ایران در موضوع هسته‌ای طبق پادمان و NPT عمل می‌کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، موضع ایران در مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق پادمان و NPT است. ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره دومین روز سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مشهدمقدس و برگزاری جلسات این کمیسیون به خبرنگاران گفت: در نشست امروز «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی میهمان اعضای کمیسیون بود و گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در جهت فعال‌سازی صنعت هسته‌ای برای بهره‌مندی کشور ارائه داد. وی افزود: رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد در نخستین اقدام، سند راهبردی انرژی اتمی تهیه شد و این سند مبنای ریل‌گذاری برای پیشبرد سازمان شد. در مرحله بعد برای این سند، نهادسازی و قابلیت‌سازی لازم انجام شد. رضایی با اشاره به سخنان اسلامی مبنی بر اینکه این سازمان در حال برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر به صورت بومی است، افزود: طبق گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، مشکل بدهی نیروگاه بوشهر حل شده است و نگهداری آن کاملاً به صورت بومی است.

 

ایران در مورد موضع آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تردید نکند

هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد ایران نباید در مورد موضع واشنگتن در مورد توسعه برنامه هسته‌ای خود تردید داشته باشد. «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا امروز پنجشنبه در سخنانی گفت: «ایران نباید در مورد موضع واشنگتن در مورد توسعه برنامه هسته‌ای خود تردید داشته باشد.» وی افزود: «موضوع ایران در تمام دیدارهای ما با اسرائیلی‌ها از جمله حمایت مستمر از گروه‌هایی مانند حزب الله، حماس و حوثی‌ها مورد بحث است.» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «انتظار می‌رود بایدن در جریان سفربنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن با او دیدار داشته باشد.» جان کربی اضافه کرد: «ما می‌خواهیم شاهد باز شدن گذرگاه رفح به شکلی پایدار و قابل اعتماد باشیم تا کمک‌های بشردوستانه به غزه سرازیر شود.» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گفت: «ما نشانه‌هایی از جنگ همه جانبه در شمال اسرائیل نمی‌بینیم.»

وعده پزشکیان
برای حل مشکلات اصناف و بازاریان
مسعود پزشکیان دیروز در دیدار با بازاریان و کسبه تهران گفت: مشکلات اصناف و بازاریان را با کمک خود آنها حل می‌کنیم. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب امروز پنجشنبه با حضور در مراسم عزاداری دوازدهم محرم بازاریان، بی‌واسطه، دغدغه‌های شماری از کسبه و نمایندگان بازار تهران را شنید. وی گفت: اداره کشور در گرو رونق بازار و تولید است و ما مشکل بازار را مشکل کشور می‌دانیم و برای حل این مشکلات تلاش خواهیم کرد. اگر شما کار را درست انجام دهید و بازار رونق داشته باشد و خرید و فروش و تولید برقرار باشد، مملکت خوب اداره می‌شود؛ ولی اگر اینجا (بازار) مشکل داشته باشد، مملکت مشکل خواهد داشت. پزشکیان افزود: در نتیجه هر کاری از دست ما بر بیاید که روند و کار شما را تسهیل کنیم که راحت‌تر به امور خود بپردازید، ان‌شاء‌الله این کار را خواهیم کرد. دولت چهاردهم وظیفه خود می‌داند که تسهیل امور را برای رونق تولید در دستور کار قرار دهد. دولت چهاردهم تلاش می‌کند تا تمامی مشکلات موجود بر سر راه اصناف و بازاریان را با کمک خود آنها حل کند.

تعویق جلسه شورای مناطق آزاد و لغو یک انتصاب به دستور مخبر
دستیار ویژه سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور آقای ‎مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگری با دقت پیگیری شده است. کاوه اشتهاردی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بعضی موضوعات که این روزها در فجازی آمده، مشکل آن از قبل با تدبیر حل اما برخی به انتشار خبرش اصرار دارند. جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور دکتر ‎مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگری با دقت پیگیری شده. تصمیمات لازم مطابق قانون و بدون حاشیه گرفته شده و می‌شود.»

نمایندگان مجلس یکشنبه
به دیدار رهبری می‌روند
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با مقام معظم رهبری در روز یکشنبه ۳۱ تیرماه خبر داد. علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه هفته آینده بعد از بررسی گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی و تعیین اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، به مناسبت شروع به کار مجلس دوازدهم به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت. وی افزود: همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز سه شنبه و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته آینده برای ارائه گزارش در مجلس حضور پیدا می‌کنند.

حزب دموکرات آمریکا روند کاندیداتوری بایدن را به تعویق انداخت
حزب دموکرات آمریکا روند نامزدی کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی به تأخیر انداخته است. این حزب اعلام کرده که یک فراخوان مجازی برای معرفی جو بایدن، رئیس جمهور به عنوان نامزد دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۴ که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، اکنون در ماه اوت برگزار خواهد شد. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، قرار بود کمیته ملی دموکرات دیروز (جمعه) تشکیل جلسه دهد و قوانین این رویه را که ابتدا در ماه مه برای اطمینان از دسترسی به آرا پیشنهاد شد، نهایی کند. با این حال، در روزهای اخیر، برخی از اعضای حزب به «تعجیل» در روند تأیید کاندیدای حزبی قبل از کنوانسیون اعتراض کرده‌ بودند. «لی دوتری» و «تیم والتس»، فرماندار مینه‌سوتا از رهبران کمیته قوانین کنوانسیون ملی دموکرات در نامه‌ای که به رویت شبکه خبری سی.بی.اس رسیده، نوشتند: «در هیچ‌یک از موارد نباید تعجیل صورت گیرد.» این نامه که روز چهارشنبه برای ۱۸۶ عضو کمیته ارسال شد، تأیید می‌کند که «هیچ رأی گیری قبل از ۱ اوت آغاز نخواهد شد»، اما خاطرنشان می‌کند که نامزدی مجازی هنوز قبل از شروع کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ۱۹ اوت برگزار می‌شود.

تاکید باقری بر توقف
حمایت جامعه جهانی از اسرائیل
سرپرست وزارت امور خارجه که برای شرکت در دو نشست‌ شورای امنیت در خصوص فلسطین و چندجانبه‌گرایی در نیویورک به‌ سر می‌برد، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با خانم «میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری در این دیدار ضمن تشکر از تلاش‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خصوص فلسطین و غزه، شرایط انسانی مردم مظلوم فلسطین را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌ها برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند. وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه هر ساعت بیش از بیست نفر در غزه کشته و مجروح می‌شوند؛ آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی است. جامعه جهانی باید به سرعت رژیم صهیونیستی را متوقف و پاسخگو کند. خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار با تشکر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به صلیب سرخ، از وضعیت وخیم انسانی در غزه شدیداً اظهار نگرانی کرد. وی با تشریح تلاش‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ در ارسال کمک‌ها و کاهش آلام انسانی ساکنان غزه گفت: تمام تلاش‌های خود را به منظور ارسال کمک‌های انسانی به غزه بکار می‌برد.

 

گزارش «تجارت» از آخرین روند تشکیل کابینه در شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم:

گروه سیاسی: این روزها تشکیل کابینه جدید حکومت و وزرای احتمالی، مهم‌ترین بحث محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور است. شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم مسئولیت اصلی معرفی وزرا پیشنهادی را به رئیس‌جمهور دارد. به روایتی می‌توان ترکیب کابینه جدید را منتج از تصمیمات ویژه این شورا مورد ارزیابی قرار داد.
به گزارش «تجارت»، محمد جواد ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در چند روز گذشته روند کارکرد و پیشبرد امور در این شورا را به رسانه‌ها و افکار عمومی در میان گذاشته است. تمامی شواهد و قراین از این واقعیت حکایت دارند که مسعود پزشکیان با همراهی محمد جواد ظریف بنا دارند، رویه‌ای شفاف و بدیع را برای چینش کابینه برگزینند.

مکانیزم کاری شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم
در ارتباط با آخرین وضعیت تشکیل کابینه در شورای راهبری، «محمدجواد ظریف» با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر در تشریح فرایند انتخاب وزرا گفت: هرکارگروه قرار است حداقل سه نفر و حداکثر پنج نفر را به شورای راهبری معرفی کنند تا یک بار هم این شورا با حضور متخصصان این افراد را بررسی کنند و در نهایت از هر کارگروه سه نفر به رئیس جمهور معرفی شوند. وی افزود: فکر می‌کنم تا سوم مرداد اسامی نهایی به رئیس جمهوری معرفی می‌شوند تا چند روزی هم خود او بررسی را انجام دهد و در نهایت وزرا به مجلس معرفی شوند. رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم گفت کابینه «ائتلافی نیست بلکه وحدت ملی است و قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس‌جمهور همراهی ندارند، در کابینه حاضر باشند». «محمدجواد ظریف» با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر در تشریح فرایند انتخاب وزرا در دولت چهاردهم با اشاره به اینکه خوشحالم از اینکه جامعه مدنی و مردم در تشکیل هیأت دولت مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: معمولاً بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری روندی طی می‌شد که چندان شفاف نبود اما الان یک روندی آغاز شده که تجربه‌ای جدید است و آزمون و خطا هم دارد. وی افزود: سعی کردیم از روش‌های مدیریتی استفاده کنیم و ما هم یک بازوی مشورتی برای رئیس جمهور منتخب هستیم و چند گزینه را پیشنهاد می‌کنیم اما انتخاب وزرا در نهایت با نظر ایشان است.
وی با اشاره به دیگر کارگروه‌های شورای راهبری یادآور شد: ترکیبی از اقوام و اقشار و گروه‌های اجتماعی در این کارگروه‌ها حاضر هستند. همچنین پایبندی به گفتمان رئیس جمهور منتخب که عدالت است، پاکدستی، صداقت و پایبندی به قوانین بالادستی، داشتن نگرش ملی و دوری از گرایش قومی و منطقه‌ای از جمله مواردی است که در این شورای راهبری مدنظر است و اگر کسی این ویژگی‌ها را نداشته باشد وتو خواهد شد. این کارگروه حدود ۴۵۰ نفر است. وی افزود: در این روند از شخصیت‌های ملی مثل آقایان خاتمی، روحانی، حدادعادل، قالیباف، جلیلی و از جریان اصلاحات و از انجمن‌های علمی فعال درخواست کردیم که نامزدهای خود را برای وزارت معرفی کنند تا در کارگروه‌ها بررسی شوند و تا فردا هم این فرصت ادامه خواهد یافت. رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم گفت: تلاش می‌کنیم از اقوام و گروه‌هایی که کمتر حضور داشتند، از جوانان و زنان استفاده کنیم و نیز اینکه ۶۰ درصد افرادی که سابقه عضویت در دولت نداشته باشند را در اولویت داریم. از وزرای سابق هم در مشاورت وزارتخانه‌ها قرار است استفاده کنیم. ما به تجربه هم توجه می‌کنیم اما در روند انتخاب وزرا سابقه حضور یک امتیاز منفی است تا یک خون و نگرش جدید وارد دولت شود. سعی می‌کنیم ۶۰ درصد وزرا زیر ۵۰ سال داشته باشند و نیز ۶۰ درصد وزرا سابقه وزارت نداشته باشند.

ترکیب شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم
محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به معرفی اعضای شورای راهبری دوره انتقال کابینه چهاردهم پرداخت و نوشت: فهرست اسامی اعضای شورای راهبری عبارتند از: محمد جواد آذری جهرمی، نورالدین آهی، رحمت‌الله بیگدلی، علی تاجرنیا، احمد ترک‌نژاد، سمیه توحیدلو، محمد رضا جلایی‌پور، محسن حاجی میرزایی، الیاس حضرتی، هادی خانیکی، علی ربیعی، محسن رنانی، محمد رهبری، فیاض زاهد، علی شکوری‌راد، ابراهیم شیخ، سید رضا صالحی امیری، محمد صدوقی، علی طیب‌نیا، محمد جواد ظریف، امین عارف‌نیا، علی عبدالعلی‌زاده، حسین عبده تبریزی، عباس عبدی، رئوف قادری، محمد قائم‌پناه، محمد کبیری، حسین مرعشی، شهیندخت مولاوردی، مصطفی مولوی و فاطمه مهاجرانی.

قطعی نبودن هیچ گزینه‌ای برای وزارت
در بخشی دیگر از توضیحات خود، محمد جواد ظریف تصریح کرد: اعضای کمیته‌ها تقریباً نهایی شده و کار خود را شروع کرده‌اند و به زودی برای شنیدن چارچوب‌های موردنظر رئیس جمهور منتخب با ایشان دیدار خواهند داشت. تعداد قابل توجهی از نخبگان از سوی نهادهای جامعه مدنی، احزاب و شخصیت‌ها برای مسئولیت در هیئت دولت چهاردهم نامزد شده‌ و مشخصات و برنامه آنها برای رسیدگی به کمیته‌ها ارسال شده است. تدابیر گوناگونی برای پیشگیری از پنهانکاری، تبانی و تعارض منافع در روند بررسی و پیشنهاد نامزدها اندیشیده شده است که پیشتر به آگاهی‌تان رسانده‌ایم. تا کنون هیچ فردی برای نامزدی هیچ مسئولیتی از سوی کمیته‌ها و یا شورای راهبری پیشنهاد نشده و گمانه‌زنی‌ها از جنس خبرسازی است. تصمیم‌نهایی برای معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی منحصراً در اختیار رئیس جمهور منتخب است. سازوکار فوق با دستور دکتر پزشکیان و به منظور استفاده از ظرفیت کارشناسان مختلف برای مشورت به ایشان ایجاد شده است. «تبعیض مثبت» یک روش شناخته شده جهانی برای کاستن از نابرابری‌هاست و به معنی رهاکردن ارزش‌های جامعه ایران نیست. دولت وحدت ملی نیز به معنی دولت ائتلافی نیست.

انتقاد شدیداللحن شریعتمداری از اظهارات ظریف درباره شورای راهبری
اظهارات ظریف با واکنش شخصیت‌ها و جریان سیاسی رقیب نیز همراه شده است. در مهم‌ترین انتقاد، حسین شریعتمداری نوشت: آقای ظریف که چهارشنبه شب، در اقدامی غیرمتعارف به صدا و سیما دعوت شده بود تا از جایگاه حزبی (و نه رسمی) رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم درباره فرآیند انتخاب وزرا سخن بگوید، به نکاتی اشاره کردند که اولاً، از سوی کسی که سال‌های متمادی در مسؤولیت‌های بلندپایه نظام اسلامی بوده است، تعجب‌آور و تأسف‌آور بود و تأسف‌آورتر آنکه ایشان در حالی به نمایندگی از جانب آقای پزشکیان سخن می‌گفت که اظهاراتش نه فقط با قانون اساسی و مبانی صریح اسلامی در تناقض بود بلکه با آنچه از رئیس‌جمهور منتخب به وضوح دیده و شنیده شده است نیز یکصد و هشتاد درجه تفاوت داشت. بخوانید!

آینده برجام در مواجهه با ترامپ-ونس:

گروه سیاسی: تحلیل‌گران در فضای مجازی و رسانه‌ای بر این نظرند، ترکیب ترامپ ـ ونس برای ایران و برجام ابعاد و جلوه‌های خطرناک‌تری ایجاد می‌کند اما آیا آن‌گونه که گفته و پیش بینی می‌شود معرفی «جی دی ونس» به عنوان معاون ریاست جمهوری ترامپ بر سیاست‌ها و فشار حداکثری او شدت می‌بخشد؟
به گزارش «تجارت»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴، در نخستین روز مجمع ملی این حزب در میلواکی، سناتور «جیمز دیوید ونس» را به‌عنوان گزینه معاونت خود انتخاب کرد. ونس، که به‌زودی ۴۰ ساله می‌شود، سال ۲۰۲۳ و بدون داشتن سابقه فعالیت دولتی و صرفاً با حمایت ترامپ، به‌عنوان سناتور ایالت اوهایو انتخاب شد. او پیش از ورود به دنیای سیاست در زمینه وکالت و فناوری فعالیت و از مخالفان ترامپ بود اما در ۲ سال اخیر به حامی سرسخت او تبدیل شده است. با توجه به سابقه کم حضور ونس در عرصه فعالیت‌های سیاسی و حزبی و تغییرات و چرخش‌های سیاسی-حزبی قابل توجهی که طی چهار، پنج سال گذشته در او رخ داده و او را از یک فرد مخالف ترامپ به طرفدار او تبدیل کرده است، بسیاری معتقدند پیوند ترامپ-ونس برای ایران خطرناک است؛ اما آیا این ترکیب آن‌گونه که گفته و تصور می‌شود است؟
ترامپ مانند گذشته نخواهد بود
در دوره قبل ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، «مایک پنس» مسیحی انجیلی تندرو که نه تنها موافق حمله به عراق بود بلکه مخالف بستن گوانتانامو و موافق حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های اتمی ایران بود، در مقام معاون ریاست جمهوری قرار گرفت؛ به عبارتی پنس حتی در موضوعاتی تندروتر از ترامپ بود اما تاثیرش در سیاست‌های دوره ترامپ چقدر بود؟ حالا ونس جوان برخلاف پنس کهنه‌کار که به گفته بسیاری دست پروده ترامپ است چقدر می‌تواند تندروتر از ترامپ باشد و بر سیاست خارجی آن مسلط شود؟ شایان ذکر است که ونس بیشتر با جوامع کارگری آمریکا ارتباط فکری دارد و مسائلی که دنبال کرده و احتمالاً در آینده دنبال خواهد کرد، مسائل مربوط به اقتصاد آمریکاست. بسیاری بر این نظر هستند که در صورت به قدرت رسیدن ترامپ و قرار گرفتن ونس در جایگاه معاون رئیس جمهور، او بیشتر تمرکزش بر بازسازی اقتصاد آمریکاست.

طرفدار اقدامات محدود و حساب‌شده
دیدگاه‌های ونس درباره ایران به چند اظهارنظر کوتاه خلاصه می‌شود که طبیعتاً نمی‌توان آن‌ها را معیاری برای بررسی دیدگاه‌های و نظرات او قرار داد. در عین حال برخی از اظهارات و دیدگاه‌های او در رابطه با ایران و موضوعات پیرامونی‌ نشان می‌دهد که او در مورد ایران همان دیدگاه اکثریت جمهوری‌خواهان و ترامپ را دارد که موافق افزایش فشار حداکثری بر ایران هستند. از نکات قابل توجه در رابطه با معاون ریاست جمهوری پیشنهاد شده از سوی ترامپ این است که او در عین حال که از خروج آمریکا از برجام حمایت و با احیای این توافق در دولت «جو بایدن«رئیس‌جمهور آمریکا مخالفت کرده اما همزمان مخالف جدی جنگ با ایران بوده است، هر چند اخیراً اظهارنظر تندی درباره ایران داشت. دیدگاه ونس درباره چگونگی مقابله آمریکا با ایران، مبتنی بر اقدامات محدود و حساب شده است به شکلی که دامنه آن دامن‌گیر آمریکا نشود. ونس بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران به سرزمین‌های اشغالی در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، خواستار آرامش در منطقه شد که این نشان می‌دهد او موافق درگیری بیشتر در منطقه نیست. او در یک مصاحبه بعد از شروع جنگ در غزه در هفتم اکتبر، اعلام کرد که با تصویب مجوز جنگ با ایران مخالفت خواهد کرد.

شرایط متفاوت جهان نسبت به ۲۰۲۰
با توجه به شرایط بین‌المللی و موضوعاتی که روی میز رئیس‌جمهور آینده آمریکا قرار دارد، باید گفت که مهم‌ترین پرونده آمریکا الان ایران نیست بلکه درگیری اوکراین و روسیه است که با توجه به نزدیکی ترامپ به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، باید دید ترامپ در صورت پیروزی چگونه می‌خواهد متحدان اروپایی خود را برای کنار کشیدن از این جنگ راضی کند. ونس نیز همسو با ترامپ معتقد است که باید جنگ را با مذاکره تمام کرد و همزمان به اروپا برای تأمین امنیت خود فشار آورد. برخی تحلیل‌گران معتقدند ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ برخلاف دوره قبل ریاست‌جمهوری‌ خود، در رابطه با ایران با مماشات بیشتری اقدام خواهد کرد. به هر حال سیاست فشار حداکثری بر ایران کارساز نبود از این رو احتمالاً او به سمت آسان‌گیری به ایران با هدف دستیابی به یک توافق جدید حرکت خواهد کرد. او در ۲ سال پایانی دولت خود در دوره قبل تلاش بسیاری انجام داد تا به نحوی مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا در بحث برجام شکل گیرد اما به خاطر وجود مخالفت‌های جدی در تیم سیاست خارجی‌اش در عمل این اتفاق رخ نداد.

سرلشکر صفوی تاکید کرد:

گروه سیاسی: دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به تأثیر عملیات وعده صادق، گفت: مقام معظم رهبری در این عملیات تصمیمی گرفتند که در طول حیات رژیم صهیونیستی طی ۷۸ سال گذشته بی‌سابقه بود و هیچ رهبری و هیچ کشوری جرئت آن را نداشت؛ شلیک صدها موشک و پهپاد به اسرائیل شوخی نیست. سرلشکر یحیی صفوی در مراسم عزاداری آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) به تشریح رابطه محرم با دفاع مقدس پرداخت و گفت: به عنوان کسی که از روز اول تا آخر جنگ حضور داشتم می‌گویم بدون عنایات خداوند، توجهات ۱۴ معصوم و فرماندهی و رهنمودهای امام راحل و حضور مردم، جنگ به پیروزی نمی‌رسید. به گزارش «تجارت»، وی با تأکید بر اینکه ما در جنگ، فکر، عقلانیت و قدرت هم داشتیم، تصریح کرد: اگرچه ما فکر و طرح‌ریزی می‌کردیم، نقشه می‌ریختیم و نقاط ضعف و قوت دشمن را شناسایی می‌کردیم و نقاط قوت خودمان را به ضعف دشمن می‌زدیم، ولی آنجا که گیر می‌افتادیم ۱۴ معصوم به کمکمان می‌آمدند. سرلشکر صفوی با بیان اینکه محصول ۸ سال دفاع مقدس، جبهه مقاومت را تشکیل داد، گفت: محصول فداکاری ایران به لبنان منتقل شد و حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را تشکیل داد. داعشی‌ها را چه کسی براندازی کرد؟ داعش را رهبری ایران و حاج قاسم سلیمانی به کمک ارتش‌های سوریه و عراق شکست دادند. حاج قاسم سلیمانی نیروهای حشدالشعبی را مانند بسیج خودمان با استفاده از ۷۰ هزار نفر نیروی مردمی تشکیل داد، در سوریه هم بسیج مردمی را شکل داد. وی با اشاره به جنایت جنگی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه اظهار کرد: تا روز گذشته مردم مظلوم فلسطین در غزه ۳۸ هزار نفر شهید و بیش از ۸۰ هزار نفر مجروح داده‌اند، شهر غزه یک قطعه زمین محدود با وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع است و این تعداد شهید و مجروح برای این سرزمین کوچک بسیار زیاد است.
سرلشکر صفوی افزود: حدود ۱۵ هزار نفر هنوز زیر آوارها در غزه هستند که آنان را بیرون نیاورده‌اند. از این ۳۸ هزار نفر شهید، ۲۰ هزار نفر کودکان و زنان هستند. خیلی عجیب است اما آنان عقب‌نشینی نکردند و ایستادگی کردند. این مردم مقاومت را از کجا غیر از مقاومت ۸ ساله زنان و مردان ایران آموختند؟ رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس یادآور شد: یک ماه دیگر اربعین شهدای کربلاست و ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر از کشورهای مختلف و حتی اهل تسنن و مسیحی‌ها از نجف به کربلا راهپیمایی می‌کنند، اگر این ۲۰ میلیون نفر یک مقداری مسیر خود را تغییر دهند و به سمت قدس بروند برای آزادی فلسطین، چه کسی می‌تواند در برابرشان مقاومت کند؟ واقعاً فکر کنید آیا اسرائیلی‌ها می‌توانند در برابر ۲۰ میلیون نفر جمعیت مقاومت کنند؟