غربی‌ها از حق مردم ایران صیانت نکردند

سرپرست وزارت خارجه ایران با بیان اینکه «برخی دولت‌های غربی از حق مردم ایران برای مشارکت در انتخابات صیانت نکردند» گفت: تروریست‌ها همواره در مقابل مردم سالاری ایستاده‌اند و کانادا نیز با اقدامات اخیر خود، جهت شرکت در انتخابات، در این مسیر حرکت کرد. «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گفت آرای مردم و مشارکت گسترده آن‌ها در انتخابات یک پشتوانه قوی برای مسیر پیشرفت کشور است و موجب افزایش وحدت و انسجام در کشور خواهد شد. باقری که پس از انداختن رأی خود در صندوق، در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات در خارج از کشور صحبت می‌کرد، تاکید کرد که «با حضور با شکوه مردم در انتخابات، از روز شنبه فصل جدیدی را در عرصه پیشرفت و مردم سالاری اسلامی در کشور شاهد خواهیم بود». این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه انتخابات همواره یک جشنواره مردم سالاری اسلامی در کشور است، گفت: مردم با شرکت در انتخابات در کنار اینکه رای می‌دهند، سرنوشت و آینده خود و کشور را تعیین می‌کنند و در این امر سهیم می‌شوند.

 

رای بالا به رئیس‌جمهور نشان دهنده پشتوانه قوی مردمی اوست

رئیس قوه قضاییه گفت: هر قدر رای رئیس‌جمهور در انتخابات بالاتر باشد از پشتوانه بیشتر مردمی برخوردار خواهد شد. حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور در شعبه مسجد لرزاده و بعد از انداختن رای خود به صندوق گفت: امروز روز سرنوشت سازی برای تعیین رئیس جمهور برای چهار سال آینده کشور است. هر قدر رای رئیس جمهور در انتخابات بالاتر باشد از پشتوانه بیشتر مردمی برخوردار خواهد شد. وی ادامه داد: اگر با دید ملی و دینی و سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری نگاه کنیم و اگر نسبت به سرنوشت و پیشرفت کشور نظر داشته باشیم باید در این انتخابات شرکت کنیم و فردی که به نظرمان اصلح است را انتخاب کنیم. رئیس قوه قضاییه افزود: رئیس جمهور مسئولیت‌های متعددی در ساختار سیاسی کشور دارد از جمله رئیس شورای عالی فضای مجازی و رئیس شورای عالی فرهنگی کشور است از این جهت نیز فرصت‌ها و تهدیدات کشور را به خوبی تشخیص می‌دهد و می‌تواند برای آنها تصمیم گیری کند. محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: ارتقا یا اصلاح فضای فرهنگی و مجازی به دست رئیس جمهور انجام می‌شود.

رهبر انقلاب بعد از رای دادن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند:
مردم با همت بیشتر در این
مرحله کار را تمام کنند
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

هشدار ایران نسبت به هرگونه تنش‌آفرینی جدید در منطقه
علی باقری سرپرست وزارت امورخارجه در تماس تلفنی با «پیتر سیارتو»، وزیر امورخارجه و تجارت مجارستان، پیرامون روابط ۲ جانبه، موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی در این تماس تلفنی با تبریک آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا اظهار داشت: ایران و مجارستان همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و مناسبات ۲ کشور در سالیان اخیر مثبت و رو به جلو بوده است. سرپرست دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که تقویت ثبات در منطقه و پرهیز از گسترش تنش‌ها ضروری است، تاکید کرد تداوم جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین و تهدیدات اخیر علیه لبنان شرایط منطقه را در وضعیت جدیدی قرار داده و نشان داد حیات اشغالگران در ترویج بی‌ثباتی است، اما هرگونه تنش آفرینی جدید در منطقه قطعا به ضرر آتش افروزان خواهد بود. در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه مجارستان نیز شهادت آیت الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان را مجددا به باقری و دولت و مردم ایران مجددا تسلیت گفت. وی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی در روابط دو جانبه و عرصه بین‌المللی، از تقویت مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران استقبال و ابراز امیدواری نمود در دوران ریاست مجارستان بر اتحادیه اروپا این گفتگوها مستحکم‌تر گردد.

تاکید قالیباف بر کمک همگانی به رئیس‌جمهور
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه همه وظیفه داریم به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم، گفت: کمک مردم و به خصوص جوانان به دولت برای پیشبرد اهداف ضروری است و ما نیز با دولت همکاری خواهیم داشت. محمدباقر قالیباف صبح دیروز ۱۵ تیر با حضور در حرم مطهر رضوی(ع)، رای خود را به صندوق انداخت و در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن دعوت از تمام مردم و به خصوص افراد مردد به شرکت در انتخابات، اظهار کرد: امروز زمان انتخاب مهم‌ترین شخص اجرایی کشور است؛ فردی که تمشیت امور کشور در دست او قرار دارد. اگر امروز کسی تردید کند و در انتخابات حضور نیابد، در حقیقت تصمیم‌گیری برای ۴ سال آینده خود را رها کرده است. وی با ابراز تأسف از کاهش مشارکت مردم در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری، بیان کرد: در مرحله قبل ۴۰ درصد مردم مشارکت کردند که متاسفانه پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

تداوم تمایل ایران به ایجادگذرگاه بین‌المللی شمال-جنوب
معاون نخست‌وزیر روسیه با اعلام این که ایران در حال تبدیل شدن به یک کشور جدی در حوزه حمل‌ونقل است، گفت که تمایل ایران به گذرگاه بین‌المللی شمال-جنوب پابرجا است. «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه، گفت که تمایل ایران به گذرگاه حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب با تبدیل شدن آن به یک کشور مهم در عرصه حمل‌ونقل، پابرجا است. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که اورچوک در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت: ما می‌دانیم که این برنامه‌ها پابرجا هستند. بنابراین، هیچ تغییر عمده‌ای را در این زمینه پیش‌بینی نمی‌کنیم. این اول از همه، به نفع ایران است، چراکه این کشور در حال تبدیل شدن به کشوری جدی در حوزه حمل‌ونقل است و از این گذرگاه ترددهای مهمی انجام خواهد گرفت.

تاکید دولت بر بی‌طرفی در انتخابات
سرپرست ریاست جمهوری گفت: به دقت، حفظ سلامت انتخابات و صیانت از حق مردم را در دولت پیگیری می‌کنیم و به مردم اطمینان می‌دهم دولت بدون هیچ گرایشی این انتخابات را برگزار می‌کند. محمد مخبر پس از مشارکت در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: یاد رئیس‌جمهوری شهید را گرامی می‌داریم و خلأ وجود او انصافا لحظه به لحظه خود را نشان می‌دهد. وی افزود: اصل حضورم در وزارت کشور قبل از هرچیز برای قدردانی از اعضای ستاد انتخابات کشور و دست‌اندرکاران انتخابات است که واقعاً کار سختی انجام می‌دهند و به طور معمول از یک سال قبل کار را برای انتخابات آغاز می‌کنند تا در تمام کشور امکان لازم برای پای صندوق‌های رأی آمدن همه فراهم باشد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت قابل قبول مردم برگزار شد

گروه سیاسی: مردم ایران دیروز جمعه (15 تیر) با حضور پای صندوق‌های رای، نهمین رئیس‌جمهور مقیم پاستور را برگزیدند. در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور در بیش از ۵۸ هزار شعبه در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور رئیس دولت چهاردهم را انتخاب کردند.
به گزارش «تجارت»، فرایند رای گیری مرحله دوم از ساعت 8 صبح دیروز به صورت همزمان در سراسر کشور آغاز شد. در دور نخست انتخابات طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با 10 میلیون و 415 هزار و 991 رای و سعید جلیلی با 9 میلیون و 473 هزار و 298 رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند، اما به موجب اصل 117 قانون اساسی و مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچکدام از آن‌ها نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا امروز رئیس جمهورمان را داشته باشیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

افزایش مشارکت مردم در انتخابات دور دوم
ازساعت ابتدایی ظهر دیروز هم رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های سیاسی از افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات اطلاع دادند. محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اطلاعیه شماره ۱۴ وزارت کشور، یادآور شد: مطابق قانون، نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها و یا دخالت در کار هیات‌های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان را ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ رای اخراج می‌شوند. در همین ارتباط، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در تالار وحدت، رأی خود را به صندوق انداخت و از هنرمندان دعوت کرد که پای صندوق رأی بیایند. او همچنین از رشد مشارکت در دور دوم انتخابات خبر داد. در سطحی دیگر، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تا ساعت ۱۲:۲۰ بیش از ۸/۶ میلیون نفر رای داده‌اند که نسبت به هفته پیش که ۶/۴ میلیون بود ۳۵٪ افزایش دارد. در تهران حدود ۱۰۰٪ افزایش بوده است.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 98 کشور جهان
«علیرضا بیکدلی» معاون کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز جمعه و در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «امروز انتخابات در ۹۸ کشور دنیا و در ۱۳۸ نمایندگی ایران در حال برگزاری است»، گفت: «انتخابات از ساعت هشت صبح به وقت محلی در تمامی این ۹۸ کشور درحال برگزاری است». طبق آخرین خبرها دور دوم انتخابات در ۳۴۶ شعبه در سراسر جهان برگزار می‌شود.

رای دادن و افزایش امید بهبود اوضاع کشور
اغلب ناظران سیاسی رای دادن و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان روزنه‌ای برای بهبود اوضاع کشور بررسی کرده‌اند. احمد زیدآبادی فعال سیاسی و روزنامه نگار در همین ارتباط در توصیه‌ای به مرددین حضور در انتخابات عنوان کرد: مرددین بدانند اساسا حضور یا عدم حضور آنان در انتخابات ربطی به مشروعیت زایی یا مشروعیت زدایی نظام ندارد. قطعا رای ندادن شرایط کشور را بد خواهد کرد و امید به بهبود شرایط در رای دادن خواهد بود.

بازتاب گسترده انتخابات ایران در رسانه‌های جهان
برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت و به بررسی ابعاد مختلف این انتخابات پرداختند. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: شعب رای‌گیری برای دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز به کار کردند. رقابت میان «مسعود پزشکیان» نامزد اصلاح‌طلب و «سعید جلیلی» نامزد اصول‌گرا است که قرار است یکی از آن‌ها جانشین «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور پیشین ایران شود که در یک سانحه سقوط بالگرد در ماه مه درگذشت(به شهادت رسید). خبرگزاری فرانسه مشارکت مقام معظم رهبری ایران در دور دوم انتخابات را نیز مورد توجه قرار داده و نوشتکه ایشان ساعت ۸ صبح به وقت محلی، رایشان را در صندوق انداختند. در گزارش این خبرگزاری به نتایج دور قبلی انتخابات نیز اشاره شده است که در آن، پزشکیان با کسب حدود ۴۲ درصد آرا نفر اول این رقابت‌ و جلیلی با کسب ۳۹ درصد آرا نفر دوم بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز آغاز به کار شعب اخذ رای در ایران برای دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد. در گزارش این خبرگزاری به زمان آغاز به‌کار شعب اخذ رای در صبح جمعه ۱۵ تیر ماه، مشارکت مقام معظم رهبری در دقایق اولیه این روند و سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم، پوشش رسانه‌ای گسترده این انتخابات اشاره شده است. خبرگزاری ترند نوشت که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۸ صبح امروز، ۱۵ تیر ماه آغاز شد و ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط مشارکت در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. این خبرگزاری به نتایج دور اول این انتخابات و میزان آرایی که هر یک از نامزدها به خود اختصاص داده بودند نیز اشاره کرد. خبرگزاری رویترز نیز نوشت: تلویزیون ایران اعلام کرد که در شعب اخذ رای ساعت ۸ صبح به وقت محلی گشوده خواهد شد. زمان پایان رای‌گیری ۱۸ عصر است اما معمولا تا نیمه‌شب تمدید می‌شود. نتیجه نهایی امروز اعلام خواهد شد. رویترز با اشاره به مشارکت مقام معظم رهبری ایران در این دور از انتخابات، سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده را مورد توجه قرار داده و به نقل از ایشان نوشت: شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این طور باشد، چراکه اگر این گونه باشد، خرسندکننده است.
روزنامه صهیونیستی تایمز اسراییل نیز آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را با اشاره به ابعاد مختلف آن، از جمله مشارکت مقام معظم رهبری در ساعات اولیه و تاکید ایشان بر اهمیت مشارکت گسترده، نتایج دور قبلی و معرفی نامزدها و رویکردهای آن‌ها مورد توجه قرار داد. شبکه الجزیره نیز با اشاره به آغاز به‌کار شعب اخذ رای در ایران برای دور دوم انتخابات، با اشاره به اظهارات سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم نوشت: امروز، مشارکت برای کشور ما بسیار ضرورت دارد. هر رای یک موشک است. خبرگزاری آناتولی با اشاره به آمار واجدین شرایط مشارکت در این انتخابات در داخل کشور، نوشت: حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور نیز واجد شرایط مشارکت در دور دوم انتخابات در ۳۴۴ شعب تعیین‌شده اخذ رای در کشورهای متعدد جهان هستند. شبکه ان‌بی‌سی نیوز نیز با بازنشر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برگزاری دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد خبرگزاری دویچه وله نیز با اشاره به مواردی از جمله زمان آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و احتمال تمدید زمان آن تا نیمه‌شب امروز، نوشت که حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای در کشور وجود دارد و بیش از ۶۱ ملیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری جمعیت ایران واجد شرایط رای دادن هستند. شبکه ان‌چ‌کی ژاپن نیز نوشت که مردم ایران در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میان یک نامزد اصلاح‌طلب و یک نامزد اصولگرا شرکت کرده‌اند که دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل سیاست خارجی دارند. این شبکه با اشاره به جزئیات روند رای‌گیری، به معرفی نامزدها و اهداف آن‌ها پرداخته و نوشت که نتیجه انتخابات روز شنبه اعلام خواهد شد.

مخبر: ایران از حذف دلار از مبادلات چندجانبه حمایت می‌کند

گروه سیاسی: محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری صبح روز پنجشنبه در بیست و چهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان با بیان اینکه فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه تجارت، تولید، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، گمرک، مخابرات و همچنین توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی، جهت تعامل وجود دارد، اظهار داشت: باید از این ظرفیت‌ها به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر در منطقه شانگهای و در سراسر جهان استفاده کرد.
به گزارش «تجارت»، مخبر در بخشی زا سخنرانی خود یادآور شد: اعضای سازمان همکاری شانگهای می‌توانند از طریق کریدور شمال-جنوب و از طریق بنادر جنوبی ایران با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به مبادلات تجاری با کشورهای جهان بپردازند. نظر به اینکه فعالیت‌های ترانزیتی و تجاری مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم تا نسبت به ایجاد «شبکه مناطق آزاد مشترک» و «برقراری پیمان‌های اقتصادی نظیر موافقتنامه تجارت ترجیحی و آزاد» در سطح سازمان مبادرت گردد. جمهوری اسلامی ایران قویاً مخالف اعمال ابزارهای سیاسی به ویژه تحریم‌های یکجانبه ظالمانه در حوزه انرژی است و به عنوان تولیدکننده عمده منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، همواره سیاست چند جانبه‌گرایی در حوزه انرژی را دنبال نموده و به طور فعال در تدوین سند «راهبرد همکاری انرژی سازمان همکاری شانگهای» مشارکت داشته و از تصویب و اجرای آن حمایت می‌نماید. موضوع استفاده از ارزهای ملی و افزایش سهم آنها در تسویه وجوه تجاری بین کشورهای عضو به صورت جدی در دستور کار سازمان قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ایران از تداوم مذاکرات کارگروه‌های تخصصی در این زمینه تا حصول هدف نهایی یعنی کاهش و یا حذف دلار از مبادلات چندجانبه حمایت می‌کند.

به چالش کشیدن نظم ناعادلانه مبتنی بر یکجانبه‌گرایی توسط ایران و روسیه
در سطحی دیگر، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس کشورهای سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. مخبر در این دیدار ضمن قدردانی از پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت روسیه در پی فقدان رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه را عمیق، راهبردی و تغییرناپذیر توصیف کرد و با اشاره به نقش و تاثیر این روابط مستحکم بر تحولات جهانی گفت: امروز روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه، معادلات قدرت در جهان را تغییر داده و نظم ناعادلانه مبتنی بر یکجانبه‌گرایی را به چالش کشیده است. سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و تجلیل از تلاش‌های ایشان در زمینه استحکام‌بخشی به روابط با کشورهای همسو و همسایه تصریح کرد: شهید رئیسی با رویکرد تحولی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اولویت‌دهی به توسعه روابط با همسایگان، فصل جدیدی در روابط تهران و مسکو گشود که نه تنها دو کشور بلکه منطقه و جهان از آن نفع خواهند برد. مخبر با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه به ویژه در بخش اقتصادی، تجاری و حمل و نقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی شدن آن تاکید کرد.
تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، پیگیری و اجرای کریدور شمال-جنوب و همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز از دیگر محورهای مهم سخنان مخبر در دیدار با رئیس جمهور روسیه بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار رابطه دو کشور را دوستانه، ناگسستنی و تغییرناپذیر عنوان کرد و ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح همکاری‌های دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری، امضای توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا را گامی مهم در جهت توسعه بیشتر این همکاری‌ها و زمینه‌ای مناسب جهت بهره‌مندی بیشتر از تعاملات با کشورهای عضو این اتحادیه دانست. رئیس جمهور روسیه در ادامه با اشاره به مواضع مشترک دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه تلاش برای شکل‌گیری جهان چند قطبی، بر حمایت روسیه از پیشنهاد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به عنوان عضو ناظر تاکید کرد پوتین همچنین ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز و همچنین تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مشترک خط‌آهن رشت-آستارا را مورد تاکید قرار داد.

دستاوردهای نشست جدید شانگهای برای ایران
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، شامگاه پنجشنبه پس از بازگشت از بیست و چهارمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تشریح نتایج و دستاوردهای سفر خود به قزاقستان با اشاره به اینکه این اولین حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی در نشست سران سازمان همکاری شانگهای بود، تصریح کرد: عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای یادگار شهید رئیسی عزیز است و در این نشست نیز سران کشورها چه در سخنرانی‌ها خود و چه در دیدارهایی که داشتیم و چه در فرصت‌هایی که برای گفتگو پیش می‌آمد، از ایشان به نیکی یاد می‌کردند و معتقد بودند که رئیس جمهور شهیدمان نقش موثری در ارتقای تعاملات منطقه‌ای ایران با کشورهای همسایه و منطقه داشت. سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به برگزاری نشست اصلی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزود: در این نشست پیشنهادهای مختلفی مطرح کردیم از جمله درباره تاسیس بانک و ارز مشترک و حذف دلار و همچنین بر ضرورت توجه سران کشورهای عضو به فجایعی که در غزه در حال وقوع است و دخالت برای توقف این جنایات و امدادرسانی به مردم این منطقه نیز تاکید کردیم. مخبر با اشاره به تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و تعامل با دیگر اعضای سازمان شانگهای، اظهار داشت: در نشست شانگهای پلاس نیز مباحث متعددی در رابطه با امنیت و تعاملات بین‌المللی و مبارزه با یکجانبه‌گرایی و نیز ظرفیت‌های کشورهای عضو برای همکاری‌های اقتصادی مطرح شد. سرپرست ریاست جمهوری همچنین با اشاره به دیدارهای خود با روسای جمهور روسیه و چین گفت: در دیدار با رئیس جمهور روسیه به طور مفصل درباره همه مسائل فیمابین گفتگو کردیم و تصمیمات خوبی درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف برای همکاری از جمله در حوزه انتقال گاز، همکاری‌های صنعتی و کشاورزی اتخاذ و مقرر شد این مسائل با جدیت بیشتر دنبال شود. مخبر خاطرنشان کرد: در دیدار با رئیس جمهور چین نیز مسائل فیمابین مرور و مقرر شد همکاری‌های جاری و همکاری‌هایی که با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان انجام آنها هست، از طرف سران دو کشور به طور جدی دنبال شود.