نتانیاهو می‌خواهد اسرائیل را نابود کند

«بنی گانتس» رئیس حزب «اتحاد» رژیم صهیونیستی که اخیرا از کابینه جنگی این رژیم خارج شده است، دیروز (سه شنبه) تأکید کرد نتانیاهو قصد نابودی اسرائیل را دارد. گانتس دیروز با انتقاد شدید از نخست وزیر رژیم اشغالگر گفت: وی می خواهد اسرای اسرائیلی را آزاد کند اما از اقدام به ریسک سیاسی نگران است و دشمنان این واقعیت را می بینند. رئیس حزب اتحاد رژیم صهیونیستی با اشاره به اصلاحات قضایی انجام شده توسط نتانیاهو با هدف افزایش اختیارات نخست وزیر، افزود: در اسرائیل کودتای قضایی روی داد و این امر باعث تضعیف اسرائیل شد. حماس نیز این نقطه ضعف را دید و توانست هر آنچه مدنظرش بود، انجام دهد. گانتس با اشاره به اختلافات بین نتانیاهو نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم به طعنه و کنایه گفت: من مسئول حل مشکلات زناشویی نیستم! رئیس حزب اتحاد در سرزمین های اشغالی با اشاره به تلاش ها برای برکناری نتانیاهو از نخست وزیری گفت: دوست دارم نخست وزیر شوم و برای این امر تلاش خواهم کرد.

 

از پیروزی ترامپ در انتخابات نمی‌ترسم

رئیس‌جمهور اوکراین گفت، اگر «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، حاضر است با او همکاری کند و ترسی از این موضوع ندارد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اولین کنفرانس خبری خود پس از بازگشت از آمریکا که برای اجلاس سران ناتو رفته بود، گفت: «اگر دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود، حاضرم با او همکاری کنم و ترسی از این چشم‌انداز ندارم.» روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از رئیس‌جمهور اوکراین نوشت: «من می‌دانم که اکثر جمهوری‌خواهان از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت می‌کنند.» زلنسکی هم‌چنین گفت که از ماجرای ترور نافرجام ترامپ «وحشت‌زده» شده و آرزو می‌کند هر چه زودتر بهبود یابد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که دوشنبه شب رسما به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۴ این کشور معرفی شد، بارها در سخنرانی‌هایش ادعا کرده که اگر رئیس‌جمهور شود در عرض ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد و هم‌چنین صراحتا گفته که کمک‌های مالی به این کشور جنگ‌زده اروپایی را متوقف کرده و گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روسیه را در دستورکارش قرار خواهد داد.

نگرانی نتانیاهو از تکرار
رخداد ترور ترامپ برای او
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به ترور نافرجام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت که نگران تکرار آن در اراضی اشغالی است. نتانیاهو در گفت وگو با شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که در اینجا (سرزمین های اشغالی) نیز ترویج خشونت و ترور مقامات اعم از وزرا، نخست وزیر و اعضای خانواده اش وجود دارد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: این امر در سطح گسترده ای است که نه تنها هر روز بلکه هر ساعت می توان این امر را مشاهده کرد. بنیامین نتانیاهو تصریح کرد: نمی توان باور کرد در اینجا نیز شعارهایی مانند «خائن»، «قاتل»، «باید به او نیز مثل چائوشسکو (رهبری حزب کمونیست رومانی که بعد ۲۵ سال زمامداری این کشور اعدام شد) پایان داد»، «شبیه موسولینی» و ... شنیده می شود که این امر کاملا غیر قابل قبول است. بنیامین نتانیاهو با اشاره به تهدیداتی که علیه همسرش ساره مطرح شده است، گفت: برخی تهدیدات مبنی بر خشونت، تجاوز و ... یا افتراهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

نخست وزیر فرانسه
به دنبال احیای نیروی سیاسی
نخست وزیر فرانسه به عنوان رهبر حزب در مجمع ملی قانونگذاران در حالی انتخاب شد که سیاستمداران از تمامی احزاب به دنبال تشکیل دولت بعدی هستند. گابریل اتل، نخست وزیر فرانسه تنها کاندیدا در رای گیری گروه پارلمانی حزب «رنسانس» بود
که قصد دارد از آن به عنوان پایگاهی برای بازسازی نیروی سیاسی استفاده کند که در یک انتخابات زودهنگام پارلمانی شکست خورد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، از ۹۸ نماینده رنسانس که برای این رای گیری ثبت نام کرده بودند، ۸۴ نفر از اتل که به زودی فعالیتش را آغاز می‌کند، حمایت کردند. در پیام نخست وزیر فرانسه به نمایندگان حزب اشاره‌ای به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نشده چون اتل، ماکرون را مقصر رای گیری زودهنگام پارلمانی می‌داند که باعث «انقراض» حزب شده است.
ماکرون که هنوز سه سال دیگر در سمت ریاست جمهوری فرانسه خواهد بود، نشست غیرعلنی اتل و دیگران را مورد انتقاد قرار داد و گفت، دوستان سیاسی‌اش از زمان انتخابات زودهنگام «نمایش فاجعه باری» از خود نشان داده‌اند.

ترامپ با خوش‌شانسی از مرگ گریخت

گروه جهان: ترور نافرجام دونالد ترامپ در روز یک‌شنبه (24 تیر) رخدادی بود که نه تنها برای آمریکایی‌ها، بلکه برای کل جهان می‌تواند یک نقطه عطف باشد. در جریان سخنرانی در یک کمپین انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا، از سوی یک جوان 20 ساله مورد هدف قرار گرفت که به شکل معجزه‌آسایی از مرگ رهایی پیدا کرد.
به گزارش «تجارت»، تصاویر منتشر شده از لحظه حادثه نشان می‌دهد که ترامپ در حالی که مشغول سخنرانی بود صدای شلیک چندین گلوله به گوش رسید و ناگهان رئیس جمهور آمریکا پشت تریبون محل سخنرانی زانو زد. لحظاتی بعد، وقتی دوباره ترامپ روی پاهایش ایستاد، تصاویر رد خون را روی صورت او نشان می‌داد. او همچنین در آن لحظات دست‌هایش را مشت کرده و فریاد‌هایی را سر می‌داد. هر چند صدمه جدی‌ای به ترامپ وارد نشد اما این رخداد در سطحی گسترده با واکنش‌های مختلف همراه شد.

عامل ترور ترامپ چه کسی بود؟
اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال) حدود هفت ساعت پس از تیراندازی او را توماس متیو کروکس نامید. توماس ۲۰ سال سن داشته و ساکن شهر «بتل پارک» (Bethel Park) در پنسیلوانیا بوده است؛ شهری مرفه‌نشین که اکثر ساکنان آن سفیدپوست هستند و در ۶۷ کیلومتری محل سخنرانی آقای ترامپ قرار دارد. او متولد ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۳ در پنسیلوانیا و فاقد سابقه کیفری و ثبت شکایت بوده است. توماس ساکن خانه‌ای سه خوابه بوده که از سال ۱۹۹۸ توسط پدر و مادرش متیو و مری در بتل پارک خریداری شده است. بررسی مقام‌های آمریکایی نشان داده که فردی با همین نام و نام خانوادگی، آدرس و تاریخ تولد به عنوان حامی حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بود. البته با توجه به این که زمان ثبت این اطلاعات سال ۲۰۲۱ بوده، مشخص نیست که آیا او در زمان اقدام به ترور آقای ترامپ، همچنان طرفدار جزب جمهوری‌خواه بوده یا خیر. سایت خبری محلی تریبیون ری‌ویو (Tribune Review) نیز گزارش داده که توماس به هنگام فارغ‌التحصیلی از دبیرستان بتل پارک در سال ۲۰۲۲، برنده جایزه ستاره ملی ابتکار ریاضیات و علوم به ارزش ۵۰۰ دلار شده بود. مطابق تصاویر منتشر شده از توماس به هنگام شلیک، او تی‌شرت خاکستری منقش به پرچم آمریکا به تن داشته که از محصولات عرضه شده توسط کانال یوتیوب Demolition Ranch عرضه می‌شود، کانالی که با ۱۱ میلیون دنبال کننده، اغلب ویدیو‌های معرفی انواع مختلف سلاح‌های گرم را منتشر می‌کند. این اطلاعات، این فرضیه را تقویت کرده که توماس از علاقمندان استفاده از اسلحه بوده است.

درخواست بایدن برای کاهش تنش در آمریکا
بایدن در جریان یک سخنرانی از دفتر کار خود در کاخ سفید هشدار داد و از آمریکایی‌ها خواست از خشونت خودداری کنند چون لفاظی‌های سمی و تنش‌های سیاسی می‌تواند منجر به درگیری‌های جدی شود. این درخواست از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از آن مطرح شد که رقیب او یعنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، با تیراندازی یک مرد مسلح در یکی از گردهمایی‌های انتخاباتی‌اش مجروح شد و از سوءقصد جان سالم به در برد. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، بایدن در یک سخنرانی آشتی‌جویانه از آمریکایی‌ها خواست «از محل‌های دنج خود خارج شوند» که فقط نظراتی را می‌شنوند که با آن موافق هستند. رئیس‌جمهور آمریکا از همه شهروندان خواست تا درباره حادثه تیراندازی در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ «فرضیه مطرح نکنند» و افزود: «اجازه دهید اف‌بی‌آی نقش خود را انجام دهد.» وی تاکید کرد که دستوراتی صادر کرده است تا تمام اقدامات امنیتی برای محافظت از ترامپ و همچنین کار کنفرانس حزب جمهوری خواه را فراهم کند. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود با بیان اینکه «با ترامپ تماس گرفتم و او بهبود یافته»، درباره حادثه تیراندازی گفت: «در آمریکا جایی برای خشونت نیست و اجازه آن را نخواهیم داد.»

مواضع خاص ترامپ پس از سوء قصد به جانش
پس از سوء قصد روز شنبه در جریان یک گردهمایی مبارزاتی در باتلر، پنسیلوانیا، دونالد ترامپ متعهد شده که از مسیر خود منحرف نشود و با «شرارت» مبارزه کند. دونالد ترامپ همچنین از آمریکایی‌ها خواست تا در برابر خشونت‌های سیاسی وحدت نشان دهند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده گفت که پس از سوء قصد به جانش در جمع هوادارنش در پنسیلوانیا، سخنرانی خود را به طور کامل در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان بازنویسی و تمرکز را بر فراخوانی برای اتحاد ملی معطوف کرده است ترامپ روز یکشنبه به واشنگتن اگزمینر گفت: «این فرصتی است برای گردهم آوردن کل کشور، حتی کل جهان.