ترامپ مثل ریگ دروغ می‌گوید؛ برای پیروزی بر او آماده‌ام

رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی سیاسی پس از ترور نافرجام رقیب انتخاباتی‌، بر عزم خود برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تاکید کرد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه و در اولین سخنرانی سیاسی خود پس از ترور نافرجام «دونالد ترامپ» ساکن پیشین کاخ سفید و رقیب خود در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، به سیاست‌های او تاخت و گفت «با تمام قوا» به‌دنبال پیروزی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری آبان ماه است. بایدن که در «انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان» در لاس‌وگاس سخنرانی می‌کرد، بارها با شعار «چهار سال دیگر» توسط حاضران در این تجمع مهم رنگین‌پوستان آمریکایی مورد استقبال قرار گرفت. بایدن گفت از اینکه ترامپ در حادثه تیراندازی روز یکشنبه در پنسیلوانیا آسیبی ندید، خوشحال است، اما به سیاست‌های او از جمله در حوزه اقتصادی در جریان همه‌گیری کرونا تاخت. بایدن گفت: «اجازه دهید یک بار دیگر بگویم، چراکه ترامپ مثل ریگ درباره این موضوع دروغ می‌گوید؛ بیکاری سیاه‌پوستان در دولت بایدن-هریس به پائین‌ترین حد خود رسید». او همچنین از ادعای ترامپ درباره اینکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، آمریکایی نبود و اشاره به «شغل‌های سیاه» در جریان مناظره چندی پیش، انتقاد کرد.

 

امکان واردات خودروی مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان

سخنگوی دولت گفت: واردات خودرو به شرط اینکه مدل ۲۰۱۹ به بالا باشد و استانداردهای روز اروپا را داشته باشد برای همه ایرانیان آزاد شد. علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین مصوبات هیات دولت گفت: یک مصوبه بسیار مهم که هیات وزیران تصویب کرد، در واقع آخرین گام برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی در کشور بود. یک گام بسیار بزرگ برداشته شد که در امتداد برنامه ای بود که از پیش در دولت برنامه ریزی و اجرا شده بود تا اصلاح اساسی در صنعت خودروسازی داشته باشیم. وی ادامه داد: در این زمینه هم اقدام سلبی و هم ایجابی انجام شده بود. یکی از آرای تاریخی را در محکومیت یکی از فعالان صنعت خودرو داشتیم و ۵ هزار میلیارد تومان به دلیل گران فروشی از سوی سازمان تعزیرات محکوم شد که آثار بازدارنده داشت. در کنار این اقدام سلبی، اقدامات ایجابی مثل افزایش تولید داخل یا تامین ارز مورد نیاز یا تامین زیرساخت مورد نیاز انجام شد تا تولید خودرو تا ۱.۵ میلیون در سال افزایش یافت. همچنین به تدریج واردات خودروی برقی، هیبریدی، خودروی نو، خودروی کارکرده در حوزه حمل و نقل عمومی، آمبولانس و راهداری انجام شد.

تماس تلفنی بن سلمان با پزشکیان
خبرگزاری عربستان سعودی دیروز (چهارشنبه) از تماس تلفنی ولیعهد این کشور با رئیس جمهور منتخب ایران خبر داد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری «واس» در این باره گزارش داد: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان تماس تلفنی با دکتر «مسعود پزشکیان» برقرار کرد و پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت. طبق این گزارش، بن سلمان و پزشکیان در این تماس تلفنی پیشرفت در سطح روابط دوجانبه میان ایران و عربستان را ستودند. ۲ طرف همچنین بر ضرورت توسعه همکاری میان عربستان و ایران در زمینه‌های مختلف تاکید کردند. دکتر پزشکیان نیز مراتب تشکر و قدردانی خود را از ولیعهد عربستان به خاطر احساسات خوب وی ابراز داشت. بن سلمان پیشتر نیز در پیامی پیروزی پزشکیان در انتخابات را به وی تبریک گفته و نسبت به توسعه همکاری میان ایران و عربستان در دوره ریاست جمهوری وی ابراز امیدواری کرده بود.

موضع خصمانه مشاور نخست وزیر جدید انگلیس علیه ایران
یک مشاور نظامی کر استارمر که از سوی این نخست وزیر جدید انگلیس به سرپرستی یک بررسی راهبردی وضعیت دفاعی این کشور منصوب شده، مدعی شد چین عامل ایجاد یک تهدید «مرگبار» علیه لندن است. «جورج رابرتسون»، مسئول اجرای این تحقیق و بررسی راهبردی که سابق بر این دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بوده در گفتگو با خبرنگاران همزمان با آغاز این تحقیقات دست به اتخاذ موضعی خصمانه علیه روسیه، چین، ایران و کره شمالی زده و مدعی شد «این چهار کشور تهدیداتی مرگبار را متوجه بریتانیا می‌کنند.» رابرتسون ادعا کرد: «ما با یک گروه مرگبار چهارگانه از کشورهایی مواجهیم که همکاری میان خود را هر چه بیشتر افزایش می‌دهند.» به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، این اظهارات رابرتسون و نتایج تحقیقاتی که او پیگیری می‌کند بازتاب دهنده سیاست‌هایی که دولت جدید حزب کارگر در بریتانیا اتخاذ خواهد کرد خواهند بود. بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس گزارش نهایی تحقیقات او در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی انتشار پیدا کرده و به موجب آن مشخص می‌شود که هدف تعیین شده از سوی استارمر مبنی بر صرف ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برای بودجه نظامی چه زمانی محقق خواهد شد.

پرونده پرچالش حج ۱۴۰۳ بسته شد
پرونده حج ۱۴۰۳ با بازگشت ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر ایرانی از عربستان درحالی بسته شد، که به دلیل بروز برخی مسائل، از جمله بازداشت و بازگرداندن برخی از زائران به کشور و همچنین شمار فوتی‌ها بر اثر گرما، آن را به یکی از پرچالش‌ترین پرونده‌های حج تبدیل کرد. حج ۱۴۰۳ با اعزام نخستین کاروان‌ها از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شد. گفته شده بود قرار است با مجوز عربستان، پروازهای حج توسط دو شرکت هواپیمایی ایران (هما و معراج) انجام شود، اما تا پایان حج، جابه‌جایی زائران فقط توسط یک شرکت هواپیمایی (هما) انجام شد. استفاده از یک شرکت هواپیمایی برای انتقال ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر در ۶۲ روز، تاخیرها را گاه به هفت ساعت رساند و در برنامه انتقال و بازگشت زائران، جابه‌جایی‌ها را ایجاد کرد، چنانکه در ابتدا گفته شده بود زائران تا ۱۸ تیرماه به ایران بازمی‌گردند، اما انتقال آنها تا بامداد ۲۴ تیرماه طول کشید. با این حال، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پایان عملیات پروازها حج، آن را در رسته آرام‌ترین و منظم‌ترین عملیات‌های پروازی حج تمتع قرار داد و درباره تأخیرها نیز گفت: «میانگین تأخیرهای رفت و برگشت حج ۴۰ دقیقه بود که رکورد جدیدی در میزان کمترین تأخیر در انجام پروازهای حج در سال‌های گذشته بود.»

تعداد شهدای نوار غزه
به ۳۸هزار و ۷۹۴ نفر رسید
وزارت بهداشت فلسطین جدیدترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را منتشر و اعلام کرد که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) تاکنون، ۳۸ هزار و ۷۹۴ نفر در این منطقه به شهادت رسیده اند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته، مرتکب ۴ مورد کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن ۸۱ نفر شهید و ۱۹۸ نفر دیگر هم مجروح شدند. طبق این گزارش، با احتساب این عدد، تعداد شهدای نوار غزه از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۳۸هزار و ۷۹۴ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۹ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. این خبر در حالی منتشر می شود که سازمان پزشکان بدون مرز بتازگی در بیانیه ای درباره وضعیت فاجعه بار بیمارستان های نوار غزه هشدار داد و اعلام کرد که بیمارستان های این منطقه فاقد ابتدایی ترین امکانات هستند و در نتیجه تداوم این وضعیت، هر ثانیه، تعداد بیشتری از مردم جان خود را از دست می دهند.

تاکید مصر بر لزوم
برقراری آتش‌بس فوری در غزه
رئیس‌جمهور مصر خواستار هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی جهت برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه شد. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر تماس تلفنی از پتر پاول، رئیس‌جمهور چک دریافت کرد و ۲ طرف در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر تمایل خود به توسعه همکاری دوجانبه در شماری از پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مورد توجه از جمله تحولات غزه تاکید کردند. براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، رئیس‌جمهور مصر در جریان این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت دستیابی به راهکارهای مسالمت‌آمیز برای بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد. عبدالفتاح السیسی همچنین خواستار هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی جهت برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه و ارسال فوری کمک‌های امدادی به ملت فلسطین برای مقابله با اوضاع فاجعه‌بار انسانی شد. رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان برای دهمین ماه، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد.

گزارش «تجارت» از ابعاد و اهداف سفر هیات ایرانی به آمریکا:

گروه سیاسی: علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران که از روز دوشنبه (25 تیر) در صدر هیاتی برای شرکت در نشست شورای امنیت در خصوص فلسطین و همچنین نشست شورای امنیت در زمینه چندجانبه گرایی وارد نیویورک‌ شده، پیام قاطع تهران را به جامعه جهاین مخابره کرد.
به گزارش «تجارت»، باقری ظهر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «همکاری چند جانبه در راستای نظام جهانی پایدارتر، دموکراتیک تر و عادلانه تر» سخنرانی کرد و گفت: چندجانبه‌گرایی، مستلزم احترام به تقسیم کار میان ارکان ملل متحد است. دست‌اندازی خزنده شورا به مسایل ورای دستور کارش، که به وضوح در منشور تشریح شده، تمامیت منشور به عنوان یک معاهده بین دولتی را به مخاطره می‌اندازد و شورا را از کارکرد مناسبش منحرف می‌کند. علاوه بر این، «اعضای ملل متحد توافق کردند که تصمیمات شورای امنیت وفق منشور را پذیرفته و اجرا کنند». در اینجا، می‌خواهم به قطعنامه‌های ناعادلانه تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ اشاره کنم که نتیجه ادعاهای بی‌اساس آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، در تعارض با حقوق ایران تحت معاهده عدم اشاعه و ناقض حقوق بشر بنیادین مردم کشور من بود. تأکید می‌کنم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آن گروه از اعضایی که نقش اساسی در تحمیل آن تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند، نمی‌توانند از مسؤولیت خود در قبال نقض حقوق مردم ما شانه خالی کنند. او تصریح کرد: اقدامات قهری یک‌جانبه به شکل تحریم‌های فراسرزمینی کماکان مظهر یک‌جانبه‌گرایی افراطی و غیرانسانی است. آمریکا و متحدان غربی‌اش که آن تحریم‌ها را اجرا می‌کنند، باید برای ویرانی، مرگ و رنج‌ بی‌پایان ملت‌های تحت تحریم از جمله مردم کشور من پاسخگو شوند. دو نشست شورای امنیت به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ‌ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، برگزار می شود.

امیدواری تهران برای تعمیق مشارکت راهبردی با روسیه
«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی دیدار در نیویورک، آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای رایزنی کردند. باقری با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، روند پیشبرد روابط دوجانبه را در مسیری درست ارزیابی کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد فرایند تشریفات قانونی نهایی‌سازی اسناد مهم در دستورکار همکاری‌های دوجانبه به ویژه معاهده جامع مشارکت راهبردی و توافقات همکاری میان دوطرف از جمله بهره‌گیری از ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی هر چه زودتر به سرانجام برسد. در رایزنی درخصوص تحولات منطقه و غزه، سرپرست دستگاه دیپلماسی بر لزوم جلوگیری هر چه سریع تر از ادامه جنایات و حملات صهیونیست‌ها بر علیه مردم مظلوم غزه تاکید کرد. او بی‌توجهی به این موضوع و گسترش حملات رژیم صهیونیستی را منشا تنش تصاعدی بحران در منطقه عنوان کرد. باقری در واکنش به برنامه روسیه برای طرح مساله فلسطین و جنایات صهیونیست ها در جنگ غزه در مدت ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای امنیت، از تلاش‌های روسیه تقدیر کرد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود ضمن تبریک مجدد بابت برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران و با ابراز خرسندی از روند همکاری‌های دوجانبه، پیشبرد موضوعات در دستور کار با ایران را مورد اهتمام رهبران روسیه دانست. سرگئی لاوروف با اشاره به نگرانی مشترک روسیه درباره احتمال گسترش دامنه درگیری و تجاوز فراگیر صهیونیست‌ها از جمله به لبنان، اعلام داشت که کشورش به دنبال جلوگیری از چنین رویدادی است و بر مسئولیت همه طرف‌ها در این زمینه تاکید کرد. در این گفت‌وگو در خصوص برگزاری نشست‌های سه‌جانبه منطقه‌ای تبادل‌نظر و نسبت به برنامه‌ریزی لازم اقدام شد.

لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها
علاوه بر دیدار با سرکئی لاوروف؛ سرپرست وزارت خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی جدید در منطقه هشدار داد. «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه با بیان اینکه «صهیونیست‌ها نمی‌توانند شکست‌های غزه را با توسعه جنگ افروزی در دیگر مناطق در سطح منطقه جبران کنند بلکه بیشتر خود را در باتلاق مخاطرات بسیار جدی‌تر فرو می‌برند»، هشدار داد: «لبنان زنده کننده شکست‌های تاریخی برای صهیونیست هاست، چه در سال ۲۰۰۰ و چه ۲۰۰۶؛ لذا، لبنان قطعا جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود». باقری که پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نیویورک، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ سوالی درباره تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان و ادعاهای این رژیم و نیز واکنش جمهوری اسلامی ایران گفت: «این تجربه‌ ثابت شده است، هر چه که صهیونیست‌ها بیشتر در منطقه تنش‌آفرینی کنند و بیشتر جنایت انجام دهند، خودشان را در باتلاق تهدیدات و مخاطرات جدی‌تر فرو می‌برند».

هشدار صریح ایران نسبت به آتش‌افروزی در منطقه
«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، ۲ طرف پیرامون روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. باقری ضمن تبریک مجدد به مجارستان برای آغاز ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا، اظهار داشت که روابط ایران و مجارستان همواره مثبت و رو به جلو بوده است. او بر ضرورت تقویت ثبات منطقه و جلوگیری از گسترش تنش‌ها تأکید کرد و به تهدیدات اخیر علیه لبنان و جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین اشاره کرد. باقری هشدار داد که هرگونه تنش‌آفرینی جدید در منطقه به ضرر آتش‌افروزان خواهد بود.

اراده جدی ایران برای گسترش روابط با کویت
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه دیدارها و رایزنی‌های خود در نیویورک با عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت، دیدار و گفتگو کرد. باقری با اشاره به اشتراکات فرهنگی فراوان و روابط نزدیک دو کشور، همکاری نزدیک بین ایران و کویت و دیگر کشورهای منطقه را عاملی برای تقویت ثبات و استقرار پایدار در منطقه دانست. سرپرست دستگاه سیاست خارجی کشورمان با اشاره به سیاست دولت شهید آیت‌الله رئیسی در تحکیم روابط با همسایگان به عنوان یک اولویت اصلی در سیاست و روابط خارجی، تقویت اعتماد متقابل را نقطه شروع تعامل میان کشورهای همسایه دانست. وی همچنین تحکیم پیوندهای اقتصادی میان ایران و کویت را لازمه تقویت روابط دو طرف عنوان کرده و بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با کویت تأکید کرد. عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار به اشتراکات تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی بین دو کشور و مردم اشاره کرد و بر آمادگی دولت کویت برای توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید نمود.

آمریکا به برجام بازگردد رفتار محترمانه خواهیم داد
علاوه بر دیدارهای باقری، ناصر کنعانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT) روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مناسبات ایران و آمریکا در دولت‌های جدید دو کشور یادآور شد:‌ دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز سیاست خصمانه و مداخله‌جویانه‌ای در ارتباط با ملت ایران در پیش گرفته است. وی تصریح کرد: دولت آمریکا حتی به بزرگترین توافق بدست آمده از یک رویکرد دیپلماتیک چندجانبه یعنی توافق برجام هم پایبند باقی نماند و به طور غیرقانونی از آن خارج شد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ به اعتقاد من، زمانی شرایط در روابط ایران و آمریکا تغییر خواهد کرد که آمریکا در سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران تغییر اساسی و ملموسی ایجاد کند. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآور شد:‌ تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی ایران نشان داد که جمهوری اسلامی ایران تسلیم فشار نخواهد شد اما به یک رفتار منطقی و درست و به رفتار احترام‌آمیز پاسخ متناسب خواهد داد کنعانی تأکید کرد:‌ در این زمینه، بیش از هر چیز، انتظار آن است که دولت آمریکا،‌ چه دولت فعلی و چه دولت آینده آمریکا به تعهدات خود در خصوص توافق برجام برگردد و پایبندی خود را در عمل به این توافقات نشان دهد.

 

 

کنعانی: ادعای نقش ایران در حمله مسلحانه اخیر به ترامپ کذب است

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه ایران برخی گزارش‌های ادعایی در یکی از رسانه‌های آمریکایی پیرامون نقش ایران در حمله مسلحانه اخیر به رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تکذیب کرد. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برخی گزارش‌های ادعایی در یکی از رسانه‌های آمریکایی پیرامون نقش ایران در حمله مسلحانه اخیر به دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در پیگرد قضایی ترامپ به دلیل نقش مستقیم او در جنایت ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصمم است، اما هرگونه مداخله در حمله مسلحانه اخیر علیه ترامپ و یا ادعاها در مورد قصد ایران برای چنین اقدامی را قویا رد می‌کند و چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی می‌داند.
شبکه آمریکایی روز سه‌شنبه مدعی شده بود مقامات اطلاعاتی این کشور در هفته‌های اخیر نقشه‌ای احتمالی از سوی ایران برای کشتن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشن این کشور را کشف کرده‌اند. سی‌ان‌ان با این حال در گزارش خود آورده که هیچ ارتباطی با تلاش برای ترور او توسط «توماس متیو کروکس» در جریان تجمع پنسیلوانیا ندارد. بر اساس ادعای سی‌ان‌ان، اطلاعات به دست آمده از منبعی انسانی باعث شده تا مقامات طی هفته‌های اخیر شرایط امنیتی پیرامون ترامپ را افزایش دهند.
همچنین، نمایندگی ایران در سازمان ملل اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران درباره نقش داشتن تهران در ترور نافرجام «دونالد ترامپ» را تکذیب کرد. دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای در پاسخ به اتهامات بی‌اساس و مغرضانه درباره نقش ایران در ترور ترامپ، اعلام کرد «اتهامات بی‌اساس و مغرضانه» است. در ادامه این بیانیه آمده است: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به‌خاطر صدور دستور ترور سردار قاسم سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود؛ ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است».

نووستی: رئیس جمهور جدید ایران مسیر دوستی با روسیه را ادامه خواهد داد

گروه سیاسی: رسانه دولتی روس در یادداشتی درباره چگونگی توسعه روابط ایران و روسیه در دوران ریاست جمهوری مسعود پزشکیان تصریح کرده است: آرمان‌های رئیس‌جمهور جدید ایران، خللی در دوستی دو کشور ایجاد نمی‌کند و جایگاه این کشور را در عرصه بین‌المللی تضعیف نخواهد کرد. خبرگزاری نووستی با اشاره به شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیشین ایران در یک سانحه هوایی به بررسی روابط ایران و روسیه طی سالیان متمادی پرداخت و خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که روابط میان تهران و مسکو در دوران رئیس جمهور فقید ایران، بهترین روابط در کل تاریخ دو کشور شد. بنابراین، روابط روسیه با همسایه جنوبی خود تا حد زیادی به رئیس جمهور جدید ایران بستگی دارد، هرچند که جایگاه رهبری بالاترین قدرت را در این کشور دارد.
به گزارش «تجارت»، ریانووستی با تاکید بر اینکه «تاریخ روابط ایران و روسیه به قرن‌ها پیش باز می‌گردد» به کمک مالی پادشاه وقت ایران به اولین پادشاه سلسله رومانوف اشاره کرد و افزود: در طول قرن‌ها، بین دو کشور جنگ‌ها و همکاری‌های سودمند متقابل رخ داده که همواره به نفع هر دو قدرت بوده است که برای حاکمیت و استقلال خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند. به‌علاوه، ایران یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است. نام آن به زبان اوستایی برمی‌گردد که به «کشور آریایی» ترجمه شده است. رسانه روس در ادامه با طرح این پرسش که اکنون با توجه به انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جمهور جدید ایران، او روابط میان تهران و مسکو را چگونه می‌بیند، به یادداشت اخیر رئیس جمهور منتخب ایران در روزنامه تهران تایمز اشاره کرد و نوشت: سخنان او دلگرم کننده است؛ «روسیه یک متحد استراتژیک و همسایه ارزشمند ایران است و دولت من به گسترش و تقویت همکاری‌هایمان ادامه خواهد داد. ما برای برقراری صلح میان مردم روسیه و اوکراین تلاش می‌کنیم و دولت من آماده حمایت فعالانه از ابتکارات با هدف دستیابی به این هدف خواهد بود. من به اولویت همکاری دوجانبه و چندجانبه با روسیه، به‌ویژه در چارچوب ساختارهایی مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ادامه خواهم داد.» این خبرگزاری تصریح کرد: رویکرد اعلام شده در قبال روسیه از سوی رئیس جمهور جدید کاملاً با روحیه رئیس جمهور پیشین ایران مطابقت دارد که ترس بسیاری از ناظران را به دلیل روی کار آمدن پزشکیان از حزب اصلاح طلب رد می‌کند. این ناظران همچنین به وجود یک سری مقامات لیبرال در پست‌های تأثیرگذار در دولت روسیه اشاره می‌کنند و می‌گویند که با توجه به پیروزی یک اصلاح‌طلب در ایران، این شرایط نمی‌تواند به چیزی جز قطع رابطه با روسیه منجر شود. اما مسعود پزشکیان، خود معنایی کاملاً متفاوت از این کلمات می‌دهد. رئیس جمهور منتخب ایران نوشته «می‌خواهم تأکید کنم که دولت من تحت هر شرایطی بر اساس تمایل به حفظ غرور ملی و جایگاه بین‌المللی ایران هدایت خواهد شد.»