دلار از معاملات ایران و روسیه حذف شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همه معاملات بین ایران و روسیه بدون استفاده از دلار انجام می‌شود و علت آن هم یکجانبه گرایی آمریکاست. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت: روابط عمیقی بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: ما منافع مشترک و همچنین دشمنان مشترکی داریم. ما در منطقه اوراسیا می‌توانیم ببینیم که ایران و روسیه دو کشور مهم هستند. روابط عمیقی بین دو کشور وجود دارد. در سفر پیشین خود به روسیه من پیام مکتوب آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم کشورم را به آقای پوتین رساندم. ما نوعی توافق بلندمدت بین دو کشور داریم که بسیار جامع است. این توافق حیطه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را در برمی گیرد. قالیباف افزود: بریکس یک فرصت بسیار مهم را برای ما فراهم کرده است. در رابطه با دلارزدایی همه معاملات بین ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌گیرد. تمامی این موضوع به خاطر روش‌های نادرست و غلطی است که آمریکا در رابطه با یکجانبه گرایی خود در پیش گرفته است.

 

غرب آماده گفت‌وگوی جدی با ایران نیست

سفیر روسیه در ایران خاطرنشان کرد: مسکو بر اساس این واقعیت پیش می‌رود که مسعود پزشکیان مسیری را که توسط دولت قبلی ایران ترسیم شده است، ادامه خواهد داد. الکسی ددوف، سفیر فدراسیون روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی اظهار داشت: مسکو بر مبنای این واقعیت گام برمی‌دارد که مسعود پزشکیان که هفته گذشته به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد، مسیری را که توسط رئیس‌جمهور قبلی، یعنی ابراهیم رئیسی ترسیم شده است، ادامه خواهد داد. سفیر روسیه تصریح کرد: در مجموع بر اساس این موضوع پیش می‌رویم که مسیر کلی راهبردی دولت رئیسی در دولت آقای پزشکیان حفظ خواهد شد. ددوف ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک توافقنامه مشارکت راهبردی جامع نهایی شود، چراکه کار روی آن در مرحله پایانی قرار دارد. وی همچنین گفت در مورد سایر ابعاد نیز فکر می‌کنم که روابط 2 کشور بر اساس مسیری که دولت رئیس‌جمهور رئیسی ترسیم کرده است، توسعه یابد. ددوف در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد کشورهای غربی برای سازش با ایران آمادگی ندارند. او افزود: اقدامات اخیر آنها (اروپایی‌ها) و تصویب بیانیه ضد ایرانی در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که غرب برای سازش با ایران آماده نیست.

۹۵ درصد زندانیان خارجی کشور، اتباع افغانستان هستند
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: طبق آمار نزدیک به ۹۵ درصد از زندانیان خارجی در کشور را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند که پیگیری‌های لازم برای انتقال محکومان واجد شرایط بر اساس توافقنامه دوجانبه در حال انجام است و امیدواریم امسال به نتیجه برسد. به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی در سفر به استان البرز و با شرکت در نشست شورای قضایی استان که با حضور رئیس کل دادگستری استان برگزار شد، ضمن تشریح ماموریت‌های معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، دیپلماسی قضایی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت عنوان کرد. معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه به تبیین ماموریت‌های این معاونت در حوزه اتباع بیگانه، معاضدت قضایی، استرداد مجرمین، انتقال محکومین و پیگیری امور قضایی ایرانیان خارج از کشور پرداخت و گفت: طبق آمار نزدیک به ۹۵ درصد از زندانیان خارجی در کشور را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند که پیگیری‌های لازم برای انتقال محکومان واجد شرایط بر اساس توافقنامه دوجانبه در حال انجام است و امیدواریم امسال به نتیجه برسد.

تاکید ایران بر مقابله بریکس با استفاده ابزاری غرب از حقوق‌بشر
نیبو تدلا، سخنگوی وزارت امور خارجه اتیوپی در دیدار با ناصر کنعانی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در مسکو در مورد همکاری‌های ۲جانبه و موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این دیدار که در حاشیه نشست سخنگویان کشورهای عضو بریکس در مسکو انجام شد،، نیبو تدلا با تاکید بر اهمیت تقویت همکاری‌ها در برابر اخبار جعلی و دروغ‌پراکنی‌ها علیه کشورهایی مانند ایران، روسیه و اتیوپی بر لزوم توسعه همکاری‌ها در این زمینه تاکید کرد وی در این دیدار از استفاده ابزاری کشورهای غربی از حقوق بشر و ساختارهای بین‌المللی مرتبط با این حوزه انتقاد کرد. تاکید کنعانی بر لزوم همکاری‌ کشورهای بریکس علیه استفاده گزینشی برخی کشورهای غربی از حقوق بشر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن تاکید بر اهمیت همکاری مشترک کشورهای عضو بریکس علیه نفرت انگیزی و دروغ پراکنی رسانه‌ای با هدف تخریب چهره کشورهای مستقل جهان، بر لزوم همکاری‌ها علیه استفاده گزینشی و ابزاری برخی کشورهای غربی از حقوق بشر و نیز تروریسم با هدف تحقق اهداف نامشروع سیاسی تاکید کرد.

۷۹ ضربه وزارت اطلاعات در رویارویی مستقیم با تروریست‌ها
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد: واحد ضدتروریسم این وزارتخانه از اول خرداد تا ۱۵ تیر، در رویارویی مستقیم، ۷۹ ضربه به تروریست‌ها وارد کرد. متن بیانیه وزارت اطلاعات به شرح زیر است: واحد ضدّتروریسم این وزارتخانه از اول خرداد تا ۱۵ تیر، ۷۹ ضربه به تروریست ها در رویارویی مستقیم با آن ها داشته است. این تروریست ها می خواستند در استان های تهران، البرز، قزوین، خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر پس از حادثه پرواز اردیبهشت رئیس جمهور شهید و همراهانش و همزمان با برگزاری دو دور انتخابات ریاست جمهوری اقدامات تروریستی انجام دهند. در رویارویی ها دهها نفر از عناصر تروریست و پشتیبانان آنها دستگیر، ۵۶۰ قبضه انواع سلاح جنگی، حدود ۴۲ هزار فشنگ جنگی و ۹ بمب آماده کشف و خنثی شده است.

پیشنهاد ایران برای شکل‌گیری شبکه اطلاعاتی بریکس
سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان طی سخنانی در نشست رؤسای دپارتمان‌های اطلاع رسانی و سخنگویان وزارت امور خارجه کشورهای عضو بریکس، پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران را در زمینه نقش‌آفرینی کشورهای عضو در حوزه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در مسیر دستیابی به اهدافی همچون تحقق جهان عادلانه و چند قطبی تشریح کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست که به میزبانی مسکو برگزار شد، به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درباره دستور کار این اجلاس در موضوعاتی همچون اقدام جمعی رسانه‌های کشورهای عضو بریکس برای تقویت جایگاه بین‌المللی این گروه، عمق بخشی به روابط میان رسانه‌های ملی کشورهای عضو با هدف ایجاد چارچوبی برای فضای مشترک اطلاع رسانی، استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی دیجیتال و قابلیت‌های هوش مصنوعی در دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی و مبارزه با جریان اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده پرداخت. کنعانی در سخنان خود بر لزوم راه‌اندازی شبکه اطلاعاتی بریکس (BRICS Information Network) به منظور اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو بریکس تأکید کرد.

تاکید سفیر ایران بر رعایت حقوق ارامنه قره‌باغ
سفیر ایران در ارمنستان با تاکید بر اینکه تهران تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد اما موضوع بازگشت ارامنه قره‌باغ به خانه‌هایشان را به یک «زخم» تشبیه کرد که «باید التیام یابد». «مهدی سبحانی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفت‌وگوی اختصاصی با سرویس ارمنستان رادیو اروپای آزاد با بیان اینکه «موضع ایران در رابطه با حقوق ساکنان منطقه قره‌باغ روشن است» خاطر نشان کرد: ما تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت می‌شناسیم و بر آن تاکید می‌کنیم، اما در عین حال معتقدیم که باید حقوق ساکنان ارمنی قره‌باغ رعایت شود.

گزارش «تجارت» از ابعاد پیام ویژه رئیس‌جمهور منتخب به جامعه جهانی:

گروه سیاسی: روی کار آمدن مسعود پزشکیان برای مردم ایران و جهان تنها تغییر دولت یا روی کار آمدن یک قوه مجریه جدید نیست. مسعود پزشکیان با طرح شعار اصلاح و تغییر در روند سیاست‌گذاری خارجی و داخلی به قدرت رسید و همه در انتظار رخ دادن تحولات بزرگ در زمان ریاست جمهوری او هستند.
به گزارش «تجارت»، طی بیش از یک هفته گذشته سران سیاسی و رسانه‌های خارجی تحلیل‌های متفاوتی را درباره تعامل با ایران رد عصر ریاست جمهوری مسعود پزشکیان مطرح کرده‌اند. حتی ایالات متحده آمریکا نیز تلاش کرده از دوران جدید به عنوان فرصتی برای تعامل یاد کند و نه تشدید تنش. در میانه چنین وضعیتی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب کشورمان، منتخب با انتشار مقاله‌ای در روزنامه تهران تایمز با عنوان «پیام من به جهان رسید»، نگاه و رویکرد خود را به روابط با کشورهای منطقه، آفریقا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا تشریح کرده است که در ادامه ابعاد مهم آن بازخوانی خواهد شد.

تلاش برای حفط پرستیژ بین‌المللی و فرصت‌گرایی در سیاست خارجی
مسعود پزشکیان در بخش ابتدایی مقاله خود نوشت: در آغاز، می‌خواهم تأکید کنم که دولت من حفظ عزت ملی و شأن بین‌المللی ایران در هر شرایط را سرلوحه کار خود قرار خواهد داد. سیاست خارجی ایران بر پایه اصول «عزت، حکمت و مصلحت» استوار است و طراحی و اجرای آن نیز برعهده رئیس‌جمهور و دولت گذاشته شده است. من قصد دارم تمامی اختیارات اعطا شده به این مقام را به کار بگیرم تا این هدف کلان را پیگیری نمایم. با این رویکرد، دولت من قصد دارد سیاستی فرصت‌گرا را پیگیری کند که با ایجاد «تعادل» در روابط با همه کشورها، منطبق با منافع ملی، توسعه اقتصادی و نیازهای صلح و امنیت منطقه‌ و جهان باشد. در این راستا، از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم و با صداقت به صداقت پاسخ خواهیم داد.

تقویت تحیکم روابط با همسایگان
پزشکیان در ادامه نوشت: در دولت من، تحکیم روابط با همسایگان در اولویت قرار خواهد داشت. ما پیگیر تشکیل یک «منطقه قوی» خواهیم بود، نه مناسباتی که در آن یک کشور به تنهایی به دنبال استیلا و تسلط بر دیگران باشد. من قویاً اعتقاد دارم که کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی، مسابقه تسلیحاتی و محدودسازی بی‌مورد یکدیگر هدر دهند. به جای آن، هدف ما باید ایجاد محیطی باشد که در آن منابع همگان برای پیشرفت و توسعه منطقه، به نفع همه، اختصاص یابد. ما به همکاری با ترکیه، عربستان سعودی، عمان، عراق، بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی و سازمان‌های منطقه‌ای به منظورتعمیق روابط اقتصادی، تقویت روابط تجاری، ارتقاء سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مقابله با چالش‌های مشترک و حرکت به سوی ایجاد چارچوب منطقه‌ای برای گفت‌وگو، اعتمادسازی و توسعه مبادرت خواهیم کرد. منطقه ما دیربازی است از جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگان، تخریب محیط‌زیست و مداخلات خارجی رنج می‌برد. حالا وقت آن فرارسیده که با هم به این چالش‌های مشترک برای آینده بهتر نسل‌های

اتهامات یهوی‌ستیزی علیه ایران دروغ است
رئیس‌جمهور منتخب در بخشی دیگر از مقاله خود نوشت: امروزه به نظر می رسد که بسیاری از جوانان در کشورهای غربی به حقانیت مواضع دیرپای ما در قبال رژیم اسرائیل پی برده باشند. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و به این نسل شجاع بگویم که اتهامات یهودی‌ستیزی علیه ایران به دلیل موضع اصولی‌اش در مسئله فلسطین، نه تنها کاملاً غلط است، بلکه به فرهنگ، باورها و ارزش‌های اساسی ما توهین می‌کند. مطمئن باشید که این اتهامات به اندازه اتهامات ناعادلانه یهودی‌ستیزی که هنگام اعتراض در دانشگاه‌ها برای دفاع از حق حیات فلسطینی‌ها به شما وارد می‌شود، بی اساس است.

چین و روسیه همکار ایران در دوران دشوار بودند
پزشکیان در ادامه تاکید کرد: چین و روسیه همواره در روزهای سخت دوست و پشتیبان ما بوده‌اند. ما این دوستی را بسیار ارزشمند می‌دانیم. نقشه ‌راه ۲۵ ساله ایران و چین یک گام مهم در جهت ایجاد یک «شراکت جامع راهبردی» سودمند برای هر دو کشور بود؛ و ما تمایل داریم در آستانه ورود به نظم جدید جهانی، همکاری‌های گسترده‌تری در این مسیر با پکن برقرار سازیم. در سال ۲۰۲۳، دولت چین نقش مهمی در تسهیل عادی‌سازی روابط ما با عربستان سعودی ایفا کرد و از این طریق دیدگاه سازنده و رویکرد آینده‌نگرانه خود را در امور بین‌المللی به نمایش گذاشت. روسیه یک هم‌پیمان راهبردی ارزشمند و همسایه ایران است و دولت من متعهد است که به گسترش و تقویت همکاری‌هایمان پایبند بماند. ما برای مردم روسیه و اوکراین آرزوی صلح داریم و دولت من آماده حمایت فعالانه از ابتکارات دیپلماتیک در جهت دستیابی به این هدف خواهد بود. دولت من همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با روسیه را - به ویژه در چارچوب‌هایی مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی یوراسیا - در اولویت قرار خواهد داد.

تقویت روابط با همسایگان نوظهور در آفریقا و جهان
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه تصریح کرد: با علم به اینکه صحنه جهانی از الگوهای سنتی فراتر رفته است، دولت من متعهد است که روابط متقابل مفید خود را با بازیگران بین‌المللی نوظهور در جنوب جهان، به خصوص با کشورهای آفریقایی، تقویت نماید. در این راستا، به دنبال ارتقاء همکاری‌ها و تقویب مناسبات‌مان خواهیم بود. ایران با کشورهای آمریکای لاتین روابط مستحکمی دارد و دولت من در جهت حفظ و تعمیق آن به منظور پیشبرد توسعه، گفتگو و همکاری در همه زمینه‌های اقدام خواهد کرد. همکاری بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین از آنچه در حال حاضر برقرار است، به مراتب ظرفیت‌های بیشتری دارد و ما پیگیر تقویت پیوندهایمان خواهیم بود.

گرایش به تقویت همکاری با اروپا
در بخش دیگری از مقاله آمده است: روابط ایران و اروپا فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. پس از خروج ایالات متحده از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در ماه مه ۲۰۱۸، کشورهای اروپایی یازده تعهد به ایران دادند تا توافق هسته‌ای را نجات داده و تأثیر تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده بر اقتصاد ما را تعدیل نمایند. از جمله این تعهدات می‌توان به تضمین انجام مبادلات بانکی به‌صورت مؤثر، حفاظت مؤثر از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های ایالات متحده، و ترویج سرمایه‌گذاری در ایران نام بُرد. کشورهای اروپایی تمام این تعهدات را نقض کرده‌اند، اما به طور نامعقولی انتظار دارند ایران به صورت یکجانبه به تمام تعهدات خود مطابق برجام عمل نماید. با وجود این انحراف‌ها، من آماده برگزاری گفتگوهای سازنده با کشورهای اروپایی هستم تا با تلاش مشترک، روابطمان را بر پایه اصل برابری و احترام متقابل، به مسیر صحیح هدایت کنیم. کشورهای اروپایی باید دریابند که مردم ایران مردمی با افتخار هستند و حقوق و شأن آن‌ها را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت. هرگاه قدرت‌های اروپایی به این واقعیت واقف شوند، تصور برساخته تفوق اخلاقی خود را کنار بگذارند و همچنین از بحران‌های ساختگی که مدت‌هاست بر روابط‌مان سایه افکنده عبور نمایند، فرصت‌های بسیاری برای همکاری بین ایران و اروپا وجود خواهد داشت که می‌توان مورد بررسی قرار داد.

آمریکا از دریچه تعامل با ایران وارد شود
پزشکیان در ادامه نوشت: ایالات متحده آمریکا نیز باید به این درک رسیده باشد که ایران هرگز به زورگویی پاسخ نداده و نخواهد داد. ما در سال ۲۰۱۵ با حسن‌نیت وارد برجام شدیم و به تمام تعهداتمان به‌طور کامل عمل کردیم. اما ایالات متحده – بخاطر نزاع‌ها و انتقام‌های مربوط به حوزه سیاست داخلی خود - به‌طور غیرقانونی از توافق خارج شد و با تحمیل تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی، به مردم ایران - به ویژه در دوران پاندمی کرونا - زیان‌ها، رنج‌ها و آسیب‌های بی شمار، و به اقتصاد ما صدها میلیارد دلار خسارت وارد نمود. ایالات متحده عامدانه تصمیم گرفت که با راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه ایران، و همچنین با مبادرت به تروریسم دولتی از طریق ترور سردار قاسم سلیمانی - قهرمان نامی جهانی مبارزه با تروریسم که به خاطر موفقیت‌هایش در نجات مردم منطقه از داعش و گروه‌های وحشی مشابه شناخته می‌شود – نزاع‌ها را تشدید نماید. امروز جهان شاهد تبعات زیان‌بار این تصمیم است.

کشتار و جنایات جدید صهیونیست‌ها در خان یونس:

گروه سیاسی: ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی دیروز مرتکب جنایتی دیگر شد و جنگنده‌های این رژیم چادرهای آوارگان فلسطینی را در خان‌یونس بمباران کردند. منابع خبری فلسطین دیروز شنبه خبر دادند که رژیم صهیونیستی مرتکب جنایتی دیگر در غزه شده است و جنگنده‌های رژیم اسرائیل چادرهای آوارگان فلسطینی را در منطقه «مواصی» خان‌یونس بمباران کردند.
به گزارش «تجارت»، بر اساس گزارش‌های منتشرشده، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی سپس اقدام به هدف قرار دادن تیم‌های امدادگران و دفاع مدنی کردند که در حین کمک‌رسانی به مجروحان بودند. دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه در واکنش به جنایت جدید صهیونیست‌ها در خان‌یونس اعلام کرد: دشمن صهیونیستی با بمباران اردوگاه‌های آوارگان در منطقه «المواصی» در خان‌یونس دست به کشتار وحشتناکی زد که بیش از 300 نفر شهید و مجروح به‌جای گذاشته است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در جنایت جدید صهیونیست‌ها در بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در منطقه مواصی خان‌یونس، تعداد شهدا به بیش از 71 نفر و مجروحان به 289 نفر افزایش یافته که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

رد ادعای ترور «محمد ضیف»
رسانه‌های صهیونیستی مدعی هستند، هدف از حمله به خان‌یونس هدف قرار دادن «محمد ضیف» فرمانده عزالدین قسام شاخه نظامی حماس بوده است؛ ادعایی که حماس آن را رد کرده و گفته که شهدای جنایت در مواصی خان یونس همگی غیرنظامی هستند. سامی ابوزهری از رهبران جنبش حماس اعلام کرد: ادعاهای اشغالگران در خصوص ترور محمد الضیف، توجیهی دروغین است، شهدای جنایت در مواصی خان یونس همگی غیرنظامی هستند. شبکه المیادین به نقل از منابع مطلع اعلام کرد محمد الضیف، فرمانده شاخه نظامی جنبش حماس در سلامت کامل است و ادعاهای مطروحه از سوی رسانه های صهیونیستی در مورد مجروحیت و یا شهادت وی صحت ندارد. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در جنایت جدید صهیونیست‌ها در بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در منطقه مواصی خان‌یونس، تعداد شهدا به بیش از 71 نفر و مجروحان به 289 نفر افزایش یافته که حال برخی از آن‌ها وخیم می‌باشد.

اذعان رسانه صهیونیست به ناکامی ارتش اسرائیل در ترور محمد الضیف
یک پایگاه صهیونیستی اعلام کرد گزارشات دریافتی از غزه حاکی از آن است که محمد الضیف فرمانده شاخه نظامی حماس در حملات هوایی امروز به منطقه المواصی در خان یونس ترور نشده، چرا که او با دریافت هشدارهایی قبل از حمله این منطقه را ترک کرده است. موریا اسراف خبرنگار شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از سه مسئول عالی رتبه اسرائیلی اعلام کرد اسرائیل تا پیش از عملیات امروز حتی مقامات آمریکایی را نیز از نیت خود برای ترور یک مقام ارشد حماس مطلع نکرده بود. یدیعوت آحارانوت اعلام کرد ارزیابی‌های اسرائیلی‌ها حکایت از آن دارد که روند مذاکرات تبادل اسرا، آتش بس و عملیات تبادل اسرا بعد از جنایت المواصی در خان یونس حداقل برای مدتی کوتاه متوقف خواهد شد. سازمان امداد و نجات فلسطین در غزه اعلام کرد در بمباران ساختمان‌های مسکونی در خان یونس در جنوب نوار غزه توسط ارتش اشغالگر صهیونیستی، سرهنگ محمد اسامه حمد جانشین مدیر بخش آتش‌نشانی و نجات این سازمان به شهادت رسیده و 8 نیروی دیگر نیز زخمی شدند که حال 3 نفر از آنها وخیم است. این سازمان اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی این ساختمان‌ها را برای بار دوم و زمانی که نیروهای امدادی در تلاش برای نجات مجروحان و خارج کردن شهدا بودند، مورد حمله قرار دادند.

گروه سیاسی: یک مقام نظامی صهیونیست تأکید کرد پهپادهای ایران و حزب‌الله در شکستن معادله بازدارندگی این رژیم موفق شدند. «حنان گیفن» سرتیپ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی فرمانده سابق یگان «۸۲۰۰» ارتش این رژیم که مسؤول ارائه چشم انداز اطلاعاتی کاملی از رصد و شنود و تصویربرداری است، به کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: ایران و حزب‌الله در شکستن معادله (بازدارندگی) موفق شدند و اسرائیل را با گروهی از پهپادها هدف قرار دادند. قابلیت‌های تشخیص در «دفاع هوایی» برای مقابله با این تهدید آماده نیست و بنابراین هر پهپادی خطری برای تمام شهرهای الجلیل است.
پیشتر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد دفاع هوایی ارتش این رژیم توانایی مقابله ۱۰۰ درصدی با پهپادهای هجومی حزب‌الله لبنان را که در ارتفاع پایین به پرواز درمی‌آیند و کوتاه برد هستند، ندارد. «گای فارون» خبرنگار این شبکه در شمال اراضی اشغالی گفت: تعدادی از این پهپادها که وارد حریم هوایی ما می‌شوند اقدام به عکسبرداری و جمع آوری اطلاعات می‌کنند بدون اینکه نهاد امنیتی بتواند مانع آن شود. خبرنگار این شبکه عبری درباره توانایی‌ها و تاکتیک‌های حزب‌الله در حملات هوایی به نقل از اعضای ذخیره که هفت ماه است در شمال خدمت می‌کنند، گفته است که بسیاری از پهپادهای کوچک از بالای سر آنها عبور می‌کنند و به دنبال آنها هواپیماهای بزرگ حامل مواد منفجره را می‌بینند. این خبرنگار درباره توانایی‌ها و تاکتیک‌های حزب الله در حملات هوایی صحبت و به نقل از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در شمال اعلام کرد آن‌ها تعدادی از پهپادهای کوچک را بر فراز سرشان می‌بینند و بعد از آن هواپیماهای بزرگی را می‌بینند که حامل بمب هستند. از زمان جنگ غزه مرزهای لبنان و اراضی اشغالی شاهد تبادل آتش میان مقاومت لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی است.