رزمایش چین و بلاروس یعنی نزدیک شدن پکن به قلمرو ناتو

دبیرکل ناتو مانور حضور نیروهای چین در خاک بلاروس برای برگزاری رزمایش مشترک را نشان‌دهنده تلاش پکن برای نزدیک شدن به قلمرو ناتو دانست. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو که به‌زودی دوره ریاستش به پایان خواهد رسید، امروز گفت، مانور نظامی مشترک بلاروس و چین در خاک بلاروس نشان‌دهنده صحت اظهارات مقامات غربی است که پیرامون تلاش‌های پکن برای نزدیک‌شدن به مرزهای ناتو مطرح شده است. استولتنبرگ گفت: «رزمایش چین و نیروهای مسلح بلاروس در بلاروس بخشی از یک الگو است. این نشان می‌دهد که نظام‌های اقتدارگرا چطور در مسیر هم‌سو شدن هستند و اینکه چین در اروپا، آفریقا، قطب شمال و دیگر نقاط به قلمرو ناتو نزدیک می‌شود.» وزارت دفاع چین در روز دوشنبه از آغاز رزمایش مشترک ضد تروریسم چین و بلاروس در قلمرو مینسک خبر داد، رزمایشی که «شاهین مهاجم ۲۰۲۴» نام دارد و تا ۱۹ ژوئیه ادامه خواهد داشت. این رزمایش با هدف تبادل تجارب و شیوه‌های جنگی و همچنین برای پایه‌گذاری همکاری مینسک و پکن در حوزه تمرین‌های نظامی برگزار شده است.

 

در به رسمیت شناختن کشور فلسطین کاری به آمریکا یا اسرائیل نداریم

کر استارمر، نخست وزیر تازه منتخب حزب کارگر بریتانیا امروز جمعه گفت که انگلیس در مورد به رسمیت شناختن کشور فلسطین مستقل از ایالات متحده یا رژیم صهیونیستی تصمیم خواهد گرفت. استارمر پس از نشست سران ناتو در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «تا آنجا که به سیاست ما مربوط می‌شود، من سیاست خود را تعیین می‌کنم، نه اینکه از شخص دیگری پیروی کنم.» به گزارش اسپوتنیک، استارمر تاکید کرد، اکنون که حزب کارگر روی کار آمده است، وظیفه آنهاست که در حل و فصل مناقشه فلسطین نقش داشته باشند: «باید آتش‌بس وجود داشته باشد. این باید به گروگان‌ها اجازه دهد تا آزاد شوند... برای ورود کمک‌های بشردوستانه این بسیار ضروری است... برای روند سیاسی به سمت راه کار دو دولتی باید گام برداشت. راه حل، یک کشور فلسطینی قابل دوام در کنار اسرائیل دارای امنیت است.» ایرلند، نروژ و اسپانیا در ماه مه رسما کشور فلسطین را به رسمیت شناختند و پس از آن اسلوونی در ژوئن این کار را کرد.

تلاش نتانیاهو برای شکست مذاکرات آتش‌بس با حماس
منابع وابسته به حماس از تداوم کارشکنی‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مسیر دست‌یابی به توافق آتش‌بس در غزه خبر دادند. «عزت الرشق» از رهبران حماس اعلام کرد که نتانیاهو با مطرح کردن خواسته های اضافی، به دنبال ممانعت از دست یابی به توافق آتش بس است و تعلل می کند. وی تاکید کرد که تلاش‌های گسترده و بی‌وقفه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای افزودن بندها و موضوعات جدید به طرح پیشنهادی واسطه‌ها برای آتش‌بس و مبادله اسرا، ثابت می‌کند که او همچنان در حال طفره رفتن و تعلل و تلاش برای یافتن راهی جهت به شکست کشاندن مذاکرات و ممانعت از دستیابی به توافق است. در حالی که پس از موافقت حماس با طرح پیشنهادی واسطه‌ها برای آتش‌بس و مبادله اسرا، مذاکرات بار دیگر ازسرگرفته شده، رسانه های رژیم صهیونیستی از احتمال سنگ‌اندازی مجدد نتانیاهو در این مسیر خبر دادند.

لندن ادعای عجیب زلنسکی را تکذیب کرد
در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر اینکه انگلیس اجازه داده این کشور با موشک‌های انگلیسی به عمق خاک روسیه حمله کند، لندن اعلام کرد چنین مجوزی صادر نشده و صدور آن مستلزم موافقت چندین کشور از جمله فرانسه است. انگلیس ادعای کی‌یف را مبنی بر اینکه لندن اجازه استفاده از موشک‌های انگلیسی برای برای حمله به خاک روسیه را به اوکراین داده، تکذیب کرد. به گزارش روزنامه تلگراف، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین این هفته گفت دولت جدید بریتانیا به اوکراین اجازه داده است تا از موشک‌های «سایه طوفان» برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند.

هشدار المرت به نتانیاهو
درباره صدور حکم جلبش
نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو نسبت به صدور حکم جلبش از سوی دیوان لاهه به دلیل اقدامات این رژیم در کرانه باختری هشدار داد. ایهود المرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی از شهرک سازی در نوار غزه و جنوب لبنان حمایت می‌کنند. به زودی یک عالم دینی می‌آید و در کتب مقدس قدیمی ما یک آیه یا دو آیه را پیدا می‌کند و مدعی می‌شود که جنوب لبنان همواره بخشی از وطن مقدس و تاریخی ما بوده است!

گزارش «تجارت»، تداوم گاف‌های بایدن در نشست سران ناتو:

گروه جهان: بایدن در نشست جدید ناتو مجددا گاف داد؛ آن‌هم نه یک گاف، بلکه چندین گاف بزرگ. همین موضوع هراس و وحشت را در جبهه دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 دو چندان کرد. بایدن نه تنها در حافظه دچار مشکل شده، بلکه از نظر هوش شناختی نیز در وضعیتی فاجعه‌بار قرار گرفته است. وضعیتی که شاید به قطعی شدن ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ماه نوامبر (آبان) منتهی شود. به گزارش «تجارت»، این گاف‌های جدید بایدن در حال مطرح شده که او و ترامپ در روز ۲۷ ژوئن در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کردند؛ مناظره‌ای ۹۰ دقیقه‌ای که بایدن در آن بارها با طرح جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، گاف‌های فراوانی داد و سردرگم ظاهر شد. این نمایش ضعیف بایدن در کنار گاف‌های مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از تحلیل‌گران و چهره‌های سیاسی دموکرات به صدا در آورده و بسیاری از آنها خواستار انصراف بایدن از رقابت‌ها شده‌اند.

تکرار گاف‌های بزرگ از سوی بایدن
رئیس‌جمهور آمریکا که سعی دارد اذهان عمومی را از عملکرد ضعیف خود در مناظره انتخاباتی اخیر با «دونالد ترامپ» دور کند، در اجلاس سران ناتو مرتکب چندین اشتباه لفظی جدید شد که کارش را برای رفع نگرانی‌ها نسبت به کهولت سن او دشوارتر می‌کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس ناتو هنگامی که قصد داشت از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دعوت به سخنرانی کند، گفت: «اکنون می‌خواهم صحنه را به رئیس‌جمهور اوکراین بسپارم، کسی که مصمم و شجاع است. خانم‌ها، آقایان، این شما و این رئیس‌جمهور پوتین!» او سپس دوباره به پشت میکروفون برگشت و در تصحیح خود گفت: «پوتین را که قرار است شکست دهیم، منظورم رئیس‌جمهور زلنسکی است! آنقدر بر شکست دادن پوتین تمرکز کرده‌ام که ذهنمان را درگیر کرده است.» علاوه بر این، بایدن همچنین در پاسخ به پرسشی درباره میزان اعتماد خود به «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نام او را با رقیب انتخاباتی خود، «دونالد ترامپ» اشتباه گرفت و گفت: «ببینید، اگر ترامپ صلاحیت قرارگیری در جایگاه یک رئیس‌جمهور را نداشت، من هرگز او را به عنوان معاون خود انتخاب نمی‌کردم!» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست متبوعاتی ناتو همچنین مقامی که در اختیار خود اوست را به فرماندهان ارشد نیروهای مسلح آمریکا نسبت داد! او که قصد داشت عبارت «روسای ستاد ارتش» را به زبان بیاورد، به اشتباه آن‌ها را «فرمانده کل قوا» خطاب کرد، عنوانی که در اختیار شخص رئیس‌جمهور آمریکاست. او گفت: «نیروهای مسلح ما از توصیه‌های فرمانده کل قوا پیروی می‌کنند، رئیس... رئیس.... رئیس ستاد ارتش.»

وقتی بایدن اصرار دارد بماند!
جو بایدن پنجشنبه شب بار دیگر با قاطعیت اعلام کرد که در انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری در ایالات متحده به عنوان نامزد دموکرات‌ها حضور خواهد داشت و رقیبش دونالد ترامپ را شکست خواهد داد. این سخنان در حالی طی کنفرانس خبری نشست سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در واشنگتن ایراد شد که اشتباهات و لغزش‌های ذهنی و کلامی رئیس جمهوری کهنسال آمریکا در چنین رویدادی مهم، تردید‌ها نسبت به توانایی وی برای شرکت در رقابتی سخت و دشوار با رقیب جمهوری خواه و نیز زمامداری برای یک دوره دیگر در صورت پیروزی را افزایش داد. آقای بایدن که خود را شایسته‌ترین نامزد دموکرات برای شکست دونالد ترامپ می‌داند در این کنفرانس خبری به دلیل اشتباهی عجیب در معرفی ولودیمیر زلنسکی، به عنوان «رئیس جمهور پوتین» و سپس نام بردن از کامالا هریس، معاون اول خود به عنوان «معاون رئیس جمهور ترامپ» بار دیگر به دلیل این لغزش‌های کلامی سوژه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. رئیس جمهوری آمریکا در حالی دم از تلاش برای کاستن از ترس دموکرات‌ها و عزم جدی برای باقی ماندن در رقابت با ترامپ زد که برخی از حامیان مالی کارزار انتخاباتی وی و نیز چهره‌های برجسته حزب دموکرات و حتی جرج کلونی، هنرپیشه سرشاس هالیوود که پیش‌تر حامی سرسخت آقای بایدن بود خواستار کناره‌گیری وی شده‌اند.
نامزدی بایدن به نمایندگی از دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از دو هفته پیش، زمان برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی به شدت با چالش و بحران روبرو شد و درخواست‌ها برای کناره‌گیری وی از آن زمان به سو رو به افزایش گذاشت. جو بایدن ۸۱ ساله، اما در این کنفرانس خبری یک ساعته که به ظاهر برای نشان دادن توانایی وی برای باقی ماندن در رقابت انتخاباتی طراحی شده بود، باز هم نتوانست مخالفان خود را راضی کند، به نحوی شمار بیشتری از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار کناره‌گیری وی شدند. وی با این حال درباره ترامپ گفت: «من شایسته‌ترین فرد برای نامزدی ریاست جمهوری هستم.