رئیس جمهور منتخب در اتاق ایران مطرح کرد
توسعه اقتصادی در گرو
همکاری با بخش خصوصی
مسعود پزشکیان در دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در اتاق ایران برگزار شد، گفت: همه ما باید تابع سخنانی باشیم که مبنای علمی داشته، پایدار هستند و هر لحظه تغییر نمی‌کنند. نمی‌شود با علم و تجربه دعوا کرد. همه باید در مقابل حرف حق و کارشناسی شده، سر خم کنند.
رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه جمع‌بندی نظرات کارشناسی مبنای عمل دولت چهاردهم خواهد بود، ادامه داد: اگر کسی راه درست را به ما نشان داد باید به آن عمل کرد. ظلم این است که حرف درست را نپذیریم و آنچه دلمان می‌خواهد را اعمال کنیم و نه آنچه حق و کارشناسی شده است.
او در این نشست که علاوه بر هیات نمایندگان اتاق ایران، نمایندگانی از اتاق های تعاون و اصناف نیز حضور داشتند، خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: اگر کشور بخواهد پیشرفت کند با کمک شما خواهد بود. نمی‌توان با وجود موانع در مسیر تولید، انتظار افزایش تولید داشته باشیم، عده‌ای دلال هستند و مالیات نمی‌دهند اما فشار مالیاتی متوجه تولیدکننده می‌شود. رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای تدوین طرح کارشناسی در حوزه اقتصاد، ادامه داد: در این کمیته نمایندگان بخش خصوصی، دانشگاه، صنعت، سازمان‌های مربوطه دولتی و وزارت امور خارجه حضور داشته باشند تا یک نقشه راه کارشناسی شده اقتصادی تعیین کنند. در این نقشه راه، تکلیف هر یک از بخش‌ها از دولت، دانشگاه، اتاق و بخش خصوصی و ... مشخص خواهد شد. بعد از تعیین وظایف این کمیته هر سه ماه یک‌بار جلسه تشکیل می‌دهد تا هر ارگان پاسخ دهد چه مقدار به وظایف خود عمل کرده و تکالیف مربوطه را به کجا رسانده است.  پزشکیان با این توصیه به فعالان اقتصادی که کسب‌وکارهای خود را از تهران بیرون ببرند، گفت: باید صنعت و اقتصاد را به شهرهای ساحلی و نزدیک دریا ببریم. این کار هزینه تولید را به واسطه کاهش هزینه‌های واردات و صادرات و تأمین آب و برق کاهش می‌دهد.
او تأکید کرد: هر اقدامی که در توان من باشد، برای هموار شدن مسیر تولید و توسعه اقتصادی انجام خواهم داد. دولت چهاردهم بستر توسعه اقتصادی را با همکاری خود بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.  

دیدار ویژه فراکسیون
مستقلین مجلس با پزشکیان
عضو هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم به تشریح جزییات جلسه اعضای موسس این فراکسیون با رئیس‌جمهور منتخب پرداخت. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هفته گذشته ۱۴ عضو موسس فراکسیون مستقلین ولایی محلس دوازدهم دیداری با آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب داشتند. وی توضیح داد: در این جلسه بحث کابینه مطرح شد و کمک هایی که فراکسیون می‌تواند برای رای اعتماد به وزرا داشته باشد. این عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: آقای پزشکیان نیز تاکید داشتند که فراکسیون پیشنهادات خود را برای انتخاب وزرا و کابینه به ایشان ارائه دهد لذا فراکسیون در جلسه هفته جاری خود نقطه نظراتش را به رئیس‌جمهور منتخب منعکس خواهد کرد. لاهوتی همچنین گفت: در این جلسه مباحثی درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی مطرح شد و آقای پزشکیان درباره برخی مسائل مواردی را بیان کردند؛ در نهایت مقرر شد این گونه جلسات و ارتباطات به قوت خود باقی بماند و حفظ شود. اعضای هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم، غلامرضا نوری قزلجه، مهرداد لاهوتی، همتی (ایلام)، احمد بخشایش، غلامرضا تاج‌گردون، فتح‌الله توسلی، حسین‌زاده، محمد باقری بناب، علاءالدین بروجردی، نصیرپور، مریم عبداللهی، قدرتی، سید فرید موسوی و مصطفی پوردهقان هستند که در جلسه با رئیس‌جمهور منتخب حضور داشتند؛ مسعود پزشیکان نیز از اعضای موسس این فراکسیون بود.

مواضع اشغالگران زیر آتش
حملات مقاومت در غزه
با گذشت ۲۸۸ روز از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مقاومت همچنان نیروهای اشغالگر را هدف قرار داده و عملیات خود را در محورهای «نتزاریم»، رفح و غلاف غزه متمرکز کرده و خسارات و تلفات جانی به آنها وارد می‌کند. همزمان با حملات رژیم صهیونیستی، درگیری زمینی رزمندگان مقاومت با اشغالگران نیز در مناطق مختلف نوار غزه همچنان ادامه دارد و آنها ضربات سنگینی را به ارتش رژیم صهیونیستی وارد می‌کنند. در همین راستا، گردان‌های «القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از هدف قرار دادن یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها در رفح خبر داد. گردان‌های القدس در بیانیه‌ای اعلام کرد: در عملیاتی مشترک با گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس یک خودروی نظامی را با راکت «یاسین ۱۰۵» در خیابان «السکه» اردوگاه «الشابوره» در رفح هدف قرار داده و آن را منهدم کردیم. گردان‌های القدس دیروز -شنبه- همچنین اعلام کرد که پایگاه «ناحل عوز» در منطقه «غلاف غزه» را با خمپاره‌های سنگین هدف قرار داده است.

تلاش آمریکا برای جلوگیری
از آشتی ترکیه و سوریه
نشریه انگلیسی خبر داد آمریکا به دلیل عدم تمایل برای خارج‌کردن نیروهای خود از شمال شرق سوریه، به تلاش‌های بغداد برای میانجی‌گیری در مذاکرات ترکیه و سوریه بی‌اعتنایی می‌کند. مقامات آمریکایی در دیدار با دیپلمات ارشد عراقی به آشتی ترکیه و سوریه پرداختند. ۲ مقام سابق آمریکایی و یک مقام کنونی عرب به نشریه میدل‌ایست‌آی گفتند مقامات آمریکایی در دیدار با «فؤاد حسین» وزیر امورخارجه عراق در واشنگتن در اوایل ماه جاری (میلادی) به این موضوع پرداختند.

بلینکن: ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای توسعه نداده است

گروه سیاسی: در شرایطی که دونالد ترامپ و معاون تندروی او، جی دی ونس، طی چند روز گذشته بر طبل ایران‌هراسی می‌کویند و از توسعه فعالیت هسته‌ای ایران سخن به میان می‌آوردند، مقام‌های ارشد دولت بایدن با صراحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را مورد تایید قرار داده‌اند.
به گزارش «تجارت»، ترامپ و ونس، قبل از راهیابی به کاخ سفید تلاش دارند از موضوع دست‌یابی ایران به بمب اتمی به عنوان ابزاری برای گرفتن رای از جامعه آمریکایی بهره بگیرند. در همین راستا نیز تلاش دارند که بایدن و تیم سیاست خارجی او را در برابر ایران شکست خورده معرفی کنند. آن‌های می‌گویند، ایران در آستانه دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است اما این ادعای ناروا با صراحت زا سوی دلتمردان فعلی آمریکایی رد شده است.

تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی بلینکن
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای توسعه نداده است، عنوان کرد که واشنگتن به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است. بلینکن روز جمعه در اظهاراتی گفت: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دیده‌ایم این است که ایران واقعاً با برنامه هسته‌ای خود به جلو حرکت می‌کند.وی در ادامه گفت: ایران به جای اینکه کم کم یک سال از داشتن ظرفیت لازم جهت تولید مواد شکاف‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای دور باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته از انجام این کار فاصله دارد. بلینکن در ادامه تاکید کرد که ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای توسعه نداده است. وی همچنین تاکید کرد که آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است.

ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده است
علاوه بر وزیر امور خارجه آمریکا، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به عدم تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای، مدعی شد که پس از درگیری اخیر تهران و تل آویو، ایران مواضع جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز به نقل از سخنان «جیک سالیوان» نوشت: من تصمیمی از سوی ایران برای حرکت (به سمت ساخت سلاح هسته‌ای) ندیده‌ام. سالیوان در مجمع امنیتی آسپن به خبرنگاران گفت: اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، یک مشکل جدی با آمریکا پیدا خواهند کرد. سالیوان مدعی شد که آمریکا از زمان حملات متقابل ایران و اسرائیل، متوجه "افزایش اظهارنظرهای علنی مقام های ایرانی در مورد احتمال (ساخت سلاح هسته‌ای) " شده است. وی گفت: این (سخنان) جدید بود و توجه ما را به خود جلب کرد.
اظهارات این مقام‌های آمریکایی در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند؛ اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.
دولت دموکرات جو بایدن هم پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق کشورش علیه ایران ندارد. ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش اعتراف کرد که سطح مطلوب بازرسی‌های این سازمان از مراکز اتمی ایران، حدی است که در برجام توافق شده است. مقام‌های ایران هم تاکید دارند که گروسی می‌تواند برای رفع اهرم فشار و «برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است» در جهت از سرگیری اجرای کامل برجام، نقش موثری داشته باشد.

واکنش روسیه به اظهارات بلینکن
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی ادعای اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تکراری و دارای اهداف تبلیغاتی دانست. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به ادعای اخیر «آنتونی بلینکن» درباره ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این ادعا که «ایران یک الی دو هفته با... فاصله‌ دارد» بارها در ۲۰ سال گذشته استفاده شده و دوباره در سال‌های پیش رو، مانند همیشه، برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نامه «تکان‌دهنده» ژنرال آمریکایی به آستین؛ از یمن شکست خورده‌ایم

گروه سیاسی: فرمانده سنتکام در نامه‌ای محرمانه به وزیر دفاع آمریکا نوشت مداخلات نظامی غرب در دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی به شکست انجامیده‌ است. چند مقام آمریکایی می‌گویند «مایکل کوریلا» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام در یک نامه محرمانه به «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا نوشت مداخلات نظامی صورت گرفته غرب در دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در این دریا به شکست انجامیده‌اند و نیاز است آنچه یک «رویکرد گسترده‌تر» اعلام شده، اتخاذ کرده تا حملات علیه یمن را تشدید کنند.
به گزارش «تجارت»، مقام‌های مورد استناد این روزنامه آمریکایی گفتند: «کوریلا در نامه خود به آستین خواستار افزایش تلاش‌ها در کل دولت آمریکا علیه حوثی‌ها (انصارالله) و به کارگیری فشار اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی بالقوه شدیدتر به منظور ممانعت از حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب از محل ساحل یمن شده است.» یک مقام نظامی آمریکایی گفت: «از نظر خیلی‌ها لحن این یادداشت کمی تکان‌دهنده بود. این یادداشت اساسا این پیام را می‌فرستد که سربازان آمریکایی در صورتی که ما به این روند ادامه دهیم کشته خواهند شد.» این روزنامه آمریکایی در ادامه این مطلب آورده چند مقام فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا می‌گویند نیروهای آن‌ها «به این سبب که مجوز اجرای حملات در ابعاد گسترده‌تر را نداشته‌اند» نتوانسته‌اند جلوی حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب را بگیرند.
حدود هشت ماه است که ارتش یمن به نشانه همبستگی با مردم فلسطین در غزه دست به حملات علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ زده‌اند.پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، انصارالله یمن هشدار داد که حملاتی را به خاک سرزمین‌های اشغالی انجام خواهد داد و تا زمان ادامه جنگ در غزه اجازه عبور کشتی‌های مرتبط از آب‌های دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نخواهد داد، مگر اینکه محاصره فلسطین متوقف شود. از اواسط نوامبر سال گذشته، نیروهای انصارالله به ده‌ها کشتی در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال همچنین مدعی شده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند مسکو ممکن است به تلافی حمایت دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از حملات اوکراین با سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه، موشک‌های ضدکشتی پیشرفته را در اختیار نیروهای یمنی قرار دهد. این رسانه ادعا کرده «کاخ سفید اخیرا برنامه محرمانه‌ای را به منظور جلوگیری از اینکه روسیه موشک‌ به حوثی‌های یمن تحویل دهد، به اجرا گذاشته است».
نام کشور سوم در میان است
وال‌استریت‌ژورنال به حمله‌ اخیر نیروهای یمنی در روز جمعه با یک پهپاد مسلح به تل‌آویو اشاره کرد؛ حمله‌ای که باعث اولین هدف گیری موفق این شهر توسط یمنی‌ها از ابتدای جنگ غزه در هفتم اکتبر گذشته تا کنون شد. مقام‌های رژیم صهیونیستی گفتند که این حمله آپارتمانی را در نزدیکی یک ساختمان دیپلماتیک آمریکا در تل‌آویو هدف گرفت و باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر شد. در مطلب این روزنامه آمریکایی ادعا شده است: «چند مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکردند، گفتند تلاش‌های دیپلماتیک دولت آمریکا برای ممانعت از انتقال یافتن موشک‌های روسیه به یمن شامل استفاده از یک کشور ثالث برای متقاعد کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به منظور نپیوستن به برنامه ایران برای ارسال تسلیحات به حوثی‌ها می‌شود.» ایران پیشتر ادعای آمریکایی‌ها درباره تسلیح ارتش یمن را رد کرده بود. رسانه انگلیسی «میدل ایست آی» ماه گذشته میلادی گزارشی مشابه را منتشر و در آن ادعا کرد: «روسیه قبلا هم ارسال موشک‌های کروز ضدکشتی به حوثی‌ها را در نظر داشته بود اما سعودی‌ها آن را از انجام این کار منصرف کردند.» وال استریت ژورنال ارزیابی می‌کند: «اطلاعات اخیر درباره برنامه‌ریزی احتمالی مسکو برای عرضه کمک نظامی به یمن و هشدار ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی در ارتش آمریکا درباره ناکام ماندن تلاش‌ها در دریای سرخ این سوال را ایجاد می‌کند که کاخ سفید آیا تلاش کافی برای متوقف ساختن حملات در این آبراهه حیاتی به خرج داده‌ است یا خیر.»

تقلای آمریکا برای تشدید تجاوزارت نظامی به یمن
یک مقام دولت آمریکا گفت ارتش این کشور در راستای برنامه تشدید حملاتش علیه یمنی‌ها از فرماندهی مرکزی خواسته فهرستی بزرگتر از اهداف بالقوه در یمن برای حملات تهیه کند. به گفته چند مقام آمریکایی برنامه واشنگتن برای تشدید تجاوزات علیه یمن شامل «هدف گرفتن انبارهای بزرگتر تسلیحات، هدف گرفتن رهبران حوثی‌ها، و هدف گرفتن اهدافی که تلفاتی بالاتر را به بار آورد» می‌شود. وال استریت ژورنال نوشته است: «برخی تحلیلگران معتقدند روس‌ها ممکن است روی تهدید ارسال موشک‌های ضد کشتی به یمن مانور داده تا واشنگتن را از اتخاذ گام‌های بیشتر برای کمک به کی‌یف، همچون اجازه دادن به استفاده نیروهای اوکراینی از موشک‌های آمریکایی اتکِمز علیه فرودگاه‌های نظامی در خاک روسیه، منصرف کنند.» روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته است: «این امکان که یمنی‌ها موشک‌های پیشرفته روسی را دریافت کنند، نمایانگر خطری جدید است.»

«تجارت» از اثرات عملکرد بخش واقعی اقتصاد بر بورس گزارش می دهد

گروه اقتصاد کلان: به طور طبیعی در تمامی دنیا عملکرد بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه به رویکرد های حاکم در بخش تولید وابسته است. هر چقدر بخش تولید مولد و سودآور باشد، می توان انتظار داشت که بازدهی شرکت های بورسی و در نتیجه کسب سود برای سهام داران بیشتر باشد. به گزارش «تجارت»، در چند سال گذشته عملکرد مالی و گزارش های فصلی شرکت های بزرگ نشان می دهد که این شرکت ها با مسئله تامین سرمایه در گردش مواجه بوده اند و از طرفی برای وصول و بازگشت درآمدهای ارزی شان نیز مشکلات جدی بر سر راه شان وجود داشته است. در صورتی که این چالش ها در دولت چهاردهم هم ادامه دار باشد نمی توان نسبت به رونق بورس امیدوار بود. اما اگر چرخه تولید به حرکت در بیاید و درآمد زایی داخلی و خارجی بخش تولید در حوزه صنایع و معادن و... سرعت بگیرد می توان امید داشت بورس به عنوان دمانسج اقتصاد پالس مثبتی را برای بهبود عملکرد دریافت کند. اما سیاستگذاران در سال‌های اخیر به بهانه تامین کسری بودجه سیاست‌هایی را در پیش گرفته‌اند که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است. از طرفی رکود تحمیلی که در سال گذشته و سال جاری در بازارهای مالی صورت گرفت با وجود حمایت‌های مصنوعی از بازار سرمایه، موجب خارج شدن فعالیت‌های اقتصادی از ریل اصلی خود شد و عاملی برای افت سرمایه‌گذاری برای اهالی بازار شده است. حمایت از سیاست‌ها و نسخه‌های کوتاه‌مدت به منظور تزریق شوک‌های گذرا برای تغییر وضعیت بازار را نمی‌توان نتیجه چاره‌اندیشی صحیح در خصوص وضعیت بازار سهام دانست. سرمایه‌گذاران بازار سرمایه چندان به دنبال حمایت‌های مستقیم سیاستگذاران نبودند. در بازار زنده‌ای به نام سهام که نیروهای عرضه و تقاضا در آن می‌توانند مکانیزم بازار را در جهات مناسبی هدایت کنند، نیازی به اثرگذاری عامل بیرونی جهت بهبود وضعیت بازار احساس نمی‌شود. در صورتی که سیاست‌ها در کشور در جهتی باشد که تولید صرفه اقتصادی داشته باشد، می‌توان نتیجه آن را در وضعیت معیشتی افراد و حال بازار به‌وضوح مشاهده کرد. از این رو نمی‌توان از تاثیر تعیین قیمت توسط بازار و تاثیرگذاری آن در سطح بازار چشم پوشید. در این صورت بهترین نتیجه را می‌توان در عدم دخالت سیاستگذار در بازار عنوان کرد و عدم دخالت بیرونی در کاهش یا افزایش قیمت سهام گوناگون می‌تواند نتایج مطلوبی برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در پی داشته باشد. از طرفی بهبود محیط کسب‌وکار و ساختارهای اقتصادی را می‌توان از جمله مهم‌ترین وظایف سیاستگذار دانست. در غیر این صورت کاهش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد تلاطم در جریان تولیدی آنها با اتخاذ سیاست‌های نابهنگام و ضد‌ونقیض مانند نرخ بنزین پالایشگاه‌ها و تعرفه‌هایی که متوجه شرکت‌های معدنی و فولادی بود، نمی‌توان به بهانه بهبود وضعیت بازار ابلاغ کرد. در صورتی که قیمت گاز شرکت‌های پتروشیمی حدود سه برابر قیمت گاز در کشورهای آمریکا و کانادا محاسبه می‌شود و این شرکت‌ها نیز به دلیل محدودیت‌های تجاری محصولات خود را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسانند.
از سوی دیگر کارشناسان معتقدند نباید یک نکته مهم را از یاد برد و آن این است که بورس دماسنج اقتصاد است، یعنی اگر بخش واقعی اقتصاد رونق داشته باشد آن وقت بازار سرمایه هم رونق دارد. ولی وقتی بخش واقعی اقتصاد رونق نداشته باشد طبیعی است که بورس هم رونق نخواهد داشت. بنابراین باید پرسید که دولت چه کاری می تواند انجام بدهد که اقتصاد و کسب و کارها به رونق بازگردد؟ به عنوان مثال یکی از مهمترین بخش هایی که در بازار سرمایه حضور دارد، پتروشیمی ها، فولادی ها و معدنی ها هستند. باید پرسید قرار است آیا فعالیت پتروشیمی ها و فولادی ها در حوزه صادرات به روال عادی بر گردد؟ و یا صادرات و واردات آن ها عادی شود؟ چه زمان می توانیم به صورت طبیعی - و نه به صورت دور زدن - صادرات پتروشیمی داشته باشیم؟ زمانی که پول پتروشیمی ها و فولادی ها به صورت عادی به چرخه اقتصادی برگشت آن وقت می توان انتظار داشت که بازار سرمایه هم رونق داشته باشد. اینکه آیا دولت می تواند سیاست پولی و مالی اتخاذ کند که کسری بودجه نداشته باشیم و تورم مان تک رقمی بشود؟ هر زمان دولت چنین سیاستی اتخاذ کرد، دیگر افراد پول سراغ بازار سکه و دلار و خودرو و مسکن نخواهد رفت و بخش واقعی اقتصاد رشد می کند و آن زمان می توان انتظار داشت که بازار سرمایه هم رونق پیدا کند. از این رو عملکرد بازار سرمایه خودش معلول است. علت در بخش واقعی اقتصاد است. در بخش واقعی هم سیاست پولی و مالی و تجارت خارجی است که تعیین کننده است. باید دید دولت چه مکانیزم و سیاست هایی را انتخاب می کند که این بخش ها فعال شود. هر وقت بخش واقعی فعال شد می توان انتظار عقلایی و منطقی داشت که بازار سرمایه هم رشد پیدا کند. به نظر می رسد که مهمترین اولویت دولت چهاردهم این باشد که تورم را کنترل کند و تورم به سمت تک رقمی شدن برود. اولویت دوم هم این است که تنش های خارجی را به حداقل برسد و اولویت سوم این است که برجام و FATF را به سرانجام برساند.

سرمقاله

نعمت الله اکبری
استاد اقتصاد

یکی از مواردی که در صحبت‌های رئیس‌جمهور، در مناظره‌ها، شعارها و در مطالب دیگر مطرح می‌شود، این است که باید افراد خوب را به کار بگیریم. درواقع، یکی از خطاهای شناختی که در مدیریت داریم این است که به دنبال افراد خوب می‌گردیم. اما این سوال مطرح می‌شود که آیا در طی چهل سال گذشته ما در کشور افراد خوب نداشته‌ایم؟ نمی‌توانیم بگوییم که افراد خوب نداشته‌ایم و یکی از اهداف انقلاب این بوده است که افراد خوب را به کار بگیریم و حتی افراد بد را به افراد خوب تبدیل کنیم. برای مثال، فیلم «اخراجی‌ها» را به خاطر بیاورید؛ در این فیلم، افرادی که رفتار مطلوبی نداشتند، در اثر جنگ و ایثارگری به افراد با ارزش و با معنویت تبدیل شدند. پس ما نمی‌توانیم بگوییم که افراد خوب در کشور نداشته‌ایم. یکی از خطاهای شناختی ما در سال‌های گذشته این بوده که نتوانستیم یک سیستم مطلوب ایجاد کنیم و به سیستم‌ها توجه نکردیم. نگرش ما نگرشی مکانیکی بوده که اجزا به‌صورت مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند. در نگرش سیستمی، اجزا باید به‌صورت هماهنگ و منسجم عمل کنند. به‌طور مثال بهترین فوتبالیست‌ها و سوپراستارهای فوتبال را جمع کنید، اگر تیم سیستم نداشته باشد، هرگز موفق نمی‌شود. نمونه آن تیم والیبال ما است؛ ۱۰ بازی انجام می‌دهد و هر ۱۰ بازی را می‌بازد، مربی را عوض می‌کنیم، باز هم همین وضعیت تکرار می‌شود. دلیلش این است که سیستم نداریم.
اگر سیستم در کشور درست نشود، اگر حکمرانی اصلاح نشود، افراد خوب در یک سیستم معیوب و حکمرانی نادرست نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند و یا فاسد می‌شوند یا نابود. اولین چیزی که در کشور باید حل شود، اصلاح نظام حکمرانی است. ما در نظام مدیریتی کشور اشکالاتی داریم. اگر سیستم درست کار نکند، هر فرد خوبی هم که وارد آن شود، یا فاسد می‌شود یا نابود. بنابراین، یکی از چیزهایی که باید به آن اهتمام بورزیم، اصلاح حکمرانی در کشور است. ما باید به سمت یک حکمرانی مطلوب حرکت کنیم.
در حکمرانی دو نکته بسیار مهم است؛ مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و شفافیت در تصمیم‌گیری. برای مثال، من به‌عنوان مسئول باید پاسخگو باشم و با مسئولیت‌پذیری باید فرآیند تصمیم‌گیری‌ها را شفاف انجام دهم. بنابراین، اولین نکته به‌عنوان یک مطالبه جدی از دولت چهاردهم این است که چه برنامه‌ای برای اصلاح حکمرانی در کشور دارید، باید گفت که دنبال آدم‌های خوب گشتن کافی نیست و اگر شما دنبال آدم‌های خوب می‌گردید، من از الان شکست شما را قطعاً پیش‌بینی می‌کنم. بنابراین، در پی اصلاح سیستم باید بود.
 به نگرش سیستمی باید توجه کنید. آدم‌های کشورهای مختلف که احساس ناکارآمدی دارند، در سیستم‌های سازمان یافته و مناسب به عملکرد خوبی دست می‌یابند. چرا تاکنون بر اساس آمار رسمی ۵ میلیون نفر و بر اساس آمار غیر رسمی ۹ میلیون ایرانی در کشورهای خارجی زندگی می‌کنند؟ یعنی معادل جمعیت شهر تهران، ایرانی در خارج از ایران زندگی می‌کند. نخبه‌های زیادی از کشور مهاجرت کرده‌اند و غریب به اتفاق این آدم‌ها افراد کارآمدی هستند.   

یادداشت

امیرهوشنگ میرکوشش
کارشناس مسائل آمریکا

انتـــــخابــــات ریاست‌جمهوری آمریکا با ترور دونالد ترامپ و کهولت سن و مشکلات جسمی و تشخیصی بایدن وارد فضای جدیدی شده است. به نظر می‌رسد شرایط به سمتی می‌رود که دموکرات‌ها از پیش بازنده محسوب می‌شوند که محور اصلی این مساله را باید مشکلات ..فعلی جو بایدن بدانیم که البته در مناظره اول هم این موضوع مشهود بود. حالا هم مسائل دیگری مانند کرونا و ابتلای بایدن به آن مطرح شده که به دلیل سن بالای وی می‌تواند برای او خطرناک باشد. درست است که مراقبت‌های شدید بهداشتی در مورد رئیس‌جمهوری ایالات متحده اعمال می‌شود اما باید توجه داشت که همین چند روز قرنطینه می‌تواند کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها را با مشکل روبه‌رو کند. از سوی دیگر، مشکلات روانی و حتی عملکرد جسمی وی باعث شده که دموکرات‌ها به سمت جایگزینی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر پیش بروند. به همسر بایدن اختیار داده شد که با او در مورد کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی صحبت کند اما او همچنان مثبت عمل نکرد و حالا کسانی مانند نانسی پلوسی و باراک اوباما وارد میدان شدند تا بتوانند او را در این خصوص توجیه کنند. اینکه چه کسی به جای بایدن به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌شود موضوعی است که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما بسیاری معتقدند که کامالا هریس یکی از گزینه‌های اصلی خواهد بود ولی مشخص نیست که او تا چه حد می‌تواند مقابل ترامپ بایستد. نفر بعدی هم میشل اوباما است اما باید دید که تا چه حد حزب دموکرات بر روی این گزینه به توافق می‌رسند. در مقابل در اردوگاه جمهوری‌خواهان، ترامپ به عنوان نامزد نهایی معرفی شد و حتی جیمز ونس هم به عنوان معاون وی انتخاب شده است که البته باید او را یک سناتور تندرو بدانیم. تمامی این اتفاقات نشان از یک نظم و ترتیب شخص در حزب جمهوری‌خواه دارد و این در حالیست که ترامپ به نوعی با توجه به مانورهای سیاسی و تبلیغاتی توانسته خود را بالاتر از بایدن در نظرسنجی‌ها نگه دارد. توجه داشته باشید که در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۶۷ درصد مردم آمریکا پای صندوق‌های رای آمدند اما به نظرم شهروندان این کشور در انتخابات نوامبر بیش از گذشته پایه صندوق خواهند آمد. در شرایط فعلی حدود سه ماه و نیم تا انتخابات فرصت باقیست و دموکرات‌ها در این مدت باقی‌مانده باید تکلیف نهایی را روشن کنند. این در حالیست که ترور ترامپ و تصاویری که از وی منتشر شد، از او یک شبه‌قهرمان ساخته است و می‌تواند اوضاع را به نفع نامزد محافظه‌کاران تغییر دهد و آرای او را تقویت کند. برخی اعتقاد دارند که هیلاری کلینتون از سوی دموکرات‌ها می‌تواند به جای بایدن ایفای نقش کند اما واقعیت این است که حیات سیاسی کلینتون در همان سال ۲۰۱۶ و در مقابل ترامپ به پایان رسید. اینکه آیا جایگزین بایدن (کامالا هریس یا میشل اوباما) می‌تواند در سه ماه و نیم باقیمانده تا روز انتخابات اوضاع را به نفع خود جلو ببرد یا خیر، موضوعی است که خروجی آن نامشخص خواهد بود اما در کل همین مدت باقی‌مانده را نباید دست کم گرفت و فرصت بسیاری از اقدامات در این مدت وجود دارد. 

وضعیت تامین برق شهرک‌های صنعتی تغییر می‌کند؟

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در برخی شهرک‌های صنعتی ممکن است مشکلاتی در تجهیزات انتقال نیرو اتفاق افتاده باشد و بحث قطعی برق مطرح نباشد، اگر جایی قطعی برق خارج از برنامه قبلی پیش آید، حتما مراتب اعتراض خودمان را اعلام می‌کنیم. فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست تغییری در وضعیت تامین برق شهرک‌های صنعتی رخ دهد، به اقتصاد آنلاین گفت: در حال حاضر همان چارچوبی که وزارت نیرو اعلام کرده است، برقرار است. با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت یک توافقی داشتیم و چارچوبی را پیش‌بینی کردند، اگر قطعی برق در شهرکی از این چارچوب عدول کند، ما موارد احتمالی را روزانه تحت‌نظر داریم و پیگیری می‌کنیم. مقیمی افزود: بعضا در برخی شهرک‌ها ممکن است مشکلاتی در تجهیزات انتقال نیرو اتفاق افتاده باشد و بحث قطعی برق مطرح نباشد، اگر جایی قطعی برق خارج از برنامه قبلی پیش آید، حتما مراتب اعتراض خودمان را اعلام می‌کنیم. وی درخصوص تبعات قطع برق شهرک‌های صنعتی برای تولیدکننده‌ها نیز گفت: هنوز محاسباتی نداریم، باید این ایام سپری شود تا ببینیم تولید در شهرک‌های صنعتی به چه مقدار تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

 

مانع قانونی برای ثبت سفارش واردات خودرو نداریم

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، با بیان اینکه ثبت سفارش واردات خودرو مشکلی ندارد و مشکلات سیستمی که ایجاد می‌شود به صورت مقطعی است، گفت: متأسفانه سیستم ثبت سفارش در حال حاضر دچار مشکلاتی شده که رفع خواهد شد. وزیر صمت تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد و تا تاکنون نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار ثبت سفارش برای کالاها صورت گرفته است. وزیر صمت اضافه کرد: واردات خودرو بر اساس قانون در حال اجرا است و خوشبختانه آمار واردات بالا است؛ به طوری که روزانه خودرو وارد کشور می‌شود، ما این دغدغه را برطرف کردیم که هر کس بتواند برای خودش یک خودرو وارد کند. وی در خصوص حذف سامانه یکپارچه گفت: به نظر من سامانه یکپارچه باید حذف شود و لازم است که به صورت تدریجی انجام شود به طوری که ما در گام نخست شرط داشتن پلاک فعال را حذف کرده‌ایم. علی آبادی گفت: به خودروسازان اعلام کردیم که از سال آینده محدودیت‌های ارزی برایشان قائل خواهیم شد و بر همین اساس باید سهمی از ارز خودشان را از محل صادرات تأمین کنند. علی آبادی در ادامه با بیان اینکه تحول در راه است و ما امروز در مرکز تحول به خصوص صنعت خودرو قرار داریم، ادامه داد: حدود ۳ هزار ۳۰۰ مقاله در خصوص خودروهای احتراقی داریم ولی در زمینه خودروهای برقی این رقم ۱۰ برابر است.

«تجارت» از لطمه خاموشی ها به صنایع مادر گزارش می‌دهد

از ۲۰ تیرماه، تولید فولاد کشور تقریبا متوقف شده است؛ این موضوع در پی محدودیت‌های شدید برقی صورت گرفت که انجمن تولیدگان فولاد از آن خبر داده است. این درحالی است که سریال تکراری قطع برق صنایع منجر به این شد تا سال گذشته ارزش تولید ازدست رفته صنایع فولادی در پی قطعی برق، ۳۰ همت (۳۰ هزار میلیارد تومان) برآورد شود؛ این درحالی است که قطع برق صنایع از مردادماه آغاز شد اما با شروع قطع برق از تیرماه، پیش‌بینی می‌شود با ۵۰ همت خسارت تولید در این بخش روبرو باشیم این درحالی است که پیش از این وزارت نیرو اعلام کرده بود که تامین برق صنایع در سال ۱۴۰۳ کمبودی نخواهد داشت و برنامه‌‌‌ای مبتنی بر ۱۸۰اقدام عملیاتی از سوی شرکت توانیر تعریف شده است تا از این طریق برق موردنیاز کشور تامین شود. حدود یک هفته گذشته بود که وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد که با قطع شدن برق ۳۰۰ واحد فولادی در کشور، تولید کاملا متوقف شده است. او گفته است، اگر چه قطعی‌های فعلی برق برای تامین نیاز بخش خانگی صورت گرفته، اما در ماه‌های آینده ضرر این توقف تولید دوباره به خود مردم باز می‌گردد موضوعی که با مدیریت مصرف برق از سوی تک تک مشترکان برق، تا حدودی قابل جبران است. معاون اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران عنوان کرد: کاهش هر یک مگاوات برق بدون شک صنایع فولادی را از توقف کامل خارج خواهد کرد. قطعی برق صنایع حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورد؛ محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم پیش از این به فولادبان گفته بود که وزیر نیرو در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس به جبران عقب ماندگی‌های موجود در صنعت برق تاکید کرد و وعده جبران آن را داد تا شاهد قطعی برق خانه‌ها و صنایع نباشیم. اما اکنون نه تنها این مشکلات حل نشده، بلکه این قطعی‌ها موجب افزایش قیمت محصولات تولیدی صنایع هم شده است که در آینده ضررش را مردم می‌بینند. انتظار می‌رود که وزارت نیرو راه‌حلی به غیر از خاموشی برای این ناترازی‌ها ارائه دهد. هرچند تاکنون هشدارها به سوی ادارات و مردم روانه شده است که انتظار می‌رود با افزایش دما میزان مصرف برق هم کاهش یابد. حال به نظر می‌رسد تنها راه حل در نظر گرفته شده همین خاموشی‌ها باشد.

تولید فولاد متوقف شد
در پی اعمال محدودیت‌های شدید برقی، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ضمن ابراز نگرانی و هشدار نسبت به این موضوع، نسبت به اجرایی نشدن توافقات فی‌مابین مبنی بر لحاظ نظرات کارشناسی انجمن در اعمال محدودیت‌های برقی فولادسازان و همچنین تحویل کامل برق تولیدی از سوی نیروگاه‌های احداث شده توسط کارخانه‌های فولادی و قراردادهای دو جانبه گلایه کرده و سپس به طرح پیشنهادات سه‌گانه در این خصوص پرداختند. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو عنوان کرده است: عطف به توافقات جلسه ششم خرداد ماه سال جاری مبنی بر لحاظ نظرات کارشناسی این انجمن در اعمال محدودیت‌های برق فولادسازان و همچنین تحول کامل برق تولیدی توسط نیروگاه‌های احداثی فولادسازان، نه‌تنها هیچیک از توافقات مذکور اجرایی نشده است، بلکه محدودیت‌های برقی در سال جاری، زودتر و شدیدتر اعمال شده است. به نحوی‌که از ۳۸۰۰ مگاوات ساعت برق توافق شده برای صنعت فولاد در خرداد ماه، کمتر از ۷۱۰ درصد آن، محقق شده و از تیر ماه نیز، از ۲۴۰۰ مگاوات ساعت برنامه اعلامی، ۵۰ درصد هم عملیاتی نشده است. در حقیقت از ۲۰ تیرماه، تولید فولاد کشور تقریبا متوقف شده است؛ این موضوع نه‌تنها خسارات جبران‌ناپذیری بر تولید و اقتصاد ملی کشور خواهد داشت، بلکه موجب مختل شدن ایفای تعهدات فولادسازان در بازارهای داخلی و بین‌المللی شده و اعتبار ایران در صنعت فولاد جهان را خدشه‌دار خواهد کرد. علاوه بر این به دلیل عدم تولید و فروش، چالش کمبود نقدینگی کارخانه‌های زنجیره فولاد تشدید شده است و مسائل حقوقی، بانکی و مالی متعددی را موجب خواهد شد. در حالی ناترازی انرژی منجر به توقف تولید شده که آمارهای خوبی از وضعیت صادرات نیز به گوش نمی‌رسد؛ انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سه ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، ۱۹ درصد معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است. در این گزارش بیانگر کاهش ۳۲ درصدی ارزش صادرات فولاد میانی (معادل ۳۵۸ میلیون دلار کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته) است. همچنین حاکی از صادرات حدود 6.7 میلیون تن از محصولات زنجیره فولاد است که نشان‌دهنده کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در حالی آمارها نشان از کاهش صادرات فولاد دارد که مدت‌هاست فعالان این صنعت این کاهش را پیش‌بینی و نسبت به هشدار سیاست‌های بانک مرکزی که منجر به توقف صادرات می‌شود، هشدار داده بودند. در اسفندماه سال گذشته بود که کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات تمامی صادرکنندگان زنجیره فولاد از ابتدا تا انتهای زنجیره را مکلف کرد تا از اول فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به عرضه ۱۰۰ درصد ارز خود در سامانه نیما اقدام کنند که این امر به انتقاد جدی تولیدکنندگان فولاد منجر شد. لازم به ذکر است که انجمن فولاد ایران در ادامه‌ این نامه پیشنهاد و درخواست‌های سه‌گانه خود را به شرح مطرح کرده است. یکی از این پیشنهادات این است که با توزیع بهینه محدودیت‌های اعمالی بین همه‌ صاحبان صنایع و مشاغل، سهمیه برق تخصیصی به فولادسازان حداقل تا میزان برنامه قبلی اعلامی افزایش پیدا کند. پیشنهاد دومین انجمن فولاد این بود که به منظور جبران بخشی از محدودیت‌های اعمالی برق بر واحدهای فولادی، دریافت مابه‌التفاوت نرخ جدید و قدیم برق مصرفی این کارخانجات مربوط به ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، متوقف شود. همچنین در پیشنهاد سوم اینگونه مطرح شده است که دریافت حق ترانزیت و موارد نظیر آن، از کارخانه‌های فولادی در ماه‌هایی که با اعمال محدودیت برق موجه هستند، ملغی شود.

نقد مجلس به روند حذف ارز ترجیحی

حسین صمصامی، عضو کمیسیون انتقادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدافعان حذف ارز ترجیحی، علت گرانی معیشت مردم و افزایش قیمت کالاهای مصرفی را دقیقا به دلیل حذف ارز ترجیحی عنوان کرد. به گزارش تسنیم، حسین صمصامی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی رادیویی با اشاره به تاثیرات حذف ارز ترجیحی بر افزایش تورم گفت: یکی از دلایل حرکت اقتصاد ما به این سمت که با تورم های بالا دست و پنجه نرم می کند، اقامه ی همین نوع استدلال های غلطی است که تا کنون اتفاق افتاده است. از ابتدای سال تا کنون حبوبات با 50 درصد افزایش قیمت، پوشک بچه با افزایش 30-40 درصدی، جو حدود 42 درصد و .... که همگی بخاطر حذف ارز ترجیحی آن ها بوده است. وی ادامه داد: متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که همان استدلال های غلطی که برای حذف ارز 4200 تومانی عده ای آوردند و آن بلا را بر سرسفره ی مردم آوردند هم اکنون دقیقا همان استدلال ها را می آورند تا به واسطه ی آن مجددا ارز ترجیحی کالاهایی همچون برنج را حذف کنند. این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وقتی شما ارز ترجیحی برنج را حذف می کنی قیمت برنج وارداتی که در بازار هم اکنون با تخصیص ارز ترجیحی 57 هزار تومان است، قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. مشکل اینجا تخصیص ارز ترجیحی نیست، مشکل جاهای دیگه است، مشکل در نظام توزیع و نظارت شماست. دقیقا با همین استدلال های غلط که این ارز اصابت نمی کند، ارز 4200 تومانی را حذف کردیم و مرغ 30 هزازتومانی به 60 هزار تومان رسید.

 

رشد تولید مسکن در تولید سیزدهم

مهرداد بذرپاش وزیر راه در نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: در کلان پروژه مسکن دو نگاه وجود دارد. اول اینکه دولت چه نقشی باید در بخش مسکن ایفا کند و اینکه آیا باید مداخله ای در این بخش داشته باشد یا خیر؟ اگرچه دارای نقش حداکثری در این بخش بودیم و تا آخر نیز پای کار هستیم.
وی افزود: بر اساس آمارها با کاهش ساخت و ساز در مسکن مواجه بودیم. وقتی تولید مسکن کم شود اثر مستقیمی در تورم می‌گذارد. طبق آماری که مرکز آمار ارائه داده است در سال ۱۳۹۹ تولید مسکن رشد منفی ۱۳ درصدی را شاهد بود. در سال ۱۴۰۰ این رشد به منفی ۶.۹ درصد رسید که با اقدامات انجام شده این عدد در سال ۱۴۰۲ رشد ۷.۱ درصدی داشته است که نشان دهنده تولید ساخت و سازهای گسترده و رشد و تولید مسکن است‌.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر نگاه مداخله دولت را حداقل می‌دیدیم این حد از عملیات ساخت و ساز ملی را شاهد نبودیم.
بذرپاش در ادامه گفت: بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در نهضت ملی یا ساخته شده یا در حال ساخت است که بخشی از آن به مردم تحویل و بخشی نیز در حال پیشرفت است.

وال استریت ژورنال:

سانه آمریکایی حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو را نشان دهنده ناکام ماندن تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از اقدامات انصارالله یمن دانست.
به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت در گزارشی نوشت: حمله پهپادی روز جمعه به تل‌آویو که حوثی‌ها (انصارالله) مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، نشان می‌دهد که این گروه با افزایش هماهنگی خود با سایر گروه‌های شبه نظامی منطقه و ارتقای زرادخانه‌اش، کارزار ۶ ماهه ایالات متحده برای مهار آن را ناکام گذاشته است.
ارتش رژیم صهیونیستی نیز پس از تائید این حمله که در نزدیکی سفارت آمریکا در تل‌آویو روی داد، اعلام کرد بر این باور است که انصارالله از یمن حمله را انجام داده است.
به نوشته روزنامه آمریکایی، در حالی که طرف اسرائیلی به‌طور مرتب با موشک‌ها و پهپادهای حماس و حزب‌الله هدف قرار می‌گیرد، این اولین حمله پهپادی به پایتخت آن از زمان آغاز جنگ در غزه طی بیش از ۹ ماه گذشته به شمار می‌آید.
همچنین به نظر می‌آید، این کار دامنه تهدیداتی را که تل‌آویو نیاز دارد با ارتش با آن مقابل کند، افزایش می‌دهد؛ ارتشی که در حال حاضر نیز درگیر جنگ غزه، بن‌بست با حزب‌الله در مرز لبنان و ناآرامی در کرانه باختری است.
ارتش یمن از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه که تاکنون نزدیک به ۳۹ هزار فلسطینی را به کام مرگ کشانده و صدها هزار نفر را آواره کرده، به‌طور مرتب با موشک‌ها، پهپادها و سایر سلاح‌ها کشتی‌های تجاری و کشتی‌های جنگی را در دریای سرخ هدف قرار داده است.
این حملات موجب غرق شدن دو کشتی شده و سایر کشتی‌ها را از عبور از یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان که آسیا را به اروپا و فراتر از آن از طریق کانال سوئز مصر متصل می‌کند، باز داشته است.