رهبر انقلاب بعد از رای دادن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند:
مردم با همت بیشتر در این
مرحله کار را تمام کنند
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

هشدار ایران نسبت به هرگونه تنش‌آفرینی جدید در منطقه
علی باقری سرپرست وزارت امورخارجه در تماس تلفنی با «پیتر سیارتو»، وزیر امورخارجه و تجارت مجارستان، پیرامون روابط ۲ جانبه، موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی در این تماس تلفنی با تبریک آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا اظهار داشت: ایران و مجارستان همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و مناسبات ۲ کشور در سالیان اخیر مثبت و رو به جلو بوده است. سرپرست دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که تقویت ثبات در منطقه و پرهیز از گسترش تنش‌ها ضروری است، تاکید کرد تداوم جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین و تهدیدات اخیر علیه لبنان شرایط منطقه را در وضعیت جدیدی قرار داده و نشان داد حیات اشغالگران در ترویج بی‌ثباتی است، اما هرگونه تنش آفرینی جدید در منطقه قطعا به ضرر آتش افروزان خواهد بود. در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه مجارستان نیز شهادت آیت الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان را مجددا به باقری و دولت و مردم ایران مجددا تسلیت گفت. وی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی در روابط دو جانبه و عرصه بین‌المللی، از تقویت مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران استقبال و ابراز امیدواری نمود در دوران ریاست مجارستان بر اتحادیه اروپا این گفتگوها مستحکم‌تر گردد.

تاکید قالیباف بر کمک همگانی به رئیس‌جمهور
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه همه وظیفه داریم به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم، گفت: کمک مردم و به خصوص جوانان به دولت برای پیشبرد اهداف ضروری است و ما نیز با دولت همکاری خواهیم داشت. محمدباقر قالیباف صبح دیروز ۱۵ تیر با حضور در حرم مطهر رضوی(ع)، رای خود را به صندوق انداخت و در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن دعوت از تمام مردم و به خصوص افراد مردد به شرکت در انتخابات، اظهار کرد: امروز زمان انتخاب مهم‌ترین شخص اجرایی کشور است؛ فردی که تمشیت امور کشور در دست او قرار دارد. اگر امروز کسی تردید کند و در انتخابات حضور نیابد، در حقیقت تصمیم‌گیری برای ۴ سال آینده خود را رها کرده است. وی با ابراز تأسف از کاهش مشارکت مردم در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری، بیان کرد: در مرحله قبل ۴۰ درصد مردم مشارکت کردند که متاسفانه پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

تداوم تمایل ایران به ایجادگذرگاه بین‌المللی شمال-جنوب
معاون نخست‌وزیر روسیه با اعلام این که ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور جدی در حوزه حمل‌ونقل است، گفت که تمایل ایران به گذرگاه بین‌المللی شمال-جنوب پابرجا است. «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه، گفت که تمایل ایران به گذرگاه حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب با تبدیل شدن آن به یک کشور مهم در عرصه حمل‌ونقل، پابرجا است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که اورچوک در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: ما می‌دانیم که این برنامه‌ها پابرجا هستند. بنابراین، هیچ تغییر عمده‌ای را در این زمینه پیش‌بینی نمی‌کنیم. این اول از همه، به نفع ایران است، چراکه این کشور در حال تبدیل شدن به کشوری جدی در حوزه حمل‌ونقل است و از این گذرگاه ترددهای مهمی انجام خواهد گرفت.

تاکید دولت بر بی‌طرفی در انتخابات
سرپرست ریاست جمهوری گفت: به دقت، حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند. محمد مخبر پس از مشارکت در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یاد رئیس‌جمهوری شهید را گرامی می‌داریم و خلأ وجود او انصافا لحظه به لحظه خود را نشان می‌دهد. وی افزود: اصل حضورم در وزارت کشور قبل از هرچیز برای قدردانی از اعضای ستاد انتخابات کشور و دست‌اندرکاران انتخابات است که واقعاً کار سختی انجام می‌دهند و به طور معمول از یک سال قبل کار را برای انتخابات آغاز می‌کنند تا در تمام کشور امکان لازم برای پای صندوق‌های رأی آمدن همه فراهم باشد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت قابل قبول مردم برگزار شد

گروه سیاسی: مردم ایران دیروز جمعه (15 تیر) با حضور پای صندوق‌های رای، نهمین رئیس‌جمهور مقیم پاستور را برگزیدند. در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور در بیش از ۵۸ هزار شعبه در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور رئیس دولت چهاردهم را انتخاب کردند.
به گزارش «تجارت»، فرایند رای گیری مرحله دوم از ساعت 8 صبح دیروز به صورت همزمان در سراسر کشور آغاز شد. در دور نخست انتخابات طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با 10 میلیون و 415 هزار و 991 رای و سعید جلیلی با 9 میلیون و 473 هزار و 298 رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند، اما به موجب اصل 117 قانون اساسی و مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچکدام از آن‌ها نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا امروز رئیس جمهورمان را داشته باشیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

افزایش مشارکت مردم در انتخابات دور دوم
ازساعت ابتدایی ظهر دیروز هم رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های سیاسی از افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات اطلاع دادند. محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اطلاعیه شماره ۱۴ وزارت کشور، یادآور شد: مطابق قانون، نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها و یا دخالت در کار هیات‌های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان را ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ رای اخراج می‌شوند. در همین ارتباط، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تالار وحدت، رأی خود را به صندوق انداخت و از هنرمندان دعوت کرد که پای صندوق رأی بیایند. او همچنین از رشد مشارکت در دور دوم انتخابات خبر داد. در سطحی دیگر، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تا ساعت ۱۲:۲۰ بیش از ۸/۶ میلیون نفر رای داده‌اند که نسبت به هفته پیش که ۶/۴ میلیون بود ۳۵٪ افزایش دارد. در تهران حدود ۱۰۰٪ افزایش بوده است.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 98 کشور جهان
«علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز جمعه و در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «امروز انتخابات در ۹۸ کشور دنیا و در ۱۳۸ نمایندگی ایران در حال برگزاری است»، گفت: «انتخابات از ساعت هشت صبح به وقت محلی در تمامی این ۹۸ کشور درحال برگزاری است». طبق آخرین خبرها دور دوم انتخابات در ۳۴۶ شعبه در سراسر جهان برگزار می‌شود.

رای دادن و افزایش امید بهبود اوضاع کشور
اغلب ناظران سیاسی رای دادن و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان روزنه‌ای برای بهبود اوضاع کشور بررسی کرده‌اند. احمد زیدآبادی فعال سیاسی و روزنامه نگار در همین ارتباط در توصیه‌ای به مرددین حضور در انتخابات عنوان کرد: مرددین بدانند اساسا حضور یا عدم حضور آنان در انتخابات ربطی به مشروعیت زایی یا مشروعیت زدایی نظام ندارد. قطعا رای ندادن شرایط کشور را بد خواهد کرد و امید به بهبود شرایط در رای دادن خواهد بود.

بازتاب گسترده انتخابات ایران در رسانه‌های جهان
برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت و به بررسی ابعاد مختلف این انتخابات پرداختند. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: شعب رای‌گیری برای دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز به کار کردند. رقابت میان «مسعود پزشکیان» نامزد اصلاح‌طلب و «سعید جلیلی» نامزد اصول‌گرا است که قرار است یکی از آن‌ها جانشین «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور پیشین ایران شود که در یک سانحه سقوط بالگرد در ماه مه درگذشت(به شهادت رسید). خبرگزاری فرانسه مشارکت مقام معظم رهبری ایران در دور دوم انتخابات را نیز مورد توجه قرار داده و نوشتکه ایشان ساعت ۸ صبح به وقت محلی، رایشان را در صندوق انداختند. در گزارش این خبرگزاری به نتایج دور قبلی انتخابات نیز اشاره شده است که در آن، پزشکیان با کسب حدود ۴۲ درصد آرا نفر اول این رقابت‌ و جلیلی با کسب ۳۹ درصد آرا نفر دوم بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز آغاز به کار شعب اخذ رای در ایران برای دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد. در گزارش این خبرگزاری به زمان آغاز به‌کار شعب اخذ رای در صبح جمعه ۱۵ تیر ماه، مشارکت مقام معظم رهبری در دقایق اولیه این روند و سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم، پوشش رسانه‌ای گسترده این انتخابات اشاره شده است. خبرگزاری ترند نوشت که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۸ صبح امروز، ۱۵ تیر ماه آغاز شد و ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط مشارکت در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. این خبرگزاری به نتایج دور اول این انتخابات و میزان آرایی که هر یک از نامزدها به خود اختصاص داده بودند نیز اشاره کرد. خبرگزاری رویترز نیز نوشت: تلویزیون ایران اعلام کرد که در شعب اخذ رای ساعت ۸ صبح به وقت محلی گشوده خواهد شد. زمان پایان رای‌گیری ۱۸ عصر است اما معمولا تا نیمه‌شب تمدید می‌شود. نتیجه نهایی امروز اعلام خواهد شد. رویترز با اشاره به مشارکت مقام معظم رهبری ایران در این دور از انتخابات، سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده را مورد توجه قرار داده و به نقل از ایشان نوشت: شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این طور باشد، چراکه اگر این گونه باشد، خرسندکننده است.
روزنامه صهیونیستی تایمز اسراییل نیز آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را با اشاره به ابعاد مختلف آن، از جمله مشارکت مقام معظم رهبری در ساعات اولیه و تاکید ایشان بر اهمیت مشارکت گسترده، نتایج دور قبلی و معرفی نامزدها و رویکردهای آن‌ها مورد توجه قرار داد. شبکه الجزیره نیز با اشاره به آغاز به‌کار شعب اخذ رای در ایران برای دور دوم انتخابات، با اشاره به اظهارات سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم نوشت: امروز، مشارکت برای کشور ما بسیار ضرورت دارد. هر رای یک موشک است. خبرگزاری آناتولی با اشاره به آمار واجدین شرایط مشارکت در این انتخابات در داخل کشور، نوشت: حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور نیز واجد شرایط مشارکت در دور دوم انتخابات در ۳۴۴ شعب تعیین‌شده اخذ رای در کشورهای متعدد جهان هستند. شبکه ان‌بی‌سی نیوز نیز با بازنشر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برگزاری دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد خبرگزاری دویچه وله نیز با اشاره به مواردی از جمله زمان آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و احتمال تمدید زمان آن تا نیمه‌شب امروز، نوشت که حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در کشور وجود دارد و بیش از ۶۱ ملیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری جمعیت ایران واجد شرایط رای دادن هستند. شبکه ان‌چ‌کی ژاپن نیز نوشت که مردم ایران در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میان یک نامزد اصلاح‌طلب و یک نامزد اصولگرا شرکت کرده‌اند که دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل سیاست خارجی دارند. این شبکه با اشاره به جزئیات روند رای‌گیری، به معرفی نامزدها و اهداف آن‌ها پرداخته و نوشت که نتیجه انتخابات روز شنبه اعلام خواهد شد.

«تجارت» از سناریوهای پیش روی بازار سرمایه گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: در حالی که بانک مرکزی سیاست های انبساطی را آغاز کرده است اما هنوز سهامداران بورس درگیر مسائل سیاسی شده است، از این رو و به همین دلیل واکنش بازار به سیاست‌های اقتصادی به زودی نمایان خواهد شد. به گزارش تجارت، بازار به سیاست‌های اقتصادی واکنش ندارد، چرا که در حال حاضر بازار سرمایه بیشتر از ندانستن و مطلع نبودن از برنامه دو کاندیدا دچار ابهام است. فشار فروش در حال حاضر در بازار بیشتر حس می‌شود و کار بازار بسیار دشوار است چرا که بین رفت و برگشت ها و جدال بین خوشبینی و بدبینی قرار گرفته است. برخی فعالان بازار سهام معتقدند که شاید در کوتاه‌مدت بازار با دولت جدید وضعیت بهتری را تجربه کند اما تجربه نشان داده در میان مدت و بلندمدت اعمال سیاست‌های سختگیرانه و ضد سرمایه و تولید رشد آن متوقف می‌شود. شاید در کوتاه مدت یک صعود موقت را داشته باشیم اما مشکلات بازار در بلندمدت و میان مدت بیشتر خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان زنجیره تورم به همراه افزایش نرخ ارز اثر زیادی بر بازار خواهد داشت. در این حالت سیگنال تورم چیزی است که در نهایت موجب رشد بازار می‌شود. شاید در کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد کند اما در مدت زمان کوتاهی همه چیز با تورم ایجاد شده دوباره به منطق خود باز می‌گردد. دماسنج بازار در این میان چه خواهد بود و چه وزنه‌ای برقرار است و سهامداران چه باید بکنند وابسته به بحث سیاسی است. فارغ از بحث انتخابات چند اتفاق همچون رشد نرخ ارز در حال وقوع است که می‌تواند زمینه بستری مناسب و منطقی برای حرکت بازار را فراهم آورد. در حال حاضر چرخش بزرگ بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های انبساطی که منجر به افت و کاهش نرخ سود شده در مهمترین محرک بازار سهام می‌دانند. همچنین افزایش نرخ دلار نیما که از ۴۳ گذشته و با اینکه سرعت کمی دارد اما در همین مدت اخیر رشد ۲ درصدی را تجربه کرده است. ادامه این رشد حتی با همین دست فرمان ضعیف هم می‌تواند شرایط نرمال منطقی را برای بازار رقم بزند.
پویان مظفری، تحلیلگر با تاکید بر اینکه ارزش معاملات خرد سهام بورس ناشی از باز شدن دامنه نوسان بازار است، گفت: با شروع شدن فصل مجامع نکات جالبی در مجامع مطرح می‌شود که این نکات می‌توانند جهت بازار را مشخص کنند. اصلی‌ترین نکات مطرح شده در مجامع مشکل در تخصیص ارز، قطعی گاز و برق صنایع بود. اما در همه مجامع با توجه به فروش‌های سه ماهه بهار امسال امیدواری به سودآوری در سال جاری بسیار بالاتر است. این موضوع در گزارش‌های بهار هم خودشان را نشان دادند. او با تاکید بر اینکه سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی همچنان ادامه دارد، افزود: عملا بانک مرکزی یک ماه است که سیاست خود را کاملا عوض کرده است. این سیاست انبساطی می‌تواند باعث رشد بازار دلار و سهام شود. اما نکته مهم اینجاست که بازار سهام در حال حاضر با ریسک جدی سیاسی روبرو است. مظفری با تاکید بر اینکه دلار نیما با رشد همراه شده و توانستن ۴۳ هزارتومان را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در همین راستا باید گفت که رشد خزنده دلار نیما اثر خود را در رشد فروش شرکت‌ها و در نهایت در داده‌های تورمی نشان خواهد داد. همانطور که در داده‌های تورمی ۳ ماهه ابتدایی مشخص بود. بخش مهمی از کنترل تورم به دلیل عدم رشد نرخ دلار نیما بود که یک سیاست کاملا غلط و دستوری بود و اصلا از تورم بقیه بخش‌ها کم نکرد. در روزهای اخیر معاملات بورس نشان داد که افت بیشتری ندارد و امیدواری‌ها به بازار را افزایش یافته است. مورد سوم فضای بنیادی و گزارش شرکت‌هاست. در حال حاضر نمود اولیه آن را در گزارش ماهانه شرکت‌ها شاهد هستیم. گزارش‌های فصل بهار خوبی برای سهامداران رقم زده است و منجر به ایجاد گزارش میان دوره‌ای خوبی نیز خواهد شد. در حال حاضر هزینه‌های نرخ برق، نرخ گاز، مالیات‌ها و همه این‌ها در کنار در پیش بودن مجامع شاید بتواند فشار فروش را کمتر کند و سرعت ریزش را بگیرد. جواد صلاحی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نخستین موج کوتاه بورس با جریان نرخ بهره و نرخ سود رخ داده است، گفت: نرخ اوراق به طور میانگین به ۳۰ نزدیک شده است. دیگری جریان نرخ دلار نیما که به ۴۳ نزدیک شده، اما فعلا بازار واکنشی نسبت به آن نداشته است. سرمایه گذاران سعی می‌کنند بیشتر تماشاچی و ناظر این جریانات باشد. اما در هر صورت فضای بازار باعث شده کمی خریدها عقب بیفتد. او با تاکید بر اینکه بازار در وضعیتی قرار دارد که از نظر بنیادی توجیه پذیری منطقی و قوی دارد، افزود: رفته رفته گزارش و وضعیت بنیادی شرکت‌ها و همچنین دخالت احتمالی حقوقی‌ها عمق فاجعه را کمتر خواهد کرد. پس در عین اینکه قبول داریم در کوتاه مدت همه چیز صفر و یکی خواهد بود اما با گذشت چند روز و چند هفته آن حالت کمرنگ‌تر می‌شود. نگرانی‌های سهامداران نسبت به برخی سیاست‌ها، سد محکمی در برابر غلبه تقاضا بر عرضه ایجاد کرده است. ابهامات پیرامون تاثیر سیاست‌های ارزی جدید بر سودآوری شرکت‌ها، اثر مثبت این اخبار را خنثی کرده است. سهامداران را راهی صفوف فروش کرد. خروج سرمایه‌ها از بازار و عدم تمایل آنها به بازگشت خطرناک شده است. گویی سهامداران به کلی اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند. اما با توجه به اینکه در حال حاضر حقوقی ها کم کم دست بکار شده اند احتمالا شاهد آغاز یک روند صعودی در کوتاه مدت خواهیم بود. در ادامه این مسأله می تواند روی جریان پول تاثیر بگذارد و کم کم بازار مسیر جدیدی را آغاز کند.

بورس هفته دوم تیر در یک نگاه
بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم تیرماه نشان می‌دهد شاخص کل در روز ابتدایی هفته با رشد 0.52 درصدی همراه شد. این روند در شاخص هم‌وزن با شدت بیشتری به وقوع پیوست؛ به طوری که نماگر هم‌وزن بازار در این روز 0.8 درصد به ارتفاع خود افزود. در روز یکشنبه اما ورق برگشت و هر دو نماگر بازار با کاهش نسبت شدیدی روبه‌رو شدند. به طوری که شاخص کل در این روز 1.1 درصد و شاخص هم‌وزن 1.53 درصد کاهش داشتند. در روز دوشنبه اما نماگرهای بازار سهام مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند و شاخص کل 0.11 درصد رشد و شاخص هم‌وزن 0.01 درصد کاهش داشتند. معاملات روز سه‌شنبه به نحوی بسته شد که شاخص کل و شاخص هم‌وزن به ترتیب 0.74 درصد و 0.76 درصد افزایش داشتند. در روز پایانی هفته نیز رشد شاخص‌های بورسی ادامه داشت و شاخص کل 0.5 درصد و شاخص هم‌وزن 0.28 درصد رشد کردند. بازدهی بازارها در هفته دوم تیر تحت تاثیر کشیده شدن انتخابات ریاست‌‌جمهوری به دور دوم روند رفت و برگشتی داشتند. در یک هفته اخیر بازارهای مالی بازدهی مثبت و منفی مختصری داشتند و بازار سهام نیز تحت تاثیر این رویداد سیاسی با احتمال پیروزی هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری جهت‌گیری می‌کرد. بازدهی بازارها در هفته دوم تیر روند رفت و برگشتی داشت و در نهایت شاخص‌های مورد بررسی تغییر قیمتی چندانی نسبت به اولین هفته تیر نداشت. کارشناسان اقتصادی شنبه ۱۶ تیر را روز مهم بازارها می‌دانند و معتقدند با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریتم حرکتی قیمت دلار وضوح بیشتری می‌گیرد و سایر بازارها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

طی یک هفته دلار ۵۰ تومان گران شد
قیمت دلار از ۷ تا ۱۴ تیر در کف کریدور ششم معامله شد. این اسکناس که در یک هفته اخیر متاثر از اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری تا کانال دوم از کریدور ششم نیز پیشروی کرد؛ در نهایت در نیمه پایینی کانال ابتدایی کریدور ششم به کار خود پایان داد. دلار این هفته بازدهی مثبت ۰.۰۸ درصدی و رشد قیمت محدود ۵۰ تومانی نسبت به هفته گذشته داشت. روز پنجشنبه ۱۴ تیر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۴۹۵ هزار تومان رسید و رشد قیمت محدود هفت هزار و ۶۰۰ تومانی داشت. این هفته طلا رشد بازدهی ۰.۲۲ درصدی داشت. در هفته اخیر هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومانی ایستاد و رشد بازدهی ۰.۱۱ درصدی و افزایش قیمت ۱۶ هزار تومانی داشت. گفتنی است در هفته دوم تیر طلای جهانی برخلاف هفته ابتدایی تیر رشد ۴۶ دلاری و افزایش بازدهی ۱.۹۹ درصدی داشت. اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۵۹ دلاری در حال معامله است. همچنین اونس جهانی نقره روی رقم ۳۰ دلار و ۳۰ سنتی ایستاد.

بازدهی سکه منفی شد
در هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۰.۰۵ درصدی و کاهش قیمت ۲۳ هزار تومانی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۴ تیر با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰۷ هزار تومانی به کار خود پایان داد. در هفته اول تیر سکه امامی بیشترین افزایش بازدهی را در بازارهای مالی داشت و هفته دوم تیر با بازدهی منفی به کار خود پایان داد. روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی معامله شدند. سکه گرمی نیز در سطح ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته دوم تیر 1403 نشان می‌دهد که سهام آ س پ توانسته است در این هفته با رشد 22 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 1،917 تومان معامله شود. حفارس نیز دیگر سهمی بود که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشت؛ به نحوی که این سهم در این هفته 21 درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته حفارس به قیمت 201 تومان رسیده است. میهن، رنیک و خمحور نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته دوم‌ تیرماه بازدهی بالایی را از خود بر جای گذاشتند. بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته دوم تیر نشان می‌دهد که سهام «آ س پ» با افزایش 22 درصدی بیشترین بازدهی و «واعتبار» با افت 18 درصدی کم‌بازده‌ترین سهام بورس در این هفته بوده‌اند. ، بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته دوم تیر 1403 نشان می‌دهد که سهام آ س پ توانسته است در این هفته با رشد 22 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 1،917 تومان معامله شود. حفارس نیز دیگر سهمی بود که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشت؛ به نحوی که این سهم در این هفته 21 درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته حفارس به قیمت 201 تومان رسیده است. میهن، رنیک و خمحور نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته دوم‌ تیرماه بازدهی بالایی را از خود بر جای گذاشتند. در طرف مقابل اما در جریان بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام، روشن شد که ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده، کمتر بوده است؛ به طوری‌که واعتبار و وتوس با افت 18 و 15 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کردند. پلاسک و دهدشت نیز دیگر سهام کم‌بازده هفته دوم تیر بودند و با کاهش 14 درصدی به 613 و 1،581 تومان رسیدند. همچنین کسرام نیز در این هفته 13 درصد افت قیمت داشت و قیمت 1،003 تومان را روی تابلو ثبت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی روسیه خواستار تشکیل نهادی مشابه پیام‌رسان مالی سوئیفت میان کشورهای عضو بریکس شد.
فرزین با بیان اینکه اراده رهبران سیاسی ایران و روسیه برای استفاده از ارز‌های محلی در مبادلات تجاری جدی است تاکید کرد: اگر بتوانیم در مبادلات بین روسیه، ایران، چین و سایر کشور‌ها از روبل، یوآن، درهم و ریال استفاده کنیم، مانع بزرگی در تجارت دو کشور برداشته خواهد شد و منجر به تقویت ارتباط دو کشور می‌شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند اشتراکات بیشتری با هم داشته باشند. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: با انتخاب رئیس جمهور جدید سیاست‌های کشور همچنان برقوام قبلی و در چارچوب توافقات ادامه پیدا خواهد کرد و معتقدم که تقویت فضای مشترک سیاست‌گذاری، پژوهشی، آموزشی و... جزو مسائلی است که به توسعۀ روابط میان این دو کشور در آینده کمک خواهد کرد و این روابط قطعاً در بلندمدت تحکیم خواهد شد.

سرمقاله

فردین اقا بزرگی
کارشناس ارشد بازار سرمایه

بهبود شرایط در بازه کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نیازمند یک برنامه مدون عملیاتی زمان بندی شده می باشد. با این وجود مسلما کسی نمی‌گوید که با بهبود وضع معیشت و بازار سرمایه مخالف است اما نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت می باشد برنامه‌های عملیاتی، گروه مشاورین و افرادی است که با توجه به تجربه و تخصص در این زمینه به کار گمارده شده اند و به عنوان مشاور، دستیار و یا احتمالاً اعضای کابینه احتمالی در کابینه نامزد مربوطه قرار دارند. چون دولت نیازمند تأمین مالی و تأمین کسری بودجه است، به صورت مصلحتی این امور اقتصادی به انحاء مختلف کماکان اداره خواهد شد و این یکی از نواقص و آفت های سیاست های توسعه و اقتصادی است. افزایش نرخ بهره، انتشار بی حدوحصر و بی رویه اوراق برای تأمین کسری بودجه دولت و مهمترین آن‌ها قیمت گذاری دستوری در ساختار اقتصاد(اقتصاد دستوری) از مهمترین موارد تأثیرگذار بر وضعیت نابسامان و بحرانی بازار سرمایه بوده اند افزایش نرخ بهره، انتشار بی حدوحصر و بی رویه اوراق برای تأمین کسری بودجه دولت و مهمترین آن‌ها قیمت گذاری دستوری در ساختار اقتصاد(اقتصاد دستوری) از مهمترین موارد تأثیرگذار بر وضعیت نابسامان و بحرانی بازار سرمایه بوده اند. چون دولت نیازمند تأمین مالی و تأمین کسری بودجه است، به صورت مصلحتی امور اقتصادی به انحاء مختلف کماکان اداره خواهد شد و این یکی از نواقص و آفت های سیاست های توسعه و اقتصادی است بهبود شرایط نیازمند زمان و برنامه است، چنانچه شخص یا اشخاصی هم اکنون ادعا کنند که مسایل را در کوتاه مدت حل خواهند کرد مسلما یا دارند اشتباه می کند یا به طور غلط دارند اطلاع رسانی می کند چراکه این کار در بازه کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نیازمند یک برنامه مدون عملیاتی زمان بندی شده (Action Plan) می باشد که یکپارچه نظام حکمرانی اقتصادی واقف باشد به لزوم اجرای این تعهدات، بنابراین صرفاً اگر بسنده کنیم که شخص یا اشخاصی که زبده هستند و سرکار می آیند و می‌توانند یک تنه به نبرد با این چالش ها و بحران های اقتصادی بربیایند و حل مشکلات کنند اغراق آمیز و خوش بینانه است.

یادداشت

سید جلال ساداتیان
کارشناس مسائل بین‌الملل

ونزوئلا را باید به نوعی حیات خلوت و پیرامون استراتژیک آمریکا دانست و برای واشنگتن این مساله پذیرفته نیست که یک کشور بخواهد علیه سیاست‌های ایالات متحده بر اساس رفتار خود عمل کند. بر همین اساس عملکرد و رفتار ونزوئلا و مقام‌های آن از سالیان گذشته زیر ذره‌بین .واشنگتن قرار دارد اما باید توجه شود که در دولت بایدن ما شاهد یک نگاه نسبتاً متفاوت به ونزوئلا هستیم؛ به گونه‌ای که دولت بایدن آرام آرام سعی کرد که تحریم‌های مربوط به صادرات ونزوئلا را برای بازسازی و ترمیم روابط دو طرف، تعدیل کند. در این بین مشاهده شد که کشتی‌های ونزوئلا توانستند به عبور و مرور و همچنین صادرات خود برگردند اما باید به این نکته توجه داشت که ونزوئلا برای ایالات متحده از حیث حجم تبادلات اقتصادی چندان اهمیت ندارد، بلکه این کشور از منظر سیاسی و امنیتی برای واشنگتن دارای اهمیت زیادی است. این در حالیست که چین و روسیه هم در این راستا به دنبال نفوذ خود در ونزوئلا هستند و در مقابل حتی بحث روابط با ایران توسط ونزوئلا هم توسط آمریکا رصد می‌شود اما واشنگتن نمی‌خواهد که در مورد روابط تهران و کاراکاس به صورت رادیکال عمل کند. در این میان دیدگاه چین و روسیه در مورد مذاکره مستقیم ونزوئلا و آمریکا هم با یکدیگر تفاوت دارد. باید متوجه بود که چین به این مسائل همانند یک پرونده مانند تایوان نگاه نمی‌کند. پکن در قضیه ونزوئلا به هیچ وجه مانند پرونده تایوان با آمریکا وارد تقابل می‌شود و صرفاً در این بین مسائل اقتصادی و تجاری مطرح است. در مقابل روسیه مدل سخت‌تری را دنبال می‌کند و حتی بحث محکم کردن جای پای مسکو در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی مطرح است و حتی منافع نظامی روسیه هم در این بین به چشم می‌خورد. مسکو حتی اگر بتواند، موشک‌های خود را در ونزوئلا علیه آمریکا مستقر می‌کند اما فعلاً چنین توانی را ندارد و در مقابل ایالات متحده هم در حال خنثی‌سازی این سناریوها است و باید دید که واشنگتن برای این موضوع چه تدبیری را در دستور کار خود قرار می‌دهد. این در حالیست که در اروپا وضعیت به صورتی پیش رفته که جریان راست افراطی هم به شدت قدرت گرفته و اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، این دومینو می‌تواند به هر ترتیب کامل شود. روسیه به دنبال آن است که ونزوئلا در اردوگاه شرق باقی بماند تا بتوانند در روز موعود یا ساعت صفر از این کشور به نفع خود و علیه منافع ایالات متحده استفاده کند. نکته آخر این است که لفظ مذاکره با آمریکا آن هم به دستور رئیس‌جمهوری ونزوئلا در زمانی صادر شده که او انتخابات ریاست‌جمهوری را در این کشور مقابل خود دارد و به هر ترتیب می‌خواهد با این مانور سیاسی، پایگاه رای خود را تقویت کند و آن را گسترش دهد. به همین علت است که برای مادورو مساله مذاکرات در اثنای انتخابات ریاست جمهوری اهمیت ویژه پیدا می‌کند.

گروه صنعت و تجارت: وزیر نیرو گفت: طی سه سال کشوری که در معادلات انرژی جهان به طور کامل حذف شده بود به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد. علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ظهر دیروز در آئین افتتاح آخرین جز سخت‌افزاری طرح احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: ما برای تعیین خشکسالی یا ترسالی نه از آمار یک روز و یک ماه بلکه به آمار 36 ماهه اشاره می‌کنیم. در 36 ماهه منتهی به امروز، شرایط بارشی به مراتب سخت‌تر از 36 ماه منتهی به شهریور سال 1400 است اما امروز شرایط کشور در حوزه برق و آب زمین تا آسمان تفاوت دارد. محرابیان با اشاره به شرایط کشور در شهریور 1400 گفت: مردم ما فراموش نکردند که 16 استان کشور با شرایط خطیر تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کرد و روزانه شاهد اعتراضات و تجمعات گسترده بودیم، مردم ما خوزستان و شرایط کرخه در تابستان 1400 را فراموش نکردند. در مسئله برق جداول خاموشی مساله مردم نبود، بلکه خاموشی خارج از برنامه به مساله بدل شده بود. وی افزود: در دوران کرونا و دوران سخت تابستان 1400 بخشی از مردم با خرید دستگاه ونتیلاتور از مریض خود در خانه مراقبت می‌کردند و قطعی برق در آن زمان چه مصائب بزرگی برای مردم کشور ایجاد کرد. محرابیان با اشاره به جمله شهید رئیسی مبنی بر اینکه پیشرفت کشور را معطل اخم و لبخند بیگانه نمی‌کنیم، گفت: این نگاه شهید رئیسی سبب شد تا طرح‌هایی که سالیان سال در پیشرفت 20 درصد و 40 درصد خاک می‌خورد، دوباره فعال شود، کاروان افتتاح به راه افتاد، استان به استان، شهر به شهر و روستا به روستا مسائل حل شد و این حاصل نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای کشور است. عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: با تغییر دست‌فرمان دیپلماسی، از این ظرفیت برای رشد و پیشرفت و ایجاد رفاه ملت ایران حداکثر استفاده انجام شد. ‌وی ادامه داد: در حوزه انرژی و در پایان دولت دوازدهم ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر انرژی جهان از معادلات انرژی جهان حذف شده بود. محرابیان گفت: همه نزدیک به صفر شدن صادرات نفت را در پایان دولت دوازدهم فراموش نکردند. این مقام مسؤول گفت: اما امروز ایران به نقش خود در حوزه انرژی دنیا بازگشته است، بنده دو هفته گذشته در اجلاس وزرای انرژی شانگهای شرکت کردم، در آن اجلاس ایران به واسطه توان فنی و تخصصی بی‌نظیر خود، 20 پیشنهاد را روی میز گذاشت که از این 20 پیشنهاد 19 پیشنهاد به طور کامل در سند توسعه انرژی شانگهای به تصویب رسید و ماند یک پیشنهاد که تنها هند با آن مخالفت داشت اما همان پیشنهاد هم با کامنت مخالفت مصر در سند تصویب شد. وزیر نیرو خاطر نشان کرد: طی سه سال کشوری که در معادلات انرژی جهان به طور کامل حذف شده بود به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد، وقتی از شانگهای حرف میزنیم منظور از کشورهایی است که نصف جمعیت جهان را در خود جای داده و بزرگترین صادر کننده و وارد کننده انرژی دنیا هستند. وی افزود: ما از دیپلماسی رشد، رفاه و پیشرفت مطالبه داشتیم، ما دیپلماسی را برای توقف استفاده نمی‌خواستیم و آن را به ابزار سلطه چند کشور متخاصم محدود نمی‌کردیم. محرابیان گفت: مردم ما خواستار قدرت هرچه بیشتر ایران هستند و راهی که شهید جمهور شهید رئیسی آغاز کرد، با قدرت بیشتر ادامه پیدا کند.

واکاوی «تجارت» از سخنان رئیس اتاق تهران

گروه صنعت و تجارت: محمود نجفی، عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که دولت آینده باید حصار بین ایران، چین و روسیه را بردارد؛ چرا که یکی از چالش‌های بزرگ اقتصاد ایران را منفی شدن مستمر نرخ رشد تشکیل سرمایه در بیش از یک دهه اخیر می‌داند. او بر این باور است که کشور نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و برای این امر نیاز به افزایش ارتباطات بین‌المللی خواهیم داشت. نجفی عرب به اکوایران گفت: اقتصاد کشور از تحریم‌ها آسیب جدی دیده و دولت جدید باید به دنبال حذف تحریم‌ها باشد. به گفته او کشیدن حصار بین ایران و منطقه بویژه چین و روسیه، نمی‌تواند خواست بخش‌خصوصی در حوزه توسعه صادرات را مرتفع کند. او خاطرنشان کرد: عموما زیرساخت‌های کشور در حال استهلاک است و این موضوع باعث ناترازی در حوزه‌های مختلف شده است و از همین جهت دولت بایستی تلاش خود را برای رفع این ناترازی که روزبه‌روز در حال شکاف بیشتر است، افزایش دهد.مسئله‌ای که سال‌هاست کارشناسان اقتصادی به آن تاکید می‌کنند این است که نظام جهانی تنها روسیه و چین نیست چرا که این دو کشور بارها در برهه‌های مختلف ثابت کرده‌اند که سیاست خارجه خود را صرفا بر منافع خود تنظیم می‌کنند و در این زمینه با هیچ کشوری شوخی ندارند. دقیقا یکسال گذشته بود که شهید امیر عبدالهیان، وزیر وقت امور خارجه گفته بود که مناسبات دوجانبه و چند جانبه خودمان را با روسیه و چین حفظ می‌کنیم، اما هیچگاه اجازه نمی‌دهیم که روس و یا چین تصور کنند که تنها انتخاب ما هستند.
اصلاً این درست نیست که مردم فکر کنند ایران با بزرگی و توانمندی‌هایی، سرمایه بزرگ مردمی از جمله نیروهای جوان خلاق، منابع و با دسترسی‌های ترانزیتی، بخواهیم کشور را به روسیه به چین بفروشیم یا به فرانسه، آلمان یا انگلیس بفروشیم.
هیچ تفاوتی برای ما نمی‌کند، اگر امروز منافعی در آلمان، فرانسه و انگلیس داشته باشیم در راستای منافع ملت با آن‌ها یا همکاری خواهیم داشت. در مورد چین و روسیه در چارچوب منافعمان عمل می‌کنیم.به هیچ وجه تخم مرغ‌هایمان را نه در سبد شرق و نه در سبد غرب نمی‌گذاریم بلکه در سبد منافع ملی خودمان قرار می‌دهیم و هیچ تعارفی در موضوع استقلال و حاکمیت با هیچ طرفی نداریم.
چین بزرگترین شریک تجاری ایران
آمارها نشان می‌دهد که کشور چین بیش از 10 سال است که بزرگترین شریک تجاری ایران بوده و حتی در اوج تحریم‌ها همچنان بزرگترین شریک اقتصادی ایران بوده است. سال گذشته نیز به مانند یک دهه گذشته چین بزرگترین شریک تجاری ایران بود و با افزایش فروش نفت به این کشور تراز تجاری مثبت شد اما گفته می‌شود بدون در نظر گرفتن نفت، تراز تجاری ایران با این کشور حدود 2 میلیارد دلار منفی می‌شود. بنا به گفته‌ی، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، این دو کشور حدود 30 میلیارد دلار مبادله غیرنفتی دارند که حدود 14 میلیارد دلار کالا از طرف ایران و 16 میلیارد دلار از طرف چین صادر می‌شود. آمارهای منتشر شده از سوی گمرک گویای آن است که سال گذشته صادرات نفت ایران به این کشور ۸.۶ درصد رشد داشت. بر اساس آمارهای منتشر شده، صادرات ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب صادرات برق، نفت، خدمات فنی مهندسی و تجارت‌چمدانی ۴۹.۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل از آن ۸.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات نفت در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲، به میزان ۳۵.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشدی ۸.۶ درصدی داشته است. صادرات خدمات فنی مهندسی در سال ۱۴۰۲ به ۱.۳ میلیارد دلار بالغ شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییر نداشته و همچنین صادرات از محل تجارت چمدانی به ۳۰۰ میلیون دلار بالغ شده که نسبت به سال قبل از آن رشدی ۹۰ درصدی داشته که مجموع صادرات کشور با احتساب نفت، برق، تجارت چمدانی ۸۶.۹ میلیارد دلار بوده است. لازم به ذکر است که مجموع واردات کشور (بدون احتساب شمش طلای استاندارد) ۶۴.۳ میلیارد دلار بوده است که رشد ۶.۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد.

روسیه همراه در سیاست غریبه در تجارت
از روسیه می‌توان به عنوان کشوری همراه در سیاست، اما بیگانه در تجارت نام برد. با وجود اینکه ایران مرز مشترک دریایی به کشور روسیه داشته اما نتوانسته به بازار این کشور نفوذ کرده و به عنوان شریک تجاری جدی برای روسیه محسوب شود اما در مقابل کشوری مانند ترکیه توانسته تعامل گسترده‌ای با اقتصاد روسیه برقرار کند. نکته قابل تأمل آنکه در بین کشورهای همسایه روسیه شامل ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس، کمترین سهم صادراتی در اختیار ایران است. این مساله نشان می‌دهد که افزایش تحریم‌های اقتصادی، ناکارآمدی سازوکارهای تجاری و پیشی گرفتن رقبا در تأمین نیازهای وارداتی روسیه، سبب شده تا ایران، جایگاه خود را در میان شرکای اقتصادی منطقه‌ای روسیه از دست بدهد. اما چرا روابط اقتصادی ایران و روسیه به سطحی که بتوان آن را اثرگذار دانست، نرسیده است؟هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک ایران- روسیه در این باره می‌گوید: نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات در حوزه قوانین و مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادراتی از موانع اصلی تجارت خارجی ایران به شمار می‌روند که در رابطه با روسیه نیز موضوعیت دارد. نوسانات نرخ ارز در فرآیند قیمت‌گذاری محصولات، امکان رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی را با رقبای منطقه‌ای محدود می‌کند و بی‌ثباتی قوانین صادراتی اطمینان مشتریان روس به بازار ایران به‌عنوان یک بازار با ثبات را از بین می‌برد. اگرچه ابلاغ چندی پیش آیین‌نامه اجرایی ماده 24 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از سوی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با هدف پرهیز از صدور قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه امید به بهبود در این بخش را افزایش داده اما این نگرانی‌ها هنوز به قوت خود باقی است.به گفته تیزهوش تابان، قیمت بالا و کیفیت پایین برخی محصولات تولیدی کشور و همچنین عدم اطلاع کافی تجار و بازرگانان از الزامات و استانداردهای بازار روسیه و به دنبال آن عدم رضایت مشتریان روسی از کالاهای ایرانی مانع مهم دیگر در مسیر توسعه تجارت با این کشور است. همچنین نبود شناخت دقیق و درست از سطح کیفیت و سلیقه مشتریان روس باعث شده است که ایران در عمل جز در حوزه محصولات کشاورزی، میوه و سبزیجات نتواند مشتریان بیشتری در روسیه جذب کند. در گزارشی که ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شد نشان می‌دهدکه تعمیق روابط ایران و روسیه نیازمند فهم دقیق سویه تحولات ژئوپلیتیک اخیر، ارتقای دانش تجارت در دو کشور، اصلاحات نهادی و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی است. ابتکار راهبردی ایران در تعامل با روسیه می‌تواند شامل انرژی، غلات، کود، زیرساخت و ترانزیت و همکاری سطح بالای صنعتی باشد.

گزارش «تجارت» از پیروزی تاریخی حزب کارگر در انتخابات بریتانیا:

گروه جهان: سر کی‌یر استارمر و حزب کارگر، دیروز جمعه به 14 سال اقتدار حزب محافظه‌کار انگیس پایان دادند تا بعد از مدت‌ها یک حزب با مرام چپ ریاست اتاق شماره 10 را بر عهده داشته باشد. به گزارش «تجارت»، رای‌گیری دیروز - جمعه ۴ ژوئیه - از ساعت ۷ صبح به وقت محلی (۶ گرینویچ) در سراسر بریتانیا آغاز شده بود. حدود ۴۰ هزار شعبه اخذ رای در ۶۵۰ حوزه انتخابیه در سراسر انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی باز شد و رای‌گیری را آغاز کردند. شعب اخذ رای تا ساعت ۱۰ شب باز بود تا میلیون‌ها بریتانیایی نمایندگان پارلمان آینده این کشور را انتخاب کنند. انتخابات سراسری قبلی بریتانیا در دسامبر ۲۰۱۹ برگزار شده بود.

پیروزی بزرگ حزب محافظه‌کار پس از 14 سال
حزب محافظه‌کار بدین ترتیب پس از ۱۴ سال زمامداریِ پرفراز و نشیب، توام با سرخوردگی‌های ناشی از برکسیت و بحران‌های متعددی چون مدیریت نامناسب همه‌گیری کووید-۱۹، افزایش قیمت‌ها و فقر فزاینده، تنگناها و مشکلات در بخش بهداشت و فشار مضاعف به بیمارستان‌های عمومی و تغییرات پی‌درپی نخست‌وزیران، قدرت را به رقیب دیرین خود واگذار می‌کند. همانطور که از پیش انتظار می‌رفت حزب چپ میانه خیلی زود موافق به کسب حد نصاب ۳۲۶ کرسی لازم برای به دست گرفتن اکثریت پارلمان شد. محافظه‌کاران که به دلیل بحران‌های مرتبط با هزینه زندگی، خدمات عمومی و مجموعه ای از رسوایی ها از پیش قافیه را نزد رای دهندگان خود باخته بودند تنها به تلاش برای کاهش هر چه بیشتر میزان اکثریت کارگرها در پارلمان بسنده کردند. حزب کارگر با این حال در پایان شمارش آرا، بر اساس نتایج رسمی انتخابات موفق شد ۴۱۲ کرسی را در پارلمان از آن خود کند که دستاورد بسیار بزرگی برای این حزب چپ میانه به حساب می‌‌آید. تصاحب این میزان کرسی از میان ۶۵۰ کرسی پارلمان که به نسبت سال ۲۰۱۹ دست کم بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد، اکثریت قاطعی را نصیب حزب کارگر خواهد کرد. بدین ترتیب، در حالی که تنها سرنوشت ۲ کرسی نامعلوم است، حزب محافظه‌کار با از دست دادن ۲۴۰ کرسی نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۹، صاحب ۱۲۱ کرسی شد.

وعده‌های خاص استارمر پس از پیروزی
کی‌یر استارمر در نطق پیروزی خود که پس از قطعی شدن اکثریت پالمانی حزب کارگر ایراد کرد، گفت: «گفتیم که هرج و مرج را تمام می‌کنیم، و تمام خواهیم کرد؛ گفتیم که ورق را برمی‌گردانیم، و برگردانده‌ایم. از امروز فصل جدیدی آغاز شده است؛ کار تغییر را شروع می‌کنیم، مأموریت بازسازی ملی را بر عهده می‌گیریم و شروع به بازسازی کشورمان می‌کنیم.»
ریشی سوناک که از پیش شکست حزبش در انتخابات را پذیرفته بود، پس از مشخص شدن نتایج اولیه اعلام کرد که در تماس با استارمر پیروزی حزب کارگر را به او تبریک گفته است. وی در ادامه تصریح کرد: «امروز قدرت به شیوه‌ای مسالمت آمیز و بر اساس نظم و قانون و همچنین با حسن نیت از سوی همه طرف‌ها واگذار می‌شود. در این میان آموزه‌ها و تاملات زیادی وجود دارد که باید از آن درس بگیریم؛ من مسئولیت شکست و از دست رفتن فرصت برای بسیاری از نامزدهای سخت کوش محافظه کار را می پذیرم... متاسفم.» به رغم دستیابی به یک پیروزی قاطع و رضایت‌بخش، افکارسنجی‌ها نشان می دهد که کی‌یر استارمر و حزبش اشتیاق و ذوق چندانی نسبت به آن نشان نمی‌دهند. رهبر حزب کارگر زمانی قدرت را در دست می‌گیرد که بریتانیا با مجموعه‌ای از مشکلات و چالش‌های دلهره‌آور مواجه است. بریتانیا با بالاترین میزان مالیات از زمان کمی پس از جنگ جهانی دوم روبرو است، بدهی خالص تقریباً با تولید اقتصادی سالانه برابری می‌کند، سطح زندگی کاهش یافته و خدمات عمومی به ویژه خدمات بهداشت عمومی مورد علاقه مردم که تحت تاثیر اعتصابات قرار گرفته، در آستانه فروپاشی است.
کی‌یر استارمر پیش‌تر وعده داده بود که برخی برنامه‌های جاه‌طلبانه‌تر حزب کارگر، مانند تعهدات پیشرو در زمینه هزینه‌های سبز را با دید کاهشی مورد بازنگری قرار دهد؛ وی همچنین بر عدم افزایش مالیات برای طبقه کارگر تاکید کرده بود. استارمر در بخش دیگری از نطق پیروزی خود گفت: «من به شما قول نمی دهم که کار آسانی در پیش داشته باشیم؛ ایجاد تغییر در کشور مانند زدن یک کلید نیست؛ کار بسیار است. باید صبور و مصمم بود و کار کرد؛ ما باید فوراً حرکت را آغاز کنیم.»

ظهور عصر اصلاحات
بخش عمده‌ای از لطمه‌های سنگین به حمایت محافظه‌کاران توسط حزب دست راستی و عوام‌گرای «رفرم» بریتانیا، به رهبری نایجل فاراژ، قهرمان سابق برکسیت، وارد شد که کارزار مهار مهاجرت را رهبری می‌کرد.

مجله انگلیسی نوشت روش ناکارآمد دموکرات‌های آمریکا برای توجیه عملکرد ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی با ترامپ و پافشاری خود او برای ماندن در این رقابت، خلاف دموکراسی آمریکایی است که دموکرات‌ها، مدعی دفاع از آن هستند. در پی عملکرد ضعیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در مناظره انتخاباتی این کشور در مقابل «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه او که به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال جایگزینی او با نامزدی دیگر دامن زده است، در یادداشت اکونومیست با تیتر «چرا بایدن باید کناره‌گیری کند» آمده است که او و حزبش خود را ناجیان دموکراسی می‌دانند اما عملکردشان با آن مغایرت دارد. در این یادداشت آمده است: با وجود آن که مناظره ریاست‌جمهوی برای بایدن بسیار بد بود، لاپوشانی آن بدتر بوده است. نظاره مرد سالخورده‌ سردرگمی که تلاش می‌کرد کلمات و وقایع را به یاد بیاورد، دردناک بود. ناتوانی او در پیش بردن بحثی با یک رقیب ضعیف نیز دلسردکننده بود اما تلاش کارزار انتخاباتی او برای انکار آنچه ده‌ها میلیون آمریکایی به چشم خود دیده بودند، از این ۲ مورد نیز آزاردهنده‌تر بود، چراکه فریب و بی‌صداقتی صورت گرفته با این کار باعث برانگیختن انتقادات و نارضایتی می‌شود. در ادامه این مطلب با اشاره به نارضایتی در حال شکل‌گیری در میان اعضای ارشد حزب دموکرات که آشکارا خواستار کناره‌گیری او شده‌اند، مطرح شد: نارضایتی‌های علنی اعضای ارشد دموکرات در مقایسه با موج نگرانی و هراسی که در میان آن‌ها در حال شکل‌گیری است، ناچیز است. بیشتر آن‌ها باید فورا با این واقعیت مواجه شوند که اگر الان معترض نشوند، ترامپ پیروز خواهد شد. آن‌ها به منظور بازسازی سیاسی مورد نیاز آمریکا در برهه کنونی، باید خواستار تغییر شوند؛ البته هنوز دیر نشده است. اکونومیست نوشت: دموکرات‌ها، به درستی، استدلال می‌کنند که ترامپ برای رئیس‌جمهور شدن مناسب نیست اما این مناظره و پیامدهای آن ثابت کرد که بایدن نیز نامناسب است. این رسانه انگلیسی دلیل اولی که بایدن، مناسب ریاست‌جمهوری نیست را «زوال عقل» او دانشته و نوشته است: بایدن هنوز می‌تواند در رویدادها و برنامه‌های کوتاه و با سخنرانی‌های مکتوب، به صورت فعال ظاهر شود اما نمی‌توان یک کشور ابرقدرت را با استفاده از اتوکیو (نمایشگری که متن خبرها و سخنرانی‌ها روی آن نمایش داده می‌شود) اداره کرد.