وضعیت تامین برق شهرک‌های صنعتی تغییر می‌کند؟

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در برخی شهرک‌های صنعتی ممکن است مشکلاتی در تجهیزات انتقال نیرو اتفاق افتاده باشد و بحث قطعی برق مطرح نباشد، اگر جایی قطعی برق خارج از برنامه قبلی پیش آید، حتما مراتب اعتراض خودمان را اعلام می‌کنیم. فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست تغییری در وضعیت تامین برق شهرک‌های صنعتی رخ دهد، به اقتصاد آنلاین گفت: در حال حاضر همان چارچوبی که وزارت نیرو اعلام کرده است، برقرار است. با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت یک توافقی داشتیم و چارچوبی را پیش‌بینی کردند، اگر قطعی برق در شهرکی از این چارچوب عدول کند، ما موارد احتمالی را روزانه تحت‌نظر داریم و پیگیری می‌کنیم. مقیمی افزود: بعضا در برخی شهرک‌ها ممکن است مشکلاتی در تجهیزات انتقال نیرو اتفاق افتاده باشد و بحث قطعی برق مطرح نباشد، اگر جایی قطعی برق خارج از برنامه قبلی پیش آید، حتما مراتب اعتراض خودمان را اعلام می‌کنیم. وی درخصوص تبعات قطع برق شهرک‌های صنعتی برای تولیدکننده‌ها نیز گفت: هنوز محاسباتی نداریم، باید این ایام سپری شود تا ببینیم تولید در شهرک‌های صنعتی به چه مقدار تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

 

مانع قانونی برای ثبت سفارش واردات خودرو نداریم

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، با بیان اینکه ثبت سفارش واردات خودرو مشکلی ندارد و مشکلات سیستمی که ایجاد می‌شود به صورت مقطعی است، گفت: متأسفانه سیستم ثبت سفارش در حال حاضر دچار مشکلاتی شده که رفع خواهد شد. وزیر صمت تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مانع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد و تا تاکنون نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار ثبت سفارش برای کالاها صورت گرفته است. وزیر صمت اضافه کرد: واردات خودرو بر اساس قانون در حال اجرا است و خوشبختانه آمار واردات بالا است؛ به طوری که روزانه خودرو وارد کشور می‌شود، ما این دغدغه را برطرف کردیم که هر کس بتواند برای خودش یک خودرو وارد کند. وی در خصوص حذف سامانه یکپارچه گفت: به نظر من سامانه یکپارچه باید حذف شود و لازم است که به صورت تدریجی انجام شود به طوری که ما در گام نخست شرط داشتن پلاک فعال را حذف کرده‌ایم. علی آبادی گفت: به خودروسازان اعلام کردیم که از سال آینده محدودیت‌های ارزی برایشان قائل خواهیم شد و بر همین اساس باید سهمی از ارز خودشان را از محل صادرات تأمین کنند. علی آبادی در ادامه با بیان اینکه تحول در راه است و ما امروز در مرکز تحول به خصوص صنعت خودرو قرار داریم، ادامه داد: حدود ۳ هزار ۳۰۰ مقاله در خصوص خودروهای احتراقی داریم ولی در زمینه خودروهای برقی این رقم ۱۰ برابر است.

افتتاح سومین نمایشگاه بین المللی تحول صنعت خودو
سومین نمایشگاه بین المللی تحول خودرو امروز با مشارکت ده ها شرکت و کمپانی خودروسازی و با حضور وزیر صمت و دیگر مسئولان مرتبط در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز بکار کرد به گزارش ستاد اطلاع رسانی و روابط عمومی نمایشگاه: سومین نمایشگاه بین المللی تحول صنعت خودرو با محوریت تحول در صنعت خودرو و معرفی آخرین دستاوردهای این صنعت و شرکای تجاری برای هم افزایی و توسعه صنعت خودرو و تمرکز بر روی توسعه فناوری‌های نوین خودروهای برقی، برگزار شده است. وزیر صنعت ،معدن و تجارت در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت:بنا بر اقتضائات جهانی و سوخت ۱۵۰۰ تومانی در کشور ناچاریم به بهره وری و برفی سازی توجه بیشتری داشته باشیم . عباس علی آبادی افزود: تحول در راه است و ما در مرکز تحول هستیم، امروز انقلاب صنعتی دوم آمده و برقی سازی را جدی کرده است. همچنین مشکلات زیست محیطی به تحولات مربوط به برقی سازی اهمیت زیادی بخشیده است.
وی افزود: حدود ۳۳۰۰ مقاله در زمینه خودروهای احتراقی در سال گذشته منتشر شده اما در زمینه خودروهای برقی این رقم ۱۰ برابر است و این نشان می دهد اوضاع به چه گونه ای است.
علی آبادی ادامه داد: در اروپا قیمت بنزین مردم را به سمت خودروهای برقی سوق می‌دهد اما در ایران اوضاع پیچیده تر است اما باید به سمت بهره وری انرژی برویم و امیدوارم خودروسازان ما هم در این مسیر حرکت کنند. وی تصریح کرد: من فکر می کنم ناگزیریم تحولات جهانی را گردن نهیم، در واقع سوخت ۱۵۰۰ تومانی اقتضا می‌کند به بهره‌وری توجه بیشتری داشته باشیم . در سومین نمایشگاه بین المللی تحول صنعت خودرو ، برای اولین بار در ایران، خودروهای تمام برقی و جدید خودروسازان به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با هدف تبیین دستاوردهای برنامه تحولی صنعت خودرو کشور و اشاعه فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی (خودروهای برقی، متصل، خودران و حمل و نقل اشتراکی)، با رویکرد گفتمان‌سازی کاربرد خودروی برقی در سطح مردم و حاکمیت به عنوان یک ضرورت ملی برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی کشور با مشارکت شرکت‌های صنایع خودروسازی، دستگاه‌های اجرایی همکار در پروژه برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی کلان شهرها، انجمن‌های علمی، صنفی و تخصصی، شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و اپراتورهای مخابراتی برپا شده است توجه به توانمندی‌ها و قابلیت‌های خودروسازان و قطعه‌سازان کشور، توسعه دانش داخلی، توسعه بازارهای صادراتی و نگاه ویژه به شرکت های دانش بیان حوزه صنعت خودرو، از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است. سومین نمایشگاه بین المللی تحول صنعت خودرو تا دوم تیرماه هر روز از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.

آیین‌نامه واردات خودروهای
کارکرده منتشر شد
بر اساس آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، ترخیص خودرو منوط به ارایه گواهی اسقاط بوده و شخص واردکننده تا ۵ سال حق واگذاری و فروش آن را ندارد. متن آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در ۱۰ ماده منتشر شد. بر اساس این آئین‌نامه، اشخاص حقیقی می‌توانند در چهارچوب این آئین‌نامه و ضوابط مربوط به افتتاح حساب و معدل حساب ارز که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌گردد و منوط به اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدا، اقدام به واردات خودرو کنند. همچنین اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخص و مشروط به عدم امکان واگذاری خودرو وارداتی تا ۵ سال می‌توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. منابع ارزی این آئین‌نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل‌ونقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.

کاهش صادرات نفت روسیه به چین و هند
میانگین صادرات نفت دریابرد روسیه در چهار هفته منتهی به ۱۴ ژوئیه، به ۳.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید که تقریبا ۶۰۰ هزار بشکه معادل ۱۷ درصد نسبت به اوج اخیرش در آوریل، کاهش داشت. به گزارش ایسنا، ارسال محموله‌های نفت روسیه، در حال حاضر به پایین‌ترین حد خود از ژانویه رسیده و احتمالا حداقل تا پایان اوت، به همین منوال باقی خواهد ماند، زیرا میزان پالایش داخلی بهبود یافته و به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسیده است. این کاهش صادرات احتمالا برای چین و هند بیشتر ملموس خواهد بود زیرا این دو کشور آسیایی، بیش از ۸۰ درصد از صادرات نفت خام روسیه را از طریق دریا دریافت می‌کنند. با این حال، بشکه‌های نفت روسیه که از بازار خارج شده‌اند، بخش کوچکی از کل خرید نفت خام آنها را نشان می‌دهد، یعنی خریداران چینی و هندی می‌توانند به راحتی نفت خام کشورهای دیگر را جایگزین نفت روسیه کنند. شرکت تحقیقاتی «ریستاد انرژی» پیش‌بینی کرده است صادرات نفت روسیه در ژوئیه و اوت، حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند، اما در سپتامبر که انتظار می‌رود پالایشگاه‌های روسیه تعمیرات سنتی پاییز خود را آغاز کنند، اندکی بهبود یافته و به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند. در مقایسه با صادرات ۳.۶ میلیون بشکه تا ۳.۷ میلیون بشکه در روز که در آوریل و مه ثبت شده، این کاهش قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود زیرا حملات مکرر پهپادهای اوکراینی، باعث اختلال در پالایش داخلی شده است.

«تجارت» از لطمه خاموشی ها به صنایع مادر گزارش می‌دهد

از ۲۰ تیرماه، تولید فولاد کشور تقریبا متوقف شده است؛ این موضوع در پی محدودیت‌های شدید برقی صورت گرفت که انجمن تولیدگان فولاد از آن خبر داده است. این درحالی است که سریال تکراری قطع برق صنایع منجر به این شد تا سال گذشته ارزش تولید ازدست رفته صنایع فولادی در پی قطعی برق، ۳۰ همت (۳۰ هزار میلیارد تومان) برآورد شود؛ این درحالی است که قطع برق صنایع از مردادماه آغاز شد اما با شروع قطع برق از تیرماه، پیش‌بینی می‌شود با ۵۰ همت خسارت تولید در این بخش روبرو باشیم این درحالی است که پیش از این وزارت نیرو اعلام کرده بود که تامین برق صنایع در سال ۱۴۰۳ کمبودی نخواهد داشت و برنامه‌‌‌ای مبتنی بر ۱۸۰اقدام عملیاتی از سوی شرکت توانیر تعریف شده است تا از این طریق برق موردنیاز کشور تامین شود. حدود یک هفته گذشته بود که وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد که با قطع شدن برق ۳۰۰ واحد فولادی در کشور، تولید کاملا متوقف شده است. او گفته است، اگر چه قطعی‌های فعلی برق برای تامین نیاز بخش خانگی صورت گرفته، اما در ماه‌های آینده ضرر این توقف تولید دوباره به خود مردم باز می‌گردد موضوعی که با مدیریت مصرف برق از سوی تک تک مشترکان برق، تا حدودی قابل جبران است. معاون اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران عنوان کرد: کاهش هر یک مگاوات برق بدون شک صنایع فولادی را از توقف کامل خارج خواهد کرد. قطعی برق صنایع حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورد؛ محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم پیش از این به فولادبان گفته بود که وزیر نیرو در زمان دریافت رای اعتماد از مجلس به جبران عقب ماندگی‌های موجود در صنعت برق تاکید کرد و وعده جبران آن را داد تا شاهد قطعی برق خانه‌ها و صنایع نباشیم. اما اکنون نه تنها این مشکلات حل نشده، بلکه این قطعی‌ها موجب افزایش قیمت محصولات تولیدی صنایع هم شده است که در آینده ضررش را مردم می‌بینند. انتظار می‌رود که وزارت نیرو راه‌حلی به غیر از خاموشی برای این ناترازی‌ها ارائه دهد. هرچند تاکنون هشدارها به سوی ادارات و مردم روانه شده است که انتظار می‌رود با افزایش دما میزان مصرف برق هم کاهش یابد. حال به نظر می‌رسد تنها راه حل در نظر گرفته شده همین خاموشی‌ها باشد.

تولید فولاد متوقف شد
در پی اعمال محدودیت‌های شدید برقی، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ضمن ابراز نگرانی و هشدار نسبت به این موضوع، نسبت به اجرایی نشدن توافقات فی‌مابین مبنی بر لحاظ نظرات کارشناسی انجمن در اعمال محدودیت‌های برقی فولادسازان و همچنین تحویل کامل برق تولیدی از سوی نیروگاه‌های احداث شده توسط کارخانه‌های فولادی و قراردادهای دو جانبه گلایه کرده و سپس به طرح پیشنهادات سه‌گانه در این خصوص پرداختند. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای خطاب به علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو عنوان کرده است: عطف به توافقات جلسه ششم خرداد ماه سال جاری مبنی بر لحاظ نظرات کارشناسی این انجمن در اعمال محدودیت‌های برق فولادسازان و همچنین تحول کامل برق تولیدی توسط نیروگاه‌های احداثی فولادسازان، نه‌تنها هیچیک از توافقات مذکور اجرایی نشده است، بلکه محدودیت‌های برقی در سال جاری، زودتر و شدیدتر اعمال شده است. به نحوی‌که از ۳۸۰۰ مگاوات ساعت برق توافق شده برای صنعت فولاد در خرداد ماه، کمتر از ۷۱۰ درصد آن، محقق شده و از تیر ماه نیز، از ۲۴۰۰ مگاوات ساعت برنامه اعلامی، ۵۰ درصد هم عملیاتی نشده است. در حقیقت از ۲۰ تیرماه، تولید فولاد کشور تقریبا متوقف شده است؛ این موضوع نه‌تنها خسارات جبران‌ناپذیری بر تولید و اقتصاد ملی کشور خواهد داشت، بلکه موجب مختل شدن ایفای تعهدات فولادسازان در بازارهای داخلی و بین‌المللی شده و اعتبار ایران در صنعت فولاد جهان را خدشه‌دار خواهد کرد. علاوه بر این به دلیل عدم تولید و فروش، چالش کمبود نقدینگی کارخانه‌های زنجیره فولاد تشدید شده است و مسائل حقوقی، بانکی و مالی متعددی را موجب خواهد شد. در حالی ناترازی انرژی منجر به توقف تولید شده که آمارهای خوبی از وضعیت صادرات نیز به گوش نمی‌رسد؛ انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سه ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور، ۱۹ درصد معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است. در این گزارش بیانگر کاهش ۳۲ درصدی ارزش صادرات فولاد میانی (معادل ۳۵۸ میلیون دلار کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته) است. همچنین حاکی از صادرات حدود 6.7 میلیون تن از محصولات زنجیره فولاد است که نشان‌دهنده کاهش ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در حالی آمارها نشان از کاهش صادرات فولاد دارد که مدت‌هاست فعالان این صنعت این کاهش را پیش‌بینی و نسبت به هشدار سیاست‌های بانک مرکزی که منجر به توقف صادرات می‌شود، هشدار داده بودند. در اسفندماه سال گذشته بود که کمیته برگشت ارز حاصل از صادرات تمامی صادرکنندگان زنجیره فولاد از ابتدا تا انتهای زنجیره را مکلف کرد تا از اول فروردین سال ۱۴۰۳ نسبت به عرضه ۱۰۰ درصد ارز خود در سامانه نیما اقدام کنند که این امر به انتقاد جدی تولیدکنندگان فولاد منجر شد. لازم به ذکر است که انجمن فولاد ایران در ادامه‌ این نامه پیشنهاد و درخواست‌های سه‌گانه خود را به شرح مطرح کرده است. یکی از این پیشنهادات این است که با توزیع بهینه محدودیت‌های اعمالی بین همه‌ صاحبان صنایع و مشاغل، سهمیه برق تخصیصی به فولادسازان حداقل تا میزان برنامه قبلی اعلامی افزایش پیدا کند. پیشنهاد دومین انجمن فولاد این بود که به منظور جبران بخشی از محدودیت‌های اعمالی برق بر واحدهای فولادی، دریافت مابه‌التفاوت نرخ جدید و قدیم برق مصرفی این کارخانجات مربوط به ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، متوقف شود. همچنین در پیشنهاد سوم اینگونه مطرح شده است که دریافت حق ترانزیت و موارد نظیر آن، از کارخانه‌های فولادی در ماه‌هایی که با اعمال محدودیت برق موجه هستند، ملغی شود.

مجموع صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور در سه ماهه نخست امسال با افت ۱۹ درصدی ارزش صادرات و افت ۲.۴ درصدی حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۷.۶ میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار رسیده است. بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد سه ماهه فولادسازان کشور در امر صادرات، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان خرداد ماه، بخشی از تولید فولاد کشور صادر شده است؛ آمار صادراتی در مدت مذکور و مقایسه آن با صادرات در سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که صادرات وزنی فولاد کشور در تمام زنجیره آهن و فولاد در برخی مقاطع رشد بغل بر ۲۰ و ۳۲ درصدی هم داشته، اما برخی مقاطع هم با کاهش صادرات در مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند که در مجموع صادرات این زنجیره را با افت ۲.۴ درصدی ثبت کرده است. این موضوع در خصوص میزان ارزش ریالی هم صادق است و برخی مقاطع افت کرده، اما برخی مقاطع هم افزایش درآمد ارزی حاصل از صادرات داشته‌اند اما مجموع کل ارزش صادراتی زنجیره مذکور ۱۹ درصد کاهش داشته است. صادرات کل زنجیره آهن و فولاد کشور از هفت میلیون و ۸۱۸ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در مجموع سه ماهه نخست سال گذشته به هفت میلیون و ۶۳۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۸۲ هزار تن رسیده که از منظر حجم افت ۲.۴ درصدی اما از منظر ریالی ۱۹ درصد کاهش ارزآوری برای کشور را در پی داشته است. طبق آمار صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور، در مجموع سه ماهه سال جاری، ۸۹۷ هزار تن مقاطع طویل فولادی ثبت شده که ۳۲.۲ درصد بیشتر از میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته معادل ۶۷۸ هزار تن است. ارزش صادرات این مقاطع فولادی نیز ۲۰.۶ درصد در این مقایسه آماری، بیشتر شده است. در حالی در مجموع ارزش صادرات مقاطع طویل فولادی در سه ماهه سال گذشته، ۳۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ثبت شده، این عدد در صادرات بهار امسال، به ۴۲۸ میلیون دلار رسیده است. در مقابل صادرات مقاطع تخت فولادی از ۱۳۰ هزار تن به ارزش ۸۹ میلیون دلار در مجموع سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ به ۷۷ هزار تن به ارزش ۵۲ میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری کاهش صادرات داشته است. حجم صادراتی ۴۱.۲ درصد و ارزش ریالی آن ۴۲.۳ درصد کاهش یافته است. طی بهار سال گذشته، ۸۰۹ هزار تن محصولات فولادی (به ارزش ۴۴۵ میلیون دلار) صادر شده که این میزان امسال به ۹۷۳ هزار تن به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار رسیده است؛ براین اساس حجم صادراتی ۲۰.۴ درصد رشد کرده و هشت درصد هم بر ارزآوری حاصل از صادرات محصولات فولادی در مقایسه دو ماهه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ افزوده، شده است. از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، یک میلیون و ۵۶۸ هزار تن فولاد میانی به ارزش صادراتی ۷۴۳ میلیون دلار صادر شده است. این حجم صادرات فولاد میانی ۲۶ درصد (وزنی) و ۳۲.۵ درصد ارزش صادراتی، کمتر از آمار آن در سه ماهه سال گذشته است. در سه ماهه ۱۴۰۲، در مجموع دو میلیون و ۱۱۹ هزار تن فولاد میانی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار، صادر شده بود. طبق آمار، افت صادرات در آهن اسفنجی وزنی ۱۵ درصد و ریالی، ۱۵.۶درصد ثبت شده است. صادرات آهن اسفنجی از ۴۰۲ هزار تن به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار به ۳۴۱ هزار تن به ارزش ۸۸ میلیون دلار رسیده است. حجم صادرات گندله سنگ‌آهن در سه ماهه سال ۱۴۰۲، دو میلیون و ۵۷۳ هزار تن به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار بوده که در مدت مشابه سال جاری به دو میلیون ۸۴۸ هزار تن به ارزش ۲۳۱ میلیون دلار رسیده است؛ هر چند که به لحاظ وزنی ۱۱ درصد رشد را ثبت کرده اما به لحاظ ارزش صادراتی ۱۴.۲ درصد افت ارزآوری را نشان می‌دهد. در نهایت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن با افت ۰.۷ درصدی به لحاظ وزنی از یک میلیون و ۹۱۵ هزار تن به یک میلیون و ۹۰۱ هزار تن رسیده است؛ ارزش صادراتی آن به لحاظ ریالی نیز با افت ۱۷ درصدی از ۱۷۰ میلیون دلار به ۱۴۱ میلیون دلار رسیده است.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: مصرف انرژی کشور ما به تنهایی از نصف مصرف ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بیشتر است، به عبارتی ما ۶۰ درصد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انرژی مصرف می‌کنیم. ایسنا نوشت: مجتبی گیلوانژاد اظهار کرد: از آنجایی که اغلب برق کشور ما از سوختن گاز تولید می‌شود، افزایش دما علاوه بر اینکه موجب کاهش راندمان تولید می‌شود، افزایش مصرف انرژی کشور را هم به دنبال دارد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه گرمای کنونی در کشور و حتی در دنیا بی‌سابقه است، کره زمین ۱۶ ماه پیاپی است که در حال شکستن رکورد گرمایش است، تا جایی که سیستم انتقال و توزیع کشور را در وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار داده است. وی اضافه کرد: با هر درجه افزایش دما بار شبکه برق حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش یافته و ظرفیت تولید نیروی برق و تاسیسات شبکه‌ بیش از ۴۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد. این یعنی اینکه با هر درجه افزایش دما ناترازی بین تولید و مصرف بیش از ۲۲۰۰ مگاوات به شبکه تحمیل می‌شود؛ یعنی به ازای هر یک درجه افزایش میزان مصرف، اختلاف بین بار و تولید یا افزایش بار و کمبود تولید به ۲۲۰۰ مگاوات می‌رسد که همین امر منجر به ایجاد ناترازی می‌شود. گیلوانژاد درخصوص راهکار عبور از این شرایط سخت را در مدیریت و کاهش مصرف دانست و افزود: مدیریت و کاهش مصرف مهمترین راهکاری است که در حال حاضر می‌توان مطرح کرد، کاری که در همه دنیا به شکل مستمر در طول سال انجام می‌شود. رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو یادآور شد: عمده پیک شبکه برق به دلیل بارهای سرمایشی در فصل گرم است، بارهایی که بیشتر ناشی از استفاده غیراصولی از کولرهای گازی پرمصرف، کولرهای آبی راندمان پایین و سایر تاسیسات سرمایشی است، بنابراین راهکار مهمی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف در بخش خانگی شود راهکارهایی از جمله قرار دادن دمای کولرهای گازی روی ۲۴ درجه یا کمتر، نصب سایبان روی کولرهای آبی و خاموش کردن چراغ‌های روشنایی در طول روز است. وی ادامه داد: در بخش تجاری می‌توان با خاموش کردن فضای مشاعات در ساعات خارج از زمان بهره‌برداری تجاری، پایین آوردن دمای سیستم سرمایشی پاساژها و مراکز تجاری و همچنین در بخش‌های صنعتی می‌توان با انجام ممیزی انرژی، بهبود مدیریت مصرف از جمله بهبود راندمان خطوط تولید و پروسه‌های صنعتی به کاهش مصرف در این دوره کمک کرد.