رئیس صداوسیما خبر داد:

رییس سازمان صداوسیما اعلام کرد: پخش سریال «سلمان فارسی» داود میرباقری سال ۱۴۰۵ کلید می‌خورد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما گفت: مجموعه «سلمان فارسی» به بهترین شکل ممکن به لحاظ پشتیبانی منابع مالی و جدول‌پیش‌بینی شده کار پیش می‌رود و هیچ تأخیری برای پخش «سلمان فارسی» وجود ندارد.
وی اعلام کرد: این سریال پرهزینه‌ترین، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مجموعه است که امیدواریم از اوایل سال ۱۴۰۵ پخش آن را کلید بزنیم.
به گزارش ایسنا، «سلمان فارسی» با بیش از هزار بازیگر اصلی و چهار هزار بازیگر فرعی از نزدیک به پنج سال گذشته تاکنون کار خود را شروع کرده است.
تاکنون هشت هزار نفر از سراسر کشور علاقمند به حضور در این سریال بوده‌اند.

«سلمان فارسی» محصول مرکز سیما فیلم سازمان صداوسیما به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری است که تصویربرداری آن از آذر ۱۳۹۸ در کرمان آغاز شده و در شاهرود، قشم، جلفا، شهرک‌های سینمایی غزالی، نور و دفاع مقدس ادامه داشته است.
این سریال در سه فصل دوران ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و حجاز صدر اسلام به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبر اسلام (ص) می‌پردازد.
بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، علیرضا شجاع نوری، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، بهناز توکلی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران، چند بازیگر خارجی از ارمنستان، یونان، مراکش و تونس و حدود ۱۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی مقابل دوربین این سریال رفته‌اند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از طرح تشدید برخورد با تخلف پوشش و دستکاری پلاک خبر داد.
به گزارش ایسنا، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور درباره طرح تشدید برخورد با پوشش پلاک در شهر تهران گفت :پلاک هویت و شناسنامه هر خودرو و موتورسیکلت است و حتما خودروها و موتورسیکلت‌هایی که درسطح شهر در حال تردد هستند باید پلاکشان مشخص و در دسترس باشد بر همین اساس از شنبه ۲۳تیرماه ۱۴۰۳، طرح تشدید برخورد با تخلفات پوشش پلاک، توسط همکاران بنده در سطح معابر پایتخت، به جدیت پیگیری می‌شود و اعمال قانون نیز انجام می‌شود. موسوی پور درباره برخورد با تخلفات پلاک موتورسیکلت ها گفت: از ابتدای امسال بیش از ۷۱ هزار مورد اعمال قانون فقط در حوزه موتورسیکلت در سطح شهر تهران در خصوص تخلفات پلاک داشته‌ایم که این میزان نسبت به آمار مدت مشابه سال گذشته که ۴۶ هزار فقره بوده ، به میزان ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها در محل رفع پوشش پلاک می‌شوند؛ افزود« از ابتدای سال جاری تاکنون از بیش از ۵۴ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح معابر شهر تهران در همان محل تخلف رفع اثر پوشش پلاک انجام شده است‌. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره تخلفات پلاک در خودروها نیز گفت: سال گذشته، ۱۷۶ هزار راننده متخلف جریمه شدند. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از ۲۲۱ هزار مورد اعمال قانون فقط در بحث تخلفات پلاک در شهر تهران صورت گرفته است که شاهد افزایش ۲۵ درصدی این برخورد با این تخلف در سال جدید هستیم. همچنین در این بازه زمانی تاکنون از ۲۴ هزار و ۱۲۳ دستگاه خودرو در سطح معابر پایتخت نیز در همان محل تخلف ضمن اعمال قانون، رفع اثر پوشش پلاک شده است.
موسوی‌پور با اشاره به افزایش نرخ جریمه‌ها گفت: جریمه پوشش پلاک در گذشته ۶۰ هزار تومان بود اما با ابلاغ دولت، نرخ جدید این جریمه ۴۰۰ هزار تومان است که به رانندگان توصیه می‌کنیم این تخلف را انجام ندهند که مجبور به پرداخت این جریمه جدید نباشند.
وی با اشاره به جرم بودن دستکاری در پلاک افزود: همچنین بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مخدوشی و دستکاری در ارقام پلاک جرم است و پلیس ضمن توقیف وسیله نقلیه، راننده را به مراجع قضایی معرفی می کند و قانونگذار شش ماه تا یکسال حبس برای مرتکبین این جرم در نظر گرفته است.

مدافع چپ قطری تیم فوتبال پرسپولیس در آستانه جدایی از این تیم قرار دارد. به گزارش ایسنا، بعد از مخالفت باشگاه پرسپولیس با پیشنهاد دو باشگاه قطری برای به خدمت گرفتن عبدالکریم حسن، مدیران این باشگاه برای مدافع خود بلیت برگشت به ایران تهیه کردند تا هرچه زودتر در تمرینات شرکت کند اما حسن علی‌رغم این موضوع به ایران بازنگشته و پیغام داده که خواستار جدایی از پرسپولیس است. بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد، باشگاه پرسپولیس به دو باشگاه العربی قطر و الکوره قطر اعلام کرده در قبال یک میلیون و 500 هزار دلار حاضر است رضایت نامه این بازیکن را صادر کند.
با این شرایط باید دید در نهایت آیا پرسپولیس این بازیکن را با مبلغ قابل توجهی به فروش خواهد رساند یا حسن بالاخره به تمرینات پرسپولیس بازخواهد گشت.

مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان مدارس ضمن تاکید بر اینکه مدرسه‌ها حق تغییر سالانه طرح و رنگ لباس فرم را ندارند گفت: دانش‌آموزان می‌توانند از لباس فرم پارسال خود استفاده کنند و اجباری برای تهیه لباس جدید نیست.
به گزارش ایسنا، مدبر نژاد افزود: مدرسه‌ها حق تغییر سالانه طرح و رنگ لباس فرم را ندارند و در صورت شکایت اولیاء، با مدرسه‌های متخلف برخورد می‌شود. همچنین در صورتیکه لباس فرم سال گذشته دانش آموزان قابل استفاده باشد، نیاز نیست تا لباس جدید تهیه کنند. وی ادامه داد: به طور مثال در شهر تهران با توجه به مقدار پارچه و کیفیت لباس، کمترین قیمت لباس فرم دانش آموزان ۵۴۸ هزار تومان و بیشترین قیمت ۸۳۷ هزار تومان تعیین شده است. مدیرکل انجمن اولیاء و مربیان مدارس با اشاره به اینکه در بیشتر استان‌ها اداره‌های صمت و اتحادیه‌ها مربوطه مسئولیت تعیین قیمت لباس فرم دانش آموزان را برعهده دارند گفت: به طوریکه نرخ‌نامه‌ها ابلاغ و به اطلاع والدین رسیده است.
وی درباره دریافت مبالغ چند میلیونی از والدین برای لباس فرم دانش آموزان در مدارس غیر دولتی گفت: مدارس غیردولتی نیز مجزا از آن چیزی که وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده، نیستند و در این باره با رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی رایزنی شده تا مدارس متخلف شناسایی و با آنها برخورد قانونی می‌شود. مدبرنژاد در خصوص برخی مدارس که خانواده‌ها را به تولیدی‌های خاصی ارجاع می‌دهند نیز اظهار کرد: از نظر قانونی نرخ نامه‌ها مشخص، مصوب و در اختیار والدین قرار می‌گیرد و انجمن اولیاء باید تصمیم‌بگیرد که از کجا و به شکلی لباسهای فرم تهیه شود لذا سوق دادن والدین به سمت تولیدی‌های خاص، تخلف است.

مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در حقوق تیرماه آنها اعمال نشده و آنها نگران تعلیق متناسب‌سازی هستند؛ اما پیگیری‌های همشهری حاکی از این است که این اتفاق به دلیل تعلیق در اجرای قانون نبوده و مبلغ متناسب‌سازی این ماه مانند سه‌ماهه نخست سال جزو مطالبات بازنشستگاه منظور خواهد شد.

بازنشسته
به گزارش همشهری آنلاین، پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در هیات دولت، از اواسط تیرماه مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی معادل ۳ میلیون تومان بابت سه‌ماهه نخست سال به حساب بازنشستگان واریز شد.
با این اقدام دولت، این‌گونه قلمداد شد که اجرای این قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان رسماً آغاز شده است؛ بر همین اساس، وقتی حقوق تیرماه بازنشستگان بدون مبلغ متناسب‌سازی به حسابشان واریز شد، نگرانی درباره تعلیق متناسب‌سازی افزایش یافت.

مبنای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
در بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، برای عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه به نحوی عمل کند که در سال اول (۱۴۰۳) معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق تا ۹۰ درصد یاد شده در حقوق بازنشستگان اعمال شود.
البته کارشناسان با استناد به اینکه قدرت خرید حقوق و دستمزد شاغلان به‌واسطه تورم کاهش پیدا کرده و دولت ناچار است در سال‌های پیش رو آن را افزایش دهد؛ معتقدند رقمی که برای متناسب‌سازی به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود قادر نخواهد بود حقوق آنها را تا ۹۰ درصد شاغلان مشابه و هم‌تراز بالا ببرد، مگر اینکه منابع بسیار هنگفت‌تری به متناسب‌سازی اختصاص یابد.
باوجود این نقد کارشناسی، قانون‌گذاران در مجلس و مجریان قانون در دولت، معتقدند متناسب‌سازی را طبق نظر قانون در سه سال اجرا خواهند کرد و واریز علی‌الحساب نیمه تیرماه نیز اولین گام برای تحقق همین هدف بوده است.
در ۱۴ تیرماه، داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به تصویب آئین‌نامه اجرایی بند یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه در هیات دولت، اعلام کرد: به‌زودی مبلغ سه میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان (برای ۳ ماهه اول سال) واریز خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید. پیرو این اظهارنظر و با توجه به اینکه هنوز احکام متناسب‌سازی بازنشستگان صادر نشده، برای حقوق تیرماه بازنشستگان نیز امکان محاسبه قطعی مبلغ متناسب‌سازی وجود ندارد مگر اینکه متولیان امر بخواهند بازهم به‌صورت علی‌الحساب مبلغی را واریز کنند.
پیگیری همشهری برای اطلاع از وضعیت این موضوع نتیجه قطعی به دنبال نداشت؛ اما یکی از منابع آگاه به موضوع در سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: این سازمان در حال تأمین منابع مالی برای پوشش مطالبات بازنشستگان و سایر هزینه‌ها نظیر درمان و ... است و ازآنجایی‌که هنوز احکام حقوقی جدید صادر نشده و مبلغ متناسب‌سازی در حکم بازنشستگان مشخص نیست، این مبلغ برای تیرماه واریز نشده است.
به گفته این منبع مطلع، مبلغ متناسب سازی برای تیرماه مانند مابه التفاوت مبلغ علی الحساب متناسب سازی با مبلغ قطعی در سه ماهه اول سال به‌عنوان مطالبات بازنشستگان منظور خواهد شد تا بعد از صدور احکام، به همراه مبالغ التفات قطعی سه‌ماهه اول به حساب آنها واریز شود. این منبع آگاه زمان مشخصی برای صدور احکام حقوقی بازنشستگان اعلام نکرد.

آئین محوری نخل گردانی با حضور هیأت‌های عزاداری و عموم مردم متدین و خداجوی شهرستان شاهرود برگزار شد. به گزارش مهر یازدهم محرم از آن دست روزهایی است که برای مردم شاهرود، حال و هوایی دیگر دارد. مردمی که دلداده امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) هستند. یازدهم محرم شاید در بسیاری از شهرها پایان عزاداری‌های دهه اول محرم باشد اما برای شاهرودی‌ها تازه آغازی بر بزرگترین مراسم مذهبی استان سمنان است. یازدهم محرم برای مردم شاهرود روز عاشقی است روز اشک نخل؛ روزی که همه از کوچک و بزرگ تا فقیر و غنی یک جا جمع می‌شوند لباس سیاه عزاداری مولایشان حسین (ع) را بر تن می‌کنند و در رثای سالار شهدا، بر سر و سینه می‌زنند اینجا کسی از نسب و سبب کسی سوال نمی‌کند امروز اینجا همه یک نام دارند؛ عزادار حسین (ع)؛

روز یازدهم فرا رسید
یازدهم محرم برای شاهرودی‌ها تازه شروع عاشقی است هر چند به لحاظ تقویم شاید پایان راهی باشد که ابتدایش را با شمع و چراغ تکیه بازار و سپس مراسم یاعباس روز پنجم محرم آغاز کرده باشند اما تازه اول راه دلدادگی است اول راه عشق به امام حسین (ع) مردم شاهرود اگر در مراسم نخل گردانی شرکت نکنند که انگار اصلاً عزاداری نکرده‌اند.
اصلاً این نخل است که عیار سوگواری محرم شهرستان شاهرود و بلکه استان سمنان را نشان می‌دهد به لحاظ وسعت، حجم عملیات، تعداد نفرات، حضور هیأت‌های مذهبی، اینجا امروز بزرگترین گردهمایی مذهبی استان سمنان برگزار می‌شود مراسمی که جمعیتی پرشمار در آن حضور دارند جمعیتی که حتی قابل شمارش نیست. مراسمی که اگر حتی از نماز ظهر در آن حاضر شوید بازهم نفر اول نیستید که به انتظار نشسته تا چشم بر نخل بیاندازد و گریه کند به حال شهدا و اسرای دشت کربلا؛ این مردم، این چنین عاشق و دلداده امام حسین (ع) هستند وگرنه مراسم نخل بهانه‌ای برای گریستن است.

نخل بر دوش مردم
نخل در طول سال در کوچه معروف به تکیه بازار قرار دارد و یک خانواده شاهرودی متولی نگهداری از آن است این نخل سازه‌ای بلند به اندازه یک خانه دو طبقه است که بزرگترین نخل استان سمنان هم محسوب می‌شود نخلی که با چوب‌های قطور سپیدار درست شده و گفته می‌شود دو هزار و ۲۰۰ کیلوگرم وزن تقریبی دارد. ۱۲ تیر در پایین آن قرار دارد که هر تیر مختص به یک هیأت عزاداری است باغزندانی ها، بید آبادی‌ها، تکیه بازار، مسجد غربا و خلاصه جای هر کس بر طبق سنت و قانونی نانوشته، مشخص است و همه باید برسند و زیر نخل قرار بگیرند تا آن را بلند کنند و این کار منطق خاص خودش را هم دارد. از لحظاتی قبل همه هیأت‌های مذهبی به صورت سینه زنی و زنجیر زنی خیابان‌های مشرف به تکیه بازار را طی می‌کنند و نزدیک می‌شوند این هیأت‌ها یکی یکی وارد می‌شوند و خیابان آبشار را به سمت تکیه بازار و نخل می‌پیمایند هر هیأت که وارد می‌شود عزاداری و سینه زنی می‌کند و نوحه مخصوص خودش را می‌خواهند همه گرد می آیند و زیر لوای عزاداری امام حسین (ع) و مراسم نخل توقف می‌کنند. حالا دیگر هیأت‌ها به کنار می‌روند و مردم یک تنه و یک بدنه را تشکیل می‌دهند همه شأن می‌شوند عاشق امام حسین (ع) با هر رنگ و سن و جثه و وضعیت مالی و تحصیلی، همه شأن یکی می‌شوند و نخل را به حرکت در می‌آورند نخل آرام آرام بر دوش مردم جابجا می‌شود تا راه خودش را در میان جمعیت باز کند و به مکان پارک شهدای محراب برسد آنجا بر زمین گذاشته می‌شود.

مبارزه با مواد مخدر از دستگیری زوج جوانی خبر داد که در پوشش خانواده اقدام به قاچاق سنگین مواد مخدر می‌کردند. به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ حسین باباپور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب اظهار کرد: در پی ارجاع چندین فقره گزارش و شکایات مردمی مبنی بر فروش و توزیع مواد مخدر در شهر تهران پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و تیمی از مأموران پایگاه سوم این پلیس رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. وی ادامه داد: اقدامات اطلاعاتی و پلیسی مأموران از سر گرفته شد تا اینکه پس از چندین روز تحقیقات فنی مشخص شد یک زوج جوان که از سوداگران سابقه‌دار مواد مخدر در پایتخت هستند، با مراجعه به استان‌های جنوب شرقی کشور مبادرت به تهیه و انتقال مواد مخدر به پایتخت می‌کنند. باباپور افزود: به دنبال این موضوع، مأموران با رصد دقیق فعالیت مجرمانه متهمان، مخفیگاه و محل سکونت آنان را در یک خانه مسکونی در یکی از محلات شهر تهران شناسایی کردند و بدین ترتیب شمارش معکوس این مقام انتظامی گفت: با تجمیع اطلاعات به دست آمده، موضوع به مقام قضائی منعکس و دستور بازداشت مهمان صادر شد و در ادامه مأموران پس از چندین شبانه‌روز رصد و پایش مدقانه، بامداد روز گذشته با رعایت موازین شرعی و قانونی ضمن ورود به مخفیگاه متهمان، آنان را در یک عملیات غافلگیرانه پلیسی دستگیر و در بازرسی از محل ۴۰ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش تسنیم، ناصر هیراد با اشاره به کمبود جهانی انسولین قلمی "نوومیکس" اظهار کرد: بخشی از انسولین‌های قلمی مورد نیاز بازار از مسیر واردات تامین می‌شود. وی اظهار کرد: انسولین نوومیکس تولیدی در کشور به دلیل کمبود جهانی، به میزان نصف مصرف ماه، توسط شرکت نوونوردیسک تامین می‌شود و میزان عرضه محصول از 800 هزار عدد ماهانه به 440 هزارعدد افت کرده اما منجر به قطع عرضه نشده است. هیراد با بیان اینکه در حال حاضر کمبود انسولین نومیکس در استرالیا، اندونزی، کره جنوبی، مالزی، هند، ترکیه و غیره با بحران مواجه شده است، افزود: سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا از طریق واردات موازی انسولین موردنیاز بیماران را تامین کند که اقدامات لازم را در این زمینه نیز انجام داده است و سعی می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد کند. معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در حال حاضر درمورد انسولین‌های برندهای دیگر مشکلی در تامین بازار وجود ندارد و بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با مشورت پزشک خود، تا زمان رفع دسترسی دشوار به برند مصرفی، از داروی مشابه تولید داخل استفاده کنند.