تماس تلفنی بن سلمان با پزشکیان
خبرگزاری عربستان سعودی دیروز (چهارشنبه) از تماس تلفنی ولیعهد این کشور با رئیس جمهور منتخب ایران خبر داد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری «واس» در این باره گزارش داد: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تماس تلفنی با دکتر «مسعود پزشکیان» برقرار کرد و پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت. طبق این گزارش، بن سلمان و پزشکیان در این تماس تلفنی پیشرفت در سطح روابط دوجانبه میان ایران و عربستان را ستودند. ۲ طرف همچنین بر ضرورت توسعه همکاری میان عربستان و ایران در زمینه‌های مختلف تاکید کردند. دکتر پزشکیان نیز مراتب تشکر و قدردانی خود را از ولیعهد عربستان به خاطر احساسات خوب وی ابراز داشت. بن سلمان پیشتر نیز در پیامی پیروزی پزشکیان در انتخابات را به وی تبریک گفته و نسبت به توسعه همکاری میان ایران و عربستان در دوره ریاست جمهوری وی ابراز امیدواری کرده بود.

موضع خصمانه مشاور نخست وزیر جدید انگلیس علیه ایران
یک مشاور نظامی کر استارمر که از سوی این نخست وزیر جدید انگلیس به سرپرستی یک بررسی راهبردی وضعیت دفاعی این کشور منصوب شده، مدعی شد چین عامل ایجاد یک تهدید «مرگبار» علیه لندن است. «جورج رابرتسون»، مسئول اجرای این تحقیق و بررسی راهبردی که سابق بر این دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بوده در گفتگو با خبرنگاران همزمان با آغاز این تحقیقات دست به اتخاذ موضعی خصمانه علیه روسیه، چین، ایران و کره شمالی زده و مدعی شد «این چهار کشور تهدیداتی مرگبار را متوجه بریتانیا می‌کنند.» رابرتسون ادعا کرد: «ما با یک گروه مرگبار چهارگانه از کشورهایی مواجهیم که همکاری میان خود را هر چه بیشتر افزایش می‌دهند.» به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، این اظهارات رابرتسون و نتایج تحقیقاتی که او پیگیری می‌کند بازتاب دهنده سیاست‌هایی که دولت جدید حزب کارگر در بریتانیا اتخاذ خواهد کرد خواهند بود. بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس گزارش نهایی تحقیقات او در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی انتشار پیدا کرده و به موجب آن مشخص می‌شود که هدف تعیین شده از سوی استارمر مبنی بر صرف ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برای بودجه نظامی چه زمانی محقق خواهد شد.

پرونده پرچالش حج ۱۴۰۳ بسته شد
پرونده حج ۱۴۰۳ با بازگشت ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر ایرانی از عربستان درحالی بسته شد، که به دلیل بروز برخی مسائل، از جمله بازداشت و بازگرداندن برخی از زائران به کشور و همچنین شمار فوتی‌ها بر اثر گرما، آن را به یکی از پرچالش‌ترین پرونده‌های حج تبدیل کرد. حج ۱۴۰۳ با اعزام نخستین کاروان‌ها از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شد. گفته شده بود قرار است با مجوز عربستان، پروازهای حج توسط دو شرکت هواپیمایی ایران (هما و معراج) انجام شود، اما تا پایان حج، جابه‌جایی زائران فقط توسط یک شرکت هواپیمایی (هما) انجام شد. استفاده از یک شرکت هواپیمایی برای انتقال ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر در ۶۲ روز، تاخیرها را گاه به هفت ساعت رساند و در برنامه انتقال و بازگشت زائران، جابه‌جایی‌ها را ایجاد کرد، چنانکه در ابتدا گفته شده بود زائران تا ۱۸ تیرماه به ایران بازمی‌گردند، اما انتقال آنها تا بامداد ۲۴ تیرماه طول کشید. با این حال، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پایان عملیات پروازها حج، آن را در رسته آرام‌ترین و منظم‌ترین عملیات‌های پروازی حج تمتع قرار داد و درباره تأخیرها نیز گفت: «میانگین تأخیرهای رفت و برگشت حج ۴۰ دقیقه بود که رکورد جدیدی در میزان کمترین تأخیر در انجام پروازهای حج در سال‌های گذشته بود.»

تعداد شهدای نوار غزه
به ۳۸هزار و ۷۹۴ نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین جدیدترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را منتشر و اعلام کرد که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) تاکنون، ۳۸ هزار و ۷۹۴ نفر در این منطقه به شهادت رسیده اند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته، مرتکب ۴ مورد کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن ۸۱ نفر شهید و ۱۹۸ نفر دیگر هم مجروح شدند. طبق این گزارش، با احتساب این عدد، تعداد شهدای نوار غزه از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۳۸هزار و ۷۹۴ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۹ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. این خبر در حالی منتشر می شود که سازمان پزشکان بدون مرز بتازگی در بیانیه ای درباره وضعیت فاجعه بار بیمارستان های نوار غزه هشدار داد و اعلام کرد که بیمارستان های این منطقه فاقد ابتدایی ترین امکانات هستند و در نتیجه تداوم این وضعیت، هر ثانیه، تعداد بیشتری از مردم جان خود را از دست می دهند.

تاکید مصر بر لزوم
برقراری آتش‌بس فوری در غزه
رئیس‌جمهور مصر خواستار هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی جهت برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه شد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر تماس تلفنی از پتر پاول، رئیس‌جمهور چک دریافت کرد و ۲ طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر تمایل خود به توسعه همکاری دوجانبه در شماری از پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مورد توجه از جمله تحولات غزه تاکید کردند. براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، رئیس‌جمهور مصر در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت دستیابی به راهکارهای مسالمت‌آمیز برای بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد. عبدالفتاح السیسی همچنین خواستار هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی جهت برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه و ارسال فوری کمک‌های امدادی به ملت فلسطین برای مقابله با اوضاع فاجعه‌بار انسانی شد. رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان برای دهمین ماه، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد.

گزارش «تجارت» از ابعاد و اهداف سفر هیات ایرانی به آمریکا:

گروه سیاسی: علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران که از روز دوشنبه (25 تیر) در صدر هیاتی برای شرکت در نشست شورای امنیت در خصوص فلسطین و همچنین نشست شورای امنیت در زمینه چندجانبه گرایی وارد نیویورک‌ شده، پیام قاطع تهران را به جامعه جهاین مخابره کرد.
به گزارش «تجارت»، باقری ظهر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «همکاری چند جانبه در راستای نظام جهانی پایدارتر، دموکراتیک تر و عادلانه تر» سخنرانی کرد و گفت: چندجانبه‌گرایی، مستلزم احترام به تقسیم کار میان ارکان ملل متحد است. دست‌اندازی خزنده شورا به مسایل ورای دستور کارش، که به وضوح در منشور تشریح شده، تمامیت منشور به عنوان یک معاهده بین دولتی را به مخاطره می‌اندازد و شورا را از کارکرد مناسبش منحرف می‌کند. علاوه بر این، «اعضای ملل متحد توافق کردند که تصمیمات شورای امنیت وفق منشور را پذیرفته و اجرا کنند». در اینجا، می‌خواهم به قطعنامه‌های ناعادلانه تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ اشاره کنم که نتیجه ادعاهای بی‌اساس آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، در تعارض با حقوق ایران تحت معاهده عدم اشاعه و ناقض حقوق بشر بنیادین مردم کشور من بود. تأکید می‌کنم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آن گروه از اعضایی که نقش اساسی در تحمیل آن تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند، نمی‌توانند از مسؤولیت خود در قبال نقض حقوق مردم ما شانه خالی کنند. او تصریح کرد: اقدامات قهری یک‌جانبه به شکل تحریم‌های فراسرزمینی کماکان مظهر یک‌جانبه‌گرایی افراطی و غیرانسانی است. آمریکا و متحدان غربی‌اش که آن تحریم‌ها را اجرا می‌کنند، باید برای ویرانی، مرگ و رنج‌ بی‌پایان ملت‌های تحت تحریم از جمله مردم کشور من پاسخگو شوند. دو نشست شورای امنیت به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ‌ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، برگزار می شود.

امیدواری تهران برای تعمیق مشارکت راهبردی با روسیه
«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی دیدار در نیویورک، آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای رایزنی کردند. باقری با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، روند پیشبرد روابط دوجانبه را در مسیری درست ارزیابی کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد فرایند تشریفات قانونی نهایی‌سازی اسناد مهم در دستورکار همکاری‌های دوجانبه به ویژه معاهده جامع مشارکت راهبردی و توافقات همکاری میان دوطرف از جمله بهره‌گیری از ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی هر چه زودتر به سرانجام برسد. در رایزنی درخصوص تحولات منطقه و غزه، سرپرست دستگاه دیپلماسی بر لزوم جلوگیری هر چه سریع تر از ادامه جنایات و حملات صهیونیست‌ها بر علیه مردم مظلوم غزه تاکید کرد. او بی‌توجهی به این موضوع و گسترش حملات رژیم صهیونیستی را منشا تنش تصاعدی بحران در منطقه عنوان کرد. باقری در واکنش به برنامه روسیه برای طرح مساله فلسطین و جنایات صهیونیست ها در جنگ غزه در مدت ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای امنیت، از تلاش‌های روسیه تقدیر کرد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود ضمن تبریک مجدد بابت برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران و با ابراز خرسندی از روند همکاری‌های دوجانبه، پیشبرد موضوعات در دستور کار با ایران را مورد اهتمام رهبران روسیه دانست. سرگئی لاوروف با اشاره به نگرانی مشترک روسیه درباره احتمال گسترش دامنه درگیری و تجاوز فراگیر صهیونیست‌ها از جمله به لبنان، اعلام داشت که کشورش به دنبال جلوگیری از چنین رویدادی است و بر مسئولیت همه طرف‌ها در این زمینه تاکید کرد. در این گفت‌وگو در خصوص برگزاری نشست‌های سه‌جانبه منطقه‌ای تبادل‌نظر و نسبت به برنامه‌ریزی لازم اقدام شد.

لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها
علاوه بر دیدار با سرکئی لاوروف؛ سرپرست وزارت خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی جدید در منطقه هشدار داد. «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه با بیان اینکه «صهیونیست‌ها نمی‌توانند شکست‌های غزه را با توسعه جنگ افروزی در دیگر مناطق در سطح منطقه جبران کنند بلکه بیشتر خود را در باتلاق مخاطرات بسیار جدی‌تر فرو می‌برند»، هشدار داد: «لبنان زنده کننده شکست‌های تاریخی برای صهیونیست هاست، چه در سال ۲۰۰۰ و چه ۲۰۰۶؛ لذا، لبنان قطعا جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود». باقری که پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نیویورک، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ سوالی درباره تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان و ادعاهای این رژیم و نیز واکنش جمهوری اسلامی ایران گفت: «این تجربه‌ ثابت شده است، هر چه که صهیونیست‌ها بیشتر در منطقه تنش‌آفرینی کنند و بیشتر جنایت انجام دهند، خودشان را در باتلاق تهدیدات و مخاطرات جدی‌تر فرو می‌برند».

هشدار صریح ایران نسبت به آتش‌افروزی در منطقه
«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، ۲ طرف پیرامون روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. باقری ضمن تبریک مجدد به مجارستان برای آغاز ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا، اظهار داشت که روابط ایران و مجارستان همواره مثبت و رو به جلو بوده است. او بر ضرورت تقویت ثبات منطقه و جلوگیری از گسترش تنش‌ها تأکید کرد و به تهدیدات اخیر علیه لبنان و جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین اشاره کرد. باقری هشدار داد که هرگونه تنش‌آفرینی جدید در منطقه به ضرر آتش‌افروزان خواهد بود.

اراده جدی ایران برای گسترش روابط با کویت
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه دیدارها و رایزنی‌های خود در نیویورک با عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت، دیدار و گفتگو کرد. باقری با اشاره به اشتراکات فرهنگی فراوان و روابط نزدیک دو کشور، همکاری نزدیک بین ایران و کویت و دیگر کشورهای منطقه را عاملی برای تقویت ثبات و استقرار پایدار در منطقه دانست. سرپرست دستگاه سیاست خارجی کشورمان با اشاره به سیاست دولت شهید آیت‌الله رئیسی در تحکیم روابط با همسایگان به عنوان یک اولویت اصلی در سیاست و روابط خارجی، تقویت اعتماد متقابل را نقطه شروع تعامل میان کشورهای همسایه دانست. وی همچنین تحکیم پیوندهای اقتصادی میان ایران و کویت را لازمه تقویت روابط دو طرف عنوان کرده و بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با کویت تأکید کرد. عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار به اشتراکات تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی بین دو کشور و مردم اشاره کرد و بر آمادگی دولت کویت برای توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمود.

آمریکا به برجام بازگردد رفتار محترمانه خواهیم داد
علاوه بر دیدارهای باقری، ناصر کنعانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT) روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مناسبات ایران و آمریکا در دولت‌های جدید دو کشور یادآور شد:‌ دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز سیاست خصمانه و مداخله‌جویانه‌ای در ارتباط با ملت ایران در پیش گرفته است. وی تصریح کرد: دولت آمریکا حتی به بزرگترین توافق بدست آمده از یک رویکرد دیپلماتیک چندجانبه یعنی توافق برجام هم پایبند باقی نماند و به طور غیرقانونی از آن خارج شد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ به اعتقاد من، زمانی شرایط در روابط ایران و آمریکا تغییر خواهد کرد که آمریکا در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران تغییر اساسی و ملموسی ایجاد کند. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآور شد:‌ تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی ایران نشان داد که جمهوری اسلامی ایران تسلیم فشار نخواهد شد اما به یک رفتار منطقی و درست و به رفتار احترام‌آمیز پاسخ متناسب خواهد داد کنعانی تأکید کرد:‌ در این زمینه، بیش از هر چیز، انتظار آن است که دولت آمریکا،‌ چه دولت فعلی و چه دولت آینده آمریکا به تعهدات خود در خصوص توافق برجام برگردد و پایبندی خود را در عمل به این توافقات نشان دهد.

 

 

کنعانی: ادعای نقش ایران در حمله مسلحانه اخیر به ترامپ کذب است

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه ایران برخی گزارش‌های ادعایی در یکی از رسانه‌های آمریکایی پیرامون نقش ایران در حمله مسلحانه اخیر به رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تکذیب کرد. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برخی گزارش‌های ادعایی در یکی از رسانه‌های آمریکایی پیرامون نقش ایران در حمله مسلحانه اخیر به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در پیگرد قضایی ترامپ به دلیل نقش مستقیم او در جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصمم است، اما هرگونه مداخله در حمله مسلحانه اخیر علیه ترامپ و یا ادعاها در مورد قصد ایران برای چنین اقدامی را قویا رد می‌کند و چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی می‌داند.
شبکه آمریکایی روز سه‌شنبه مدعی شده بود مقامات اطلاعاتی این کشور در هفته‌های اخیر نقشه‌ای احتمالی از سوی ایران برای کشتن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشن این کشور را کشف کرده‌اند. سی‌ان‌ان با این حال در گزارش خود آورده که هیچ ارتباطی با تلاش برای ترور او توسط «توماس متیو کروکس» در جریان تجمع پنسیلوانیا ندارد. بر اساس ادعای سی‌ان‌ان، اطلاعات به دست آمده از منبعی انسانی باعث شده تا مقامات طی هفته‌های اخیر شرایط امنیتی پیرامون ترامپ را افزایش دهند.
همچنین، نمایندگی ایران در سازمان ملل اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران درباره نقش داشتن تهران در ترور نافرجام «دونالد ترامپ» را تکذیب کرد. دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای در پاسخ به اتهامات بی‌اساس و مغرضانه درباره نقش ایران در ترور ترامپ، اعلام کرد «اتهامات بی‌اساس و مغرضانه» است. در ادامه این بیانیه آمده است: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به‌خاطر صدور دستور ترور سردار قاسم سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود؛ ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است».

سرمقاله

شهباز حسن‌پور
نماینده مجلس

رویکــرد دولـــت چهاردهم می‌بایست مبتنی بر آرامش و ثبات بازار سرمایه باشد، با سیاست‌های مالی اتخاذ شده در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳، انتظار می‌رود ضمن هدایت نقدینگی‌ به بازار سرمایه، شاهد تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد باشیم. بازار سرمایه نیازمند رویکردی حمایتی از سوی دولتمردان است، هرچند تحولات موجود در بازار سرمایه متأثر از اقتصاد و تغییر در متغیرها و ریسک‌های حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، و غیره است، اما انتظار می‌رود در دولت چهاردهم از نظر کمی و کیفی حمایت‌های ویژه‌ای از سهامداران صورت گیرد. سیاست‌های اقتصادی دولت می‌بایست مبتنی بر بازگشت آرامش و ثبات به بازار سرمایه باشد، با سیاست‌های مالی اتخاذ شده در برنامه هفتم توسعه و همچنین لایحه بودجه ۱۴۰۳، انتظار می‌رود ضمن هدایت نقدینگی‌های سرگردان از سایر بازارها به سوی بازار سرمایه، شاهد تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد باشیم. دولتمردان و مسئولان اقتصادی درصدد هستند، اقداماتی را به منظور بازگرداندن اعتماد به بورس انجام دهند، تامین مالی از مسیر بازار سرمایه از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند باعث اقبال سهامداران و افزایش سودآوری شرکت‌ها شود و جانی دوباره به بازار سرمایه ببخشد. افزایش سود شرکت‌ها باعث می‌شود نسبت قیمت به سود در بازار سرمایه تعدیل و جذابیت سرمایه‌گذاری افزایش یابد. دولت چهاردهم می‌بایست با مدنظر قرار دادن ملاحظات بازار سرمایه در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از این بازار حمایت کند تا شاهد چشم‌انداز مثبت بورس در آینده باشیم. کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره نیازمند هماهنگی، انسجام و وفاق همه قوا و به خصوص مجلس است، سیاست‌گذاران و متولیان بازار سرمایه می‌بایست با در نظر گرفتن منافع ملی و توجه به بنگاه‌های اقتصادی و جامعه سهامداران، تصمیمات منطقی‌تری برای رشد و رونق بازار بگیرند. این موضوع یکی از مهم‌ترین انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت جدید است که انتظار می‌رود اقدامات لازم برای آن عملیاتی شود تا فعالان این بازار بتوانند برای سال‌های آینده خود برنامه‌ریزی درست و مدیریت شده‌ای را اتخاذ کنند. بازار سرمایه با ابزارهای مالی جدید می‌تواند منابع زیادی را جذب و به سمت بخش تولید هدایت کند که این امر به پروژه‌های سودآور در کشور کمک خواهد کرد.

یادداشت

فریدون مجلسی
کارشناس مسائل آمریکا

جیمز ونس که در حال حاضر سناتور ایالت اوهایو در مجلس سنای ایالات متحده به حساب می‌آید با ۴۰ سال سن یکی از جوان‌ترین سیاستمداران آمریکا به حساب می‌آید. او به نوعی اظهار نظرهای دوران دانشگاه خود را مطرح می‌کند و این در حالیست که این سناتور آمریکایی که حالا از سوی .دونالد ترامپ به عنوان معاون وی انتخاب شده، در سال ۲۰۱۶ علیه ترامپ موضع گرفت اما در سال ۲۰۲۰ صراحتاً شاهد چرخش سیاسی وی به سمت ترامپ بودیم و او در نهایت با حمایت رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده وارد مجلس سنا شد. اینکه چرا ترامپ وی را در کنار خود قرار داده به نوعی نشان می‌دهد که نامزد حزب جمهوری‌خواه که صرفاً چند سال از بایدن کوچک‌تر است، با قرار دادن جیمز ونس کنار خود به دنبال آن است تا یک معاون جوان را به افکار عمومی معرفی کند و او را مکمل خود بداند.
اگرچه ترور نافرجام دونالد ترامپ همچنان در سرخط اخبار قرار دارد، اما باید متوجه بود که این موضوع زودی فراموش خواهد شد و به حاشیه می‌رود ولی مساله مهم‌تر این است که در اردوگاه دموکرات‌ها اوضاع به هیچ وجه مناسب پیش نمی‌رود. همچنان معتقدم که بزرگان این حزب باید به سمت جایگزینی بایدن حرکت کنند و باید بدانند که دایره خودی‌ها در حزب دموکرات صرفاً نباید به بایدن محدود شود.
بر این اساس معتقدم آمریکای بایدن و ترامپ می‌تواند اوضاع را به صورت صحیح پیش ببرد و باید یک چهره جدید و توانمند روی کار بیاید تا بتواند بر مشکلات داخلی و خارجی فعلی فائق آید؛ چراکه به نظر می‌رسد ایالات متحده به دلیل چالش‌های موجود نیاز به یک گزینه بسیار قوی دارد.
اگر بایدن از رقابت‌های فعلی کنار نرود و تا چند وقت دیگر حزب دموکرات یک جایگزین قوی و مناسب برای او پیدا نکند، احتمال دارد که ترامپ در انتخابات به راحتی پیروز شود. توجه داشته باشید که دونالد ترامپ از لحاظ سنی چندان کوچک‌تر از بایدن نیست ولی از حیث فیزیکی و حتی در مورد میدانداری سیاسی در جهت هدایت افکار عمومی جلوتر از بایدن گام برمی‌دارد و همین توانمندی‌ها باعث ایجاد تمایزهای آشکار میان دو نامزد حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌شود.
در این بین اگر به سخنان معاون ترامپ توجه شود، می‌بینیم که او هم از اسرائیل حمایت کرده که این حمایت به دموکرات یا جمهوری‌خواه بودن رئیسجمهوری ایالات متحده مربوط نمی‌شود.
واقعیت این است که هر دو حزب اصلی ایالات متحده مجاب به حمایت از اسرائیل هستند این در حالیست که آمار کشته‌ها در غزه در حال افزایش بوده و حالا به مرز ۴۰ هزار نفر رسیده است. وضعیت منطقه با پیروزی ترامپ کمی تغییر خواهد کرد و حتی وخیم‌تر خواهد شد. بحث این است که اگر ترامپ روی کار بیاید بدون شک موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطین با خلل جدی
روبه‌رو می‌شود و از سوی دیگر صلح با کشورهای عربی هم برای تل‌آویو با مشکلات جدید روبه‌رو خواهد شد و مقامات اسرائیل باید هزینه‌های بیشتری برای تحقق این توافق پرداخت کنند. در مورد چین هم معاون ترامپ یک موضع رادیکال همانند وی اتخاذ کرد ولی واقعاً مشخص نیست که ایالات متحده از پکن چه می‌خواهد. واشنگتن فکر می‌کند که همچنان جهان تک‌قطبی وجود دارد اما نمی‌خواهد رشد چین را بپذیرد و متوجه شود که پکن هم در دنیای کنونی از حیث اقتصاد و تکنولوژی در حال تبدیل شدن به یک قطب مشخص است. به همین جهت پیروزی ترامپ باز هم گره‌های متعددی را در جامعه ملل به وجود خواهد آورد.

«تجارت» آخرین تحولات بازار سرمایه را بررسی کرد

گروه اقتصاد کلان: در روزهای پایانی دولت سیزدهم به نظر می رسد تصمیم جدیدی به نفع بازار یا به ضرر بازار گرفته نخواهد شد و اگر گرفته بشود هم از تضمین اجرایی نزدیک به صفری برخوردار خواهد بود. به گزارش تجارت، کارشناسان معتقدند به نظر می رسد تا آمدن دولت جدید بسیاری از فعالان بازار تماشاگر هستند، وجود دو روز تعطیلی در وسط این هفته کمی بازار سرمایه را به دور از هیجانات همراه کرد و این موضوع ررا هم می توان در ارزش معاملات به وضوح دید.
البته اخبار مثبت حول بازار همچنان زیاد است و می توان به روند فعلی بازار بسیار امیدوار تر از روند های قبلی بود. از سوی دیگر همچنان سهم های کوچک و متوسط مورد توجه هستند و سهم های بزرگ در تعادل به سر می برند . از سوی دیگر رشد خزنده و آرام دلار نیما هم نکته ای است که بسیاری از فعالان بازار این روزها از آن غافل هستند و به نظر این رشد خزنده تاثیرات خودش را در گزارشات فصل های بعدی شرکت ها نشان خواهد داد. نرخ دلار نیما طی همین مدت 43600 را لمس کرد و به سمت کاهش اختلاف با دلار آزاد پیش می‌رود و این اختلاف به دی ماه سال قبل رسیده و شرایط رفته رفته در حال منطقی‌تر شدن است و حتی به نظر با استقرار دولت جدید این فضا منطقی‌تر و این فاصله کمتر خواهد شد. از سوی دیگر در نرخ بهره نیز تغییرات جدیست از دخالت‌های بانک مرکزی گرفته شود. کنترل جریان نرخ بهره یکی از مهمترین دستاوردهای مدت اخیر بازار بود که آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و زیر سایه سیاست گم شد اما از این پس به نظر این دو عامل می‌تواند نقش آفرینی ویژه و خاصی را برای بازار به همراه داشته باشد. یک نکته خاص دیگر را نیز باید به بحث مذکور اضافه کرد. باید گفت به نظر می رسد ترامپ موفق خواهد شد که دموکرات‌ها را شکست بدهد و این یک اتفاق عجیب و خاص برای بازار ما خواهد بود و از همین حالا باید استراتژی هایی را برای آن روز در نظر گرفت. گزارش‌های میان دوره‌ای ،برگزاری مجامع و گزارش‌های ماهانه و در نهایت رفت و آمد نمادها مهمترین اتفاق بازار خواهد بود که نبض اتفاقات و رویدادها را به دست می‌گیرد و طول موج ایجاد شده ناشی از تحولات بنیادی بازار قوی نیست ولی روی سهم های کوچک اثار قوی دارد. گزارش‌های سه ماهه گزارش‌های قوی برای بازار نخواهد بود.. هرچه تیم اقتصادی سریعتر مشخص شود و با اظهار نظرهای خود کار را آغاز کند تکلیف بازار روشن‌تر خواهد بود به نظر رفتار فعلی بازار که میلی به رشد ندارد توجیه پذیر است و البته همه در انتظار یک چرخش بزرگ در سیاست‌های اقتصادی هستند که می‌تواند بازار را نیز خوشبین کند.

کاهش خروج پول حقیقی از بورس تهران
اما روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 29 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روزهای پیشین کاهش چشمگیری داشته است. دیروز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فملی، وپاسار، ثفارس و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شتران، انرژی، شاوان، فزر، وآفر، وآذر و خنور تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای شتران، وپاسار و حکشتی نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وپارس، ومعادن و کگل از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شاوان، فزر و شرانل بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای بساما، بپاس و مادیرا نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد فملی بیشترین تراکنش را داشت و شتران و ثامان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، شفام و معین بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات سهام
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 988 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 472 میلیارد تومان بود که 27 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 871 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد فملی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 179 میلیارد تومان بود. پس از فملی، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و فزر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شفام و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام زملارد با تعداد 260 میلیون و 531 هزار و 223 سهم در صدر قرار گرفته است. فملی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. دو نماد بترانس و شستا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات چهارشنبه، 39 نماد صف خرید داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 141 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 18 درصدی به رقم 151 میلیارد تومان رسید.
تحلیل روز چهارشنبه
پایان بورس دیروز در حالی رقم خورد که از فشار فروش در بازار سهام کاسته شد و شاخص‌های بورسی در محدوده مثبت نوسان ایستادند. با این حال، معاملات بازار سهام همچنان با قدرت کمی بسته می‌شود؛ چراکه حجم و ارزش معاملات، روند نزولی داشته‌اند. پایان بورس دیروز به نحوی رقم خورد که شاخص کل در جهت کندل روز معاملاتی گذشته خود رفتار کرد. به طوری که در پایان بورس دیروز شاخص کل با افزایش هزار و 557 واحدی که معادل 0.07 درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح دو میلیون و 202 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز بالا رفت؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 825 واحد که معادل 0.12 درصد این شاخص است، افزایش ارتفاع داد و به سطح 704 هزار واحدی رسید.
گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری، حجم معاملات را پنج میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و 959 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
برخلاف روند روز معاملاتی گذشته ورود و خروج پول حقیقی، این عدد در معاملات دیروز مثبت بود. به طوری که در پایان بورس امروز حدود هشت میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار سهام شده است. موضوع دیگری که باید عنوان کرد اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 68 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. در جریان معاملات دیروز سه سهم فملی، شتران و فزر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های زملار، شتران و شستا به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند.
همچنین سهم فملی نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. همچنین قلرست با افزایش 6 درصدی بیشترین بازدهی و ودی با افت 10.53 درصدی کمترین بازدهی روز را از آن خود کرده‌اند. بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های انرژی، شاوان و فزر تعلق گرفت. همچنین در جریان معاملات دیروز سهم‌های انرژی، شاوان و فزر ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند پول هوشمند از نمادهای توریل، شیراز و بوعلی خارج شده است. شایان ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های شرنگی، لخزر و ثفارس رقم خورد.
همچنین سآبیک در جریان معاملات دیروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد غگیلا بود.

«تجارت» گزارش می‌دهد

«واردات خودروهای کارکرده برای همه ایرانیان آزاد شد»؛ این مهم‌ترین خبر روز گذشته (27 تیرماه 1403) بود. آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده مهر پارسال به دولت ارسال شد، اما به دلیل برخی ایرادات و لزوم تدوین مقدمات در دست بررسی قرار داشت تا اینکه امروز سخنگوی دولت خبر از تصویب این آیین‌نامه داد. روز گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات هیات دولت اعلام کرد: یک مصوبه بسیار مهم که هیات وزیران تصویب کرد، آخرین گام برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی در کشور بود که بر اساس آن واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد. وی ادامه داد: یک خودروساز ۵ هزار میلیارد تومان به دلیل گران فروشی محکوم شده بود؛ در کنار این اقدام سلبی، اقدامات ایجابی مثل افزایش تولید یا تامین ارز موردنیاز انجام شد تا تولید خودرو تا ۱.۵ میلیون در سال افزایش یافت. همچنین واردات خودروی برقی، هیبریدی، آمبولانس و راهداری انجام شد. سخنگوی دولت گفت: با ابلاغ آیین نامه، واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد. اشخاص حقیقی داخل و خارج کشور می توانند خودرو وارد کنند. مجوز این آیین نامه از مجلس گرفته شده است. پیش از این آیین نامه واردات خودرو نو نیز ابلاغ شده بود. دولت سیزدهم در روزهای پایانی انحصار واردات خودرو را برداشت؛ 18 تیرماه امسال بود که براساس اعلام وزارت صمت شرط مهم انتقال تکنولوژی در واردات خودرو حذف و در پی آن مسیر واردات هموارتر از گذشته شد. در همین راستا بود که لایحه الحاق تبصره ۳ به ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «حذف الزام انتقال فناوری برای واردکنندگان خودرو» برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در این نامه که به امضای وزیر صمت و سرپرست ریاست‌جمهوری رسیده بود، آمده است: مقدمه توجیهی مطابق بند (۲) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰، یکی از شرایط لازم برای واردات خودرو انتقال فناوری است؛ بااین‌حال با توجه به لزوم تسهیل واردات خودرو برای تنظیم بازار و انتظارات عمومی برای رفع محدودیت مزبور در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکت‌ها و مقرون‌به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری برای انتقال فناوری با توجه به شرایط کنونی تجارت بین‌المللی و وجود شرکت‌های دانش‌بنیان برای انتقال فناوری، لایحه‌ای در این زمینه تهیه می‌شود. در این تبصره آمده است که در صورت واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی بر اساس فهرست خودروهای مجاز اعلامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت که دارای خدمات پس از فروش در داخل کشور هستند، واردکننده می‌تواند به جای انتقال فناوری موضوع بند (۲) این ماده، ۵‌ درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی و شر‌کت‌های واردکننده‌ای که قادر به انتقال فناوری در داخل کشور نیستند، ۷درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی یادشده را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته شرکت مادر‌تخصصی برای دریافت مجوز شماره‌گذاری پرداخت کنند. در مورد منابع حاصل از اجرای این تبصره هم تاکید شده که منابع حاصل از اجرای این تبصره پس از واریز به خزانه در چارچوب بودجه سنواتی به صورت ۱۰۰درصد تخصیص‌یافته، صرف اجرای تکالیف موضوع قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ و توسعه فناوری‌های نوین در صنعت خودروی کشور با اولویت حمایت از فناوری‌های کاهنده مصرف سوخت و آلایندگی خودروها و اعمال مشوق‌های مرتبط با ساخت، تولید و توسعه خودروهای برقی و منطبق بر فناوری‌های نوین و با سوخت پاک و پایدار که در چارچوب دستورالعمل توسط وزیر، صنعت معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد، می‌شود.

برنامه رئیس‌جمهور چهاردهم برای واردات خودرو
واردات خودرو در هر دولتی موضوعی مناقشه برانگیز بوده و مقررات آن در دولت‌های مختلف دستخوش تغییرات قرار گرفته است، اما رویکرد رئیس جمهور چهاردهم ایران درخصوص واردات خودرو چیست؟ مسعود پزشکیان در مناظره‌های در پاسخ به این پرسش که آیا با واردات خودرو موافق است یا مخالف و اگر موافق است ارز موردنیاز آن از کجا تامین خواهد شد؟ گفته بود: اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشین‌ها وارد مملکت شوند خود به خود بازار خودرو تنظیم می‌شود. اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد خود را تنظیم می‌کند. لازم نیست دولت دخالت کند. دولت باید ارز برای پشتیبانی را تامین کند و بقیه را بازار خودش کنترل می‌کند. دولت دست از دخالت در بازار و قیمت‌گذاری‌ها بردارد. پزشکیان عنوان کرد بود که مملکت را به کجا رسانده‌ایم که مردم حتی به واردات خودروی دست دوم هم راضی شده‌اند. مسعود پزشکیان در بخشی از سخنان خود در آخرین مناظره مرحله دوم انتخابات بیان کرد: چرا نمی‌گذارند مردم خودشان خودرو به صورت آزاد وارد کنند؟ مردم خودشان دلار دارند. من واردات خودرو را آزاد می‌کنم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در پنج سال گذشته میانگین تولید خودرو در کشور ۹۵۳ هزار دستگاه خودرو بوده است. در این مدت واردات خودرو نیز ممنوع بوده است. میزان تولید خودرو در سال ۱۳۹۶ بیش از ۱.۵۵ میلیون دستگاه بوده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در ۵ سال گذشته میانگین تولید خودرو نسبت به سال ۹۶ حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است. این در حالیست که علاوه بر تقاضای مصرفی شاهد حضور تقاضای سرمایه‌ای نیز به بازار بودیم. لازم به ذکر است که سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با ثبت ۱۳۰ هزار متقاضی خودرو خارجی روز گذشته بسته شد. تا پایان هفته جاری قرعه کشی برای تخصیص خودروهای وارداتی انجام خواهد شد و نتایج در روز شنبه (30 تیرماه 1403) اعلام خواهد شد. بنابر اعلام مهدی ضیغمی مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت ر اسفند ۱۴۰۱، تعداد ۳۳ هزار نفر به ثبت نام خودرو اقدام کردند که از این تعداد، تخصیص خودرو به ۵ هزار نفر باقی مانده است که سامانه به زودی برای این دسته از متقاضیان بازگشایی خواهد شد.

گروه اقتصادی:‌وزیر کار با اعلام شکسته شدن رکورد کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳، ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، افزایش سرمایه‌گذاری و هدایت نقدینگی به سمت تولید را از عوامل کاهش بیکاری در کشور برشمرد.
به گزارش ایسنا، بررسی علل و نشانه‌های تحقق شاخص‌های بازار کار حاکی از ‌آن است که مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در طول سه سال گذشته در بهبود فضای کسب و کار و رونق بازار کار و اشتغال اثرگذار بوده است.

به اذعان کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، اقداماتی همچون احیای بنگاه‌های راکد،افزایش آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی،تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، نظارت سختگیرانه بر فرایند اشتغال، افزایش موثر حداقل دستمزد،‌ توسعه مشاغل خانگی و کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری از جمله عوامل موثر بر بهبود فضای کسب و کار به شمار می‌رود.
سال گذشته بیشتر استان‌های کشور با کاهش نرخ بیکاری مواجه بودند به نحوی که نرخ بیکاری در ۱۹ استان در کانال ۷ درصد قرار گرفت و در ۲۵ استان تک رقمی شد و تنها ۶ استان با نرخ‌ بیکاری دو رقمی مواجه بودند. یکی از دلایل تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور، افزایش اختیارات استانداران در زمینه اشتغالزایی بوده است.
به گفته وزیر کار ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقمندی مردم به سرمایه‌گذاری به جای سفته بازی و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید از جمله عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری بوده است.
برابر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه بیش از ۱۵ استان در کشور نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد داشته‌اند که با تلاش‌ دولت سیزدهم به ۱۰ استان رسیده است.
سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با تایید کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور از تک رقمی شدن آن در ۲۶ استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری سایر استان‌ها هم کاهش قابل توجهی داشته و هدفگذاری ما تا پایان سال رساندن نرخ بیکاری به عدد ۶.۹ درصد بوده است. وی به شاخص‌های اشتغال ارائه شده در گزارش مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، رکوردشکنی نرخ بیکاری در فصل بهار صورت گرفته و نرخ بیکاری به عدد ۷.۷ درصد رسیده که بانک جهانی این نرخ را ۶.۶ درصد اعلام کرده است. به اعتقاد وزیر کار ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقمندی مردم به سرمایه‌گذاری به جای سفته بازی و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید از علل موثر کاهش نرخ بیکاری بوده است.
تازه‌ترین نتایج آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار ایران در بهار امسال منتشر کرده نشان می‌دهد که ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌ و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین ۴۴۰ هزار نفر به جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل افزوده شده است. کاهش یک درصدی نرخ بیکاری زنان، افزایش ۲.۴ درصدی سهم زنان فارغ التحصیل شاغل از کل زنان شاغل، کاهش ۰.۴ درصدی اشتغال ناقص، افزایش ۰.۲ درصدی نرخ مشارکت زنان، افزایشی شدن نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۶ استان، افزایش خالص اشتغال به ۴۳۹ هزار و ۸۱۴ نفر و کاهش تعداد بیکاران به ۸۹ هزار و ۳۸۳ نفر از جمله دستاوردها و نتایج گزارش اخیر مرکز آمار ایران است.
پیش از این معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که هدفگذاری دولت سیزدهم کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به زیر ۷ درصد تا پایان سال است.
به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان بازار کار در دولت سیزدهم اقدامات جدی و اثرگذاری برای تحرک بخشی به بازار کار، رونق تولید و اشتغال در پیش گرفته شده است که احیای کارخانه‌های راکد و تعطیل شده، تزریق تسهیلات ارزان قیمت،‌تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و توسعه مشاغل خرد و خانگی از آن جمله است.

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: صنعت پتروشیمی یکی از سودآورترین صنایع کشور به حساب می‌آید، به‌طوری‌که ارزش درآمدی آن به بالای ۲۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد و با تکمیل زنجیره ارزش می‌توان این درآمد را تا چندین برابر افزایش داد.
امین کاوه در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه توجه به صادرات غیر نفتی و همچنین تکمیل زنجیره‌های ارزش در اسناد بالادستی کشور مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: در بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق افزایش صادرات پتروشیمی و در بند ۱۵ آن نیز به افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و توسعه تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی اشاره شده است.
وی با بیان اینکه در جزء ۸ بند الف سیاست‌های کلی انرژی در دوره چشم انداز نیز بر جایگزینی صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی به جای صدور نفت خام، گاز و همچنین تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی با رعایت اصل رقابت پذیری و فاصله گرفتن از خام فروشی در بازه زمانی معین تاکید شده است، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه نیز به این مهم اشاره داشته و بر اساس آن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از سالانه ۹۲ میلیون تن کنونی به ۱۳۱.۵ میلیون تن در پایان این برنامه می‌رسد. او افزود: آنطور که اعلام شده با بهره‌برداری از مجتمع‌های جدید پتروشیمی، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۹۴ میلیون تن در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد که این مقدار تولید منجر به حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری می‌شود، از این ۱۸ میلیارد دلار، یک‌سوم، برای تامین نیازهای داخلی مصرف می‌شود و حدود ۱۲ میلیارد دلار ارزآوری خالص در سامانه نیما عرضه می‌شود و به مصرف بخش‌های دیگر کشور می‌رسد. کاوه با بیان اینکه هرچه این زنجیره ارزش تکمیل شود، ثروت ملی افزایش پیدا می‌کند، گفت: تکمیل زنجیره ارزش بدین معنا است که می‌توان از یک محصول درآمد بیشتری را حاصل کرد، به‌عبارت بهتر اگر گاز را به متانول تبدیل کنیم، هر تن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزآوری دارد و اگر متانول در زنجیره ارزش به پروپیلن یا پلی‌پروپلین تبدیل شود، این ارزآوری به ۹۰۰ دلار می‌رسد که ارزش‌افزوده ۳۰۰ درصدی خواهد داشت و اما اگر این زنجیره ارزش کامل و به اقلام دیگری تبدیل شود این ارزآوری به بالای هزار دلار می‌رسد.
وی با بیان اینکه عدم تکمیل زنجیره ارزش محصولات حکایت از عدم توجه به سرمایه گذاری‌ها در جهت تکمیل زنجیره ارزش این صنعت دارد، اظهار کرد: تنوع بخشی به محصولات تولیدی صنعت پتروشیمی امکان استفاده از بازارهای متفاوت را فراهم می‌کند که این خود ضربه پذیری صنایع پتروشیمی ایران را در شرایط تحریم و فراز و نشیب‌های بازاری را کاهش می‌دهد.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه رونق تولیدات صنعتی جزو یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی کشور به حساب می‌آید که در این بین صنعت پتروشیمی نیز نقش ویژه‌ای در بهبود شرایط اقتصادی و بین‌المللی دارد، گفت: حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده صنعت پتروشیمی در صنایع تکمیلی محقق می شود اما باید توجه داشت که ایجاد ارزش افزوده بالاتر در صنعت پتروشیمی کشور از طریق توسعه صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی تحقق می‌یابد. کاوه با تاکید بر اینکه صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی به عنوان موتور محرکه اقتصاد، افزایش تولید ناخالص کشور را به دنبال دارند، اظهار کرد: در شرایط فعلی لازم است در مورد چالش‌های صنعت پتروشیمی بررسی و کار کارشناسی صورت بگیرد و با ایجاد راهکارهایی برای برون رفت از شرایط فعلی تدابیری برای تکمیل زنجیره ارزش با توسعه سرمایه‌گذاری و استفاده از تکنولوژی و علم روز صورت بگیرد.
وی با اشاره به لزوم یک نهاد تنظیم‌گر در صنعت پتروشیمی، گفت: در سال‌های گذشته نبود خوراک مشکلات زیادی را برای صنعت پتروشیمی ایجاد کرد که باتوجه به اهمیت این صنعت لازم است تا یک نهاد تنظیم‌گر برای مدیرت چالش‌ها در صنعت پتروشیمی با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش وجود داشته باشد.
این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش و رهایی از خام‌فروشی در کشور گفت: تنها راه توسعه کشور و افزایش ارزآوری دوری از خام‌فروشی است که با توجه به پتانسیل‌های بالای ایران در صنعت پتروشیمی لازم است تا گام‌های بزرگ‌تری در این حوزه برداشته شود.

اسپوتنیک

کارشناسان به یک رسانه روسی گفته‌اند که احتمالا، کارزار انتخاباتی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در پی حادثه ترور علیه «دونالد ترامپ» نامزد رقیب، انتقادها از او را متعادل‌تر خواهد کرد اما این به معنای تغییری چشمگیر در فعالیت‌های او نخواهد بود. کارشناسان به یک رسانه روسی گفتند که کارزار انتخاباتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد بالقوه حزب دموکرات انتقادها از «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه را به مدت کوتاهی و پس از سوء قصدی که به جان او شد، تلطیف خواهد کرد اما تغییر چشم‌گیری در کار خود ایجاد نمی‌کند.
خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار این مطلب گزارش داد: «عصر شنبه ۱۳ ژوئیه یک فرد مسلح اقدام به ترور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در جمع هوادارانش در ایالت پنسیلوانیا کرد. این حادثه یک تن کشته و ۲ مجروح بر جای گذاشت و خود ترامپ جراحت کاملا سطحی برداشت.» بایدن با گفتن این که از شنیدن خبر سلامتی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا شاکر بوده است، تاکید کرد که خشونت در آمریکا جایی ندارد. در عین حال، «جی‌‎.دی ونس» سناتور جمهوری‌خواه که به عنوان نامزد معاونت ترامپ معرفی شده، بایدن را متهم کرد که به واسطه لفاظی‌هایش در کارزار انتخاباتی، موجب برانگیختن انگیزه‌های ترور علیه ترامپ شده است. «دیوید هندریکسون» استاد بازنشسته علوم سیاسی کالج کلرادو گفت: «کارزار بایدن در تنگنای عمیقی قرار دارد. ترامپ به عنوان تهدیدی وجودی علیه دموکراسی مساله اصلی آن‌ها بوده است. آن‌ها مدتی تخفیف قائل خواهند شد، به این دلیل که هیجانشان در این باره، می‌تواند به طرز بحث‌برانگیزی به فضایی دامن بزند که منجر به اقدام به ترور علیه ترامپ شد. اگرچه، من تردید دارم که خط فعلی آن‌ها، یعنی «بیایید مثبت باشیم و درباره کارهای خوبی صحبت کنیم که بایدن برخلاف کارهای بد ترامپ انجام خواهد داد»، دوام زیادی داشته باشد.» «ریچارد بنسل» استاد حوزه دولت دانشگاه کُرنل نیز می‌گوید، فکر نمی‌کند که کارزار بایدن پس از این تیراندازی تغییرات عمده‌ای کند. بنسل بیان کرد: «اگرچه در کوتاه مدت، آن‌ها احتمالا انتقادها از ترامپ را تعدیل خواهند کرد که به محض آن که ترامپ چیز عصبانی‌کننده‌ای بگوید، پایان خواهد یافت.» این استاد دانشگاه در پاسخ به تاثیر حادثه ترور در پنسیلوانیا بر شانس ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت که جایگاه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به طرز قابل توجهی «به دلیل پاسخ او با مشتی گره‌ کرده به این حمله ارتقا خواهد یافت که کاملا مطابق شخصیت ستیزه‌جوی او بود.»
در ادامه این مطلب آمده است: «با وجود این که هندریکسون فکر می‌کند چشم‌انداز پیروزی ترامپ بهتر خواهد شد، درباره این که آیا این یک دستاورد چشمگیر محسوب می‌شود، تردید دارد.» او توضیح داد: «ملت آمریکا، عمیقا دچار شکاف است و به این وضع باقی خواهد ماند. شایان توجه است که بسیاری از رهبران حزب دموکرات خود را تسلیم ریاست‌جمهوری ترامپ کرده‌اند. گزارش‌های متعددی در این باره ارائه شده است. بازارهای پیش‌بینی نیز صعود بزرگ ترامپ را نشان می‌دهند. اما من تردید دارم. هنوز تا ماه نوامبر فرصت زیادی باقی است.» «پاول گوتفرید» استاد بازنشسته علوم انسانی در کالج الیزابت‌تاون در پنسیلوانیا نیز تردید دارد که این حادثه ترور ناکام تاثیر چشمگیری بر نتایج انتخاباتی داشته باشد، چراکه بیشتر رای‌دهندگان انتخاب خود را کرده‌اند. او افزود: «در ایالت پنسیلوانیا، پیروز شدن نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ایالتی و فدرال دشوار است. اگر ترامپ در نوامبر در ایالت ما پیروز شود، باعث تعجبم خواهد شد.»

بنابر نتایج یک نظرسنجی:

بر اساس نتایج نظرسنجی رویترز / ایپسوس، پس از سوء قصد به جان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده، نگرانی مردم آمریکا از بروز ناآرامی‌ها در این کشور افزایش یافته است، همچنین آنها نگرانند نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در روز ۵ نوامبر (۱۵ آبان) خشونت‌های سیاسی بیشتری را در پی داشته باشد.
در این نظرسنجی ۲ روزه که به صورت آنلاین انجام شد، یک هزار و ۲۰۲ بزرگسال آمریکایی از سراسر این کشور شرکت کردند که ۹۹۲ نفر از شرکت‌کنندگان در آن اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شرکت خواهند کرد. نتایج این نظرسنجی مشخص کرد که ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در آن در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا به ترامپ و ۴۱ درصد از آنها نیز به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا رأی خواهند داد و اگرچه این نتایج از برتری نسبی نامزد حزب جمهوری‌خواه در برابر نامزد حزب دموکرات حکایت دارد اما نشان داد که سوء قصد به جان ترامپ، تغییر عمده‌ای در احساسات رأی‌دهندگان آمریکایی نسبت به رئیس جمهور سابق این کشور ایجاد نکرده است.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان در آن که از نظر وابستگی به حزب جمهوری‌خواه یا حزب دموکرات تفاوت فاحشی میان آنها وجود نداشت، با این گزینه موافق بودند که «کشور آمریکا در حال خارج شدن از کنترل است» و نسبت به افزایش بروز ناآرامی‌ها در این کشور ابراز نگرانی کردند که این نگرانی از افزایش ناآرامی‌ها نسبت به نتایج نظرسنجی رویترز / ایپسوس که در ماه مه انجام شد،
هفت درصد افزایش پیدا کرده است. ترامپ بامداد یکشنبه در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا در حالی که در مورد موضوع مهاجرت سخنرانی می‌کرد، هدف گلوله قرار گرفت. در این حادثه، ترامپ زخمی شد و فرد ضارب و یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع کشته شدند. همچنین دو نفر دیگر از حاضران در این گردهمایی نیز زخمی شده‌اند.
ترامپ پس از آنکه در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفت، در بیانیه‌ای گفت: یک گلوله به من اصابت کرد که قسمت بالای گوشم را سوراخ کرد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: در آمریکا هیچ جایی برای چنین خشونتی وجود ندارد. ما باید به عنوان یک ملت متحد شده و آن را محکوم کنیم.

بیزنس اینسایدر:

روزنامه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» نوشت، نشانه‌های فزاینده‌ای از اینکه پاکستان در حال تسلیح جنگنده‌های «جی.اف-۱۷» خود به موشک‌های کروز مسلح به کلاهک هسته‌ای است وجود دارد. «بیزنس اینسایدر» در مطلبی تصریح کرد: «هر چند که تشدید نگرانی‌های آمریکا و روسیه و همینطور آمریکا و چین درباره به هم ریختن توازن در زمینه تسلیحات هسته‌ای می‌تواند به یک آخرالزمان اتمی منجر شود اما به هم ریختن توازن این تسلیحات بین ۲ قدرت هسته‌ای آسیایی هند و پاکستان نیز به همان میزان خطرناک است.»
بر اساس اعلام فدراسیون دانشمندان آمریکا، پاکستان جنگنده‌های جی.اف-۱۷ را که به عنوان پروژه مشترک اسلام‌آباد و پکن طراحی شده به تدریج جایگزین جنگنده‌های قدیمی‌تر فرانسوی میراژ که برای اجرای حملات هسته‌ای در نظر گرفته بود، می‌کند. «الیانا جانز»، یک تحلیلگر این فدراسیون به بیزنس اینسایدر گفت: «یک چنین تحولاتی به همراه تشدید تنشها در منطقه نگرانی‌ها را درباره بالا گرفتن رقابت تسلیحاتی و همینطور افزایش خطر بروز نبرد بالقوه بین هند و پاکستان مطرح می‌کند در حالی که مشخصا هند نیز در حال افزایش اندازه و ارتقای توانمندی‌های زرادخانه هسته‌ای خود است.»
به نوشته این رسانه آمریکایی، پاکستان در قبال برنامه هسته‌ای خود پنهانکاری زیادی را اعمال می‌کند اما برخی اسناد و شواهد به صورت اتفاقی اخیرا درباره جنگنده‌های جی.اف-۱۷ ارتش پاکستان که قابل مسلح سازی به سلاح هسته‌ای هستند بروز یافته‌اند. جنگنده‌هایی که پاکستان از مدت‌ها پیش برای تسلیحات هسته‌ای خود در نظر گرفته بود شامل ۲ مدل جنگنده فرانسوی میراژ پنج و میراژ سه می‌شوند. پاکستان به دنبال آن بوده که جنگنده میراژ پنج که به دوران دهه ۱۹۶۰ تعلق دارد را به بمب‌های هسته‌ای مجهز ساخته و میراژ سه را نیز با موشک‌های کروز «رعد» که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای یا متعارف را دارد، آزمایش کرده است. به نوشته بیزنس اینسایدر اخیرا تصاویری از پرواز جنگنده جی.اف-۱۷ پاکستان که ظاهرا موشک‌های رعد را حمل می‌کند منتشر شده‌اند. برآورد شده که نیروی هوایی ارتش پاکستان دست کم ۱۳۰ فرونده جنگنده جی.اف-۱۷ تاندر، جنگنده‌ای که در طی یک پروژه مشترک میان پاکستان و چین به عنوان یک همتای جنگنده اف-۱۶ آمریکا توسعه داده شد، در اختیار دارد. ارتش چین این جنگنده را از مدل «اف.سی-۱ شیائولونگ» معرفی می‌کند که نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ انجام داد.
تا قبل از انتشار تصویری از تجهیز جنگنده جی.اف-۱۷ پاکستان به موشک‌های رعد گمانه‌زنی‌هایی درباره این موضوع مطرح شده بودند. فدراسیون دانشمندان آمریکا اعلام کرده است: «تصویری از جنگنده جی.اف-۱۷ تاندر بلاک ۲ در حال حمل موشک رعد حین تمرین برای شرکت در رژه روز ملی پاکستان در ۲۰۲۳ (رژه‌ای که بعدا لغو شد) منتشر شده است. این اولین بار است که یک چنین تنظیماتی در سطح علنی رویت می‌شود.» بر اساس این گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکا تصویر اصلی را خریداری و با تصاویر قبلی مقایسه کرد و به این پرسش رسید که کدام نسخه از موشک‌های رعد برای جنگنده جی.اف-۱۷ متناسب سازی شده است. موشک رعد یک موشک فروصوت هوا-پرتاب با برد بیش از ۲۰۰ مایل بوده و معادلی برای موشک‌های اروپایی «سایه طوفان» به حساب می‌آید. نسخه جدیدتری از این موشک با نام «رعد ۲» بر اساس گزارش‌ها بردی تقریبا ۴۰۰ مایلی دارد. پاکستان همچنان یک نسخه ضدکشتی از این دسته از موشک‌ها را در حال توسعه دارد که نام آن را «تیمور» گذاشته است. فدراسیون دانشمندان آمریکا با استفاده از نرم‌افزارهای تحلیلی به بررسی تصاویر جنگنده جی.اف-۱۷ پرداخته و نتیجه گرفت که آن را با نسخه قدیمی‌تر موشک رعد یعنی رعد ۱ مجهز کرده‌اند. با چنین تنظیماتی حالا اهداف متعددی در حوزه غرب و شمال هند در تیررس موشک کروز پاکستانی که قابل مسلح شدن به کلاهک‌های هسته‌ای یا متعارف است قرار می‌گیرند. جانز به بیزنس اینسایدر گفت:‌«چند پایگاه هوایی پاکستان در نزدیکی مرز با هند هستند. این جنگنده می‌تواند با پرواز از این پایگاه‌ها به اهداف بالقوه در داخل هند در برد ۳۵۰ تا ۶۰۰ کیلومتری نزدیک شود.»

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت محور اصلی در مقاله رئیس‌جمهور منتخب ایران، تاکید بر برقراری توازن در روابط خارجی ایران است. «رضا ذبیحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص مقاله «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران در روزنامه تهران تایمز که به زبان انگلیسی منتشر شده است، گفت: برخی رسانه‌های غربی این مقاله را افزایش انتقادها از غرب تفسیر کرده‌اند و برخی دیگر نیز تاکید رئیس‌جمهور جدید بر توسعه روابط با روسیه و چین را پر رنگ کرده‌اند، در حالی که مضمون اصلی این مقاله، ناظر بر توسعه متوازن روابط خارجی ایران است.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه ادامه داد: تاکید پزشکیان بر تحکیم و توسعه روابط با روسیه و چین مبتنی بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در تعاملات خارجی است و در این مسیر روسیه و چین نیز به عنوان ۲ کشوری که سهم قابل توجهی از قدرت جهانی دارند، قابل توجه هستند. ذبیحی افزود: در واقع رویکرد پزشکیان استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات شرق است، همچنان که مشاهده می‌شود کشورهایی نظیر عربستان و ترکیه نیز به‌رغم نزدیکی زیاد به غرب، همزمان سعی دارند در سیاست خارجی خود از طریق تحکیم روابط با روسیه و چین ایجاد تعادل نمایند. این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این نگرانی در روسیه و چین وجود داشت که با انتخاب رئیس‌جمهور جدید در ایران، روابط ایران با آن‌ها دچار تغییراتی شود، در حالی که پزشکیان سعی داشت در این مقاله به این کشورها نیز اطمینان دهد که روابط با آن‌ها با لحاظ شرایطی دچار نوسان نمی‌شود، چنانکه همزمان تاکید داشت که اولا اصل در روابط خارجی ایران ایجاد توازن و تعادل است و ثانیا در هرگونه توسعه و تحکیم روابط، سه معیار عزت، حکمت و مصلحت مد نظر خواهد بود.
این استاد روابط بین‌الملل دانشگاه افزود: اما هدف اصلی از نگارش این مقاله فراخواندن غرب به ویژه اروپا و نیز آمریکا به مسیر درستی است که بر اساس آن امکان احیای توافق سال ۲۰۱۵ بار دیگر فراهم شود. ذبیحی ادامه داد: پزشکیان این مقاله را با هدف پالس مذاکراتی به کلیه کشورهای عضو برجام به رشته تحریر درآورده است تا حتی پیش از استقرار دولت خود زمینه لازم در این خصوص را فراهم آورد. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور منتخب انتقادهای صحیح و به جایی را نسبت به عملکرد غرب و به ویژه آمریکا در خصوص عملکردشان نسبت به برجام مطرح کرد، اما همزمان تاکید کرد که راه برای برون رفت از این بحران برساخته شده وجود دارد. این کارشناس مسائل بین الملل افزود: رئیس‌جمهور جدید با یادآوری اقداماتی که منجر به ناکارآمدی برجام شده است، تاکید کرد برای همان نظام عدم اشاعه که آن‌ها به دنبالش هستند، راه صحیح انتخاب میز مذاکره است. ذبیحی همچنین عنوان کرد: پزشکیان در این مقاله سعی داشت حسن نیت خود را برای طی شدن سریع‌تر مسیر مذاکره به تمامی طرف‌های عضو برجام نشان دهد و در عین حال به دنبال آن بود که با تاکید بر داشتن روابط سازنده با جهان و به ویژه همسایگان، حمایت آن‌ها را نیز برای طی شدن مسیر توافق جلب کند.