عملکرد اقتصادی بایدن بهتر بود یا ترامپ؟

رای دهندگان آمریکایی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، اقتصاد را به عنوان اولویت اول خود می‌دانند. به گزارش ایسنا، اولین مناظره جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴، مجددا توجهات را به سوابق اقتصادی در دوران ریاست جمهوری این دو نفر معطوف کرد. در جریان مناظره اول که پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بر سر اقتصاد با هم درگیر شدند و بایدن مدعی نظارت بر بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید ۱۹ شد و ترامپ مدعی شد که بر «بزرگ‌ترین اقتصاد در تاریخ آمریکا» ریاست کرده است. بایدن و ترامپ هر دو می‌توانند به عملکرد قوی در بخش‌های خاصی از اقتصاد اشاره کنند، اما نظرسنجی‌ها همواره نشان می‌دهند که رای‌دهندگان به توانایی جمهوری‌خواهان برای رسیدگی به مسائل اقتصادی و هزینه‌های زندگی، اعتماد بیشتری دارند. در نظرسنجی ABC News/Ipsos که ماه گذشته منتشر شد، ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان اظهار کردند که به ترامپ در اقتصاد اعتماد دارند، در حالی که این رقم برای بایدن، ۳۲ درصد بود. در زمینه تورم، ترامپ با ۴۴ درصد در برابر ۳۰ درصد بایدن، برتری داشت. نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که مردم آمریکایی، اقتصاد را به‌عنوان اولویت اصلی خود می‌دانند، یعنی زنده ماندن یا نابودی امیدهای بایدن برای انتخاب مجدد، به توانایی او در ارسال پیام اقتصادی مثبت، بستگی خواهد داشت.

 

برنامه جدید مالیاتی آلمان در کاهش نرخ تورم

وزیر دارایی آلمان کاهش مالیات بر درآمد برنامه‌ریزی شده را تغییر نخواهد داد. به گزارش ایسنا، کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان اظهار کرد در برابر فشار اعضای ائتلاف دولتی در لغو برنامه‌های میلیاردها یورویی خود برای کاهش مالیات بر درآمد شخصی به منظور کاهش اثرات خزنده تورم، تسلیم نمی‌شود. در اوایل این ماه، لیندنر از برنامه‌های کاهش مالیات بر درآمد به مبلغ ۲۳ میلیارد یورو (۲۵ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۶ رونمایی کرد. بر اساس این طرح، کمک هزینه معاف از مالیات در سه مرحله افزایش می‌یابد و سطح درآمدی که بالاترین نرخ مالیات را ایجاد می‌کند نیز افزایش می‌یابد. وی گفت که با مخالفت شرکای ائتلافی خود، حزب سوسیال دموکرات مستقل آلمان و سبزها مواجه است. در روزنامه شنبه آلمان به نقل از او آمده است که در زمان یک وزیر دارایی لیبرال، این اتفاق نمی‌افتد که دولت معافیت مالیاتی و آستانه بالای مالیات برای افزایش قیمت‌ها را تعدیل کند. این کاهش‌ها برای خنثی کردن کشش مالی طراحی شدند و به موجب آن دستمزدها به دلیل تورم افزایش می‌یابد و این به نوبه خود منجر به پرداخت سطح بالاتری از مالیات بر درآمد مردم می‌شود زیرا آنان به میدان‌های مالیاتی بالاتر کشیده می‌شوند. اینوست گزارش کرد، برخلاف چندین اقتصاد بزرگ دیگر مانند ایالات‌متحده، کانادا و سوئیس، سیستم مالیاتی تصاعدی آلمان به‌طور خودکار با تورم تنظیم نمی‌شود.

«تجارت» از روندهای اخیر اثرگذار بر بازار سرمایه گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: پس از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد بسیاری از سرمایه گذاران دست از خرید کشیدند. حالا برخی کارشناسان معتقدند این ابهام تا یک هفته دیگر ادامه دارد. بررسی معاملات روز بعد از انتخابات نشان داد که معامله‌گرها قبل از خرید سناریوهای احتمالی را بررسی کردند. زیرا در ابتدای بازار تقاضا خیلی خوب بود و بعد عرضه‌ها افزایش یافت. این مسأله نشانه ادامه ابهام در چشم‌انداز بازار است. نکته اول اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد و مشارکت حوالی ۴۰ درصد بود. در حال حاضر جوی در جامعه ایجاد شده که در صورتی که هر کدام از کاندیداها پیروز شوند اثر متفاوتی در اقتصادی به وجود می‌آورد. حتی قیمت دلار هم در روزهای اخیر رشدی هزار تومانی داشته است. این موضوع به تردید تریدرها افزوده است. بازار یک هفته سخت و دشوار را پیش‌رو دارد. نکته مهم این است که همه کاندیدا در بلند مدت و میان مدت می‌توانند اثری مثبت یا منفی در بازار داشته باشند. خیلی نمی‌توان به اثر تفاوت رییس‌جمهور بر بازار در میان مدت و بلندمدت وزن داد. چون سیاستهای اقتصادی در راستای حمایت از تولید از سوی هر جناح سیاسی اتفاق می‌افتد. اما نکته مهم این است که در حال حاضر سهامداران نگران ادامه مسیر قبل هستند.
حسن کاظم زاده، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام یک روز متعادل مثبت را پشت سر گذاشته است، گفت: روز گذشته ارزش معاملات خرد هم به 3900 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای هفته قبل افزایش پیدا کرده است. اما اگر دامنه نوسان بازتر را در نظر بگیریم، این افزایش قابل توجه نیست. نتیجه انتخابات به گونه‌ای است که بازار سهام نه از آن اطمینان کامل دارد که با خیالت راحت بخرد. نه به گونه‌ای است که نگران شدید بشود و به سمت منفی رنج بزند. او با تاکید بر اینکه در یک هفته منتهی به انتخابات، معامله‌گرها سکوت خواهند کرد، تصریح کرد: افت قابل توجه رای احتمالا به تورم و بدتر شدن وضعیت معیشت مردم در سه سال گذشته ربط داشته باشد. از سوی دیگر رشد پایین بخش کشاورزی در سه سال گذشته باعث شد آرای ساکنان روستاها تغییر کند. بنابراین پیش‌بینی نتیجه انتخابات سخت تر شده است. برخی سهامداران روز شنبه فروشنده بودند. دلیل منفی‌ها یا نوسان بازار بنیادی نیست که دامنه نوسان به داد او برسد. به نظر این یک هفته نیز چالش سهامداران ادامه خواهد داشت. حس ترسی که به بازار منتقل شده حس ابهام است. مناظره ترامپ و بایدن و تبعات آن، حاشیه‌های ادامه‌دار موضوع آژانس و برجام، خبرهای جنگ اسرائیل و لبنان و همچنین انتشار گزارش‌های تکمیلی ماهانه و صورت‌های مالی و برخی مجامع از مهم‌ترین اخبار هستند که روند بازار را تحت تاثیر قرار می دهند.
پویان مظفری کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه بازار سرمایه اولین روز باز شدن دامنه نوسان خود را تجربه کرد و با رشد ارزش معاملات روبرو شد، گفت: در فضایی که انتخابات به دور دوم کشیده شد انتظار می‌رود که بازار در این برهه نوسان محدود داشته باشد. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به 2,179 میلیارد تومان رسید که از این مبلغ 82 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بود. او افزود: با رفتن انتخابات به دور دوم فضای بازار سرمایه هم با ابهام همراه شد و همین موضوع باعث شد که ابتدای بازار سمت خرید قوی باشد و انتهای بازار سمت فروش قوی باشد. مظفری درباره دیگر سیگنال ها به بازار سهام تصریح کرد: با انجام مناظرات بین بایدن و ترامپ، فضای آمریکا به نفع ترامپ تغییر جهت داد. در همین فضا دلار و درهم با رشد همراه شدند و دلار بالای 60 هزارتومان را تثبیت کرد و دیروز بالای 61 هزار تومان را هم توانست تثبیت کند. او با تاکید بر اینکه گزارش‌های ماهانه برخی شرکت‌ها بسیار بهتر از انتظارات بودند، گفت: این گزارش‌ها را باید دقیق بررسی کرد، چرا که در صورت رشد یا ریزش بازار پس از انتخابات این گزارش‌های خوب هستند که می‌توانند به سهامداران کمک کنند. اگر بازار بریزد سهم‌های ارزنده فرصت رشد می‌دهند. اگر بازار بالا برود سهم‌های ارزنده سود داده شده را پس نمی‌گیرند.
بازار سرمایه در حال حاضر تنها تحت تاثیر فاکتورهای سیاسی واکنش نشان می دهد. به همین دلیل حتی اتفاقات سیاسی در آمریکا نیز روی هیجان بازار موثر است. برای نمونه در مناظره بایدن و ترامپ آنقدر عملکرد بایدن بد بود که بسیاری از حالا ترامپ را رئیس جمهور بعدی آمریکا می‌دانند این موضوع می‌تواند بسیاری از آمال و آرزوهای سهامداران را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین احتیاط جنبه بسیاری از معاملات سهامداران شده و نوسان ۶ کمی کار را سخت‌تر خواهد کرد. این یک هفته علاوه بر درگیر شدن دوباره فضای کشور در موضوع مسایل سیاسی، بازار یک هفته نسبتاً سخت و سردرگم و احتمالاً کمی با چاشنی فشار فروش بیشتر را داشته باشد. البته برخی می‌توانند در منفی ناشی از جو سیاسی ریسک‌های خوبی کرده و فرصت‌های خوبی را هم شکار کنند. اما دلالان دلار و سکه و به طور کلی بازارهای سفته‌بازی خوشحال از هفته قبل پیش می‌روند. چراکه احتمال تشدید فشارهای تحریم و تنش سیاسی را میدهند. هرچند تورم ایجاد شده ناشی از تحولات دلاری و تورمی بازار را سر خط می‌آورد و جلو می‌اندازد. اما هفته‌ها و ماه‌های سختی را از سهامداران خواهد گرفت.

تحلیل روز یکشنبه بازار
معاملات بورس دیروز از همان ابتدای کار تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بود. به طوری که سهامداران ترجیح دادند در شرایط فعلی سرمایه خود را از بازار سهام خارج کنند. این روند موجب خروج سنگین 942 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام شد. معاملات بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود حرکت کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز، شاخص کل با سقوط 23 هزار و 110 واحدی که معادل 1.1 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 72 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش سنگینی پیدا کرده است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 10 هزار و 410 واحد که معادل 1.53 درصد این شاخص است کاهش ارتفاع داد و به سطح 668 هزار واحد رسید. همچنین باید گفت در بورس امروز تنها شاخص صندوق‌های درآمد ثابت مثبت بوده است. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 7.9 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 559 میلیارد تومان نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد منفی دیروز بازار در واکنش به نتیجه انتخابات و ترس سهامداران از بسته‌تر شدن فضای اقتصادی و سیاسی رخ داده باشد؛ چراکه روز گذشته، بازار سهام نسبت به بازگشت دامنه به روال عادی یعنی منفی و مثبت 6 درصد، واکنش مثبت داشت و حتی ورود پول حقیقی را ثبت کرد.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز ماقبل دیروز منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 942 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید بازگو کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش، حدود 37 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. در جریان معاملات دیروز سه
سهم ثفارس، فولاد و شستا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های ذوب، شستا و وبملت به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فملی نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن تاکید کرد و گفت: پیشرفتگی نظام آماری، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور است و ایران از جمله کشورهای پیشرو از این جهت است. به گزارش ایرنا از سازمان برنامه و بودجه داود منظور روز شنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۳ در شصت و دومین نشست شورای عالی آمار، با بیان اینکه شاهد دستاوردهای خوبی در نظام آماری کشور هستیم، اظهار داشت: مرکز آمار ایران توانسته است آمارهای به‌روز و متقنی را با همکاری دستگاه‌ها و طبق تقویم و زمان‌بندی مشخص، تولید و منتشر کند که به عنوان مرجع اصلی در همه دستگاه‌ها مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد. معاون رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن، افزود: اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵، یک موضوع بسیار مهم است که باید تمام ترتیبات و مقدمات مربوط به اجرای آن، به‌دقت و با برنامه پیش برود تا این سرشماری به‌خوبی انجام شود. وی با اشاره به اقدامات مؤثر و دستاوردهای ارزنده مرکز آمار ایران در دوران مرحوم «عادل آذر» و و قدردانی از زحمات و تلاش‌های رؤسای بعدی و کنونی این مرکز، خواستار استمرار برنامه‌های تحولی در این مرکز شد و گفت: امیدوارم مرکز آمار ایران بتواند با همکاری همه دستگاه‌ها و تحت پشتیبانی و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، جایگاه شایسته خود را در نظام برنامه‌ریزی کشور حفظ کند. منظور، پیشرفتگی نظام آماری را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای پیشرو در این زمینه است و امیدواریم سطح و کیفیت سازمان آماری کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ارتقا پیدا کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: از آنجایی که همه کارهای ما در کشور مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد، باید تلاش کنیم که رتبه کشور در همه شاخص‌های بین‌المللی ارتقا یابد. غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران نیز در آغاز این نشست، گفت: بسیاری از داده‌های مورد نیاز مرکز آمار ایران برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵، هنوز در دستگاه‌های اجرایی با روش ثبتی‌مبنا تولید نمی‌شوند و در بازه زمانی دوساله باقی‌مانده تا اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا، مرکز آمار ایران باید این‌گونه آمارها را با مشارکت و همکاری نزدیک‌تر دستگاه‌های اجرایی، تهیه و تولید کند. گودرزی با اشاره به تعامل و ارتباط نزدیک مرکز آمار ایران با سازمان فناوری اطلاعات ایران در اجرای سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، گفت: بیشتر کشورهایی که به سمت اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا حرکت کردند، سرشماری خود را با روش کاملاً ثبتی انجام ندادند؛ بلکه این اجرا به صورت ترکیبی بوده است. بر اساس این گزارش، در شصت و دومین نشست شورای عالی آمار، موضوعات «مشارکت دستگاه‌های اجرایی در فرایند تبادل داده برای اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵»، «اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ توسط مرکز آمار ایران»، «تهیه و تدوین چهارمین برنامه توسعه آمار کشور» و «تشکیل کمیته آماربخشی در فراجا»، به تصویب اعضای شورای عالی آمار رسید.

یکی از رمزارزهای دیجیتال با رشد خیره‌کننده ۸۰۰ درصدی در سال گذشته از ارزهای دیجیتال اصلی پیشی گرفته است. به گزارش ایسنا، داده‌های کوین گکو دستاوردهای قابل توجه سولانا را نشان می‌دهد که آن را از توکن‌های معتبری مانند بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) متمایز می‌کند. در این دوره همچنین شاهد پیشی گرفتن اتریوم (ETH) از بیت‌کوین بوده‌ایم؛ اتریوم از ابتدای سال ۵۱ درصد رشد را در مقایسه با رشد ۴۵ درصدی بیت‌کوین ثبت کرده است. این تغییر نشان‌دهنده تغییر بالقوه در احساسات سرمایه‌گذار است که به دنبال گزینه‌های بلاک چین همه‌کاره‌تر و مقیاس‌پذیرتر است. ظهور صندوق‌های قابل معامله در مبادلات ارزهای دیجیتال (ETF) در ایالات‌متحده مسیر را تغییر داده است. بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۲۴ با رشد قابل توجه خود پس از راه‌اندازی اولین صندوق قابل معامله خود در بورس ایالات‌متحده، توجه را به خود جلب کرد. با این حال، اتریوم و سولانا هم اکنون از این روش پیروی می‌کنند و تمرکز سرمایه‌گذاران فراتر از بیت‌کوین است.کریپتو گزارش کرد، عرصه کریپتوکارنسی در مقطعی جذاب قرار دارد. رشد انفجاری سولانا، همراه با افزایش علاقه به صندوق‌های قابل معامله در بورس، به ویژه برای اتریوم و احتمالا سولانا، منعکس‌کننده چشم‌انداز بازار در حال بلوغ است. این پیشرفت‌ها نشانه‌ای قوی از چیزی است که جریان‌های سرمایه آینده ممکن است بر آن متمرکز شوند و نشان‌دهنده علاقه پیچیده به دارایی‌های دیجیتال متنوع و نوآور است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۲۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۵۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۳۱ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ میلیارد دلار است که ۴۲.۸۲ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۲.۷۸ میلیارد دلار است که ۷.۹۴ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۳۲.۰۲ میلیارد دلار است که ۹۱.۴۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

مطابق اعلام بانک مرکزی، در سه ماهه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسیده و در این مدت تراز تجاری کشور معادل ۵۱.۳ درصد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته افزایش یافته است. براساس اعلام بانک مرکزی، تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در سه ماهه نخست امسال صادرات نفتی و غیر نفتی کشور به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۲۱.۵ میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته، ۱۸.۶ درصدی افزایش یافته است.
همچنین، تراز تجاری کشور نیز در سه ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵۱.۴ درصدی از ۷.۴ میلیارد دلار به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. گفتنی است؛ بانک مرکزی ۱۷ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی از ابتدای سال جاری تا هشتم تیرماه تامین کرده است که سه میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز سهم کالاهای اساسی و دارو بوده است.

سرمقاله

محمد شیروی
کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه ایران از بدو تشکیل آن متناسب با فرهنگ، اقتصاد، دانش و نیروی کار متخصص این حوزه طراحی و سازمان دهی نشده است. برای توسعه این بازار و رونق بخشی به آن لازم است به تمامی بخش‌ها به صورت متناسب و هم زمان پرداخته شود. بورس به عنوان کلی، با در نظر گرفتن تمامی ساختارهای آن، در حوزه فرهنگ سازی دارای مشکلات متعددی است که از جمله آنها عدم فرهنگ سازی صحیح در خصوص ایجاد فضای مناسب جهت توسعه فعالان حرفه‌ای این بازار است. فرهنگ عمومی فعالان بازار به چند قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول به مدیران شرکت‌ها پذیرفته شده در بورس بر می‌گردد. تجربه نشان داده که شرکت‌های پذیرفته شده و شرکت‌هایی که قصد ورود به این بازار را دارند از لحاظ شناخت، توقعات و رفتارهای خود در این بازار دچار مشکلات زیادی هستند. به عنوان نمونه در حوزه پاسخگویی به سهامدار خرد، شرکت‌ها دارای مشکلات متعددی هستند و در بسیاری از مواقع استانداردهای دسترسی آزاد به اطلاعات، تکریم سهامدار و سیستم‌های پرداخت سود به مشتریان خرد را رعایت نمی‌کنند. اساسا مدیران شرکت‌های فعال در بسیاری از مواقع ارزش واقعی سهامدار خرد را درک نکرده و نمی‌توانند مناسب با شرایط و توقعات سهامداران ارتباط موثری برقرار کند. قسمت بعدی نیز به معامله گران این بازار بر می‌گردد. زمانی که شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان سهامدار وارد شرکت‌های بورسی می‌شود از حقوق و تکالیف خود مطلع نبوده و گاه با توقعات خاص خود منجر به ایجاد مشکلات متعددی در شرکت‌های پذیرفته در بورس می‌شود. به عنوان نمونه در زمان مجامع و بحثهای مربوط به تقسیم سود، سهامداران بدون در نظر گرفتن شرایط و مشکلات شرکت‌ها، توقع دارند هر شرکت حداکثر سود قابل تقسیم را در بین سهامداران خود تقسیم کرده و بدون آینده‌نگری نسبت به رشد مداوم و توسعه بازار، با ایجاد فشارهای روانی متعدد به مدیران شرکت‌ها سعی در جلب حداکثری منافع کوتاه مدت خود دارند. فرهنگ سهامداری، سرمایه گذاری بلند مدت و ثبات اقتصادی، در بین فعالان بازار به خصوص سهامداران خرد به شدت سطح پایینی دارد. از طرف دیگر و قسمت سوم نیز ارائه دهندگان خدمات به این بازار مانند شرکت‌های کارگزاری نیز در بخش فرهنگی دچار ضعف شدیدی هستند. بیشتر ارائه دهندگان خدمات مانند شرکت‌های کارگزاری به دنبال کسب منافع خرد حاصل از کارمزد خود بوده و در ارائه خدمات به منافع بلند مدت فعالان این بازار نگاه صحیحی ندارند. دومین بخش اقتصاد است که در این بخش نبود سرمایه در گردش کافی، پایین بودن ارزش معاملات، کمبود ابزارهای مالی جهت سرمایه گذاری به صورت ارزی و عدم تنوع بخشی به ابزارهای قابل معامله، همگام با بورس‌های مطرح در سطح جهانی را می‌توان به عنوان بزرگترین مشکلات نام برد. به منظور اصلاح این بخش لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی امور با انجام مطالعات و توسعه ابزارها، جذابیت لازم جهت ورود سرمایه‌های بخش‌های مختلف به این بازار را فراهم کرده و متناسب با سطح ریسک متقاضیان و فعالان بازار بورس، نسبت به ایجاد، عمق بخشی و توسعه ابزارهای به روز مانند گواهی‌های سپرده کالایی متنوع، توکن‌های الکترونیک، قراردادهای هوشمند، واسپاری ابزارهای مالی جدید و جذب سرمایه‌های ارزی اقدامات موثری را صورت دهد.

یادداشت

جعفر قنادباشی
کارشناس مسائل بین‌الملل

در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلانی در ارتباط با حوزه سیاست خارجی کشور متناسب با منافع ملی کشور تدوین شده و دولت‌های مختلف این راهبردها را به شکل‌های مختلف به پیش برده‌اند، چنانکه نحوه اجرای این راهبردها در دولت‌ها بعضا . متفاوت بوده است که بخشی از آن به دیدگاه خود دولت‌ها به این سیاست‌های کلان باز می‌گشته و بخشی از آن نیز مربوط به تغییر و تحولات جهانی بوده است چرا که عرصه جهانی به صورت مستمر در حال تغییر و تحول است. مناسب است در دولت چهاردهم نحوه اجرای راهبردهای کلان کشور در حوزه سیاست خارجی در دولت‌های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و متناسب با شرایط جهانی و همچنین منافع کشور در حوزه سیاست خارجی یک راهبرد جامعی و معینی تعریف شود، تصریح کرد: بسیار ضروری است که دستگاه سیاست خارجی دچار روزمرگی نشود. ما در حال حاضر شاهد این هستیم که قدرت‌های بزرگ در عرصه جهانی درصدد یارگیری هستند و بعد از جنگ اوکراین این موضوع افزایش بیشتری پیدا کرده است، اظهار کرد: این سیاست نباید ما را به سمت روزمرگی بکشاند و در همین چارچوب می‌بایست راهبرد کلان و جامعی تهیه و تدوین شود و براساس این راهبرد اولویت سیاست‌های خارجی در ارتباط با کشورهای مختلف تدوین شود و قطعا در این مسیر گسترش ارتباطات با کشورهایی که منافع ملی ما را بیشتر از دیگران تامین می‌کنند امری ضروری است. یکی از مسائلی که به صورت جدی در این حوزه از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شد اجرای سیاست متوازن در جریان تعامل با کشورهای مختلف بود، این ریل‌گذاری مناسبی بود که به نظرم در دولت چهاردهم باید پیگیری شود. در دولت قبل تلاش‌های خوبی برای عضویت ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد. با توجه به تلاطم‌های جهانی که ما شاهد آن هستیم عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند به ما در برابر این تلاطم‌ها کمک کند. در طول مدت اخیر شاهد افزایش همگرایی در جبهه مقاومت هستیم. در واقع به نوعی یک پیمان دفاعی نانوشته بین کشورهای جریان مقاومت ایجاد شده و ضروری است که در دولت چهاردهم این موضوع تقویت شود؛ چرا که این امر تضمین‌ کننده منافع ماست. در برجام به نحوی روند در نظر گرفته شده بود که ما توانایی هسته‌ای خود را به حداقل برسانیم، تعهدات خود را اجرا کنیم و در ادامه کشورهای مقابل، تحریم‌ها علیه ایران را بردارند. ما به تعهدات خود عمل کردیم، ظرفیت‌های خود در حوزه هسته‌ای و حتی فضایی را محدود کردیم ولی طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند. بعد از خروج ترامپ از برجام نیز طرف‌های اروپایی علی‌رغم قول‌ها و وعده‌هایی که داده بودند به تعهدات خود عمل نکردند و ایران مرحله به مرحله در راستای افزایش ظرفیت‌های خود در حوزه هسته‌ای گام برداشت.