جزئیات راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت

رئیس مرکز نوآوری اقتصادی، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: هدف نهایی از راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت، تضمین امنیت و سلامت اطلاعات، حفاظت از داده‌های حساس و حفظ تداوم فعالیت‌های سازمانی در مواجهه با تهدیدات سایبری است. به گزارش ایسنا،‌ به نقل از وزارت اقتصاد،‌ احمد تقوایی‌نجیب با اشاره به مراسم بهره‌برداری از پروژه مرکز عملیات امنیت با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص چیستی و چرایی مرکز عملیات امنیت اظهار کرد: مرکز عملیات امنیت (SOC) به‌عنوان یک مرکز نظارتی و عملیاتی، وظیفه پایش، تحلیل و پاسخ به رویدادهای امنیتی در زیرساخت‌های اطلاعاتی و شبکه‌های سازمان را دارد. ایجاد این مرکز به دلیل افزایش حملات سایبری و تهدیدات پیچیده‌ای است که سیستم‌های اطلاعاتی و داده‌های حساس را هدف قرار می‌دهند. وی افزود: هدف اصلی از تأسیس SOC، تضمین امنیت و سلامت اطلاعات، حفاظت از داده‌های حساس و حفظ تداوم فعالیت‌های سازمانی در مواجهه با تهدیدات سایبری است. این مرکز از طریق نظارت مداوم و تحلیل تهدیدات، امکان واکنش سریع و موثر به حوادث امنیتی را فراهم می‌کند. رئیس مرکز نوآوری اقتصادی، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیت مرکز عملیات، در ادوار قبلی اقدامی انجام نشده یا انجام شده و موفقیت آمیز نبوده است؟

 

پیش‌بینی پذیری اقتصاد، اولویت مهم رییس دولت جدید باشد

علیرضا زندیان، نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه، در اولویت برنامه‌های رییس دولت چهاردهم باشد. علیرضا زندیان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، با بیان اینکه پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد یکی از مهم‌ترین انتظارات فعالان بازار سرمایه در دولت چهاردهم است، گفت: زمانی که اقتصاد پیش‌بینی پذیر باشد و در چارچوب برنامه توسعه حرکت کند، سرمایه‌گذار و تولیدکننده با اطمینان خاطر نسبت به فعالیت در حوزه کاری خود اقدام کرده و چشم‌انداز بلندمدتی برای سرمایه گذاری خواهد داشت. این نماینده مجلس توضیح داد: زمانی که اقتصاد پیش‌بینی پذیر نباشد فعال اقتصادی نمی‌تواند دورنمای روشنی از وضعیت کاری خود داشته باشد؛ در واقع توسعه تولید و رونق اقتصادی وابسته به پیش‌بینی پذیری اقتصاد است. زندیان با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی اقتصادی و دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد نیازمند شفافیت و پیش‌بینی شرایط آینده است، اظهار داشت: موفقیت بخش‌ها و حوزه‌های مختلف به ویژه بازار سرمایه نیازمند برخی زیرساخت‌های بنیادی است. بنابراین، دولت چهاردهم برای تحقق این هدف می‌بایست پیش‌بینی پذیری اقتصاد و حرکت به سمت واقعیت‌ها به دور از تصمیمات خلق الساعه، را در اولویت کاری خود قرار دهد.

طلای جهانی خیز برداشت
قیمت طلا پنجشنبه (۴ جولای) پس از آنکه داده‌های اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار آمریکا به امیدها مبنی بر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر افزوده شد، افزایش یافت. به گزارش ایسنا، طلای جهانی پس از رسیدن به بالاترین رقم نزدیک به دو هفته اخیر در جلسه قبل، ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۳۵۷ دلار و ۵۹ سنت در هر اونس رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۳۶۵ دلار و ۵۰ سنت رسید. داده‌های روز چهارشنبه نشان داد که درخواست‌های دریافت مزایای بیکاری در ایالات‌متحده در هفته گذشته افزایش یافته است، در حالی که تعداد افرادی که در فهرست بیکاری قرار می‌گیرند در پایان ژوئن به بالاترین حد در ۲ سال و نیم افزایش یافته است که مطابق با سرد شدن تدریجی در بازار کار است. بر اساس گزارش CME FedWatch Tool، بازارها با احتمال ۷۴ درصدی قیمت‌گذاری شده‌اند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر خود نرخ بهره را کاهش دهد.

«تجارت» از سناریوهای پیش روی بازار سرمایه گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: در حالی که بانک مرکزی سیاست های انبساطی را آغاز کرده است اما هنوز سهامداران بورس درگیر مسائل سیاسی شده است، از این رو و به همین دلیل واکنش بازار به سیاست‌های اقتصادی به زودی نمایان خواهد شد. به گزارش تجارت، بازار به سیاست‌های اقتصادی واکنش ندارد، چرا که در حال حاضر بازار سرمایه بیشتر از ندانستن و مطلع نبودن از برنامه دو کاندیدا دچار ابهام است. فشار فروش در حال حاضر در بازار بیشتر حس می‌شود و کار بازار بسیار دشوار است چرا که بین رفت و برگشت ها و جدال بین خوشبینی و بدبینی قرار گرفته است. برخی فعالان بازار سهام معتقدند که شاید در کوتاه‌مدت بازار با دولت جدید وضعیت بهتری را تجربه کند اما تجربه نشان داده در میان مدت و بلندمدت اعمال سیاست‌های سختگیرانه و ضد سرمایه و تولید رشد آن متوقف می‌شود. شاید در کوتاه مدت یک صعود موقت را داشته باشیم اما مشکلات بازار در بلندمدت و میان مدت بیشتر خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان زنجیره تورم به همراه افزایش نرخ ارز اثر زیادی بر بازار خواهد داشت. در این حالت سیگنال تورم چیزی است که در نهایت موجب رشد بازار می‌شود. شاید در کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد کند اما در مدت زمان کوتاهی همه چیز با تورم ایجاد شده دوباره به منطق خود باز می‌گردد. دماسنج بازار در این میان چه خواهد بود و چه وزنه‌ای برقرار است و سهامداران چه باید بکنند وابسته به بحث سیاسی است. فارغ از بحث انتخابات چند اتفاق همچون رشد نرخ ارز در حال وقوع است که می‌تواند زمینه بستری مناسب و منطقی برای حرکت بازار را فراهم آورد. در حال حاضر چرخش بزرگ بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های انبساطی که منجر به افت و کاهش نرخ سود شده در مهمترین محرک بازار سهام می‌دانند. همچنین افزایش نرخ دلار نیما که از ۴۳ گذشته و با اینکه سرعت کمی دارد اما در همین مدت اخیر رشد ۲ درصدی را تجربه کرده است. ادامه این رشد حتی با همین دست فرمان ضعیف هم می‌تواند شرایط نرمال منطقی را برای بازار رقم بزند.
پویان مظفری، تحلیلگر با تاکید بر اینکه ارزش معاملات خرد سهام بورس ناشی از باز شدن دامنه نوسان بازار است، گفت: با شروع شدن فصل مجامع نکات جالبی در مجامع مطرح می‌شود که این نکات می‌توانند جهت بازار را مشخص کنند. اصلی‌ترین نکات مطرح شده در مجامع مشکل در تخصیص ارز، قطعی گاز و برق صنایع بود. اما در همه مجامع با توجه به فروش‌های سه ماهه بهار امسال امیدواری به سودآوری در سال جاری بسیار بالاتر است. این موضوع در گزارش‌های بهار هم خودشان را نشان دادند. او با تاکید بر اینکه سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی همچنان ادامه دارد، افزود: عملا بانک مرکزی یک ماه است که سیاست خود را کاملا عوض کرده است. این سیاست انبساطی می‌تواند باعث رشد بازار دلار و سهام شود. اما نکته مهم اینجاست که بازار سهام در حال حاضر با ریسک جدی سیاسی روبرو است. مظفری با تاکید بر اینکه دلار نیما با رشد همراه شده و توانستن ۴۳ هزارتومان را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: در همین راستا باید گفت که رشد خزنده دلار نیما اثر خود را در رشد فروش شرکت‌ها و در نهایت در داده‌های تورمی نشان خواهد داد. همانطور که در داده‌های تورمی ۳ ماهه ابتدایی مشخص بود. بخش مهمی از کنترل تورم به دلیل عدم رشد نرخ دلار نیما بود که یک سیاست کاملا غلط و دستوری بود و اصلا از تورم بقیه بخش‌ها کم نکرد. در روزهای اخیر معاملات بورس نشان داد که افت بیشتری ندارد و امیدواری‌ها به بازار را افزایش یافته است. مورد سوم فضای بنیادی و گزارش شرکت‌هاست. در حال حاضر نمود اولیه آن را در گزارش ماهانه شرکت‌ها شاهد هستیم. گزارش‌های فصل بهار خوبی برای سهامداران رقم زده است و منجر به ایجاد گزارش میان دوره‌ای خوبی نیز خواهد شد. در حال حاضر هزینه‌های نرخ برق، نرخ گاز، مالیات‌ها و همه این‌ها در کنار در پیش بودن مجامع شاید بتواند فشار فروش را کمتر کند و سرعت ریزش را بگیرد. جواد صلاحی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نخستین موج کوتاه بورس با جریان نرخ بهره و نرخ سود رخ داده است، گفت: نرخ اوراق به طور میانگین به ۳۰ نزدیک شده است. دیگری جریان نرخ دلار نیما که به ۴۳ نزدیک شده، اما فعلا بازار واکنشی نسبت به آن نداشته است. سرمایه گذاران سعی می‌کنند بیشتر تماشاچی و ناظر این جریانات باشد. اما در هر صورت فضای بازار باعث شده کمی خریدها عقب بیفتد. او با تاکید بر اینکه بازار در وضعیتی قرار دارد که از نظر بنیادی توجیه پذیری منطقی و قوی دارد، افزود: رفته رفته گزارش و وضعیت بنیادی شرکت‌ها و همچنین دخالت احتمالی حقوقی‌ها عمق فاجعه را کمتر خواهد کرد. پس در عین اینکه قبول داریم در کوتاه مدت همه چیز صفر و یکی خواهد بود اما با گذشت چند روز و چند هفته آن حالت کمرنگ‌تر می‌شود. نگرانی‌های سهامداران نسبت به برخی سیاست‌ها، سد محکمی در برابر غلبه تقاضا بر عرضه ایجاد کرده است. ابهامات پیرامون تاثیر سیاست‌های ارزی جدید بر سودآوری شرکت‌ها، اثر مثبت این اخبار را خنثی کرده است. سهامداران را راهی صفوف فروش کرد. خروج سرمایه‌ها از بازار و عدم تمایل آنها به بازگشت خطرناک شده است. گویی سهامداران به کلی اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند. اما با توجه به اینکه در حال حاضر حقوقی ها کم کم دست بکار شده اند احتمالا شاهد آغاز یک روند صعودی در کوتاه مدت خواهیم بود. در ادامه این مسأله می تواند روی جریان پول تاثیر بگذارد و کم کم بازار مسیر جدیدی را آغاز کند.

بورس هفته دوم تیر در یک نگاه
بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم تیرماه نشان می‌دهد شاخص کل در روز ابتدایی هفته با رشد 0.52 درصدی همراه شد. این روند در شاخص هم‌وزن با شدت بیشتری به وقوع پیوست؛ به طوری که نماگر هم‌وزن بازار در این روز 0.8 درصد به ارتفاع خود افزود. در روز یکشنبه اما ورق برگشت و هر دو نماگر بازار با کاهش نسبت شدیدی روبه‌رو شدند. به طوری که شاخص کل در این روز 1.1 درصد و شاخص هم‌وزن 1.53 درصد کاهش داشتند. در روز دوشنبه اما نماگرهای بازار سهام مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند و شاخص کل 0.11 درصد رشد و شاخص هم‌وزن 0.01 درصد کاهش داشتند. معاملات روز سه‌شنبه به نحوی بسته شد که شاخص کل و شاخص هم‌وزن به ترتیب 0.74 درصد و 0.76 درصد افزایش داشتند. در روز پایانی هفته نیز رشد شاخص‌های بورسی ادامه داشت و شاخص کل 0.5 درصد و شاخص هم‌وزن 0.28 درصد رشد کردند. بازدهی بازارها در هفته دوم تیر تحت تاثیر کشیده شدن انتخابات ریاست‌‌جمهوری به دور دوم روند رفت و برگشتی داشتند. در یک هفته اخیر بازارهای مالی بازدهی مثبت و منفی مختصری داشتند و بازار سهام نیز تحت تاثیر این رویداد سیاسی با احتمال پیروزی هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری جهت‌گیری می‌کرد. بازدهی بازارها در هفته دوم تیر روند رفت و برگشتی داشت و در نهایت شاخص‌های مورد بررسی تغییر قیمتی چندانی نسبت به اولین هفته تیر نداشت. کارشناسان اقتصادی شنبه ۱۶ تیر را روز مهم بازارها می‌دانند و معتقدند با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریتم حرکتی قیمت دلار وضوح بیشتری می‌گیرد و سایر بازارها نیز تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند.

طی یک هفته دلار ۵۰ تومان گران شد
قیمت دلار از ۷ تا ۱۴ تیر در کف کریدور ششم معامله شد. این اسکناس که در یک هفته اخیر متاثر از اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری تا کانال دوم از کریدور ششم نیز پیشروی کرد؛ در نهایت در نیمه پایینی کانال ابتدایی کریدور ششم به کار خود پایان داد. دلار این هفته بازدهی مثبت ۰.۰۸ درصدی و رشد قیمت محدود ۵۰ تومانی نسبت به هفته گذشته داشت. روز پنجشنبه ۱۴ تیر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۴۹۵ هزار تومان رسید و رشد قیمت محدود هفت هزار و ۶۰۰ تومانی داشت. این هفته طلا رشد بازدهی ۰.۲۲ درصدی داشت. در هفته اخیر هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومانی ایستاد و رشد بازدهی ۰.۱۱ درصدی و افزایش قیمت ۱۶ هزار تومانی داشت. گفتنی است در هفته دوم تیر طلای جهانی برخلاف هفته ابتدایی تیر رشد ۴۶ دلاری و افزایش بازدهی ۱.۹۹ درصدی داشت. اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۵۹ دلاری در حال معامله است. همچنین اونس جهانی نقره روی رقم ۳۰ دلار و ۳۰ سنتی ایستاد.

بازدهی سکه منفی شد
در هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۰.۰۵ درصدی و کاهش قیمت ۲۳ هزار تومانی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۴ تیر با قیمت ۴۲ میلیون و ۵۰۷ هزار تومانی به کار خود پایان داد. در هفته اول تیر سکه امامی بیشترین افزایش بازدهی را در بازارهای مالی داشت و هفته دوم تیر با بازدهی منفی به کار خود پایان داد. روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی معامله شدند. سکه گرمی نیز در سطح ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته دوم تیر 1403 نشان می‌دهد که سهام آ س پ توانسته است در این هفته با رشد 22 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 1،917 تومان معامله شود. حفارس نیز دیگر سهمی بود که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشت؛ به نحوی که این سهم در این هفته 21 درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته حفارس به قیمت 201 تومان رسیده است. میهن، رنیک و خمحور نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته دوم‌ تیرماه بازدهی بالایی را از خود بر جای گذاشتند. بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته دوم تیر نشان می‌دهد که سهام «آ س پ» با افزایش 22 درصدی بیشترین بازدهی و «واعتبار» با افت 18 درصدی کم‌بازده‌ترین سهام بورس در این هفته بوده‌اند. ، بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام در هفته دوم تیر 1403 نشان می‌دهد که سهام آ س پ توانسته است در این هفته با رشد 22 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 1،917 تومان معامله شود. حفارس نیز دیگر سهمی بود که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشت؛ به نحوی که این سهم در این هفته 21 درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته حفارس به قیمت 201 تومان رسیده است. میهن، رنیک و خمحور نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته دوم‌ تیرماه بازدهی بالایی را از خود بر جای گذاشتند. در طرف مقابل اما در جریان بررسی بازدهی نمادهای بازار سهام، روشن شد که ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده، کمتر بوده است؛ به طوری‌که واعتبار و وتوس با افت 18 و 15 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کردند. پلاسک و دهدشت نیز دیگر سهام کم‌بازده هفته دوم تیر بودند و با کاهش 14 درصدی به 613 و 1،581 تومان رسیدند. همچنین کسرام نیز در این هفته 13 درصد افت قیمت داشت و قیمت 1،003 تومان را روی تابلو ثبت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

رئیس کل بانک مرکزی در جمع فعالان اقتصادی روسیه خواستار تشکیل نهادی مشابه پیام‌رسان مالی سوئیفت میان کشورهای عضو بریکس شد.
فرزین با بیان اینکه اراده رهبران سیاسی ایران و روسیه برای استفاده از ارز‌های محلی در مبادلات تجاری جدی است تاکید کرد: اگر بتوانیم در مبادلات بین روسیه، ایران، چین و سایر کشور‌ها از روبل، یوآن، درهم و ریال استفاده کنیم، مانع بزرگی در تجارت دو کشور برداشته خواهد شد و منجر به تقویت ارتباط دو کشور می‌شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند اشتراکات بیشتری با هم داشته باشند. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: با انتخاب رئیس جمهور جدید سیاست‌های کشور همچنان برقوام قبلی و در چارچوب توافقات ادامه پیدا خواهد کرد و معتقدم که تقویت فضای مشترک سیاست‌گذاری، پژوهشی، آموزشی و... جزو مسائلی است که به توسعۀ روابط میان این دو کشور در آینده کمک خواهد کرد و این روابط قطعاً در بلندمدت تحکیم خواهد شد.

سرمقاله

فردین اقا بزرگی
کارشناس ارشد بازار سرمایه

بهبود شرایط در بازه کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نیازمند یک برنامه مدون عملیاتی زمان بندی شده می باشد. با این وجود مسلما کسی نمی‌گوید که با بهبود وضع معیشت و بازار سرمایه مخالف است اما نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت می باشد برنامه‌های عملیاتی، گروه مشاورین و افرادی است که با توجه به تجربه و تخصص در این زمینه به کار گمارده شده اند و به عنوان مشاور، دستیار و یا احتمالاً اعضای کابینه احتمالی در کابینه نامزد مربوطه قرار دارند. چون دولت نیازمند تأمین مالی و تأمین کسری بودجه است، به صورت مصلحتی این امور اقتصادی به انحاء مختلف کماکان اداره خواهد شد و این یکی از نواقص و آفت های سیاست های توسعه و اقتصادی است. افزایش نرخ بهره، انتشار بی حدوحصر و بی رویه اوراق برای تأمین کسری بودجه دولت و مهمترین آن‌ها قیمت گذاری دستوری در ساختار اقتصاد(اقتصاد دستوری) از مهمترین موارد تأثیرگذار بر وضعیت نابسامان و بحرانی بازار سرمایه بوده اند افزایش نرخ بهره، انتشار بی حدوحصر و بی رویه اوراق برای تأمین کسری بودجه دولت و مهمترین آن‌ها قیمت گذاری دستوری در ساختار اقتصاد(اقتصاد دستوری) از مهمترین موارد تأثیرگذار بر وضعیت نابسامان و بحرانی بازار سرمایه بوده اند. چون دولت نیازمند تأمین مالی و تأمین کسری بودجه است، به صورت مصلحتی امور اقتصادی به انحاء مختلف کماکان اداره خواهد شد و این یکی از نواقص و آفت های سیاست های توسعه و اقتصادی است بهبود شرایط نیازمند زمان و برنامه است، چنانچه شخص یا اشخاصی هم اکنون ادعا کنند که مسایل را در کوتاه مدت حل خواهند کرد مسلما یا دارند اشتباه می کند یا به طور غلط دارند اطلاع رسانی می کند چراکه این کار در بازه کوتاه مدت امکان پذیر نیست و نیازمند یک برنامه مدون عملیاتی زمان بندی شده (Action Plan) می باشد که یکپارچه نظام حکمرانی اقتصادی واقف باشد به لزوم اجرای این تعهدات، بنابراین صرفاً اگر بسنده کنیم که شخص یا اشخاصی که زبده هستند و سرکار می آیند و می‌توانند یک تنه به نبرد با این چالش ها و بحران های اقتصادی بربیایند و حل مشکلات کنند اغراق آمیز و خوش بینانه است.

یادداشت

سید جلال ساداتیان
کارشناس مسائل بین‌الملل

ونزوئلا را باید به نوعی حیات خلوت و پیرامون استراتژیک آمریکا دانست و برای واشنگتن این مساله پذیرفته نیست که یک کشور بخواهد علیه سیاست‌های ایالات متحده بر اساس رفتار خود عمل کند. بر همین اساس عملکرد و رفتار ونزوئلا و مقام‌های آن از سالیان گذشته زیر ذره‌بین .واشنگتن قرار دارد اما باید توجه شود که در دولت بایدن ما شاهد یک نگاه نسبتاً متفاوت به ونزوئلا هستیم؛ به گونه‌ای که دولت بایدن آرام آرام سعی کرد که تحریم‌های مربوط به صادرات ونزوئلا را برای بازسازی و ترمیم روابط دو طرف، تعدیل کند. در این بین مشاهده شد که کشتی‌های ونزوئلا توانستند به عبور و مرور و همچنین صادرات خود برگردند اما باید به این نکته توجه داشت که ونزوئلا برای ایالات متحده از حیث حجم تبادلات اقتصادی چندان اهمیت ندارد، بلکه این کشور از منظر سیاسی و امنیتی برای واشنگتن دارای اهمیت زیادی است. این در حالیست که چین و روسیه هم در این راستا به دنبال نفوذ خود در ونزوئلا هستند و در مقابل حتی بحث روابط با ایران توسط ونزوئلا هم توسط آمریکا رصد می‌شود اما واشنگتن نمی‌خواهد که در مورد روابط تهران و کاراکاس به صورت رادیکال عمل کند. در این میان دیدگاه چین و روسیه در مورد مذاکره مستقیم ونزوئلا و آمریکا هم با یکدیگر تفاوت دارد. باید متوجه بود که چین به این مسائل همانند یک پرونده مانند تایوان نگاه نمی‌کند. پکن در قضیه ونزوئلا به هیچ وجه مانند پرونده تایوان با آمریکا وارد تقابل می‌شود و صرفاً در این بین مسائل اقتصادی و تجاری مطرح است. در مقابل روسیه مدل سخت‌تری را دنبال می‌کند و حتی بحث محکم کردن جای پای مسکو در آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی مطرح است و حتی منافع نظامی روسیه هم در این بین به چشم می‌خورد. مسکو حتی اگر بتواند، موشک‌های خود را در ونزوئلا علیه آمریکا مستقر می‌کند اما فعلاً چنین توانی را ندارد و در مقابل ایالات متحده هم در حال خنثی‌سازی این سناریوها است و باید دید که واشنگتن برای این موضوع چه تدبیری را در دستور کار خود قرار می‌دهد. این در حالیست که در اروپا وضعیت به صورتی پیش رفته که جریان راست افراطی هم به شدت قدرت گرفته و اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، این دومینو می‌تواند به هر ترتیب کامل شود. روسیه به دنبال آن است که ونزوئلا در اردوگاه شرق باقی بماند تا بتوانند در روز موعود یا ساعت صفر از این کشور به نفع خود و علیه منافع ایالات متحده استفاده کند. نکته آخر این است که لفظ مذاکره با آمریکا آن هم به دستور رئیس‌جمهوری ونزوئلا در زمانی صادر شده که او انتخابات ریاست‌جمهوری را در این کشور مقابل خود دارد و به هر ترتیب می‌خواهد با این مانور سیاسی، پایگاه رای خود را تقویت کند و آن را گسترش دهد. به همین علت است که برای مادورو مساله مذاکرات در اثنای انتخابات ریاست جمهوری اهمیت ویژه پیدا می‌کند.