پزشکیان: بستر مشارکت مردم و بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تولید را فراهم می‌کنیم

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان روز تاسوعا همزمان با روز «بهزیستی و تامین اجتماعی» در دیدار جمعی از اعضای کانون‌های کارگری، با تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، تصریح کرد: امیدوارم عشق و ارادتی که در وجود بنده و همه ملت ایران به سرور و سالار شهیدان وجود دارد، باعث عاقبت بخیری ما شده و مانع از آن شود که راه را گم کنیم. همچنین بار دیگر برای رئیس جمهور شهید و همراهانش که از عاشقان و خادمان اباعبدالله (ع) بودند، در این روزها آرزوی علو درجات می‌کنم.
به گزارش «تجارت»، رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه در این جلسه مسائل بسیار متنوعی مطرح شد، افزود: تولید محور اقتصاد کشور است و در این جلسه عطف به طرح مسائل مربوط به تولید، تقریبا به عمده مشکلات کشور اشاره شد، اما یقین بدانید بدون مشارکت، کمک و همراهی خود شما حل این مشکلات ممکن نیست. پزشکیان با بیان اینکه اگر ما نسبت به مشکلات فقرا، یتیمان، افراد گرفتار و کم برخوردار توجه نداشته باشیم و دستگیر آنان نباشیم، نباید و نمی‌توانیم ادعای ایمان کنیم، اظهار داشت: وضعیت امروز ایران شایسته ملت ایران نیست و باید همه تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به کار بگیریم. رئیس جمهور منتخب با اشاره به اظهارات مطرح شده در این جلسه درباره حاشیه‌های ایجاد شده در کمیته سه‌جانبه تعامل کارگران، کارفرمایان و دولت، گفت: مشکلات ایجاد شده در مسیر تعامل مطلوب طرفین این کمیته ناشی از مشکلات زیرساختی در کشور است که حل آنها می‌تواند تعاملات این کمیته را نیز سامان بدهد. برای حل این مشکلات نیز باید از همه افراد توانمند و کسانی که می‌توانند به حل مشکلات زیرساختی تولیدی و اقتصادی کشور کمک کنند،‌ یاری بگیریم.

نقش مهم حاکمیت در حل مشکلات اقتصادی
پزشکیان وظیفه حاکمیت را ایجاد هماهنگی و بستر مناسب برای مشارکت خود مردم و بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات اقتصادی و تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: بنده به شما وعده نمی‌دهم که همه مشکلات را حل می‌کنم، چرا که چنین کاری از همه توان و ظرفیت‌های بنده و حتی دولت نیز بزرگ‌تر است، اما به شما قول می‌دهم که بستر و هماهنگی مناسب برای مشارکت شما و بخش خصوصی و تولیدکنندگان را ایجاد و حفظ کنم تا با هم برای رفع مشکلات زیرساختی تولید و اقتصاد کشور تلاش کنیم. رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید از دعواهای جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفت: بنده این آمادگی را دارم که به هر کس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند باید پاسخگو باشد. پزشکیان افزود: وظیفه دولت این نیست که وارد عرصه تولید شود، بلکه باید بستر مناسب برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری را فراهم کند، اما دولت وظیفه دارد که در کنار تسهیل شرایط کسب و کار، به اقشار کمتر برخوردار و فقرا توجه داشته باشد و به وضعیت آنها رسیدگی کند؛ این وظیفه دولت است و این نگاه برآمده از اعتقادات ما در ضرورت تلاش برای ایجاد عدالت و توجه به وضعیت فقرا و افراد کمتر برخوردار است.
ضرورت کمک گرفتن از کارشناسان
رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه رسیدن به این اهداف زمان‌بر و نیازمند کمک گرفتن از همه کارشناسان، دانشگاهیان، صاحب‌نظران و متخصصان داخل و خارج از کشور است، اظهار داشت: با تمام وجود تلاش خواهیم کرد جامعه را به سمت و سویی ببریم که شایسته و برازنده مردم و تامین کننده و حافظ کرامت و حرمت آنان باشد. پزشکیان تصریح کرد: بنده در تمام طول زندگی خود همواره تلاش کردم خودم را وقف مردم کنم و هیچ‌گاه چیزی را صرفا برای خودم نخواستم؛ به عنوان یک پزشک متخصص هیچگاه مطب شخصی نداشتم و هیچ وقت هم به دنبال اخذ مجوز مطب شخصی نرفتم و تخصص پزشکی خود را در اختیار همه مردم قرار دادم. حتی هیچ وقت در مراکز درمانی خصوصی فعالیت نکردم و پس از این نیز همه توان و عمر خود را نه در حرف، که در عمل صرف مردم می‌کنم. رئیس جمهور منتخب همچنین در واکنش به درخواست مطرح شده در این جلسه درباره شهید محسوب شدن کسانی که حین ماموریت و خدمت فوت می‌شوند، گفت که این مسئله را پیگیری خواهد کرد تا یک قاعده و چارچوب یکسان و هماهنگ در این باره وجود داشته باشد.

سرمقاله

مهدی دلبری
کارشناس اقتصادی

سود ناشی از قیمت دلار آزاد و نیما از جیب سهامداران برداشته می‌شود که بیانگر رانت عظیمی است که در دولت سیزدهم در حال توزیع بود که امیدواریم این روند به زودی در دولت چهاردهم اصلاح و پایان داده شود. روند دلار آزاد و نیما به نحوی تغییر کرده که به نظر می‌رسد شرایط را برای برخی از صنایع بورسی بهتر کرده است. همچنین دلار آزاد از ابتدای سال از ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۵۸ هزارو ۱۰۸تومان رسیده و ۴ درصد کاهش نشان می دهد و از طرفی دلار نیما از ۴۰ هزار و ۵۵۰ تومان به ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان با رشد ٨ درصدی رسیده است. به لحاظ اختلاف نرخی که بین دلار آزاد و نیما وجود داشته است، ساختار آن ها از ابتدای سال ٩٧ شروع به کار کرد و در ابتدای شکل گیری دلار نیما فاصله معنا داری بین این دو نرخ وجود نداشت. مهم ترین تفاوتی که در آن شاهد بودیم از سال ٩٨ به بعد بود که اختلاف نرخ در سال ٩٧ به ٢٩ درصد، در سال ٩٨ به ١۴ درصد و در سال ٩٩ نیز به ١٠ درصد رسید که بعد از آن شاهد تشدید روند این دو نرخ بوده ایم. اختلاف دلار آزاد و نیما در سال ١۴٠٠ به ١۴ درصد، در سال ١۴٠١ به ٢٨،۵ درصد، در سال ١۴٠٢ به ٣۵ درصد و نهایتا در سال جاری ۴۶ درصد میانگین اختلاف بین نرخ دلار آزاد و نیما وجود دارد که عدد قابل توجهی است و کسانی که دسترسی به دلار نیما دارند می‌توانند ۴۶ درصد بازده راحت و رایگانی را کسب کنند. همچنین این روند طی سه ماه گذشته تغییر کرده به این صورت که در فروردین ماه این اختلاف به ۵٨ درصد، اردیبهشت ۴٨ درصد و خرداد و تیر ماه به ٣٩ درصد کاهش پیدا کرد که تقریبا به میانگین سال ١۴٠٢ نزدیک شده ایم که اتفاق مناسبی است. بررسی ها نشان می‌دهد حدود ۴٠٠ همت فاصله دلار آزاد و نیما می‌تواند اثر افزایش سود بر صنایع صادرات محور داشته باشد. به طور مشخص حدود ٧٠ درصد تفاوت آن در صنعت فلزات، پتروشیمی و پالایشگاهی خواهد بود که این عدد تاثیر گذاری است. تلاش بانک مرکزی برای کاهش فاصله دلار آزاد و نیما و کاهش نرخ بهره بانکی و بین بانکی هرچند دیرهنگام بود اما اقدام مثبتی است وامیدواریم در دولت جدید با سرعت بیشتری اتفاق بی افتد. سود ناشی از دلار آزاد و نیما از جیب سهامداران بزرگی مانند صندوق بازنشستگی برداشته می‌شود که بیانگر رانت عظیمی است که در دولت سیزدهم در حال توزیع بود که امیدواریم این روند به زودی در دولت چهاردم اصلاح شود.

یادداشت

امیرعلی ابوالفتح
کارشناس مسائل آمریکا

امنیت روسای جمهور کنونی و فعلی آمریکا به عهده سرویس مخفی آمریکاست که نهاد قدرتمندی است، از این رو توطئه‌ بودن یا شائبه نفوذ سیاسی و انتخاباتی بودن این ترور نافرجام خیلی بعید و غیرمحتمل است. اگر تا دیروز پیروزی‌ ترامپ مورد تردید بود، الان شانسش خیلی افزایش می‌یابد، مگر سوءقصدی شود که منجر به فوت وی شود که در آن صورت با سرنوشت رابرت کندی مواجه می‌شود که در میانه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها ترور شود، اما اگر این گونه نشود همه چیز برای پیروزی ترامپ فراهم است، به ویژه که از آن طرف در اردوگاه دموکرات‌ها شرایط بسیار بد است. همه جریان‌های سیاسی و حامیان ترامپ و محافظه کاران و لیبرال‌ها نسبت به ترور نافرجام ترامپ ابراز همدردی کردند و از این که از این ترور جان سالم به در برده است خوشحالند و هرگونه خشونت سیاسی را محکوم کردند. به همین خاطر باید گفت که شرایط برای ترامپ خیلی بهتر شده است و این احساس همدردی به او کمک می کند و نوعی مظلوم نمایی برای ترامپ است. الان دموکرات‌ها حتی نانسی پلوسی هم نسبت به این ترور گفته است که خدا را شکر می‌کنم که ترامپ زنده است. از این رو فضای احساسی و روانی به نفع ترامپ است و فعلا برنده اصلی این کارزار ترامپ است. گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند؛ مثلا گفته شده است که کار چپ افراطی بوده است. اما تا وقتی همه نهادهای امنیتی تحقیق نکنند و ابعاد موضوع مشخص نشود نمی‌توان چیزی گفت. حتی تصویری که از ضارب منتشر شده مورد تردید است، باید دید خط و ربط این فرد چیست؟ آیا تنها بوده و تصمیم فردی گرفته یا یک شبکه از آن حمایت کردند که فعلا نمی‌توان در این باره چیزی گفت. یکی از دلایل قدرتمند شدن ایالات متحده الگوساز بودن این کشور در ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی بوده است. آمریکا قانون اساسی موفق، نهادهای مطلوب و آرامش سیاسی دارد و با بهره‌مندی از اینها توانسته در دنیا تسلط یابد، از این رو، هر چه جامعه ۲ قطبی شود چهره آمریکا مخدوش‌تر می‌شود و اعتقاد به الگوی مطلوب بودن را از دست می‌دهد و تصویری که نسبت به رویای آمریکایی وجود دارد، تقلیل می‌یابد و به نوعی امپراطوری آمریکا لطمه می‌خورد. اگر کشور امپراطور دچار آشوب داخلی شود از آنچه ساخته است دور خواهد شد و طبیعی است کشورهای پیرامونی و وابستگان به این قدرت از آن دور می شوند و به دور چین و روسیه جمع می‌شوند، البته آمریکا دیگر آن قدرت فائقه نیست و از یکی ۲ دهه گذشته روند نزولی قدرت همه جانبه آن شروع شده است و اگر این روند ادامه یابد، بعید نیست که سرنوشت امپراطوری جهانی آمریکا به سرنوشت امپراطوری شوروی تبدیل شود.

«تجارت» بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: ریشه ناترازی بانک ها در کجاست؟ زمانی که دولت با کسری بودجه شدید به‌دلیل بودجه‌بندی‌های نا‌صحیح، دست به گریبان است به ناچار از منابع بانک‌ها درخصوص پر‌کردن خلأ خود استفاده می‌کند. این کار با ایجاد تعهدات جدید در قالب تسهیلات تکلیفی که در آخر تبدیل به مطالبات بانک‌ها از دولت و فریز شدن منابع گران‌قیمت در سال‌های طولانی می‌شود یا مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های ناموفقی که در آخر منجر به بنگاه‌داری بانک‌ها می‌شود، انجام می‌شود. به گزارش «تجارت»، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و جذب سپرده‌های گران‌قیمت هستند و همچنین مکلف به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف که به‌دلیل ضعف در برنامه‌ریزی منجر به واگذاری واحدها در قبال تعهدات می‌شوند. از طرفی اقتصاد دستوری که همه تصمیمات در دستان مقامات پولی مالی است، خود باعث ایجاد چالش‌ها می‌شوند. مثال مهم این موضوع نرخ بهره دستوری است که باعث بسته شدن دست بانک‌ها شده و سرمایه‌گذاران به‌دلیل کاهش ارزش پولی منابع خود علاقه‌ای به سپرده‌گذاری در بانک‌ها ندارند. از سوی دگیر سیستم پولی و شبکه بانکی یکی از مهم‌ترین نمودهای وضعیت اقتصادی به شمار می‌رود و امروز ناترازی بانک‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که اقتصاد کشورها با آن روبرو است. در این میان عوامل و مولفه‌های متعددی می‌تواند در ناترازی بانک‌ها اثر گذار باشد و حتی در برخی مواقع تصمیمات و عملکرد اقتصادی می‌تواند ناترازی سیستم بانکی را تشدید کند. عوامل مختلفی از جمله، عدم وجود تناسب در منابع و مصارف سیستم بانکی، تاخیر در پرداخت مطالبات بانک‌ها که باعث کاهش کفایت سرمایه بانک می‌شود، بروز بحران‌های سیاسی-اقتصادی که باعث ایجاد تکالیف بر بانک‌ها برای تامین پولی می‌شود را می‌توان از مهم‌ترین عوامل بسترساز در ایجاد و تشدید ناترازی بانک‌ها به حساب آورد.

ارزیابی کارشناسی
در این راستا، بهاءالدین حسینی هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران به علت‌ها و عوامل تاریخی ایجاد و تشدید ناترازی سیستم بانکی در کشور اشاره دارد و آن را مهم‌ترین عامل در بروز وضعیت فعلی در سیستم بانکی کشور می‌داند. وی معتقد است: سیستم بانکی کشور در ابتدای انقلاب با برخی آسیب‌ها به علت اعتصابات در زمان انقلاب مواجهه شده بود؛ چراکه برخی از بدهکاران بانکی در آن زمان بدهی خود به بانک‌ها را پرداخت نمی‌کردند و در زمان وقوع انقلاب برخی از اسناد و منابع مالی بانک‌ها از سوی رژیم سابق از بین رفته بود و شرایط وصول مطالبات بانک‌ها نامطلوب شده بود. در زمان وقوع انقلاب برخی از اسناد و منابع مالی بانک‌ها از سوی رژیم سابق از بین رفته بود و شرایط وصول مطالبات بانک‌ها نامطلوب شده بود."این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به خروج سرمایه و منابع ملی از کشور در ابتدای انقلاب گفت:‌ در این شرایط، بسیاری از منابع مالی و پولی از کشور خارج شده بود و بانک‌ها پول کافی و کفایت سرمایه لازم برای پرداخت سرمایه‌های مردم را در اختیار نداشتند. با این حال پس از انقلاب، شورای انقلاب اسلامی تصمیم گرفت که بانک‌های خصوصی را دولتی کرده تا مردم به خاطر اتفاقاتی که رخ داده بود اعتماد و اطمینان کسب کنند و در حالی که ناترازی برای شبکه بانکی در ابتدای انقلاب رخ داده بود اما تصمیم ملی کردن بانک‌ها توانست تا حدودی اعتماد مردم و جامعه را بازگرداند. پس از انقلاب، شورای انقلاب اسلامی تصمیم گرفت که بانک‌های خصوصی را دولتی کرده تا مردم به خاطر اتفاقاتی که رخ داده بود اعتماد و اطمینان کسب کنند." هاشمی گفت: این مسائل در شرایطی که کشور خود را برای وضعیت پس از انقلاب آماده می‌کرد، جنگ تحمیلی هشت ساله آغاز شد و همه ابعاد مختلف کشور به ویژه سیستم اقتصادی، درگیر مسائل جنگ و تامین مالی و ابعاد مختلف آن در زمان جنگ شد.
وی با اشاره به تصمیم اشتباه تاسیس بانک‌های خصوصی خاطر نشان کرد: یک اشتباه در رابطه با تحولات در شبکه بانکداری کشور، تاسیس بانک‌های خصوصی بود. متاسفاته بجای اینکه بانک‌های دولتی خصوصی شوند، بانک‌های خصوصی تاسیس شد. این بانک‌ها وقتی ایجاد می‌شوند، بر مبنای منافع تعداد اندکی از سهامداران خود (به ویژه سهامداران موسس بانک) رفتار می‌کنند و این در شرایطی بود که برخی امتیازات به بانک‌های خصوصی اعطاء شد تا بتوانند، سود بهره بیشتری در قیاس با بانک‌های دولتی پرداخت کنند و این تصمیم بر سیستم بانکداری دولتی کشور در حکم یک تیر خلاص بود. این کارشناس بانکی گفت: با توجه به اینکه منابع مالی جدید در آن شرایط وجود نداشت منابع پولی از سوی بانک‌های دولتی به سمت بانک‌های خصوصی حرکت کرد و کار را به جایی رساند که امروز حجم کل منابع بانک‌های خصوصی از کل منابع بانک‌های دولتی بیشتر است. وی افزود: این تصمیمات باعث شد که ناترازی بانک‌های بزرگ دولتی مثل بانک ملی، صادرات، ملت، سپه و تجارت به شدت افزایش و باعث شد که شبکه بانکی به سمت رقابت ناسالم براساس دریافت سپرده با نرخ بهره بیشتر حرکت کند؛ به عبارتی بانک‌های خصوصی نرخ سپرده‌ها را افزایش دادند و بانک‌های دولتی نیز برای آنکه سپرده‌های آنها خارج نشود مجبور به افزایش نرخ سپرده می‌شدند و از آنجایی که بانک‌های دولتی تحت نظارت شدید دولتی بودند، ملزوم به رعایت مقررات بودند ولی بانک‌های خصوصی نرخ‌های خود را همچنان افزایش می‌دادند. یک اشتباه در رابطه با تحولات در شبکه بانکداری کشور، تاسیس بانک‌های خصوصی بود. متاسفاته بجای اینکه بانک‌های دولتی خصوصی شوند، بانک‌های خصوصی تاسیس شد."مدیرعامل اسبق بانک صادرات ضمن تشریح اقدامات منفی بانک‌های خصوصی و پیامدهای اقدامات آنها در تشدید ناترازی شبکه بانکی گفت: در سال‌های بعد، نرخ تورم و تحریم‌ها به شدت بالا رفت و در این شرایط دوباره بانک‌های خصوصی به مصرف منابع خود در سرمایه گذاری‌های مورد نظر و مطلوب بر اساس منافع خود حرکت کردند؛ چراکه وقتی اقتصاد در شرایط تورمی باشد، مطالبات بانک‌ها باز نمی‌گردد و سرمایه در گردش آنها به علت شرایط تورمی افزایش می‌یابد و هر سال نیاز آنها به پول بیشتر می‌شود و در این شرایط دوباره ناترازی افزایش یافت و بانک‌ها نتوانستند کفایت سرمایه خود را با توجه به مصارف و منابع خود، متناسب سازی کنند. هاشمی ادامه داد: کار به جایی رسید که امروز بانک‌ها بر مبنای بدهی در حال اداره شدن هستند؛ به عبارتی، سرمایه‌ای که باید بر مبنای هزینه‌های جاری بانک‌ها تامین شود و براساس سپرده‌ای که از مردم دریافت می‌شود، تسهیلات به مردم پرداخت شود، نیست، بلکه بخش مهمی از سپرده‌هایی که امروز از مردم دریافت می‌شود به خاطر ناترازی و زیان دهی بانکی، صرف هزینه‌های جاری بانک‌ها می‌شود. منابع پولی از سوی بانک‌های دولتی به سمت بانک‌های خصوصی حرکت کرد و کار را به جایی رساند که امروز حجم کل منابع بانک‌های خصوصی از کل منابع بانک‌های دولتی بیشتر است."ورود بانک‌ها به بورس در شرایط وقت اشتباه بود وی به موضوع ورود بانک‌ها به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در طرف دیگر بانک‌ها به بازار سرمایه و بورس وارد شدند و از آنجایی که ماهیت بازار سرمایه کسب سود است و فضای بازار سرمایه یک فضای رقابتی است و این موضوع برای هر بخش از جمله صنعت، تولید، انرژی و بخش‌های دیگر تفاوتی ندارد، بانک‌ها برای ماندن در بازار سرمایه ملزم به شناسایی و خلق سود شدند و برای اینکه بتوانند سرمایه داران را راغب به خرید سهام بانکی کنند با اعطای سودهای واهی در شرایط ناترازی در نهایت بخشی از منابع خود را میان سهامداران تقسیم کردند که همین اقدامات باعث خروج بخشی دیگر از منابع بانک‌ها شد. این کارشناس بانکی افزود:‌ از طرفی دولت در شرایط نیاز بخشی از کسری بودجه خود را به خاطر تورم از طریق بانک‌ها تامین می‌کند که یک امر اشتباه است و از طرف دیگر از آنجایی که بانک‌ها در تامین مطالبات خود دچار مشکل بودند، در مقاطعی ناچار به خلق نقدینگی شدند که باعث شد هم تنور تورم داغ شود و هم ناترازی بانکی تشدید شود. "بانک‌ها برای ماندن در بازار سرمایه ملزم به شناسایی و خلق سود شدند و برای اینکه بتوانند سرمایه داران را راغب به خرید سهام بانکی کنند با اعطای سودهای واهی در شرایط ناترازی در نهایت بخشی از منابع خود را میان سهامداران تقسیم کردند که همین اقدامات باعث خروج بخشی دیگر از منابع بانک‌ها شد."هاشمی در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت فارغ از اینکه در دولت‌های مختلف چه دیدگاه‌هایی وجود داشته است، بانک‌ها در مجموع به بحران فعلی رسیده‌اند و شبکه بانکی کشور آسیب جدی دیده است و اگر بگوییم امروز چه ابر چالش اقتصادی وجود دارد می‌توانیم وضعیت ناترازی شبکه بانکی کشور را مثال بزنیم.

کاهش 37 درصدی صادرات زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران از روند کاهشی صادرات زعفران خبر داد و گفت: بنابر آمار گمرک در ۳ ماهه نخست امسال صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد ناشی از موانع و مشکلات صادرات همچون بازگشت ارز به سامانه نیما کاهش داشته است. میری ادامه داد: با توجه به آنکه صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارز به سامانه نیما هستند، از این رو در هرکیلو زعفران به سبب اختلاف ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی ارز آزاد با سامانه نیما رقمی معادل ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است و از طرفی ۴ تا ۵ درصد هم هزینه بازگشت ارز به کشور است که تمامی این عوامل منجر به رونق قاچاق و روند کاهشی صادرات شده است. بنا به گفته او، سال گذشته زعفران ایران به ۶۷ کشور دنیا صادر شد، درحالی‌که سال ۹۹ تنها ۴۷ کشور هدف صادراتی بوده است. غلامرضا میری به باشگاه خبرنگاران، گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، پوشال ۸۴ تا ۸۶ میلیون تومان، سرگل ۹۰ تا ۹۲میلیون تومان، نگین ۹۲ تا ۹۶ میلیون تومان و سوپر نگین صادراتی ۱۰۲ تا ۱۱۰ میلیون تومان است. نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه کشورهای هدف صادراتی نسبت به سنوات قبل زیاد شدند، افزود: بنابر آمار صادرات زعفران از ۳۲۵ تن سال ۹۹ به ۲۲۱ تن در سال گذشته رسیده است که با استمرار موانع صادراتی امسال هم میزان صادرات کاهش خواهد یافت که این امر بدان معناست که مابه التفاوت آن قاچاق شده است چراکه در سال ۹۹ به ۴۷ کشور صادرات داشتیم، درحالیکه سال گذشته به ۶۷ کشور این امر صورت گرفته است.

 

تقدیر وزیر نیرو از جهادگران نیروگاه «رامین» اهواز

در پی جانفشانی متخصصان نیروگاه رامین اهواز برای جلوگیری از خروج یک واحد نیروگاهی ازمدار و انجام تعمیرات در حالت آماده به کار در دمای ۷۰درجه، وزیر نیرو از جهادگران این نیروگاه تقدیر کرد. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفت‌وگوی تلفنی با تلاشگران نیروگاه رامین اهواز اقدام جهادی آنان در رفع مشکل فنی و جلوگیری از خروج واحد نیروگاهی از مدار تولید را مورد تقدیر قرار داد. محرابیان تعهد، ایثارگری و مسئولیت پذیری همه کارکنان وزارت نیرو در خدمت رسانی پایدار و مستمر به ویژه تأمین برق موردنیاز هموطنان در فصل تابستان و پیک مصرف برق را از ویژگی‌های بارز این کارکنان دانست. وی همچنین اظهار امیدواری کرد: مردم کشورمان نیز با صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف برق فرصت برخورداری همه هموطنان از این انرژی را فراهم سازند. گفتنی است، نشتی کندانسور نیروگاه رامین اهواز، توسط متخصصان داخلی، در دمای کاری ۷۰ درجه سانتیگراد، طی کمتر از ۱۸ ساعت در حالت آماده نیروگاه تعمیر شد، این در حالی است که دمای داغ‌ترین چایی که نوشیده‌اید ۶۵ درجه است. اگر هوای اهواز در تیرماه چیزی همانند جهنم باشد، محیط نیروگاه رامین خوزستان «طبقه آخر این جهنم خواهد بود». این بخشی از صحبت‌های رضا خسروی اپراتور نیروگاه است.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است و بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال ۱۴۰۲، در بین کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تراز تجاری مثبت با کشور افغانستان ثبت شده است. به تازگی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیداری که با مسئولان عالی اقتصادی ایران داشته خواستار افزایش تراز تجاری ایران و افغانستان به ۱۰ میلیارد دلار شده و عنوان کرده است که به دنبال حضور فعال در چابهار هستند. در این دیدار وزیر تجارت طالبان خبر داد: ما مشکلات در مرز‌ها را حل کردیم و خوشبختانه امروز شاهد تردد بیشتر از ۸۰۰ خودرو تا ۱۵۰۰ خودرو در دوغارون هستیم که این بی‌سابقه است. در حالی افغانستان به دنبال رسیدن تراز تجاری 10 میلیارد دلاری با ایران است که در حال حاضر حجم تجاری این دو کشور کمتر از 2 میلیارد دلار است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 1401 حدود 13.5 درصد افزایش پیدا کرده است. حجم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته با ۱۳ میلیون دلار افزایش به ۴۳ میلیون دلار رسید که رشد ۴۵ درصدی در ارزش و افزایش ۱۰۴ درصدی در وزن را نشان می‌دهد. حسین روستایی، رایزان بازرگانی ایران در افغانستان در خصوص علت افزایش سطح تجاری دو کشور عنوان کرده که افزایش رفت و آمد هیات‌های تجاری، تسهیل در مرزها و افزایش ساعات کاری در گمرک‌ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در هرات، تبادل بیش از ۵۰ هیئت نمایشگاهی و کیفیت خوب کالاهای صادراتی ایران از مهمترین عوامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان است.

افغانستان بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران
به جز رشد سطح تجاری ایران و افغانستان گفته می‌شود که در دو سال اخیر افغانستانی‌ها به بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران تبدیل شده‌اند. در همین رابطه، محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و افغانستان اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران متعلق به افغانستانی‌هاست و بیش از سه میلیارد دلار سرمایه در ایران دارند.
بنابر آماری که در سال 1401 منتشر شده است، افغانستان با ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۴۹.۸ میلیون دلار بیشترین تعداد طرح و میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران طی شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ داشته است. سیادت بر حمایت از فعالان اقتصادی افغانستان و استفاده از توان آن‌ها برای رونق اقتصادی ایران و افغانستان، تاکید کرده و معتقد است که تنظیم ارتباطات محیطی افغانستانی‌ها و رفع مشکلات و چالش‌های آن‌ها در ایران بایستی پیگیری شود؛ این‌ها بزرگترین سرمایه‌ ما برای آینده ما در افغانستان هستند.
طبق آمار سازمان تجارت خارجی بیشترین سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی در استان‌های خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان و کرمان بود. حتی بنا بر اعلام استانداری خراسان رضوی، افغانستانی‌ها همچنان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در این استان هستند.

اهمیت بندر چابهار برای افغانستان
اما چرا طالبان به دنبال حضور در بندر چابهار است؟ به دلیل نزدیکی بندر چابهار به افغانستان، این بندر یک فرصت استراتژیک اقتصادی و تجاری برای این کشور است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که طالبان به دنبال حضور فعال در چابهار است، بی‌نیازی از مسیرهای اصلی ترانزیتی از کشور پاکستان است؛ در واقع تنش سیاسی افغانستان و پاکستان تجارت برای افغانستان را از مسیرهای ترانزیتی که از این کشور می‌گذرد بسیار سخت کرده است. به‌طورکلی می‌توان گفت این بندر زمانی جایگاه ویژه‌ای برای افغانستان پیدا کرد که کشور پاکستان با اعمال محدودیت‌های مختلف بر بازرگانان افغان و ایجاد مشکلاتی برای صادرات و واردات افغانستان از بندر کراچی به کشورهای منطقه و جهان، مختل تجارت این کشور شد. حضور افغانستان در چابهار نه تنها منجر به این خواهد شد که به دریای هند دسترسی پیدا کند، بلکه به دریای عمان، خلیج فارس و سایر کشورهای عربی نیز دسترسی پیدا خواهند کرد. دومین عاملی که باعث شده تا افغانستان به دنبال حضور جدی در بندر چابهار باشد این است که امکان انتقال کالاهای این کشور به شرق میانه و اروپا و زمینه واردات کالاهای حیاتی به افغانستان را مسیر می‌‌کند وهمچنین روابط رو به رشد میان افغانستان و هند را افزایش دهد. از سوی دیگر بندر چابهار یک بندر اقیانوسی مهم برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه است که کشورهای آسیای میانه را از طریق افغانستان به آب آزاد می‌رساند و این موضوع برای
کشورهای آسیای میانه و افغانستان که کشور محصور در خشکی است، بسیار مهم است. حضور فعال افغانستان در بندر چابهار منجر به این خواهد شد قیمت کالاها در افغانستان کاهش ‌یابد زیرا مسیر ترانزیتی کوتاه شده و واردات با سهولت و سرعت بیشتر به افغانستان می‌رسد؛ در واقع بهره‌برداری و استفاده از بندرچابهار ترانزیت، ترانسپورت و تجارت را در کشور ما رونق بیشتر می‌دهد وافغانستان می‌تواند گذرگاه انتقال اموال تجارتی کشورهای محاط به خشکه آسیای مرکزی شده و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد. همچنین استفاده از بندر چابهار، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش ترانسپورت جاده‌ای و ریلی در افغانستان افزایش یابد. بندرچابهار، می‌توان به آسیای میانه مثل کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان از دو طریق جاده‌ای و ریلی وصل شود که عواید قابل‌توجهی نصیب افغانستان خواهد کرد.

نتانیاهو می‌خواهد اسرائیل را نابود کند

«بنی گانتس» رئیس حزب «اتحاد» رژیم صهیونیستی که اخیرا از کابینه جنگی این رژیم خارج شده است، دیروز (سه شنبه) تأکید کرد نتانیاهو قصد نابودی اسرائیل را دارد. گانتس دیروز با انتقاد شدید از نخست وزیر رژیم اشغالگر گفت: وی می خواهد اسرای اسرائیلی را آزاد کند اما از اقدام به ریسک سیاسی نگران است و دشمنان این واقعیت را می بینند. رئیس حزب اتحاد رژیم صهیونیستی با اشاره به اصلاحات قضایی انجام شده توسط نتانیاهو با هدف افزایش اختیارات نخست وزیر، افزود: در اسرائیل کودتای قضایی روی داد و این امر باعث تضعیف اسرائیل شد. حماس نیز این نقطه ضعف را دید و توانست هر آنچه مدنظرش بود، انجام دهد. گانتس با اشاره به اختلافات بین نتانیاهو نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم به طعنه و کنایه گفت: من مسئول حل مشکلات زناشویی نیستم! رئیس حزب اتحاد در سرزمین های اشغالی با اشاره به تلاش ها برای برکناری نتانیاهو از نخست وزیری گفت: دوست دارم نخست وزیر شوم و برای این امر تلاش خواهم کرد.

 

از پیروزی ترامپ در انتخابات نمی‌ترسم

رئیس‌جمهور اوکراین گفت، اگر «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، حاضر است با او همکاری کند و ترسی از این موضوع ندارد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اولین کنفرانس خبری خود پس از بازگشت از آمریکا که برای اجلاس سران ناتو رفته بود، گفت: «اگر دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود، حاضرم با او همکاری کنم و ترسی از این چشم‌انداز ندارم.» روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از رئیس‌جمهور اوکراین نوشت: «من می‌دانم که اکثر جمهوری‌خواهان از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت می‌کنند.» زلنسکی هم‌چنین گفت که از ماجرای ترور نافرجام ترامپ «وحشت‌زده» شده و آرزو می‌کند هر چه زودتر بهبود یابد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که دوشنبه شب رسما به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۴ این کشور معرفی شد، بارها در سخنرانی‌هایش ادعا کرده که اگر رئیس‌جمهور شود در عرض ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد و هم‌چنین صراحتا گفته که کمک‌های مالی به این کشور جنگ‌زده اروپایی را متوقف کرده و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روسیه را در دستورکارش قرار خواهد داد.

ترامپ با خوش‌شانسی از مرگ گریخت

گروه جهان: ترور نافرجام دونالد ترامپ در روز یک‌شنبه (24 تیر) رخدادی بود که نه تنها برای آمریکایی‌ها، بلکه برای کل جهان می‌تواند یک نقطه عطف باشد. در جریان سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا، از سوی یک جوان 20 ساله مورد هدف قرار گرفت که به شکل معجزه‌آسایی از مرگ رهایی پیدا کرد.
به گزارش «تجارت»، تصاویر منتشر شده از لحظه حادثه نشان می‌دهد که ترامپ در حالی که مشغول سخنرانی بود صدای شلیک چندین گلوله به گوش رسید و ناگهان رئیس جمهور آمریکا پشت تریبون محل سخنرانی زانو زد. لحظاتی بعد، وقتی دوباره ترامپ روی پاهایش ایستاد، تصاویر رد خون را روی صورت او نشان می‌داد. او همچنین در آن لحظات دست‌هایش را مشت کرده و فریاد‌هایی را سر می‌داد. هر چند صدمه جدی‌ای به ترامپ وارد نشد اما این رخداد در سطحی گسترده با واکنش‌های مختلف همراه شد.

عامل ترور ترامپ چه کسی بود؟
اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال) حدود هفت ساعت پس از تیراندازی او را توماس متیو کروکس نامید. توماس ۲۰ سال سن داشته و ساکن شهر «بتل پارک» (Bethel Park) در پنسیلوانیا بوده است؛ شهری مرفه‌نشین که اکثر ساکنان آن سفیدپوست هستند و در ۶۷ کیلومتری محل سخنرانی آقای ترامپ قرار دارد. او متولد ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۳ در پنسیلوانیا و فاقد سابقه کیفری و ثبت شکایت بوده است. توماس ساکن خانه‌ای سه خوابه بوده که از سال ۱۹۹۸ توسط پدر و مادرش متیو و مری در بتل پارک خریداری شده است. بررسی مقام‌های آمریکایی نشان داده که فردی با همین نام و نام خانوادگی، آدرس و تاریخ تولد به عنوان حامی حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بود. البته با توجه به این که زمان ثبت این اطلاعات سال ۲۰۲۱ بوده، مشخص نیست که آیا او در زمان اقدام به ترور آقای ترامپ، همچنان طرفدار جزب جمهوری‌خواه بوده یا خیر. سایت خبری محلی تریبیون ری‌ویو (Tribune Review) نیز گزارش داده که توماس به هنگام فارغ‌التحصیلی از دبیرستان بتل پارک در سال ۲۰۲۲، برنده جایزه ستاره ملی ابتکار ریاضیات و علوم به ارزش ۵۰۰ دلار شده بود. مطابق تصاویر منتشر شده از توماس به هنگام شلیک، او تی‌شرت خاکستری منقش به پرچم آمریکا به تن داشته که از محصولات عرضه شده توسط کانال یوتیوب Demolition Ranch عرضه می‌شود، کانالی که با ۱۱ میلیون دنبال کننده، اغلب ویدیو‌های معرفی انواع مختلف سلاح‌های گرم را منتشر می‌کند. این اطلاعات، این فرضیه را تقویت کرده که توماس از علاقمندان استفاده از اسلحه بوده است.

درخواست بایدن برای کاهش تنش در آمریکا
بایدن در جریان یک سخنرانی از دفتر کار خود در کاخ سفید هشدار داد و از آمریکایی‌ها خواست از خشونت خودداری کنند چون لفاظی‌های سمی و تنش‌های سیاسی می‌تواند منجر به درگیری‌های جدی شود. این درخواست از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از آن مطرح شد که رقیب او یعنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، با تیراندازی یک مرد مسلح در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش مجروح شد و از سوءقصد جان سالم به در برد. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، بایدن در یک سخنرانی آشتی‌جویانه از آمریکایی‌ها خواست «از محل‌های دنج خود خارج شوند» که فقط نظراتی را می‌شنوند که با آن موافق هستند. رئیس‌جمهور آمریکا از همه شهروندان خواست تا درباره حادثه تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ «فرضیه مطرح نکنند» و افزود: «اجازه دهید اف‌بی‌آی نقش خود را انجام دهد.» وی تاکید کرد که دستوراتی صادر کرده است تا تمام اقدامات امنیتی برای محافظت از ترامپ و همچنین کار کنفرانس حزب جمهوری خواه را فراهم کند. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود با بیان اینکه «با ترامپ تماس گرفتم و او بهبود یافته»، درباره حادثه تیراندازی گفت: «در آمریکا جایی برای خشونت نیست و اجازه آن را نخواهیم داد.»

مواضع خاص ترامپ پس از سوء قصد به جانش
پس از سوء قصد روز شنبه در جریان یک گردهمایی مبارزاتی در باتلر، پنسیلوانیا، دونالد ترامپ متعهد شده که از مسیر خود منحرف نشود و با «شرارت» مبارزه کند. دونالد ترامپ همچنین از آمریکایی‌ها خواست تا در برابر خشونت‌های سیاسی وحدت نشان دهند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده گفت که پس از سوء قصد به جانش در جمع هوادارنش در پنسیلوانیا، سخنرانی خود را به طور کامل در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان بازنویسی و تمرکز را بر فراخوانی برای اتحاد ملی معطوف کرده است ترامپ روز یکشنبه به واشنگتن اگزمینر گفت: «این فرصتی است برای گردهم آوردن کل کشور، حتی کل جهان.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به ۳.۳ درصد برسد و اقتصاد دنیا در این سال به طور متوسط ۳.۲ درصد رشد کند. به گزارش تسنیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است در سال جاری میلادی متوسط رشد اقتصاد جهانی به 3.2 درصد برسد که اندکی کمتر از سال 2023 خواهد بود. رشد اقتصادی دنیا در سال میلادی گذشته 3.3 درصد برآورد شده است. اقتصادهای پیشرفته در سال 2024 تنها 1.7 درصد رشد خواهند کرد اما رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه در این سال به 4.3 درصد خواهد رسید. این نهاد بین المللی همچنین پیش بینی کرده است اقتصاد ایران که در سال گذشته 4.6 درصد رشد کرده بود در سال جاری نیز رشد 3.3 درصدی را تجربه کند. صندوق بین المللی پول در گزارش سه ماه قبل خود نیز رشد 3.3 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2024 پیش بینی کرده بود. رشد پیش بینی شده برای برخی کشورهای دیگر در این سال عبارت است از: چین 5 درصد، فرانسه 0.9 درصد، مصر 2.7 درصد، آلمان 0.2 درصد، هند 7 درصد، ایتالیا 0.7 درصد، ژاپن 0.7 درصد، کره جنوبی 2.5 درصد، روسیه 3.2 درصد، عربستان 1.7 درصد، ترکیه 3.6 درصد، انگلیس 0.7 درصد و آمریکا 2.6 درصد.

سریلانکا 55 میلیون دلار پول نفت ایران را با چای پرداخت
رئیس هیئت مدیره چای سریلانکا گفت این کشور ۵۵ میلیون دلار از ۲۵۰.۹ میلیون دلار بدهی خود بابت خرید سوخت از ایران را از طریق صادرات چای پرداخت کرده است. به گزارش تسنیم به نقل از نیوزوایر، رئیس هیئت مدیره چای سریلانکا گفت این کشور 55 میلیون دلار از 250.9 میلیون دلار بدهی خود بابت خرید سوخت از ایران را از طریق صادرات چای پرداخت کرده است.

کنعانی در گفت‌وگو با آرتی مطرح کرد:

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیاست‌های دولت جدید «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران به تلویزیون راشا تودی گفت: اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و رویکردهای کلی نظام که توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شوند تغییر نمی‌کنند اما روش‌ها، برنامه‌ها و تاکتیک‌ها ممکن است در هر دولت متفاوت باشند. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای با راشا تودی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دولت جدید آقای پزشکیان چه تغییراتی در انتظار کشور است، بیان کرد: «ملت ایران پس از ۵۰ روز از شهادت رئیس‌جمهور در سانحه بالگرد، رئیس‌جمهور جدید کشور را انتخاب کردند و این بیانگر دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران است. دولت جدید به عنوان چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های کلی و خارجه خود براساس اصول قانون اساسی و خط مشی‌هایی که توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شوند، عمل خواهد کرد و سیاست‌های کلی تغییر نمی‌کنند.» او در ادامه تاکید کرد: «اما با این حال، رویکردها، برنامه‌ها و تاکتیک‌ها در هر دولت متفاوت هستند.»
سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به توسعه روابط با دیگر کشورها خاطرنشان کرد: «ما آماده توسعه روابط با دیگر کشورهایی هستیم که به یک اندازه تمایل به برقراری روابط با ایران براساس اصول احترام متقابل، برابری و زمینه‌های برابر دارند.» کنعانی افزود: این یعنی ما به دنبال پیشرفت روابط سازنده و تحکیم روابط دوستانه با همه کشورها در همه زمینه‌ها از سیاسی گرفته تا اقتصادی و هم‌چنین تجاری، فرهنگی و روابط بین مردم هستیم. او با بیان اینکه رئیس‌جمهور منتخب ایران دیدگاه‌های خودش را درباره سیاست خارجه با مردم ایران و تمام کشورهای جهان به اشتراک گذاشته، تاکید کرد: «من قصد ندارم به جای او صحبت کنم و مطالب گفته شده است و می‌دانم که دولت آتی به توسعه روابط با دیگر کشورها ادامه خواهد داد و اصل را برای ایجاد دنیایی بهتر برای همه، همکاری‌های سازنده در مسائل امنیتی و هم‌چنین روابط با کشورهای همسایه و منطقه بنا خواهد کرد.» سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «بی‌شک منطقه شراکت جدی و تاثیرگذاری را با دولت چهاردهم هنگامی که بر سر کار بیاید خواهد داشت که در جهت پیشبرد امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.» او درباره سوالی مبنی بر اینکه آیا «همکاری سازنده با همه کشورها» می‌تواند شامل آمریکا و دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر باشد، پاسخ داد: «مسئولیت وضعیت کنونی در روابط ایران-آمریکا بر گردن دولت آمریکا است. از زمان پیروزی جمهوری اسلامی ایران، دولت‌های ایالات متحده آمریکا از هیچ تلاشی برای اتخاذ رویکرد خصمانه و مداخله‌جویانه علیه ایران دریغ نکرده‌اند. آنها حتی به تعهد خود در چارچوب توافق بین‌المللی – برجام – عمل نکرده‌اند و به طور غیرقانونی از آن خارج شدند. مطمئنم روابط ایران-آمریکا دستخوش تغییراتی خواهد شد البته اگر آمریکا تصمیم بگیرد رویکرد خصمانه‌اش علیه ایران را تغییر دهد. حتی اگر دولت جدیدی سر کار بیاید، این آمریکا است که باید رویکردی جدیدی را اتخاذ کرده و ثابت کند که مایل به عقب‌نشینی از رفتارهای اشتباه گذشته است. نیاز به گفتن نیست که فقط جمهوری اسلامی ایران نیست که در معرض سیاست‌های اشتباه ایالات متحده قرار گرفته است، بلکه بسیاری از کشورهای منطقه در معرض این سیاست‌های اشتباه هستند و از سیاست‌های خصمانه و مداخله‌جویانه آمریکا گله‌مند هستند.»
او تاکید کرد: «تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی به خوبی ثابت کرده است که ایران تسلیم فشارها نخواهد شد و برعکس به طور صحیح به این رفتارها پاسخ خواهد داد. پیش از هر چیزی، دولت کنونی یا آتی آمریکا باید تعهد عملی خود را به برجام ثابت کرده و به آن بازگردند و تعهدات را اجرا کنند.» ناصر کنعانی با اشاره به محبوبیت شهید ابراهیم رئیسی و حضور پرشور مردم در مراسم تشییع وی اظهار کرد: «شهید ابراهیم رئیسی بسیار محبوب بود و حضور میلیون‌ها مردم در خیابان‌ها برای مراسم خاکسپاری او مُهر تاییدی برای این حجم از محبوبیت او بوده است؛ اما این همه چیز نیست. او حتی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی چهره‌ای بسیار قابل احترام بود. ما در این سه سالی که او رئیس‌جمهور بود شاهد پیشرفت چشمگیری در روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دور و نزدیک بوده‌ایم. بیش از ۶۰ کشور در مراسم او شرکت کرده و افرادی از سطوح مختلف از جمله پادشاهان، روسای جمهور، نخست‌وزیران، روسای پارلمان‌ها، وزرای خارجه و هم‌چنین دیگر وزیران ادای احترام کردند. ما صدها پیام تسلیت و همدردی از کشورهای مختلف دریافت کردیم؛ در میان آنها هم‌چنین کشورهای اروپایی بودند که همدردی خود رابا دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم ابراز کردند. علاوه بر این‌ها، مجمع عمومی سازمان ملل و دیگر نشست‌ها کار خود را با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به رئیس‌جمهور آغاز کردند. در این میان، برخی رسانه‌ها خوشحالی خود را نسبت به فوت رئیس‌جمهور ابراز کردند که چیزی جز اخلاق به زوال رفته خود را ثابت نکردند.»
این دیپلمات ایرانی با اشاره به روابط ایران-روسیه تصریح کرد: «روابط روسیه-ایران به لحاظ تاریخی بهترین است. ما همکاری‌های متقابل و سازنده‌ای داشته‌ایم. هر ۲ طرف توافق کرده‌اند که به طور مشترک برای ایجاد شرایط بهتر در منطقه همکاری کنند. هم‌چنین تقویت روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و تجاری به نفع مردم هر ۲ کشور خواهد بود. دولت سیزدهم بر پیشرفت روابط با کشورهای همسایه تمرکز داشته و بی‌شک این کار در دولت چهاردهم نیز ادامه‌دار خواهد بود. فدراسیون روسیه همسایه بسیار مهم ما در منطقه است. ما به پیشرفت بیشتر همکاری‌های اقتصادی ادامه خواهیم داد و هم‌چنین تعدادی پروژه‌های راهبردی مشترک را آغاز کرده‌ایم و این پروژه‌ها برای مقابله با تروریسم منطقه‌ای ادامه خواهند داشت. ایران و روسیه در شراکت راهبردی همکاری کرده تا اطمینان حاصل کنند که صلح و ثبات در منطقه برقرار می‌شود. منطقه به همکاری و شراکت راهبردی ایران و روسیه نیاز دارد و این در بیانیه‌های رهبر انقلاب نیز ذکر شده‌ است. ایران و روسیه قاطعانه به همکاری‌های خود ادامه خواهند داد.»
وی همچنین ادامه داد: «درنتیجه، من معتقدم که ما و روسیه در مواجه با فرصت‌های جدید، روابط دوجانبه خود را تحکیم خواهیم کرد. هم‌چنین، اولین تماسی که دکتر پزشکیان از یک سیاستمدار خارجی دریافت کرد، تماس تلفنی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور محترم فدراسیون روسیه بود. همین به تنهایی بیانگر این است که روابط دوستانه و سازنده ایران و روسیه در آینده ادامه خواهد داشت.» سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با پیشنهاد ایران مبنی بر «اتصال سیستم‌های پرداخت کشورهای عضو بریکس» گفت: «دولت آمریکا متاسفانه از دلار ابزارسازی کرده است تا هژمونی یک‌جانبه‌گرایی خود را علیه کشورهای جهان اعمال کند. این تمامیت‌خواهی و امپریالیسم توسط ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود و این کشور با دلار، فشاری را علیه کشورهای مستقل اعمال و از آن به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند. همین مسئله باعث شده تا کشورهای مستقل جهان به ارزهای ملی خود روی بیاورند و از آنها در تجارت خود استفاده کنند. براساس چارچوب همکاری‌های موجود، ایران و روسیه به توافق خوبی رسیده‌اند که استفاده از ارزهای ملی برای تجارت را ملزم می‌داند.

فارن پالسی:

در گزارشی تحلیلی که در یک رسانه آمریکایی منتشر شده، با توجه به دستاوردهای نشست اخیر ناتو در واشنگتن آمده است که کشورهای عضو فاقد راهبردی مشخص برای پایان دادن به جنگ اوکراین هستند و بیشتر برنامه‌های ارائه‌شده آن‌ها به منظور تداوم جنگ اوکراین در برابر نیروهای روسیه است. در این گزارش با اشاره به این که هیچ طرح و برنامه‌ مشخصی برای کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه مطرح نشد، آمده است، ناتو تنها به ادامه جنگ اوکراین کمک می‌کند، نه به پیروزی در آن.
در این گزارش که به قلم «ایمی مکینون» در مجله فارن پالسی منتشر شده، آمده است: جنگ روسیه در اوکراین موضوع اصلی نشست ناتو در واشنگتن بود که در آن، متحدان این ائتلاف نظامی برنامه‌هایی را برای تشدید کمک‌ها به کی‌یف و ایجاد مسیری «بی‌بازگشت» برای اوکراین به سمت عضویت نهایی در این پیمان دفاعی ارائه کردند. اقداماتی که در این نشست اعلام شد، از جمله ایجاد یک فرماندهی جدید در ناتو برای هماهنگی تعلیم نظامی و عرضه تسلیحات، عرضه جنگنده‌های اف-۱۶ و یک پیمان امنیتی جدید، نشان‌دهنده تلاش‌ پایتخت‌های غربی برای تغییر حمایت‌ها از اوکراین و تثبیت آن به عنوان برنامه‌ای طولانی‌مدت است. اما در این نشست، تنش‌ها بر سر راهبرد غرب برای حمایت از اوکراین نیز مشهود بود؛ کمک‌های نظامی نقشی تعیین‌کننده در کمک به کی‌یف برای دفاع در برابر نیروهای روسیه دارد اما در واقع، برای قادر ساختن آن برای پیروزی در جنگ کافی نبوده است.
در این گزارش با اشاره به نظر «لیانا فیکس» یکی از اعضای شورای روابط خارجی به نقل از او آمده است: ما در اصل، در حال پشتیبانی از اوکراین برای ماندن در این جنگ و برخی پیشروی‌ها هستیم اما کاملا برای پیروزی در این جنگ نیست. راهبردی واقعی برای این جنگ وجود ندارد. نویسنده در این گزارش آورده است: متحدان جبهه شرقی ناتو، به ویژه کشورهای منطقه بالتیک و لهستان، مدت‌ها است که خواستار افزایش حمایت‌ها از اوکراین شده‌اند. اما متحدان ثروتمندتر که پیشرفته‌ترین سامانه‌های تسلیحاتی را نیز در اختیار دارند، به ویژه آمریکا، با نگرانی از گسترش تنش‌ها با مسکو، مسیر محتاطانه‌تری را در پیش گرفته‌اند. تحلیلگران تردید دارند که اقدامات انجام‌شده بتواند ورق را در میدان جنگ برگرداند. «راب باوئر» افسر نیروی دریایی سلطنتی هلند و رئیس کمیته نظامی ناتو در حاشیه نشست این ائتلاف در واشنگتن گفت که «اوکراینی‌ها به چیزهای بیشتری از آنچه ما تدارک دیده‌ایم نیاز دارند.» از سوی دیگر، با وجود آن که دولت بایدن نقش تعیین‌کننده‌ای در هشدار درباره مقاصد روسیه برای حمله به اوکراین و جلب حمایت‌های غرب برای این کشور داشته است، در طرح برنامه‌ای برای پایان دادن به این جنگ کار چندانی انجام نداده است. جمهوری‌خواهان کنگره از دولت آمریکا به دلیل نداشتن برنامه‌ای مشخص برای جنگ اوکراین انتقاد کرده‌اند. یک لایحه چند میلیارد دلاری کمک‌های مالی اضافی به اوکراین که بعد از تاخیری قابل توجه به تصویب رسید، مستلزم آن بود که دولت ظرف ۴۵ روز راهبردی مشخص و عملی را برای این جنگ به قانون‌گذاران ارائه کند.
در بخش پایانی این گزارش آمده است: به رغم وعده‌های حمایت بلندمدتی که در نشست ناتو مطرح شد، منتقدان دوام چنین رویکردی را زیر سوال برده‌اند. «اوژن رومر» مدیر برنامه روسیه و اورسیا در بنیاد کارنگی، اخیرا در یادداشتی نوشت، «خیال خامی است اگر انتظار داشته باشیم که سطح فعلی حمایت متحدان بتواند به طور نامحدود ادامه بیابد.» او همچنین گفت: چالش پیش روی متحدان در این نشست بزرگ‌تر از هر چیزی است که از زمان جنگ سرد با آن مواجه شده‌اند. موضوع قادر ساختن اوکراین به مبارزه درازمدت نیست، بلکه یافتن راهی برای پایان دادن به این جنگ بدون قربانی کردن اوکراین در این روند است.

کاهش چشمگیر محبوبیت «جو بایدن» رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۴ پس از مناظره نخست، همزمان با برخی رخدادهای دیگر باعث شده‌است تا تلاش‌های پشت پرده برای کنار گذاشتن وی افزایش یابد. تارنمای شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر نوشت: چندین منبع دموکرات به این شبکه گفته‌اند هر چند اخیرا درخواست های علنی دموکرات ها از جو بایدن برای کناررفتن از عرصه رقابت های ریاست جمهوری کاهش یافته است اما تلاش های پشت پرده برای متقاعد ساختن بایدن و همچنین مشاوران ارشد وی برای کنار رفتن از نامزدی این حزب همچنان ادامه دارد.
بنابراین گزارش از دیگر این موارد یادداشت های مکرر «استنلی گرینبرگ» تحلیلگر برجسته دموکرات ها است که یادآور می شود نه تنها بایدن در مسیر باخت در انتخابات قرار دارد بلکه باعث آسیب دیدن هر نامزد دیگری از این حزب شده است که به جای وی معرفی شود. بنابر گفته این منابع خبری، گرینبرگ طی دو هفته گذشته و پس از نخستین مناظره بایدن با ترامپ چندین یادداشت به کاخ سفید فرستاده و با تجزیه و تحلیل نظرسنجی ها عنوان کرده است وضعیت بایدن به علت آن که افکار عمومی آمریکایی ها وی را مناسب ادامه کار در منصب ریاست جمهوری آمریکا برای یک دوره چهارساله دیگر نمی دانند، همچنان رو به وخامت است. گرینبرگ برای دهه ها به عنوان تحلیلگر برجسته دموکرات ها شناخته می شود. یکی از سوابق و تجربیات کاری او مشاوره به بیل کلینتون بود که منجر به دو بار پیروزی وی در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.
تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه نوشت: درهمین حال چندین نفر از اعضای دموکرات کنگره به تلاش های پشت پرده خود ادامه داده و به مشاوران ارشد بایدن گفته اند این مساله را در نظر گیرند که ثمره باخت بایدن در انتخابات می تواند منجر به از دست دادن همه چیز شود؛ دموکرات ها نه تنها کاخ سفید بلکه مجلس نمایندگان و مجلس سنا را نیز از دست خواهند داد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار می شود. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. نخستین مناظره جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا با دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در ۲۷ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۳) برای این انتخابات برگزار شد. بایدن در این مناظره بارها با بیان جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، در برابر ترامپ به طور واضحی شکست خورد و این نمایش ضعیف بایدن در کنار دیگر خطاهای مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از دموکرات ها و تحلیلگران سیاسی آمریکا به صدا در آورده و خواستار انصراف او از رقابت‌ها شده‌اند.