اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر آنکه رژیم صهیونیستی را وادار به آتش‌بس خواهد کرد، گفت تا زمانی که سیاست نسل‌کشی این رژیم ادامه داشته باشد، موضع خود را تغییر نخواهد داد. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه پس از جلسه کابینه بیان کرد: «از تاریخ هفتم اکتبر قتل‌ عام‌ها و جنایاتی را که مردم در غزه متحمل شده‌اند، مطرح کرده‌ایم. ما تمام امکانات و تلاش‌های خود را به کار گرفته تا اسرائیل را وادار به آتش‌بس کنیم.» بخش انگلیسی زبان تلویزیون المیادین به نقل از رئیس‌جمهور ترکیه گزارش کرد: «تا زمانی که سیاست نسل‌کشی اسرائیل ادامه داشته باشد، ترکیه موضع خود را تغییر نخواهد داد.» اردوغان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: «به‌رغم همه ظلم، بربریت و وحشیگری که اسرائیل از هفتم اکتبر به نمایش گذاشته، نتوانست عزم مقاومت مردم فلسطین را در هم بشکند.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت این کشور قصد دارد روابطش را با روسیه و چین در حوزه‌های مختلف ازجمله تجارت و گردشگری تقویت کند و در عین حال رویکردی متعادل را میان شرق و غرب برقرار نماید.

 

ترامپ آماده میانجی‌گری در بحران اوکراین است

نخست‌وزیر مجارستان به رهبران اروپایی گفته است که اگر «دونالد ترامپ» در انتخابات پیروز شود، «آماده است تا نقش میانجی صلح» را میان روسیه و اوکراین ایفا کند. «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به دنبال سفرهای بین‌المللی و دیدار با روسای جمهور روسیه، چین و اوکراین و هم‌چنین رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نامه‌ای را خطاب به «شارل میشل» رئیس شورای اروپا و تمام رهبران اتحادیه اروپا نوشت. تلویزیون سی‌ان‌ان گزارش کرد که نخست‌وزیر مجارستان در این نامه نوشته است: «می‌توانم با قاطعیت بگویم که ترامپ اندکی پس از پیروزی‌اش در انتخابات و حتی پیش از مراسم تحلیف، آماده خواهد بود تا نقش میانجی صلح را در جنگ اوکراین فورا ایفا کند. او برنامه‌های خوب و دقیقی در این زمینه دارد.» ویکتور اوربان در نامه خود به این رهبران نوشت، در طول این دیدارها یک «مشاهده کلی» وجود داشته مبنی بر آنکه «شدت درگیری نظامی در اوکراین در آینده نزدیک عمیقا تشدید خواهد شد.» او در رابطه با برنامه‌های احتمالی دونالد ترامپ جهت کاهش کمک‌ها به اوکراین در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نوشت: «من متوجه شده‌ام که درنتیجه احتمالی پیروزی ترامپ، مساله مالی و کمک‌ها به اوکراین در میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا تغییر قابل‌توجهی خواهد داشت و بیشتر به ضرر این اتحادیه خواهد بود.»

تلاش مخفیانه نتانیاهو
برای جلب رضایت ترامپ
تارنمای آکسیوس نوشت، به دنبال ترورنافرجام دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان، مشاوران بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل، پشت پرده، برای ترمیم روابط وی با رئیس جمهوری سابق آمریکا تلاش می کنند. این تارنمای آمریکایی افزود: متحدان نتانیاهو دستکم چهاربار در سه سال گذشته برای ترمیم روابط، با ترامپ دیدار داشته اند. روابط ترامپ و نتانیاهو به دنبال پیام تبریک رئیس رژیم صهیونیستی به جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا بعد از پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۰ به وخامت گرایید. یکی از مشاوران نتانیاهو به آکسیوس گفت تلاش های مشاوران نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلب رضایت ترامپ پیشرفت هایی داشته است اما ترامپ همچنان عصبانی است. اکنون مشاوران نتانیاهو نگران هستند که اگر ترامپ در انتخابات ماه نوامبر (آبان) پیروز شود، مانند دوره نخست ریاست جمهوری اش، روابط وی با نتانیاهو نزدیک نباشد. ترامپ، نتانیاهو را به عدم وفاداری به دلیل تبریک به بایدن متهم کرده و از این که نتانیاهو ادعاهای او درباره تقلب در انتخابات را تایید نکرده است، خشمگین است.

پارلمان انگلیس به طور رسمی گشایش یافت
پارلمان انگلیس دیروز (چهارشنبه) با نطق چارلز سوم پادشاه این کشور که در آن به لوایح پیشنهادی دولت جدید حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» اشاره شده است، گشایش یافت. در مراسم گشایش پارلمان، پادشاه انگلیس طی تشریفاتی با ارابه سلطنتی وارد پارلمان شد و در حضور اعضای خانواده سلطنتی، نمایندگان مجلس، نخست وزیر و اعضای کابینه جدید، برنامه های دولت را تشریح کرد.

بایدن بار دیگر تاکید کرد
«صهیونیست» است
«جو بایدن» ضمن آنکه مجددا خود را «صهیونیست» نامید، ادعا کرد که بیش از هر شخص دیگری برای فلسطین اقداماتی انجام داده و در عین حال خواستار کمک‌های بیشتر به نوار غزه شد. «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا در گفت‌وگو با «اسپیدی مورمن» خبرنگار آمریکایی گفت: «من ۱۰۰۰ درصد نسبت به ماندن در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ متعهد هستم!» تلویزیون سی‌ان‌ان گزارش کرد که این مصاحبه روز جمعه یک روز پیش از ترور نافرجام «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ انجام و روز سه‌شنبه منتشر شده است.

گزارش «تجارت» از ذهن، افکار و جهان معاون دونالد ترامپ:

گروه جهان: دونالد ترامپ دو روز بعد از تروز نافرجام، رسما سناتور جی‌دی ونس را به‌عنوان معاون خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ معرفی کرد. ترامپ پیشتر از او به عنوان یک «جنگجو» یاد کرده است.
به گزارش «تجارت»، اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر باشد، سناتور ونس که حالا ۳۹‌ ساله است، جوان‌ترین معاون رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود. نتایج نظرسنجی‌های آمریکا از این واقعیت گزارش می‌دهند که احتمالا ترامپ و ونس ترکیب زوج جدید کاخ سفید خواهند بود. همین امر شناخت جهان فکری و افکار او را بسیار مورد توجه قرار داده است.

از هیتلر خواندن ترامپ تا رسیدن به معاونت
سیاست‌مداری که در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ را با هیلتر مقایسه و او را یک «احمق» نامیده بود، حالا با تصمیم این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است به‌عنوان معاون در این رقابت حضور یابد. جی‌دی ونس در دوم آگوست ۱۹۸۴، در میدل‌‌تاون ایالت اوهایو دیده به جهان گشود. کتاب خاطرات او‌ «مرثیه هیلبیلی» نام دارد که با عنوان فرعی «خاطره‌ای از خانواده و فرهنگ در بحران»، در سال ۲۰۱۶ منتشر شد‌ و در سال ۲۰۲۰ هم فیلمی با اقتباس از آن با همین عنوان ساخته شد. این کتاب که مشکلات اجتماعی-اقتصادی در زادگاه جی‌دی ونس و چرخه فقر در منطقه «آپالاش» را بررسی می‌کند، فرهنگ خودتخریبی در مناطق روستایی آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهد و تلاش می‌کند محبوبیت دونالد ترامپ را در میان سفیدپوستان آمریکایی کم‌درآمد توضیح دهد. این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز تبدیل شد و در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ توجه درخور توجهی را به خود جلب کرد. ونس در کتاب خاطراتش، کودکی‌اش را سرشار از فقر و آزار و اذیت توصیف کرده‌ و گفته است پدر و مادرش خیلی زود از هم جدا شدند. پس از این رویداد، او و خواهرش سال‌های زیادی را با مادربزرگ‌شان زندگی کرده‌اند. او بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به نیروی دریایی آمریکا می‌پیوندد و در زمان حمله آمریکا به عراق، در این کشور ایفای نقش کرده است. او همچنین در دانشگاه ییل حقوق خوانده و همان‌جا هم با همسر کنونی‌اش، اوشا که زنی با تبار هندی است، آشنا شده است.
ورود ونس به جهان سیاست
عمر حضور رسمی او به سیاست چندان طولانی نیست و کمتر از دو سال قبل وارد مجلس سنا شد. ونس یک سرمایه‌گذار و تاجر است که از لزوم حمایت از استارت‌آپ‌ها می‌گوید. او در سال ۲۰۲۲ و در حالی که در جریان انتخابات درون‌حزبی هم از سایر رقبای خود عقب بود، با حمایت دونالد ترامپ ناگهان دچار جهش شد و توانست با تبدیل‌شدن به نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا در اوهایو، تیم رایان، سناتور دموکرات این ایالت را شکست دهد و در ژانویه ۲۰۲۳ وارد مجلس سنا شود. ونس در سال ۲۰۱۶ یکی از منتقدان جدی دونالد ترامپ بود و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال، ترامپ را یک «احمق» خوانده بود. ونس همچنین گفته بود ‌ترامپ می‌تواند «هیتلر آمریکایی‌ها» باشد. به مرور اما او به یکی از مدافعان سرسخت ترامپ تبدیل شد و در سال ۲۰۲۰ حمله گروهی از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره را کم‌اهمیت جلوه داد. جی‌دی ونس از همان سال ۲۰۲۰ به ترامپ نزدیک شد و روابط این دو به مرور زمان با یکدیگر مستحکم‌تر شد.

حمات ویژه از اسرائیل
ونس یکی از حامیان جدی اسرائیل در ساختار قدرت در آمریکا محسوب می‌شود. او بارها دولت بایدن را متهم کرده که دست اسرائیل را برای اقدامات لازم و ضروری برای امنیت بسته است. سناتور ونس، اسرائیل را «یکی از مدرن‌ترین و پویاترین‌ها در جهان» نامیده است. ونس همچنین از ادامه جنگ در غزه توسط اسرائیل دفاع کرده و مخالف اعمال فشار دولت بایدن بر اسرائیل برای پایان‌دادن به جنگ بوده است. او که خود در جریان حمله آمریکا به عراق به‌عنوان سرباز این کشور حضور داشته، از منتقدان حمله به عراق بوده است. ونس یک‌ بار در جریان یک سخنرانی در این زمینه گفته بود: «من برای خدمت به کشورم به عراق رفتم و آنجا دیدم که چیزهایی که به ما گفته شده بود، دروغ بود». او در یک گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد مهم‌ترین چیز برای واشنگتن باید انجام دو کار باشد؛ «یکی جلوگیری از ایجاد یک درگیری گسترده منطقه‌ای و دوم حمایت از متحدان اسرائیلی‌مان». معاون ترامپ در میان جمهوری‌خواهان به یک ضد چینی تمام عیار شناخته می‌شود. در همین راستا، «جی.دی ونس» معاون انتخابی دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، اظهارات منفی را علیه چین به عنوان رقیب سر سخت ایالات متحده عنوان کرد و پکن را بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده نامید.

معامله غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن توسط بنگاه‌های املاک
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به خریدو فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در برخی بنگاه‌های املاک این کار را غیرقانونی اعلام کرد.
به گزارش تسنیم، یاسر دستمالچیان یادآور شد: با بازرسی‌های صورت گرفته توسط کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن از بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور، خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی حمایتی در برخی از بنگاه‌ها در حال انجام است که غیرقانونی است.
وی با تاکید بر اینکه خرید و فروش مسکن‌های حمایتی مطابق با بندی که در قراردادها قید شده غیرقانونی است، تصریح کرد: بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند. در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند.
وی با بیان این‌که طبق ماده 13 قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است، افزود: در این قانون قید شده حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود ندارد. همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالت نامه‌ها وابسته به اخذ استعلام از وزارت راه و شهرسازی است.
وی افزود: این معاملات در هیچ‌کدام از محاکم پذیرفته نیست و طبق قانون دفاتر ثبت اسناد و املاک مجاز به ثبت این دست از قراردادها نیستند.
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی گفت: سوداگران با توجه به این قانون برای اینکه دچار مشکل نشوند شروع به فروش امتیازهای خود به قیمت پایین‌تر کرده‌اند. مردم هم به جهت ناآگاهی که نسبت به موضوع دارند اقدام به خرید می‌کنند و دچار ضررهای جبران ناپذیر می‌شوند از مردم خواهشمندیم که از خرید امتیازهای مساکن حمایتی اجتناب کنند.

 

گروه اقتصادی:‌وزیر کار با اعلام شکسته شدن رکورد کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳، ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، افزایش سرمایه‌گذاری و هدایت نقدینگی به سمت تولید را از عوامل کاهش بیکاری در کشور برشمرد.
به گزارش ایسنا، بررسی علل و نشانه‌های تحقق شاخص‌های بازار کار حاکی از ‌آن است که مجموعه اقدامات دولت سیزدهم در طول سه سال گذشته در بهبود فضای کسب و کار و رونق بازار کار و اشتغال اثرگذار بوده است.

به اذعان کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، اقداماتی همچون احیای بنگاه‌های راکد،افزایش آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی،تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، نظارت سختگیرانه بر فرایند اشتغال، افزایش موثر حداقل دستمزد،‌ توسعه مشاغل خانگی و کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری از جمله عوامل موثر بر بهبود فضای کسب و کار به شمار می‌رود.
سال گذشته بیشتر استان‌های کشور با کاهش نرخ بیکاری مواجه بودند به نحوی که نرخ بیکاری در ۱۹ استان در کانال ۷ درصد قرار گرفت و در ۲۵ استان تک رقمی شد و تنها ۶ استان با نرخ‌ بیکاری دو رقمی مواجه بودند. یکی از دلایل تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور، افزایش اختیارات استانداران در زمینه اشتغالزایی بوده است.
به گفته وزیر کار ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقمندی مردم به سرمایه‌گذاری به جای سفته بازی و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید از جمله عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری بوده است.
برابر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه بیش از ۱۵ استان در کشور نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد داشته‌اند که با تلاش‌ دولت سیزدهم به ۱۰ استان رسیده است.
سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت با تایید کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور از تک رقمی شدن آن در ۲۶ استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری سایر استان‌ها هم کاهش قابل توجهی داشته و هدفگذاری ما تا پایان سال رساندن نرخ بیکاری به عدد ۶.۹ درصد بوده است. وی به شاخص‌های اشتغال ارائه شده در گزارش مرکز آمار ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، رکوردشکنی نرخ بیکاری در فصل بهار صورت گرفته و نرخ بیکاری به عدد ۷.۷ درصد رسیده که بانک جهانی این نرخ را ۶.۶ درصد اعلام کرده است. به اعتقاد وزیر کار ثبات اقتصادی، دیپلماسی فعال، علاقمندی مردم به سرمایه‌گذاری به جای سفته بازی و سوداگری در بازار و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید از علل موثر کاهش نرخ بیکاری بوده است.
تازه‌ترین نتایج آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار ایران در بهار امسال منتشر کرده نشان می‌دهد که ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌ و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین ۴۴۰ هزار نفر به جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل افزوده شده است. کاهش یک درصدی نرخ بیکاری زنان، افزایش ۲.۴ درصدی سهم زنان فارغ التحصیل شاغل از کل زنان شاغل، کاهش ۰.۴ درصدی اشتغال ناقص، افزایش ۰.۲ درصدی نرخ مشارکت زنان، افزایشی شدن نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۶ استان، افزایش خالص اشتغال به ۴۳۹ هزار و ۸۱۴ نفر و کاهش تعداد بیکاران به ۸۹ هزار و ۳۸۳ نفر از جمله دستاوردها و نتایج گزارش اخیر مرکز آمار ایران است.
پیش از این معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که هدفگذاری دولت سیزدهم کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به زیر ۷ درصد تا پایان سال است.
به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان بازار کار در دولت سیزدهم اقدامات جدی و اثرگذاری برای تحرک بخشی به بازار کار، رونق تولید و اشتغال در پیش گرفته شده است که احیای کارخانه‌های راکد و تعطیل شده، تزریق تسهیلات ارزان قیمت،‌تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و توسعه مشاغل خرد و خانگی از آن جمله است.

عملیات ۷ اکتبر و پس از آن عملیات وعده صادق توانسته در نگاه هندی‌ها کفه کریدور «آیمِک» را پایین‌تر و کفه کریدور شمال جنوب را نسبت به قبل بالاتر بیاورد.
به گزارش تسنیم، کریدور اقتصادی هند- خاورمیانه- اروپا (آیمِک) با ایجاد بسترهای اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، موجب تمایل بیشتر کشورهای عربی به پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌شود و از این جهت مورد حمایت ویژه هند و ایالات متحده آمریکا قرار دارد. در حالی کریدور حمل ونقلی شمال- جنوب چه از منظر شرایط تحریمی ایران و چه از نظر مختل شدن دسترسی به اروپا بعد از جنگ اوکراین، جذابیت چندانی برای هندی ها نداشته و نگاه هند به این کریدور، معطوف به دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی بوده است.
با این حال، با وقوع عملیات های 7 اکتبر، امنیت مرزها و بنادر سرزمین های اشغالی و در سطحی کلان تر موجودیت رژیم صهیونیستی با چالش جدی مواجه و اتصال آیمک به اروپا نیز دست کم تا زمان تعیین اوضاع منطقه مختل شد.
براساس این تحولات، به نظر می‌رسد هند در وضعیت عدم قطعیت نسبت به دو گزینه آیمک و کریدور شمال- جنوب برای ایجاد اتصال چندشیوه ای به اروپا قرار گرفته و در این شرایط، تصمیم به بازی همزمان در دو زمین ایران و رژیم صهیونیستی گرفته است. انجام عملیات وعده صادق اگرچه توانست در نگاه هندی ها، کفه آیمک را پایین تر و کفه کریدور شمال- جنوب را نسبت به قبل بالاتر بیاورد؛ اما اینکه انتظار برود که به صرف این اقدام، وزن کریدور شمال- جنوب از آیمک بیشتر شده باشد دور از ذهن می‌کند. در گزارش حاضر، توصیه هایی برای تقویت کریدور شمال- جنوب در مقابل آیمک مطرح شده است؛ از جمله اصلاح موافقت نامه «کریدور حمل ونقل شمال- جنوب» و ارتقای آن به «کمربند اقتصادی شمال- جنوب» شامل ابتکارعمل هایی برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای منطقه.
با آغاز عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر 2023 میلادی و ضربه اساسی به هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی، رژیم اشغالگر نیز در پاسخ به این عملیات، دست به کشتار بی رحمانه و نسل کشی زنان و کودکان در نوار غزه زده است.
در پاسخ به جنایات وحشیانه این رژیم، کشورهای مختلف و در صدر آنها ایران ،یمن ،لبنان، عراق و سوریه اقدامات متقابلی را در پیش گرفتند. یکی از این اقدامات جلوگیری از عبور کشتی ها به مقصد فلسطین اشغالی تحت پرچم هر کشوری از م مسیر دریای سرخ توسط گروه مقاومت انصار الله یمن است. با توجه به وضعیت جدید هزینه بیمه کشتیهایی که از دریای سرخ و کانال سوئز عبور می کنند؛ افزایش یافته و کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی که عمدتاً حامل نفت هستند نیز مجبور به تغییر مسیر و دور زدن قاره آفریقا شده اند. با ناامن و گران شدن مسیر دریای سرخ توجه به کریدور اقتصادی چند شیوه ای هند - خاورمیانه - اروپا (به طور رایج، آیمک یا هند - عرب (مد) که در سال 2023 در نشست سران گروه 20 در دهلی نو مطرح شده بود بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این کریدور به رغم چالشهای مختلف همچون عبور از مرزهای چندین کشور، سرمایه گذاریهای زیر ساختی مورد نیاز، موقعیت بیابانی بخش هایی از مسیر عبوری تنش ها و تحولات موجود در منطقه و حساسیت در روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی می تواند یک اتصال و پیوند اقتصادی از حاشیه جنوبی اوراسیا در ساحل غربی هند تا سواحل مدیترانه شرقی در یونان تشکیل دهد. بر این اساس آیمک این ظرفیت را دارد که ضمن کاهش 40درصدی زمان حمل کالاهای هندی به اروپا نسبت به مسیر کانال سوئز، معماری اتصال اوراسیا و نقش هند در نظم اقتصادی جهانی را دوباره پیکربندی کند. گزینه قدیمی تر حمل و نقل چند شیوه ای هند به اروپا، کریدور شمال-جنوب عبوری از ایران است که یک شبکه از مسیرهای جاده ای ریلی و دریایی، مقرون به صرفه از نظر زمان سفر و هزینه برای اتصال هند تا اروپای شمالی و غربی است. ایده ایجاد این کریدور حمل و نقلی اولین بار توسط هند روسیه و جمهوری اسلامی ایران با امضای توافق نامه بین دولتی در 12 سپتامبر 2000 میلادی به منظور تقویت تجارت و ارتباطات حمل و نقل بین کشورهای در مسیر خود اتخاذ شد.