دولت جدید به دنبال تصویب FATF باشید

علیرضا محمدی دانیالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی در مورد مطالبات بخش خصوصی به اقتصاد آنلاین گفت: دولت چهاردهم باید الزامات رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کند، تحریم‌ها را لغو و اف‌ای‌تی‌اف را هم تصویب کند، اگر دولت همین سه مورد را رعایت کند اقتصاد مملکت سامان می‌گیرد؛ اگر هم این اقدامات را انجام ندهد، مانند این است که هیچ کاری انجام نداده است. وی افزود: ابتدا باید تحریم برداشته شود و اف‌ای‌تی‌اف تصویب شود تا فعالان اقتصادی بتوانند راحت کار کنند؛ مورد دوم این که باید سرمایه‌گذاری خارجی در کشور جذب و سرمایه‌گذاری داخلی تقویت و امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد شود. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص علت مخالفت‌ها با تصویب اف‌ای‌تی‌اف نیز گفت: حتما منافعی وجود دارد و برخی به دنبال منافع شخصی هستند، وقتی دولت و حاکمیت از تجارت و تولید منافع شخصی داشته باشند همین وضعیتی می‌شود که ما گرفتار آن هستیم. تجربه می‌گوید اقتصاد باید از دولت جدا باشد و دولت صرفا کارهایی که بخش خصوصی توانایی انجام آن را ندارد مانند ایجاد زیرساخت‌ها را دنبال کند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: وقتی دولت رقیب بخش خصوصی باشد، بخش خصوصی امکان رقابت با آن را ندارند و در نهایت مملکت رشد نمی‌کند.

 

تا ۱۰ سال آینده به ناترازی ۳۷ هزار مگاواتی می‌رسیم

نایب رئیس هیات مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه اکنون در پیک مصرف شبکه حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داریم، گفت: اگر این روند به همین ترتیب پیش برود در ۱۰ سال آینده حدود ۳۷ هزار مگاوات ناترازی تولید خواهیم داشت یعنی ۳۳ درصد از نیاز مصرف؛ درواقع یک ‌سوم برق مورد نیاز کشور قابل تامین نخواهد بود. رضا ریاحی درباره اوضاع ناترازی برق و برنامه‌هایی که دولت چهاردهم برای عبور از این چالش باید در دستور کار قرار دهد، به ایلنا توضیح داد: در حال حاضر بار شبکه برق به گونه‌ای است که همه نیروگاه‌های خصوصی و دولتی با حداکثر ظرفیت در مدار تولید هستند، اما به دلیل اینکه نیاز مصرف بیش از تولید است، تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان صنعتی یعنی کارخانجات و بخش تولید به شدت محدود شده‌اند تا نیاز مصرف بخش خانگی، تجاری و کشاورزی تامین شود، البته محدودیت‌هایی نیز برای چاه‌های کشاورزی اعمال کرده‌اند. وی افزود: عمده تمرکز وزارت نیرو روی ایجاد محدودیت مصرف در بخش کشاورزی و صنعت،برای تامین نیاز مصرف خانگی و تجاری بوده و علت آن نیز ناترازی تولید و مصرف است. نایب رئیس هیات مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه اکنون در پیک مصرف شبکه حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داریم، گفت: اگر این روند به همین ترتیب پیش برود در ۱۰ سال آینده حدود ۳۷ هزار مگاوات ناترازی تولید خواهیم داشت.

دورنمای آژانس بین‌المللی انرژی از نفت منفی‌تر شد
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با اشاره به منفی شدن رشد مصرف چین در سه ماهه دوم، پیش‌بینی کرد رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری و آینده به کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد، در گزارش ماهانه نفت خود اعلام کرد تقاضای جهانی در سه ماهه دوم بر مبنای سالانه، ۷۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که کمترین افزایش سه ماهه در بیش از یک سال گذشته است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی گفت: نقش برجسته چین رو به تحلیل است. این کشور در سال گذشته، در ۷۰ درصد افزایش تقاضای جهانی سهم داشت و این سهم در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی‌کنندگان نفت، بیش از حد معمول در خصوص قدرت رشد تقاضا برای نفت در سال جاری و میان‌مدت اختلاف نظر دارند که تا حدی به دلیل اختلاف نظر بر سر سرعت گذار جهان به سوی سوخت‌های پاک‌تراست. اوپک در گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، پیش بینی خوش بینانه خود نسبت به رشد بالای تقاضا را حفظ کرد.

تصمیم جدید مالیاتی برای فروشندگان خودرو
از تاریخ یکم شهریور ماه، پرداخت هزینه مالیات نقل‌وانتقال و عوارض خودرو به عهده فروشنده است. با توجه به عدم وجود رویه یکسان و بروز اختلاف و ایجاد نارضایتی بین متعاملین در راستای هماهنگ‌سازی و وحدت رویه از تاریخ یکم شهریور ماه سال جاری پرداخت هزینه مالیات نقل‌وانتقال به عهده فروشنده است.
در بخشنامه اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران آمده است: پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص پرداخت هزینه‌های مالیات نقل‌وانتقال خودروهای صفر کیلومتر که موجب بروز اختلاف بین خریداران و فروشندگان خودرو گردیده، بدین‌وسیله اعلام می‌گردد بر اساس تصمیم نهایی هیأت مدیره این اتحادیه در راستای اجرای قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی مقرر گردید از تاریخ یکم شهریورماه سال جاری کلیه هزینه‌های مالیات نقل‌وانتقال و مفاصا حساب عوارض سالانه و بدهی‌های شهرداری اعم از معاملات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده به عهده فروشنده است و فروشنده موظف است هنگام فروش خودرو مفاصا حساب مربوطه را به خریدار ارائه کند.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

روزهای ابتدایی سال جاری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گزارشی حجم و ارزش صادرات ۱۱ماهه سال گذشته زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که نشانگر رشد ۲۰ درصدی ارزش صادراتی زنجیره فولاد (معادل تقریبی ۱.۲ میلیارد دلار) بود که بر اساس آن صادرات حدود ۲۷ میلیون تن از محصولات زنجیره فولاد (جهش ۶۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته) به کمک کنسانتره و گندله سنگ آهن از دیگر دستاوردهای این صنعت در سال گذشته را نشان می‌داد. همچنین افزایش ۶.۸ درصدی حجم (تناژ) صادرات فولاد میانی به لطف جهش حدود ۳۰ درصدی حجم صادرات اسلب، افزایش ۶.۷ درصدی حجم صادرات میلگرد و رشد حدود ۸۰۰ درصدی (۹ برابر شدن) حجم صادرات کنسانتره سنگ آهن به ثبت رسید. انجمن جهانی فولاد ایران در جدیدترین گزارش خود فهرست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد را اعلام کرد که بر این اساس، ایران بالاترین رشد تولید فولاد خام را طی نخستین ماه ۲۰۲۴ میلادی با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در میان این کشورها با ۳۹.۳ درصد ثبت کرد. طبق این گزارش، ایران در رتبه نهم از بیشترین تولیدکنندگان فولاد قرار گرفت. بر اساس این گزارش، ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد خام در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به ترتیب شامل چین (۷۷.۲ میلیون تن، کاهش ۶.۹ درصدی)، هند (۱۲.۵ میلیون تن، افزایش ۷.۳ درصدی)، ژاپن (۷.۳ میلیون تن، افزایش ۶ دهم درصدی)، آمریکا (۶.۸ میلیون تن، کاهش ۳ دهم درصدی)، روسیه (۶.۲ میلیون تن، افزایش ۱.۲ درصدی)، کره جنوبی (۵.۷ میلیون تن، افزایش ۱.۵ درصدی)، ترکیه (۳.۲ میلیون تن، افزایش ۲۴.۷ درصدی)، آلمان (۲.۹ میلیون تن، کاهش ۹ دهم درصدی)، ایران (۲.۶ میلیون تن، افزایش ۳۹.۳ درصدی) و برزیل (۲.۵ میلیون تن، کاهش ۷.۲ درصدی) بودند.
بهار خزان صادرات فولاد
با وجود آمارهای خوشبینانه از صادرات فولاد در سال گذشته، اما روند صادرات در سال جاری بسیار شوکه‌کننده بود. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سه ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، ۱۹ درصد معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است. در این گزارش بیانگر کاهش ۳۲ درصدی ارزش صادرات فولاد میانی (معادل ۳۵۸ میلیون دلار کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته) است. همچنین حاکی از صادرات حدود ۷، ۶ میلیون تن از محصولات زنجیره فولاد است که نشان‌دهنده کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در حالی آمارها نشان از کاهش صادرات فولاد دارد که مدت‌هاست فعالان این صنعت این کاهش را پیش‌بینی و نسبت به هشدار سیاست‌های بانک مرکزی که منجر به توقف صادرات می‌شود، هشدار داده بودند. در اسفندماه سال گذشته بود که کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات تمامی صادرکنندگان زنجیره فولاد از ابتدا تا انتهای زنجیره را مکلف کرد تا از اول فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به عرضه ۱۰۰ درصد ارز خود در سامانه نیما اقدام کنند که این امر به انتقاد جدی تولیدکنندگان فولاد منجر شد. در اولین ماه از سال‌جاری 10 صادرکننده اصلی فولاد با کاهش 76‌درصدی صادرات خود مواجه شدند که زنگ خطری برای ادامه سال‌بود. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد؛ حجم صادرات ۱۰ صادر‌کننده برتر فولاد ایران در نخستین ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌قبل کاهشی ۷۶‌درصدی داشته و از ۳۶۸‌هزار‌تن به ۷۶‌هزار‌تن رسیده‌است.

علت کاهش صادرات فولاد چه بود؟
اصلی‌ترین دلیل برای این سقوط ناگهانی سیاست‌های ارزی است که بارها نسبت به آن هشدار داده ‌شده بود. چندی پیش محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفته بود که از ابتدای سال با برخی سیاست‌های بانک مرکزی، صادرات فولاد و قیر کاهشی شده است. او در توضیح این موضوع عنوان کرده بود: از ابتدای سال ۱۴۰۳ کلیه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه ارز خود در سامانه نیما شده‌اند. ولی از آنجا که مواد اولیه آن‌ها در بورس، به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می‌شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات به شدت کاهشی خواهد شد. هشدار توقف صادرات فولاد نیز در اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط یکی از اعضای انجمن فولاد ایران داده شده بود. بهادر احرامیان گفته بود: بخشنامه جدید ارزی مبنی بر عرضه ارز صادرات فولاد در سامانه نیما علی‌رغم تمام هشدارهایی که داده می‌شد، اجرایی گردید و نتیجه این است که صادرات در حال توقف است. اجباری که به عرضه ارز حاصل از صادرات فولاد در سامانه نیما شده، تنها دلیل افت و توقف صادرات در کل زنجیره فولاد است؛ البته سایر چالش‌های موجود هم صادرات فولاد را تحت فشار و کاهش قرار داده بود، اما هیچ چیز مانند تغییر سیاست‌های ارزی صادرات را کند نکرده است.