در وضعیت جنگی با اسرائیل قرار داریم

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت که این کشور در وضعیت جنگی قرار دارد و رژیم صهیونیستی باید به تجاوزهایش علیه لبنان و غزه پایان دهد. «نجیب میقاتی» در اظهاراتی افزود: تهدیداتی که شاهد آن هستیم، نوعی جنگ روانی است، سوال مطرح این است که آیا اکنون جنگ وجود دارد؟ بله ما اکنون در وضعیت جنگی قرار داریم و تعداد زیادی از نظامیان و غیرنظامیان به شهادت رسیده و بسیاری از روستاها نیز به دلیل تجاوزهای رژیم صهیونیستی ویران شده‌اند. وی تاکید کرد: ارتش به طور واقعی و به معنای کلمه، پشتیبان کشور است. میقاتی که در مقر فرماندهی ارتش در جنوب رودخانه لیطانی واقع در جنوب لبنان سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: به خاطر شجاعت و فداکاری‌هایتان به شما تبریک می‌گویم، ما به عنوان قدرت سیاسی به طور کامل در کنار شما هستیم و خواهیم ماند. سختی‌هایی که با آن مواجه هستید را درک می‌کنم اما به امید خدا، تمام آن‌ها از بین خواهد رفت. نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اضافه کرد: ما خواهان صلح هستیم و اسرائیل باید تجاوزهای مکرر به لبنان و جنگ در غزه را متوقف کند.

 

تشدید تنش میان کابل و اسلام آباد در آستانه نشست دوحه ۳

در آستانه برگزاری نشست دوحه ۳ به میزبانی سازمان ملل برای حل و فصل مسائل افغانستان، تنش ها میان کابل و اسلام آباد بار دیگر بالا گرفته و حرفهای اخیر وزیر دفاع پاکستان، واکنش های مقامات افغان را بدنبال داشته است. سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی حکومت سرپرست افغانستان مقیم قطر در واکنش به اظهارات وزیر دفاع پاکستان مبنی بر حمله به خاک افغانستان، گفت: به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم به این کشور آسیب برساند. وی تصریح کرد: ما نه به کسی ضرر می‌رسانیم و نه هم به کسی دیگر این اجازه را می‌دهیم که به ما ضرر وارد کند و نه در امور داخلی کسی دخالت می‌کنیم؛ این شیوه کار و سیاست ما است و هر ماجراجو پیش از این‌که درباره این سرزمین پرافتخار به چشم بد نگاه کند باید تاریخ متجاوزین گذشته را خوب مطالعه و به عواقب آن فکر کند. خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان اخیراً گفته است که پاکستان در نظر دارد تا مخفیگاه طالبان پاکستانی را در خاک افغانستان هدف قرار بدهد.

هشدار وزارت دفاع طالبان به پاکستان
یک روز پس از اظهارات وزیر دفاع پاکستان درباره احتمال انجام حملات در خاک افغانستان، وزارت دفاع طالبان گفته است که رهبری پاکستان نباید به کسی اجازه دهد تا درباره موضوعات حساسیت‌برانگیز اظهارنظر کند. در بیانیه وزارت دفاع طالبان آمده است: «وزارت دفاع اعلام می‌دارد که هرکس به هر بهانه و یا عنوانی به حریم ما تجاوز کند، مسوولیت عواقبش به‌ دوش خودش خواهد بود.» این وزارتخانه اظهارات خواجه محمدآصف زرداری، وزیر دفاع پاکستان را «نسنجیده و تلاش برای گل‌آلود ساختن آب» خوانده که به نفع هیچ‌کس نیست. به گفته وزارت دفاع طالبان، این گروه اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده شود. خواجه محمدآصف، وزیر دفاع پاکستان، طالبان را بار دیگر متهم به حمایت از شبه‌نظامیان «تحریک طالبان پاکستان» (تی‌تی‌پی) کرد و هشدار داد که ارتش این کشور در عملیات جدید تحت عنوان «عزم مستحکم»، در صورت نیاز پناهگاه‌های فرامرزی تی‌تی‌پی را در خاک افغانستان هدف قرار خواهد داد.

افزایش آمار شهدای غزه
به ۳۷ هزار و ۸۳۴ نفر
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه امروز شنبه از افزایش آمار شهدا به ۳۷ هزار و ۸۳۴ نفر از ابتدای جنگ ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این منطقه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) خبر داد. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در گزارش روزانه خود از آمار شهدا و مجروحان این منطقه اعلام کرد: با گذشت ۲۶۷ روز از شروع حملات وحشیانه رژیم اسرائیل، ارتش این رژیم طی ۲۴ ساعت گذشته سه مورد جنایت علیه خانواده های فلسطینی در نوار غزه انجام داد که بر اثر این جنایات، ۴۰ نفر شهید و ۲۲۴ نفر زخمی شدند. این وزارتخانه افزود: با احتساب این شهدا، آمار شهدای فلسطینی در این منطقه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۳۷ هزار و ۸۳۴ نفر افزایش یافت.

تحریم‌های شورای اروپا علیه بلاروس
شورای اروپا در بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌هایی علیه اقتصاد بلاروس خبر داد که با هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه با توجه به پیوستگی اقتصاد این ۲ کشور انجام شده است. شورای اروپا دیروز (شنبه) یک بسته تحریمی علیه بلاروس اعمال کرد که شامل برخی محدودیت‌هایی است که پیشتر علیه روسیه اعمال شده بود و بخش‌های تجاری، خدمات و حمل‌ونقل کالاها را به منظور رسیدگی به دور زدن این محدودیت‌ها هدف قرار می‌دهد.

«تجارت» پس لرزه‌های مناظره ضعیف رئیس‌جمهوری آمریکا مقابل ترامپ را بررسی کرد:

گروه جهان: مناظره جو بایدن مقابل دونالد ترامپ که به میزبانی شبکه خبری سی‌ان‌ان در روز جمعه (8 تیر) برگزار شد، نه تنها در میان دموکرات‌ها، بلکه در میان جمهوری‌خواهان، رسانه‌ها و حتی سیاسیون اروپایی درخواست‌ها را برای برکناری رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه داشته است. دست‌پاچگی و عدم کنترل و تمرکز بایدن به اندازه‌ای مشهود بود که حالا برخی‌ها بر یان باور هستند که آمریکا را هیچ کس مدیریت نمی‌کند. به گزارش «تجارت»، نتیجه این مناظره برای بایدن آن‌چنان سنگین بود که شاید طی چند روز آینده تصمیماتی بزرگ از سوی حزب دموکرات برای انتخاب جانشین او اعمال شود. بایدن برخلاف سال‌های گذشته نه تنها قاتل جمهوری خواهان در مناظره‌ها نبود، بلکه اکنون خود را در آستانه برکناری داخلی درون حزبی می‌بینید. البته دموکرات‌ها نیز از تبعات اتخاذ چنین تصمیمی در فاصله تنها 4 ماه تا انتخابات ماه نوامبر آگاه هستند.

فرصت یک هفته‌ای به بایدن
ظاهرا به جو بایدن گفته شده است که او یک هفته فرصت دارد تا دموکرات‌ها را قانع کند در غیر این صورت پس از عملکرد فاجعه بار در اولین مناظره ریاست جمهوری، برای برکناری او اقدام خواهند کرد. حامیان مالی حزب و نمایندگان کنگره از بایدن خواستند که نامزدی خود را برای انتخاب مجدد در سمت ریاست جمهوری پس از اینکه در اولین مناظره رودررو در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۲۴ خطاهای مکرر داشت و در مقطعی کاملاً بی تحرک ماند، کنار بگذارد. این پیرمرد ۸۱ ساله با صدایی لرزان و خشن به دونالد ترامپ حمله کرد و از سابقه سیاست خود دفاع کرد و چندین بار مکث کرد تا جملات خود را تکرار کند یا خود را اصلاح کند. ترامپ به طور گسترده به عنوان برنده مناظره پنجشنبه شب سی ان ان شناخته شده است.

درخواست رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای برکناری بایدن توسط کابینه
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، کابینه بایدن باید به بررسی برکناری او از سمت خود به دلیل ناتوانی در اداره امور کشور فکر کند. مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: « افراد زیادی در مورد متمم ۲۵ می‌پرسند و همین الان به متمم ۲۵ استناد می‌کنند زیرا این یک وضعیت هشدار دهنده است.» براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی افزود: « دشمنان ما مانند همه ما ضعف را در کاخ سفید می‌بینند. فکر می‌کنم که اوضاع کنونی بسیار خطرناک است.» طبق متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده، اگر رئیس جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، معاون رئیس جمهور، زمام امور را به دست می‌گیرد. این متمم همچنین روند جایگزینی رئیس جمهور را شرح می‌دهد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: « من از اعضای کابینه می‌خواهم که این وضعیت را بررسی کنند. این مساله فقط سیاسی نیست این مساله فقط حزب دموکرات نیست. موضوع برای کل کشور است. ما در اینجا مشکل جدی داریم، زیرا رئیس‌ جمهوری داریم که به ظاهر در حد و اندازه وظایفش نیست.» وی خاطرنشان کرد: «امیدواریم که آنها یعنی اعضای کابینه به وظیفه خود عمل کنند.»

درخواست وزیران انگلیسی از دموکرات‌ها برای تغییر نامزد انتخاباتی
درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از محافل سیاسی و داخلی این کشور فراتر رفته و متحدان آمریکا نیز به طور پنهانی از کناره‌گیری بایدن می‌گویند. در بریتانیا، وزرای محافظه‌کار کابینه به طور خصوصی از دموکرات‌های آمریکا خواستند که چارچوب روابط ویژه را کنار بگذارند و با عباراتی صریح از جو بایدن بخواهند از رقابت‌ها کنار بکشد. به نوشته تلگراف، سه عضو کابینه ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس به تلگراف گفتند که بایدن باید با فردی بهتر برای شکست دونالد ترامپ عوض شود. منابع مختلف از دموکرات‌ها خواسته‌اند که از شر بایدن خلاص شوند و او را سریع عوض کنند و گفته‌اند که جایگزین جوان‌تر شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت.

درخواست نیویرک تایمز ار بایدن برای کناره‌گیری
هیئت تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز پس از نمایش فاجعه‌بار بایدن در مناظره با ترامپ در یادداشتی تحت عنوان «بایدن برای نجات کشورش باید از انتخابات کناره‌گیری کند» از رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا خواست از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و به کاندیدای دموکرات دیگری اجازه بدهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شرکت کند.