عراق از تجارب ۵۰ ساله انرژی اتمی ایران استفاده کند

مشاور عالی فرمانده کل قوا درباره توسعه دانش هسته‌ای در عراق خاطرنشان کرد: بابت گام‌هایی که اکنون در جهت توسعه دانش انرژی هسته‌ای برمی‌دارید، خوشحال هستم و به شما پیشنهاد می‌کنم که از تجارب ۵۰ ساله انرژی اتمی و دانشجویان ما استفاده کنید. سرلشکر صفوی در آیین اعطای دکترای افتخاری دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) به «نعیم العبودی» وزیر علوم عراق با بیان اینکه حضور وزیر علوم عراق در ایران فرصت طلایی و افتخار بزرگی برای توسعه روابط علمی، پژوهشی و تبادل استاد و دانشجو بین عراق و ایران است، اظهار داشت: دولت و ملت عزیز و مستقل عراق برای پیشرفت و آبادانی بیشتر با برخورداری از سرمایه عظیم انسانی، تاریخی، تمدنی و منابع عظیم نفتی، کشاورزی و مراقد مطهر امامان معصوم علیهم‌السلام و بزرگان دین و همچنین با توجه به ظرفیت راهپیمایی عظیم اربعین، می‌تواند به تأثیرگذارترین کشور در جهان عرب تبدیل شود. مشاور عالی فرمانده کل قوا با تأکید بر اینکه دو کشور عراق و ایران، مکمل ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی، ژئواکونومیکی و ژئوکالچر یکدیگر هستند و دو کشور سرنوشت مشترکی دارند، افزود: در سال گذشته با همت و حمایت وزیر محترم علوم عراق، ۸۰ دانشگاه ایران برای تحصیل دانشجویان محترم عراقی معتبر شناخته شده که این گام بزرگی است.

 

رکودشکنی تجارت خارجی در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت به این سوال که چرا سازوکار اینستکس در دولت قبل جواب نداد و دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم جواب داد؟ پاسخ داد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با بیان اینکه در دولت قبل سازوکار اینستکس را طراحی کردند و یک دلار هم نتوانستند نفت در برابر غذا مبادله کنند، توضیح داد: علت این بود که فقط به سه کشور خاص توجه می‌کردند و ظرفیت‌های کشور را محدود کردند. وی اضافه کرد: پیش از دولت سیزدهم تجارت خارجی کشور سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار بود ولی سال گذشته به ۱۱۷ میلیارد دلار رسید و رکورد تاریخ کشور شکست. سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: با عموم کشورهای همسایه روابط اقتصادی و تجاری ما تقویت و توسعه پیدا کرده است و از ابزارهای عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، سازمان شانگهای و پیمان بریکس استفاده شد. اظهارات بهادری جهرمی در شرایطی است که دولت سیزدهم از بطن روی کار آمدن سیاست خود بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی با کشورهای پیرامون خود در منطقه قرار داد. همزمان مذاکرات ایران در حوزه برنامه هسته‌ای هیچ گاه تعطیل نشد و تا حدی ادامه پیدا کرد.

گزارش «تجارت» از آخرین تحولات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

گروه سیاسی: در نخستین روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، سعید جلیلی کانون تمرکز خود را بر روی جلب آرای بازار گذاشت اما مسعود پزشکیان در مهم‌ترین اقدام در باب چند مساله اجتماعی مهم تضمین داد.
به گزارش «تجارت»، امروز دوشنبه نخستین مناظره دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات برگزار خواهد شد. با توجه به این که هر دو نامزد از دو جریان مخالف یکدیگر هستند به نظر می‌رسد شاهد دو قطبی‌ای نسبتا جدی در انتخابات روز جمعه این هفته (15 تیر) خواهیم بود. در واقع، دو نگاه و رویکرد متفاوت را از سوی دو نامزد شاهد هستیم که فرسخ‌ها از یکدیگر فاصله دارند.

تایید سلامت انتخابات توسط شورای نگهبان
هادی طحان‌نظیف در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه خبر درباره صحت سلامت مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دقایقی قبل نتایج بررسی صحت انتخابات به تایید شورای نگهبان رسید. وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده صحت مرحله اول انتخابات به تایید شورای نگهبان رسید و رسما به وزارت کشور اعلام کردیم. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: فرصت شکایت در نظر گرفته بودیم اما هیچ شکایتی به شورا واصل نشد. مردم هم شکایتی نداشتند به همین دلیل صحت سلامت انتخابات به تایید ما رسید.

تاکید جلیلی بر داشتن برنامه برای مدیریت کشور
سعید جلیلی ظهر دیروز - یکشنبه - در جمع نمازگزاران مسجد امام خمینی بازار تهران گفت: بازار قلب اقتصاد کشور است. در ۱۱ سال و مخصوصا در ۴ سال اخیر بیش از ۲۴ جلسه با اصناف مختلف داشته ام و این جلسات چند ساعته بوده و مفصل حرف ها و مشکلات آنها را شنیده ایم. وی ادامه داد: جمع بندی از جلسات این بود که ما به ۱۷ موضوع در زمینه اصناف رسیدیم که باید ایرادات رفع شده و برنامه برای آن داشت. اگر این مسائل حل شود، تحول بزرگی در بازار ایجاد می شود و هم بازاری و هم مردم منتفع می شوند. جلیلی خاطرنشان کرد: دولت حتما قبل از تصمیم گیری برای بازار و اصناف، باید نظر بازار و آن صنف را بگیرد و با آنها مشورت کند. بخشنامه و دستورالعمل دولت نباید هر روز تغییر کند زیرا بازار بی ثبات می شود. بازار باید درکی از آینده داشته باشد تا بتواند برنامه ریزی کند. پیش پیتی پذیری و ثبات برای بازار اهمیت بسیاری دارد. جلیلی افزود: بازار بخش سالم اقتصاد کشور است. هرچقدر به موازات بازار، بازارهای دلالی و سفته بازی وجود داشته باشد بر بازار سالم ما تاثیر می گذارد. در برنامه ریزی اقتصادی باید کفه به سمت اقتصاد سالم باشد. این بخش مالیات می دهند اما کسانی که معلوم نیست از کجا مال بادآورده بدست می آورند، مالیات نمی دهند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید قدرت خرید برای مردم ایجاد شود تا بازار دچار رکود نشود که ما در این زمینه برنامه داریم. دولت باید به افزایش قدرت خرید مردم کمک کند. جلیلی افزود: ۸۵ درصد بودجه دولت صرف هزینه های جاری کشور می شود؛ بنابراین عملکرد دستگاه های اجرایی باید خروجی داشته و کار مردم راه بیفتد ولی الان اثر کافی را ندارد. وی با بیان اینکه ما برای مشکلات کشور برنامه داریم، گفت: از فردای انتخابات باید راه حل ها و برنامه ها اجرایی شود نه اینکه وقت صرف مطالعه برای تهیه برنامه ها شوند. ما برنامه های لازم برای حل برخی مسائل را در کوتاه مدت داریم. برخی مسائل هم در بخش اقتصاد کلان است مثلا باید قیمت ارز کنترل شود تا گرانی هم کنترل شود.

تضمین‌های خاص پزشکیان
در سوی مقابل جلیلی، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به درخواست یکی از کاربران این شبکه اجتماعی نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد.» یکی از کاربران فضای مجازی در حساب کاربری خود نوشته بود که: «یک: تضمین می‌دهم گشت ارشاد از خیابان جمع شود. دو: تضمین می‌دهم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برداشته شود. سه: تضمین می‌دهم اگر فشاری به دولت آوردند تا مقابلِ خواست مردم بایستد آن را صریح افشا کنم. آقایان پزشکیان، ظریف و جهرمی زیر این نوشته را امضا کنند و انگشت بزنند، من رای می‌دهم.»

مشخص شدن جزئیات مناظره جلیلی و پزشکیان
محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما در ویژه‌برنامه انتخاباتی «زمانه» گفت: اگر بخواهیم درباره مناظره‌ها دقیق‌تر شویم، تلاش ما این است که فرصت‌ها را کوتاه‌تر و سوالات را مستقیم‌تر کنیم تا مردم بتوانند مقایسه بهتری داشته باشند و در فرصتی کوتاه از نامزدها بشنوند. محمد صالح مفتاح با بیان اینکه زمان مناظره‌های نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حداکثر دو ساعت خواهد بود، تصریح کرد: بخش پرسش و پاسخ نامزدها حداکثر ۹۰ دقیقه خواهد بود و از نامزدها ۱۰ سوال پرسیده می‌شود. اولین مناظره سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فردا دوشنبه ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود. همچنین مناظره دوم این دونامزد روز سه‌شنبه ۱۲ تیر در ساعت ۲۱:۳۰ برگزار خواهد شد.

حمایت جریان‌های انقلابی از سعید جلیلی
در اولین روز آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات، حزب مؤتلفه اسلامی با صدور بیانیه ای، حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد. حزب مؤتلفه اسلامی در بیانیه خود نوشت: حزب مؤتلفه اسلامی در جلسه شورای مرکزی با بررسی تکلیف شرعی، ملی و انقلابی، طبق رأی اکثریت قاطع اعضاء، حمایت خود را از جناب آقای دکتر سعید جلیلی برای مرحله دوّم انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تصویب و اعلام می نماید. در سطحی دیگر، جمعیت یاران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای از سعید جلیلی حمایت کرد.

وال استریت ژورنال: قدرت فزاینده ایران نشانه شکست غرب است

گروه سیاسی: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اذعان کرد: پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران، وارث قدرت تاثیرگذاری بی‌سابقه تهران در عرصه بین المللی خواهد بود. این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نوشت: ایران، تحت رهبری (آیت الله سید) علی خامنه‌ای، دهه‌ها فشار آمریکا را خنثی کرده، با همسویی با چین و روسیه از سال‌ها انزوا خارج شده و از همراهی با غرب چشم پوشی کرده است. فروش نفت به چین و همکاری های نظامی با روسیه موجب تقویت مالی و دیپلماتیک ایران شده است. تهران همچنین توانسته به نحو موثری از چندین دهه اشتباه های واشنگتن در خاورمیانه و نوسانات در سیاستگذاری دولت های مختلف آمریکا در قبال منطقه بهره برداری کند.
در ادامه این گزارش با ادعای اینکه تهران بیش از هر زمان دیگری از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ تهدیدی علیه متحدان و منافع آمریکا در خاورمیانه به شمار می رود"، آمده است: جای پای نظامی ایران گسترده‌تر و عمیق‌تر از پیش شده و شبه‌نظامیان حامی ایران تاسیسات نفتی عربستان را با موشک هدف قرار داده و کشتیرانی جهانی را در دریای سرخ فلج کرده‌ اند. آنها بر عرصه سیاسی عراق، لبنان، یمن و سوریه تسلط داشته و حمله حماس به اسرائیل ویرانگرترین حملات دهه های اخیر این گروه ها علیه تل آویو بوده است. در ماه آوریل نیز ایران برای نخستین بار از خاک خود به اسرائیل حمله نظامی مستقیم انجام داد.
پیامدهای حضور نظامی ایران در منطقه فارغ از آنکه چه کسی در دور دوم انتخابات ایران یا انتخابات نیمه آبان آمریکا برنده شود، همچنان از موضوع های مهم خواهد بود. این روزنامه نزدیک به محافظه کاران آمریکا ادامه داد: قدرت فزاینده ایران نشانه شکست غرب است. از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر، یافتن یک راهبرد موثر برای مهار ایران، مسیری بی‌نتیجه برای سیاست‌گذاران سیاست خارجی در غرب بوده است. ابزار تحریم های غرب دیگر تاثیری در انزوای بین المللی تهران نداشته و به گفته تحلیلگران، این کشور با تعمیق روابط خود با روسیه و چین به آن پاسخ داده و در نتیجه دیپلماسی با تهران بیش از پیش پیچیده تر شده است. بیش از دو دهه است که سیاست غرب در قبال ایران در نوسان بوده است. سیاست رئیسان جمهوری آمریکا بارها میان دیپلماسی و تعامل از یک سو و توسل به زور و به انزوا کشاندن از سوی دیگر در تغییر بوده است. ایران در عین دوری از خطوط قرمزی که می ‌تواند موجب اقدام نظامی مستقیم آمریکا شود، تبدیل به یک قدرت منطقه‌ ای شده است.

«تجارت» از روندهای اخیر اثرگذار بر بازار سرمایه گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: پس از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد بسیاری از سرمایه گذاران دست از خرید کشیدند. حالا برخی کارشناسان معتقدند این ابهام تا یک هفته دیگر ادامه دارد. بررسی معاملات روز بعد از انتخابات نشان داد که معامله‌گرها قبل از خرید سناریوهای احتمالی را بررسی کردند. زیرا در ابتدای بازار تقاضا خیلی خوب بود و بعد عرضه‌ها افزایش یافت. این مسأله نشانه ادامه ابهام در چشم‌انداز بازار است. نکته اول اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد و مشارکت حوالی ۴۰ درصد بود. در حال حاضر جوی در جامعه ایجاد شده که در صورتی که هر کدام از کاندیداها پیروز شوند اثر متفاوتی در اقتصادی به وجود می‌آورد. حتی قیمت دلار هم در روزهای اخیر رشدی هزار تومانی داشته است. این موضوع به تردید تریدرها افزوده است. بازار یک هفته سخت و دشوار را پیش‌رو دارد. نکته مهم این است که همه کاندیدا در بلند مدت و میان مدت می‌توانند اثری مثبت یا منفی در بازار داشته باشند. خیلی نمی‌توان به اثر تفاوت رییس‌جمهور بر بازار در میان مدت و بلندمدت وزن داد. چون سیاستهای اقتصادی در راستای حمایت از تولید از سوی هر جناح سیاسی اتفاق می‌افتد. اما نکته مهم این است که در حال حاضر سهامداران نگران ادامه مسیر قبل هستند.
حسن کاظم زاده، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام یک روز متعادل مثبت را پشت سر گذاشته است، گفت: روز گذشته ارزش معاملات خرد هم به 3900 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای هفته قبل افزایش پیدا کرده است. اما اگر دامنه نوسان بازتر را در نظر بگیریم، این افزایش قابل توجه نیست. نتیجه انتخابات به گونه‌ای است که بازار سهام نه از آن اطمینان کامل دارد که با خیالت راحت بخرد. نه به گونه‌ای است که نگران شدید بشود و به سمت منفی رنج بزند. او با تاکید بر اینکه در یک هفته منتهی به انتخابات، معامله‌گرها سکوت خواهند کرد، تصریح کرد: افت قابل توجه رای احتمالا به تورم و بدتر شدن وضعیت معیشت مردم در سه سال گذشته ربط داشته باشد. از سوی دیگر رشد پایین بخش کشاورزی در سه سال گذشته باعث شد آرای ساکنان روستاها تغییر کند. بنابراین پیش‌بینی نتیجه انتخابات سخت تر شده است. برخی سهامداران روز شنبه فروشنده بودند. دلیل منفی‌ها یا نوسان بازار بنیادی نیست که دامنه نوسان به داد او برسد. به نظر این یک هفته نیز چالش سهامداران ادامه خواهد داشت. حس ترسی که به بازار منتقل شده حس ابهام است. مناظره ترامپ و بایدن و تبعات آن، حاشیه‌های ادامه‌دار موضوع آژانس و برجام، خبرهای جنگ اسرائیل و لبنان و همچنین انتشار گزارش‌های تکمیلی ماهانه و صورت‌های مالی و برخی مجامع از مهم‌ترین اخبار هستند که روند بازار را تحت تاثیر قرار می دهند.
پویان مظفری کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه بازار سرمایه اولین روز باز شدن دامنه نوسان خود را تجربه کرد و با رشد ارزش معاملات روبرو شد، گفت: در فضایی که انتخابات به دور دوم کشیده شد انتظار می‌رود که بازار در این برهه نوسان محدود داشته باشد. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به 2,179 میلیارد تومان رسید که از این مبلغ 82 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بود. او افزود: با رفتن انتخابات به دور دوم فضای بازار سرمایه هم با ابهام همراه شد و همین موضوع باعث شد که ابتدای بازار سمت خرید قوی باشد و انتهای بازار سمت فروش قوی باشد. مظفری درباره دیگر سیگنال ها به بازار سهام تصریح کرد: با انجام مناظرات بین بایدن و ترامپ، فضای آمریکا به نفع ترامپ تغییر جهت داد. در همین فضا دلار و درهم با رشد همراه شدند و دلار بالای 60 هزارتومان را تثبیت کرد و دیروز بالای 61 هزار تومان را هم توانست تثبیت کند. او با تاکید بر اینکه گزارش‌های ماهانه برخی شرکت‌ها بسیار بهتر از انتظارات بودند، گفت: این گزارش‌ها را باید دقیق بررسی کرد، چرا که در صورت رشد یا ریزش بازار پس از انتخابات این گزارش‌های خوب هستند که می‌توانند به سهامداران کمک کنند. اگر بازار بریزد سهم‌های ارزنده فرصت رشد می‌دهند. اگر بازار بالا برود سهم‌های ارزنده سود داده شده را پس نمی‌گیرند.
بازار سرمایه در حال حاضر تنها تحت تاثیر فاکتورهای سیاسی واکنش نشان می دهد. به همین دلیل حتی اتفاقات سیاسی در آمریکا نیز روی هیجان بازار موثر است. برای نمونه در مناظره بایدن و ترامپ آنقدر عملکرد بایدن بد بود که بسیاری از حالا ترامپ را رئیس جمهور بعدی آمریکا می‌دانند این موضوع می‌تواند بسیاری از آمال و آرزوهای سهامداران را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین احتیاط جنبه بسیاری از معاملات سهامداران شده و نوسان ۶ کمی کار را سخت‌تر خواهد کرد. این یک هفته علاوه بر درگیر شدن دوباره فضای کشور در موضوع مسایل سیاسی، بازار یک هفته نسبتاً سخت و سردرگم و احتمالاً کمی با چاشنی فشار فروش بیشتر را داشته باشد. البته برخی می‌توانند در منفی ناشی از جو سیاسی ریسک‌های خوبی کرده و فرصت‌های خوبی را هم شکار کنند. اما دلالان دلار و سکه و به طور کلی بازارهای سفته‌بازی خوشحال از هفته قبل پیش می‌روند. چراکه احتمال تشدید فشارهای تحریم و تنش سیاسی را میدهند. هرچند تورم ایجاد شده ناشی از تحولات دلاری و تورمی بازار را سر خط می‌آورد و جلو می‌اندازد. اما هفته‌ها و ماه‌های سختی را از سهامداران خواهد گرفت.

تحلیل روز یکشنبه بازار
معاملات بورس دیروز از همان ابتدای کار تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بود. به طوری که سهامداران ترجیح دادند در شرایط فعلی سرمایه خود را از بازار سهام خارج کنند. این روند موجب خروج سنگین 942 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام شد. معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود حرکت کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با سقوط 23 هزار و 110 واحدی که معادل 1.1 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 72 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش سنگینی پیدا کرده است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 10 هزار و 410 واحد که معادل 1.53 درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح 668 هزار واحد رسید. همچنین باید گفت در بورس امروز تنها شاخص صندوق‌های درآمد ثابت مثبت بوده است. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 7.9 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 559 میلیارد تومان نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد منفی دیروز بازار در واکنش به نتیجه انتخابات و ترس سهامداران از بسته‌تر شدن فضای اقتصادی و سیاسی رخ داده باشد؛ چراکه روز گذشته، بازار سهام نسبت به بازگشت دامنه به روال عادی یعنی منفی و مثبت 6 درصد، واکنش مثبت داشت و حتی ورود پول حقیقی را ثبت کرد.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز ماقبل دیروز منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 942 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید بازگو کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش، حدود 37 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. در جریان معاملات دیروز سه
سهم ثفارس، فولاد و شستا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، شستا و وبملت به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فملی نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن تاکید کرد و گفت: پیشرفتگی نظام آماری، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور است و ایران از جمله کشورهای پیشرو از این جهت است. به گزارش ایرنا از سازمان برنامه و بودجه داود منظور روز شنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۳ در شصت و دومین نشست شورای عالی آمار، با بیان اینکه شاهد دستاوردهای خوبی در نظام آماری کشور هستیم، اظهار داشت: مرکز آمار ایران توانسته است آمارهای به‌روز و متقنی را با همکاری دستگاه‌ها و طبق تقویم و زمان‌بندی مشخص، تولید و منتشر کند که به عنوان مرجع اصلی در همه دستگاه‌ها مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد. معاون رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن، افزود: اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵، یک موضوع بسیار مهم است که باید تمام ترتیبات و مقدمات مربوط به اجرای آن، به‌دقت و با برنامه پیش برود تا این سرشماری به‌خوبی انجام شود. وی با اشاره به اقدامات مؤثر و دستاوردهای ارزنده مرکز آمار ایران در دوران مرحوم «عادل آذر» و و قدردانی از زحمات و تلاش‌های رؤسای بعدی و کنونی این مرکز، خواستار استمرار برنامه‌های تحولی در این مرکز شد و گفت: امیدوارم مرکز آمار ایران بتواند با همکاری همه دستگاه‌ها و تحت پشتیبانی و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، جایگاه شایسته خود را در نظام برنامه‌ریزی کشور حفظ کند. منظور، پیشرفتگی نظام آماری را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای پیشرو در این زمینه است و امیدواریم سطح و کیفیت سازمان آماری کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ارتقا پیدا کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: از آنجایی که همه کارهای ما در کشور مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد، باید تلاش کنیم که رتبه کشور در همه شاخص‌های بین‌المللی ارتقا یابد. غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران نیز در آغاز این نشست، گفت: بسیاری از داده‌های مورد نیاز مرکز آمار ایران برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵، هنوز در دستگاه‌های اجرایی با روش ثبتی‌مبنا تولید نمی‌شوند و در بازه زمانی دوساله باقی‌مانده تا اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا، مرکز آمار ایران باید این‌گونه آمارها را با مشارکت و همکاری نزدیک‌تر دستگاه‌های اجرایی، تهیه و تولید کند. گودرزی با اشاره به تعامل و ارتباط نزدیک مرکز آمار ایران با سازمان فناوری اطلاعات ایران در اجرای سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، گفت: بیشتر کشورهایی که به سمت اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا حرکت کردند، سرشماری خود را با روش کاملاً ثبتی انجام ندادند؛ بلکه این اجرا به صورت ترکیبی بوده است. بر اساس این گزارش، در شصت و دومین نشست شورای عالی آمار، موضوعات «مشارکت دستگاه‌های اجرایی در فرایند تبادل داده برای اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵»، «اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ توسط مرکز آمار ایران»، «تهیه و تدوین چهارمین برنامه توسعه آمار کشور» و «تشکیل کمیته آماربخشی در فراجا»، به تصویب اعضای شورای عالی آمار رسید.

سرمقاله

محمد شیروی
کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه ایران از بدو تشکیل آن متناسب با فرهنگ، اقتصاد، دانش و نیروی کار متخصص این حوزه طراحی و سازمان دهی نشده است. برای توسعه این بازار و رونق بخشی به آن لازم است به تمامی بخش‌ها به صورت متناسب و هم زمان پرداخته شود. بورس به عنوان کلی، با در نظر گرفتن تمامی ساختارهای آن، در حوزه فرهنگ سازی دارای مشکلات متعددی است که از جمله آنها عدم فرهنگ سازی صحیح در خصوص ایجاد فضای مناسب جهت توسعه فعالان حرفه‌ای این بازار است. فرهنگ عمومی فعالان بازار به چند قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول به مدیران شرکت‌ها پذیرفته شده در بورس بر می‌گردد. تجربه نشان داده که شرکت‌های پذیرفته شده و شرکت‌هایی که قصد ورود به این بازار را دارند از لحاظ شناخت، توقعات و رفتارهای خود در این بازار دچار مشکلات زیادی هستند. به عنوان نمونه در حوزه پاسخگویی به سهامدار خرد، شرکت‌ها دارای مشکلات متعددی هستند و در بسیاری از مواقع استانداردهای دسترسی آزاد به اطلاعات، تکریم سهامدار و سیستم‌های پرداخت سود به مشتریان خرد را رعایت نمی‌کنند. اساسا مدیران شرکت‌های فعال در بسیاری از مواقع ارزش واقعی سهامدار خرد را درک نکرده و نمی‌توانند مناسب با شرایط و توقعات سهامداران ارتباط موثری برقرار کند. قسمت بعدی نیز به معامله گران این بازار بر می‌گردد. زمانی که شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان سهامدار وارد شرکت‌های بورسی می‌شود از حقوق و تکالیف خود مطلع نبوده و گاه با توقعات خاص خود منجر به ایجاد مشکلات متعددی در شرکت‌های پذیرفته در بورس می‌شود. به عنوان نمونه در زمان مجامع و بحثهای مربوط به تقسیم سود، سهامداران بدون در نظر گرفتن شرایط و مشکلات شرکت‌ها، توقع دارند هر شرکت حداکثر سود قابل تقسیم را در بین سهامداران خود تقسیم کرده و بدون آینده‌نگری نسبت به رشد مداوم و توسعه بازار، با ایجاد فشارهای روانی متعدد به مدیران شرکت‌ها سعی در جلب حداکثری منافع کوتاه مدت خود دارند. فرهنگ سهامداری، سرمایه گذاری بلند مدت و ثبات اقتصادی، در بین فعالان بازار به خصوص سهامداران خرد به شدت سطح پایینی دارد. از طرف دیگر و قسمت سوم نیز ارائه دهندگان خدمات به این بازار مانند شرکت‌های کارگزاری نیز در بخش فرهنگی دچار ضعف شدیدی هستند. بیشتر ارائه دهندگان خدمات مانند شرکت‌های کارگزاری به دنبال کسب منافع خرد حاصل از کارمزد خود بوده و در ارائه خدمات به منافع بلند مدت فعالان این بازار نگاه صحیحی ندارند. دومین بخش اقتصاد است که در این بخش نبود سرمایه در گردش کافی، پایین بودن ارزش معاملات، کمبود ابزارهای مالی جهت سرمایه گذاری به صورت ارزی و عدم تنوع بخشی به ابزارهای قابل معامله، همگام با بورس‌های مطرح در سطح جهانی را می‌توان به عنوان بزرگترین مشکلات نام برد. به منظور اصلاح این بخش لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی امور با انجام مطالعات و توسعه ابزارها، جذابیت لازم جهت ورود سرمایه‌های بخش‌های مختلف به این بازار را فراهم کرده و متناسب با سطح ریسک متقاضیان و فعالان بازار بورس، نسبت به ایجاد، عمق بخشی و توسعه ابزارهای به روز مانند گواهی‌های سپرده کالایی متنوع، توکن‌های الکترونیک، قراردادهای هوشمند، واسپاری ابزارهای مالی جدید و جذب سرمایه‌های ارزی اقدامات موثری را صورت دهد.

یادداشت

جعفر قنادباشی
کارشناس مسائل بین‌الملل

در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلانی در ارتباط با حوزه سیاست خارجی کشور متناسب با منافع ملی کشور تدوین شده و دولت‌های مختلف این راهبردها را به شکل‌های مختلف به پیش برده‌اند، چنانکه نحوه اجرای این راهبردها در دولت‌ها بعضا . متفاوت بوده است که بخشی از آن به دیدگاه خود دولت‌ها به این سیاست‌های کلان باز می‌گشته و بخشی از آن نیز مربوط به تغییر و تحولات جهانی بوده است چرا که عرصه جهانی به صورت مستمر در حال تغییر و تحول است. مناسب است در دولت چهاردهم نحوه اجرای راهبردهای کلان کشور در حوزه سیاست خارجی در دولت‌های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و متناسب با شرایط جهانی و همچنین منافع کشور در حوزه سیاست خارجی یک راهبرد جامعی و معینی تعریف شود، تصریح کرد: بسیار ضروری است که دستگاه سیاست خارجی دچار روزمرگی نشود. ما در حال حاضر شاهد این هستیم که قدرت‌های بزرگ در عرصه جهانی درصدد یارگیری هستند و بعد از جنگ اوکراین این موضوع افزایش بیشتری پیدا کرده است، اظهار کرد: این سیاست نباید ما را به سمت روزمرگی بکشاند و در همین چارچوب می‌بایست راهبرد کلان و جامعی تهیه و تدوین شود و براساس این راهبرد اولویت سیاست‌های خارجی در ارتباط با کشورهای مختلف تدوین شود و قطعا در این مسیر گسترش ارتباطات با کشورهایی که منافع ملی ما را بیشتر از دیگران تامین می‌کنند امری ضروری است. یکی از مسائلی که به صورت جدی در این حوزه از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شد اجرای سیاست متوازن در جریان تعامل با کشورهای مختلف بود، این ریل‌گذاری مناسبی بود که به نظرم در دولت چهاردهم باید پیگیری شود. در دولت قبل تلاش‌های خوبی برای عضویت ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. با توجه به تلاطم‌های جهانی که ما شاهد آن هستیم عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند به ما در برابر این تلاطم‌ها کمک کند. در طول مدت اخیر شاهد افزایش همگرایی در جبهه مقاومت هستیم. در واقع به نوعی یک پیمان دفاعی نانوشته بین کشورهای جریان مقاومت ایجاد شده و ضروری است که در دولت چهاردهم این موضوع تقویت شود؛ چرا که این امر تضمین‌ کننده منافع ماست. در برجام به نحوی روند در نظر گرفته شده بود که ما توانایی هسته‌ای خود را به حداقل برسانیم، تعهدات خود را اجرا کنیم و در ادامه کشورهای مقابل، تحریم‌ها علیه ایران را بردارند. ما به تعهدات خود عمل کردیم، ظرفیت‌های خود در حوزه هسته‌ای و حتی فضایی را محدود کردیم ولی طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند. بعد از خروج ترامپ از برجام نیز طرف‌های اروپایی علی‌رغم قول‌ها و وعده‌هایی که داده بودند به تعهدات خود عمل نکردند و ایران مرحله به مرحله در راستای افزایش ظرفیت‌های خود در حوزه هسته‌ای گام برداشت.  

«تجارت» بررسی می‌کند

گروه صنعت و تجارت:ممنوعیت واردات لوازم خانگی به سال 97 برمی‌گردد؛ دولت دوازدهم در این سال به منظور حمایت از تولید داخلی و کنترل مصرف ارزی اقدام به ممنوعیت ثبت سفارش واردات لوازم خانگی کرد. براساس همین تصمیمات گرفته شده، ثبت سفارش لوازم خانگی از جمله انواع یخچال، ماشین لباسشویی و ... از سال 1397 تاکنون ممنوع بوده است. با وجود این ممنوعیت اما همچنان بازار مملو از لوازم خانگی خارجی به ویژه برند کره‌ای بود. در سال 1400 نامه‌ای از سوی جمعی از صاحبان شرکت‌های لوازم خانگی به دفتر مقام معظم رهبری رسید. در آن نامه نوشته شده بود که تولیدکنندگان توان تامین نیاز داخل را دارند و واردات بی رویه لوازم خانگی به این صنعت آسیب رسانده است. این شرکت‌ها و تولیدکنندگان از رهبری درخواست کرده بودند تا به مسئله واردات لوازم خانگی ورود کنند. پس از آن بود که رهبری طی دستوری به رئیس‌جمهور وقت خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی شدند. با گذشت چند سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، از سال گذشته زمزمه آزادسازی واردات لوازم خانگی مجددا بر سر زبان‌ها افتاد؛ موضوعی که همچنان محل اختلاف فعالان صنعت لوازم خانگی است. صحبت‌های عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در سال گذشته موضوع آزادسازی واردات لوازم خانگی به کشور را قوت بخشید چرا که ظاهرا وزارت صمت علاقه‌مند نیست که سرنوشت صنعت لوازم خانگی به صنعت خودرو بدل شود. وزیر صمت آذرماه سال گذشته در جمع خبرنگاران در این باره گفته بود: تولید لوازم خانگی ایرانی یکی از پتانسیل‌های خوب کشور است و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و درهمین راستا، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این حوزه در حال انجام است در مجموع وقتی ناترازی در ابعاد کیفی، کمی و تنوع برطرف می‌شود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد. او گفته بود: محدودیت واردات معمولاً برای فراهم کردن فرصت برای تولیدکنندگان داخلی اعمال می‌شود، اما به نظر من در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات لوازم خانگی وجود داشته باشد. البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازارهای رقابتی کامل حرکت کنیم زیرا در بازار رقابتی کامل نیازی به اعمال محدودیت‌های فیزیکی وجود ندارد. معاون وزیر صمت نیز در گفتگویی اعلام کرد که احتمال آزادسازی لوازم خانگی در سال جاری وجود دارد. محمدمهدی برادران گفته بود: با هم نظری با تولیدکنندگان بررسی‌ها در خصوص آزادسازی واردات لوازم خانگی در حدی که نیازهای داخلی را تأمین کنیم و لطمه به تولید داخل نخورد، در حال انجام است. البته اصل کلی این است که اگر کالایی در داخل به حد کافی و با کیفیت مناسب تولید شود، دلیلی ندارد که با قیمت بالاتر و در این شرایط ارزی آن را وارد کنیم مگر اینکه کیفیت متفاوتی داشته باشد. اما به‌طورکلی آزادسازی وادرات لوازم خانگی موافق و مخالفانی دارد؛ مخالفان چه می‌گویند؟ انجمن ملی صنایع لوازم خانگی یکی از مخالفان آزادسازی واردات لوازم خانگی است. دبیر این انجمن معتقد است: در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت‌های منابع ارزی و مدت زمان طولانی برای تخصیص ارز مورد نیاز مواد اولیه، اجزا و قطعات مورد نیاز تولید که بیش از ۸۰ روز طول می‌کشد، ازادسازی واردات و هزینه‌کرد این ارز محدود برای واردات کالای نهایی هوشمندانه نیست. او تاکید دارد که ممنوعیت واردات از سال ۱۳۹۷ کمک شایانی به صنعت لوازم خانگی کرد و باعث شد تولیدکنندگان هوشمند از این فرصت در جهت ارتقای کمی و کیفی، توسعه خدمات پس از فروش و سایر عواملی که می‌تواند سهم بازار آن‌ها را افزایش دهد، استفاده کنند. به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در حال حاضر باید اجازه دهیم به جای آزادسازی محصول نهایی، مواد اولیه و اجزا و قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی تسهیل شود. اما بعد از مدت محدودی می‌توانیم این حمایت‌ها را به جای محدودیت به حمایت‌های موثر و منطقی تعرفه‌ای تبدیل کنیم ارام آرام به سوی آزادسازی واردات لوازم خانگی برویم. او تاکید دارد: تولیدکنندگان مخالف واردات لوازم خانگی برای همیشه نیستند، بلکه معتقدند شرایط برای آزادسازی به یکباره لوازم خانگی با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بسیاری در این بخش صورت گرفته و عمق ساخت داخل افزایش یافته، باید فراهم شود، از همین رو پیشنهاد می‌دهیم برای اینکه شوک به بازار وارد نشود، بحث واردات را از طریق صادرات لوازم خانگی آغاز کنیم. از طرف دیگر موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی معتقدند این ممنوعیت‌ها باعث محدود شدن انتخاب مصرف کننده شده و به عبارت دقیق‌تر حق مصرف‌کنندگان در این‌گونه تصمیمات نادیده گرفته شده است. همچنین نبود رقابت بین تولیدکنندگان داخلی با خارجی‌ها در آینده منجر به انحصار در صنعت لوازم خانگی و شبیه شدن این صنعت به وضعیت صنعت خودرو می شود و کالاهای ایرانی رشد و بهبود کیفیت لازم را نخواهند داشت. موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی می‌گویند این قانون حقوق مصرف‌کننده را در نظر نگرفته، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایط برابر با تولیدکنندگان خارجی ندارند که بتوانند با آن‌ها رقابت کنند. اما در مقابل، مخالفان آزاد شدن واردات لوازم خانگی معتقدند تجربیات کشورهای دیگر نشان می‌دهد که برای به بلوغ رسیدن یک صنعت باید حداقل چند سال و تا زمانی که تولید داخل به نقطه رقابت برسد، از صنایع حمایت کرد. لازم به ذکر است، اخیرا محمدحسین اسلامیان نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران گفته است که دولت باید اقدام به واردات قانونی کالاهایی کند که توان و امکان تولید آن در کشور وجود ندارد، اما مصرف‌کننده به آن نیاز دارد و در حال حاضر این نیاز به صورت قاچاق تامین می‌شود. بعد که واردات انجام شد هم توان رقابتی تولیدکننده بالا می‌رود و هم توزیع‌کننده با شرایط بهتری می‌تواند کالای خود را به فروش برساند و همچنین مصرف‌کننده قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت و کالای با اصالت و گارانتی معتبر خریداری خواهد کرد. بنابراین یکی از تصمیم‌های مهم دولت جدید در خصوص لوازم‌خانگی به موضوع آزادسازی واردات مربوط خواهد شد. توصیه کارشناسان صنعت لوازم خانگی این است که در خصوص کالاهایی که توان ساخت آن‌ها در داخل وجود ندارد اقدام‌های قانونی برای واردات هدفمند انجام شود. البته در همین راستا برای دستیابی به زیرساخت‌های به روز تولید باید تلاش شود.

همزمان با سالروز صنعت و معدن رونمایی شد

گروه صنعت و تجارت: بیست‌وهشتمین مراسم روز ملی صنعت و معدن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق ایران، هیات رئیسه اتاق ایران، معاون وزارت صمت و فعالان اقتصادی در سالن اجلاس سران برگزار شد. در ابتدای این مراسم، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه این روز، فرصتی برای بررسی کارنامه صنعتی و معدنی کشور است، گفت: تلاش شد امسال مراسم روز ملی صنعت و معدن را با مشارکت جدی همه فعالان، تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی برگزار کنیم و حاصل این همدلی، تهیه بسته حمایت از تولید و تجارت خادم‌الرضا بود. او تصریح کرد: این بسته رفع موانع، تسریع در فعالیت‌ها و کاهش هزینه‌های تولید و تجارت را دنبال می‌کند و با رونمایی که در همین مراسم انجام می‌شود به‌زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.
حمایت همه‌جانبه دستگاه قضا از بخش تولید و صنعت کشور
علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری تهران و نماینده قوه قضائیه در این مراسم نیز ضمن نکوداشت روز صنعت و معدن، تأکید کرد: برای تقویت جایگاه تولید که کلیدواژه توسعه اقتصادی است به همدلی و انسجام بین همه قوا نیاز دارد. او اظهار کرد: در سال‌های اخیر، رهبری توجه همه بخش‌ها به سمت تولید را مورد تأکید قرار دادند و حمایت از این حوزه را وظیفه کشور دانستند. بنابراین قوانین خوبی در این مسیر تصویب شده که راهگشا هستند. القاصی‌مهر خاطرنشان کرد: قوانینی در مسیر تسهیل شرایط تولید و رفع موانع موجود به تصویب رسیدند. در مقابل قوه قضائیه هم تمام ظرفیت خود را برای حمایت از تولید و بخش صنعت و معدن به کار گرفته است. در دستگاه قضا به‌طور غیرمستقیم مأموریت‌هایی را در راستای حمایت از تولید عهده‌دار هستیم. او ادامه داد: در رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های مربوط به فعالان تولیدی رویکرد حمایتی دنبال و در صدور آرای فضائی سعی شده از فعالان تولید با رعایت موازین قانونی، حمایت شود. از طرفی این پرونده‌ها توسط قضاتی که با موضوعات اقتصادی آشنا هستند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. البته در قدم اول تا حد ممکن از قضایی شدن این پرونده‌ها جلوگیری می‌کنیم. رئیس‌کل دادگستری تهران گفت: در این مسیر با موانعی هم روبه‌رو هستیم و همچنان آسیب‌هایی وجود دارند که باید برای حل آنها تلاش کنیم؛ در حال حاضر ایجاد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی با چالش‌هایی مواجه هستند. قصور در انجام مأموریت‌ها توسط دستگاه‌های مسئول موجب شده تا زیرساخت‌ها در شهرک‌ها مهیا نشود و بنابراین واحدهای تولیدی نتوانند شکل بگیرند و با واحدهایی که فعال‌اند نتوانند از تمام ظرفیت تولیدی خود استفاده کنند. او از ایجاد ۱۲ کارگروه در دستگاه قضا با حمایت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای شناسایی چالش‌های بخش تولید خبر داد و افزود: با کمک این کارگروه‌ها، تقویت بخش تولید در همه حوزه‌ها را دنبال می‌کنیم.

دست از نقدهای نادرست و منفی علیه بخش معدن برداریم
محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس خانه معدن نیز در این مراسم، همدلی برای ساخت و توسعه کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: امروز تورم موجب شده تولید تحت تأثیر قرار بگیرد و تا حدودی امیدها ضعیف شود؛ اما باید بدانیم در کنار هم می‌توانیم ضمن شناسایی چالش‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها، اقتصاد را جلو ببریم. او ادامه داد: ذخایر معدنی در ایران به‌علاوه ذخایر نفت و گاز موجب شده یک مزیت خاص در کشور شکل بگیرد و نباید آن را نادیده گرفت. بر اساس اظهارات بهرامن، درمجموع ۴ درصد سرزمین ایران تحت پوشش فعالیت‌های معدنی است و در بهترین شرایط توانستیم ۵۵ میلیارد دلار سهم در تأمین ارز کشور داشته باشیم. پس نباید به‌ناحق، بخش معدن را نقد منفی کنیم. این ذخایر معدنی، داده‌های خدادادی است و باید از این مزیت‌ها طبق قانون بهره ببریم. این فعال اقتصادی تصریح کرد: متولی بخش معدن مشخص است، هرچند متأسفانه اجازه نمی‌دهند که این متولی طبق قانون، تصمیم‌گیری کند. در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن دیده شده و باید بتوانیم در این راستا قدم برداریم.

سامانه‌ها بستری برای افزایش سطح فساد شدند
محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با انتقاد از عملکرد سامانه‌های فعال در حوزه تولید گفت: این سامانه‌ها تکالیفی برعهده تولیدکنندگان قرار دادند که هیچ نقش مؤثری در کنترل فساد ندارند و حتی در مقابل این سامانه‌ها، رکورد فساد را در اقتصاد ایران زدند. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، بی‌برنامگی در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه تولید، اعتراض‌های بخش خصوصی و تولیدکنندگان را به دنبال دارد و مانع برنامه‌ریزی شده است. او تأکید کرد: دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد چون در کنترل تورم هیچ اثر مثبتی ندارد. رفتارهای تعزیراتی به دوران جنگ مربوط می‌شود؛ مگر امروز جنگ است. چه تعللی موجب شده تا نظام غلط قیمت‌گذاری دستوری کمر تولید را بشکند. رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: از دولت می‌خواهیم که برنامه‌ریزی کند و پیش از اینکه دیر شود به سمتی برود که قیمت‌گذاری متوقف شود. مرتضوی، مسابقه غول تورم و سطح درآمد کارگران را یک لکه ننگ توصیف کرد و افزود: باید برای تأمین نیازهای اساسی کارگران با دولت همکاری کنیم. ۵۰ درصد تورم با ۲۰ درصد افزایش سطح درآمد مانع ادامه حیات تولید است چون کیفیت زندگی کارگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ادامه حیات تولید صنعتی بدون حمایت اصناف امکان‌پذیر نیست. پس باید به کمک قانون، شیوه مصارف مالیات‌های دریافتی را اصلاح کنیم. مالیاتی که از اصناف و تولیدکنندگان گرفته می‌شود باید صرف تأمین برق و آب مور
دنیاز تولید شود.
استفاده از ظرفیت‌های ناب کشور به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد ممکن نیست
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر نبود زیرساخت‌های اولیه تولید در کشور، گفت: با توجه به شرایط باید سعی کنیم مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و صنعت‌گرانی که باوجود این وضعیت، در عرصه تولید فعال هستند را در سطوح بالاتری برگزار کنیم. صمد حسن‌زاده در مراسم روز ملی صنعت و معدن، افزود: صحبت از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، حضور در بازارهای جهانی و حرکت به سمت فناوری‌های نو ضروری است؛ اما درعین‌حال نداشتن زیرساخت‌های ابتدایی تولید، نبود ناوگان حمل‌ونقل مناسب، عدم همکاری نظام پولی و مالی کشور با تولیدکنندگان و تورم را بالا، مانع توسعه اقتصادی کشور است. حسن‌زاده ادامه داد: در ایران ظرفیت‌های ناب منابع طبیعی و نیروی انسانی باتجربه و حرفه‌ای وجود دارند که به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، قابل‌استفاده نیستند و این وضعیت درشان مردم ایران نیست. او ضمن تأکید بر اهمیت توجه به انتظارات فعالان بخش تولید و تقدیر از این افراد، تصریح کرد: باید فرهنگ حفظ و تجلیل از مدیران بنگاه‌های اقتصادی را در سطوح بالاتر برگزار کنیم.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به قدرت گرفتن راست افراطی و نیروهای ملی‌گرا در فرانسه و نتیجه مناظره «جو بایدن» مقابل دونالد ترامپ، احتمال به چالش کشیده شدن اتحادیه اروپا و خروج آمریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به دلیل تضعیف روسای جمهور آمریکا و فرانسه دور از انتظار ندانست. این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، همزمان با برگزاری انتخابات روزدهنگام پارلمانی در فرانسه و پس از مناظره انتخاباتی بایدن با دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه، به نظر می رسد ملی‌گراها جسورتر شده اند، به گونه‌ای که قادرند ائتلاف نظامی ناتو را به چالش کشیده و دفاع از اوکراین را متوقف سازند.
این روزنامه در مطلبی با عنوان «با وجود آسیب پذیری مکرون و بایدن، اروپا نیز آسیب پذیر است» نوشت: رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی با سفر به فرانسه در کنار امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود، یاد سربازان جوانی را گرامی داشت که ۸۰ سال پیش و در زمان جنگ جهانی دوم مقابل آلمان نازی ایستادند. بایدن در این سفر از آزادی، دموکراسی، آمریکا و جهان صحبت کرد و مکرون هم از «پیوند خونی» دو کشور گفت. اما اکنون به نظر می‌رسد با گذشت تنها چند هفته، توانایی هر یک از این دو رهبر در حفظ خطوط دفاعی از ارزش ها شکننده تر شده است. نویسنده این مطلب در ادامه آورده است: آمریکا و فرانسه به عنوان ستون‌های اتحاد ناتو در دفاع از آزادی اوکراین مقابل روسیه و ساخت اروپای متحد، اکنون با ملی‌گرایانی روبرو هستند که می‌توانند این تعهدات بین‌المللی را کنار زده و جهان را به سمت قلمرویی ناشناخته سوق دهند. در ادامه این مطلب، به مناظره جنجالی روز پنجشنبه بایدن با ترامپ اشاره شده که در آن وی تلاش می کرد با رقیب خود مقابله کند. اما نتیجه این مناظره وحشت را میان دموکرات‌ها برانگیخت و تردیدها در مورد اینکه آیا بایدن حتی باید به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) حضور داشته باشد یا خیر؟
در فرانسه هم نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری جوردن باردلا و قدرت گرفتن دوباره مارین لو پن از پایه گذاران این حزب است. این کشور دیروز یکشنبه شاهد برگزاری نخستین دور انتخابات پارلمانی است و نظرسنجی ها حاکی از پیشتازی اجتماع ملی با ۳۶ درصد نسبت به حزب رنسانس مکرون با ۲۱ درصد است. آلن دوهامل نویسنده و تحلیلگر سیاسی برجسته فرانسوی در مورد وضعیت کنونی فرانسه گفت: تصمیم مکرون (انحلال پارلمان ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام) یک شرط بندی غیرقابل پیروزی بود و بنابراین اکنون به نظر می رسد که این شرط به شکست منجر شده است.
نیویورک تایمز نیز با قبول این گمانه زنی می نویسد: مکرون پس از انتخابات به عنوان رئیس جمهور باقی خواهد ماند؛ وضعیتی که وی پیش از این بارهای نسبت به بروز آن هشدار داده و اکنون به نظر می‌رسد محتمل تر از همیشه باشد. رئیس جمهوری فرانسه استدلال کرده بود که در صورت بازگشت ترامپ به قدرت، ایجاد یک «قدرت اروپایی» ضروری است. به ویژه آنکه ترامپ هم در مناظره روز پنجشنبه با بایدن، امکان خروج آمریکا را از ناتو انکار نکرد. مکرون ماه گذشته میلادی نیز در یک سخنرانی تاکید کرد که «اروپا مستقل‌تر و یکدست می تواند از خود دفاع کند و در برابر همه تهدیدها دوام بیاورد». نویسند این مطلب با اشاره به همین اظهارات استدلال می کند: مشکل مکرون این است که توان وی برای ایجاد صنایع اروپایی یکپارچه، ظرفیت دفاعی بیشتر و ادغام نظامی گسترده‌تر ممکن است در شرایطی که وی مجبور به حکومت در کنار لو پنِ بدبین به اتحادیه اروپا شود، محدود گردد. اشاره نویسنده به احتمال انتصاب باردلا به عنوان نخست وزیر پس از اعلام نتایج انتخابات جاری است. نگارنده در ادامه با این استدلال که فرانسه همراه با آلمان سنگ بنا و موتور اتحادیه اروپا هستند، اضافه می کند: چنانچه فرانسه علیه اروپای متحد مخالفت کند، احتمال فروپاشی گسترده‌تر اتحادیه ۲۷ عضوی بالا می گیرد، چراکه هسته آن در حال فروپاشی است. در این میان اولاف شولتس به عنوان عضو بنیادی دیگر این اتحادیه که به دلیل اقتصاد متزلزل، ائتلاف متفرق و پیشروی حزب راست افراطی با تضعیف روزافزون دست و پنجه نرم می کند، چالش دیگری برای اروپا به شمار می رود.

سومین نشست سازمان ملل درباره افغانستان با میزبانی کشور قطر، از عصر امروز یکشنبه دهم تیر ماه در هتل «رتز کارلتون» شهر دوحه برگزار خواهد شد و نمایندگان بیش از 20 کشور جهان از جمله نمایندگان ویژه کشورهای چین، روسیه، ایران، پاکستان و هند در آن حضور خواهند داشت. پیش از برگزاری نشست سوم، دوحه در دو مرحله دیگر هم میزبان نشست‌های سازمان ملل درباره افغانستان بوده است؛ با این تفاوت که در دو نشست پیشین نماینده حکومت سرپرست افغانستان در آن حضور نداشته است، اما از چندی قبل تلاش‌ها و رایزنی‌های فراوانی برای حضور هیئت طالبان در نشست سوم دوحه برقرار شده بود تا بالاخره مقامات کابل حاضر شدند چمدان‌ها را بسته و از عصر امروز در یک سالن با دیگر شرکت‌کنندگان رو در رو، نشسته و مسائل افغانستان را به گفتگو بنشینند. تا اینجای کار، حضور هیئتی از حکومت سرپرست افغانستان به ریاست ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، مهم‌ترین تفاوت این نشست با نشست‌های قبلی بوده است؛ مطلب اما به همین‌جا ختم نمی‌شود و دقت در دیگر زوایای نشست از جمله در دستورکار اعلام شده بیانگر نکات مهم‌تری نیز است. صبح دیروز ذاکر جلالی، عضو هیئت شرکت‌کننده طالبان در نشست دوحه با انتشار پیامی در ایکس برنامه‌های نشست را به این شرح اعلام کرد: «بر اساس دستورکار، افتتاحیه رسمی نشست سوم دوحه از ساعت ۶:۴۵ عصر به وقت محلی 10 تیر ژوئن شروع و در ساعت ۸:۴۵ پایان می‌یابد. در روز دوم (11 تیر) دو جلسه جداگانه برای هر دو موضوع برگزار می‌شود.