توافق ایران و عراق برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر - بصره

احمد وحیدی دیروز، ۲۲ تیرماه پس از بازید از مرز شلمچه و حضور در کشور عراق و بندر السیبه جهت هماهنگی‌های لازم برای برگزاری با شکوه پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار کرد: از مردم شریف عراق به خاطر میزبانی و اهتمام جدی در موضوع اربعین و زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام، تشکر می‌کنم. امسال نیز مانند سال گذشته همراه وزیر محترم امور داخلی عراق از مرزها بازدید کردیم و مسایل بررسی و تصمیمات خوبی اتخاذ شد. اقدامات لازم انجام شده است و امیدواریم شاهد برگزاری خوب مراسم پیاده‌روی اربعین برای همه زوار باشیم. وی گفت: با تصمیمات گرفته شده در حوزه‌های حمل و نقل، بهداشت و هلال احمر، عبور سریع از مرز و هماهنگی بیشتر میان بخش‌های گذرنامه اتخاذ شد تا امسال نیز مشکلی نداشته باشیم. امیدواریم خدماتی که ارایه می شود از سال گذشته بهتر باشد. وزیر کشور بیان کرد: درباره تقویت حمل و نقل عمومی از شلمچه به نجف و کربلا نیز بحث شد و کشور عراق پذیرفت که اگر اتوبوس‌های مناسب داشته باشیم، به تسهیل حمل و نقل کمک کنیم. البته جزییات آن همچنان در دستور بررسی خواهد بود اما موافقت اصولی انجام شد. همچنین برای راه‌اندازی خط دریایی خرمشهر بصره بحث شد.

 

در مسئله‌ هسته‌ای ایران، ترجیح ما دیپلماسی است

مقام ارشد شورای امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه چرخ سانتریفیوژها در ایران در چرخش است، گفت آمریکا سعی دارد از مسیر دیپلماتیک «جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد.» «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا گفت ایالات متحده مایل است که در مسئله هسته‌ای ایران، راهکار مذاکره را برای حل‌وفصل مناقشات در پیش گیرد. کربی در حاشیه اجلاس سران ناتو در واشنگتن گفت: «می‌دانیم که چرخ سانتریفیوژها در ایران می‌چرخد. رئیس‌جمهور جو بایدن به وضوح گفته است که اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. واضح است که ترجیح می‌دهیم از راه دیپلماسی به این هدف دست یابیم.» کربی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که به اذعان رسانه متبوع خبرنگار حاضر در مصاحبه، ایران بارها اعلام کرده است به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و آن را مغایر با سیاست‌های کلی خود می‌داند. این مقام آمریکایی ضمن طرح این ادعا که ایالات متحده مایل به مذاکره است، با بیان اینکه در حال حاضر چنین راه دیپلماتیکی وجود ندارد، گفت: «در آینده نزدیک، مسیری برای رسیدن به مذاکره درباره توافق هسته‌ای نمی‌بینم.»

تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت ابوالشهیدین، حاج سیدجواد حجازی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت ابوالشهیدین آقای حاج سیدجواد حجازی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سیدعلی‌اصغر حجازی دامت توفیقاته
درگذشت پدر بزرگوار جنابعالی، مومنِ مجاهدِ صادق و ابوالشهیدین مرحوم آقای حاج سیدجواد حجازی رحمة‌الله‌علیه را به شما و والده‌ی گرامی و اخوان محترم و دیگر بازماندگان و دوستان و همکاران آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم. مجاهدتهای پیش از انقلاب و خدمات گسترده و مداوم ایشان در دوران جمهوری اسلامی، حسنات ارزشمندی است که رحمت و مغفرت الهی را نصیب آن مرحوم خواهد کرد بمنّه و فضله.
سید علی خامنه‌ای
۲۲ تیر ۱۴۰۳»

رایزنی فواد حسین در واشنگتن برای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران
وزیر خارجه عراق با یک مقام آمریکایی در واشنگتن درباره موضوع آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در عراق صحبت کرد. فواد حسین، وزیر خارجه عراق با جان باس، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اداری و سیاسی در واشنگتن دیدار کرد. طبق گزارش خبرگزاری عراقی واع، وزیر خارجه عراق در این دیدار بر لزوم ایجاد راهکاری سریع و عادلانه برای موضوع اموال بلوکه شده ایران در عراق تاکید کرد. وی نسبت به وضعیت غزه و سرایت نزاع و درگیری به جنوب لبنان نیز ابراز نگرانی کرد. فواد حسین بر اهمیت حمایت از بخش مالی و بانکی در عراق با تمرکز بر چالش‌های مربوط به استفاده از دلار در معاملات مالی تاکید کرد.

ایران ارسال تسلیحات برای انصارالله را رد کرد
نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که اطلاع داریم که انصارالله توانمندی نظامی زیادی را با اتکا به توان داخلی خودشان کسب کرده‌اند اما ما تسلیحاتی در اختیار آنها نکذاشته ایم. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد ارتش یمن (حوثی ها) احتمالاً در ماه دسامبر یک موشک کروز ضد کشتی ساخت ایران را به سمت یک نفتکش با پرچم نروژ در دریای سرخ شلیک کردند، حمله‌ای که حالا یک ارتباط عمومی و مبتنی بر شواهد را بین این کشور نشان می‌دهد. در همین راستا، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به ادعای استفاده از موشک نور ایرانی توسط انصارالله در هدف قرار دادن کشتی نروژی اعلام کرد: «ایران هیچ تسلیحاتی در اختیار انصارالله (حوثی‌ها) نگذاشته است، اما اطلاع داریم که آنها توانمندی نظامی زیادی را با اتکا به توان داخلی خودشان کسب کرده‌اند.»
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: طولانی شدن جنگ علیه آنها، عامل اصلی توسعه توانمندی تسلیحاتی آنها است.

اعلام آمادگی ایران برای گسترش
روابط خارجی
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در پاسخ‌های کتبی به پیام‌های تبریک سران و مقامات کشورهای مختلف و همچنین در تماس تلفنی با برخی از مقامات آنها آمادگی دولت جدید ایران برای گسترش هرچه بیشتر روابط با دیگر کشورها را اعلام کرد. در تماس‌های تلفنی و همچنین در پاسخ کتبی به پیام‌های تبریک سران و مقامات کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، امیر کویت، امارات (رئیس و نخست وزیر)، عراق (رئیس جمهور و نخست وزیر)، پادشاه بحرین، بنگلادش (رئیس جمهور و نخست وزیر)، پاکستان (رییس جمهور و نخست وزیر)،اردن، مصر، سوریه، الجزایر ، موریتانی، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قراقستان، قرقیزستان، ازبکستان. تاجیکستان، بلاروس، گرجستان، کوبا، بولیوی، ونزوئلا، نیکاراگوا، اتیوپی، آفریقای جنوبی، سیشل، هند، مالدیو، ترکیه، صربستان، کرواسی، ژاپن، اندونزی، مالزی، تایلند، کره جنوبی، کره شمالی و ...، مسعود پزشکیان اعلام کرد که رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت جدید گشایش افق‌های جدید، و گسترش همه‌ جانبه‌ روابط دوستانه با سایر دولت‌ها بر اساس گفتگو، همکاری، برابری و احترام متقابل خواهد بود و جایگاه ویژه و رفیعی برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات همه جانبه با کشورهای همسایه، منطقه و دیگر دولت‌ها قائل است.

سند دفاعی جدید ژاپن منتشر شد
دولت ژاپن در یک سند دفاعی جدید اعلام کرد هنوز چین را تهدید راهبردی اصلی خود می‌داند و قصد دارد برای مقابله با قدرت نظامی روسیه و چین، در حوزه‌های دفاعی مختلف پیشرفت داشته باشد. بر اساس سند دفاعی ۲۰۲۴ ژاپن که امروز توسط وزارت دفاع این کشور منتشر شده، توکیو قصد دارد برای آمادگی در برابر تهدیدهای امنیتی پیچیده جهان امروز، قدرت نظامی خود را در هفت حوزه کلیدی
تقویت کند. بر اساس این سند دفاع، ژاپن در حال تقویت توانایی‌های نظامی خود برای خنثی‌سازی حملات دشمن از فاصله ایمن است که با قابلیت‌های دفاعی دوربرد محقق خواهد شد.
در این راستا، این کشور اقدام به توسعه ناوشکن‌های مجهز به سامانه سیستم ضد موشکی «ایجس»، تقویت هواپیماهای تجسسی و بدون سرنشین و همچنین تقویت عملکردهای فرماندهی و اطلاعاتی خواهد کرد.

قالیباف در سن‌پترزبورگ با پوتین دیدار و رایزنی کرد

گروه سیاسی: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که از روز پنجشنبه، 21تیر به منظور شرکت در نشست روسای بریکس وارد سن‌پترزبورگ روسیه شده بود، مواضع صریح ایران را در ارتباط با توسعه روابط با اعضای بریکس و ضرورت چندجانبه‌گرایی در نظام جهانی ابراز کرد. حضور ایران در بریکس به عنوان یکی از رخدادهای مهم در دولت سیزدهم اجرایی شد تا دریچه‌ای جدید در عرصه تعاملات سیاست خارجی بر روی کشورمان گشوده شود. به گزارش «تجارت»، در جریان نشست روسای مجالس بریکس در روز پنج‌شنبه یادداشت نامه تفاهم پروتکل مجمع پارلمانی بریکس به امضای همه روسای مجالس حاضر در این نشست رسید. نکته قابل توجه این است که نشست اخیر بریکس همزمان با نشست اجلال سران ناتو برگزار شد که در نوع خود دارای پیام نمادین بسیار مهم است. شایان ذکر است، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در رأس هیأتی پارلمانی به منظور حضور در نشست روسای مجالس بریکس به کشور روسیه سفر کرده بود، بعد از ظهر دیروز (جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳) عازم کشورمان شد

تاکید بر توافق اخیر ایران و روسیه به عنوان نمونه موفق دلازدایی
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست روسای بریکس گفت: حضور کشورهای جدید و روند رو به رشد تمایل کشورها برای پیوستن به این سازمان بین‌المللی چند جانبه، بیانگر اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی و تثبیت جایگاه آن در عرصه جهانی است. نظام کنونی جهانی نتوانسته در زمینه‌ی حل و فصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان دادن به جنگ‌ها، کشمکش‌ها و نابرابری‌ها اقدامات ثمربخشی داشته باشد و بر این اساس، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی جمعی جدیدی در چهارچوب سازمانهای چند جانبه در حال شکل گیری است تا حکمرانی جهانی بر اساس اصل چندجانبه گرایی در جهان تسری پیدا کند. در این خصوص موضع همیشگی ما، لزوم توجه به یک نظام چندجانبه گرا است. بر اساس چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضاء و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است. وی توضیح داد: از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده، دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا است که باعث قطع یکی از اهرمهای اصلی فشار امریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد بود. توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه از نمونه های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه است. گسترش همکاری در تعیین فرآیندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و نیز توسعه کریدورهای تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس از جمله ظرفیتهای مهمی است که باید از سوی مجالس عضو، پیگیری و فعال شود.
قالیباف چهار محور اصلی ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک، را از مهمترین محورهای همکاری میان اعضای بریکس دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت جدید ایران آمادگی همه جانبه دارند تا در تمامی این حوزه ها با شرکای خود همکاری نماید. رییس مجلس افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنیم که موضوع تحریم های اقتصادی و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه گرایانه به عنوان یک تهدید بزرگ علیه امنیت، رفاه مردم و شهروندان عادی اعضای بریکس در دستورکار مجمع مجالس بریکس قرار گیرد. معتقدیم که استفاده از راه حل حقوقی و سازوکار جمعی و در نتیجه اقدام جمعی در این زمینه می‌تواند نتایج مؤثری در پی داشته باشد. قالیباف اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی ایران، گسترش روابط و ارتقای تعاملات پارلمانی را جزء اصول محوری خود در نظر گرفته و آن را در راستای منافع ملی و تقویت چندجانبه گرایی ارزیابی می‌کند.

تاکید قالیباف و پوتین بر گسترش همکاری دو کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در سن پترزبورگ با رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد. به نقل از صدا و سیما، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان تاکید کرد از پیوستن ایران به گروه بریکس استقبال می‌کند و خواستار گسترش روابط دو کشور شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این دیدار تاکید کرد از پیوستن ایران به گروه بریکس استقبال می‌کنیم. وی تاکید کرد روابط دو کشور به طور موفقیت آمیزی در حال گسترش است. امیدواریم همکاری دو کشور در آینده گسترش پیدا کند. محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در این دیدار گفت (آیت الله سید علی خامنه ای) رهبر معظم ایران بر ضرورت ادامه طرح‌های بزرگی که دو کشور درباره آن توافق کرده‌اند، تاکید کرد. وی افزود: تردیدی نیست که ما به تقویت همکاری در آینده بخصوص از طریق گروه بریکس ادامه خواهیم داد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری دو کشور عرصه‌های مختلف از جمله عرصه‌های اقتصادی و امنیتی را شامل می‌شود. وی تاکید کرد تلاش خود را برای از میان برداشتن مشکلات تا تحقق طرح‌های مشترک به کار خواهیم گرفت.

تاکید ایران بر اجرای توافق شانگهای
ماولن آسیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان پنجشنبه ۲۱ تیرماه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف در این دیدار ضمن تشکر از ابزار همدردی و عرض تسلیت کشور قزاقستان به دلیل شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: اولویت ما در دولت سیزدهم و مجلس همکاری با همسایگان بود و این موضوع راهبرد ایران است. مهم ترین وظیفه ما این است که توافق شانگهای اجرایی شود، در این زمینه هم دولت ها و هم ما به عنوان پارلمان ها وظایفی داریم. وی با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها و گروه های دوستی پارلمانی می توانند در حوزه اقتصادی تسهیل گری کنند، ادامه داد: ما آمادگی داریم ارتباطات را از طریق پارلمان‌ها و دولت‌ها و بخش خصوصی پیگیری و از این فرصت برای توسعه ترانزیت، تجارت، انرژی و کشاورزی استفاده کنیم.

فرصت مناسب برای توسعه روابط تهران و مسکو
در یکی دیگر از دیدارهای مهم، والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه با قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار، ضمن تبریک به دلیل برگزاری موفق مجمع پارلمانی بریکس، گفت: بدون شک بریکس در کنار روابط دوجانبه ایران و روسیه، تاثیرات منطقه ای و بین المللی برای هر دو کشور دارد. ریاست روسیه در بریکس فرصت مناسبی برای توسعه روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و فرصت های ترانزیتی، انرژی و تجارت است. وی تاکید کرد: ایران و روسیه ظرفیت بزرگی در توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و مبادلات تجاری دارند. براساس این گزارش والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن تسلیت مجدد به دلیل شهادت رئیس جمهور ایران، گفت: همه ما از این حادثه متاثر شدیم ایشان سهم بسیاری در بهبود روابط بین دو کشور داشتند و امیدواریم این همکاری ها توسط رئیس جمهور جدید تداوم داشته باشد. وی اظهار کرد: ما از الحاق ایران به بریکس حمایت کردیم و تاکید می کنیم که ایران به صورت فعالانه در تمامی فرمت های این گروه و همکاری ها حضور دارد. ما باید توافقات در سطح عالی را در مجالس دو کشور تصویب کنیم. حدود ۱۵ سند همکاری بین استان های ایران و روسیه در مرحله هماهنگی است از شما می خواهم که از همکاری های بین استان های ایران و روسیه حمایت کنید.

ایران آماده ارائه خدمات مهندسی و دانش‌بنیان
در سطحی دیگر، محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان دیروز (جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳) با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در نشست رؤسای مجالس بریکس به روسیه سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد. براساس این گزارش قالیباف در این دیدار با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه خدمات فنی مهندسی، گفت: ما در حوزه خدمات مهندسی، دانش بنیان‎ها و موضوعات مربوط به تکنولوژی ظرفیت‌های بسیاری خوبی داریم و می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه ارتباطات استفاده کنیم به ویژه اینکه در این حوزه‌ها بخش خصوصی و دانشگاه‌ها نیز فعال هستند. وی با اشاره به اینکه پارلمان‌ها می‌توانند در این مسیر به تسهیل و ارتقای روابط کمک کنند، اضافه کرد: ما همزبان، هم‌کیش و همسایه هستیم و باید از این ظرفیت برای توسعه روابط استفاده کنیم. وی افزود: ما در حوزه خدمات مهندسی در دنیا تراز خوبی داریم که می‌توان از این ظرفیت برای طراحی و اجرا و ساخت راه، سد و پروژه‌های مربوط به برق و انرژی تا مسائل کشاورزی استفاده کرد.

شورای راهبری دوره انتقال، کابینه جدید را تعیین خواهد کرد

گروه سیاسی: این روزها بحث ترکیب کابینه دولت چهاردهم موضع نخست محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور است. از همان ساعات اولیه اعلام نتایج انتخابات، گمانه‌زنی‌های درباره کابینه تحت مدیریت مسعود پزشکیان آغاز شد. در ابتدا شایعه‌ای مبنی بر ایجاد یک شورا از نزدیکان رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل کابینه مطرح شد که از آن به عنوان شورای انتصابات یاد شد اما محمد جواد آذری جهرمی، وجود تشکلی تحت عنوان شورای انتصابات را قویا رد کرد.
به گزارش «تجارت»، در ادامه محمد جواد ظریف و محمد جواد آذری جهرمی به عنوان دو چهره‌ای که بیشترین نقش را در پیروزی مسعود پزشکیان داشتند، هر گونه حضور خود در کابینه یا نقش‌آفرینی در دولت جدید را رد کردند تا عملا بحث بر سر ترکیب کابینه دولت چهاردهم بیش از بیش داغ شود. در جدیدترین تحولات به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان نقشه‌راه ویژه خود را برای انتخاب کابینه دارد. نقشه‌راهی که می‌توان از آن به عنوان نوعی دموکراسی شورایی یا دموکراسی انجمنی یاد کرد. شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم راهبردی است که رئیس‌جمهور منتخب در پیش گرفته است. محمد جواد ظریف نیز به عنوان رئیس این شورا به طور حتم نقشی بی‌بدیل در تشکیل کابینه جدید خواهد داشت.

دموکراسی انجمنی در قالب کارگروههای ویژه انتخاب کابینه
مسعود پزشکیان برای انتخاب کابینه جدید خود به سوی ایجاد کارگروهها روی آورده است. کارگروههای که نقشی مشورتی و البته مهم را در انتخاب ترکیب کابینه خواهند داشت. در این زمینه، محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چیدمان کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان برای چینش کابینه دولت خود دست به اقدام متفاوتی زده و پنج کار گروه تشکیل داده است. عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رئیس‌جمهور منتخب کارگرو‌هایی برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم تشکیل داده است.
محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چیدمان کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان برای چینش کابینه دولت خود دست به اقدام متفاوتی زده و پنج کار گروه تشکیل داده است. وی افزود: رئیس جمهور منتخب از کارگروه‌ها خواسته تا برای هر وزارتخانه سه گزینه مناسب مشخص کنند تا او بتواند از میان آنها بهترین فرد را برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب کند. هاشمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اقای پزشکیان روش مناسبی را برای چینش کابینه خود در نظر گرفته است و احتیاجی به توصیه کسی ندارد و با روشی که در پیش گرفته نتیجه خوبی خواهد گرفت.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب با توجه به برخورد جناح رقیب مسئولیت سختی دارد، گفت : آقای پزشکیان مسائل را بررسی کرده و اقتصاد و معیشت مردم را در راس اولویتهای خود قرار داده است. هاشمی متذکر شد: اقتصاد بخش‌های مختلفی چون تولید، صادرات، فروش نفت و ... دارد که امیدواریم کارگروهای رئیس جمهور منتخب افرادی را برای تصدی این امور در نظر بگیرند که بتوانند باعث تحول تمامی جنبه های اقتصادی کشور شوند.

تصمیمات ویژه شورای راهبری
پس از کناره‌گیری اشخاصی همچون آذری‌جهرمی و ظریف، اکنون از هیچ شخصی نمی‌توان به عنوان گزینه قطعی حضور در دولت چهاردهم یاد کرد. تنها نام سید عباس عراقچی برای وزارت خارجه و علی‌طیب‌نیا برای یکی از مناصب اقتصادی است که به طور جدی مطرح هستند. در سایر مناصب حتی گرینه‌هایی قطعی مطرح نشده‌اند. تنها نکته قابل اتکا تا لحظه کنونی درباره ترکیب کابینه را می‌توان به اظهارات صریح محمد جواد ظریف ربط داد. ظریف در ابتدا در نشست با شست اعضای مجمع کارآفرینان ایران همزمان با اشاره به عدم ایفای نقش در دولت جدید تاکید کرد: «بر اساس تصمیماتی که گرفته شده با هدف جوان سازی دولت قرار است ۶۰ درصد از وزرا برای نخستین بار وزیر شوند و شرایط سنی آنان نیز زیر ۵۰ سال باشند.» در جدیدترین توضیحات نیز محمد جواد ظریف دیروز در ارتباط با شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم تاکید کرد: جوانان عضو ستاد پزشکیان، پیشنهاد اضافه شدن چندتن از میان خودشان به شورای راهبری را داشتند که با پذیرش آن از سوی رئیس جمهور منتخب این اتفاق رخ داد. این 5 تن از میان دبیران کمیته های ستاد انتخاباتی انتخاب شدند.
محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: تا کنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتی بررسی هم نشده است. روند بررسی ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها، انجمن‌های علمی ، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می شود. ظریف افزود: فراخوان دیروز ارسال شده است. روسای کمیته‌ها فردا با بنده جلسه دارند تا روش کار معلوم شود و هفته آینده اعضای کمیته‌ها با جناب آقای دکتر پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملا شفاف تنها پس از آن شروع خواهد شد و ان شاءالله تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید. رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در ادامه افزود: از همه رسانه‌ها و نامزدها و دوستان و طرفدارانشان تقاضا می‌کنم از دامن زدن به شایعات و طرح اسامی که نه تنها هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه تها باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به روند می‌شود خودداری کنند. از مردم عزیز هم تقاضا دارم که اصلا به این خبرسازی ها توجه نفرمایند. وی تأکبد کرد: شایعه اعمال فشار شخصیت هایی چون آقای خاتمی در این روند را شدیدا تکذیب میکنم. اصولا این شایعات با رفتار بزرگ منشانه ایشان سازگاری ندارد.