یادداشت

علی‌اصغر زرگر
کارشناس مسائل منطقه

هر انتخاباتی در دنیا می‌تواند تاثیرات مختص به خود را بر اوضاع و احوال داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد و در مورد انتخابات اخیر پارلمانی سوریه هم چنین موضوعی صادق خواهد بود. باید توجه شود که اساساً برگزاری انتخابات باید یک تبلیغات همه‌گیر را در پس خود داشته باشد تا مردم بتوانند گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و از سوی دیگر نامزدها هم بتوانند به صورت علنی با یکدیگر رقابت کنند. در این راستا در انتخابات پارلمانی سوریه یا کشورهایی که ساختار سیاسی آن مشخص است، به نوعی بحث استحکام سیاسی مطرح می‌شود و مشروعیت دادن به نظام حاکم را به عنوان خروجی نهایی مشاهده می‌کنیم و در پایان مردم پای صندوق‌های رای می‌روند تا به ساختار سیاسی حاکم بر آن کشور رأی دهند. در نهایت دولت مستقر هم این فرایند را مشروعیت دادن به خود تلقی می‌کند و این در حالیست که برای چهارمین ‌بار پس از شروع بحران سال ۲۰۱۱ در سوریه، شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در سراسر این کشور هستیم. این انتخابات یک پیام منطقه‌ای به کشورهای عربی که در بحران سوریه نقش داشتند مخابره می‌کند و در سطح سوم هم یک پیام برای نظام بین‌الملل دارد که به نوعی می‌توان آن را نشانه استحکام نظام سیاسی سوریه در سطح جهانی قلمداد کرد. این در حالیست که کشورهای غربی و عربی هم با مشاهده این مساله باید متوجه شوند که خاک سوریه می‌بایست بر اساس استقلال ملی مدیریت شود و همه کشورها باید به تمامیت ارضی آن احترام بگذارند. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که یک هسته مرکزی سیاسی همخوان با وضعیت فعلی سوریه کار خود را پیش می‌برد تا بتواند مشکلات و شرایط کنونی را سر و سامان دهد. این اقدام صرفاً در محور سیاسی اجرایی نخواهد شد بلکه در مساله امنیت و اقتصاد هم دیده می‌شود؛ چراکه همین حالا در استان ادلب تعداد زیادی از تروریست‌ها انباشته شده‌اند و در شمال این کشور هم مشکلات زیادی اعم از حضور نیروهای خارجی و قاچاق نفت را شاهد هستیم. به همین دلیل دولت فعلی سوریه و همچنین پارلمان این کشور که در ساختار سیاسی دمشق مسئولیت‌هایی را به عهده دارد، با چالش‌های زیادی روبرو خواهد بود و حزب حاکم که پارلمان را هم در دست دارد با اراده خود سعی می‌کند به نوعی این چالش‌ها را حل و فصل کند. این موضوع در تمام تاریخ و در نقاط مختلف جهان بارها و بارها دیده شده و مخالفان هم سعی می‌کنند تا در نهایت، با دولت مرکزی کنار بیایند که در بریتانیا و سرزمین‌های وابسته به آن شاهد این موضوع بودیم. در مورد سوریه هم چنین مسا‌له‌ای صدق می‌کند. درست است که حزب بعث چندین دهه در دمشق قدرت را در دست داشته اما به نظر می‌رسد که آنها در درجه اول به دنبال استحکام قدرت سیاسی هستند تا بعد از آن بتوانند یکپارچگی کشور را بازگردانند. بدون شک تحقق این امر آسان نخواهد بود و در این راه کشورهای خارجی هم مانند سالیان گذشته اقدام به مانع چینی خواهند کرد و در نهایت دولت مرکزی سوریه را به چالش می‌کشند. لذا برگزاری انتخابات در این شرایط اصولاً به مستحکم کردن پایه‌های قدرت و تلاش برای ایجاد یک روند جدید می‌تواند معنا شود.

انتقاد بایدن از ترامپ و ایلان ماسک با رمز «من بیمارم»

«جو بایدن» از ابتلا به کرونا استفاده کرد و به رقیب خود «دونالد ترامپ» و «ایلان ماسک» حامی این رئیس‌جمهور سابق آمریکا تاخت. کاخ سفید از مثبت شدن تست کووید-۱۹ «جو بایدن» خبر داد و بدین ترتیب رئیس‌جمهور آمریکا خود را در «دِلاور» قرنطینه کرده و برنامه‌های کاری‌ و سخرانی‌اش در لاس وگاس لغو شده است. مجله تایم آمریکا به پست بایدن در شبکه اجتماعی ایکس اشاره کرد و نوشت: «من بیمارم.» بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ادامه این پست نوشت: «من از دست ایلان ماسک و دوستان ثروتمندش که در تلاشند تا این انتخابات را بخرند، بیمارم.» لازم به ذکر است که در کنار این پست، تصاویر ماسک و ترامپ و هم‌چنین لینک کمک‌های مربوطه به کارزار انتخاباتی بایدن ارسال شده است. روزنامه وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه به نقل از منابعی گزارش داد، «ایلان ماسک» کارآفرین میلیاردر آمریکایی، قصد دارد ماهانه ۴۵ میلیون دلار به کمیته اقدام سیاسی جدید در حمایت از کمپین انتخاب مجدد دونالد ترامپ کمک کند.

 

روسیه، اتحادیه اروپا را تهدید نمی‌کند

سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت روسیه هیچ تهدیدی برای اتحادیه اروپا ایجاد نمی‌کند و صرفاً از منافع خود در اوکراین محافظت می‌کند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین خطاب به خبرنگاران گفت: «فدراسیون روسیه تهدیدی علیه کسی در اتحادیه اروپا ایجاد نکرده و نمی‌کند. روسیه در شرایطی از منافع خود در اوکراین محافظت می‌کند که کشورهای اتحادیه اروپا احتمال مذاکره با روسیه و بررسی نگرانی‌های ما را رد کرده‌اند.» خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنگوی کرملین گزارش کرد: «این‌ها همه واقعیت‌هایی هستند که ما باید با آنها زندگی کنیم. همه این موارد ما را وادار می‌سازد تا رویکرد سیاست خارجه خود را براساس آن‌ها پیش ببریم.» ظاهراً این قسمت‌ از بیانیه سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات اخیر «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا عنوان شده است. او پیشتر با اشاره به روسیه وعده داد که اگر برای دومین بار در سمت خود تا سال ۲۰۲۹ باقی بماند، اتحادیه اروپا را به «اتحادیه دفاعی» بدل خواهد کرد. این سخنگوی روسی تصریح کرد: «ظاهراً خانم فون در لاین در مورد تغییر اولویت‌ها و تحولات اتحادیه اروپا صحبت کرد و به این اتحادیه رنگ و بوی نظامی داد.»

اختلال گسترد
در سیستم‌های رایانه‌ای جهان
جورج کورتز، مدیرعامل شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» با انتشار اطلاعیه‌ای نقص در به‌روزرسانی محتوا برای کامپیوترهای با میزبانی ویندوز را عامل اصلی اختلال در سیستم مایکروسافت اعلام و تاکید کرد این اختلال یک حادثه امنیتی یا حمله سایبری نبوده است. جورج کورتز تاکید کرد: کامپیوترهای با سیستم عامل مک یا لینوکس دچار مشکل نشده‌اند. وی با اشاره به این که مشکل شناسایی و اقدامات اصلاحی انجام شده است، افزود: ما مشتریان خود را برای آخرین به‌روزرسانی‌ها به پورتال پشتیبانی ارجاع داده و به ارائه به‌روزرسانی‌های کامل و مستمر در وب‌سایت خود ادامه می‌دهیم. همچنین به سازمان‌ها توصیه می‌کنیم که از طریق کانال‌های رسمی با نمایندگان «کراود استرایک» (CrowdStrike) در ارتباط باشند. این گزارش افزود: بسیاری از بانک‌ها، خطوط هوایی و پخش‌کننده‌ها به دلیل اختلال در سیستم رایانه‌ای جهان آفلاین شده و بسیاری از رایانه‌های ویندوزی به طور ناگهانی از کار افتادند.

درخواست پلوسی
از بایدن برای کناره‌گیری
منابع آگاه می‌گویند رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به جو بایدن گفته است در صورت عدم کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری و شکست در برابر ترامپ ممکن است شانس دموکرات‌ها را برای پیروزی در مجلس نمایندگان هم از بین ببرد. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد: نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان در یک تماس تلفنی به‌طور خصوصی به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که باتوجه به نتایج نظرسنجی‌ها، او در انتخابات نوامبر در برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه این رقابت‌ها پیروز نخواهد شد و اگر از انتخابات کناره‌گیری نکند، ممکن است شانس دموکرات‌ها را برای پیروزی در مجلس نمایندگان هم از بین ببرد. یک منبع گفت که رئیس جمهور با رد کردن نظر پلوسی به او گفت، نظرسنجی‌هایی را دیده است که نشان می‌دهد او «می‌تواند برنده رقابت‌ها شود.» یکی دیگر از منابع، رویکرد بایدن را نسبت به نظرسنجی‌ها تدافعی توصیف کرد.

فون درلاین تا ۲۰۲۹ ابقا شد
روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا روز پنجشنبه گفت، پارلمان اروپا «اورزولا فون در لاین» را برای دومین دوره تا سال ۲۰۲۹ به عنوان رئیس کمیسیون اروپا انتخاب کرد. در رأی گیری انجام شده در پارلمان اروپا از مجموع ۷۰۷ رأی، ۴۰۱ تن به ابقای فون در لاین رأی دادند. به گزارش اسپوتنیک، هم‌چنین تعداد آرای مخالف ۲۸۴ رأی و ممتنع، ۱۵ رأی ممتنع بود. ۷ رأی هم باطله اعلام شد. کمیسیون اروپا نقش قوه مجریه را در اتحادیه اروپا ایفا می‌کند. این کمیسیون در واقع مانند کابینه یک دولت عمل می‌کند. این نهاد شامل یک بدنه اجرایی است که حدود ۳۲ هزار کارمند اروپایی دارد. کمیسیون به چند دپارتمان تقسیم می‌شود که اداره کل نامیده می‌شوند و می‌توان آنها را به دپارتمان‌ها یا وزارت‌های یک دولت تشبیه کرد. هر یک از این اداره‌های کل، یک مدیرکل دارد و این مدیرکل در مقابل یک کمیسیونر مسئول و پاسخگوست.

گزارش «تجارت» از حمله موفق پهپادی ارتش یمن به اسرائیل:

گروه سیاسی: رژیم صهیونیستی دیروز جمعه با حمله غافلگیرانه پهپادی انصارالله یمن مواجه شد تا افسانه بازدارندگی این رژیم روز به روز بیشتر به تباهی نزدیک شد. این حمله از نظر نمادین بسیار پر اهمیت بوده و می‌تواند معادلات آینده را نیز به شدت تغییر بدهد.
به گزارش «تجارت»، بامداد دیروز جمعه یک پهپاد وارد حریم هوایی تل‌آویو شد و یک ساختمان را در نزدیکی سفارت آمریکا هدف قرار داد. نیروهای مسلح یمن با پذیرش مسئولیت این حمله اعلام کرد که تل‌آویو از این پس برای صهیونیست‌ها ناامن است. این حمله ساعاتی پس از آن رخ داد که ارتش این رژیم مدعی شد که یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را در جنوب لبنان به شهادت رسانده است.

بیانیه ارتش یمن درباره عملیات در تل‌آویو
سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز-جمعه- با اعلام اینکه نیروی هوایی عملیات کیفی را در تل‌آویو انجام داد، تاکید کرد: بانکی از اهداف در فلسطین اشغالی داریم و در پاسخ به کشتارهای دشمن به اجرای عملیات علیه آنها ادامه می‌دهیم. نیروهای مسلح یمن بیانیه‌ای در خصوص اجرای عملیات نظامی که هدف مهمی را در منطقه «یافا» ی اشغالی که اسرائیلی‌ها آن را «تل‌آویو» می‌خوانند، منتشر کرد. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن گفت: تل‌آویو را با پهپاد جدید «یافا» هدف قرار دادیم. سریع در این بیانیه تاکید کرد که این هدف قرار دادن «به عنوان یک پیروزی برای مظلومیت مردم فلسطین و مجاهدان آنها و در پاسخ به کشتارهای تجاوزکارانه اشغالگران در حق برادران ما در غزه» صورت گرفته است. در این بیانیه آمده است این حمله با پهپاد جدید به نام «یافا» انجام گرفت که قابلیت عبور از سامانه‌های رهگیر را دارد و رادارها نمی‌توانند آن را شناسایی کنند. طبق گزارش الجزیره، سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد: منطقه تل‌آویو در تیررس تسلیحات ما است و هدف اصلی ما خواهد بود. یحیی سریع همچنین افزود: ما بر هدف قرار دادن جبهه داخلی دشمن صهیونیستی و رسیدن به عمق تمرکز خواهیم کرد. تأیید می‌کنیم که یک بانک دارای اهدافی در فلسطین اشغالی از جمله اهداف حساس نظامی و امنیتی در اختیار داریم.

واکنش رژیم صهیونیستی به حمله انصاراالله
ارتش رژیم صهیونیستی دیروز (جمعه) اعلام کرد که سقوط یک «هدف هوایی» در نزدیکی سفارت آمریکا در تل‌آویو باعث انفجار شده است. این در حالی است که رسانه‌های عبری نوشتند یک پهپاد بزرگ در ارتفاع کم از سمت دریا وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی شد و در شهر تل‌آویو منفجر شد و خسارات زیادی به ساختمان‌ها وارد کرد و تعدادی تلفات برجای گذاشت. بخش امدادرسانی و آمبولانس رژیم صهیونیستی فاش کرد که بر اساس آنچه تاکنون اجازه انتشار داده شده است، بر اثر انفجاری که در خیابان بن یهودا در تل‌آویو رخ داد، یک صهیونیست نیز بر اثر اصابت ترکش کشته و ۱۰ تن زخمی شدند. وضعیت وحشتی نیز که بر اثر صدای انفجار مهیب که صدایش به کرانه باختری هم رسید، ساکنان شهر را فرا گرفت. پلتفرم‌های رسانه‌ای عبری از منابع امنیتی نقل کردند که «یک پهپاد بزرگ در ارتفاع کم از دریا به تل‌آویو نزدیک شد» و «هنوز مشخص نیست که چگونه این پهپاد تهاجمی توانسته به تمام سیستم‌های دفاعی نفوذ کند و به ساختمان تل‌آویو برخورد کند».
بعداً سخنگوی ارتش اشغالگر اعلام کرد که انفجاری رخ داده و در حال بررسی ماهیت آن هستند و مدعی شد که انفجار در هوا رخ داده و پهپادی به زمین اصابت نکرده است که باعث تمسخر شدید خبرنگاران در خصوص این بیانیه شد. بلافاصله پس از آن اعلامیه پلیس اشغالگران از کشته شدن یک صهیونیست خبر داد. ارتش اشغالگران در بیانیه‌ای افزود: «نیروی هوایی اسرائیل گشت زنی‌های هوایی را برای حفاظت از حریم هوایی افزایش داده است.» ارتش رژیم صهیونیستی همچنین گفت که در حال بررسی یک حمله پهپادی است که در ساعات اولیه امروز مرکز تل‌آویو را هدف قرار داد اما آژیرهای حمله هوایی را به صدا در نیاورد. روزنامه عبری هاآرتص به نقل از «پرتز عمار»، فرمانده ناحیه پلیس تل‌آویو ادعا کرد که انفجار در ارتفاع رخ داده است. وی مدعی شد: «این انفجار ظاهراً در ارتفاع رخ داده است. به سختی می‌توان گفت که از کجا آمده است. ما شاهدی از غیرنظامیان داریم که می‌گویند یک توده قرمز در آسمان ظاهر شد که توضیح می‌دهد که چرا انفجار در ساختمان یا روی زمین نبوده است. این‌ها اولین فرضیه‌های ما هستند.»

اعلام وضعیت حداکثر هشدار در تل‌آویو
در سطحی دیگر، «ران خولدای»، شهردار تل‌آویو، در پی عملیاتی که بامداد دیروز جمعه این شهر را هدف قرار داد، در منطقه تل‌آویو-یافا وضعیت حداکثر آماده‌باش را اعلام کرد. پیش از این، خولدای خاطرنشان کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی متوجه شده که سیاست‌های او باعث شده این رژیم به وضعیت فاجعه بار کنونی برسد. خولدای گفت: ما بارها هشدار داده‌ایم که سیاست‌هایی که نتانیاهو دنبال می‌کند، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را تشدید می‌کند. اکنون نیز شاهد نتایج این سیاست‌ها در واقعیت هستیم. وی با بیان اینکه وضعیت تل‌آویو و مناطق مختلف اراضی اشغالی غیرقابل تحمل شده است، بر ضرورت تغییر رویکرد سیاسی برای خروج از این بحران تاکید کرد.
واکنش چهره‌های تندرو صهیونیست به حمله ارتش یمن به تل‌آویو
در پی حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو مقامات و چهره‌های این رژیم واکنش نشان دادند. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در اظهار نظر خود گفت: «از خط قرمزها در شمال عبور شد، زمانی که در کریات شمونه و سدیروت حمله صورت می‌گیرد در تل‌آویو نیز حمله صورت خواهد گرفت. دقیقاً مفهومی که سال‌ها در مورد غزه حاکم بوده است. تناسب و مهار واژه‌های کثیفی هستند، این مفهوم می‌تواند و باید تغییر کند، درست مانند اصلاحاتی که علی‌رغم مخالفت بخشی از امنیت، من در زندان‌ها انجام دادم، به همین دلیل است که من بر نشست دور میز (اشاره به کابینه جنگ) برای تعیین سیاست اسرائیل پافشاری کردم. همچنین آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل بیتنو» گفت: هرکسی که از موشک‌های کریات شمونه و ایلات جلوگیری نمی‌کند، نباید از دریافت آن‌ها در تل‌آویو تعجب کند.
این در حالی است که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز درباره حمله دیروز در تل‌آویو تاکید کرد: انفجار پهپاد شاهد دیگری است که دولت نمی‌داند و نمی‌تواند امنیت شهروندانش را تأمین کند. وی افزود: هر کس بازدارندگی خود را در شمال و جنوب از دست بدهد، آن را در قلب تل‌آویو نیز از دست می‌دهد.

آمادگی انصارالله برای هر احتمال ممکن
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که این گروه برای هر سناریوی احتمالی آماده است. محمد البخیتی افزود: هدف عملیات نظامی ما علیه اسرائیل، توقف قتل عام مردم غزه است و ما برای رویارویی با هر سناریویی آمادگی داریم.

حمله به تل‌آویو آغاز ماجرا است
در واکنشی دیگر، سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دفاع مقدس در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فرود یافا در تل آویو آغاز ماجرا است... درود خدا بر برادران مجاهد یمنی.»