مشارکت پرشور ایرانیان خارج از کشور

سخنگوی وزارت امورخارجه عنوان داشت: مشارکت پرشور و بانشاط هموطنان غیور ایرانی مقیم خارج از کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر وطن دوستی و عشق به ایران عزیز را نمایان، دوستان را خرسند و دشمنان را ناامید ساخت. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی که در حساب رسمی خود در فضای مجازی منتشر کرد، عنوان داشت: مشارکت پرشور و بانشاط هموطنان غیور ایرانی مقیم خارج از کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر وطن دوستی و عشق به ایران عزیز را نمایان، دوستان را خرسند و دشمنان را ناامید ساخت. وی افزود: بار دیگر و در آزمونی دوباره، برای سربلندی ایران و ایرانی، همه‌باهم در کنار یکدیگر متحد و یکپارچه می‌ایستیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان این پیام اظهار داشت: میثاق مجدد همه ایرانیان سرافراز در هر کجای ایران و جهان، جمعه آینده پای صندوق‌های رأی. چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح جمعه - هشتم تیرماه - در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران برگزار شد.

 

لزوم وحدت کشورها در برابر رژیم صهیونیستی

علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پیرامون موضوعات مورد علاقه‌ی طرفین و آخرین تحولات مربوط به فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها، رایزنی و تبادل‌نظر کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان از تسهیلات و خدمات مطلوب ارائه‌شده به زائران بیت‌الله الحرام به‌ویژه زائران عزیز ایرانی تشکر کرد. علی باقری کنی با اشاره به حضور قائم‌مقام وزارت امور خارجه عربستان در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در تهران، روند پیشرفت همکاری‌های تهران - ریاض را امیدوار کننده ارزیابی کرد. باقری با اشاره به تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، تاکید کرد: تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان در تداوم جنایات این رژیم علیه مردم غزه است و رژیم متوهم اشغالگر قدس در تلاش است تا به‌زعم خود شکست در غزه را با گسترش دامنه جنگ و جنایت به سایر مناطق، جبران کند.

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت تاکید کردند:

گروه سیاسی: رهبر انقلاب حرکت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در دفاع از مردم غزه را نمونه‌ای از وجود وجدان‌های پاک در دنیا برشمردند و افزودند: مهم این است این پیام دفاع از حرم که در واقع دفاع از آرمان‌های انسانیت است، به گوش وجدان‌های پاک در دنیا رسانده شود. متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم که در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح دیروز؛ شنبه، ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی منتشر شد.

آرمان‌های بلند مکتب اهل‌بیت(ع) همواره در میان وجدان‌های پاک طالب دارند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار مدافعان حرم را یک پدیده شگفت‌انگیز و مهم و یکی از مظاهر جهان‌نگری نظام جمهوری اسلامی خواندند و تاکید کردند: حضور جوانانی با ملیت‌های مختلف در قالب مدافعان حرم نشان داد انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهار دهه، قدرت بازآفرینی همان شور و حماسه اول انقلاب را دارد. رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت به‌ویژه سردار شهید سلیمانی، دفاع از حرم را یک جنبه نمادین در دفاع از تفکر و آرمان‌های صاحب آن حرم و اهل‌بیت(ع) دانستند و گفتند: آرمان‌های بلند مکتب اهل‌بیت(ع) همچون عدالت، آزادی، مبارزه با قدرت‌های ظالم و «ایثار و فداکاری در راه حق»، همواره در میان وجدان‌های پاک طالب دارند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در دفاع از مردم غزه را نمونه‌ای از وجود وجدان‌های پاک در دنیا برشمردند و افزودند: مهم این است این پیام دفاع از حرم که در واقع دفاع از آرمان‌های انسانیت است، به گوش وجدان‌های پاک در دنیا رسانده شود.
هر انقلابی که از محیط بین‌المللی و منطقه‌ای خود غافل شود، قطعاً ضربه خواهد خورد
ایشان یکی دیگر از ابعاد موضوع دفاع از حرم را جهان‌نگری انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: هر حرکت و نهضت و انقلابی که از محیط بین‌المللی و منطقه‌ای خود غافل شود، قطعاً ضربه خواهد خورد، همان‌گونه که حرکت ملت ایران در قضیه مشروطه و در قضیه ملی شدن صنعت نفت به دلیل سرگرم شدن به مسائل داخلی و غفلت از دخالت‌گران خارجی آسیب دید و به سرانجام نرسید. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امام بزرگوار(ره) از همان روزهای آغازین نهضت اسلامی و همچنین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره متوجه دخالت بیگانگان و نگرش جهانی و منطقه‌ای و سرگرم نشدن به مسائل داخلی بود و در بیانات خود در این زمینه تذکر و هشدار لازم را می‌داد.

جوانان با ایمان، با مرکزیت جمهوری اسلامی، نقشه پرخرج استکبار را شکست دادند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور رزمندگان مدافع حرم در کشورهایی که دشمن برای آنها نقشه بسیار خطرناکی را طراحی کرده بود، از مظاهر جهان‌نگری انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: دشمن در طراحی خود قصد داشت با تصرف منطقه و همزمان با وارد کردن فشارهای اقتصادی و سیاسی و همچنین «عقیدتی و مذهبی» به ایران، نظام اسلامی را از بین ببرد اما جمعی از جوانان با ایمان، با مرکزیت جمهوری اسلامی، این نقشه پرخرج استکبار را به شکست کشاندند. ایشان تاکید کردند: با چنین نگاهی باید گفت حرکت مدافعان حرم ایران و منطقه را نجات داد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ماهیت خشن و بی‌رحم و غیرانسانی تشکیلات داعش و گروه‌های همسو با آن که با حمایت‌های تسلیحاتی و تبلیغاتی آمریکا و غرب شکل گرفته بودند، افزودند: هدف از این تشکیلات، ناامن کردن منطقه و به‌ویژه ایران بود اما مدافعان حرم این خطر بزرگ را نیز خنثی کردند.

«اعتقاد عمیق به مبانی دینی» در جوانان مدافع حرم، پدیده‌ای شگفت‌انگیز و بی‌نظیر است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نمایش توان انقلاب اسلامی در بازآفرینی شور و حماسه ذاتی خود در ابتدای پیروزی را یکی دیگر از ابعاد حرکت مدافعان حرم برشمردند و افزودند: حضور جوانانی که امام و دوران دفاع مقدس را ندیده بودند برای دفاع از حرم، نشان دهنده قدرت عجیب انقلاب اسلامی در بازآفرینی همان انگیزه‌های دینی و انقلابی چهار دهه پیش است. ایشان با اشاره به انتظار و تحلیل‌های برخی افراد دارای مبانی فکری غربی مبنی بر روبه ضعف رفتن انقلاب اسلامی و تفکرات و آرمان‌های آن، تاکید کردند: صفا، شجاعت، ایثار، اخلاص و «اعتقاد عمیق به مبانی دینی» در جوانان مدافع حرم، پدیده‌ای شگفت‌انگیز و بی‌نظیر است که غلط بودن تحلیل‌های غرب‌گرایان را نشان داد و این موضوع جز با لطف و عنایت الهی و اهل‌بیت(ع) نمی‌توانست شکل بگیرد. رهبر انقلاب اسلامی برگزاری راهپیمایی‌هایی همچون ۲۲ بهمن و یا تشییع‌های شگفت‌آوری همچون تشییع سردار سلیمانی و یا شهدای خدمت را جلوه‌های دیگری از قدرت بازآفرینی انقلاب اسلامی دانستند و تاکید کردند: شهدای مدافع حرم و خانواده‌های آنها مایه افتخار و سرافرازی و نجات و کامیابی ایران اسلامی هستند و انقلاب اسلامی قطعا رهین این شهدا و خانواده‌های آنها است.

گزارش «تجارت» از نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

گروه سیاسی: نتایج قطعی انتخابات تکلیف مقیم جدید (چهاردهم) پاستور را به جمعه این هفته (15 تیر) موکول کرد. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، نتوانستند 50 به علاوه یک آرا مردمی را کسب کنند که همین امر موجب شد تا انتخابات در نهایت به دوئل بزرگ میان آن‌ها تبدیل شود. این دو نفر برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی پس از سال 1384 در دور دوم انتخابات به مصاف یکدیگر خواهند رفت.
به گزارش «تجارت»، بنابر اعلام محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور پس از شمارش 58 هزار و ۶۴۰ شعبه که شامل ۴۸۲ شهرستان می‌شود، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رای اخذ شد که معادل مشارکت 40 درصدی بود. از مجموع این آرا مسعود پزشکیان: ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رای، سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸رای، محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰رای و مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای را کسب کردند. بر اساس قانون و موارد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از نامزدها نتوانستد اکثریت مطلق آرا را به دست آورند. بدین ترتیب نفر اول و دوم به عنوان دارنده برترین آرای این دوره به شورای نگهبان معرفی می‌شوند و جمعه هفته آینده زمان برگزاری مرحله دوم خواهد بود. البته بعد از تایید شورای نگهبان. زمانِ تبلیغات بعد از اعلام وزارت کشور آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای‌گیری ادامه خواهد داشت.

آغاز دور دوم انتخابات از امروز
بعد زا اعلام نتیجه قطعی انتخابات، احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در وزارت کشور اظهار کرد: پایان مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کنم. وی ادامه داد: یک بار دیگر در این چند ماه گذشته موفق شدیم همگی با هم یک کار بزرگ دیگری را تحقق ببخشیم و این انتخابات 40 روز پس از شهادت شهید رئیسی برگزار شد. این انتخابات با امنیت و سلامت کامل و با رقابت بسیار جدی و حضور ارزشمند مردم برگزار شد. وزیر کشور خاطرنشان کرد: در اسرع وقت، آرا شمارش و نتایج اعلام شد. انتخابات سر وقت تعیین شده برگزار شد و شهادت شهید رئیسی خللی در روند اجرای انتخابات ایجاد نکرد. وحیدی افزود: امیدواریم دو داوطلب باقیمانده و ستادهای شان قانون را کاملا رعایت کنند و شاهد رقابت اخلاقی از سوی آنها باشیم. وزیر کشور بیان کرد: از قبل احتمال دور دوم پیش بینی شده و تعرفه های مرحله دوم از قبل آماده شده و از طریق سفارتخانه ها به کشورهای دیگر نیز ارسال شده و مشکلی نخواهیم داشت. بعید است انتخابات در کانادا برگزار شود؛ زیرا این کشور اجازه نداد انتخابات مرحله اول هم برگزار شود. البته وزارت خارجه رایزنی می کند ولی با توجه به شناختی که از آنها داریم، بعید است موافقت کنند. از سایر دولت هایی که بستر لازم برای انتخابات فراهم کردند، تشکر می کنم. وحیدی خاطرنشان کرد: از فردا تبلیغات داوطلبان را خواهیم داشت و آنها تا چهارشنبه می توانند تبلیغات کنند، ولی پنجشنبه تبلیغات ممنوع است.

حمایت قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی از جلیلی در دور دوم
بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات، بلافاصله شخصیت‌ها و جریان‌های اصول‌گرا حمایت خود را از جلیلی اعلام کردند. در مهم‌ترین سطح، محمدباقر قالیباف پس از اعلام نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست جمهوری حمایت خود را از جلیلی اعلام کرد. او در بخشی از بیانیه خود نوشت: راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیرو‌های انقلابی و حامیان خودمی‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند. رئیس مجلس دوازدهم با العام وزارت کشور پس از پزشکیان و جلیلی با ۳۳۸۳۳۴۰ رأی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نفر سوم شد؛ بنابراین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با دوقطبی پزشکیان - جلیلی برگزار خواهد شد.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد. متن پیام وی در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است: «و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات…» وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند. همچنین، علیرضا زاکانی، کاندیدای مستعفی انتخابات ریاست جمهوری در پیامی تاکید کرد: وظیفه همگان بویژه تمام ستادها و هواداران اینجانب است تا تمام تلاش خویش را بکار گیرند و علاوه بر خویش، دیگران را هم برای رای به جلیلی در دور دوم متقاعد و آرای بیشتری جلب کنند.

حمایت تشکل‌های اصول‌گرایان از جلیلی
علاوه بر نامزدهای انتخابات، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن تقدیر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد. این جبهه اعلام کرد: اعضای شورای ائتلاف در همه سطوح کلیه امکانات خود را برای حمایت از برادر گرامی جناب آقای دکتر سعید جلیلی به کار گیرند و مردم عزیز را نیز به مشارکت پر شور در مرحله دوم انتخابات دعوت کنند.
همچنین، شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب با انتشار اطلاعیه‌ای از هواداران کاندیداهای مستعفی و حامی سعید جلیلی دعوت کرد تا از او در دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کنند. در این بیانیه آمده است: «همانطور که در بیانیه نخست «شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب» اشاره شد، آقایان دکتر محمد باقرقالیباف و دکتر سعید جلیلی، مصلحت جبهه‌ انقلاب را در ادامه رقابت دیدند و حداکثر تلاش خود را در رقابتی سازنده با معرفی برنامه های خود برای انتخاب توسط مردم عزیز بکار گرفتند. از این دو برادر عزیز که از سرمایه‌های جبهه انقلاب هستند و ستادها و هواداران آنها صمیمانه تشکر می‌کنیم. اکنون که انتخابات به دور دوم رفته است، ضمن تشکر از تلاش همه نامزدهای انتخابات و قدردانی از مشارکت شما ملت عزیز ایران در دور اول انتخابات، تقاضامندیم که با حضور گسترده خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، دشمنان ملت ایران را مایوس کنید. همچنین، از نیروهای انقلابی و آقایان دکتر قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی تقاضا می‌کنیم مطابق دغدغه‌های انقلابی و ملی خود، ستادها و هواداران‌شان را به حمایت از جناب آقای دکتر جلیلی دعوت کنند تا جبهه انقلاب بتواند برنامه‌های باقی مانده خود را اجرایی و مشکلات کشور را در ادامه راه دولت شهید رییسی مرتفع سازد.»
حمایت رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از جلیلی!
فراتر از حمایت افراد و جریان‌های اصول‌گرا، دیروز شنبه، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز از جلیلی حمایت کرد. سپهر خلجی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت :همه برادران بزرگوار آقایان جلیلی، قاضی‌زاده، قالیباف و زاکانی که با احساس تکلیف انقلابی در انتخابات شرکت و از کارنامه و شعارهای جمهوری اسلامی دفاع و برنامه خود را برای تداوم و ارتقاء مسیر و جریان انقلاب ارائه کردند مأجورند، ان‌شاءالله. مسیر نورانی خدمت که شهید رییسی عزیز آنراسرِدست گرفت فقط با همت، وحدت و انسجام همه نیروها و دلسوزان زیر خیمه مستحکم انقلاب ادامه می‌یابد. پیشرفت اقتدارآفرین ایران سربلند در این ۳ سال و جلوگیری از بازگشت به عقب و دوران سیاه گذشته میثاق جبهه متحد فعالان انقلاب است. همه در یک سنگرند برای آینده ایران. همچنین، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز فصل جدیدی از هم افزایی و برادری میان نیروهای انقلاب خبر داد. محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: اعلام آمادگی برادران گرامی آقایان قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی و ستادها و حامیان آن ها برای کمک به دکتر سعید جلیلی، فصل جدیدی از هم افزایی و برادری میان نیروهای انقلاب است که به فضل الهی در ۱۵ تیرماه و پس از آن با تشکیل دولت چهاردهم به ثمر خواهد نشست.

رقایت سخت جلیلی و پزشکیان در دور دوم
پس از پایان دور اول انتخابات و اعلام نتایج حالا برای بسیاری این مساله جدی مطرح است که سبد رای قالیباف به سوی کدام یک از نامزد‌ها سرازیر می‌شود. قالیباف با ۳۳۸۳۳۴۰ رأی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نفر سوم شد. در صورتی که این سبد رای به سوی مسعود پزشکیان یا جلیلی سرازیر شود، مقیم جدید پاستور برگزیده خواهد شد. شاید در نگاه اول چنین به نظر برسد که کار جلیلی برای پیروزی در دور دوم به نسبت آسان‌تر خواهد بود. چرا که او ۹ میلیون رای حال حاضر خود را دارد و با توجه به این‌که از سبد رای قالیباف سهم بیشتری را دارد، در دور دوم پیروز انتخابات خواهد بود. باید توجه داشت که مفرض پیروزی جلیلی با اتکا بر آرای قالیباف بر تداوم مشارکت ۴۰ درصدی استوار است. به طور حتم جلیلی سبد رای ثابت خود در محدوده ۱۰ میلیون را در انتخابات ۴۰ درصدی دارد، اما اگر میزان مشارکت در دور دوم افزایش پیدا کند، وضعیت کاملا به ضرر نماینده جبهه انقلاب خواهد بود.

سرمقاله

هادی ابوی
فعال کارگری

در حوزه کلان اقتصاد معتقدم باید اولویت دولت چهاردهم بازگرداندن آرامش و ثبات قیمت‌ها به بازار و مقابله با تورم و گرانی باشد. این مساله حایز اهمیت است چون نه تنها در زندگی مردم بلکه در معیشت خانوارهای کارگری اثرگذار است لذا رئیس جمهور آینده باید به مطالبه اصلی کارگران که معیشت و حفظ امنیت شغلی است توجه جدی نشان بدهد.تصمیماتی که فراخور شرایط مکانی و زمانی و موقعیت مملکت گرفته می‌شود کاربردی‌تر است، بنابراین رئیس جمهور آینده ایران باید هر کاری که برای مردم و به نام مردم انجام می‌دهد، مردم را در آن کار مشارکت بدهد. همانطور که مقام معظم رهبری امسال را سال مشارکت مردم نامیدند، باید با اتکا به نیروی مردم و مشارکت آحاد جامعه امور را پیش برد.با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد دولت چهاردهم باید روی نقش دادن به مردم بیشتر متمرکز شود و در بستر تعاون از این مشارکت استفاده کند.رئیس جمهور آینده باید مردم را خاطر جمع و دلگرم کند و به صحنه بیاورد. مردم در بورس، خودرو و ... سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی باید اطمینان خاطری هم به آنها داده شود که نگران معیشت و حقوق و دستمزد و آینده نباشند. خوشبختانه در بخش تعاون ارزش افزوده بالایی وجود دارد و در حوزه مسکن، تامین کالا، تنظیم بازار و تولیدات مشاغل خانگی و دانش بنیان می توان از بنگاه‌های تعاونی استفاده بهینه کرد. طبعا بهترین راه مشارکت مردم در زمینه مسکن و ساخت و ساز تعاونی‌های مسکن هستند که می‌توانند به خانه دار شدن مردم کمک کنند. مسکن بحث دلالی نیست بلکه محل سکنایی برای خانواده‌هاست که در آن زندگی کنند. اگر مردم در ساخت منازل مشارکت داده شوند با هر میزان درآمدی که دارند می‌توانند صاحب خانه شوند. وقتی جوانان را به دانشگاه می‌فرستیم باید به فکر شغل و درآمدشان هم باشیم و فرهنگ کار را برای آنها تعریف کرده باشیم و بگوییم قرار نیست همه استخدام شوند. جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان می‌توانند در زمینه تولید و صادرات دور هم جمع شوند و ایده‌های خود را به نمایش بگذارند. دولت نیز ریل گذاری لازم را انجام دهد و نقش حمایتگری خود را ایفا کند.

یادداشت

فریدون مجلسی
کارشناس مسائل آمریکا

قبل از هر چیز باید برای وضعیت فعلی ایالات متحده ابراز ناامیدی کرد؛ چراکه یک طرف مناظره شخصی مانند دونالد ترامپ حضور داشت که هیچ صلاحیتی در این راستا از حیث اخلاقی و حرفه‌ای ندارد و در جامعه سیاست غرب هم، جذب و حل نشده است. ترامپ در طول چهار سال ریاست جمهوری خود از کنوانسیون‌ها و توافق‌های زیادی خارج شد و یک آمریکای منزوی را به جامعه ملل نشان داد. در مقابل جو بایدن هم با وضعیت جسمانی و روانی نامناسب ظاهر شد و به نظر می‌رسد که او در حال شکست خوردن از رقیب جمهوری‌خواه خود است.
در سال ۲۰۲۰ هم رقابت بایدن و ترامپ بسیار به یکدیگر نزدیک بود ولی بایدن در نهایت پیروز شد و این در حالیست که ترامپ نزد جامعه مدنی ایالات متحده رای موثر ندارد اما در جامعه روستایی پایگاه اجتماعی مختص به خود را هدایت می‌کند. به همین جهت این روند می‌تواند بایدن را به حاشیه براند و رای دهندگان را به سوی ترامپ سوق دهد. درست است که سن و سال یک عدد به حساب می‌آید اما به هر ترتیب کهولت نمی‌تواند اوضاع را به صورت درست پیش ببرد. به همین جهت فکر می‌کنم که حزب دموکرات باید برگزاری کنوانسیون یا هر اقدام عاجلی برای کنار گذاشتن بایدن و معرفی نامزد جدید را در دستور کار قرار دهد. آنها حتی می‌توانند یک گزینه جدید را معرفی کنند تا این روند علیه خود را متوقف کرده و جلوی تخریب بیشتر لیبرال‌ها را بگیرند.
برای حزب دموکرات بهترین موقعیت وجود داشت که بتوانند ترامپ را در مورد پرونده فساد اخلاقی زیر سوال ببرند اما باید متوجه بود که در مقابل، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده ساکت ننشست و مسائل شخصی بایدن و فرزند او را مطرح کرد. در مورد مسائل مربوط به سیاست خارجی هم باید دانست که ترامپ و بایدن دو دیدگاه جداگانه از گذشته تاکنون داشتند. به عنوان مثال در مورد فلسطین و اسرائیل یک نگاه رادیکال از ترامپ را شاهد بودیم و حالا همین مساله را علیه بایدن استفاده کرد. او از یک سو اسرائیل را حمایت کرد و از سوی دیگر هم به کره شمالی سفر داشت تا با رهبر این کشور توافق مورد نظرش را امضا کند. در مقابل بایدن به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند. به عنوان مثال نزاع دو طرف در مورد اوکراین کاملاً مشهود بود یا در مورد ایران هم یک سری از منازعات را شاهد بودیم اما واقعیت این است که ایران از نظر هر دو حزب باید مورد هجمه واقع شود. ترامپ نوعی از سیاست رادیکال را دنبال کرد اما بایدن هم به گونه‌ای دیگر همان راهبرد را دنبال می‌کند. در مورد افغانستان هم بایدن نتوانست یک دفاع درست و معقول را از خود نشان دهد اما به هر ترتیب حدود ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که مناظره‌ها هیچ تغییری بر نظر و رای آنها نداشته و در نهایت به نامزد موردنظر خود رای خواهند داد. به هر ترتیب نمی‌توان گفت که بایدن می‌تواند دموکرات‌ها را به پیروزی برساند؛ چراکه اوضاع در این حزب هم با مشکلات و اختلافات زیادی بر سر او روبه‌رو است و حتی احتمال دارد گزینه دیگری را به جای بایدن معرفی کنند.

در گزارشی بررسی شد

گروه اقتصاد کلان: اقتصاد مردمی که سال‌ها در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است، جنبه‌های مختلف مدیریتی دارد که نیازمند بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق در این زمینه است، به‌نحوی که تولیدگرایی ملی ژاپن و سرمایه‌داری اجتماعی آلمان از بارزترین شاخصه‌های اقتصاد مردمی با حمایت دولت در این کشورهاست که می‌تواند برای سیاست‌گذاری ما الگویی برای توسعه نقش مستقیم مردم در اقتصاد باشد.
به گزارش (ایسنا)، اقتصاد مردمی حضور حداکثری مردم در تمام لایه‌های اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت است؛ اقتصاد مردمی امکان نقش‌آفرینی وسیع، عمومی، عادلانه، شفاف و تبعیض‌ناپذیر آحاد مردم یک جامعه را متناسب با توانمندی هر یک از آن‌ها در هر زمان و مکان را در راستای خلق ارزش اقتصادی و پیشرفت جامعه فراهم می‌آورد.

تعریف اقتصاد مردمی
با نگاه اسلامی، اقتصاد مردمی نظامی شبکه‌ای با ارتباطات نامتقارن است که مبتنی‌بر اصول توحیدی اسلام و با استفاده از مالکیت مختلط، عقود اسلامی و فناوری نوین فرصت مشارکت وسیع و استثناءناپذیر مردم را در امور اقتصادی فارغ از زمان و مکان فراهم می‌کند.
وظیفه حکومت برای تحقق اقتصاد مردمی، ایجاد شرایط فعال‌سازی کلیه امکانات، منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و علمی کشور برای فعالیت‌های اقتصادی فراگیر است که در شرایط بحران‌های اقتصادی کنونی این سرمایه‌های عظیم مردمی را به جنبش درآورد؛ اما پیاده‌سازی این دست از اهداف و راهبردها، بدون پی‌ریزی نظام منسجم و هدفمند اقتصاد مردمی و طراحی سازوکارهای مناسب آن، میسر نخواهد بود.
مقام معظم رهبری عید نوروز ۱۳۹۳ در رابطه با اقتصاد مردمی مبتنی‌بر «اقتصاد مقاومتی» فرمودند: اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، مردم‌بنیاد است؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ی مردم، سرمایه‌ی مردم و حضور مردم تحقق پیدا می‌کند اما دولتی نیست، به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیتی ندارد؛ چرا؛ دولت مسئولیت برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی، ظرفیت‌سازی هدایت و کمک دارد، کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی دست مردم است، مال مردم است؛ اما دولت(به‌عنوان یک مسئول عمومی) نظارت می‌کند، هدایت می‌کند، کمک می‌کند آن‌جایی که کسانی بخواهند سوءاستفاده کنند و دست به فساد اقتصادی بزنند جلوی آن‌ها را می‌گیرد؛ آنجایی که کسانی احتیاج به کمک دارند به آنها کمک می‌کند.

نقش نظارتی دولت در مردمی‌سازی نه خصوصی‌سازی فسادزا
بر اساس نظر کارشناسان، اگر بخواهیم اقتصاد را مردمی کنیم، باید دولت جای خود را به مردم و بنگاه‌های خصوصی دهد، مشروط بر این‌که جایی‌که دولت نظارت خود را دوچندان کند در غیر این‌صورت منجر به سوءاستفاده بنگاه از مباحث اقتصادی می‌شود، مثلا یک شرکت یا بنگاه دولتی طی واگذاری به یک بنگاه خصوصی، به دلیل زیاده‌خواهی یا رانت مالی دچار فساد و موجب تعدیل نیرو و بیکاری نیروها شده است.
حداکثرسازی نقش نهادهای غیردولتی، با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی آغاز شد اما بدون نظارت بر واگذاری شرکت‌های دولتی به نهادهای خصوصی، موجب فساد کلانی شده است، با این‌حال تجربه‌ی چند دهه اقتصاد کشور نشان داده است حتی تزریق ۷۰۰ میلیارد دلار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان طی ۸ سال به سیستم بوروکراسی دولتی جز رکود، تورم و بیکاری حاصلی به همراه نخواهد داشت، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که پس از سال‌ها تصویب شد، امیدی برای رهایی از اقتصاد غیررقابتی دولت بود.
اما متاسفانه طی سال‌های اخیر توسعه شرکت‌های شبه‌دولتی با سرعت بسیار بیشتری ادامه یافته است، تغییرات مدیریتی سریع، بهره‌وری پایین، سوء‌مدیریت و سوء‌استفاده‌های احتمالی و تصمیمات غیراقتصادی بی‌توجهی به سرمایه‌های ملی، از نتایج چنین سیستمی است. با واگذاری واحدهای اصل ۴۴ به مردم علاوه‌بر بالا رفتن بهره‌وری، می‌توان حجم نقدینگی جامعه را کاهش داد، اما روند واگذاری باید به گونه‌ای باشد که افراد شایسته و دارای صلاحیت مدیریت شرکت‌های دولتی را دریافت کنند، تا موجب رانت و ایجاد شرکت‌های خصولتی‌ نشود. یکی از راه‌های نظارت جامع بر روند این واگذاری‌ها و مسیر بهتر، ایجاد پیمان مدیریتی مردمی است. یعنی به‌جای این‌که مالکیت با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری با مردم باشد، خود مردم از طریق اوراق سهام شرکت‌ها در بورس یا صندوق‌های مالکیت مالی، موجب مالکیت و نظارت مردمی به‌عنوان بالاترین حد نظارت شوند، البته نظارت مردمی هم باید با ابزارهای قدرت دولت تحکیم و تثبیت شود.

تولید مردمی نیاز به رقابت سالم
علت سوداگری واحدهای تولیدی انحصارگرا و عدم برقرار رابطه بین صنایع بالادستی و پایین‌دستی با توجه به موجود بودن مواد اولیه و نیاز واحدهای پایین‌دستی به این مواد، عدم نقش‌آفرینی مستقیم مردم است.
نهاد بورس کالا برای دسترسی عادلانه به مواد اولیه برقرار شد و قرار بود که واحدهای پایین‌دستی مواد اولیه موردنیاز را از آن‌جا تهیه کنند، اما به دلایل مختلفی این اتفاق نمی‌افتد. اولا مصرف‌کننده‌ها خیلی کوچک هستند و مواد اولیه موردنیاز آن‌ها کم است و عرضه بالاست که این باعث می‌شود رقابت شکل نگیرد. دوما مواد اولیه توسط یک نفر خریداری و در بازار آزاد به قیمت بالاتر فروخته می‌شود که قیمت مواد اولیه و در نتیجه قیمت تمام‌شده‌ی محصول افزایش می‌یابد.

تعاونی‌ها از گزینه‌های اصلی اقتصاد مردمی
صنایع پایین‌دستی از سال ۱۳۸۹ اقدام به تاسیس تعاونی‌هایی کردند که در هر کدام از این تعاونی‌ها تعداد زیادی تولیدکننده عضو بودند، یعنی این تولیدکننده‌ها تشکل جمعی به عنوان تعاونی داشتند که بخش مهمی از نیازهای‌شان را تامین می‌کرد اما کارآمد نبودند، زیرا که در تامین نیازهای خود پشتوانه قوی نداشتند اما با حمایت دولت و وحدت میان تعاونی‌ها، برخی از آن‌ها توانستند الگوی اقتصاد مردمی مبتنی‌بر تعاونی‌ها را به صورت موفق شکل دهند. به عنوان مثال پتروشیمی‌ها به عنوان صنایع بالادست، انجمن داشتند اما به دلیل این‌که این تشکل‌های جمعی با یکدیگر ارتباط نگرفته بودند، قادر به حل مساله نبودند.

«تجارت» بررسی می‌کند؛

گروه صنعت و تجارت: در حال حاضر تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی از دو چالش به عنوان مهم‌ترین مشکل این صنعت یاد می‌کنند و انتظار دارند رئیس جمهور و دولت جدید که کمک به بخش خصوصی و رشد تولید از شعار اصلی نامزدهای انتخاباتی بوده؛ توجه جدی به این مسئله که دغدغه اصلی اغلب صنایع است، کنند. تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی معتقدند که یکی از چالش‌‌‌های بزرگ تولیدکنندگان کاهش قدرت مصرف‌کننده و همچنین وجود تورم بالاست که شرایط فعالیت بنگاه‌‌‌های اقتصادی را بسیار مشکل کرده است.
عدم رشد درآمد مردم متناسب با هزینه تولید، ضربه سنگینی به صنایع از جمله صنعت لوازم خانگی زد و همین مسئله منجر به این شد تولیدکنندگان به دلیل رکود بازار رقبتی برای افزایش تولید نشان ندهند. سعید رضوانی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این باره نیز گفته بود که به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم امکان افزایش قیمت لوازم خانگی وجود نداشت و آخرین افزایش قیمت لوازم خانگی به خردادماه سال گذشته بازمی‌گردد، این در حالی است که در سال‌های اخیر افزایش مستمر و بی‌رویه قیمت ارز و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی قیمت تمام‌شده کالاها را به شدت بالا برده است. آنطور که وی توضیح داده است، افزایش قیمت تمام‌شده لوازم خانگی به کاهش قدرت خرید مردم انجامیده، از طرف دیگر درآمد افراد جامعه همگام با افزایش هزینه‌های تولید رشد نیافته و این موضوع در یک سال گذشته برجستگی بیشتری داشته است؛ در نتیجه اینها تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور امروز با مازاد تولید نسبت به تقاضا روبه‌رو هستند. همچنین علیرضا محمدی‌دانیالی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی کشور اخیرا با اشاره به مشکل جدی بازار لوازم خانگی که مدت‌هاست در رکود قرار گرفته، گفته است: یکی از چالش‌‌‌های بزرگ تولیدکنندگان در سال پیش رو که امیدوار هستیم با تلاش دولت شاهد کمرنگ شدن آن باشیم، کاهش قدرت مصرف‌کننده است که باعث کاهش فروش شده است، چرا که تولیدکننده در حال ضرر و ایجاد خسارت مالی است. اما با این وجود محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که قدرت خرید مردم در دولت سیزدهم افزایش یافته است. او در نشست خبری روز دوشنبه چهارم تیرماه‌ گفته بود: در دولت سیزدهم یارانه‌ها افزایش زیادی داشت و از نرخ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت که اثر خود را بر کاهش ضریب جینی و افزایش قدرت خرید خانوار نشان می‌دهد. همچنین میانگین رشد صنعت در ده سال ۰.۷ بوده و در این دولت ۶.۵ درصد شده است. میانگین رشد مصرف خصوصی در ده سال منفی ۰.۳ بوده است در این دولت ۶.۳ شده است. میانگین رشد تشکیل سرمایه منفی ۷.۱ بوده ۶.۴ شده است. متغیر های بخش واقعی اقتصاد در این دوران فاصله زیادی با گذشته دارد. شاید تصور بر این باشد، از آنجایی که تولیدکنندگان به علت کاهش قدرت خرید مردم با مازاد تولید مواجه هستند بهترین گزینه برای جبران آن صادرات لوازم خانگی باشد؛ اما این گزینه نیز منتفی است. از آنجایی که قیمت تمام‌شده تولید در کشور بالا است که امکان عرضه محصولات ایرانی با قیمت رقابتی در بازار جهانی لوازم خانگی وجود ندارد و در حال حاضر کشوری مانند ترکیه نه‌تنها بازار کشورهای همسایه بلکه به بازارهای جهانی نیز نفوذ کرده است. برخی سیاست‌های نادرست و هزینه تمام شده بالای تولید باعث شده تا توان تولید و حتی صادرات پایین آمده و در بسیاری از فعالیت‌‌ها این موارد توجیه اقتصادی نداشته باشد. در پی کاهش قدرت خرید مردم، در سال‌های اخیر تعداد فروشگاه‌ها، هایپرها و سراهای لوازم خانگی که اقدام به فروش اقساطی می‌کنند، رشد چشمگیری کرد اتفاقی که انتقاد فروشگاه‌های لوازم خانگی را در پی داشت چرا که معتقدند که منجر به رقابت ناسالم شده است. فعالان بازار لوازم خانگی عنوان می‌کنند که در حال حاضر فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای و فروشگاه‌‌‌هایی که متعلق به واحد‌‌‌های تولیدی هستند با همکاری بانک‌ها اقدام به فروش اقساطی لوازم خانگی به مشتریان کرده‌اند و همین امر به واحد‌‌‌های توزیع‌کننده خرد لوازم خانگی لطماتی وارد کرده است. همچنین انتقاداتی به این شیوه مدیریت بازار لوازم خانگی وارد است، زیرا همکاری لازم برای تامین سرمایه و فروش اقساطی لوازم خانگی از سوی مراجع ذی صلاح صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر نیز تولیدکنندگان نسبت به این رقابت ناسالم اعتراض می‌کنند. تولیدکنندگان معتقدند سراهای فروش لوازم خانگی با اعتبارات بانکی، محصولات قسطی با قیمت‌های بالا می فروشند؛ این در حالی است که اعتبارات بانکی با صرف تولید شود. همانطور که اشاره شد، تورم یکی دیگر از دغدغه تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی است که انتظار کنترل آن از رئیس جمهور و دولت جدید مورد درخواست فعالان این صنعت است؛ چرا که افزایش تورم عاملی برای تضعیف تولید در ایران شده ‌است. آمارها نیز گواه این مسئله است؛ در اردیبهشت ماه امسال، تورم ماهانه بخش‌های صنعت و معدن نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب یک واحد درصد و ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل از آن (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴.۳ درصد)، یک واحد درصد کاهش داشته است؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۳.۳ درصد افزایش دارد. در انتها بایستی عنوان کرد که تولیدکنندگان و فعالان صنعت لوازم خانگی معتقدند که موانع بزرگی در اقتصاد کلان کشور وجود دارد و تا زمانی که این مشکلات حل نشود و یا شاهد کاهش ملموس آنها نباشیم، برای رشد و پویایی اقتصاد خرد نیز نمی‌توان انتظارات زیادی داشت.

نائب رئیس اتاق اصناف تهران:
تمامی تراکنش‌ها به معنای سوددهی اصناف نیستند
گروه صنعت و تجارت: نائب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: برخی ضرایب و قانون‌های مالیاتی برای سالیان گذشته هستند که باید اصلاح شوند. محمد فرجی، نائب رئیس اتاق اصناف تهران در رابطه با افزایش پایه های مالیاتی به ایلنا گفت: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر تراکنش، مالیات بر درآمد و یا عناوین دیگری که هر روز به آنها اضافه می‌شود باعث نارضایتی اصناف شده است. وی تاکید کرد: ما درصدد حل این نارضایتی‌ها هستیم و تاکنون جلسات متعددی با سازمان امور مالیاتی برگزار شده است که در این جلسات دو موضوع مهم را هم پیگیری کرده‌ایم و خوشبختانه برای دو صنف موفق شده‌ایم تا حرف‌مان را به گوش مسئولان مالیاتی برسانیم. او اضافه کرد: صنوفی وجود دارند که تمامی پولی که در تراکنش‌ها به کارت بانکی آنها واریز می‌شود سود و درآمد برایشان محسوب نمی‌شود، صنف املاک و صنف نمایشگاه‌ داران و تعمیرکاران خودرو که البته از این قبیل اصناف کم نداریم.

لزوم اصلاح ضرایب مالیاتی
نائب رئیس و مسئول اجرای احکام اتاق اصناف تهران، گفت: هر تراکنش که به حسابی واریز می‌شود لزوما کسب درآمد محسوب نمی شود، به عنوان نمونه در تعمیر یک خودرو، دستمزدی شاید یک میلیون تومان شود و یا شاید برای خودروی دیگری ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه شود، اما اداره مالیات نمی‌تواند این دو را تشخیص دهد و برای هر دو ۲۵ درصد تراکنش به عنوان مالیات از این تراکنش ها اخذ می کند. فرجی ادامه داد: موضوع دیگر اعتراض اصناف به ضرایب مالیاتی است، از جمله صنف آی تی، این صنف از گذشته دارای ضرایب مالیاتی چهار و نیم درصدی بود، اما این ضرایب برای زمانی بود که پلتفرم‌های آنلاین وجود نداشتند و مردم برای کسب قیمت و انجام خدمات وارد مغازه می شدند و نرخ آن زمان را گرفته و خدمات خود را با یک سود معقول انجام می‌داده‌اند. وی تاکید کرد: امروزه مردم پیش از خرید قیمت جهانی را بررسی می کنند و بعد از آن خرید می‌کنند در نتیجه ضریب سود دیگر آن ضریب سود قدیمی نیست، از سازمان مالیات درخواست بررسی بیشتر این صنوف و قرارگرفتن آن‌ها در قالب ماده پنج تبصره صد را داریم که بر اساس این تبصره بخشی از آن تراکنش به عنوان تراکنش تجاری محاسبه می شود. نائب رئیس و مسئول اجرای احکام اتاق تهران با اشاره به اینکه موضوع دیگر این است که ضریب سود در آن زمان با دلار ۳ هزار تومانی بود اما اکنون دلار ۶۰ هزار تومان شده است، گفت: ۱۰ برابر شدن قیمت‌ها به کنار اما بنده به عنوان فروشنده باید آنقدر حاشیه سود خود را پایین بیاورم تا خریدار مجاب شود که به جای کالای قاچاق و استوک از من هم خرید کند. اما مالیات طبق ضرایب خود و بنابر تراکنش‌ها از واحدهای اقتصادی اخذ می شود. فرجی افزود: چندین مرتبه از طرف اتاق اصناف نامه‌نگاری هایی انجام شده و اتحادیه‌های مختلف هم نامه‌نگاری را به صورت مستقل انجام داده‌اند و امیدوار هستیم که سازمان مالیاتی و قانونگذاران با عینک خوشبینی، ضرایب را اصلاح کنند.

«تجارت» پس لرزه‌های مناظره ضعیف رئیس‌جمهوری آمریکا مقابل ترامپ را بررسی کرد:

گروه جهان: مناظره جو بایدن مقابل دونالد ترامپ که به میزبانی شبکه خبری سی‌ان‌ان در روز جمعه (8 تیر) برگزار شد، نه تنها در میان دموکرات‌ها، بلکه در میان جمهوری‌خواهان، رسانه‌ها و حتی سیاسیون اروپایی درخواست‌ها را برای برکناری رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه داشته است. دست‌پاچگی و عدم کنترل و تمرکز بایدن به اندازه‌ای مشهود بود که حالا برخی‌ها بر یان باور هستند که آمریکا را هیچ کس مدیریت نمی‌کند. به گزارش «تجارت»، نتیجه این مناظره برای بایدن آن‌چنان سنگین بود که شاید طی چند روز آینده تصمیماتی بزرگ از سوی حزب دموکرات برای انتخاب جانشین او اعمال شود. بایدن برخلاف سال‌های گذشته نه تنها قاتل جمهوری خواهان در مناظره‌ها نبود، بلکه اکنون خود را در آستانه برکناری داخلی درون حزبی می‌بینید. البته دموکرات‌ها نیز از تبعات اتخاذ چنین تصمیمی در فاصله تنها 4 ماه تا انتخابات ماه نوامبر آگاه هستند.

فرصت یک هفته‌ای به بایدن
ظاهرا به جو بایدن گفته شده است که او یک هفته فرصت دارد تا دموکرات‌ها را قانع کند در غیر این صورت پس از عملکرد فاجعه بار در اولین مناظره ریاست جمهوری، برای برکناری او اقدام خواهند کرد. حامیان مالی حزب و نمایندگان کنگره از بایدن خواستند که نامزدی خود را برای انتخاب مجدد در سمت ریاست جمهوری پس از اینکه در اولین مناظره رودررو در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۲۴ خطاهای مکرر داشت و در مقطعی کاملاً بی تحرک ماند، کنار بگذارد. این پیرمرد ۸۱ ساله با صدایی لرزان و خشن به دونالد ترامپ حمله کرد و از سابقه سیاست خود دفاع کرد و چندین بار مکث کرد تا جملات خود را تکرار کند یا خود را اصلاح کند. ترامپ به طور گسترده به عنوان برنده مناظره پنجشنبه شب سی ان ان شناخته شده است.

درخواست رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای برکناری بایدن توسط کابینه
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، کابینه بایدن باید به بررسی برکناری او از سمت خود به دلیل ناتوانی در اداره امور کشور فکر کند. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: « افراد زیادی در مورد متمم ۲۵ می‌پرسند و همین الان به متمم ۲۵ استناد می‌کنند زیرا این یک وضعیت هشدار دهنده است.» براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی افزود: « دشمنان ما مانند همه ما ضعف را در کاخ سفید می‌بینند. فکر می‌کنم که اوضاع کنونی بسیار خطرناک است.» طبق متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده، اگر رئیس جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، معاون رئیس جمهور، زمام امور را به دست می‌گیرد. این متمم همچنین روند جایگزینی رئیس جمهور را شرح می‌دهد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: « من از اعضای کابینه می‌خواهم که این وضعیت را بررسی کنند. این مساله فقط سیاسی نیست این مساله فقط حزب دموکرات نیست. موضوع برای کل کشور است. ما در اینجا مشکل جدی داریم، زیرا رئیس‌ جمهوری داریم که به ظاهر در حد و اندازه وظایفش نیست.» وی خاطرنشان کرد: «امیدواریم که آنها یعنی اعضای کابینه به وظیفه خود عمل کنند.»

درخواست وزیران انگلیسی از دموکرات‌ها برای تغییر نامزد انتخاباتی
درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از محافل سیاسی و داخلی این کشور فراتر رفته و متحدان آمریکا نیز به طور پنهانی از کناره‌گیری بایدن می‌گویند. در بریتانیا، وزرای محافظه‌کار کابینه به طور خصوصی از دموکرات‌های آمریکا خواستند که چارچوب روابط ویژه را کنار بگذارند و با عباراتی صریح از جو بایدن بخواهند از رقابت‌ها کنار بکشد. به نوشته تلگراف، سه عضو کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس به تلگراف گفتند که بایدن باید با فردی بهتر برای شکست دونالد ترامپ عوض شود. منابع مختلف از دموکرات‌ها خواسته‌اند که از شر بایدن خلاص شوند و او را سریع عوض کنند و گفته‌اند که جایگزین جوان‌تر شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت.

درخواست نیویرک تایمز ار بایدن برای کناره‌گیری
هیئت تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز پس از نمایش فاجعه‌بار بایدن در مناظره با ترامپ در یادداشتی تحت عنوان «بایدن برای نجات کشورش باید از انتخابات کناره‌گیری کند» از رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا خواست از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و به کاندیدای دموکرات دیگری اجازه بدهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شرکت کند.