میلیارد تومان ورود پول از محل ذکر شده به بازار صورت گرفته است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا‌ETFها نیز ورود پول ۳۹۰ میلیارد تومانی را تجربه کردند. در این میان اگرچه شاخص‌ها و پارامترهای ذکر شده وضعیت رو به بهبودی را نمایش می‌دهند، اما ارزش معاملات خرد شامل سهام و حق‌تقدم، که در این روز با افزایش محدود ۳ درصدی در سطح ۲۰۷۲ میلیارد تومان قرار گرفت، همچنان خبر از رکود ادامه‌دار در بورس و فرابورس می‌دهد. چهارشنبه آخرین روزی بود که محدودیت دامنه نوسان ۲± درصدی بر معاملات سهام و ۴± درصدی بر معاملات صندوق‌ها اعمال شد. لازم به ذکر است که این محدودیت از ابتدای اردیبهشت ماه، یعنی برای ۲۲ روز معاملاتی متوالی وجود داشته است و بنا بر اطلاعیه‌ای که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد، این دامنه از روز شنبه افزایش خواهد یافت. نگاهی به روند معاملات بازار سهام در هفته ابتدایی تیرماه نشان می‌دهد شاخص کل طی چهار روز معاملاتی این هفته از دو میلیون و 44 هزار واحد با رشد دو درصدی به دو میلیون و 85 هزار واحد رسیده است. این روند در نماگر هم‌وزن بازار سهام نیز دیده شد؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار سهام در این هفته با رشد 1.13 درصدی از 665 هزار واحد به 673 هزار واحد رسید. همچنین باید گفت حجم و ارزش معاملات نیز در این هفته پس از مدت‌ها رشد کرد؛ به طوری که بازار سهام در چهار روز معاملاتی این هفته به طور میانگین 6 میلیارد و 550 میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و 561 میلیارد تومان را رقم زده است. در سمت تراز پول حقیقی نیز ارقام مثبتی ثبت شد و در این چهار روز بیشتر از 780 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شده است. بررسی تابلو معاملات بورس تهران در هفته ابتدایی تیرماه نشان می‌دهد شاخص کل در روز اول هفته حدود 0.19 درصد رشد کرده است. شاخص هم‌وزن نیز در این روز 0.04 درصد افزایش ارتفاع داده است. در روز یکشنبه اما نماگر هم‌وزن بازار نتوانست رشد کند و با کاهش 0.03 درصدی روبه‌رو شد. در مقابل شاخص کل در این روز نیز توانست 0.21 درصد افزایش یابد. در روز دوشنبه اما رشد شاخص‌های بورسی تقویت شد و شاخص کل 0.69 درصد و شاخص هم‌وزن 0.44 درصد افزایش یابند. در روز پایانی هفته نیز این روند تکرار شد و شاخص کل و شاخص هم‌وزن به‌ترتیب 0.97 درصد و 0.67 درصد به ارتفاع خود افزودند.

سرمقاله

فرشید شکرخدایی
عضو اتاق بازرگانی

مهم‌ترین رکن بهبود فضای کسب‌وکار، پیش‌بینی‌پـــذیری اقتصاد است که به طور قطع با این آئین‌نامه این مهم محقق خواهد شد. با بهبود محیط کسب‌وکار می‌توان ضمن صرف‌نظر از سیاست‌گذاری خاص به بهبود و ارتقای اقتصاد کمک کرد، پیش‌بینی پذیری اقتصاد به این معنا است که افراد، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه قابلیت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کارها و اقدامات را برای آینده داشته باشند. بازار سرمایه محلی است که عملا حقیقی‌ها و حقوقی‌های حرفه‌ای و همچنین نهادهای مالی تصویری روشن از آینده مالی خود داشته باشند، در غیر این صورت دچار ضرر و زیان خواهند شد. نخستین موضوع برای تقویت بازار سرمایه، ترسیم چشم‌اندازی درست از آینده دارایی‌ها است به این معنا که سرمایه‌گذار باید دید بلندمدتی به بازار داشته باشد. همچنین پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند به بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذار کمک کند. باید اقدامات مهمی در راستای بهبود روند بازار و پیش‌بینی‌پذیری آن انجام شود چرا که بازار بیشتر از فرهنگسازی نیازمند ثبات در تصمیم‌گیری‌ها است. بنابراین با اجرای آئین‌نامه بهبود مستمر محیط کسب‌و کار شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود. با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، دستگاه‌های اجرایی مکلفند هر گونه تغییر سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اقتصادی خود را قبل از اجرا اطلاع‌رسانی کنند که این موضوع در زمینه تعرفه‌ها و صادرات بسیار مهم است به طوری که طی جدولی، سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی راجع به مالیات، گمرک و غیره مشخص شده است. الزام اجرای این آئین‌نامه از اول تیرماه سال جاری بوده و در فاصله یک تا سه ماهه بین تصویب تا اجرا بخشی از آماده سازی‌ها در حال انجام است. هدف از این آئین‌نامه شفاف‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و جلوگیری از تصویب مقررات ناگهانی از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی است و از این پس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از یک سو بر مسئولیت‏‌پذیری دولت در برابر اقتصاد بخش خصوصی می‌افزاید و از سوی دیگر، عرصه همکاری مستمر بخش خصوصی با دولت را مهیا می‌کند. دستگاه‌های اجرایی مکلفند پیش‌نویس مقررات خود را مطابق دستورالعمل ابلاغی معاونت حقوقی رئیس جمهور یک هفته قبل از صدور منتشر و به اطلاع عموم برسانند تا فرصت لازم برای دریافت نظرات عموم و فعالان اقتصادی و تشکل‌ها (جمع سپاری) در تدوین مقررات فراهم شود. با اجرای این قانون، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد افزایش یافته و آرامش در بازار سرمایه حاکم می‌شود و دیگر شاهد قیمت‌گذاری دستوری در بخش‌های مختلف نخواهیم بود و بازار سرمایه نیز می‌تواند در جریان آخرین اتفاقات و تصمیمات قرار گیرد.

یادداشت

هادی اعلمی فریمان
کارشناس مسائل آمریکای لاتین

در بولیوی دو مساله استراتژیک به صورت کلی وجود دارد که نخست، رقابت‌ها در داخل کشور است؛ چراکه بسیاری معتقدند دولت فعلی این کشور ادامه راه اوو مورالس بوده است و لوئیس آرس، رئیس‌جمهوری فعلی هم به دلیل اینکه در گذشته وزیر اقتصاد مورالس بوده، به نوعی سیاست‌های نزدیک به وی را دنبال می‌کند. به همین جهت ..بسیاری اعتقاد دارند که وی در حقیقت همان دولت گذشته را راهبری می‌کند و در این میان بحث نابرابری بین ایالت‌های فرودست و فرادست هم به نوعی یک تنش مشخص داخلی را ایجاد کرده که باز هم به درگیری داخلی دامن می‌زند. اما دومین مساله مربوط به دخالت‌ کشورهای خارجی و چشمداشت آنها به بولیوی است.
آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که تجارت برگ کوکا می‌تواند به تولید بیشتر مواد مخدر در بولیوی منتهی شود که این را برای خود یک تهدید مشخص قلمداد می‌کنند، اما دولت چپگرای بولیوی اعتقاد دارد که می‌تواند از برگ کوکا به صورت مشتقات مشخص استفاده کند و بهره اقتصادی را از این طریق برای خود رقم بزند. از سوی دیگر، بحث معادن لیتیوم در بولیوی هم بسیار مهم است و بر اساس اسناد موجود چیزی در حدود ۹ تا ۲۱ تُن لیتیوم با ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار در این کشور وجود دارد که البته بخش اعظمی از آن، تجاری سازی نشده است. علاوه بر این مسائل کشورهایی مانند روسیه، آمریکا، آلمان و حتی چین در این میان چشم به معادن لیتیوم بولیوی دارند و دولت این کشور به دنبال آن است که به صورت مستقیم این معادن را تجاری‌سازی کند. این مسائل و رقابت‌ها، دولت بولیوی را شکننده کرده و حالا هم بحث کودتا مطرح شده است.
توجه داشته باشید که این کودتا به صورت تمام‌عیار اجرا نشده و در نهایت خاتمه پیدا کرد اما فرمانده ارتش بولیوی اعلام کرده که رئیس‌جمهوری این کشور دستور کودتا را به وی داده است تا محبوبیت او در افکار عمومی بالا برود که این موضوع هم می‌تواند یکی از سناریوهای موجود درباره کودتای اخیر باشد. واقعیت این است که شکنندگی دولت و درگیری‌ها در این کشور بسیار بالا رفته و دولت فعلی به دنبال گسترش دسترسی و سلطه بر منابع طبیعی است که همین مساله در دستور کار رئیس‌جمهوری فعلی بولیوی قرار گرفته است. زمانی که اوو مورالس، رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی در قدرت بود، اوضاع تا حدودی با ثبات‌تر به نظر می‌رسید اما باید دانست که آمریکا هم به صورت مستقیم به این کشور چشم دارد و حالا بولیوی به عرصه رقابت میان کشورهای خارجی تبدیل شده است.
به عنوان مثال شرکت گازپروم روسیه فعالیت گسترده و عمیقی در بولیوی دارد و تقریباً ۲۰ درصد سهام تولید گاز این کشور را از سال ۲۰۲۰ در اختیار گرفته است. حتی روس‌ها بحث همکاری در مورد نیروگاه‌ها و مسائل نظامی را با دولت فعلی بولیوی دنبال می‌کنند و حالا چین هم در این راستا وارد این کشور شده و به دنبال تامین منافع خود است. تمام این مسائل به انضمام موضوع تجارت برگ کوکا و نگاه دولت بولیوی به آن، مشکلاتی را برای ایالات متحده به وجود آورده است. به موازات این روند احزاب چپ‌گرا در این کشور هم به اجماع نظر رسیدند که اگر قرار است قرارداد همکاری و تجارت با کشورهای خارجی منعقد شود باید این قراردادها استثماری نباشند و منافع ملی بولیوی مدنظر قرار بگیرد. به همین دلیل معتقدم که علاوه بر همه مسائل داخلی، دخالت‌های خارجی هم در وضعیت فعلی موثر واقع شده است.

صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف از صادرات ۵۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال گذشته خبر داد. عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف گفت: حجم صادرات فرش ایران در سال گذشته حدود 50 میلیون دلار بوده است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه فرش دستباف گفت: علیرغم آنکه چشم امید بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش به برگزاری این نمایشگاه است، امسال در اقدامی عجیب زمان برگزاری نمایشگاه و مدت آن تغییر پیدا کرده است. وی افزود: بحث برگزاری نمایشگاه‌ و حضور هیئت های خارجی برایمان اهمیت بسیاری دارد زیرا در معرفی، عرضه و فروش و بازاریابی فرش دستباف تاثیرگذار است. 29 سال است که نمایشگاه فرش دستباف به عنوان بزرگترین نمایشگاه در جهان هم به لحاظ وسعت هم به لحاظ تعدد برگزار می شود اما امسال زمان برگزاری نمایشگاه از یک هفته به سه روز کاهش یافته و به هشت شهریور ماه تغییر کرده است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف درباره اختصاص مشوق به صادر کنندگان فرش نیز گفت: صادر کنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر کنندگان فرش بوده است.

 

روند قابل توجه جذب سرمایه خارجی

وزیر اقتصاد گفت: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است. احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است. این رتبه در حالی است که سه کشور مذکور با یک دهم دشواری‌های ورود سرمایه و موانع تحریمی و مشکلات بانکی ما مواجه نیستند. وی افزود: ما توانستیم در سه سال اخیر جمعاً بیش از ۱۱.۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب کنیم. البته با توجه به اینکه بسیاری از مسیرها به تازگی توسط شهید امیرعبداللهیان در بریکس و شانگهای گشوده شد، سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اگر جدیت ادامه یابد، رکورد سال ۱۴۰۲ در جذب سرمایه خارجی طی سال جاری و سال آینده شکسته شود و این نقطه شروعی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور است.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: در روزهای پایانی دولت سیزدهم (روز پنجشنبه، هفتم تیرماه) سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و روسیه برای انتقال و صادرات گاز روسیه به ایران امضا شد. جواد اوجی، وزیر نفت با اعلام این خبر که موضوع انتقال گاز روسیه به ایران امروز به ثمر نشست گفت: بی‌شک این مسئله درباره موازنه انرژی در منطقه تحولات مؤثری را رقم خواهد زد. خوشبختانه یک اتفاق بزرگ و خوبی برای کشور رقم خورد، خداوند شهید رئیسی را رحمت کند، وی در مذاکرات و ملاقات‌های متعددی که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه چه در تهران و چه در مسکو داشت، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران را پیگیری کردند. وی افزود: در سه ماهه گذشته همکاران ما در شرکت ملی گاز با گس‌پروم روسیه این مذاکرات را انجام دادند و خوشبختانه امروز با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری و رئیس هیئت‌مدیره شرکت گازپروم روسیه، آقای الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم، شاهد بودیم که تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران ازسوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازروم روسیه امضا شد. وزیر نفت با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از ۶۰ درصد ذخایر گازی دنیا هستند و این اقدام بزرگی بود که امروز محقق شد، تصریح کرد: بی‌شک این مسئله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد، ضمن اینکه ایران با زیرساخت‌ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به‌طور کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود. اوجی با تأکید بر اینکه چارچوب اصلی بحث انتقال گاز از روسیه که مدت زیادی بود ازسوی کارشناسان برررسی شده بود و خواسته رئیس‌جمهوری شهید نیز بود، گفت: در مدت کوتاه این آمادگی وجود دارد که این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شود و یک اتفاق بزرگ هم برای ایران و هم برای دولت‌مران روسیه رقم بخورد. این توافق‌نامه گام بعدی توافق پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه است که نشان از حرکت توافق‌ها به‌سمت عملیاتی شدن دارد، با این توافق سهم تجارت ایران جهش می‌یابد و سبب تغییر موازنه‌ها بین‌المللی می‌شود و به بیانی دیگر توافق گازی ایران و روسیه به مثابه انقلابی در عرصه انرژی و صنعتی منطقه عمل خواهد کرد. توافق بین دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان با در اختیار داشتن حدود ۶۰ در صد از ذخایر این سوخت پاک مبتنی بر منافع دوجانبه و در چارچوب‌های بین‌المللی انجام شده است و به‌زودی وارد مرحله قرارداد و اجرا خواهد شد.

فرصت پیش‌روی ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه
مذاکره ایران با روسیه برای انتقال گاز به ایران به چند سال قبل بازمی‌گردد، موضوعی که با جنگ بین روسیه و اوکراین و تحریم اروپا علیه روسیه رنگ جدی‌تری به خود گرفت چرا که پیش از این روسیه تصور می‌کرد که این شرایط پایدار نیست و انتظار این حجم فشار از سوی اروپا و آمریکا را نداشتند؛ اما با تعمیق تحریم‌ها و چشم‌انداز مبهم جنگ در اوکراین، روس‌ها به این نتیجه رسیدند که باید پیشنهاد ایران را جدی بگیرند. از طرفی کشورهای اروپایی از ابزار قطع صادرات گاز برای فشار به روسیه استفاده کردند، هر چند که برای اروپا آسان نبود، اما با تکیه بر بالا بردن قیمت‌ها، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف، تقویت بازار ال‌ان‌جی و متنوع کردن سبد مصرف، واردات گاز با خط لوله را محدود کردند. با وجود تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه از آنجایی که تعداد زیادی از کشورهای اروپایی وابستگی شدیدی به خرید گاز از روسیه داشتند چندان نتیجه‌بخش و مطلوب پیش نرفت. همچنین روسیه نیز در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، جریان صادرات گاز به کشورهای اروپایی را محدود کرد تا با توجه به وابستگی اتحادیه اروپا به گاز خود، آنها را تحت فشار بگذارد. مناقشه گازی روسیه و اروپا یک فرصت بی‌نظیر را مقابل ایران قرار داده است تا با استفاده از ظرفیت گاز مازاد روسیه، در مسیر تبدیل شدن به هاب گازی منطقه قدم بردارد.
مزایای خرید گاز از روسیه
اما خرید گاز از روسیه چه مزایایی برای ایران دارد؟ محمد صادق جوکار، رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در این باره گفته است: خرید گاز از روسیه نشان‌دهنده هوشمندی دستگاه دیپلماسی انرژی ایران است که زودتر گام‌های مربوطه را برداشته است. خرید گاز از روسیه مزایای زیادی برای ما دارد؛ نخست مقوله قیمت است و خرید گاز از روسیه بسیار مناسب‌تر از قیمت گاز ترکمنستان خواهد بود. رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی یادآور شد: خرید گاز روس‌ها می‌تواند مسئله ناترازی گازی در کشور و مشکلات مربوط به آن را حل کند؛ گاز خریداری شده می‌تواند جایگزین سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ها شده و با صادرات مازوت و فرآورده، مشکلات آلودگی هوا هم برطرف شود؛ ضمن اینکه فروش مازوت و فرآورده‌های نفتی عواید زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت؛ در عین حال چنانچه حجم خرید گاز ایران از روسیه زیاد باشد، می‌توانیم مازاد گاز خریداری‌شده را به بازارهای صادراتی کشور مانند عراق منتقل کنیم
یا قرارداد با پاکستان، عمان و دیگر کشورهای منطقه را به نتیجه برسانیم. جوکار با بیان اینکه تجارت طولانی مدت گاز ایران و روسیه در موقعیت کنونی می‌تواند روی همکارهای امنیت دوجانبه و توازن قدرت تاثیر گذارد، افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند باید نشان دهیم که روابط ایران و روسیه متقابل است. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این روابط دو سویه و مشترک بیشتر می‌شود، اظهار کرد: برای نمونه در حوزه کاتالیست، شرکت‌های روس از کاتالیست‌های ایرانی استفاده می‌کنند و برای حفظ، نگهداری و اورهال (تعمیرات اساسی) نیروگاه‌ها و مواردی از این دست نیز همکاری‌های قابل توجهی بین دو کشور ایجاد شده است؛ در طرف مقابل، هفت قرارداد نفتی با شرکت‌های روس امضا و در مواردی به تولید نفت منجر شده است؛
همچنین در بخشی از توافق‌ها کارخانه تولید پمپ‌های درون‌چاهی با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه در جنوب ایران احداث شده است.

گزارش «تجارت» از زلزله سیاسی در آمریکا بعد از اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در سی‌ان‌ان:

گروه جهان: اولین مناظره پیش انتخاباتی میان دونالد ترامپ با جو بایدن که در بامداد دیروز جمعه به وقت ایران برگزار شد، کافی بود تا لرزه بر اندام دموکرات‌ها جاری شود. ترامپ آن‌چنان عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت که در نظرسنجی‌ها آرا به سوی او بازگشت.
به گزارش «تجارت»، بایدن ۸۱ ساله، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات و پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در جریان مناظره ۹۰ دقیقه‌ای دیشب با ترامپ، رقیب جمهوریخواهش بارها با مطرح ساختن جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و از دست دادن رشته افکارش و سکوت‌های عجیب گاف داد و سردرگم ظاهر شد. اکنون رسانه‌های آمریکایی نوشتند دموکرات‌ها در پی عملکرد شدیدا ضعیف «جو بایدن» در مناظره نخست ریاست جمهوری با «دونالد ترامپ»، احساس خطر شدیدی کرده و به تکاپو افتاده‌اند تا بایدن را از رقابت خارج و با گزینه دیگری جایگزین کنند.

برتری بزرگ ترامپ بر بایدن در نظرسنجی‌ها
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که برگزارکننده مناظره بود، اعلام کرد نظرسنجی انجام‌شده توسط این شبکه نشان می‌دهد ترامپ نسبت به بایدن عملکرد بهتری داشته است. بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است. نظرسنجی سی‌ان‌ان همچنین نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره امروز ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.
مطرح شدن موضوع کناره گیری بایدن در درون حزب دموکرات
به نوشته نیویورک‌تایمز، گروهی از نمایندگان دموکرات کنگره به دنبال مشاهده این عملکرد فاجعه‌بار اکنون مشغول بحث درباره معرفی کردن یک نامزد ریاست جمهوری جدید از جانب این حزب برای رقابت ۲۰۲۴ هستند. «دیوید اکسلرود» مشاور ارشد اسبق «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت: «بحث‌هایی در داخل حزب دموکرات درباره ضرورت کنار رفتن بایدن از رقابت مطرح شده است.» همچنین «جان کینگ»، گزارشگر ارشد شبکه سی.ان.ان دقایقی بعد از پایان مناظره اظهار کرد: «هم‌اکنون که ما داریم صحبت می‌کنیم در حزب دموکرات یک وحشت عمیق، شدید و فراگیر به وجود آمده است.» «نیکول والاس» مجری شبکه ام.اس.ان.بی.سی نیز بیان داشت: «عالی‌ترین سطوح حزب دموکرات آمریکا مشغول یک بحث فعال و جاری بر سر به جریان انداختن فرآیند معرفی نامزد ریاست جمهوری جایگزین از سوی حزب هستند.» این در حالی است که این رسانه‌ها تصریح می‌کنند حزب دموکرات در برهه کنونی در حالی ضرورت معرفی نامزد جایگزین برای بایدن را احساس می‌کند که هیچ نامزد جایگزین روشنی که بتواند در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ جای بایدن را بگیرد متصور نیست.
کاخ سفید همچنان که مناظره در جریان بوده اعلام کرد بایدن در حین جلسات تمرین و آماده شدن برای مناظره دچار سرماخوردگی شده است. پالتیکو نیز گزارش کرد دموکرات‌ها به حدی از عملکرد بد بایدن در مناظره ریاست جمهوری دیشب با ترامپ به وحشت افتاده‌اند که بحث درباره جایگزین کردن نامزدی دیگر به جای او در رقابت ۲۰۲۴ را به جریان انداخته‌اند. این روزنامه نوشت، سه استراتژیست نزدیک به سه کاندیدای بالقوه دیگر دموکرات ها گفته‌اند که بعد از این مناظره با دریافت پیامک‌های مختلف «بمباران شده‌اند.» یک مشاور یکی از آنها که نامش فاش نشد گفت درخواست‌های متعددی از آن‌ها شد که این گزینه‌ها به عنوان کاندیدای جانشین بایدن قدم جلو بگذارند.

رد ادعای کناره‌گیری از سوی مشاور بایدن
با وجود انتقادات مطرح‌شده از عملکرد «جو بایدن» در نخستین مناظره انتخاباتی، مشاور بایدن اعلام کرد او کناره‌گیری نخواهد کرد و به رقابت ادامه خواهد داد. یکی از مشاوران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ این کشور در واکنش به انتقادات از عملکرد بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی، گفت او قصد کناره‌گیری ندارد و به رقابت ادامه خواهد داد. مشاور بایدن با بیان اینکه رأی‌دهندگان آمریکایی حمایت زیادی از بایدن به عمل می‌آورند، گفت ستاد بایدن هرگز به دنبال این نبوده که در یک مناظره محبوبیت او را به میزان چشمگیری افزایش دهد. او با یادآوری اینکه در برهه‌ای از انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ آمریکا نیز بسیاری خواستار کناره‌گیری بایدن بودند، گفت: «جو بایدن بی‌شک کناره‌گیری نخواهد کرد.»