کاهش 37 درصدی صادرات زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران از روند کاهشی صادرات زعفران خبر داد و گفت: بنابر آمار گمرک در ۳ ماهه نخست امسال صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد ناشی از موانع و مشکلات صادرات همچون بازگشت ارز به سامانه نیما کاهش داشته است. میری ادامه داد: با توجه به آنکه صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارز به سامانه نیما هستند، از این رو در هرکیلو زعفران به سبب اختلاف ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی ارز آزاد با سامانه نیما رقمی معادل ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است و از طرفی ۴ تا ۵ درصد هم هزینه بازگشت ارز به کشور است که تمامی این عوامل منجر به رونق قاچاق و روند کاهشی صادرات شده است. بنا به گفته او، سال گذشته زعفران ایران به ۶۷ کشور دنیا صادر شد، درحالی‌که سال ۹۹ تنها ۴۷ کشور هدف صادراتی بوده است. غلامرضا میری به باشگاه خبرنگاران، گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، پوشال ۸۴ تا ۸۶ میلیون تومان، سرگل ۹۰ تا ۹۲میلیون تومان، نگین ۹۲ تا ۹۶ میلیون تومان و سوپر نگین صادراتی ۱۰۲ تا ۱۱۰ میلیون تومان است. نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه کشورهای هدف صادراتی نسبت به سنوات قبل زیاد شدند، افزود: بنابر آمار صادرات زعفران از ۳۲۵ تن سال ۹۹ به ۲۲۱ تن در سال گذشته رسیده است که با استمرار موانع صادراتی امسال هم میزان صادرات کاهش خواهد یافت که این امر بدان معناست که مابه التفاوت آن قاچاق شده است چراکه در سال ۹۹ به ۴۷ کشور صادرات داشتیم، درحالیکه سال گذشته به ۶۷ کشور این امر صورت گرفته است.

 

تقدیر وزیر نیرو از جهادگران نیروگاه «رامین» اهواز

در پی جانفشانی متخصصان نیروگاه رامین اهواز برای جلوگیری از خروج یک واحد نیروگاهی ازمدار و انجام تعمیرات در حالت آماده به کار در دمای ۷۰درجه، وزیر نیرو از جهادگران این نیروگاه تقدیر کرد. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفت‌وگوی تلفنی با تلاشگران نیروگاه رامین اهواز اقدام جهادی آنان در رفع مشکل فنی و جلوگیری از خروج واحد نیروگاهی از مدار تولید را مورد تقدیر قرار داد. محرابیان تعهد، ایثارگری و مسئولیت پذیری همه کارکنان وزارت نیرو در خدمت رسانی پایدار و مستمر به ویژه تأمین برق موردنیاز هموطنان در فصل تابستان و پیک مصرف برق را از ویژگی‌های بارز این کارکنان دانست. وی همچنین اظهار امیدواری کرد: مردم کشورمان نیز با صرفه‌جویی و رعایت الگوهای مصرف برق فرصت برخورداری همه هموطنان از این انرژی را فراهم سازند. گفتنی است، نشتی کندانسور نیروگاه رامین اهواز، توسط متخصصان داخلی، در دمای کاری ۷۰ درجه سانتیگراد، طی کمتر از ۱۸ ساعت در حالت آماده نیروگاه تعمیر شد، این در حالی است که دمای داغ‌ترین چایی که نوشیده‌اید ۶۵ درجه است. اگر هوای اهواز در تیرماه چیزی همانند جهنم باشد، محیط نیروگاه رامین خوزستان «طبقه آخر این جهنم خواهد بود». این بخشی از صحبت‌های رضا خسروی اپراتور نیروگاه است.

کشف نفتی عظیم در کویت
شرکت «نفت کویت» یک کشف نفتی عظیم در میدان النخاته در شرق جزیره کویتی فیلکه انجام داده که ذخایر آن، ۳.۲ میلیارد بشکه برآورد شده است. به گزارش ایسنا، شیخ نواف سعود نصیر الصباح، مدیر عامل شرکت «نفت کویت» در ویدئویی که این شرکت در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد، گفت: ذخایر اکتشافی جدید، با کل تولید کشور در سه سال، برابری می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، شرکت «نفت کویت» در بیانیه خود اعلام کرد که وسعت تخمینی اولیه چاه نفتی تازه کشف شده، حدود ۹۶ کیلومتر مربع است. این شرکت افزود: برآوردهای اولیه از ذخایر هیدروکربنی موجود در این چاه، تقریبا ۲.۱ میلیارد بشکه نفت سبک و ۵.۱ تریلیون فوت مکعب استاندارد گاز برآورد شده که معادل ۳.۲ میلیارد بشکه معادل نفت است. این شرکت که مسئول اکتشاف و تولید انرژی کویت است، اعلام کرد: طرحی برای شروع تولید واقعی از میدان در اسرع وقت تهیه خواهد شد. کویت با تولید فعلی حدود ۲.۴۸ میلیون بشکه در روز، پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک است و افزایش ظرفیت تولید به چهار میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۵ را هدف‌گذاری کرده است.

صنایع با مشکل ارزی مواجه‌اند
به گفته یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته‌های مقامات مسئول در مورد مدیریت منابع ارزی یک نوع تعارف و واقعیت این است که در کشور با مشکل کمبود منابع ارزی روبه‌رو هستیم و مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی تامین نمی‌شود. حسین سلاح‌ورزی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره محدودیت‌هایی که دولت بر تخصیص ارز به صنایع اعمال کرده و هدف از آن را مدیریت منابع ارزی عنوان می‌کند، به ایلنا توضیح داد: گفته‌های مقامات مسئول در مورد مدیریت منابع ارزی یک نوع تعارف و پوشش است و واقعیت این است که در کشور با مشکل کمبود منابع ارزی روبه‌رو هستیم و عامل این مشکل هم تحریم‌ها هستند در پی این شرایط دولت به معنای عام آن و در زیر مجموعه‌اش وزارت صمت و بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار ارزی به دنبال سازوکارهایی هستند که منابع موجود را مدیریت و سازوکارهایی پیدا کنند که ارز کمتری در کشور مصرف شود. وی افزود: ممنوعیتی که اکنون بر ردیف‌های تعرفه‌ای در تخصیص ارز وضع شده غیرقانونی است، اما دولت این کار را انجام داده و تخصیص ارز به تعداد محدودی کالا را آزاد کرده‌ است. در واقع، در تامین ارز همین تعداد هم توانمندانه عمل نمی‌کند و چون نمی‌تواند ارز آنها را تامین کنند هر روز با ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل جدیدی در جریان واردات اختلال ایجاد می‌کند. سلاح‌ورزی ادامه داد: در همین راستا یا ثبت سفارشی صورت نمی‌گیرد و یا اگر ثبت سفارش هم انجام شود کد هشت رقمی به آن تخصیص نمی‌دهند و به کسانی هم که ثبت سفارش کرده‌اند ارز داده نمی‌شود. با این اتفاقات تامین طیف گسترده‌ای از کالاهایی که توسط شرکت‌های بازرگانی وارد می‌شد با اختلال مواجه شده و اکنون به جایی رسیده‌ایم که مواد اولیه و ملزومات موردنیاز واحدهای تولیدی هم تامین نمی‌شود. وی تصریح کرد: به باور من همه اینها برآمده از کمبود ارز در کشور است با این حال دولت اعلام می‌کند که همه چیز را در کنترل دارد و ارز به اندازه کافی در کشور وجود دارد و از کمبود ارز چیزی نمی‌گوید اما در عمل روش‌های بازدارنده اتخاذ می‌کند و بر سر راه واردات مانع ایجاد می‌کند. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اظهارنظر وزیر صمت مبنی بر اینکه در سال ۱۴۰۳ بیشتر از سال ۱۴۰۲ به صنایع ارز داده شده است، گفت: شواهد نشان می‌دهد که این اتفاق نیفتاده است و نارضایتی و تقاضای انباشته واحدهای صنعتی حاکی از آن است که نیازهای آنها تامین نشده است.

اعزام هیات تجاری به ازبکستان و تاجیکستان
مرداد ماه امسال هیات تجاری به ازبکستان (تاشکند) و تاجیکستان (دوشنبه) اعزام می‌شود. سازمان توسعه تجارت ایران با اعزام هیأت تجاری به ازبکستان (تاشکند) و تاجیکستان (دوشنبه) در مرداد ماه ۱۴۰۳ موافقت کرد. موضوع اعزام هیأت تجاری به این کشورها در یکصد و چهل و یکمین جلسه کارگروه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رویدادهای تجاری مطرح و به استناد تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه، هیأت تجاری مذکور تحت نظارت سازمان توسعه تجارت ایران (دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه) در مرداد ماه امسال به ازبکستان و تاجیکستان اعزام می‌شود.

کاهش 30 درصدی مصرف برق کولرها با نصب سایبان
رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی گفت: نصب سایبان برای هر دو نوع کولر آبی و گازی، بسیار مؤثر بوده و به طور میانگین سبب کاهش حدود ۳۰ درصد در مصرف برق خواهد شد. مصطفی مافی، رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی (مرکز رشد پژوهشگاه نیرو) گفت: گزارشات «هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی» بیانگر این مهم است که در سه دهه اخیر، دمای هوا به طور مستمر، نسبت به دهه قبل‌، گرم‌تر شده و دهه اخیر، گرم‌ترین دوره زمانی در نیمکره شمالی در هزاره گذشته است. وی افزود: از جمله اثرات این افزایش دما، افزایش مصرف برق در بخش سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان‌ها است. شایان ذکر است که امسال، سهم سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع از کل برق تولیدی کشور به حدود ۴۰ درصد (معادل ۳۰ هزار مگاوات) رسیده است که بیانگر اهمیت مدیریت درست مصرف برق در این حوزه است.

«تجارت» گزارش می‌دهد

گروه صنعت و تجارت: بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، افغانستان هفتمین مقصد کالاهای صادراتی ایران است و بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در دوازده ماه سال ۱۴۰۲، در بین کشورهای هدف صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بالاترین تراز تجاری مثبت با کشور افغانستان ثبت شده است. به تازگی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیداری که با مسئولان عالی اقتصادی ایران داشته خواستار افزایش تراز تجاری ایران و افغانستان به ۱۰ میلیارد دلار شده و عنوان کرده است که به دنبال حضور فعال در چابهار هستند. در این دیدار وزیر تجارت طالبان خبر داد: ما مشکلات در مرز‌ها را حل کردیم و خوشبختانه امروز شاهد تردد بیشتر از ۸۰۰ خودرو تا ۱۵۰۰ خودرو در دوغارون هستیم که این بی‌سابقه است. در حالی افغانستان به دنبال رسیدن تراز تجاری 10 میلیارد دلاری با ایران است که در حال حاضر حجم تجاری این دو کشور کمتر از 2 میلیارد دلار است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میزان صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 1401 حدود 13.5 درصد افزایش پیدا کرده است. حجم صادرات افغانستان به ایران نیز در سال گذشته با ۱۳ میلیون دلار افزایش به ۴۳ میلیون دلار رسید که رشد ۴۵ درصدی در ارزش و افزایش ۱۰۴ درصدی در وزن را نشان می‌دهد. حسین روستایی، رایزان بازرگانی ایران در افغانستان در خصوص علت افزایش سطح تجاری دو کشور عنوان کرده که افزایش رفت و آمد هیات‌های تجاری، تسهیل در مرزها و افزایش ساعات کاری در گمرک‌ها، برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری همایش‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در هرات، تبادل بیش از ۵۰ هیئت نمایشگاهی و کیفیت خوب کالاهای صادراتی ایران از مهمترین عوامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان است.

افغانستان بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران
به جز رشد سطح تجاری ایران و افغانستان گفته می‌شود که در دو سال اخیر افغانستانی‌ها به بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران تبدیل شده‌اند. در همین رابطه، محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و افغانستان اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های خارجی ثبت شده در ایران متعلق به افغانستانی‌هاست و بیش از سه میلیارد دلار سرمایه در ایران دارند.
بنابر آماری که در سال 1401 منتشر شده است، افغانستان با ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۴۹.۸ میلیون دلار بیشترین تعداد طرح و میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران طی شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ داشته است. سیادت بر حمایت از فعالان اقتصادی افغانستان و استفاده از توان آن‌ها برای رونق اقتصادی ایران و افغانستان، تاکید کرده و معتقد است که تنظیم ارتباطات محیطی افغانستانی‌ها و رفع مشکلات و چالش‌های آن‌ها در ایران بایستی پیگیری شود؛ این‌ها بزرگترین سرمایه‌ ما برای آینده ما در افغانستان هستند.
طبق آمار سازمان تجارت خارجی بیشترین سرمایه‌گذاری اتباع افغانستانی در استان‌های خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان و کرمان بود. حتی بنا بر اعلام استانداری خراسان رضوی، افغانستانی‌ها همچنان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در این استان هستند.

اهمیت بندر چابهار برای افغانستان
اما چرا طالبان به دنبال حضور در بندر چابهار است؟ به دلیل نزدیکی بندر چابهار به افغانستان، این بندر یک فرصت استراتژیک اقتصادی و تجاری برای این کشور است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که طالبان به دنبال حضور فعال در چابهار است، بی‌نیازی از مسیرهای اصلی ترانزیتی از کشور پاکستان است؛ در واقع تنش سیاسی افغانستان و پاکستان تجارت برای افغانستان را از مسیرهای ترانزیتی که از این کشور می‌گذرد بسیار سخت کرده است. به‌طورکلی می‌توان گفت این بندر زمانی جایگاه ویژه‌ای برای افغانستان پیدا کرد که کشور پاکستان با اعمال محدودیت‌های مختلف بر بازرگانان افغان و ایجاد مشکلاتی برای صادرات و واردات افغانستان از بندر کراچی به کشورهای منطقه و جهان، مختل تجارت این کشور شد. حضور افغانستان در چابهار نه تنها منجر به این خواهد شد که به دریای هند دسترسی پیدا کند، بلکه به دریای عمان، خلیج فارس و سایر کشورهای عربی نیز دسترسی پیدا خواهند کرد. دومین عاملی که باعث شده تا افغانستان به دنبال حضور جدی در بندر چابهار باشد این است که امکان انتقال کالاهای این کشور به شرق میانه و اروپا و زمینه واردات کالاهای حیاتی به افغانستان را مسیر می‌‌کند وهمچنین روابط رو به رشد میان افغانستان و هند را افزایش دهد. از سوی دیگر بندر چابهار یک بندر اقیانوسی مهم برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه است که کشورهای آسیای میانه را از طریق افغانستان به آب آزاد می‌رساند و این موضوع برای
کشورهای آسیای میانه و افغانستان که کشور محصور در خشکی است، بسیار مهم است. حضور فعال افغانستان در بندر چابهار منجر به این خواهد شد قیمت کالاها در افغانستان کاهش ‌یابد زیرا مسیر ترانزیتی کوتاه شده و واردات با سهولت و سرعت بیشتر به افغانستان می‌رسد؛ در واقع بهره‌برداری و استفاده از بندرچابهار ترانزیت، ترانسپورت و تجارت را در کشور ما رونق بیشتر می‌دهد وافغانستان می‌تواند گذرگاه انتقال اموال تجارتی کشورهای محاط به خشکه آسیای مرکزی شده و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد. همچنین استفاده از بندر چابهار، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش ترانسپورت جاده‌ای و ریلی در افغانستان افزایش یابد. بندرچابهار، می‌توان به آسیای میانه مثل کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان از دو طریق جاده‌ای و ریلی وصل شود که عواید قابل‌توجهی نصیب افغانستان خواهد کرد.

گروه صنعت و تجارت: عضو کنفدراسیون صنعت آب عنوان کرد:

در حوزه آب بزرگترین مصرف‌کننده؛ فقیرترین مصرف‌کننده است که نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، بنابراین وزیر انتخابی باید مباحث مالی و مدیریتی و چندوجهی بودن بخش آب را بداند و در این صورت ظرف ۱۰ سال مشکل آب کشور حل می‌شود. رضا حاجی‌کریم در درباره اوضاع آب در شرایط کنونی و برنامه‌هایی که دولت چهاردهم باید برای رفع چالش‌ها اجرایی کند، به ایلنا گفت: ابتدا وزیر جدید باید در نظر داشته باشد که وارد وزارتخانه‌ای می‌شود که در بی‌پول‌ترین دوره تاریخ وزارت نیرو بسر می‌برد، یعنی رقم اعتبارات وزارتخانه بشدت کاهش پیدا کرده از طرف دیگر به محض ورود و در روز معارفه با دو ناترازی آب و برق مواجه است که به عینه خود را نشان می‌دهد و این مسئله خود را به زندگی و کسب و کار مردم غالب کرده است.
وی افزود: از سوی دیگر وزیری که وارد این وزارتخانه می‌شود با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام آب و برق مواجه است یعنی پروژه‌هایی که سال‌ها معلق مانده و ذینفعان متعددی دارد که اکثرا ناراضی هستند. این عضو کنفدراسیون صنعت آب گفت: اکنون با ناترازی شدید خصوصا در حوزه آب مواجهیم که بشدت چندوجهی است یعنی این ناترازی آب بخش شرب، صنعت و کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده بنابراین وزیری که بر مسند می‌نشیند قائدتا باید برای رفع این ناترازی‌ها برنامه‌ای داشته باشد.وی بیان داشت: در دو حوزه برنامه‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای باید برنامه تعریف شود، برنامه‌های سازه‌ای تعیین تکلیف پروژه‌های بخش آب و آبفا و در نظر گرفتن محل‌های تامین مالی وظیفه خیلی مهمی است، زیرا وزیر منتخب باید قفل سرمایه‌گذاری در حوزه آب را از طریق بازار سرمایه، بانک و یا سایر طرق تامین مالی بشکند و بتواند بخش خصوصی را مجاب به سرمایه‌گذاری در حوزه آب کند و مشکلات و مسائل این حوزه را حل کند در حوزه غیرسازه‌ای نیز وزیری که بر سر کار می‌آید باید بتواند با سایر ذینفعان بخصوص بخش کشاورزی که امروز حدود ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می‌کند، تعامل سازنده برقرار کند.
حاجی‌کریم تصریح کرد: علیرغم مصرف ۹۰ درصد آب کشور؛ کشاورزان همچنان مسئله معیشتی دارند و هم برای تامین آب همین کشت فعلی هم دچار مشکل عدیده‌ای دارند، تا زمانی که ارتباط سازنده بین وزات نیرو و وزارت کشاورزی نه در سطح وزارتخانه بلکه در سطح فعالین وزارت کشاورزی تعریف نشود؛ نمی‌توان مسئله آب را در کشور حل کرد. وی خاطرنشان کرد: در حوزه آب باید توان چانه‌زنی و اجماع‌سازی وجود داشته باشد، سند دانش‌بنیان امنیت غذایی گام رو به جلو در حوزه سیاست‌گذاری کشاورزی است، اما در همین این سند وزارت نیرو یک عدد برای مصرف آب کشاورزی و وزارت جهاد یک عدد دیگر را عنوان می‌کند به طوری که یکی از وزارتخانه‌ها ۸۲ میلیارد متر مکعب و دیگری عدد ۷۰ میلیارد متر مکعب را مشخص کرده است یعنی در این شاخص مهم بین دو وزارتخانه ۱۵ درصد اختلاف وجود دارد و این اختلاف در شورایی به ریاست رئیس‌جمهور حل نشده باقی مانده است، یعنی وزرای کشاورزی و نیرو توان اجماع‌سازی و توافق بر سر این مسئله را نداشته‌اند، البته به عقیده بنده وزارت کشاورزی توافق لازم را نمی‌کند.
این کارشناس حوزه آب گفت: در هر حال وزیر باید اجماع‌سازی کرده و با بخش کشاورزی به توافق برسد و فاصله بین تولیدکننده، تخصیص‌دهنده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده بزرگ آب یعنی بخش کشاورززی را حل کند و در غیر این صورت قادر به حل مسئله آب در کشور نخواهیم بود. وی یادآور شد: این را هم باید بدانیم در حوزه آب بزرگترین مصرف‌کننده؛ فقیرترین مصرف‌کننده است که نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند بنابراین وزیر انتخابی باید مباحث مالی و مدیریتی و چندوجهی بودن بخش آب را بداند و در این صورت ظرف ۱۰ سال مشکل آب کشور حل می‌شود.

گروه صنعت و تجارت: از ابتدای سال تا ۲۲ تیر ماه ۱۴ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار ارز به صنایع تخصیص یافته که سهم ارز نیمایی ۱۰ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار بوده است. عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از اولویت‌های اصلی وزارتخانه تحت امرش را ساماندهی تأمین و تخصیص ارز به صنایع اعلام و تاکید کرده که تأمین ارز بر اساس برنامه کاری واحدها صورت خواهد گرفت؛ او در آخرین اظهارنظر خود در این ارتباط نیز گفته است که هر صنعتی که برنامه جامع و قابل قبول داشته باشد، می‌تواند مطمئن باشد که از دسترسی به منابع ارزی برخوردار است. مهر نوشت: حال بررسی جدیدترین آمار مربوط به تأمین ارز نشان می‌دهد که از اول فروردین ماه تا ۲۲ تیرماه امسال، ۱۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است. از این میزان سهم صنایع ۱۴ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار بوده است. بررسی جزئیات تأمین ارز بخش صنایع نیز حاکی از آن است از ابتدای امسال تا ۲۲ تیرماه تأمین ارز نیمایی برای صنایع حمل‌ونقل و خودرو معادل یک میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار، صنایع تجهیزات برق و الکترونیک معادل یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار، صنایع معدنی معادل ۷۸۴ میلیون دلار، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید معادل ۹۲۱ میلیون دلار و منسوجات و پوشاک معادل ۵۲۷ میلیون دلار بوده است. بخش مربوط به سایر کالاها نیز در بخش صنایع ۵ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار ارز نیمایی دریافت کرده است. بر این اساس در مجموع میزان ارز نیمایی تأمین شده برای صنایع ۱۰ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار بوده است. همچنین از ابتدای سال تا ۲۲ تیرماه سال جاری ۴ میلیارد و ۷۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به صنایع تخصیص یافته است. بر همین مبنا در مدت یاد شده میزان ارز تأمین شده واردات در مقابل صادرات برای صنایع حمل‌ونقل و خودرو ۹۹۰ میلیون دلار بوده که با توجه به یک میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار ارز نیمایی تأمین شده برای این بخش در مجموع صنایع حمل‌ونقل و خودرو ۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار ارز دریافت کرده است. صنایع تجهیزات برق و الکترونیک در مدت یاد شده ۱۷۴ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که بر این اساس این بخش از صنعت در مجموع یک میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده است. بخش مربوط به صنایع معدنی نیز در این مدت ۷۵۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که مجموع ارز دریافتی این بخش به انضمام ارز نیمایی به یک میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار رسیده است. بخش ماشین‌آلات و تجهیزات تولید نیز ۷۶۸ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که در مجموع یک میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده است. منسوجات و پوشاک در مدت یاد شده ۳۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده که بر این اساس مجموع تأمین ارز این بخش از صنعت به ۵۶۲ میلیون دلار رسیده است. سایر بخش‌های صنعت نیز در مدت یاد شده یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند که در مجموع تأمین ارز این بخش به ۶ میلیارد و ۸۹۱ میلیون دلار رسیده است.
این مقام مسؤول ادامه داد: نکته حائزاهمیت در این میان، این مهم است که افزایش مستمر میانگین دما در سال‌های پیش‌رو، سبب افزایش تقاضای برق مصرفی سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوعی خواهد شد و در صورت فقدان برنامه‌ها و سیاست‌های لازم‌الاجرا در بهینه‌سازی مصرف برق در بخش خانگی و عدم همکاری و مشارکت مردم در مدیریت درست مصرف برق وسایل سرمایشی، شاهد افزایش شکاف بین بخش‌های عرضه و تقاضای برق خواهیم بود که تأمین برق بخش خانگی را در سال‌های آتی با مشکل مواجه خواهد ساخت.