مشارکت بیشتر اعتبار کشور را افزایش می‌دهد

رییس قوه قضاییه گفت: انتخابات سرنوشت‌سازی را در جمعه پیش‌رو در پیش داریم. هر میزان مشارکت در این انتخابات بیشتر باشد بر اعتبار داخلی و بین‌المللی ما افزوده می‌شود. مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو سبب می‌شود که رئیس‌جمهوری با پشتوانه عظیم ملی به میدان آید و همین امر در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و شیاطین و خنثی‌سازی تبلیغات و القائات سوء آنها بسیار موثر است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در اولین همایش ملی حدنگاری اراضی و املاک، ضمن اشاره به در پیش بودن مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و اهمیت رعایت اخلاق اسلامی توسط آحاد مردم بویژه کارگزاران، اظهار کرد: رعایت اخلاق اسلامی این روزها بیش از اوقات دیگر لازم است. گاهی اوقات مانند شرایط این روزها و هفته‌ها، نقد جای خود را به تخریب و بیانِ مطالبِ خلاف‌واقع می‌دهد و بعضاً این موارد منتهی به توهین و افتراء می‌شود. گاهی آنقدر به دیگران و اشکالات‌شان می‌پردازیم که از ضعف‌ها و اشکالات خود غافل می‌شویم. علی‌ایحال، همگان باید بسیار مراعات کنند چرا که رفتار و اخلاق کارگزاران نظام مؤلفه‌ای مهم و اثرگذار است.

 

لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‍‌هاست

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‍‌هاست. علی باقری کنی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال وقوع جنگ در لبنان، اظهار کرد: در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه بین‌المللی یا میدان و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی‌هایی داشته که بازدارندگی ایجاد کرده است. وی تأکید کرد: لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‍‌هاست. سرپرست وزارت خارجه درباره سفر بن سلمان به ایران گفت: سفر پادشاه عربستان به ایران در دستور کار ما و سعودی‌هاست و باید دولت جدید مستقر شود تا بحث ادامه پیدا کند. باقری در واکنش به احتمال رئیس‌جمهورشدن ترامپ و توصیه وی به دولت چهاردهم در مقابل او، گفت: مولفه‌های قدرت و ظرفیت‌ها در جمهوری اسلامی به گونه‌ای در طول سالها ایجاد شده است که آمدن و رفتن یک فرد در کشور چه به‌عنوان رئیس‌جمهور و چه مقام دیگر نمی‌تواند در سیاست‌های راهبردی ما تاثیر بگذارد؛ هرچند ما پیش‌بینی‌های لازم را برای تغییرات در صحنه بین‌الملل از جمله آمریکا داریم و حتماً دولت جدید تدابیر جدی را اتخاذ خواهد کرد.

تمایل ایران به گذرگاه بین‌المللی شمال-جنوب پابرجاست
معاون نخست‌وزیر روسیه با گفتن این که ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور جدی در حوزه حمل‌ونقل است، گفت که تمایل ایران به گذرگاه بین‌المللی شمال-جنوب پابرجا است. «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه، دیروز (چهارشنبه) گفت که تمایل ایران به گذرگاه حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب با تبدیل شدن آن به یک کشور مهم در عرصه حمل‌ونقل، پابرجا است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که اورچوک در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: ما می‌دانیم که این برنامه‌ها پابرجا هستند. بنابراین، هیچ تغییر عمده‌ای را در این زمینه پیش‌بینی نمی‌کنیم. این اول از همه، به نفع ایران است، چراکه این کشور در حال تبدیل شدن به کشوری جدی در حوزه حمل‌ونقل است و از این گذرگاه ترددهای مهمی انجام خواهد گرفت.

واکنش سخنگوی دولت به نمایش نموداری از تورم در مناظره انتخاباتی
سخنگوی دولت به نمایش نمودار ساختگی از تورم در دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری واکنش نشان داد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت به نمایش نمودار ساختگی از تورم در دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری واکنش نشان داد. وی در این باره در حساب شخصی خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ادعا می‌کنند دولت سوم روحانی نیستند اما وقتی می‌شنوند تورم آن زمان تا ۸۰ درصد هم بالارفته پریشان می‌شوند! جهت اطلاع، تورم تولید کننده تا ۱۰۳درصد هم بالا رفت!‎ شهید رئیسی این وضعیت را تحویل گرفت، اما برای حفظ آرامش مردم دم بر نیاورد. با جهاد شهید رئیسی، همین نرخ به ۲۳ درصد کاهش یافت.»

تاکید وزیر فرهنگ بر عدم نگاه
جزیره‌ای دولت سیزدهم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه ما دردولت سیزدهم جزیره‌ای نبود. نیت ما خدمتگزاری به مردم است. محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه اتفاقات خوبی در سه سال اخیر رخ داد و هنوز هم مصوبات برای توسعه و مدیریت فضای فرهنگی و هنری کشور انجام می‌دهیم. وی افزود: در دو جلسه پایانی دولت اعتبارات خوبی برای تکمیل طرح‌های عمرانی آماده افتتاح در نظر گرفته شده است. نگاه ما در این دولت جزیره‌ای نبود. نیت ما خدمتگزاری به مردم است. اسماعیلی با بیان اینکه مجموعه خدمات دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ چندین برابر سه سال بود و شاهد اتفاقات مهمی در این حوزه بودیم، اظهار کرد: در حال گسترش آن هستیم. رشد ۷۰۰ درصدی مخاطبان سینما و رشد ۳۰۰ درصدی فروش بخشی از اقداماتی است که انجام شده است. وی افزود: در جلسه رسمی با حضور همه رسانه‌های جمعی جزئیات مهمی از دستاورهای فرهنگ و هنر را اعلام خواهیم کرد. کسانی که دولت انقلابی شهید رئیسی را پیش از شروع متهم به سختگیری و انقباض در حوزه فرهنگ و هنر می‌کردند، امروز منصفانه تحلیل کنند که بسیاری از اولین‌ها در این دولت انجام شد که برگزاری نخستین کنسرت در مراکز تاریخی نیز از آن جمله است.

واکنش آمریکا به همکاری ترکیه و سوریه
در پی تنش‌ها در شمال سوریه و خشونت شهروندان ترکیه علیه پناهجویان سوری، واشنگتن واکنش نشان داد. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در موضعی بی‌اساس گفت: آمریکا هرگز روابطش را با دولت سوریه عادی نخواهد کرد. او اظهار کرد: اما واشنگتن از تلاش ترکیه برای همکاری با دولت سوریه به منظور کاهش رنج مردم این کشور استقبال می‌کند. شورش‌ها و خشونت علیه پناهجویان سوری پس از آن آغاز شد که مقامات ترکیه یک مرد سوری را به اتهام آزار جنسی یک دختر هفت‌ساله سوری در یکی از شهرهای مرکزی ترکیه بازداشت کردند. شهروندان ترکیه پس از مشاهده گزارش‌های این اتفاق در فضای مجازی، خشمگین شده و ضمن آسیب‌رساندن به خودروها، فروشگاه‌های متعلق به سوری‌ها را به آتش کشیدند. این در حالی است که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه شب گذشته به وضعیت سوریه و ترکیه پرداخت و گفت توطئه‌هایی در داخل ترکیه و در شمال سوریه وجود دارد. به دلیل یک حادثه فجیع در قیصریه، توطئه‌هایی علیه کشورمان در حال انجام است. سرویس امنیت و اطلاعات درباره دلایل عاملان حادثه قیصری تحقیق می‌کنند.

شمار شهدای غزه به ۳۷ هزار و ۹۵۳ نفر رسید
وزارت بهداشت غزه دیروز (چهارشنبه) از شهادت و زخمی شدن ۱۵۳ فلسطینی در حملات ۲۴ ساعت گذشته رژیم صهیونیستی به این باریکه و افزایش شمار شهدا به مرز ۳۸ هزار نفر خبر داد. در بیانیه وزارت بهداشت غزه در دویست و هفتاد و یکمین روز جنگ آمده است: ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه جنایت در نوار غزه شده که این جنایات، ۲۸ شهید و ۱۲۵ زخمی بر جای گذاشته است. در بیانیه وزارت بهداشت غزه آمده است: از ابتدای آغاز حملات به نوار غزه تا کنون ۳۷ هزار و ۹۵۳ فلسطینی شهید و ۸۷ هزار و ۲۶۶ فلسطینی دیگر زخمی شده‌اند. این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد که به دلیل ادامه حملات، پیکر شماری از شهدا همچنان در زیر آوار محبوس مانده است و نهادهای امدادی قادر به کشف و انتقال آنها به مراکز بهداشتی و نیستند. با گذشت ۲۷۱ روز از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

رهبر انقلاب در دیدار تولیت جدید و مدیران مدرسه عالی شهید مطهری:

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند. اینکه تصور شود کسانی که در دور اول رای ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملا اشتباهی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز (چهارشنبه ۱۳ تیرماه) تاکید کردند: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است. کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند. اینکه تصور شود کسانی که در دور اول رای ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملا اشتباهی است. مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ظهر دیروز با تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری با ایشان به این شرح است:
پس فردا ما انتخابات داریم، این انتخابات خیلی مهم است. البته در مرحله اول انتخابات مشارکت مردم کمتر از آن مقداری بود که توقع داشتیم و حدس زده میشد. افراد مختلفی حدس‌هایی درباره مشارکت میزدند، حدس‌ها همه‌اش بیشتر از آن چیزی بود که در واقع اتفاق افتاد. خب [این مشارکت] یک عللی دارد، کسانی که اهل سیاستند، اهل مسائل نگاه جامعه‌شناسانه و... هستند، اینها را بررسی میکنند. آنچه که مسلم است این است اگر کسی تصور کند که این عده‌ای که رأی ندادند به خاطر این بود که با نظام مخالف بودند، سخت در اشتباه است. این برداشت، این فهم صددرصد اشتباه است. ممکن است یک تعدادی باشند که از یک مسئول خوش‌شان نیاید یا یک تعداد افراد باشند از اصل نظام خوش‌شان نیاید؛ نه اینکه ما چنین کسانی نداریم، چرا هستند در کشور، آزادانه حرف هم میزنند، حرف‌هایشان هم می‌شنویم، می‌دانیم هم چه می‌گویند، یعنی اینطور نیست که پنهان باشند از چشمها و دیده نشوند. میدانیم کسانی هستند، می‌شناسیم، با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامی حکومت خیلی موافقتی ندارند، خب بله اینها هستند لکن این که ما هر کسی رأی نداد را ملحق به اینها بکنیم این خیلی خطای بزرگی است. این خطا را نباید کسانی مرتکب بشوند. نه، مشکل دارد، گرفتاری دارد، کار دارد، حوصله ندارد، وقت نمی‌کند، انواع و اقسام موانع برای این کار وجود دارد. حالا امیدواریم که ان‌شاءالله این مرحله‌ی دوم، اجتماع مردم شوق‌انگیز باشد و مایه‌ی آبرو برای نظام اسلامی باشد. این را مکرر عرض کرده‌ایم: مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه است، مایه‌ی آبرو است، مایه‌ی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضح‌تر و بهتر و روشن‌تری داشته‌ باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را چه در داخل کشور، چه در مجموعه‌ی امتداد راهبردی کشور تحقق ببخشد و این فرصت خیلی بزرگی است برای کشور. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال دلهای همه ما را هدایت کند به آنچه که مورد رضای اوست و همه‌ی کسانی که اسلام را دوست دارند، جمهوری اسلامی را دوست دارند، پیشرفت کشور را دوست دارند و بهبود اوضاع کشور و پرکردن خلأها را دوست دارند، به وسیله‌ی آرای‌شان این را در روز جمعه‌ای که پس‌فردا باشد، ارائه کنند و نشان دهند و خداوند توفیق بدهد بتوانند بهترین را انتخاب کنند؛ کسی که بتواند این اهداف را تحقق ببخشد در کشور.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فردا جمعه برگزار خواهد شد

گروه سیاسی: دومین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم روز سه‌شنبه (۱۲ تیر) برگزار شد. در این مناظره که محوریت با اقتصاد بود دو طرف رویکردهای خاص خود را در ارتباطات با موضوعات اقتصادی کشور بیان کردند.
به گزارش «تجارت»، مناظره داغ میان سعید جلیلی و پزشکیان نشان داد که دو قطب و جریان مخالف برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت خواهند کرد. روز جمعه (15) تیر ماه ملت انتخاب خواهند کرد که کدام یک از نامزدها را بر می گزینند. ملت یا باید به گفتمان اصلاحات رای دهند یا گفتمان انقلابی‌گری تحت رهبری سعید جلیلی. با این وجود انتخاب هر چه باشد پیروزی از آن ملت ایران خواهد بود.

در مناظره آخر چه گذشت؟
. دومین مناظره رودررو نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیما بود. مناظره با مجری‌گری مهدی خسروی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ برگزار شد. در همان ابتدای مناظره به میان کشیده شدن موضوع توهین به سردار سلیمانی در همان ابتدای مناظره نقطه آغازین اظهارات هر دو نامزد بود. پزشکیان در همان ابتدا تاکید کرد که از گفته‌های او سوء برداشت شده و او به سردار سلیمانی توهین نکرده است. در مقابل سعید جلیلی ابراز داشت که در جمع مردم لرستان بوده و مردم از مسعود پزشکیان خواسته‌اندکه ناراحتی آنها از توهین نامزد اصلاح‌طلبان را ابراز کند.
در ادامه توپ پر سعید جلیلی از همان ابتدا مناظره برای حمله به مواضع مسعود پزشکیان در حوزه سیاست خارجی بسیار مشهود بود. او به غیرکارشناس بودن و نداشتن برنامه پزشکیان نقد کرد. با موضع بسیار شدیداللحن عملکرد دولت‌های هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی را در حوزه سیاست خارجی مورد نقد قرار داد. همچنین، لحن تند دو نامزد خطاب به یکدیگر از مهم‌ترین نکاتی بود که از همان ابتدای مناظره دوم به وضوح قابل مشاهده بود. هم پزشکیان و هم جلیلی، با لحنی تند و بُرنده یکدیگر را مورد خطاب قرار دادند. حتی تُن صدای هر دو نفر به شدت بالا بود. همین امر نشان داد که یک مناظره داغ و پر حرارت را مردم شاهد خواهند بود. این روند نشان داد که دو رویکرد کاملا متعارض در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند. دو رویکردی که هر یک استراتژی و راهکار را برای اداره و برون رفت کشور از بحران مطرح کردند.
در طول مناظره سعید جلیلی تمرکز اصلی را بر معرفی دولت پزشکیان به عنوان دولت سوم روحانی گذاشت. ظاهرا استراتژی دولتی بر این بود که مشعود پزشکیان را با توجه به افرادی که پیرامون او هستند، به عنوان دولت ادامه دهنده راه حسن روحانی معرفی کند. در حوزه سیاست خارجی، در حوزه انرژی و در حوزه قیمت بنزین سعید جلیلی دائما بر این موضوع تاکید داشت که کارنامه دولت روحانی را به میانه بحث بکشد. در مقابل مسعود پزشکیان این موضوع را که او دولت سوم روحانی است رد کردند. پزشکیان با صراحت اعلام کرد چرا این حرف‌ها را به من می‌زند. آقای روحانی به من چه ارتباطی دارد. مسعود پزشکیان نیز همانند تمامی مناظره‌های گذشته تمرکز بحث خود را اداره کشور در آینده با مشورت گرفتن از متخصصان متمرکز کرد. او همچنان به طرح مسائل و ضرورت رسیدگی به آنها اشاره کرد، اما در بحث راه‌حل هیچ‌گونه نکته جدی‌ای را مطرح کرد. برای نمونه او در بحث یارانه تاکید کرد هدف و این است که عدالت ایجاد شود. باید یارانه از ثروتمندان گرفته شود و به دهک‌های پایین داده شود. این‌که این موضوع باید چگونه صورت بگیرد چندان اهمیت ندارد. مهم این است که این امر باید صورت بگیرد. جدال بین دو نامزد پیرامون آمار تورم یکی از نقاط جالب بود. هر یک از نامزد‌ها آمار تورم را در قالب یک عکس چاپ شده با خود آورده بودند، اما در ارتباط با میزان آن به شکل عجیبی با یکدیگر اختلاف داشتند. در این میان، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان مناظره سه‌شنبه شب مدعی شد: دولت شهید رئیسی تورم حداقل ۶۰ درصد را به ارث برد و آن را به حدود ۴۰ درصد رساند، حتی قبل از دولت شهید رئیسی در برخی از اقلام تورم ۸۰ درصد بود. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ابراهیم رئیسی در سخنرانی مراسم تنفیذ خود تورم حاکم در آن زمان را ۴۴ درصد دانسته بود. او گفته بود: «مشکلاتی از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌دیده آنان ترمیم شود.» در نهایت، بر خلاف مناظره اول که مسعود پزشکیان نتوانست همانند مناظره نخست رودررو درخشان ظاهر نشد. سعید جلیلی نیز تا حدودی بهتر از مناظره اول ظاهر شد اما او هم عصبانی و فاقد کلام منسجم بود.

رکورد زدن بینندگان آخرین مناظره
مدیرعامل تلوبیون با اعلام آماری از مخاطبان شبکه‌های تلوبیونی نامزدها گفت که آمار مخاطبان مناظره چهار برابر مسابقه فوتبال یورو بوده و مناظره پایانی نامزدهای انتخاباتی هم پربازدیدترین مناظره‌ بوده است. احمد خورشیدی ـ مدیرعامل تلوبیون ـ از استقبال کم‌نظیر مخاطبان گفت که مناظره‌های تلویزیونی را از قاب تلوبیون هم دنبال کرده‌اند و در عین حال آماری از میزان بازدید مناظره‌ها اعلام کرد. خورشیدی گفت: پربیننده‌ترین مناظره در دور اول مناظره چهارم بود، می‌توانیم مناظره اول را هم پربیننده‌ترین مناظره بنامیم که بیش از ۲۲۵ هزار کاربر همزمان و ۲۶ درصد رشد مخاطب نسبت به مناظره چهارم داشت. اما مناظره دوم هم بیش از ۲۷۱ هزار کاربر همزمان داشته تا جایی که تقریبا چهار برابر مخاطب مسابقه همزمان فوتبال جام ملت‌های اروپا این مناظره بیننده داشت. او به این نکته اشاره کرد که سعید جلیلی تا الان بیش از ۹۳ برنامه زنده و با ۱۰۰ کارشناس و مسعود پزشکیان بیش از ۴۶ مرتبه پخش زنده و با ۴۱ کارشناس در تلوبیون توانستند با محتوایی که تولید کردند شاهد بازدید بیش از دو و تیم میلیون کاربر باشند. خورشیدی تأکید کرد: برای هفت مناظره پخش شده هم بیش از ۷۰۰ کلیپ اختصاصی تولید شده که میلیاردها بار در شبکه‌های داخلی و خارجی فضای مجازی دیده شدند.

نگاه متفاوت جلیلی و پزشکیان به تحریم و برجام
پزشکیان و اطرافیانش قائل به موازنه مثبت در روابط خارجی هستند. آنها همزمان با نگاه به جهان شرق و پیرامون بر ارتباط با جهان غرب و بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری با آنها نیز تاکید دارند. بر خلاف پزشکیان، نگاه جلیلی و همراهانش به غرب در قالب روایت جهان استکبار و کفر قابل ترسیم است. آنها غرب را همچنان نماد شر، استکبار و شیطان صفت می‌دانند که خیری در رابطه گرفتن و نزدیکی به آنها نیست. در همین چارچوب مسعود پزشکیان به ارتباط تجار و بازرگانان داخلی با جهان غرب و شرق تاکید دارد. او و همراهانش باور دارند که مشکلات کشور بدون ارتباط با جهان غرب قابل حل نیست، اما تیم جلیلی باور دارند که بدون غرب می‌توان رفاه و ثبات را به کشور بازگرداند. از نگاه آن‌ها غرب دشمن است و باید با شرق متحد و همراه شد. در سطحی دیگر، شاید شدیدترین اختلاف‌نظر پزشکیان و جلیلی در حوزه نگاه به تحریم، مذاکرات هسته‌ای و مساله FATF باشد. در این زمینه جهان آنها آن‌قدر با یکدیگر متمایز است که حتی یک درصد هم نمی‌توان اشتراک‌نظر یافت. از نگاه مسعود پزشکیان و تیم همراه او با قفس کشیدن دور ایران و ادامه تحریم‌ها پول ملی را نابود می‌شود. آنها ماندن در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) را تحمل نمی‌کنند و معتقدند که حتی یک ثانیه هم نباید برای رفع تحریم‌ها درنگ کرد. در سوی مقابل پزشکیان و همفکرانش، سعیدجلیلی با وجود عدم باور به نقش تحریم‌ها بر وضعیت بد اقتصاد و مسائل جدی کشور می‌گوید، برای دولت خود برنامه‌هایی از جمله: تعامل گسترده با کشور‌های خارجی، توسعه ارتباطات با کشور‌های دارای نقاط مشترک، غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی را در دستور کار دارد. او بر این باور است که برای تامین سرمایه نباید خود را معطل چند کشور کرد که بیاید و بعد از یک مدت برود. باید سرمایه خارجی قابل اعتماد و اتکا باشد. باید برای استفاده از سرمایه خارجی برنامه داشت. باید توافق‌های ۲۵ ساله عملی شود تا مردم ثمره آن را ببینند. در واقع، در جهان جلیلی هیچ باوری به احیای برجام، مذاکره با غرب برای توافق وجود ندارد. او می‌گوید آنها کشور‌هایی هستند با نقاط اشتراک اندک، باید به دنبال کشور‌های همسو برای تجارت گشت. نگاه او به شدت پیرامونی و شرق‌گرا است و معتقد است تحریم یک فرصت برای توجه به فرصت‌ها، منابع وطرفیت‌های داخل کشور و تمرین ایستادگی است. او می‌گوید: باید در داخل تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.

گروه سیاسی: در پی مذاکرات فشرده صورت‌گرفته میان طرف‌های ایرانی و ترکمنی در خصوص سواپ گاز ترکمنستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به عراق، روز چهارشنبه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) قرارداد سواپ گاز میان طرفین ایرانی و ترکمنستانی به امضا رسید. این قرارداد در مراسمی با حضور علی مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و مقصد بابایف، رئیس کنسرن دولتی «ترکمن گاز» به امضا رسید.
به گزارش «تجارت»، در بیانیه مشترک مطبوعاتی که به همین مناسبت انتشار یافت، عنوان شده است که «ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول دوستی، حسن همجواری، احترام متقابل و مشارکت برابر، سال‌هاست که در حال توسعه روابط سودمند متقابل در صنعت گاز می‌باشند». طرفین همچنین اشاره نموده‌اند که «تجربه مثبت فعالیت‌های مشترک در زمینه صادرات گاز ترکمنستان به ایران و از طریق خاک آن کشور به کشورهای ثالث، مبنای محکمی برای افزایش ظرفیت همکاری‌های دوجانبه در این زمینه است».
بر این اساس و به منظور «استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌های بزرگ جهت تعامل موثر در صادرات گاز، مذاکراتی بین طرف‌های ترکمنستانی و ایرانی در تاریخ ۱۱ تا ۱۳ تیر ماه سال جاری در عشق‌آباد برگزار شد که طی آن طیف گسترده‌ای از موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافق‌های مربوطه حاصل شد». بر اساس این قرارداد، مقرر شد سالانه تا سقف ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان بر اساس ساز و کار سواپ، از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری عراق عرضه گردد. همچنین بر اساس توافقات صورت‌گرفته، شرکت‌های ایرانی خط لوله انتقال گاز جدیدی را به طول ۱۲۵ کیلومتر به همراه سه ایستگاه افزایش فشار گاز در خاک ترکمنستان احداث خواهند نمود که می‌تواند ظرفیت صدور گاز ترکمنستان به ایران را به ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد. سواپ گاز میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران پیش از این در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز به مقصد جمهوری آذربایجان انجام شده است.