فنا نزدیکترین مقصد رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت خارجه گفت هیچ کدام از اقدامات جنایت آمیز رژیم صهیونیستی نمی‌تواند جبران کننده شکست‌های راهبردی آنان در برابر ملت صبور و مقاوم فلسطین باشد. ناصر کنعانی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: در طول قریب به ۱۰ ماه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، تاکنون حدود ۸۶۰۰ دانش‌آموز و بیش از ۵۰۰ تن از کادر آموزشی به شهادت رسیده‌اند. با تعطیلی مدارس و اسکان آوارگان در ساختمان‌های آموزشی و مدارس، این مکانها همچنان به بهانه‌های واهی، به عنوان اهداف جنگی مورد تهاجم ارتش تروریستی رژیم اسرائیل قرار می‌گیرند. در تازه‌ترین جنایت، "مدرسه الفلاح" در منطقه الزیتون شهر غزه هدف بمباران این رژیم قرار گرفته که دهها شهید و مجروح برجای گذاشته است. سران جنایتکار رژیم آپارتاید اسرائیل و حامیان غربی آنان بدانند هیچکدام از این اقدامات جنایت آمیز نمی‌تواند جبران کننده شکست‌های راهبردی آنان در برابر ملت صبور و مقاوم فلسطین باشد. رژیمی که برای بقا جز توسل به جنایت چیزی ندارد، فنا مقصد پایانی و نزدیکترین مقصد آن است.

 

کیم دلش برای من تنگ شده است

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا می‌گوید رهبر کره شمالی دوست دارد که او در انتخابات نوامبر پیروز شود و دوباره در کاخ سفید روی کار بیاید. ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور در شب پایانی کنوانسیون ملی جمهوری خواهان (RNC) در میلواکی که در جریان آن، نامزدی حزبش را به‌طور رسمی پذیرفت، این ادعا را مطرح کرد و افزود: وقتی [به کاخ سفید] برگردم، با او کنار می‌آیم. او هم دوست دارد من را ببیند. اگر می‌خواهی حقیقت را بدانید، باید بگویم که او دلش برای من تنگ شده است. به نوشته نشریه نیوزویک، اظهارات او در حالی بیان شده است که دونالد ترامپ خود را فرد مناسبی برای توقف جنگ‌ها و مدیریت پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی مربوط به کره شمالی و روسیه با استناد به تجربه خود در دیدار با کیم و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه معرفی می‌کند. ترامپ در سخنرانی خود در جریان این گردهمایی مدعی شد در دوران ریاست جمهوری او، دولت آمریکا پرتاب موشک از کره شمالی را متوقف کرد اما اکنون، دوباره این کشور وارد عمل شده است.

رئیس جمهور منتخب در اتاق ایران مطرح کرد
توسعه اقتصادی در گرو
همکاری با بخش خصوصی
مسعود پزشکیان در دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در اتاق ایران برگزار شد، گفت: همه ما باید تابع سخنانی باشیم که مبنای علمی داشته، پایدار هستند و هر لحظه تغییر نمی‌کنند. نمی‌شود با علم و تجربه دعوا کرد. همه باید در مقابل حرف حق و کارشناسی شده، سر خم کنند.
رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه جمع‌بندی نظرات کارشناسی مبنای عمل دولت چهاردهم خواهد بود، ادامه داد: اگر کسی راه درست را به ما نشان داد باید به آن عمل کرد. ظلم این است که حرف درست را نپذیریم و آنچه دلمان می‌خواهد را اعمال کنیم و نه آنچه حق و کارشناسی شده است.
او در این نشست که علاوه بر هیات نمایندگان اتاق ایران، نمایندگانی از اتاق های تعاون و اصناف نیز حضور داشتند، خطاب به فعالان اقتصادی، گفت: اگر کشور بخواهد پیشرفت کند با کمک شما خواهد بود. نمی‌توان با وجود موانع در مسیر تولید، انتظار افزایش تولید داشته باشیم، عده‌ای دلال هستند و مالیات نمی‌دهند اما فشار مالیاتی متوجه تولیدکننده می‌شود. رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای تدوین طرح کارشناسی در حوزه اقتصاد، ادامه داد: در این کمیته نمایندگان بخش خصوصی، دانشگاه، صنعت، سازمان‌های مربوطه دولتی و وزارت امور خارجه حضور داشته باشند تا یک نقشه راه کارشناسی شده اقتصادی تعیین کنند. در این نقشه راه، تکلیف هر یک از بخش‌ها از دولت، دانشگاه، اتاق و بخش خصوصی و ... مشخص خواهد شد. بعد از تعیین وظایف این کمیته هر سه ماه یک‌بار جلسه تشکیل می‌دهد تا هر ارگان پاسخ دهد چه مقدار به وظایف خود عمل کرده و تکالیف مربوطه را به کجا رسانده است.  پزشکیان با این توصیه به فعالان اقتصادی که کسب‌وکارهای خود را از تهران بیرون ببرند، گفت: باید صنعت و اقتصاد را به شهرهای ساحلی و نزدیک دریا ببریم. این کار هزینه تولید را به واسطه کاهش هزینه‌های واردات و صادرات و تأمین آب و برق کاهش می‌دهد.
او تأکید کرد: هر اقدامی که در توان من باشد، برای هموار شدن مسیر تولید و توسعه اقتصادی انجام خواهم داد. دولت چهاردهم بستر توسعه اقتصادی را با همکاری خود بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.  

دیدار ویژه فراکسیون
مستقلین مجلس با پزشکیان
عضو هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم به تشریح جزییات جلسه اعضای موسس این فراکسیون با رئیس‌جمهور منتخب پرداخت. مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هفته گذشته ۱۴ عضو موسس فراکسیون مستقلین ولایی محلس دوازدهم دیداری با آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب داشتند. وی توضیح داد: در این جلسه بحث کابینه مطرح شد و کمک هایی که فراکسیون می‌تواند برای رای اعتماد به وزرا داشته باشد. این عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: آقای پزشکیان نیز تاکید داشتند که فراکسیون پیشنهادات خود را برای انتخاب وزرا و کابینه به ایشان ارائه دهد لذا فراکسیون در جلسه هفته جاری خود نقطه نظراتش را به رئیس‌جمهور منتخب منعکس خواهد کرد. لاهوتی همچنین گفت: در این جلسه مباحثی درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی مطرح شد و آقای پزشکیان درباره برخی مسائل مواردی را بیان کردند؛ در نهایت مقرر شد این گونه جلسات و ارتباطات به قوت خود باقی بماند و حفظ شود. اعضای هیات موسس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم، غلامرضا نوری قزلجه، مهرداد لاهوتی، همتی (ایلام)، احمد بخشایش، غلامرضا تاج‌گردون، فتح‌الله توسلی، حسین‌زاده، محمد باقری بناب، علاءالدین بروجردی، نصیرپور، مریم عبداللهی، قدرتی، سید فرید موسوی و مصطفی پوردهقان هستند که در جلسه با رئیس‌جمهور منتخب حضور داشتند؛ مسعود پزشیکان نیز از اعضای موسس این فراکسیون بود.

مواضع اشغالگران زیر آتش
حملات مقاومت در غزه
با گذشت ۲۸۸ روز از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مقاومت همچنان نیروهای اشغالگر را هدف قرار داده و عملیات خود را در محورهای «نتزاریم»، رفح و غلاف غزه متمرکز کرده و خسارات و تلفات جانی به آنها وارد می‌کند. همزمان با حملات رژیم صهیونیستی، درگیری زمینی رزمندگان مقاومت با اشغالگران نیز در مناطق مختلف نوار غزه همچنان ادامه دارد و آنها ضربات سنگینی را به ارتش رژیم صهیونیستی وارد می‌کنند. در همین راستا، گردان‌های «القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین از هدف قرار دادن یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها در رفح خبر داد. گردان‌های القدس در بیانیه‌ای اعلام کرد: در عملیاتی مشترک با گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس یک خودروی نظامی را با راکت «یاسین ۱۰۵» در خیابان «السکه» اردوگاه «الشابوره» در رفح هدف قرار داده و آن را منهدم کردیم. گردان‌های القدس دیروز -شنبه- همچنین اعلام کرد که پایگاه «ناحل عوز» در منطقه «غلاف غزه» را با خمپاره‌های سنگین هدف قرار داده است.

تلاش آمریکا برای جلوگیری
از آشتی ترکیه و سوریه
نشریه انگلیسی خبر داد آمریکا به دلیل عدم تمایل برای خارج‌کردن نیروهای خود از شمال شرق سوریه، به تلاش‌های بغداد برای میانجی‌گیری در مذاکرات ترکیه و سوریه بی‌اعتنایی می‌کند. مقامات آمریکایی در دیدار با دیپلمات ارشد عراقی به آشتی ترکیه و سوریه پرداختند. ۲ مقام سابق آمریکایی و یک مقام کنونی عرب به نشریه میدل‌ایست‌آی گفتند مقامات آمریکایی در دیدار با «فؤاد حسین» وزیر امورخارجه عراق در واشنگتن در اوایل ماه جاری (میلادی) به این موضوع پرداختند.

بلینکن: ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای توسعه نداده است

گروه سیاسی: در شرایطی که دونالد ترامپ و معاون تندروی او، جی دی ونس، طی چند روز گذشته بر طبل ایران‌هراسی می‌کویند و از توسعه فعالیت هسته‌ای ایران سخن به میان می‌آوردند، مقام‌های ارشد دولت بایدن با صراحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را مورد تایید قرار داده‌اند.
به گزارش «تجارت»، ترامپ و ونس، قبل از راهیابی به کاخ سفید تلاش دارند از موضوع دست‌یابی ایران به بمب اتمی به عنوان ابزاری برای گرفتن رای از جامعه آمریکایی بهره بگیرند. در همین راستا نیز تلاش دارند که بایدن و تیم سیاست خارجی او را در برابر ایران شکست خورده معرفی کنند. آن‌های می‌گویند، ایران در آستانه دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است اما این ادعای ناروا با صراحت زا سوی دلتمردان فعلی آمریکایی رد شده است.

تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی بلینکن
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای توسعه نداده است، عنوان کرد که واشنگتن به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است. بلینکن روز جمعه در اظهاراتی گفت: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دیده‌ایم این است که ایران واقعاً با برنامه هسته‌ای خود به جلو حرکت می‌کند.وی در ادامه گفت: ایران به جای اینکه کم کم یک سال از داشتن ظرفیت لازم جهت تولید مواد شکاف‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای دور باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته از انجام این کار فاصله دارد. بلینکن در ادامه تاکید کرد که ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای توسعه نداده است. وی همچنین تاکید کرد که آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است.

ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده است
علاوه بر وزیر امور خارجه آمریکا، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به عدم تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای، مدعی شد که پس از درگیری اخیر تهران و تل آویو، ایران مواضع جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز به نقل از سخنان «جیک سالیوان» نوشت: من تصمیمی از سوی ایران برای حرکت (به سمت ساخت سلاح هسته‌ای) ندیده‌ام. سالیوان در مجمع امنیتی آسپن به خبرنگاران گفت: اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، یک مشکل جدی با آمریکا پیدا خواهند کرد. سالیوان مدعی شد که آمریکا از زمان حملات متقابل ایران و اسرائیل، متوجه "افزایش اظهارنظرهای علنی مقام های ایرانی در مورد احتمال (ساخت سلاح هسته‌ای) " شده است. وی گفت: این (سخنان) جدید بود و توجه ما را به خود جلب کرد.
اظهارات این مقام‌های آمریکایی در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند؛ اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.
دولت دموکرات جو بایدن هم پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق کشورش علیه ایران ندارد. ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش اعتراف کرد که سطح مطلوب بازرسی‌های این سازمان از مراکز اتمی ایران، حدی است که در برجام توافق شده است. مقام‌های ایران هم تاکید دارند که گروسی می‌تواند برای رفع اهرم فشار و «برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است» در جهت از سرگیری اجرای کامل برجام، نقش موثری داشته باشد.

واکنش روسیه به اظهارات بلینکن
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی ادعای اخیر وزیر امور خارجه آمریکا درباره ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را تکراری و دارای اهداف تبلیغاتی دانست. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به ادعای اخیر «آنتونی بلینکن» درباره ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این ادعا که «ایران یک الی دو هفته با... فاصله‌ دارد» بارها در ۲۰ سال گذشته استفاده شده و دوباره در سال‌های پیش رو، مانند همیشه، برای اهداف تبلیغاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نامه «تکان‌دهنده» ژنرال آمریکایی به آستین؛ از یمن شکست خورده‌ایم

گروه سیاسی: فرمانده سنتکام در نامه‌ای محرمانه به وزیر دفاع آمریکا نوشت مداخلات نظامی غرب در دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی به شکست انجامیده‌ است. چند مقام آمریکایی می‌گویند «مایکل کوریلا» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام در یک نامه محرمانه به «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا نوشت مداخلات نظامی صورت گرفته غرب در دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در این دریا به شکست انجامیده‌اند و نیاز است آنچه یک «رویکرد گسترده‌تر» اعلام شده، اتخاذ کرده تا حملات علیه یمن را تشدید کنند.
به گزارش «تجارت»، مقام‌های مورد استناد این روزنامه آمریکایی گفتند: «کوریلا در نامه خود به آستین خواستار افزایش تلاش‌ها در کل دولت آمریکا علیه حوثی‌ها (انصارالله) و به کارگیری فشار اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی بالقوه شدیدتر به منظور ممانعت از حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و تنگه باب المندب از محل ساحل یمن شده است.» یک مقام نظامی آمریکایی گفت: «از نظر خیلی‌ها لحن این یادداشت کمی تکان‌دهنده بود. این یادداشت اساسا این پیام را می‌فرستد که سربازان آمریکایی در صورتی که ما به این روند ادامه دهیم کشته خواهند شد.» این روزنامه آمریکایی در ادامه این مطلب آورده چند مقام فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا می‌گویند نیروهای آن‌ها «به این سبب که مجوز اجرای حملات در ابعاد گسترده‌تر را نداشته‌اند» نتوانسته‌اند جلوی حملات یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب را بگیرند.
حدود هشت ماه است که ارتش یمن به نشانه همبستگی با مردم فلسطین در غزه دست به حملات علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ زده‌اند.پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، انصارالله یمن هشدار داد که حملاتی را به خاک سرزمین‌های اشغالی انجام خواهد داد و تا زمان ادامه جنگ در غزه اجازه عبور کشتی‌های مرتبط از آب‌های دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نخواهد داد، مگر اینکه محاصره فلسطین متوقف شود. از اواسط نوامبر سال گذشته، نیروهای انصارالله به ده‌ها کشتی در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال همچنین مدعی شده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هشدار داده‌اند مسکو ممکن است به تلافی حمایت دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از حملات اوکراین با سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه، موشک‌های ضدکشتی پیشرفته را در اختیار نیروهای یمنی قرار دهد. این رسانه ادعا کرده «کاخ سفید اخیرا برنامه محرمانه‌ای را به منظور جلوگیری از اینکه روسیه موشک‌ به حوثی‌های یمن تحویل دهد، به اجرا گذاشته است».
نام کشور سوم در میان است
وال‌استریت‌ژورنال به حمله‌ اخیر نیروهای یمنی در روز جمعه با یک پهپاد مسلح به تل‌آویو اشاره کرد؛ حمله‌ای که باعث اولین هدف گیری موفق این شهر توسط یمنی‌ها از ابتدای جنگ غزه در هفتم اکتبر گذشته تا کنون شد. مقام‌های رژیم صهیونیستی گفتند که این حمله آپارتمانی را در نزدیکی یک ساختمان دیپلماتیک آمریکا در تل‌آویو هدف گرفت و باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر شد. در مطلب این روزنامه آمریکایی ادعا شده است: «چند مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکردند، گفتند تلاش‌های دیپلماتیک دولت آمریکا برای ممانعت از انتقال یافتن موشک‌های روسیه به یمن شامل استفاده از یک کشور ثالث برای متقاعد کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به منظور نپیوستن به برنامه ایران برای ارسال تسلیحات به حوثی‌ها می‌شود.» ایران پیشتر ادعای آمریکایی‌ها درباره تسلیح ارتش یمن را رد کرده بود. رسانه انگلیسی «میدل ایست آی» ماه گذشته میلادی گزارشی مشابه را منتشر و در آن ادعا کرد: «روسیه قبلا هم ارسال موشک‌های کروز ضدکشتی به حوثی‌ها را در نظر داشته بود اما سعودی‌ها آن را از انجام این کار منصرف کردند.» وال استریت ژورنال ارزیابی می‌کند: «اطلاعات اخیر درباره برنامه‌ریزی احتمالی مسکو برای عرضه کمک نظامی به یمن و هشدار ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی در ارتش آمریکا درباره ناکام ماندن تلاش‌ها در دریای سرخ این سوال را ایجاد می‌کند که کاخ سفید آیا تلاش کافی برای متوقف ساختن حملات در این آبراهه حیاتی به خرج داده‌ است یا خیر.»

تقلای آمریکا برای تشدید تجاوزارت نظامی به یمن
یک مقام دولت آمریکا گفت ارتش این کشور در راستای برنامه تشدید حملاتش علیه یمنی‌ها از فرماندهی مرکزی خواسته فهرستی بزرگتر از اهداف بالقوه در یمن برای حملات تهیه کند. به گفته چند مقام آمریکایی برنامه واشنگتن برای تشدید تجاوزات علیه یمن شامل «هدف گرفتن انبارهای بزرگتر تسلیحات، هدف گرفتن رهبران حوثی‌ها، و هدف گرفتن اهدافی که تلفاتی بالاتر را به بار آورد» می‌شود. وال استریت ژورنال نوشته است: «برخی تحلیلگران معتقدند روس‌ها ممکن است روی تهدید ارسال موشک‌های ضد کشتی به یمن مانور داده تا واشنگتن را از اتخاذ گام‌های بیشتر برای کمک به کی‌یف، همچون اجازه دادن به استفاده نیروهای اوکراینی از موشک‌های آمریکایی اتکِمز علیه فرودگاه‌های نظامی در خاک روسیه، منصرف کنند.» روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشته است: «این امکان که یمنی‌ها موشک‌های پیشرفته روسی را دریافت کنند، نمایانگر خطری جدید است.»

بولتون: ترامپ خودش هم نمی‌داند چه رویکردی در قبال ایران دارد

گروه سیاسی: مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با پیش‌بینی خروج واشنگتن از ناتو در صورت پیروزی ترامپ، گفت او «نمی‌داند و شاید هم تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش نداند که چه رویکردی در قبال ایران دارد».
به گزارش «تجارت»، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره امکان کناره‌گیری «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ناتو در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: من فکر نمی‌کنم موضع او تغییر کرده باشد. فکر نمی‌کنم کسی در تیم او بداند که چه قصدی در مورد ناتو دارد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ گفت که از ناتو خارج خواهد شد و او می‌تواند دوباره این کار را انجام دهد. بولتون که در دولت ترامپ کار می‌کرد و در سال ۲۰۱۹ پس از تنش با رئیس جمهور سابق برکنار شد، خاطرنشان کرد «ترامپ ماهیت پیمان دفاع جمعی را درک نمی‌کند و معتقد است که ایالات متحده خدمات دفاعی را بر اساس قراردادی به گروهی از کشورهای ناسپاس اروپایی ارائه می‌کند که هزینه آن را نمی‌پردازند». او که با رسانه قطری «الشرق» گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: ترامپ انتقادات دیگری هم دارد. به عنوان مثال از توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای اروپایی و خرید گاز از سوی اتحادیه اروپا از روسیه خوشش نمی‌آید و همه اینها دلایلی برای خروج احتمالی از ناتو بوده است. بولتون گفت: رئیس‌جمهور سابق معتقد نیست که اتحاد دفاعی مشترک ایالات متحده را امن‌تر می‌کند، زیرا او معتقد است که ما این کار را به نفع اروپایی‌ها انجام می‌دهیم و به نفع ایالات متحده نیست.
احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید با توجه به انتقادات مکرر وی از پیمان ناتو نگرانی تعدادی از ۳۲ کشور عضو این پیمان را برانگیخته است. ترامپ قبلا اعلام کرده بود که از اعضای ناتو که هدف هزینه‌های نظامی این پیمان را که ۲ درصد تولید ناخالص داخلی هر عضو است، محقق نکرده‌اند، در صورتی که مورد حمله نظامی قرار گیرند، دفاع نخواهد کرد. وی همچنین با میزان کمک‌های ارائه شده به اوکراین مخالفت کرد. بولتون درباره آینده روابط آمریکا با ایران در دوره ریاست جمهوری‌ احتمالی ترامپ گفت: ترامپ خودش نمی‌داند و شاید هم تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش نداند که چه رویکردی در قبال ایران دارد. چند هفته قبل از خروجش از برجام به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اطلاع داد که کاملا آماده مذاکره برای یک توافق بزرگتر با تهران است، نه تنها در مورد تسلیحات هسته‌ای، بلکه در مورد موشک‌های بالستیک و حمایت (ادعایی) ایران از گروه‌های مسلح در منطقه. او مدعی شد: فکر می‌کنم ایرانی‌ها احتمالا تصمیم می‌گیرند با ترامپ که قصد داشت با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مذاکره بنشیند، مذاکره کنند. او توضیح داد: ترامپ معتقد است که روابط بین‌الملل کاملا به روابط شخصی بین رهبران بستگی دارد. وی معتقد است که اگر روابط شخصی خوبی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه داشته باشد، به این معنی است که روابط روسیه و آمریکا خوب است.