مشارکت بیشتر اعتبار کشور را افزایش می‌دهد

رییس قوه قضاییه گفت: انتخابات سرنوشت‌سازی را در جمعه پیش‌رو در پیش داریم. هر میزان مشارکت در این انتخابات بیشتر باشد بر اعتبار داخلی و بین‌المللی ما افزوده می‌شود. مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو سبب می‌شود که رئیس‌جمهوری با پشتوانه عظیم ملی به میدان آید و همین امر در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و شیاطین و خنثی‌سازی تبلیغات و القائات سوء آنها بسیار موثر است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در اولین همایش ملی حدنگاری اراضی و املاک، ضمن اشاره به در پیش بودن مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و اهمیت رعایت اخلاق اسلامی توسط آحاد مردم بویژه کارگزاران، اظهار کرد: رعایت اخلاق اسلامی این روزها بیش از اوقات دیگر لازم است. گاهی اوقات مانند شرایط این روزها و هفته‌ها، نقد جای خود را به تخریب و بیانِ مطالبِ خلاف‌واقع می‌دهد و بعضاً این موارد منتهی به توهین و افتراء می‌شود. گاهی آنقدر به دیگران و اشکالات‌شان می‌پردازیم که از ضعف‌ها و اشکالات خود غافل می‌شویم. علی‌ایحال، همگان باید بسیار مراعات کنند چرا که رفتار و اخلاق کارگزاران نظام مؤلفه‌ای مهم و اثرگذار است.

 

لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‍‌هاست

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‍‌هاست. علی باقری کنی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال وقوع جنگ در لبنان، اظهار کرد: در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه بین‌المللی یا میدان و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی‌هایی داشته که بازدارندگی ایجاد کرده است. وی تأکید کرد: لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‍‌هاست. سرپرست وزارت خارجه درباره سفر بن سلمان به ایران گفت: سفر پادشاه عربستان به ایران در دستور کار ما و سعودی‌هاست و باید دولت جدید مستقر شود تا بحث ادامه پیدا کند. باقری در واکنش به احتمال رئیس‌جمهورشدن ترامپ و توصیه وی به دولت چهاردهم در مقابل او، گفت: مولفه‌های قدرت و ظرفیت‌ها در جمهوری اسلامی به گونه‌ای در طول سالها ایجاد شده است که آمدن و رفتن یک فرد در کشور چه به‌عنوان رئیس‌جمهور و چه مقام دیگر نمی‌تواند در سیاست‌های راهبردی ما تاثیر بگذارد؛ هرچند ما پیش‌بینی‌های لازم را برای تغییرات در صحنه بین‌الملل از جمله آمریکا داریم و حتماً دولت جدید تدابیر جدی را اتخاذ خواهد کرد.

رهبر انقلاب در دیدار تولیت جدید و مدیران مدرسه عالی شهید مطهری:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند. اینکه تصور شود کسانی که در دور اول رای ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملا اشتباهی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز (چهارشنبه ۱۳ تیرماه) تاکید کردند: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است. کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند. اینکه تصور شود کسانی که در دور اول رای ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملا اشتباهی است. مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ظهر دیروز با تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری با ایشان به این شرح است:
پس فردا ما انتخابات داریم، این انتخابات خیلی مهم است. البته در مرحله اول انتخابات مشارکت مردم کمتر از آن مقداری بود که توقع داشتیم و حدس زده میشد. افراد مختلفی حدس‌هایی درباره مشارکت میزدند، حدس‌ها همه‌اش بیشتر از آن چیزی بود که در واقع اتفاق افتاد. خب [این مشارکت] یک عللی دارد، کسانی که اهل سیاستند، اهل مسائل نگاه جامعه‌شناسانه و... هستند، اینها را بررسی میکنند. آنچه که مسلم است این است اگر کسی تصور کند که این عده‌ای که رأی ندادند به خاطر این بود که با نظام مخالف بودند، سخت در اشتباه است. این برداشت، این فهم صددرصد اشتباه است. ممکن است یک تعدادی باشند که از یک مسئول خوش‌شان نیاید یا یک تعداد افراد باشند از اصل نظام خوش‌شان نیاید؛ نه اینکه ما چنین کسانی نداریم، چرا هستند در کشور، آزادانه حرف هم میزنند، حرف‌هایشان هم می‌شنویم، می‌دانیم هم چه می‌گویند، یعنی اینطور نیست که پنهان باشند از چشمها و دیده نشوند. میدانیم کسانی هستند، می‌شناسیم، با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامی حکومت خیلی موافقتی ندارند، خب بله اینها هستند لکن این که ما هر کسی رأی نداد را ملحق به اینها بکنیم این خیلی خطای بزرگی است. این خطا را نباید کسانی مرتکب بشوند. نه، مشکل دارد، گرفتاری دارد، کار دارد، حوصله ندارد، وقت نمی‌کند، انواع و اقسام موانع برای این کار وجود دارد. حالا امیدواریم که ان‌شاءالله این مرحله‌ی دوم، اجتماع مردم شوق‌انگیز باشد و مایه‌ی آبرو برای نظام اسلامی باشد. این را مکرر عرض کرده‌ایم: مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه است، مایه‌ی آبرو است، مایه‌ی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضح‌تر و بهتر و روشن‌تری داشته‌ باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را چه در داخل کشور، چه در مجموعه‌ی امتداد راهبردی کشور تحقق ببخشد و این فرصت خیلی بزرگی است برای کشور. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال دلهای همه ما را هدایت کند به آنچه که مورد رضای اوست و همه‌ی کسانی که اسلام را دوست دارند، جمهوری اسلامی را دوست دارند، پیشرفت کشور را دوست دارند و بهبود اوضاع کشور و پرکردن خلأها را دوست دارند، به وسیله‌ی آرای‌شان این را در روز جمعه‌ای که پس‌فردا باشد، ارائه کنند و نشان دهند و خداوند توفیق بدهد بتوانند بهترین را انتخاب کنند؛ کسی که بتواند این اهداف را تحقق ببخشد در کشور.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فردا جمعه برگزار خواهد شد

گروه سیاسی: دومین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم روز سه‌شنبه (۱۲ تیر) برگزار شد. در این مناظره که محوریت با اقتصاد بود دو طرف رویکردهای خاص خود را در ارتباطات با موضوعات اقتصادی کشور بیان کردند.
به گزارش «تجارت»، مناظره داغ میان سعید جلیلی و پزشکیان نشان داد که دو قطب و جریان مخالف برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت خواهند کرد. روز جمعه (15) تیر ماه ملت انتخاب خواهند کرد که کدام یک از نامزدها را بر می گزینند. ملت یا باید به گفتمان اصلاحات رای دهند یا گفتمان انقلابی‌گری تحت رهبری سعید جلیلی. با این وجود انتخاب هر چه باشد پیروزی از آن ملت ایران خواهد بود.

در مناظره آخر چه گذشت؟
. دومین مناظره رودررو نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیما بود. مناظره با مجری‌گری مهدی خسروی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ برگزار شد. در همان ابتدای مناظره به میان کشیده شدن موضوع توهین به سردار سلیمانی در همان ابتدای مناظره نقطه آغازین اظهارات هر دو نامزد بود. پزشکیان در همان ابتدا تاکید کرد که از گفته‌های او سوء برداشت شده و او به سردار سلیمانی توهین نکرده است. در مقابل سعید جلیلی ابراز داشت که در جمع مردم لرستان بوده و مردم از مسعود پزشکیان خواسته‌اندکه ناراحتی آنها از توهین نامزد اصلاح‌طلبان را ابراز کند.
در ادامه توپ پر سعید جلیلی از همان ابتدا مناظره برای حمله به مواضع مسعود پزشکیان در حوزه سیاست خارجی بسیار مشهود بود. او به غیرکارشناس بودن و نداشتن برنامه پزشکیان نقد کرد. با موضع بسیار شدیداللحن عملکرد دولت‌های هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی را در حوزه سیاست خارجی مورد نقد قرار داد. همچنین، لحن تند دو نامزد خطاب به یکدیگر از مهم‌ترین نکاتی بود که از همان ابتدای مناظره دوم به وضوح قابل مشاهده بود. هم پزشکیان و هم جلیلی، با لحنی تند و بُرنده یکدیگر را مورد خطاب قرار دادند. حتی تُن صدای هر دو نفر به شدت بالا بود. همین امر نشان داد که یک مناظره داغ و پر حرارت را مردم شاهد خواهند بود. این روند نشان داد که دو رویکرد کاملا متعارض در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند. دو رویکردی که هر یک استراتژی و راهکار را برای اداره و برون رفت کشور از بحران مطرح کردند.
در طول مناظره سعید جلیلی تمرکز اصلی را بر معرفی دولت پزشکیان به عنوان دولت سوم روحانی گذاشت. ظاهرا استراتژی دولتی بر این بود که مشعود پزشکیان را با توجه به افرادی که پیرامون او هستند، به عنوان دولت ادامه دهنده راه حسن روحانی معرفی کند. در حوزه سیاست خارجی، در حوزه انرژی و در حوزه قیمت بنزین سعید جلیلی دائما بر این موضوع تاکید داشت که کارنامه دولت روحانی را به میانه بحث بکشد. در مقابل مسعود پزشکیان این موضوع را که او دولت سوم روحانی است رد کردند. پزشکیان با صراحت اعلام کرد چرا این حرف‌ها را به من می‌زند. آقای روحانی به من چه ارتباطی دارد. مسعود پزشکیان نیز همانند تمامی مناظره‌های گذشته تمرکز بحث خود را اداره کشور در آینده با مشورت گرفتن از متخصصان متمرکز کرد. او همچنان به طرح مسائل و ضرورت رسیدگی به آنها اشاره کرد، اما در بحث راه‌حل هیچ‌گونه نکته جدی‌ای را مطرح کرد. برای نمونه او در بحث یارانه تاکید کرد هدف و این است که عدالت ایجاد شود. باید یارانه از ثروتمندان گرفته شود و به دهک‌های پایین داده شود. این‌که این موضوع باید چگونه صورت بگیرد چندان اهمیت ندارد. مهم این است که این امر باید صورت بگیرد. جدال بین دو نامزد پیرامون آمار تورم یکی از نقاط جالب بود. هر یک از نامزد‌ها آمار تورم را در قالب یک عکس چاپ شده با خود آورده بودند، اما در ارتباط با میزان آن به شکل عجیبی با یکدیگر اختلاف داشتند. در این میان، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان مناظره سه‌شنبه شب مدعی شد: دولت شهید رئیسی تورم حداقل ۶۰ درصد را به ارث برد و آن را به حدود ۴۰ درصد رساند، حتی قبل از دولت شهید رئیسی در برخی از اقلام تورم ۸۰ درصد بود. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ابراهیم رئیسی در سخنرانی مراسم تنفیذ خود تورم حاکم در آن زمان را ۴۴ درصد دانسته بود. او گفته بود: «مشکلاتی از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌دیده آنان ترمیم شود.» در نهایت، بر خلاف مناظره اول که مسعود پزشکیان نتوانست همانند مناظره نخست رودررو درخشان ظاهر نشد. سعید جلیلی نیز تا حدودی بهتر از مناظره اول ظاهر شد اما او هم عصبانی و فاقد کلام منسجم بود.

رکورد زدن بینندگان آخرین مناظره
مدیرعامل تلوبیون با اعلام آماری از مخاطبان شبکه‌های تلوبیونی نامزدها گفت که آمار مخاطبان مناظره چهار برابر مسابقه فوتبال یورو بوده و مناظره پایانی نامزدهای انتخاباتی هم پربازدیدترین مناظره‌ بوده است. احمد خورشیدی ـ مدیرعامل تلوبیون ـ از استقبال کم‌نظیر مخاطبان گفت که مناظره‌های تلویزیونی را از قاب تلوبیون هم دنبال کرده‌اند و در عین حال آماری از میزان بازدید مناظره‌ها اعلام کرد. خورشیدی گفت: پربیننده‌ترین مناظره در دور اول مناظره چهارم بود، می‌توانیم مناظره اول را هم پربیننده‌ترین مناظره بنامیم که بیش از ۲۲۵ هزار کاربر همزمان و ۲۶ درصد رشد مخاطب نسبت به مناظره چهارم داشت. اما مناظره دوم هم بیش از ۲۷۱ هزار کاربر همزمان داشته تا جایی که تقریبا چهار برابر مخاطب مسابقه همزمان فوتبال جام ملت‌های اروپا این مناظره بیننده داشت. او به این نکته اشاره کرد که سعید جلیلی تا الان بیش از ۹۳ برنامه زنده و با ۱۰۰ کارشناس و مسعود پزشکیان بیش از ۴۶ مرتبه پخش زنده و با ۴۱ کارشناس در تلوبیون توانستند با محتوایی که تولید کردند شاهد بازدید بیش از دو و تیم میلیون کاربر باشند. خورشیدی تأکید کرد: برای هفت مناظره پخش شده هم بیش از ۷۰۰ کلیپ اختصاصی تولید شده که میلیاردها بار در شبکه‌های داخلی و خارجی فضای مجازی دیده شدند.

نگاه متفاوت جلیلی و پزشکیان به تحریم و برجام
پزشکیان و اطرافیانش قائل به موازنه مثبت در روابط خارجی هستند. آنها همزمان با نگاه به جهان شرق و پیرامون بر ارتباط با جهان غرب و بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری با آنها نیز تاکید دارند. بر خلاف پزشکیان، نگاه جلیلی و همراهانش به غرب در قالب روایت جهان استکبار و کفر قابل ترسیم است. آنها غرب را همچنان نماد شر، استکبار و شیطان صفت می‌دانند که خیری در رابطه گرفتن و نزدیکی به آنها نیست. در همین چارچوب مسعود پزشکیان به ارتباط تجار و بازرگانان داخلی با جهان غرب و شرق تاکید دارد. او و همراهانش باور دارند که مشکلات کشور بدون ارتباط با جهان غرب قابل حل نیست، اما تیم جلیلی باور دارند که بدون غرب می‌توان رفاه و ثبات را به کشور بازگرداند. از نگاه آن‌ها غرب دشمن است و باید با شرق متحد و همراه شد. در سطحی دیگر، شاید شدیدترین اختلاف‌نظر پزشکیان و جلیلی در حوزه نگاه به تحریم، مذاکرات هسته‌ای و مساله FATF باشد. در این زمینه جهان آنها آن‌قدر با یکدیگر متمایز است که حتی یک درصد هم نمی‌توان اشتراک‌نظر یافت. از نگاه مسعود پزشکیان و تیم همراه او با قفس کشیدن دور ایران و ادامه تحریم‌ها پول ملی را نابود می‌شود. آنها ماندن در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) را تحمل نمی‌کنند و معتقدند که حتی یک ثانیه هم نباید برای رفع تحریم‌ها درنگ کرد. در سوی مقابل پزشکیان و همفکرانش، سعیدجلیلی با وجود عدم باور به نقش تحریم‌ها بر وضعیت بد اقتصاد و مسائل جدی کشور می‌گوید، برای دولت خود برنامه‌هایی از جمله: تعامل گسترده با کشور‌های خارجی، توسعه ارتباطات با کشور‌های دارای نقاط مشترک، غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی را در دستور کار دارد. او بر این باور است که برای تامین سرمایه نباید خود را معطل چند کشور کرد که بیاید و بعد از یک مدت برود. باید سرمایه خارجی قابل اعتماد و اتکا باشد. باید برای استفاده از سرمایه خارجی برنامه داشت. باید توافق‌های ۲۵ ساله عملی شود تا مردم ثمره آن را ببینند. در واقع، در جهان جلیلی هیچ باوری به احیای برجام، مذاکره با غرب برای توافق وجود ندارد. او می‌گوید آنها کشور‌هایی هستند با نقاط اشتراک اندک، باید به دنبال کشور‌های همسو برای تجارت گشت. نگاه او به شدت پیرامونی و شرق‌گرا است و معتقد است تحریم یک فرصت برای توجه به فرصت‌ها، منابع وطرفیت‌های داخل کشور و تمرین ایستادگی است. او می‌گوید: باید در داخل تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.

سرمقاله

مهدی رضایتی
کارشناس ارشد بازار سرمایه

اینکه صنایع ملی شوند را هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند، اما آنچه می‌شود در رابطه با آن صحبت کرد، افزایش ریسک‌ها و نگرانی‌های دائمی‌ست که در مرحله اول برای تولیدکننده و به واسطه آن سرمایه‌گذاران در بورس ایجاد شده است. دیدگاه فعلی جریان طرفدار جلیلی و کارشناسان وی حداقل روی کاغذ خیلی نگران‌ کننده است. اگر سعید جلیلی پیروز انتخابات شود احتمالا تا مدتی این ترس و نگرانی در بازارها وجود دارد که وی چه تصمیمی می‌گیرد. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که در صورت روبه‌روبه‌رویی با واقعیت‌های اقتصادی، دیدگاه این دوستان تعدیل شود که می‌توان استنباط کرد دیدگاه جلیلی تئوریک بوده و با واقعیت سازگار نیست. به هر حال دیدگاه سعید جلیلی یک ریسک بزرگ را به صنایع تحمیل می‌کند و احتمالا به سوی سود حداقلی صنایع بریم. این در حالی‌ست که اکنون نیز اغلب صنایع بزرگ ما توجیه سرمایه‌گذاری ندارند. با این حساب اگر این تفکرات غالب شود، وضعیت از این نیز بدتر خواهد شد و بدترین حالت نیز این است که شرکت‌ها ملی شوند که این مسئله را بعید می‌دانم و در همان حدود کاهش سودآوری خواهد بود. قطعا این موضوع ریسک را افزایش می‌دهد و زمانی که ریسک بالا برود، قیمت سهام کاهش پیدا می‌کند. حتی تاثیر این موضوع بر بازار سهام بیشتر است چرا که تاثیر این تفکرات بر تولید، طولانی‌مدت است. تفکرات فعلی سعید جلیلی به صورت لحظه‌ای قیمت سهام را کاهش می‌دهد؛ پیش‌بینی من این است که اگر آقای جلیلی برنده شود یک مرحله افت قیمت سهام داشته باشیم و پس از آن بازار وارد فاز انتظار می‌شود که ببیند تحولات تا چه مقدار شدید خواهد بود و در هر مرحله‌ای قیمت سهام متناسب با آن تعدیل خواهد شد. در طرف مقابل نیز شرایط خیلی ایده‌ال نیست. چرا که بسیاری از اقدامات ضد بازار در دولت روحانی نیز دیده شده است؛ از مداخلات بسیار آن دولت در رابطه با عرضه فولاد در بورس کالا گرفته تا قیمت‌گذاری‌های دستوری در صنایع شوینده و تایرسازی و نرخ بهره بالا برای کنترل قیمت دلار در دولت روحانی بوده است. اما ممکن است مقداری از این دیدگاه‌ها تعدیدل شده باشد؛ چرا که تجربه‌ای به دست آمده و این مسائل به شدت قبل اجرا نشود. از صحبت‌های طیب‌نیا نیز این موضوع را می‌توان برداشت کرد. به این ترتیب با پیروزی پزشکیان، بازار ریسک کمتری را متحمل خواهد شد و در کنار چشم‌اندزهای سیاسی ایشان، کفه اقتصادی متعادل‌تری را انتظار داریم. به طور خلاصه تیم و کارشناسان پزشکیان تمایل بیشتری به بازار آزاد دارند و این موضوع برای بازار سهام بهتر است. همچنین گشایش‌های سیاسی احتمالی دولت ایشان نیز واکنش مثبت بازار را به همراه دارد. اما اینکه در عمل چه اتفاقی می‌افتد باید منتظر ماند و دید.

یادداشت

جعفر قنادباشی
کارشناس مسائل خاورمیانه

راهبــــرد ایران در خصوص برجام مبتنی بر اصل عمل به تعهدات توسط طرف مقابل خواهد بود و لازم است در این مورد راستی آزمایی انجام شود و طرف مقابل همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کند. برای ما مهم نیست چه کسی در آینده رئیس جمهور آمریکا خواهد بود بلکه مهم راهبردها و مواضعی است .. که در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ خواهند کرد؛ از این رو به نظر می‌رسد که دیگر برای آمریکایی‌ها روشن شده که فشارها علیه ایران نمی‌تواند اثرگذار باشد.
آمریکا در گذشته فشار حداکثری خود را علیه ایران به کار بست و تلاش کرد فروش نفت ایران را به صفر برساند اما هیچ نتیجه و امتیازی از ایران دریافت نکرد. با وجود چنین اقدامات خصمانه‌ای، سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد که برنامه فشار حداکثری علیه ایران با شکست فاحشی موجه شده است که نشان می‌دهد که استراتژی ترامپ یا هر رئیس جمهور دیگری نباید ادامه دشمنی‌ها و خصومت‌های گذشته علیه ایران باشد. آمریکایی‌ها اگر بخواهند سیاست درست و واقع‌بینانه‌ای در ارتباط با ایران اعمال کنند ناگریز باید از مواضع خصمانه خود علیه ایران دست بردارند و در ابتدایی‌ترین کار به تعهدات خود در برجام عمل کنند و ما نیز تعهدات خود در خصوص کاهش غنی سازی اورانیوم را انجام دهیم و در ادامه آنها تحریم‌ها را کاهش و سپس به طور کامل حذف کنند.
فرمول احیای برجام این بود که طرف مقابل در ادامه کاهش تحریم‌ها گام بردارد و ما نیز به تعهدات خود عمل کنیم اما اگر آنها تعهدات خود را انجام ندهند هر نوع مذاکره‌ای به معنای احیای برجام نخواهد بود؛ ما مذاکره برای مذاکره و به بیانی دیگر مذاکره بی فایده را به هیچ وجه درست نمی‌دانیم. رئیس جمهور منتخب ایران قاعدتاً نمی‌تواند تجربه تلخ برجام را نادیده بگیرد و باید این تجربه تلخ که هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت شده است را مورد توجه قرار دهد و در نظر داشته باشد که نتیجه اعتماد به آمریکا چه بود. راهبرد ما همانند گذشته باید ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا و اعتماد نکردن به غرب باشد؛ البته راهبرد جدید آمریکا با راهبرد گذشته متفاوت خواهد بود چرا که به این نتیجه رسیده‌اند فشار علیه ایران یعنی چماق و نامه نوشتن‌های پس از آن یعنی هویج به عنوان سیاست چماق و هویج فایده‌ای ندارد و چنین راهبردی نمی‌تواند آنها را به نتیجه برساند بلکه تنها راهبرد آمریکا باید اجرای کامل تعهدات مطرح شده در برجام باشد.
رمز احیای برجام برداشتن تحریم‌ها است. ترامپ اهل سازش است و بیشتر از سیاسی بودن اهل اقتصاد است؛ با این حال ترامپ معتقد بود اگر برجام را پاره کند می‌تواند با تحت فشار قرار دادن ایران به قرارداد بهتری دست یابد و پس از آن نامه‌ای را توسط نخست وزیر ژاپن به رهبر انقلاب بفرستد تا از آخرین حربه خود یعنی بازی پلیس بد و خوب استفاده کند اما مقام معظم رهبری با تدبیر حکیمانه خود آن نامه را نگرفت و قواعد بازی را تغییر داد.
به هر روی آنچه که ممکن است ترامپ را به دشمنی با ما وادار کند، صهیونیسم جهانی است؛ ترامپ دندان کشیده و شکست خورده است و می‌داند ایران امروز با ایران آن زمان تفاوت پیدا کرده و آمریکا هم دیگر آمریکای سابق نیست؛ او یک تاجر است و به فکر جنگ نیست مگر اینکه توسط صهیونیست‌ها تحریک شود و اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران را ادامه دهد.

«تجارت» از ضرورت اصلاح نظام بانکی در دولت چهاردهم گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: در حالی که کمتر از دو روز تا دومین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوی باقی مانده و مسئله اقتصاد همچنان در صدر گفتمان‌ها و برنامه‌های دو نامزد نهایی ریاست جمهوری قرار دارد، توجه به وضعیت فعلی شبکه بانکی و نظام بانکداری کشور باید اولویت رئیس جمهور آینده ایران باشد. به گزارش تجارت، مطالبات بانک‌ها امروز به حد بالای رسیده و ناترازی در منابع و مصارف سیستم بانکی کشور بر چالش کفایت سرمایه بانک ها افزوده است. بی شک بانک و سیستم بانکی به عنوان مهمترین نظامی مالی و پولی در هر کشوری اگر از ناترازی بالایی برخوردار باشد محکوم به سقوط است، بنابراین باید اولویت رفع ناترازی بانکی در شرایط فعلی کشور به ضرب العجل رئیس جمهور آینده بدل شود. اما زمانی که دولت با کسری بودجه شدید به‌دلیل بودجه‌بندی‌های نا‌صحیح، دست به گریبان است به ناچار از منابع بانک‌ها درخصوص پر‌کردن خلأ خود استفاده می‌کند. این کار با ایجاد تعهدات جدید در قالب تسهیلات تکلیفی که در آخر تبدیل به مطالبات بانک‌ها از دولت و فریز شدن منابع گران‌قیمت در سال‌های طولانی می‌شود یا مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های ناموفقی که در آخر منجر به بنگاه‌داری بانک‌ها می‌شود، انجام می‌شود. بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و جذب سپرده‌های گران‌قیمت هستند و همچنین مکلف به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف که به‌دلیل ضعف در برنامه‌ریزی منجر به واگذاری واحدها در قبال تعهدات می‌شوند. از طرفی اقتصاد دستوری که همه تصمیمات در دستان مقامات پولی مالی است، خود باعث ایجاد چالش‌ها می‌شوند. مثال مهم این موضوع نرخ بهره دستوری است که باعث بسته شدن دست بانک‌ها شده و سرمایه‌گذاران به‌دلیل کاهش ارزش پولی منابع خود علاقه‌ای به سپرده‌گذاری در بانک‌ها ندارند. سیاست‌های پولی عمدتا احساسی و ناموفق در کشور باعث ایجاد شوک‌های منفی از طریق کانال‌های مختلف بر بخش‌های مختلف اقتصادی شده است. این امر باعث ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی، نااطمینانی از آینده اقتصادی کشور و در نتیجه منجر به ایجاد تورم و انتظارات تورمی در آینده می‌شود. همین امر باعث کاهش منابع در بانک‌ها می‌شود که مردم از ترس کاهش ارزش پول خود، ترجیح می‌‌دهند آن را در بخش‌های عمدتا غیرمولدی مانند ارز، طلا و... سرمایه‌گذاری کنند. پس می‌توان به این نتیجه رسید که در وهله اول این تورم است که باعث ایجاد ناترازی در بانک‌ها می‌شود و متاسفانه مسوولان امر به جای حل مساله از نقطه شروع، این کار را از نقطه پایانی شروع کرده و توپ را در میدان بانک‌ها انداخته‌اند.
دراین رابطه مدیرعامل اسبق بانک صادرات با اشاره به راه‌کارهای برون رفت از چالش ناترازی بانک‌ها در کشور و انتظارات از دولت آینده برای رفع ناترازی شبکه بانکی گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در دولت آینده صورت بگیرد، دسترسی سیستم بانکی کشور به شبکه بانکی بین‌المللی است. در این راستا بهاالدین حسینی هاشمی - مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به مهم‌ترین اقدامات لازم دولت آینده برای رفع ناترازی سیستم بانکی و پولی کشور گفت: فارغ از اینکه روزهای آینده چه کسی رئیس دولت چهاردهم باشد، باید این واقعیت را پذیرفت که اقتصاد ما ناتراز است که باعث ناترازی در شبکه بانکی کشور شده است و نباید شبکه بانکی را مستقل از اقتصاد کشور دانست. به عبارتی ناترازی بانک‌ها، گواهی بر ناترازی در اقتصاد کشور است. وی افزود: باید برای برون رفت از این وضعیت، تصمیمات اقتصادی اتخاذ شود. اگر به ملاحظات سیاسی بر تصمیمات راه‌گشای اقتصادی اولویت داده شود و اقتصاد سیاسی را کنار بگذاریم، می‌توانیم به سمت بهبود و اصلاح ناترازی اقتصاد و بانک‌های کشور حرکت کنیم. این کارشناس بانکی در رابطه با لزوم ارتباط با شبکه بانکداری بین المللی گفت: اولین و مهم‌ترین اقدام برای رفع و اصلاح ناترازی بانک‌ها این است که باید به منابع مالی دنیا دسترسی داشته باشیم و لازمه آن پذیرش FATF، و سایر معاهدات و کنوانسیون‌های پولی و مالی در جهان است تا بتوانیم به شبکه بانکی بین‌المللی متصل باشیم و به جای اینکه مثل گذشته از طریق صرافی‌ها نقل و انتقالات خود را انجام دهیم به شبکه بانکی جهانی و بین‌المللی باز گردیم. هاشمی ادامه داد: در شرایطی که ما امروز شاهد بانکداری مدرن و دیجیتال هستیم و به ارزهای دیجیتال رسیده‌ایم، دیگر نمی‌توانیم از طریق تماس با صراف بخواهیم مبادلات و انتقالات مالی در جامعه را انجام داد. زمانی که بانک‌ها با یکدیگر طرف مبادله و معامله باشند دیگر نیاز نیست مثل گذشته فروشنده و خریدار با هم طرف باشند و این شیوه دیگر در همه دنیا منسوخ شده است. وی گفت: از سوی دیگر ما باید به پس اندازها و منابع مالی بین‌المللی دسترسی پیدا کنیم. دسترسی به سرمایه‌ها و اعتبارات بین‌المللی با توجه به بسترهای سرمایه‌گذاری در کشور ما باید اولویت باشد، چراکه ایران یک کشور کاملا ایدئال است، یک جمعیت مناسب نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد، منابع و بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد و به بیانی باید گفت که تشنه سرمایه‌گذاری خارجی و بین‌المللی است. این کارشناس اقتصادی افزود:‌ از آنجایی که یک قدرت و بستر سرمایه‌گذاری بزرگ مانند نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان پشتوانه برای سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود دارد و همانگونه که اگر برای دریافت تسهیلات بانکی وثیقه مناسب و قوی داشته باشید، می‌توانید تسهیلات بیشتری را به پشتوانه آن دریافت کنید، منابع و بسترهای موجود برای سرمایه گذاری در کشور نیز یک پشتوانه مناسب برای ورود سرمایه خارجی و توسعه سرمایه‌گذاری در کشور است. هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین باید رابطه خارجی مناسب با دنیا برقرار شود و به سراغ منابع و اعتبارات مناسب برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه خارجی برویم تا در کنار آن بتوانیم هم سرمایه گذاری‌های خود را توسعه و منابع پولی و مالی مناسبی را به کشور وارد کنیم و در کنار آن نیز فشار را از روی دوش ریال برداریم، برای مثال اگر ارز لازم هست نباید از بانک ریال دریافت کنیم و برویم ارز خارجی بخریم، بلکه باید منابع ارزی خود را از بانک‌ها دریافت کنیم و این منابع ارزی از طریق سرمایه گذاری‌های خارجی به خوبی تامین می‌شود. بنابراین مهمترین اقدام برای رفع این ناترازی کاهش و رفع تحریم‌های بانکی است. وی اظهار کرد: علاوه بر مهم‌ترین عامل که در بالا اشاره شد، مواردی مثل حذف دارایی‌های منجمد شبکه بانکی، کفایت سرمایه بانک‌ها، مدیریت دارایی‌های ریز و کلان، آموزش و ارتقا کیفیت مدیران بانک‌ها، باید مورد بازبینی و اصلاح قرار بگیرد. مدیرعامل اسبق بانک صادرات با اشاره به نقش مهم قوه قضائیه و مراجع قضائی برای پیگیری مطالبات بانک‌های کشور گفت: در کنار این موارد، قوه قضائیه باید با اقتدار بالا مطالبات بانک‌ها را پیگیری کند و این میان مراجع قضایی می‌توانند نقش مهم و اثرگذاری داشته باشند، چراکه اگر مراجع قضائی با قاطعیت در مورد مطالبات بانک‌ها وارد شوند و دستگاه‌ها را ملزم به پرداخت مطالبات به بانک‌ها کنند، هم ناترازی بانک‌ها کاهش می‌یابد و هم دستگاه‌ها ملزم به بهره وری مناسب‌تر می‌شوند. هاشمی افزود: مجموعه این عوامل، اگر به سمت اصلاحات واقعی در نظام بانکداری کشور برود، بی شک باعث بهبود و رفع ناترازی بانک‌ها حرکت می‌کنیم. علاوه براین میزان ارزش افزوده در نظام بانکی، باید بررسی شده و ارزیابی شود که هر کشوری چه مزیتی دارد و با توجه به شرایط، منابع و فرصت‌ها، سیستم پولی، بانکی، ارزی و قضائی آن باید به سمت پشتیبانی از مزیت‌ها حرکت کند تا بتوان از آن حداکثر استفاده و بهره را کسب کرد. وی در پایان تاکید کرد: در علم اقتصاد یک جمله وجود دارد که «پول، سرمایه و وطن نمی‌شناسد» و تنها امنیت برای آن مهم است. یعنی باید در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، اطمینان و اعتماد سازی مناسب شکل بگیرد تا سرمایه بتواند با امنیت کافی به محلی که بسترهای لازمم را دارد پیش برود. بنابراین، فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور آینده ایران باشد، باید این اصول را در اولویت برنامه‌های اقتصادی برای رفع و کاهش ناترازی شبکه بانکی کشور قرار دهد.

خودروسازان به مردم وام خرید خواهند داد

وزیر صمت ضمن اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: در آینده نزدیک به نقطه‌ای خواهیم رسید که تولید و عرضه خودرو به اندازه‌ای بیشتر از تقاضا باشد که خودروسازان به مردم وام دهند تا محصولات آنها را بخرند. ایلنا نوشت: عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفت: به زودی بار دیگر پیش‌فروش خودرو خواهیم داشت و خودروهایی که فروخته شده نیز در حال تحویل است و داده‌های گمرک هم این موضوع را تایید می‌کند. وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر برنامه‌هایی که تنظیم شده خوب اجرا شود پیش‌بینی ما این است که کسی برای خرید خودرو پشت صف نخواهد ماند و در آینده نزدیک به نقطه‌ای خواهیم رسید که تولید و عرضه به اندازه‌ای بیشتر از تقاضا باشد که خودروسازان به مردم وام دهند تا محصولات آنها را بخرند و البته الان خودروسازان دارند این کار را می‌کنند. علی‌آبادی اظهار کرد: مردم عجله نکنند و خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌ای نخرند و در پارکینگ مخفی نکنند زیرا هم عمر خودرو کاهش پیدا می‌کند و هم ممکن است بعدا متضرر شوند و یا اگر این کار را انجام می‌دهند با بررسی اقدام کنند. وی افزود: این اقدامات برآمده از حس نگرانی از کاهش ارزش پول کشور است که البته یک حس است و واقعیت ندارد و بسیاری از پدیده‌های اقتصادی ما حسی است، البته باید احساس جامعه را محترم شمرد زیرا ناشی از عواملی است اما مهم است که مردم بدانند وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است.

 

موفقیت در فعالیت‌های برون مرزی حوزه پالایشی

معاون وزیر نفت گفت: کارهای بزرگی در طول عمر دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های برون مرزی حوزه پالایشی انجام شده است. جلیل سالاری ظهر امروز سه‌شنبه در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های مسؤولیت اجتماعی پالایشگاه آبادان اظهار کرد: وزارت نفت دولت سیزدهم در حوزه برون‌مرزی کارهای بزرگی انجام داده است از جمله این موارد نگاه فرامرزی به پالایش نفت کوره در ونزوئلا، تبدیل نفت خام به فرآورده‌های برای صادرات و فروش و همچنین جلب و توافق و اعتماد کشورها برای صادرات خدمات فنی و تجهیزات تولید داخل بود که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و انجام مهندسی معکوس تجهیزات در حوزه دریای کارائیب و آمریکای لاتین، این اتفاق رقم خورده است. به گفته وی، مجوزهای لازم اخذ شده و در دولت سیزدهم هم به وزارت نفت برای مشارکت در اجرای طرح‌های برون‌مرزی و صادرات فنی و مباحث نیروی انسانی اختیارات داده‌شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه به انتخاب شرکت پالایش نفت آبادان از سوی شرکت ملی پالایش و پخش به‌عنوان سفیر پالایشی پرداخت و گفت: به پالایشگاه آبادان به‌عنوان نماد ملی کشور توجه شده است، بر همین اساس و با توجه به همجواری اش، سفیر جمهوری اسلامی در حوزه پالایش و پخش در کشورهای سوریه و عراق انتخاب شد تا روند مذاکرات، انجام مطالعات، ارائه خدمات مهندسی و آموزش نیروی انسانی در بیرون مرزها را در دستور کار خود قرار دهد.

«تجارت» مراودات تجاری تهران و دهلی نو را بررسی کرد؛

گروه صنعت و تجارت: هند به عنوان کشوری که موفق به توسعه پایدار بوده، در حال حاضر در رتبه‌های بالاتر از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که این کشور تا سال 2027 پس از آمریکا و چین در رتبه بالاترین و بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار بگیرد. بر اساس گزارش وزارت آمار هند، تولید ناخالص داخلی این کشور ۸٫۲ درصد افزایش یافته و وضعیت هند را به‌عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان تثبیت کرده است. این نرخ رشد بالاتر از پیش‌بینی ۷٫۶ درصدی دولت مودی بوده است. این کشور طی این دوره از نهمین اقتصاد بزرگ جهان به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان رسید؛ هند بیشترین درصد رشد تولید ناخالص داخلی را در طول یک دهه در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ تجربه کرده است. این کشور پس از دو سال رشد سریع اقتصادی در سال‌های 2021 و 2022، همچنان رشد پایدار توسعه خود را در سال 2023 حفظ کرد و همچنان در سال 2024 میلادی نیز رشد قوی خود را به دلیل رشد تقاضای داخلی ادامه داد. یکی از دلایل رشد سریع اقتصادی هند ورود سرمایه‌گذاران خارجی بود. پیش‌بینی می‌شودتولید ناخالص داخلی اسمی هند از 3.5 تریلیون دلار در سال 2022 به 7.3 تریلیون دلار تا سال 2030 افزایش یابد. حال این سوال مطرح می‌شود که سهم ایران از این بازار گسترده که سابقه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی داشته، چقدر است؟

افت شدید حجم تجاری ایران و هند
اخیرا سفیر هند در تهران در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران داشته عنوان کرده است که اگر اقتصاد ایران تحریم نبود، حجم تجارت دو کشور می‌توانست به 16 میلیارد دلار برسد، اما در حال حاضر حجم تجاری دو کشور تنها حدود 2 میلیارد دلار است. بنا به گفته او، دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف با هم کار کنند، چرا که ایران نزدیک‌ترین اقتصاد به هندوستان است. کشورهای جنوب آسیا، محصولات و اقلامی مشترکی را تولید می‌کنند و بازار کشورهای همسایه مناسب صادرات هند نیستند، اما اقتصاد ایران غنی و گسترده است. محصولات کشاورزی‌ که در ایران تولید می‌شود، نسبت به جنوب آسیا متفاوت است. بنا به گفته او، در سال 2018، هندوستان حدود 11 میلیارد دلار از ایران نفت خریداری کرده بود ولی با شروع تحریم‌ها در سال 2019 این رقم کاهش یافت با این وجود اقلام دیگری هستند که می‌تواند موردتوجه تجار قرار گیرد. وی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی هندوستان در سال گذشته 800 میلیارد دلار رشد کرده ولی این رشد در حوزه تجارت کم بوده است، بیان کرد: ما از تجارت سود می‌بریم و ایران اقتصاد مهمی دارد. فرصت زیادی برای هر دو کشور وجود دارد که می‌شود از آن استفاده کرد. اگر اقتصاد ایران تحریم نبود، حجم تجارت دو کشور می‌توانست به 16 میلیارد دلار برسد ولی الآن این عدد 2 میلیارد دلار است.
در حالی سفیر هند در ایران اعلام کرده است که حجم تجاری دو کشور به دلیل تحریم‌ها به 2 میلیارد دلار رسیده که سال گذشته مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه و تجارت اعلام کرده بود که حجم تجاری ایران و هند در سال 1401 حدود 5 میلیارد دلار بود؛ با در نظر گرفتن آماری که سفیر هند در تهران گفته یعنی باید گفت که در طول دو سال اخیر حدود سه میلیارد دلار حجم تجاری بین دو کشور کاهش یافته است. به تازگی هادی طالبیان مقدم، مدیرکل دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به تراز مثبت تجاری ایران و هند در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌ریزی جهت افتتاح یک مرکز تجاری جدید در بمبئی از اضافه شدن یک رایزن جدید بازرگانی در هند در سال جاری خبر داد. طالبیان مقدم هند را جزو شرکای اصلی تجارت خارجی ایران دانست و افزود: مذاکرات درباره تجارت آزاد بخش کشاورزی با همکاری توامان سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت جهاد کشاورزی با هند از سال گذشته آغاز شد و به نظر می‌رسد که این مهم در سال جاری نهایی شود. مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه تراز تجاری ایران با هند در سال ۱۴۰۲ مثبت شده است، بیان کرد: میزان صادرات به هند در ۱۲ ماه ۱۴۰۲ با ۲ درصد رشد مثبت در ارزش از ۲۱۲۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۷۵ میلیون دلار و از لحاظ وزنی با ۲۷ درصد رشد مثبت از ۵۴۶۰ هزار تن به ۶۹۶۲ هزار تن افزایش یافت. وی ادامه داد: میزان واردات از کشور هند در ۱۲ ماه ۱۴۰۲ با ۳۵ درصد رشد منفی در ارزش از ۲۹۴۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به ۱۹۱۶ میلیون دلار و از لحاظ وزنی با ۲ درصد رشد منفی از ۱۹۲۶ هزار تن به ۱۴۷۷ هزار تن کاهش یافته است. لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین همکاری ایران و هند به امضاء قرارداد حدود یکماه گذشته هند برای توسعه بندر چابهار برمی‌گردد؛ در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه سال جاری، قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از بندر «شهید بهشتی» چابهار در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند، امضا شد که بر اساس این قرارداد
طرف هندی به منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان‌ ۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل‌ونقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد. امضای این قرارداد، نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای ۲ کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می‌شود. گفتنی است که چابهار بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب در جنوب شرقی ایران است و دروازه هند برای دسترسی به کشورهای شمال محسوب می‌شود.

بانک مرکزی:

گروه اقتصادی: با مدیریت کل‌های پولی توسط بانک مرکزی در دولت سیزدهم، نرخ رشد نقدینگی که در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ به رقم ۴۰.۵ درصد رسیده بود در روند نزولی قابل توجه، این متغیر در پایان سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۱.۱ درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۴.۳ درصد کاهش یافت. به گزارش تسنیم، افزایش تورم و ادعای چاپ پول در دولت سیزدهم از جمله مواردی است که طی دو روز گذشته در مناظره های انتخاباتی از سوی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به دفعات مطرح شده است.
بانک مرکزی البته دیروز در اطلاعیه‌ای ادعای چاپ پول در دولت شهید رئیسی را نادرست خواند و تأکید کرد: متأسفانه در برنامه مناظره شب گذشته کاندیداهای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، یکی از کاندیداهای محترم، با نمایش تحولات مانده متغیر نقدینگی تصویری غلط از عملکرد دولت سیزدهم در زمینه کنترل متغیرهای پولی ارائه نموده است.
علی‌ای‌حال، فارغ از روش نادرست و مغالطه‌آمیز این کاندیدای محترم در نحوه ارائه متغیرهای پولی، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1398 الی 1400 و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1401 و 1402 می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.
بانک مرکزی امروز هم در گزارشی جداگانه مجددا به توضیحاتی درباره وضعیت تورم و نقدینگی در دولت سیزدهم پرداخت و اعلام کرد: متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی واقفند که حجم نقدینگی یک متغیر انباره (جمع) بوده و همواره سطح آن افزایش می‌یابد. لیکن مولفه مهم در تحلیل متغیرهای کلان پولی (نظیر نقدینگی) توجه به تحولات رشد آنها در یک دوره زمانی است. بر همین اساس، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1398 الی 1400 و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های 1401 و 1402 می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت در خصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.
بدون تردید، روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال 1399 و نیمه اول سال 1400 مسئله‌ای بس نگران کننده بود که تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی‌ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیرهای کلان اقتصای بوجود آورد.
آمارها حاکی از آن است که رشد نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم (پایان شهریورماه 1400) به رقم 40.5 درصد رسیده بود، در دوران فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی نموده است؛ بطوریکه این متغیر در پایان سال 1401 به رقم 31.1 درصد و در پایان سال 1402 به رقم 24.3 درصد رسیده است. این امر حاکی از آن است که طی دوره تصدی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی به میزان 16.2 واحد درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده بالاترین میزان کنترل رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف می‌باشد. این در حالی است که در دوران فعالیت دولت دوازدهم رشد نقدینگی با افزایش 16.7 واحد درصدی از 23.8 درصد در شهریورماه 1396 به 40.5 درصد در شهریورماه 1400 رسیده بود. بررسی نرخ رشد پایه پولی نیز نشان می دهد که نرخ رشد این متغیر مهم نیز با بازگشت به محدوده مقادیر بلند مدت، از 42.3 درصد به 28.1 درصد کاهش یافته است.
روند کاهش تورم سالانه و نقطه به نقطه در دولت سیزدهم
بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ ‎تورم نقطه به نقطه و نیز سالانه شاخص بهای مصرف‌کننده در اردیبهشت 1403 نسبت به شهریور 1400 به ترتیب به میزان 19.9 واحد درصد و 16 واحد درصد کاهش داشته است. بررسی وضعیت تحولات شاخص بهای تولید کننده به عنوان یک شاخص پیش‌نگر نیز نشان می‌دهد روند سالانه این شاخص در ابتدای دولت 82.6 درصد بود که با 52 درصد کاهش به 30.3 درصد کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولید کننده نیز از 70.9 درصد به 23.3 درصد کاهش یافته است که نزدیک 50 درصد کاهش نشان می دهد و این کاهش در کنار حفظ رشد تولید، حادث شده است. هرچند این عدد پیش از اغاز به کار دولت سیزدهم به 103 درصد هم رسیده بود.

بازگشت رونق به معاملات مسکن تهران همزمان با کاهش نرخ رشد قیمت‌ها
بر اساس این گزارش، سال گذشته به دلیل کنترل متغیرهای کلان پولی، قیمت‌ها کاهشی و معاملات مسکن دچار رکود موقت شد. تأکید شد این رکود، کوتاه مدت است و با اصلاح انتظارات، معاملات رشد خواهد کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، در خرداد ماه 1403 حجم معاملات مسکن در تهران 14.1 درصد نسبت به خرداد سال قبل افزایش پیدا کرده است. نرخ رشد نقطه به نقطه مسکن در تهران نیز در خرداد ماه امسال 9.7 درصد بوده در حالی که نرخ رشد قیمت‌ها در خرداد سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در 1401 حدودا 98.7 درصد بوده است. گفتنی است تاکنون 4٩4 هزار فقره وام ودیعه پرداخت شده و همچنین ٨٣٩ هزار فقره قرارداد وام نهضت ملی مسکن منعقد شده‌است.

سی ان ان:

«سی ان ان» در گزارشی مناظره جو بایدن با دونالد ترامپ را «فاجعه بار» توصیف کرده و نوشت: رهبران دموکرات خواستار کناره گیری هرچه سریع‌تر بایدن از رقابت های انتخاباتی ۲۰۲۴ شده اند. بیش از ده‌ها مقام فعلی و سابق دموکرات و همچنین حامیان مالی و متحدان دیرینه جو بایدن، ‌رییس جمهوری آمریکا، معتقدند بایدن، باید در اقدامی برای نجات حزب دموکرات از کمپین انتخاباتی خود کناره گیری کند. آن‌ها می گویند او باید این هفته کناره گیری خود را اعلام کند.
این گزارش افزود: دموکرات ها از مطرح کردن درخواست خود از بایدن به صورت مستقیم به این امید که او خودش چنین تصمیمی می گیرد خودداری کرده اند، اما نشانه هایی وجود دارد که به نظر می رسد بایدن هیچ اقدامی برای بررسی جدی نگرانی‌های فزاینده حزب انجام نداده است. سی ان ان با اشاره به خبر دستیاران بایدن مبنی بر این که او در آستانه سفر به ایالت های سرنوشت‌ساز است، نوشت: این موضوع نشانه این است که او هیچ برنامه ای برای تغییر مسیر و کناره گیری ندارد. در ابتدا، این امید وجود داشت که با توجه به مناظره بد بایدن در هفته گذشته، خانواده رئیس‌جمهور، وی را متقاعد کنند که از نامزدی حزب دموکرات کناره‌گیری کند اما به نظر می رسد آن‌ها در مورد تصمیم او برای ادامه مبارزات انتخاباتی خود به اجماع رسیده اند و در مقابل کارکنان کاخ سفید را به خاطر اقدامات اشتباه او مقصر می دانند. این گزارش افزود: در حالی که کمپین بایدن اصرار دارد که مناظره فقط یک شب بد برای رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا بوده، دموکرات های ارشد حزب تاکید می کنند که این مشکل یک حادثه یکباره نبوده که بتوان آن را اصلاح کرد.
سی ان ان با اشاره به حکم دادگاه عالی که به ترامپ مصونیت قابل توجهی در برابر تعقیب قضایی داده است نوشت: با این حکم، خطراتی، که قبلاً از سوی ترامپ وجود داشت بیشتر شده و این دموکرات‌های نگران را به پافشاری برای کناره‌گیری بایدن مصمم‌تر کرده است. یکی از مقامات منتخب سابق دموکرات که سال‌ها از بایدن حمایت کرده، اما اکنون خواستار پایان مبارزات انتخاباتی او است، گفت: این تصمیم به رئیس‌جمهور سابق یک پیروزی حقوقی قابل‌توجه داده و «ترامپ را خطرناک‌تر می‌کند». در همین حال پایگاه خبری «هیل» متعلق به کنگره آمریکا نوشت: نظرسنجی مشترک یواس‌ای تودی و دانشگاه سافولک نشان داد که ترامپ در رقابتی فرضی که شامل نامزدهای شخص ثالث و مستقل نیز می‌شود، سه امتیاز از بایدن بالاتر است. اکثر پاسخ دهندگان گفتند که ترامپ در این مناظره پیروز شد. تقریباً یک سوم شرکت کنندگان نیز گفتند که این مناظره باعث شد تا آن ها به ترامپ رای بدهند، در حالی که تنها ۱۰ درصد گفتند که بعد از این مناظره تصمیم گرفتند به بایدن رای بدهند. نظرسنجی ها همچنین نشان داد که اکثریت رای‌دهندگان دموکرات از این حزب می خواهند که برای کناره گیری بایدن به نفع نامزد دیگری که شانس بهتری در برابر ترامپ دارد اقدام کند. نظرسنجی «سی‌ان‌ان» نیز که روز گذشته منتشر شد، نشان داد که ۷۵ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده معتقدند دموکرات‌ها شانس بیشتری برای پیروزی در برابر ترامپ با نامزدی غیر از بایدن خواهند داشت. این نظرسنجی همچنین نشان داد که کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، که پیش‌بینی می شود در صورت کناره گیری بایدن، بهترین جانشین احتمالی برای او باشد، در برابر ترامپ بهتر از بایدن عمل می کند.

وال‌استریت‌ژورنال

رسانه آمریکایی با استناد به موج حملات گسترده موشکی اخیر نیروهای مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی، بر قابلیت این نیروها برای تسلیح و تجمیع مجدد قوای خود علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد. نیروهای مقاومت فلسطین روز دوشنبه دست به یکی از بزرگترین حملات موشکی خود علیه سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های اخیر زدند؛ در حالی که نظامیان رژیم صهیونیستی نیز مجددا با نیروهای القسام در محله‌ شجاعیه در شهر غزه که پیش از این مورد حمله قرار داده بودند، درگیر شدند.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه نشان می‌دهد نیروهای مقاومت فلسطین همچنان قابلیت تسلیح و تجمیع مجدد قوای خود و شرکت در جنگی فرسایشی علیه رژیم صهیونیستی را دارند. طبق این گزارش، نیروهای جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز دوشنبه موجی از حملات موشکی را علیه جنوب سرزمین‌های اشغالی به راه انداختند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد این حمله با ۲۰ موشک از سمت خان یونس به اجرا در آمده است. این حمله به‌رغم عملیات چند ماهه‌ای که رژیم صهیونیستی در خان‌یونس تا اوایل ماه آوریل اجرا کرده بود، رخ داده است. وال استریت ژورنال ارزیابی کرد: «این رگبار موشکی برجسته‌کننده چالش برای اسرائیل در ضمن پیگیری عملیات علیه نیروهایی است که ۹ ماه برای از بین بردن آن‌ها تلاش کرده اما همچنان آن‌ها توانمندی‌های خود برای حملات موشکی و خمپاره‌ای را حفظ کرده‌اند.»
به نوشته این نشریه آمریکایی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی در روز دوشنبه با ارسال این نشانه که برای ورود به یک فاز جدید از جنگ تدارک می‌بیند، ادعا کرده است: «ما در حال نزدیک شدن به پایان مرحله نابود کردن ارتش تروریستی حماس بوده و باید در ضمن حرکت به جلو باقی‌مانده‌های آن را هدف بگیریم.» به نوشته روزنامه آمریکایی، در حالی که نتانیاهو مدعی پایان ندادن به جنگ در غزه بدون کسب «پیروزی کامل» بر حماس شده اما ارتش رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی علنا اعتراف کرد که نابودی کامل حماس یک هدف غیرقابل دستیابی است. این نشریه آمریکایی تاکید می‌کند عملیات نظامی اخیر رژیم صهیونیستی در محله شجاعیه شهر غزه که از هفته گذشته با آواره‌کردن خانواده‌های فلسطینی شروع شد، نشان می‌دهد کار این رژیم برای محقق کردن هدف ادعایی خود برای نابود کردن حماس در این باریکه چقدر دشوار شده است. این عملیات جدیدترین مورد از تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی برای بازگشت به مناطقی است که پیشتر از آن‌ها عقب نشینی کرده بودند، چون حماس مجددا تجمیع قوا و کنترل خود را اعمال کرده است.
حماس بر مقابله با حمله رژیم صهیونیستی در شجاعیه تاکید کرده و روز یکشنبه ویدیویی را از حملات خمپاره‌ای نیروهای خود به نظامیان صهیونیست در این منطقه منتشر کرد. وال استریت ژورنال نوشت نیروهای اسرائیلی به تعدادی از مناطقی که قبلا در غزه مورد حمله قرار داده بودند، از جمله جبالیا در شمال این باریکه و بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان غزه که به ادعای تل‌آویو یک مرکز کنترل و فرماندهی حماس است، برگشته‌اند. تحلیلگران امنیتی می‌گویند «اسرائیل درگیر خطر گرفتار شدن در یک جنگ طولانی مدت با حماس شده و حماس قابلیت خود را برای زنده ماندن به عنوان یک گروه شبه‌نظامی و حمایت‌شدن از جانب مردم غزه را نشان داده است».

دولت انگلیس در چارچوب حق حاکمیت ادعایی خود بر مجمع‌الجزایر «مالویناس» آرژانتین قصد دارد دست‌کم ۵۰۰ میلیون بشکه نفت از این منطقه را غارت کند و تخمین زده می‌شود که بیشترین سود این اقدام استثماری به «سهامداران اسرائیل و ایالات متحده» می‌رسد. بر اساس گزارش رسمی که دولت انگلیس توسط تارنمای خبری تلگراف (The Telegraph) منتشر کرده است، این کشور قصد دارد دست‌کم ۵۰۰ میلیون بشکه نفت از جزایر مالویناس واقع در آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس جنوبی را غارت کند.
بر اساس این سند، منطقه استخراج نفت خام مصب جزیره لئونِس مارینوس (la Isla de los Leones Marinos) خواهد بود، سرزمینی که در ۲۴۰ کیلومتری جنوب جزیره سولداد (Isla Soledad) واقع شده است. برای پیشبرد اقدامات استخراج و تصویب طرح بهره‌برداری، مقام‌های انگلیسی از طریق برگزاری یک رایزنی مردمی نظر ساکنان جزیره مالویناس را جویا شوند. این نظرسنجی ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) برگزار شد و نتایج آن، پنجم اوت (۱۵ مرداد) اعلام خواهد شد. این میدان «در مجموع حاوی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون بشکه نفت است که چندین برابر بزرگتر از Rosebank (واقع در شمال‌غربی اسکاتلند) است؛ بزرگترین میدان با توسعه برنامه‌ریزی‌شده در دریای شمال که تخمین زده می‌شود حاوی ۳۰۰ میلیون بشکه نفت باشد». میدان نفتی که لندن قصد غارت آن را دارد در حال حاضر تحت کنترل شرکت اسرائیلی ناویتاس پترولیوم (Navitas Petroleum) است. رسانه های انگلیسی خاطرنشان می‌کنند که اگر جزیره‌نشینان اقدامات استثماری را بپذیرند، «بیشتر سود به سهامداران اسرائیل و ایالات متحده می‌رسد». همچنین سوخت تولید شده در جزیره لئونس مارینوس توسط یک «کشتی شناور تولید، ذخیره و تخلیه» پردازش خواهد شد و تانکرها نفت را برای فروش در بازارهای جهانی انرژی منتقل خواهند کرد. تقاضا برای نفت خام لندن با وعده حزب کارگر که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) پیشتاز است، مبنی بر ممنوعیت اکتشاف جدید نفت و گاز در آب‌های بریتانیا مطابقت دارد. با این حال، این تعهدات شامل مالویناس نمی‌شود، زیرا به گفته رسانه‌های آرژانتینی، «دولت محلی در مورد حقوق حفاری در آب‌های اطراف، موضع دارد». آرژانتین در زمان دولت آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری سابق، از شرکت نفت اسرائیلی ناویتاس پترولیوم در جزایر شکایت کرده بود. مناقشه انگلستان و آرژانتین بر سر جزایر مالویناس (فالکلند) سابقه‌ای نزدیک به دو قرن دارد. به طور دقیق‌تر این مناقشه به سال ۱۸۲۰ میلادی باز می‌گردد. انگلیس با وجود فاصله بیش از ۱۲ هزار کیلومتری لندن تا جزایر مورد مناقشه، ادعا می‌کند که یک دریانورد بریتانیایی برای اولین بار در سال ۱۵۹۲ میلادی آنجا را شناسایی و تقریباً یک قرن بعد در سال ۱۶۹۰ میلادی اولین انگلیسی بر جزایر مزبور گام نهاده است. مطابق این ادعا اولین استقرار فرانسوی‌ها در مالویناس نیز تا سال ۱۷۶۴ محقق نشده است. این کشور مستعمره فالکلند را دو سال بعد به اسپانیا واگذار می‌کند و از آن زمان به بعد این جزایر مورد اختلاف میان انگلیس و اسپانیا و سپس بین انگلیس و آرژانتین قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند که هدف اصلی انگلیس از اشغال جزایر مالویناس کنترل این تنگه است که یکی از پنج تنگه راهبردی جهان محسوب می‌شود. انگلیس با تکیه بر حاکمیت خود بر این جزایر مدعی تملک بخش بزرگی از قطب جنوب و شیلات این منطقه شده است. وجود منابع نفت و گاز در بخش‌هایی از آب‌های ساحلی آن، به موقعیت استراتژیک این جزایر افزوده و دست یافتن به منابع سرشار انرژی این منطقه باعث شده است تا انگلستان به این سلطه باقیمانده از دوران استعمار کهن ادامه دهد.