دولت من موضوع فلسطین را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد

رئیس‌جمهور منتخب گفت: دولت من موضوع فلسطین را به عنوان موضوع محوری جهان اسلام، در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. تلاش خواهیم کرد با همکاری و همراهی سایر کشورهای اسلامی و همسایه، از همه اهرم‌های سیاسی و دیپلماتیک، پایان جنگ علیه غزه و توقف کشتار مردم بی‌دفاع فلسطین را محقق کنیم. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین – حماس در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان، ضمن تبریک دوباره به وی بابت کسب اعتماد مردم ایران، انتخابات ریاست جمهوری اخیر را رویدادی برای به رخ کشیدن قدرت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: باید از پاسخ شما به پیام تبریک اینجانب قدردانی کنم که حامل مواضع اسلام اصیل در قبال ملت فلسطین و مقاومت بود؛ این پیام نشاندهنده سیاست آینده شما در تداوم مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله فلسطین و آزادی قدس و مسجدالاقصی است. رئیس دفتر سیاسی حماس در تشریح آخرین وضعیت در غزه، با اشاره به سپری شدن بیش از ۹ ماه از عملیات «طوفان‌الاقصی»، این عملیات را یکی از بزرگ‌ترین نبردهای ملت فلسطین برای آزادسازی سرزمین خود دانست و افزود: رژیم صهیونیستی و حامیانش بزرگ‌ترین و هولناک‌ترین جنایات و کشتار جمعی را در این ۹ ماه مرتکب شده‌اند.

 

آمریکا مانع پایان‌دادن به جنگ غزه است

سرپرست وزارت خارجه ایران می‌گوید «رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا باعث شده در حل موضوعات مهم بین‌المللی بن‌بست ایجاد شود که نمونه بارز آن مسئله جنایت صهیونیست‌ها در غزه است». «علی باقری» دوشنبه شب در هنگام ورود نیویورک و در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در مورد اهداف سفرش به آمریکا گفت: در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری ۲ نشست مهم در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. در روز سه‌شنبه نشستی درباره چندجانبه‌گرایی و روز چهارشنبه نیز نشستی درباره فلسطین در سازمان ملل برگزار خواهد شد. او با بیان این که هر ۲ موضوع از جهات مختلف برای جهان، مناسبات بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، گفت : در مورد فلسطین، یک جنایت و نسل‌کشی عینی و آشکار از ۹ ماه گذشته در غزه در حال انجام است و جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماسی عمومی، موضوع فلسطین در کنار دیگر تحرکات و فعالیت‌هایش، به صورت جدی نقش آفرین و فعال بوده است. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: چند ماه گذشته، شهید امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در نشست مجمع عمومی و هم در نشست شورای امنیت در ارتباط با موضوع فلسطین شرکت کردند.

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران
شورای اروپا با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در حمایت نظامی از روسیه و گروه‌های مقاومت منطقه، اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در این ارتباط را یک سال دیگر تمدید کرده است. شورای اروپا در بیانیه‌ای با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در مسکو و برخی گروه‌ها و نهادها در منطقه غرب آسیا و دریای سرخ، اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا در این ارتباط را تا ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۵ تمدید کرده است. این در حالی است که ایران با گفتن این که بر خلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در جنگ اوکراین می‌پردازند، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند، ادعای غرب مبنی بر ارائه پهپادهای جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است. ایران موضوع همکاری‌های نظامی با روسیه را در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه با آن و بی‌ارتباط به جنگ اوکراین دانسته است. مقامات ایران همچنین با حمایت از آرمان‌های آزادی‌بخش گروه‌های مقاومت منطقه، ادعای حمایت مالی و نظامی از آن‌ها و کنترل اقدامات آن‌ها را رد کرده و گفته‌اند که گروه‌های مقاومت بر اساس صلاحدیدشان به طور مستقل فعالیت می‌کنند.

درخواست ترکیه از ایران برای کمک به عادی‌سازی روابط آنکارا - دمشق
وزیر امور خارجه ترکیه گفت که این کشور انتظار دارد روسیه، ایران و عربستان سعودی در برقراری مذاکرات با سوریه نقش سازنده‌ای ایفا کنند که به مسیر عادی‌سازی روابط آنکارا-دمشق کمک خواهد کرد. «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما در اینجا انتظار ایفای نقشی سازنده از روسیه و ایران را داریم. ما همچنین درباره این مساله با همکارانمان از عربستان سعودی صحبت کرده‌ایم و انتظار داریم که آن‌ها، به لطف روابطشان با سوریه که آغاز شده است، نقش سازنده‌ای ایفا کنند. طبق گزارش اسپوتنیک، اظهارات فیدان در پی این مطرح می‌شود که جمعه گذشته، اردوغان گفت که فیدان به همراه همکارانش در حال طراحی نقشه راه عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق و برقراری مذاکرات میان روساس این 2 کشور است. وزارت امور خارجه سوریه در این باره گفت که عادی‌سازی روابط باید مبتنی بر بازگشت به شرایط پیش از ۲۰۱۱ باشد. نیروهای مسلح ترکیه از سال ۲۰۱۱ علیه «حزب کارگران کردستان» (پ‌.ک‌.ک) عملیات هوایی و زمینی انجام داده است که به دنبال تشکیل منطقه خودمختار در بخش‌هایی از خاک ترکیه است. دمشق بارها حضور نیروهای ترکیه در مرزهای خود را غیرقانونی خوانده و خواستار خروج آن‌ها از آنکارا شده است.

تاکید مخبر بر ادامه
خدمت دولت تا لحظه آخر
سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت مردمی تا روز آخر به صورت بی‌وقفه وظایف و ماموریت‌های خود را انجام خواهد داد، تاکید کرد: از افتخارات دولت مردمی آن است که رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی تاکنون سه مرتبه فرموده‌اند که این دولت تا روز آخر مثل روز اول کار کرده و ما تا زمانی که اختیار قانونی و خدشه‌ناپذیر داریم، کار خواهیم کرد و ماموریت‌های خود را انجام خواهیم داد. محمد مخبر در جلسه هیئت دولت، ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب با وفایش، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه در سایه سکوت و انفعال مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی را شدیدا محکوم کرد و گفت‌: این روزها جنایتگری صهیونیست‌ها در غزه با پشتیبانی و حمایت آمریکا تشدید و همه تلاش‌های بین‌المللی نیز برای آتش‌بس با شکست مواجه شده است.

واکنش ایران به حادثه تیراندازی در مراسم عزاداری در عمان
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حادثه تیراندازی در مراسم عزاداری در عمان را محکوم کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز سه شنبه ۲۶ تیرماه در واکنش به حادثه تیراندازی شب گذشته در مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه السلام در مسقط که به شهادت چهار نفر منجر شد، این اقدام اختلاف برانگیز را محکوم و حمایت جمهوری اسلامی ایران را از دولت و مردم سلطنت عمان در برابر جریان‌های تفرقه‌افکن اعلام کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین از خداوند برای شهدای این واقعه طلب رحمت و علو درجات و برای خانواده آنان صبر و اجر مسألت کرد.

تمجید پکن از دیدگاه پزشکیان درباره روابط ایران - چین
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به دیدگاهی که رئیس‌جمهور منتخب ایران در مقاله‌ای درباره روابط با چین بیان کرده بود، از آن تمجید کرده و بر اهمیت روابط دوستانه و شراکت راهبردی ۲ کشور تاکید کرد. «لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به مقاله رئیس‌جمهور منتخب ایران با عنوان «پیام من به جهان رسید» که در آن نگاه و رویکرد خود را به روابط با کشورهای منطقه، آفریقا، چین، روسیه، اروپا و آمریکا تشریح کرده بود، گفت: چین از پیام مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران درباره روابط این کشور با چین تمجید می‌کند. «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب ایران در بخشی از این مقاله درباره روابط با چین آورده است: نقشه ‌راه ۲۵ ساله ایران و چین یک گام مهم در جهت ایجاد یک «شراکت جامع راهبردی» سودمند برای هر ۲ کشور بود و ما تمایل داریم در آستانه ورود به نظم جدید جهانی، همکاری‌های گسترده‌تری در این مسیر با پکن برقرار سازیم.

گزارش «تجارت» از بازگشایی سفارت جمهور آذربایجان در تهران:

گروه سیاسی: پس از ماهها مذاکره و تنش نسبی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، روز دوشنبه (25 تیر) سفارت باکو در تهران در آدرسی جدید فعالیت خود را از سر گرفت. این اتفاق تحولی بزرگ در جهت رفع موانع سیاسی در مناسبات میان باکو و تهران بود که می‌تواند سرآغازی برای تحولات جدید در روابط دو کشور در عصر جدید باشد.
به گزارش «تجارت»، دولت آذربایجان بعد از این که در هفت بهمن ماه ۱۴۰۱ فردی مسلح به سفارت این کشور در تهران حمله کرد، نمایندگی خود در تهران را تعطیل کرد. در واقع، سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پس از یک‌ونیم سال از تعلیق فعالیت‌های آن، در نتیجه پی‌گیری‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک دولت و دستگاه دیپلماسی و در راستای توافقات انجام شده میان ۲ طرف رسما فعالیت خود را در تهران آغاز کرد و فصلی جدید در روابط تهران-باکو رقم خورد. آدرس جدید سفارت جمهوری آذربایجان در شهر تهران، دروس، خیابان شهریزاد، خیابان یارمحمدی، تقاطع خیابان ساقی و فیروزکوه، پلاک ۸ واقع شده است.

اهتمام ویژه دولت به بازگشایی سفارت باکو در تهران
در راستای تاکید و اهتمام دولت سیزدهم بر تقویت روابط با همسایگان، موضوع بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان نیز یکی از مهم‌ترین مواردی بود که طی ماه‌های اخیر مورد توجه بوده و سرپرست ریاست جمهوری نیز در این مدت مساله را پی‌گیری کرد. بنابراین با توجه به توافقات انجام شده، روز دوشنبه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به طور سمی فعالیت خود را در محل جدید از آغاز کرد. رسانه‌های جمهوری آذربایان گزارش داده‌اند ایران اقدامات مناسبی را برای تضمین امنیت در مقابل ساختمان جدید سفارت جمهوری آذربایجان با رعایت تعهدات در زمینه حفاظت دیپلماتیک در چارچوب «کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک» انجام داده است. در حال حاضر اقدامات مربوطه برای ساماندهی خدمات کنسولی در ساختمان جدید سفارت جمهوری آذربایجان در ایران در حال انجام است و به زودی اطلاعات تکمیلی در خصوص بازسازی سرویس کنسولی ارائه خواهد شد. از سرگیری کار سفارت به توسعه بیشتر روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری، اجرای توافقات حاصل شده بین ۲ کشور و مسائلی که نیاز به حل و فصل دارند، کمک خواهد کرد. در هیمن ارتباط، علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏با بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، یکی دیگر از ثمرات دیپلماسی نتیجه‌محور ‎شهید رئیسی در این ۵۰ روز، با پیگیری جدی دکتر مخبر و وزارت امور خارجه به نتیجه رسید. دولت ‎راه خدمت شهید رئیسی را تا آخرین لحظه ادامه می‌دهد.»

اولین واکنش سفیر باکو به بازگشایی سفارت در تهران
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران گفت «با تلاش‌های مشترک ۲ کشور، روابط آذربایجان و ایران بر اساس احترام متقابل، دوستی و خیر بیشتر تقویت خواهد شد». علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با آدرس جدید امروز برای ادامه خدمت به تهران بازگشتم. این دیپلمات آذربایجانی همچنین تاکید کرد: من معتقدم با تلاش های مشترک خود روابط آذربایجان و ایران را بر اساس احترام متقابل، دوستی و خیر بیشتر تقویت خواهیم کرد. در پی مذاکرات جمهوری آذربایجان و ایران امروز سفارت این کشور پس از یکسال و نیم از به تعلیق در آمدن فعالیت‌های این سفارت، امروز رسما فعالیت خود در تهران را در محلی جدید آغاز کرد.

استقبال ترکیه و روسیه از بازگشایی سفارت باکو در تهران
بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران با استقبال ویژه کشورهای روسیه و ترکیه همراه شد. سفارت روسیه در تهران در این ارتباط در صفحه اجتماعی خود در تلگرام نوشت: «از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران را به دوستان و همکاران آذربایجانی خود صمیمانه تبریک می‌گوییم. موفقیت روزافروزن برایتان آرزومندیم!» وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما نسبت به از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران استقبال می‌کنیم و عادی‌سازی روابط بین جمهوری آذربایجان و ایران و بازگرداندن روابط دیپلماتیک به سطح عادی را برای ثبات منطقه و روحیه همکاری مهم می‌دانیم.»

پزشکیان: بستر مشارکت مردم و بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و تولید را فراهم می‌کنیم

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان روز تاسوعا همزمان با روز «بهزیستی و تامین اجتماعی» در دیدار جمعی از اعضای کانون‌های کارگری، با تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، تصریح کرد: امیدوارم عشق و ارادتی که در وجود بنده و همه ملت ایران به سرور و سالار شهیدان وجود دارد، باعث عاقبت بخیری ما شده و مانع از آن شود که راه را گم کنیم. همچنین بار دیگر برای رئیس جمهور شهید و همراهانش که از عاشقان و خادمان اباعبدالله (ع) بودند، در این روزها آرزوی علو درجات می‌کنم.
به گزارش «تجارت»، رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه در این جلسه مسائل بسیار متنوعی مطرح شد، افزود: تولید محور اقتصاد کشور است و در این جلسه عطف به طرح مسائل مربوط به تولید، تقریبا به عمده مشکلات کشور اشاره شد، اما یقین بدانید بدون مشارکت، کمک و همراهی خود شما حل این مشکلات ممکن نیست. پزشکیان با بیان اینکه اگر ما نسبت به مشکلات فقرا، یتیمان، افراد گرفتار و کم برخوردار توجه نداشته باشیم و دستگیر آنان نباشیم، نباید و نمی‌توانیم ادعای ایمان کنیم، اظهار داشت: وضعیت امروز ایران شایسته ملت ایران نیست و باید همه تلاش خود را برای بهبود این وضعیت به کار بگیریم. رئیس جمهور منتخب با اشاره به اظهارات مطرح شده در این جلسه درباره حاشیه‌های ایجاد شده در کمیته سه‌جانبه تعامل کارگران، کارفرمایان و دولت، گفت: مشکلات ایجاد شده در مسیر تعامل مطلوب طرفین این کمیته ناشی از مشکلات زیرساختی در کشور است که حل آنها می‌تواند تعاملات این کمیته را نیز سامان بدهد. برای حل این مشکلات نیز باید از همه افراد توانمند و کسانی که می‌توانند به حل مشکلات زیرساختی تولیدی و اقتصادی کشور کمک کنند،‌ یاری بگیریم.

نقش مهم حاکمیت در حل مشکلات اقتصادی
پزشکیان وظیفه حاکمیت را ایجاد هماهنگی و بستر مناسب برای مشارکت خود مردم و بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات اقتصادی و تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: بنده به شما وعده نمی‌دهم که همه مشکلات را حل می‌کنم، چرا که چنین کاری از همه توان و ظرفیت‌های بنده و حتی دولت نیز بزرگ‌تر است، اما به شما قول می‌دهم که بستر و هماهنگی مناسب برای مشارکت شما و بخش خصوصی و تولیدکنندگان را ایجاد و حفظ کنم تا با هم برای رفع مشکلات زیرساختی تولید و اقتصاد کشور تلاش کنیم. رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید از دعواهای جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفت: بنده این آمادگی را دارم که به هر کس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند باید پاسخگو باشد. پزشکیان افزود: وظیفه دولت این نیست که وارد عرصه تولید شود، بلکه باید بستر مناسب برای فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و تجاری را فراهم کند، اما دولت وظیفه دارد که در کنار تسهیل شرایط کسب و کار، به اقشار کمتر برخوردار و فقرا توجه داشته باشد و به وضعیت آنها رسیدگی کند؛ این وظیفه دولت است و این نگاه برآمده از اعتقادات ما در ضرورت تلاش برای ایجاد عدالت و توجه به وضعیت فقرا و افراد کمتر برخوردار است.
ضرورت کمک گرفتن از کارشناسان
رئیس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه رسیدن به این اهداف زمان‌بر و نیازمند کمک گرفتن از همه کارشناسان، دانشگاهیان، صاحب‌نظران و متخصصان داخل و خارج از کشور است، اظهار داشت: با تمام وجود تلاش خواهیم کرد جامعه را به سمت و سویی ببریم که شایسته و برازنده مردم و تامین کننده و حافظ کرامت و حرمت آنان باشد. پزشکیان تصریح کرد: بنده در تمام طول زندگی خود همواره تلاش کردم خودم را وقف مردم کنم و هیچ‌گاه چیزی را صرفا برای خودم نخواستم؛ به عنوان یک پزشک متخصص هیچگاه مطب شخصی نداشتم و هیچ وقت هم به دنبال اخذ مجوز مطب شخصی نرفتم و تخصص پزشکی خود را در اختیار همه مردم قرار دادم. حتی هیچ وقت در مراکز درمانی خصوصی فعالیت نکردم و پس از این نیز همه توان و عمر خود را نه در حرف، که در عمل صرف مردم می‌کنم. رئیس جمهور منتخب همچنین در واکنش به درخواست مطرح شده در این جلسه درباره شهید محسوب شدن کسانی که حین ماموریت و خدمت فوت می‌شوند، گفت که این مسئله را پیگیری خواهد کرد تا یک قاعده و چارچوب یکسان و هماهنگ در این باره وجود داشته باشد.

گزارش ظریف از روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت

گروه سیاسی: رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم گزارشی از روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت ارائه کرد. محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت:
«رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نصِیرًا
با نام و یاد خدا سلام به هم میهنان گرامی و تسلیت عاشورای سرور آزادگان و سالار شهیدان؛
بنا داشتیم روند بررسی و پیشنهاد اعضای هیئت دولت را هر روز به صورت شفاف به مردم دلاور و هوشمند ایران گزارش دهیم اما افسوس که کوشش ما برای رفع ملاحظات سازمان صدا و سیما تا کنون ناکام مانده و لذا ناگزیریم که اطلاع رسانی را با تأخیر از طریق فضای مجازی انجام دهیم. از این تأخیر ناخواسته که باعث گرم شدن بازار شایعات و خبرسازی‌ها شده است، پوزش می‌خواهم. به دنبال انتخاب جناب آقای دکتر پزشکیان، به دستور ایشان شورای راهبری تشکیل شد و تا کنون ۹ جلسه برگزار کرده سنجه‌ها را مشخص نموده و برای اطمینان از شفافیت و سلامت روند بررسی نامزدهای پیشنهادی با مراجعه به کارشناسان و شنیدن نظرات مختلف به دو مصوبه مادر رسیده که در پوشه ویژه ای در آدرس زیر تقدیم می‌شود.
https://drive.google.com/file/d/1tB bl5_IS0RcT6DcmKufwSdG8t3CV1gR/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1ppekDr3oWBfmh9S3E5gjSV-lLYS8vFc_/view?usp=drivesdk
فراخوان برای درخواست از شخصیت‌های ملی احزاب انجمن‌های علمی و صنفی و بخش خصوصی جهت معرفی نامزدهایی برای عضویت در دولت چهاردهم ارسال شده و پاسخ‌هایی دریافت شده و منتظر بقیه پیشنهادها هستیم. مسئولین و دبیران کارگروه‌ها و مدیران کمیته‌ها تعیین شده‌اند و اعضای بیشتر کمیته‌ها به شورای راهبری جهت تصویب نهایی پیشنهاد شده‌اند. کمیته‌ها پس از تکمیل بیش از ۴۵۰ نفر از بانوان، جوانان، اقلیت‌های دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیر دانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی، نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها را در خود جای خواهند داد که نمودی از رنگین کمان زیبایی که ایران عزیز ما را ساخته خواهد بود. برخی کمیته‌ها چندین جلسه برای بررسی سنجه‌های تخصصی حوزه خود و نیز شیوه کار اقدام کرده و روند رسیدگی به آن دسته از نامزدهای پیشنهادی که تاکنون دریافت شده‌اند را آغاز کرده‌اند. هیچ کمیته‌ای هیچ نامزدی را برای هیچ پستی نهایی کرده و تمامی گمانه زنی‌ها صرفاً خبرسازی بی پایه است. تنها تاثیر این خبرسازی‌ها ایجاد نگرانی در دوستداران دکتر پزشکیان است و اگر تاثیری در روند پیشنهاد اعضای دولت چهاردهم داشته باشد، بی گمان تأثیر معکوس خواهد بود چرا که ضمن استقبال از دریافت پیشنهاد و نقد، هیچ گونه تخریب سهم خواهی و خبرسازی را برنمی‌تابیم و آن را برهم زننده عدالت شفافیت و انتخاب کارشناسانه می‌دانیم.
یادآوری این نکته نیز بایسته است که هدف این روند تنها پیشنهاد نامزدهایی شایسته برای عضویت در هیئت دولت به جناب دکتر پزشکیان است؛ اختیار انتخاب اعضای هیئت دولت بر مبنای قانون اساسی به عهده رئیس جمهور است و ما تنها به عنوان بازوی مشورتی ایشان انجام وظیفه می‌کنیم. این نخستین تجربه چنین روند شفافی در کشور است که در فرصتی بسیار کوتاه - که از ویژگی‌های انتخابات اخیر و تشکیل دولت چهاردهم است - مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. بی گمان این روند خالی از ایراد و ابهام نخواهد بود؛ ولی آغازی است که به یاری خدا و پافشاری مردم برای دوره‌های آینده اصلاح و نهادینه خواهد شد. دستیابی به این هدف در گرو شکیبایی، هوشیاری ژرف نگری بی توجهی به فضاسازی ها و نقد مشفقانه و سازنده است. می‌دانیم که راه دشوار است و پر فراز و نشیب ولی برای تمرین مردم سالاری نباید منتظر بهترین شرایط بود به فرموده شیخ اجل:
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم»