در طول مناظره با ترامپ داشت خوابم می‌برد!

جو بایدن اعتراف کرد که عملکردش در مناظره ریاست‌ جمهوری پنجشنبه گذشته با ترامپ بهترین عملکرد او نبوده است، اما علت آن را خستگی ناشی از ۲ سفر خارجی در اوایل ماه ژوئن دانست. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ این کشور در پی مناظره نه چندان مناسبش با دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در ۲۷ ژوئن با سوالات زیادی روبرو شده است به طوریکه روز سه‌شنبه یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات علنا از وی خواست تا از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند. به نقل از خبرگزاری رویترز، بایدن در جریان سخنرانی در کارزار انتخاباتی در ویرجینیا اعتراف کرد که مناظره‌اش با ترامپ اصلا خوب نبوده و بهترین عملکرش را نشان نداده است. وی در جمع حامیان مالی خود گفت: «عملکرد من خیلی بد بود اما می‌دانید من ۲ بار در ژوئن و پیش از مناظره سفر خارجی داشتم که اختلاف زمانی زیادی داشتند.» رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا ادامه داد: «وقتی از سفرها برگشتم به توصیه‌های رئیس دفترم گوش ندادم و برای همین در زمان مناظره داشت خوابم می‌برد. این توجیه نیست، اما توضیح است.»

 

گزینه لبنان صلح بوده و هست

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نسبت به توسعه جنگ ویرانگر از نوار غزه به لبنان و از آنجا به سرتاسر منطقه هشدار داد و تاکید کرد که گزینه لبنان صلح بوده و هست. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان اعلام کرد حملات رژیم صهیونیستی یک تجاوز مخرب و تروریستی است که جامعه جهانی باید مانع تداوم این حملات و جنایت‌های این رژیم شود و وقایعی که جنوب لبنان در حال حاضر شاهد آن است، در واقع چیزی جز نتیجه تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت ملی و نقض مداوم قطعنامه شماره ۱۷۰۱ نیست. براساس گزارش روسیا الیوم، میقاتی تصریح کرد باید از طرف‌های ذی‌ربط بین‌المللی درباره اقدامات اتخاذشده برای مهار دشمن و توقف رویکرد جنگ و تخریب و ویرانی، سوال پرسید. وی در ادامه نسبت به گسترش جنگ ویرانگر غزه به جنوب لبنان و از آنجا به منطقه هشدار داد و خواستار حفظ آرامش شد. میقاتی خاطرنشان کرد: انتخاب ما در لبنان، صلح بوده و هست و فرهنگ ما فرهنگ صلح بر پایه حق و عدالت و براساس قوانین بین‌المللی به‌ویژه قطعنامه ۱۷۰۱ است.

عملیات امنیتی قریب‌الوقوع
ترکیه در شمال حلب
منابع میدانی در ادلب به المیادین تاکید کردند که ارتش ترکیه در حال آماده شدن برای اجرای یک عملیات امنیتی با مشارکت شورشیان در شمال حلب است. این منابع افزودند که حمله پیش‌بینی شده با هدف دستگیری شرکت کنندگان در حمله به کارمندان ترکیه در گذرگاه الراعی و باب السلمه در حومه حلب در روز سه شنبه است که در آن افراد مسلح به ساختمان‌های دولتی تحت اداره ترکیه حمله، آنها را تخریب کردند و پرچم ترکیه را به پایین کشیدند. در همین زمینه، منابع المیادین گزارش دادند که امنیت ترکیه خواستار استرداد مرد مسلحی است که در این ویدیو «در حال توهین به پرچم ترکیه است». این منابع همچنین توضیح دادند که این حمله ممکن است پس از پایان کارزار امنیتی در استان‌های قیصریه و کیلیس علیه ترکیه‌ای‌هایی باشد که به اموال سوریه حمله کردند. این حمله پس از آن صورت می‌گیرد که گروه بزرگی از ترکیه‌ای‌ها به خانه‌ها، مغازه‌ها و خودروهای متعلق به سوری‌ها در استان قیصریه ترکیه حمله کردند، در حالی که شایعاتی مبنی بر تجاوز سوری به یک دختر ترکیه‌ای منتشر شد که مقامات ترکیه آن را تکذیب کردند و آن را یک تلاش برای ایجاد اختلاف بین مردم سوریه و ترکیه دانستند.

رزمایش نظامی پاکستان و آمریکا به مدت ۲ هفته آغاز شد
ارتش پاکستان اعلام کرد که رزمایش مشترک نیروهای ضدتروریسم این کشور با نیروهای ویژه ارتش آمریکا با محوریت تبادل تجربیات در حوزه مقابله با تروریسم به مدت ۲ هفته در پاکستان آغاز شد. تمرین مشترک دوجانبه آمریکا-پاکستان ۲۰۲۴ در حوزه مبارزه با تروریسم و تبادل مهارت های تاکتیکی در نبرد با تهدید تروریسم در سطح واحد نظامی آغاز شد. در بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان آمده است: این رزمایش به مدت ۲ هفته و در مرکز ویژه مبارزه با تروریسم در منطقه نظامی "پابی" واقع در شمال غرب پاکستان برنامه ریزی شده است. نیروهای ویژه ارتش پاکستان و آمریکا به صورت پیاده نظام در این رزمایش اقدام به اشتراک گذاری تجربیات جنگی و اصلاح روش‌ها و مانورهای حیاتی برای عملیات مبارزه با تروریسم می کنند. اواخر اسفند گذشته یک کشتی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با هدف برگزاری رزمایش مشترک با نیروی دریایی پاکستان از بندر «کراچی» بازدید کرد.

گزارش «تجارت» از روی برگرداندن بی‌سابقه اروپا و آمریکا از کی‌یف:

گروه جهان: زلنسکی و دولت کی‌یف در آستانه یک تنهایی بی‌سابقه قرار گرفته‌اند. بر خلاف تمامی وعده‌های اولیه اکنون اروپایی‌های به دنبال سازش بر سر مساله اوکراین هستند. آمریکا نیز حاضر نیست اوکراین را در ناتو بپذیرد.
به گزارش «تجارت»، در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که کی‌یف برای عضویت سریع در ناتو درخواست می‌دهد. بر اساس گزارش‌هایی که به نقل از منابع آمریکایی و اروپایی مطلع با این موضوع منتشر شده است، واشنگتن و متحدانش هنوز به این اتفاق نظر نرسیده‌اند که تا چه حد به عضویت اوکراین در ناتو متعهد خواهند بود.

دست رد غرب برای پذیرش اوکراین در ناتو
روزنامه تلگراف به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که در نشست هفته آینده ناتو در واشنگتن به اوکراین گفته خواهد شد که برای پیوستن به این ائتلاف «بیش از حد فاسد» است.
این روزنامه دیروز (چهارشنبه) گزارش داد که در این نشست که قرار است از ۹ تا ۱۱ ژوئیه در واشنگتن برگزار شود، متحدان ناتو از کی‌یف درخواست خواهند کرد برای رسیدگی به فساد قبل از مذاکرات عضویت «اقدامات بیشتری» را انجام دهد. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که این موضع به صورت مکتوب در بیانیه ناتو که در نشست ۹ ژوئیه امضا خواهد شد، بیان می‌شود.وی خاطرنشان کرد: «ما هم باید آنچه را که اوکراین در این مدت ۲ ساله برای اصلاحات انجام داده، تحسین کنیم و هم از این کشور بخواهیم تا اقدامات بیشتری را در حوزه اصلاحات انجام دهد چون فساد در اوکراین بسیار زیاد است و مقابله با این رویه از اولویت زیادی برای ائتلاف برخوردار است.»
کاهش اعتماد غرب به عملکرد زلنسکی
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط موسسه پیو، تنها ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که حداقل «تا حدودی» به زلنسکی در مورد امور جهانی اعتماد دارند. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، سطح اعتماد گزارش شده در سوئد ۸۰ درصد، در انگلیس ۷۲ درصد، در هلند ۶۶ درصد، در کانادا ۶۴ درصد و در ژاپن ۶۳ درصد بود. همچنین بیشترین میزان تردید به عملکرد ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهوری اوکراین در مجارستان ۸۳ درصد، در یونان ۷۲ درصد، در تونس ۶۹ درصد، در مکزیک ۶۷ درصد، در مالزی ۶۱ درصد، در ایتالیا ۶۰ درصد و در ترکیه ۶۰ درصد اعلام شده است. در بسیاری از مناطق، بخش بزرگی از پاسخ دهندگان از جمله ۴۵ درصد در هند و ۳۸ درصد در آفریقای جنوبی و سریلانکا هیچ نظری درباره زلنسکی ابراز نکردند. محققان با اشاره به اینکه نظرات بر اساس ایدئولوژی سیاسی نیز متفاوت است، نوشتند: «اعتماد به زلنسکی طی سال گذشته در برخی از کشورهایی که داده‌های گسترده در دسترس است، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. برای مثال، به گفته پیو، لیبرال‌های آمریکایی بیش از دو برابر محافظه‌کاران به رئیس جمهور اوکراین اعتماد دارند.» حدود ۲۴ درصد از آمریکایی‌ها در پاسخ به سوالی درباره سطح حمایت نظامی و دیگر حمایت‌های کشورشان از کی‌یف گفتند که این حمایت‌ها «کافی نیست»، در حالی که ۳۱ درصد گفتند که واشنگتن «بیش از حد» به اوکراین کمک ارائه می‌کند. در لهستان، دیدگاه‌ها متفاوت بود، در حالی که بیشتر شرک کنندگان در این نظرسنجی در مجارستان و ترکیه گفتند که سطح حمایت کشورهایشان «تقریبا به اندازه‌ است.» زلنسکی علیرغم پایان یافتن دوره ریاست جمهوری‌اش در ۲۰ ماه مه، در سمت خود باقی مانده است. او با استناد به حکومت نظامی که به دلیل درگیری با روسیه وضع شده، تصمیم گرفت که انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود.

آمادگی اروپا برای صلح در موضوع اوکراین
براساس نتایج یک نظرسنجی بزرگ از ۱۵ کشور، یک نتیجه و راهکار مذاکره‌شده با روسیه، بر خلاف یک پیروزی نظامی مطلق برای اوکراینی‌ها، اکنون به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه در بسیاری از کشورهای اروپایی دیده می‌شود. با وجود وضعیت میدان نبرد، حمایت از آرمان اوکراین در سراسر اروپا همچنان قوی است، اما رأی‌دهندگان اروپایی به طور فزاینده‌ای تسلیح اوکراین را نه برای دستیابی به پیروزی کامل در میدان نبرد اوکراین، بلکه برای تقویت دست اوکراین در مذاکرات آتی با روسیه ضروری می‌دانند. اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در نیمه اول ماه مه ۲۰۲۴ از ۱۹۵۶۶ نفر در ۱۵ کشور نظرسنجی کرد. این نظرسنجی برای نخستین بار از داخل اوکراین نیز انجام شد و در آن مشخص شد که حمایت از جنگ و پیروزی، «قوی» است. براساس نتایج، مساله اوکراین در میان اروپایی‌ها، با وجود یکسری پسرفت‌ها در میدان نبرد، همچنان اولویت است.

اعلام جریمه سایت‌ها برای
انتشار آگهی‌های جعلی
مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن گفت: تصمیم مهمی گرفته شد این بود که هر ملکی در این سکوهای اینترنتی آگهی می‌شوند باید احراز هویت شوند به این ترتیب که هر آگهی باید با کد پستی و کد ملی مالک در این سایت‌ها بارگذاری شوند در نهایت با ارسال پیامک به مالک، باید مالک باید کد رهگیری را دریافت و با ثبت این کد و شماره آگهی را تأیید کند. به گزارش ایلنا، ابوالفضل نوروزی در نشست خبری امروز با اشاره ساماندهی سکوهای اینترنتی برای انتظار آگهی‌های معاملات مسکن اظهار داشت: تصمیم مهمی گرفته شد این بود که هر ملکی در این سکوهای اینترنتی آگهی می‌شوند باید احراز هویت شوند به این ترتیب که هر آگهی باید با کد پستی و کد ملی مالک در این سایت‌ها بارگذاری شوند در نهایت با ارسال پیامک به مالک، باید مالک باید کد رهگیری را دریافت و با ثبت این کد و شماره آگهی را تأیید کند. وی با بیان اینکه کلاهبرداری‌های جدی از این سکوهای اینترنتی انجام شده و مبالغی برای خانه‌ای که وجود ندارد از مردم اخذ شده‌است، گفت: قبل از ابلاغ قانون ساماندهی بازار مسکن قرار بر این بود که این سکوها با اصالت سنجی و استعلام از سامانه املاک و اسکان آگهی‌ها را منتشر کند و هر آگهی که اصالت سنجی شد تیک تایید دریافت می‌کرد که این تیک برای مردم هم قابل مشاهده بود اما سکوهای همراهی نکردند و این ساز و کار به اجرا نرسید. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تاکید کرد: اما پس از ابلاغ قانون سکوهای اینترنتی مکلف هستند که بابت هر آگهی معاملات خرید و فروش مسکن از سامانه املاک و اسکان استعلام بگیرند تا اصالت آگهی تایید شود و اگر آگهی جعلی و غیر واقعی منتشر شود بابت هر آگهی آن سکوی منتشر کننده ١٠٠ هزار تومان جریمه می‌شود که این رقم با افزایش تورم افزایش پیدا می‌کند. همچنین در تذکرهای بعدی مشمول جریمه‌ تعلیق‌های مدت‌دار می‌شوند که با ادامه روند تخلف آن سکو تا ١٠ سال امکان فعالیت و انتشار آگهی در آن صنف را نخواهد داشت. همچنین نوروزی درباره قانون جدید درباره الزام ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: موضوع ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، پیگیری‌هایی در سالهای اخیر انجام شد و در مجلس و دولت این قانون رفت و آمد داشت و نهایتا توسط مجمع تشخیص بررسی و ١٣ خرداد امسال ابلاغ شد، این قانون می‌تواند به مدیریت بازار مسکن کمک کند. در حال حاضر یک فرد می‌تواند در کاغذ پشت سیگار یک قرارداد بنویسد و ملکی را به یک نفر بفروشد و این کار را با چندین نفر دیگر انجام دهد. در فرآیند پیش‌فروش بعضا یک واحد به ٣٠٠ نفر فروخته شده بود. عملا مردم اعتماد نمی‌کردند که در پیش‌فروش سرمایه گذاری کنند. وی با بیان اینکه بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که ١٣ خرداد ابلاغ شده قوه قضاییه یک سال زمان دارد سامانه‌ای برای ثبت اسناد عادی و قولنامه راه اندازی کند، تاکید کرد : اسنادی که از این پس جای اسناد تک برگ را می‌گیرد قابلیت اینکه از طریق اسناد عادی معامله شود را ندارد. بنابراین کسی که بر اساس این اسناد، ملکی را به صورت قولنامه خریداری کند معامله آن باطل خواهد بود.

گروه اقتصادی: به گواه آمار در دوره مدیریت عبده تبریزی بر بورس تهران، این بازار با یکی از بزرگترین حباب های قیمت خود در تاریخ فعالیتش مواجه شد.
به گزارش تسنیم، در تیر ماه 1384 با انتشار تحلیلی در خصوص وضع بورس ایران پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نوشت: مقامات ایرانی در تلاشند تا روند نزولی کاهش ارزش سهام در بازار تهران را متوقف کنند.
اما ماجرا چه بود؟ مگر بورس در آن مقطع چقدر نزول کرده بود که به مداخله مقامات احساس نیاز می شد. بررسی روند معاملات بورس تهران در نیمه دوم سال 1383 و در 2 فصل آغازین سال 1384 نشان می دهد؛ ترکیدن حباب قیمت ها موجب سقوطی سنگین در بازار سهام شده بود. در آن زمان یک چهره آشنا در راس مدیریت بورس قرار داشت. حسین عبده تبریزی که این روزها در قامت مشاور مسعود پزشکیان ظاهر شده و بعضا ادعاهای جالب توجهی را هم مطرح می کند.
به گواه آمار در دوره مدیریت عبده تبریزی بر بورس تهران، این بازار با یکی از بزرگترین حباب های قیمت خود در تاریخ فعالیتش مواجه شد. در روز 14 مردادماه سال 1383 شاخص کل بورس تهران بالاترین رقم خود را در طول دوران فعالیت خود، تا آن زمان، یعنی 13 هزار و 882 واحد را ثبت کرد. پس از آن شاخص در نوسان منفی گرفتار شد و به محدوده 9 هزار واحد کاهش یافت.
طبق آمارهای موجود فقط در سال 84 شاخص بورس با 22 درصد کاهش به سطح 9 هزار و 495 واحد رسید. هم چنین ارزش بازار بورس تهران در سال 84 نسبت به سال 83 حدود 16 درصد کاهش یافت. این ریزش شاخص موجب شد بورس تقریبا تا پایان دوره دولت نهم نتواند اعتماد سرمایه گذاران دوباره جلب کند و عملا نزد سهامداران خرد بی اعتبار شد.
بررسی گزارش های رسانه ای در همان مقطع نشان می دهد مهم ترین عامل بروز حباب قیمت ها در بورس تهران، عملکرد بحث برانگیز حسین عبده تبریزی دبیرکل وقت بورس تهران بوده است . او در آن مقطع زمانی با مصاحبه های متعدد و تشویق سرمایه گذاران خرد و هم چنین سرعت بخشیدن به پذیرش و عرضه سهام شرکت های کوچک در بورس تب خرید سهام را در سطح جامعه داغ کرد و موجب شد بسیاری از صاحبان نقدینگی دچار زیان های سنگین شوند.
اما موضوع به همین جا ختم نشد، چنان که 15 سال بعد عبده تبریزی در تیر ماه 99، یعنی درست بعد از آن که با سیگنال های حمایتی رییس دولت دوازدهم بورس دوباره با حبابی بزرگ و خطرناک مواجه شده بود، در یک سخنرانی لایو اینترنتی سیگنال ترس و خروج از بازار را صادر کرد و زمینه سقوط مرداد 99 بورس را فراهم آورد.
ادعاهای تایید نشده حاکی از آن بود که عبده تبریزی که تا سال 98 مشاور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی بود، سبد بزرگی از دارایی ها و سهام بورسی مقامات دولت دوازدهم، از جمله عباس آخوندی را اداره می کند، اما او درست قبل از سقوط تاریخی بورس سهام این سبدها را فروخته و از بازار خارج کرده بود تا در این میان آسیبی به دارایی مقامات مزبور وارد نشود. موضوعی که البته به علت تعلل نهادهای ذی ربط هیچ گاه صحت و سقم آن مشخص نشد. حتی تا امروز نیز علل آن سقوط تاریخی برای بدنه بازار سرمایه ناشناخته و مبهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی:

گروه اقتصادی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده اما فرآیند صدور پروانه حدود ۴۰ مرحله است که باید طی شود، نباید کاندیداهای محترم ریاست جمهوری بحث مسکن را سیاسی کنند. حاضریم در یک نشست با آقای پزشکیان موضوعات فنی را درباره نهضت ملی مسکن توضیح دهیم. از سوی دیگر کسی که مسکن مهر را یتیم کرد الان خودش مدعی شده است.
به گزارش ایسنا، هادی عباسی در نشستی خبری درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: موضوعاتی که در مناظره دیشب توسط یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری درباره ساخت مسکن ارایه شد ناقص، فاقد اطلاعات بود و به صورت بخشی بود. وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش شهری و روستایی اجرا می‌شود. چیزی که توسط یکی از کاندیداها ارایه شد به نظر می‌رسد فقط بخش شهری بود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وقتی ما زمین را تخصیص می‌دهیم اولین گام آماده‌سازی است. متقاضیان مشخص شده و مردم پول واریز می کنند. آماده‌سازی یک فرآیند زمان‌بر و هزینه‌بر است. باید کاربری‌ها، خدمات روبنایی، خیابان‌ها و بسیاری مولفه‌های دیگر مشخص شود در غیر این صورت پروانه صادر نمی‌شود. اینکه پروانه را صرفا ملاک ساخت مسکن قراردهیم یعنی نگاه بخشی و ناقص داریم. عباسی با بیان اینکه حدود ۴۰ مرحله باید قبل از صدور پروانه طی شود گفت: همه این کارها باید شود و پول شهرداری پرداخت شود تا پروانه ساخت صادر کند. اینکه مسائل فنی را با مسائل سیاسی تلفیق کنیم اشتباه است. الان در آستانه جهش تولید مسکن هستیم. بر اساس برنامه هفتم بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی به منظور ساخت مسکن باید ملحق شود که اگر از تراکم استفاده نکنیم قابلیت ساخت شش میلیون واحد مسکونی را دارد.

آمادگی داریم با آقای پزشکیان گفت و گو کنیم
نباید در گفت‌وگوهای سیاسی، مسکن مردم تحت تاثیر قرار گیرد. هرکس سر کار می‌آید باید مشکل مسکن مردم را حل کند. بعضی دولتها در سالهای گذشته شانه خالی کردند. فارغ از اینکه در دولت آینده چه کسی رییس جمهور، چه کسی وزیر یا معاون وزیر می‌شود باید توسط خبرنگاران مطالبه مسکن انجام شود. پروژه ۲.۶ میلیون واحدی که الان شرع شده حداکثر باید دو ساله به اتمام برسد وی تاکید کرد: ما چند بار اعلام آمادگی کردیم آخرین وضعیت ساخت مسکن را به آقای پزشکیان توضیح دهیم. الان هم این آمادگی راداریم که اگر هر دو کاندیدای حاضر علاقه‌مند باشند توضیحات لازم را در این زمینه به آنها ارایه کنیم. مسکن مساله واقعی مردم است نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد. وقتی مردم مشکل مسکن دارند و قانون تاکید کرده که نیاز مردم را تامین کنیم نمی‌توانیم از کنار آن بگذریم. عباسی با بیان اینکه مسکن‌سازی فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، کاهش تورم و صادرات خدمات فنی و مهندسی است تصریح کرد: در حال حاضر شرکتهای چینی در روسیه مسکن می‌سازند. من بیان کردم شرکتهای ایرانی هم این آمادگی را دارند که در روسیه مسکن بسازند. البته در کشور خودمان مساله اصلی تامین مالی است که سیستم بانکی اقتصاد کشور را زمین گیر کرده است. امیدواریم هرکس رییس جمهور می‌شود تناسب اختیار و مسئولیت را در سیستم بانکی اعمال کند.

بیش از ۶۰۰ هزار مسکن تحویل شده است
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن بیش از ۶۰۰ هزار واحد تحویل شده که ۱۳۰ هزار واحد آن مسکن مهر است. متوسط پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن نیز ۳۰ درصد است اما دائما پروژه تعریف می‌شود. مثلا یکدفعه ۱۰۰ هزار واحد افزایش می‌یابد که میانگین پیشرفت کل پایین می‌آید. بنابراین ممکن است میانگین همواره روی ۳۰ درصد باقی بماند.
وی با اشاره به پروژه اقدام ملی مسکن دولت قبل خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی با کمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیکی به ما تحویل شد. ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر نیز در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. می‌گویند کار را که کرد، آن‌که تمام کرد. کارهای رها شده را وقتی می‌بینیم شرایط سخت را متوجه می‌شویم. اینها زحمت و انرژی می‌برد. کار دولتها و کار نظام است. آنچه می توان برای این دولت فاکتور کرد مسئولیت‌پذیر بودن آن در حوزه مسکن است.