بی‌طرفی قابل تحسین دولت در برگزاری انتخابات

سرپرست ریاست جمهوری گفت: انتخابات بدون هیچ‌گونه خللی برگزار شد و تا امروز کسی متعرض انتخابات و مدعی وقوع تخلف در برگزاری آن نشده است. محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در گفت و گویی با رسانه KHAMENEI.IR ، عنوان کرد: دولت و برگزارکننده‌ انتخابات باید از حق‌الناس به تمام و کمال مراقبت و صیانت کند. تحقق این امر جز با بی‌طرفی، شدنی نیست. اولا مجموعه‌ دولت در انجام برگزاری انتخابات انصافاً این بی‌طرفی را با تمام و کمال رعایت کردند. ثانیاً امکانات وسیعی برای نظارت دیده شد. یک سازوکار و دستگاه‌های رسمی مثل شورای نگهبان، ناظرین خود کاندیداها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد، اما به موازاتش یک شبکه‌ مردمی دیگری هم در این کار نظارت می‌کرد که اتفاقی نیفتد. به نظرم تمام دولت و دستگاه‌های حاکمیتی با جدیت برای این کار بزرگ کمک کردند و در رأس همه‌ اینها خود مردم بودند. خود مردم انصافاً مایه‌ دلگرمی ما و وسیله‌ انجام کارهای ما بودند و این کار الحمدلله شکل گرفت. خدا را شاکریم که یک انتخابات سالم، با امنیت کامل بدون هیچ‌گونه در حقیقت خللی شکل گرفت. در عین حال خب مسائل کشور هم اداره شد.

 

دنیا روش‌های تحریمی را علیه ایران کنار بگذارد

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: دکتر پزشکیان در یک انتخابات و رقابت جدی از سوی مردم انتخاب شد و او حاضر نیست به هیچ‌وجه از حقوق ملت ایران کوتاه بیاید. «محمد جواد ظریف» در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که افزایش مشارکت مردم در دور دوم انتخابات چه تاثیری بر اقتدار ملی کشور در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد داشت؟ گفت: در جریان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد رقابت واقعی بین کاندیداها بودیم و شور قابل توجهی وجود داشت. ظریف با بیان اینکه دولت‌های خارجی به این انتخاب مردم با چنین ویژگی‌هایی توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اکنون نوبت دنیاست که به انتخاب و خواسته‌های مردم ایران احترام و روش‌های مبتنی بر تحریم را کنار بگذارند. وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خود ترامپ نیز در پایان دولتش به این نتیجه رسیده بود که تحریم نتیجه‌بخش نیست و جای تعجب است که آقای بایدن چنین سیاستی را ادامه داد، گفت: آنها هر وقت به تشخیص درست برسند و به درستی عمل کنند می‌توانند به نظر و خواست مردم ایران احترام بگذارند می‌توانند در چارچوب قوانین بین‌المللی در مورد موضوعاتی چون برجام گفت‌وگو کنند.

گزارش «تجارت» از گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی دولت چهاردهم:

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب مردم مسیری دشوار برای ایجاد کابینه اجماع ملی دارد. او در جریان مناظره‌ها و سخنرانی‌های قبل از رسیدن به منصب ریاست پاستور، بارها بر ضرورت اجماع و پرهیز از دعوا تاکید کرد. پزشکیان بارها بر این مساله انگشت گذاشت که هیچ راهی جز حل اختلافات و رسیدن به یک اجماع ملی نداریم. مسعود پزشکیان همچنین در آخرین مناظره‌های انتخاباتی خود چندین بار تکرار کرد که حتی افرادی از دولت سید ابراهیم رئیسی هم در ستاد پزشکیان با او همکاری دارند. پزشکیان البته جزئیات چندانی در این خصوص ارائه نکرد، اما اگر قرار باشد او به آن شعار‌ها عمل کند، ممکن است دست‌کم یک فرد را از این کابینه در دولت هم داشته باشد.
به گزارش «تجارت»، رویکرد مثبت پزشکیان نسبت به عدم جناح‌بازی این انتظار را در میان عموم جامعه ایجاد کرده که دولت جدید متعلق به یک طیف یا جریان سیاسی، فکری خاص نخواهد بود بلکه جریان‌های سیاسی مختلف می‌توانند در کابینه حضور داشته باشند. اما باید توجه داشت که جریان اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای حامی پزشکیان نیز نسبت به ورود افرادی از جناح اصول‌گرا به کابینه مواضع مشخص خود را دارند. همین موضوع تشکیل کابینه متشکل از نمایندگان تمامی جناح‌ها را با دشواری جدی مواجه کرده است.

گمانه‌زنی‌های درباره کابینه احتمالی پزشکیان
اگرچه از صبح روز شنبه برخی افراد حاضر در ستاد پزشکیان به دنبال تیم‌سازی و برگزاری جلسات با همفکرانشان هستند و بعضا لیست‌هایی از اعضای کابینه را در اختیار رسانه‌ها قرار داده اند که اسامی برخی از این افراد در چندین سمت احتمالی نیز گنجانیده شده است، اما شنیده‌ها از ستاد پزشکیان حاکی است که اقدامات اینچنینی بدون هماهنگی پزشکیان صورت گرفته است. با این وجود، خبرگزاری خبرآنلاین مدعی شده که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای معاون اولی دولت چهاردهم بدل شده است. طبق دولت‌های گذشته، معاون اول رئیس‌جمهوری، نقش زیادی در سمت و سوی اقتصادی دولت دارد که بعضا از این جایگاه به عنوان فرمانده اقتصادی نیز نام‌ می‌برند. طیب‌نیا در دولت اول روحانی و پس از ابر تورم‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، توانست تورم را کنترل کرده و آن را تک رقمی کند؛ اقدامی که بنا بود دولت سیزدهم در سال سوم خود به آن دست یابد که نه تنها اینگونه نشد، بلکه کشور شاهد تورم‌های سنگینی هم بود. طیب نیا در روزهای منتهی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، در کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان حاضر شد و از او به عنوان یکی از برگ‌های برنده ستاد مسعود پزشکیان در ایام انتخابات ریاست جمهوری یاد می‌شد.

به میان کشیده شدن بحث عراقچی برای وزرات خارجه
فازغ از طیب‎نیا تا کنون هیچ بحث جدی دیگری درباره وزارت‌خانه‌ها مطرح نشده است. با این وجود نام سید عباش عراقچی،، معاون ظریف در دولت روحانی به عنوان محتمل ترین گزینه وزارت امور خارجه دولت پزشکیان مطرح شده است. سید عباس عراقچی تحصیلاتش را با رشته روابط بین الملل در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه شروع کرد و کارشناسی ارشد را در رشته علوم سیاسی در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران خواند. سپس مدرک دکترای خود را در رشته اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت انگلستان دریافت کرد. عراقچی که در حال حاضر دبیر شورای راهبردی روابط خارجی است، فعالیت خود را از سال۱۳۶۷ در وزارت امور خارجه ایران آغاز کرد. مدتی سفیر ایران در فنلاند و مدتی سفیر ایران در ژاپن بود. در یک دوره ۴ ماهه در دولت دهم، سخنگوی وزارت امور خارجه بود و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ نیز معاونت حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را برعهده داشت. او از دی ۱۳۹۶ تا شهریور۱۴۰۰ به‌عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه، مسئولیت داشت.

احتمال حضور وزرایی از دولت رئیسی تا وزیر اهل سنت و زن
برخی از ناظران سیاسی از عزت‌الله ضرغامی و کیومرث هاشمی که در میراث فرهنگی و ورزش فعالیت می‌کردند به عنوان دو گزینه محتمل در این زمینه یاد می‌کنند. همچنین برخی زمزمه‌ها از حضور مصطفی پورمحمدی در دولت پزشکیان حکایت دارد. مصطفی پورمحمدی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که در جریان مناظرات بسیار خوش درخشید و چندباری نیز به انتقاد تند از سعید جلیلی پرداخت. پزشکیان همچنین در جریان تبلیغات انتخاباتی از نبود سیاست‌مداران و مدیران اهل سنت و کرد هم در مناصب بالا انتقاد کرد. او در میزگرد فرهنگی خود در تلویزیون تاکید داشت که یک فرد اهل سنت نمی‌تواند به مقام‌هایی، چون وزارت برسد و به همین دلیل احساس تبعیض حاصل می‌شود. مشخص نیست که او قصد دارد به این وعده خود عمل کند یا خیر، اما اگر چنین باشد می‌توان انتظار داشت که دست‌کم یک کرد یا بلوچ یا ترکمن اهل سنت در کابینه او حضور داشته باشد. یکی دیگر از مسائلی که پزشکیان در کمپین انتخاباتی خود بر آن تاکید داشت لزوم حمایت بیشتر از زنان بود. او در دوره تبلیغات گفت که زنان در جامعه ایران به حق خود نمی‌رسند و باید بیشتر برای حضور آنها در جامعه فضاسازی کرد. در چنین صورتی ممکن است او پس از محمود احمدی نژاد دومین رئیس جمهور ایران باشد که در کابینه خود وزیر زن معرفی می‌کند. هرچند با توجه ترکیب مجلس فعلی ممکن است کار در این زمینه برای او دشوار باشد.

همدلی بزرگ برای حمایت از رئیس‌جمهور در تشکیل کابینه
مهم‌تر از این‌که چه کسانی وزیر دولت پزشکیان خواهند شد، مهم این است که اجماعی بزرگ در سطح کلان برای حمایت از دولت چهاردهم وجود دارد. در همین ارتباط، محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب با آرای ملت، اظهار کرد: اکنون فصل همدلی و وفاق بیشتر است؛ حالا وظیفه و مسئولیت خطیر و سنگینی بر دوش همه ما به ویژه رئیس‌جمهور منتخب است و همه ما وظیفه داریم او را در شؤون مختلف یاری رسانیم. همچنین، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس نیز در گفت و گو با ایسنا درباره لزوم همدلی میان جریان های سیاسی کشور و رئیس جمهور منتخب عنوان کرد: آقای پزشکیان به هیچ کسی غیر از مردم مدیون نیست و لذا برآورده کردن خواسته های مردم قطعا ارزشمندتر از برآورده کردن انتظارات مدیران فرصت طلب است.

کنعانی: گفت‌وگوی باواسطه با آمریکا در فواصل مختلف انجام شده و دولت جدید برای آینده تصمیم می‌گیرد

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای تامین منافع ملی ایران به کار بست و در مدت باقیمانده نیز این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.
به گزارش «تجارت»، ناصر کنعانی در نشست خبر دیروز دوشنبه خود با خبرنگاران تاکید کرد: با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حضور باشکوه مردم در این انتخابات گفت: مردم با این حضور ، صفحه زرین دیگری در تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی ایران رقم زدند. وی ادامه داد: برگزاری این انتخابات در دو مرحله و در دو هفته پشت سرهم و آن هم در کمتر از ۵۰ روز بعد از شهادت شهدای خدمت، نشان دهنده عمق مردم‌سالاری دینی در کشور است. کنعانی افزود: برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف پس از یک رخداد ناراحت و سهمگین با حضور و مشارکت مردم ثبت یک رخداد درخشان در تاریخ تحولات مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است.
سخنگوی وزارت خارجه با تبریک به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: نیروهای خدوم وزارت خارجه از تمام ظرفیت‌های حرفه‌ای و کارشناسی خود برای کمک به رئیس‌جمهور منتخب جهت پیشبرد اهداف کشور در راستای تامین منافع ملی کشور استفاده می‌کنند. کنعانی همچنین از حضور ایرانیان خارج از کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کرد.

تلاش‌ دیپلماتیک دولت سیزدهم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ساز و کار مشخص و روشنی دارد و دولت سیزدهم در چارچوب سیاست‌های کلان کشور، تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود را تا این لحظه به کار بسته و تا روزی که دولت مسئولیت را بر عهده دارد تمام تلاش‌های خود را در چارچوب ساز و کار تعریف شده ادامه می‌دهد. کنعانی ادامه داد: اینکه در آینده چطور عمل می‌شود باید منتظر آغاز فعالیت دولت جدید باشیم. البته در دوران رقابت‌های انتخاباتی نامزدها رویکردهای خود را از طرق مختلف به سمع و نظر مردم رساندند. وی با بیان اینکه در مورد رویکرد دولت آتی در این ارتباط اظهار نظری نمی‌کنم، گفت: ما در دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای تامین منافع ملی ایران به کار بستیم و در مدت باقیمانده نیز این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.

روند مذاکرات با واسطه با آمریکا، جاری است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی اخباری که چندی پیش در مورد مذاکره ایران و آمریکا در عمان مطرح شده است، گفت: من در همان مقطع نسبت به اخبار منتشر شده در این زمینه موضع‌گیری کردم. همان طور که پیش از این گفتم کانال‌های دیپلماتیک بین ما و طرف‌های مذاکره کننده برقرار است و روش‌های مختلفی برای تبادل پیام داریم. کنعانی افزود: گفت‌وگوی باواسطه با طرف آمریکایی در فواصل مختلف انجام شده و روند مذاکرات جاری است و هر زمانی که نیاز باشد جزئیات آن منتشر خواهد شد. وی تاکید کرد: ایران پایبند به میز مذاکره است و در مسیر تامین منافع ملی کشور همواره تلاش داشته که از مسیرهای دیپلماتیک به بهترین نحو استفاده کند.

دستگاه دیپلماسی با تمام توان در خدمت رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه دیپلماسی با رئیس‌جمهور منتخب در تعامل و رایزنی است گفت : دستگاه دیپلماسی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی با تمام توان خود در خدمت رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود. وی ادامه داد: در این زمینه مشورت‌ها و تبادل نظرها با رئیس جمهور منتخب در عالی‌ترین سطح وزارت خارجه انجام شده است و همکاری‌ها و مشورت‌ها در این حوزه با رئیس‌جمهور منتخب روزمره است و تا تشکیل دولت جدید ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن نیز دستگاه دیپلماسی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و از ارکان اصلی دولت به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

تقسیم پارلمان فرانسه میان چپ‌ها، راست‌ها و میانه‌روها:

گروه سیاسی: نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه، نه تنها حزب راست افراطی مارین لوپن را از عرصه سیاست خارج نکرد، بلکه با توجه به آینده نامشخص نخست وزیری و ائتلافات حزبی، بن‌بست سیاسی در این کشور را رقم زده است. تارنمای پولیتیکو نوشت: رای دهندگان فرانسوی بار دیگر بسیج شدند تا مانع به قدرت رسیدن حزب راست افراطی لوپن شوند اما این رقابتی با فاصله اندک برای جنبش ضد لوپن بود و موفقیت بزرگی به همراه نداشت.
به گزارش «تجارت»؛ نتایج انتخابات پارلمانی در دور دوم نتایج آشفته ای را به دنبال داشت و هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت را کسب کنند؛ موضوعی که سیاست های فرانسه را به آشوب کشید و ممکن است این وضعیت ماه ها ادامه داشته باشد. گابریل اتل نخست وزیر مکرون پیشنهاد استعفا را داده است اما تاکنون مشخص نیست چه کسی پست نخست وزیری را برعهده خواهد گرفت. مجلس ملی فرانسه با ۵۷۷ کرسی اکنون بین احزاب چپ گرا، میانه رو و راست افراطی تقسیم شده است. هیچ یک از این احزاب حتی به اکثریت نزدیک نیستند. حتی اگر ائتلاف چپ‌گراها و لیبرال‌های مکرون نیز درباره همکاری با یکدیگر موافقت کنند، ائتلاف عمیق‌تر بین دو گروه برای حکومت در فرانسه بعید به نظر می‌رسد. ژان لوک ملانشون رئیس کارکشته حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که یکی از احزاب در ائتلاف چپ‌گرا است هر گونه اداره کشور با لیبرال های حزب رئیس جمهوری فرانسه را رد کرده است. از طرف دیگر اتل نخست وزیر مکرون می گوید حزب او هرگز قدرت را با ملانشون تقسیم نخواهد کرد. عصر یکشنبه نخست وزیر فرانسه راه را برای هدایت دولت به عنوان سرپرست به منظور ایجاد ثبات در آستانه بازی های المپیک پاریس که در مرداد ماه آغاز می شود، باز کرد. از این آشفتگی سیاسی در فرانسه، هر دولتی که بیرون بیاید، بعید است بتواند در دراز مدت پایدار بماند. مذاکرات بر سر بودجه در پاییز کانون اختلافات بالقوه خواهد بود. فشار بر سر کسری بودجه موضوع دیگری است که بعید است چپ ها، لیبرال ها و راست افراطی بر سر آن توافق کنند و سیاست های مالی کشور در فهرست مسائلی است که باید به آن رسیدگی شود. «بن‌بست سیاسی» در فرانسه

رویای لوپن برای پیروزی تحقق نیافت
در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه، حزب اجتماع ملی در مسیر پیروزی برای اولین بار در تاریخ تشکیل این حزب قرار داشت اما این رویا تحقق نیافت و میانه روی های وابسته به مکرون و ائتلاف چپ برای دور نگه داشتن حزب لوپن بسیج شدند که باعث خوشحالی اکثریت طرفدار اروپا شد.

احتمال پایان مخالفت دولت استارمر با حکم دستگیری نتانیاهو
انتظار می‌رود دولت جدید حزب کارگر در انگلیس مخالفتش را با حکم دستگیری نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دیوان کیفری بین‌الملل لغو کند. این گمانه‌زنی در حالی مطرح شده که کر استارمر، نخست وزیر جدید انگلیس به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که باور دارد فلسطینی‌ها حق غیرقابل انکاری برای داشتن کشور دارند. به نوشته روزنامه گاردین، استارمر همچنین در این گفت‌وگو با عباس که روز یکشنبه انجام شد درباره رنج مداوم و تلفات جانی ویرانگر مردم در غزه صحبت کرد. استارمر همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و نیاز «واضح و فوری» به آتش‌بس در غزه را مطرح کرد. نخست وزیر انگلیس ادامه داد: «مهم است که شرایط درازمدت برای راه‌حل دو دولتی فراهم شود، از جمله حصول اطمینان از اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین از امکانات مالی برای عملکرد موثر برخوردار شود.» استارمر همچنین گفت، اوضاع در مرز شمالی اراضی اشغالی بسیار نگران کننده است و باید تمامی طرف‌ها با احتیاط رفتار کنند. مقامات حزب حاکم انگلیس توضیح دادند که حزب همچنان بر این باور است که دیوان کیفری بین‌المللی، مستقر در لاهه، صلاحیت قضایی برای رسیدگی به مساله غزه را دارد.

ادامه اعتراضات ضد نتانیاهو
در سرزمین‌های اشغالی
صدها تظاهرکننده صهیونیست سعی کردند به محل اقامت «بنیامین نتانیاهو» در بیت المقدس غربی وارد شوند تا دولت را برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا با جناح‌های فلسطینی تحت فشار قرار دهند. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت که صدها ساکن اراضی اشغالی در نزدیکی محل سکونت «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خیابان غزه در بیت المقدس غربی تظاهرات کرده و سعی کردند خود را به مقر اصلی او برسانند، اما پلیس مانع از آن شد. شهرک نشینان معترض در برابر مقر نخست وزیر و مقر «آرنون بار دیوید»، رئیس «هیستادروت» و مقر دیگر مقامات تجمع کردند و خواستار معامله تبادل اسیران شدند. بر اساس گزارش‌های عبری، تعداد زیادی از تظاهرکنندگان در برابر محل سکونت آرنون بار دیوید، رئیس فدراسیون عمومی اتحادیه‌های کارگری این رژیم (هیستادروت) تجمع کردند و خواستار اعلام اعتصاب عمومی به منظور اعمال فشار برای انتخابات شدند. معترضان در گرمای شدید معابر اصلی در سراسر سرزمنی‌های اشغالی را مسدود کردند و در چهارراه های کلیدی در تل‌آویو، حیفا و دیگر شهرها تجمع کردند. به گفته مقامات صهیونیست، این تظاهرات به منظور توقف زندگی عادی و نشان دادن سرخوردگی در ۹ ماه جنگ در غزه بود.

تلاش ناکام اوکراین برای ربایش بمب‌افکن استراتژیک روسیه
سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد، برنامه‌های کی‌یف برای ربایش یک فروند بمب‌افکن استراتژیک روسیه بی‌نتیجه ماند و خنثی شد. سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اوکراین قصد داشت تا یک فروند بمب‌افکن هسته‌ای «Tu-22M3» را برباید که این رویه رهگیری و خنثی شد. به نقل از شبکه خبری راشا تودی، این آژانس دیروز (دوشنبه) در بیانیه خود آورده است، جاسوس‌های اوکراینی به یکی از خلبان‌های نیروی هوایی ارتش روسیه پول و شهروندی ایتالیا پیشنهاد داده بودند که موافقت کند این بمب‌افکن را به سمت اوکراین هدایت کند. سرویس امنیت فدرال روسیه همچنین اعلام کرد، دست داشتن سرویس‌های ویژه کشورهای ناتو در این عملیات ربایش ناکام مشخص شده است. اسامی اعضای ویژه که در این عملیات دست داشتند، اعلام نشده است.

انتقاد لیبرمن از درس نگرفتن اسرائیل ا از هفتم اکتبر
وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» اعلام کرد: ما از هفتم اکتبر هیچ درسی نگرفته‌ایم و قدرت بازدارندگی ما صفر شده است. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» تاکید کرد: «ما از هفتم اکتبر هیچ درسی نگرفته‌ام و دولت اسرائیل در ششم اکتبر گیر کرده است.» لیبرمن با ابراز نگرانی از تاثیر ایران در منطقه افزود: «بدون مقابله با ایران، ما بر حزب‌الله یا حماس غلبه نخواهیم کرد.» رهبر حزب صهیونیستی «اسرائیل خانه ما» افزوده است: «ما دستاوردهای تاکتیکی زیادی به دست آورده‌ایم، اما ضرر استراتژیک بزرگ‌تری را انباشته‌ایم. ما قدرت بازدارندگی خود را به صفر رسانده‌ایم و ایرانی‌ها به ما می‌گویند تا زمانی که آتش‌بس در جنوب برقرار نشود، در شمال صلح برقرار نخواهد شد. حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه نیز همین‌طور است. از هر طرف به سمت ما شلیک می‌کنند. این بدان معناست که قدرت بازدارندگی ما به صفر رسیده است.»

یکسان شدن شهر رفح با خاک
شهر مرزی رفح میان نوار غزه و مصر، زمانی یک مرکز تبادل تجاری شلوغ برای کالاها و مسیر پرتردد برای بازرگانان بود اما پس از حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی که خشم و نگرانی جهان را برانگیخته، با خاک یکسان شده و ساختمان‌های آن فرو ریخته است. ۲۷۶ روز از جنایات بی‌امان رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد و طی این مدت جنایات جنگی هولناکی توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باریکه رخ داده و این جنگ تمام‌عیار علیه فلسطینیان ویرانه‌هایی را در قسمت‌های مختلف غزه بر جای گذاشته است.