برقراری آرامش در غزه موجب آرام گرفتن جبهه شمالی می‌شود

رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت برقراری آرامش در جبهه جنوبی (نوار غزه) موجب آرام شدن جبهه شمال (حزب‌الله لبنان) خواهد شد. «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) اظهار کرد: جنگی که اسرائیل علیه نوار غزه آغاز کرده، احتمالا بدون امضای قراردادی برای تبادل اسرا با جنبش حماس پایان می‌یابد. لاپید در ادامه با اشاره به اینکه امضای قراردادی که به توقف جنگ منجر شود، به درگیری‌ها در مرزهای لبنان هم پایان خواهد داد، تاکید کرد: برقراری آرامش در جنوب به آرام شدن جبهه شمالی (مرز اراضی اشغالی با لبنان) منجر خواهد شد و این گزینه بهتر است. رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کرد جنگ در غزه باید متوقف شود چرا که اسرائیل برای تقویت سطوح سیاسی و نظامی خود به ۲ سال زمان نیاز دارد. در همین رابطه مرکز رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسوول نظامی این رژیم اعلام کرد، «تا زمانی که تشکلی بین‌المللی برای مدیریت غزه ایجاد نشده، ارتش در غزه باقی خواهد ماند و احتمال دارد این امر ماه‌های طولانی ادامه یابد.» این نظامی صهونیست در ادامه احتمال دستیابی به توافقی بدون پایان یافتن جنگ را بسیار ضعیف دانست.

 

حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بس را ۲۴ ژوئن دریافت کرد

یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد که این جنبش آخرین پیشنهاد برای برقراری آتش‌بس در غزه را تاریخ ۲۴ ژوئن جاری دریافت کرد. «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت با تاکید دوباره بر شرط حماس برای برقراری آتش‌بس کامل در چارچوب مذاکرات درباره پیشنهاد آمریکا اعلام کرد که این جنبش آخرین پیشنهاد برای برقراری آتش‌بس در غزه را در تاریخ ۲۴ ژوئن جاری دریافت کرد. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اواخر مه گذشته یک پیشنهاد سه مرحله‌ای را که گفته می‌شود پیشنهادی صهیونیستی بود، به حماس ارائه کرد که شامل توقف درگیری‌ها، آزادی اسیران صهیونیست و بازسازی نوار غزه بدون هرگونه مشارکت حماس در تشکیلات خودگردان فلسطین بود. اما این پیشنهاد که شورای امنیت آن را تایید کرد، تا این لحظه به نتیجه‌ای نرسیده است. وبگاه آمریکایی «آکسیوس» روز جمعه به نقل از سه منبع آگاه نوشت که دولت بایدن در چند روز گذشته در راستای رفع اختلافات میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و رسیدن به یک توافق، فرمت جدیدی از برخی بخش‌های قرارداد پیشنهادی درباره اسیران و آتش‌بس ارائه کرد.

افشای اسرار کودتای آمریکا علیه حسنی مبارک
دبیرکل اتحادیه عرب اسراری را درباره زندگی حسنی مبارک و کودتای واشنگتن علیه وی فاش کرد. «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با «اکسترا نیوز» گفت: زمانی که در دوره حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر به واشنگتن سفر کرده بودم بعد از سفر، مبارک را در جریان دیدار و مذاکراتم با معاون رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر دفاع آمریکا و سناتور «جان مک‌کین» و تمایل آن‌ها برای تغییر حکومت در مصر گذاشتم. مبارک از این مسأله احساس ناامیدی کرد چراکه وی آمریکا را جزو حامیانش می‌دانست. وی گفت: وقتی دیدارم با مبارک تمام شد دیدم او آرام است و گفت اگر می‌خواهند مرا برکنار کنند بگذار بکنند. مبارک خیلی زود و مشخصا در سال ۲۰۰۴ فهمید که آمریکا نیت خوبی در قبال او ندارد. من به عنوان وزیر خارجه مصر در نشست امنیتی مونیخ در ۱۰ فوریه ۲۰۰۵ شرکت کردم. سناتور مک‌کین که تأثیر زیادی در آمریکا داشت و پدرش فرمانده ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام بود در این نشست به من گفت تغییر در مصر لازم است.

وقوع حادثه امنیتی در بندر «المخا» یمن
برخی منابع خبری از وقوع یک حادثه امنیتی در بندر المخا واقع در جنوب غربی یمن خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری «الخلیج آنلاین»، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس دیروز (یکشنبه) از وقوع حادثه جدید در دریای سرخ خبر داد. این سازمان اعلام کرد که گزارشی درباره نزدیک شدن ۱۲ قایق از جمله چند شهپاد به یک کشتی تجاری در فاصله ۱۳ مایل دریایی جنوب غربی المخا دریافت کرده است. تکرار حوادث دریایی در حوالی یمن در حالی است که عملیات نیروهای مسلح این کشور علیه کشتی‌های عبوری رژیم صهیونیستی از آبراه‌های نزدیک به یمن همچنان ادامه داشته و تشدید شده است.

تلاش اسرائیل برای ایجاد یک
گذرگاه جدید در رفح
شبکه ۱۲ عبری گزارش داد که ارتش در حال گسترش منطقه حائل در امتداد ۱۴ کیلومتر از محور فیلادلفیا است تا به زعم خود تونل‌ها را تخریب کند و آنچه را «دستاوردهای» خود در رفح، جنوب نوار غزه می‌خواند، حفظ کند. این کانال عبری افزود که انتظار می‌رود گذرگاه رفح در یک مکان
جدید در نزدیکی کرم ابوسالم، جایی که مرزها به هم می‌رسند، ساخته شود.

گزارش «تجارت» از روی برگرداندن هم‌حزبی‌ها از رئیس‌جمهور آمریکا بعد از مناظره با ترامپ:

گروه جهان: اولین مناظره ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در 27 ژوئن باعث شد که خیلی از آمریکایی‌ها و حتی تعدادی از متحدان سنتی دموکرات جو بایدن از بابت مشاهده سردرگمی، اغتشاش فکری و صدای گرفته و نامفهوم این رئیس‌جمهور آمریکا نگران شوند که او کفایت ذهنی برای ریاست جمهوری را ندارد.
به گزارش «تجارت»، طی مناظره پنجشنبه شب «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ عملکرد ضعیفی نسبت به رقیب خود «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه داشت و بعضا رسانه‌ها صدای گرفته بایدن و لکنت زبانش را برجسته کردند. این موارد در مناظره به اندازه‌ای چشمگیر بود که سبب شد تا دموکرات‌های سرسخت از جمله افرادی که با رئیس‌جمهور اوباما کار می‌کردند، ترس و نگرانی خود را نسبت به روند مناظره ابراز کنند.

نگرانی پزشکان آمریکایی درباره اختلال‌های شناختی بایدن
در پی عملکرد ضعیف بایدن در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چند پزشک آمریکایی هشدار دادند رئیس جمهور ۸۱ ساله این کشور «علایمی آزاردهنده» از ابتلا به مشکلات شناختی را بروز داده است. به نوشته وبگاه فاکس نیوز، دکتر «برت آزبورن» جراح اعصاب اهل ایالت فلوریدا و متخصص عملکردهای شناختی با ابراز نگرانی درباره وضعیت جو بایدن تاکید کرد: «عملکرد بایدن در مناظره شامگاه پنجشنبه باعث شد بار دیگر جرقه بحث‌های پرسابقه درباره تضعیف توانایی‌های شناختی او و ظرفیت کلی‌اش برای رهبری کردن زده شود.» آزبورن در راستای اعلام نقد حرفه‌ای خود نسبت به عملکرد جو بایدن در مناظره بیان داشت: «بایدن در تمام طول آن شب به سختی تلاش می‌کرد به ارائه یک روایت منسجم بپردازد و اغلب در وسط جملاتش رشته افکارش پاره می‌شد و پاسخ‌هایی مبهم، گنگ و نامفهوم را به برخی سوال‌های بسیار مهم داد. این پزشک متخصص ادامه داد: «مکث‌های مکرر بایدن، گیر کردن او هنگام ادای کلمات و اتکایش به یادداشت‌ها به نگرانی‌ها درباره توانمندی ذهنی او دامن می‌زنند.» دکتر «مارک سیگل» پزشک و استاد مرکز پزشکی «لانگون» در دانشگاه نیویورک که از کارشناسان پزشکی شبکه فاکس نیوز نیز هست، درباره مناظره بایدن و ترامپ گفت: «این مناظره را می‌توان به نحوی یک آزمون مشکلات شناختی و روانی در نظر گرفت.» وی خاطر نشان کرد: «بایدن هر چند که قادر به پاسخ دادن به سوال‌ها بود و ظاهرا به محیط پیرامونش تسلط داشت، اما بارها سردرگمی خود را نشان داده و در دادن پاسخ‌های خودجوش یا در مواجهه با تغییر مبحث مشکل داشت.» این پزشک آمریکایی که شخصا بایدن را معاینه نکرده است، گفت این رئیس جمهور آمریکا سخنرانی غیرمنسجمی داشت و جمله‌هایش را به طرزی نامعقول تمام می‌کرد و «تریلیون را با میلیارد و میلیون اشتباه می‌گرفت. باور اینکه همه این مشکلات جو بایدن حاصل ابتلا به سرماخوردگی باشد، سخت است. ما نیازمند رئیس جمهوری هستیم که حتی اگر سرما هم بخورد تیزهوش باقی بماند.»

کاهش اقبال عمومی به بایدن
نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد پس از اولین مناظره ۲۰۲۴ آمریکا، رای‌دهندگان دموکرات از عملکرد «جو بایدن» راضی نبوده و احتمالا افراد کمتری نسبت به وضعیت پیش از مناظره، به او رای خواهند داد. نشریه پالتیکو با استناد بر نظرسنجی‌های «پی‌اس‌جی کانسالتینگ»، «دموکراسی کورپس» و موسسه تحقیقاتی «گرینبرگ» می‌نویسد درحالیکه پیش از مناظره ۶۵ درصد از رای‌دهندگان دموکرات می‌گفتند که به بایدن رای خواهند داد، این میزان به ۶۲ درصد کاهش یافت. هم‌چنین میزان محبوبیت رئیس‌جمهور بایدن در میان سیاه‌پوستان و رای‌دهندگان «حزب سوم» با کاهش مواجه شد. این درحالیست که میزان محبوبیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزایش یافت و بالاترین آن میان رای‌دهندگان «حزب سوم» رخ داد. این نظرسنجی بر روی احساسات افراد در پیش و پس از مناظره متمرکز بوده اما پالتیکو تاکید می‌کند که اشتباهات مکرر بایدن باعث نشده تا رای‌دهندگان او فورا به سمت رقیبش ترامپ تغییر مسیر دهند؛ نامزدی که او را «خونسرد و مسلط» توصیف کرده‌اند، اگرچه اذعان می‌کنند که خود ترامپ هم جواب‌های گمراه‌کننده و طفره‌آمیزی به سوالات داده است. در بیانیه مربوط به این نظرسنجی آمده است: «رئیس‌جمهور بایدن به‌طور بدی توسط این مناظره آسیب دید اما دونالد ترامپ هم چیزی عایدش نشد.» سفید پوستان و زنان مجرد نسبت به دومین دوره ترامپ واهمه دارند، درحالیکه سیاه‌پوستان از ادامه دوره ریاست بایدن خسته‌ هستند و نظر رای‌دهندگان هیسپانیک (لاتین‌تبار) هم نسبت به بازگشت ترامپ یا ادامه دوره بایدن تغییری نکرده است.